جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معناي فراز از دعاي جوشن كبير: «یا من خلق الاشیاء من العدم »

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت معناي فراز از دعاي جوشن كبير: «یا من خلق الاشیاء من العدم »




    با سلام و عرض ادب و خسته نباشيد خدمت دوستان و پاسخگوي محترم

    معنای این جمله تو دعای جوشن کبیر چیه؟: «یا من خلق الاشیاء من العدم ». همچنین آیه ی « انّما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون ».

    در فلسفه و عرفان معتقدند كه از عدم چيزي بوجود نمياد اين كه با اين فراز از دعاي جوشن كبير ظاهرا در تضاد و تناقضه ؟؟ اي كسيكه خلق كرد(افريد) اشيا را از عدم ؟؟؟

    خواهشا جواب رو زود بديد برام خيلي مهمه ممنون التماس دعا


    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۵/۳۰ در ساعت ۰۰:۵۶
    « به جانم قسم، آنکه خود را از کتب عقلی و صحف عرفانی دور کند، کتابهایی همچون تمهید القواعد، شرح قیصری بر فصوص الحکم و سرح العیون فی شرح العیون و مصباح الانس و شرح محقق طوسی بر اشارات و اسفار و شفاء و فتوحات مکیه، که دستهای نوریه آنها را هدیه نموده اند، همانا {جان} خود را از فهم خطاب محمدی (ص) {قرآن} دور کرده است و آنرا {جان خود را} از نیل به سعادت قصوایش محروم ساخته است. »
    ترجمه فرمایش حضرت علامه حسن زاده در تعلیقات بر اسفار

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط sahab1722 نمایش پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط sahab1722 نمایش پست
    معنای این جمله تو دعای جوشن کبیر چیه؟: «یا من خلق الاشیاء من العدم ». همچنین آیه ی « انّما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون ».

    در فلسفه و عرفان معتقدند كه از عدم چيزي بوجود نمياد اين كه با اين فراز از دعاي جوشن كبير ظاهرا در تضاد و تناقضه ؟؟ اي كسيكه خلق كرد(افريد) اشيا را از عدم ؟؟؟


    معنای عدم در اینجا نه به معنای مطلق نیستی (زیرا مطلق نیستی نمی توان منبع فیض وجود باشد) بلکه به معنای عدم مادی و فیزیکی است، یعنی اشیاء را بدون اینکه سابقه ای در عالم ماده داشته باشد آفریده است، حال سابقه اشیاء چیست؟

    سابقه اشیاء همان اراده الهی است، اراده الهی شئ هست اما غیر مادی است، به همین دلیل خداوند کریم هشت مورد در قرآن کریم می فرماید: اراده خدا منشأ وجود است، کن فیکون یعنی همین.

    موفق باشید.


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با توجه به اتمام بحث و عدم طرح سوال ديگر ، پست دوم به عنوان جمع بندي بحث ارائه مي شوند .

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود