صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐




    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    دريچه اي ازباغ سبزنيايش به حريم حضرت عشق(بيستم)


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    براي شنيدن صوت قران بر روي تصوير کليک کنيد

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐



    براي شنيدن صوت دعااينجاکليک کنيد

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    دعاى روز بيستم ماه مبارک رمضان

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ
    واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ
    وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ
    یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

    خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت

    وببند برایم درهاى آتش دوزخ را
    و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن
    اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان.

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۵/۳۰ در ساعت ۰۳:۴۰

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    ای خداوند شایسته خداوندی.

    تو را به این شبهای عزیز ،
    تو را به زمزمه های عاشقانه من،

    تو را به نجوای
    عاشق با دل تنهایش،
    تو را به نام بزرگ مردی که در اين شبها
    نامش به خدا
    می ماند
    و شفایش به بزرگان دیگرت،

    تو را به آن لحظه ای که مرا خلق کردی

    در من قرارده عشق علی را .


    ای خدای بزرگ و یکتا
    تو خود از اسرار شبانه من
    از گریه های در بغز روییده من

    و از دل عاشق من آگاهی .

    بنده خوبی نبوده ام
    و جز گناه چیزی در چنته ندارم .


    اما با همين دستان خالی و دلي مشتاق
    و یک دنیا امیدواری به تو پناه آورده ام .

    پناهم بده اي هميشه يار
    اي مونس دلهاي بي قرار

    "آمين يا سميع و يا عليم"



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐


    سي حديث روزه
    حديث بيستم -روزه نفس
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    قال علي عليه السلام

    صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام

    امير المومنين امام علي عليه السلام فرمودند
    روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه ‏هاست



    (غرر الحكم، ج 1 ص 416)


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    اعمال مستحبي ماه مبارك رمضان

    نماز شب بیست يكم :



    هشت رکعت ( چهار تا دو رکعتی)،


    در هر رکعت بعد از حمد هر سوره که بخواهي بخوان یک مرتبه.


    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    تقويم ماه مبارك رمضان

    درروز بيستم ماه رمضان
    سال هشتم هجرت مکه
    بدست پيامبر اکرم (ص) و مسلمانان فتح شد



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    نكته ها...
    صيقل قلب، صفاي روح

    منظره ي بوستاني با صفا كه روح را طراوت
    و جان را لذت مي‏بخشد،
    هر چند زيبا و روح نواز باشد،
    آن كسي كه عينك تيره بر ديده نهاده،
    نمي‏تواند درست درك كند
    و هر چه از اين شكوفايي و شكوهمندي
    برايش بيان گردد،
    نمي‏تواند آن همه خوبي را در ذهن خود مجسّم نمايد.
    مردم ظاهربين كه غرق در لذات و شهوات دنيوي هستند
    قادر نمي ‏باشند آن جلوه‏ هاي جذاب روحي و معنوي را بفهمند.

    امكاناتي لازم است كه عينك سياه برداشته شود
    يعني از تمايلات ميرا و فاني و لذت تن بكاهد
    تا آن نور زيبا كه از نظرها مخفي است
    با سيمايي تابناك جلوه گر شود
    روزه مي‏تواند اين كار را به خوبي انجام دهد.

    از نتايج و فوائد بزرگ روزه همين صفاي باطن
    و پاكيزگي روح است
    وقتي از امور مادي و نفساني اعراض گرديد،

    گرايش‏ هاي پرهيزگاري در آدمي تقويت مي‏شود

    و در اين حال انسان براي درك حقايق جهان هستي

    آماده ‏تر مي‏شود.

    البته براي رسيدن به چنين كمالي
    صرفاً خوردن و آشاميدن كفايت نمي‏كند

    بلكه روزه دار بايد از هر چه موجب آلودگي

    و ارتكاب گناه است و يا او را به وسوسه ‏هاي شيطاني
    و هوس‏هاي سركش سوق مي‏دهد امساك كند.

    رسول اكرم(ص) فرموده‏ اند:
    آسان‏ ترين چيزي كه خداوند براي روزه دار واجب كرده،

    پرهيز از خوردن و آشاميدن است.

    امّا اين مرحله اول است

    و بايد تمامي اعضاء بدن در حال روزه باشند

    چنان كه امام صادق(ع) فرموده ‏اند:
    روزه اين نيست كه انسان صرفاً از غذا خوردن و
    آشاميدني‏ها خودداري ورزد

    وقتي روزه داري بايد گوش، چشم، زبان، شكم

    و عورتت نيز بايد صائم باشند،

    دست خود را از تعدّي به حقوق ديگران
    و دامنت را از آلودگي حفظ كن و بسيار ساكت باش

    و جز در امور خير سخن مگوي و با زيردستان

    و خادمان مدارا كن.

    اگر مسلماني با اين نوع روزه داري
    جسم و جان خود را به مدت يك ماه تمرين و پروش دهد

    قطعاً به مرحله كمال معنوي و روحاني مي‏رسد

    و ثواب بزرگي نصيب خود مي‏ سازد.

    علي(ع) از پيامبر خدا نقل كرده است
    كه آن حضرت مي‏ فرمود:
    هر كس براي رضاي خدا و اجر اُخروي

    در ماه رمضان روزه گيرد

    و گوش، چشم و زبان خويش را از مردم باز دارد،

    خداوند روزه ‏اش را مي‏پذيرد

    و گناهانش را مي‏بخشد

    و به او ثوابي معادل اجر صابران عطا مي‏كند.



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐


  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    شرح دعا
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    منظور از ”اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان”‌ چیست؟
    در اینجا منظور از اینکه می‌گوییم
    خدایا درهای بهشت را بر روی من بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده‌ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد چرا که تا انسان گنه‌کار باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد،
    بهشت بر او حرام خواهد بود
    و تنها هنگامی درب‌های بهشت روی او گشوده می‌گردد که هیچ گناهی بر او نباشد و اینکه می‌گوییم درهای بهشت را بر روی ما بگشای به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت شویم...
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    منظور از ”اغلق عنی فیه ابواب النیران”‌ چیست؟
    برای آنکه بفهمیم منظور از
    ”اغلق عنی فیه ابواب النیران”‌ ”و در این روز درهای آتش دوزخ را بر من ببند”‌ چه می‌باشد، اشاره می‌نماییم به فرموده خداوند عزوجل در قرآن کریم:
    ”الم یعلموا انه من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها”‌( توبه / آیه 64)
    یعنی آیا نمی‌دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی نماید آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند و با توجه به این آیه شریفه در می‌یابیم
    ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی‌اش پیروی می‌کنیم
    چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است...
    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    ووفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب المومنین

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    ”توصیه‌ای از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد تلاوت قرآن”‌
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
    ”نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی لکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء کما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا”‌( اصول کافی، جلد 4)
    یعنی ”خانه‌های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آن‌ها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارا کردند،
    در کلیساها و عبادتگاه‌های خود نماز کنند ولی خانه‌های خویش ار معطل گذارده‌اند (و در آن‌ها عبادتی انجام ندهند) زیرا که هر گاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش زیاد گردد”
    ‌ و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنانچه ستارگان آسمان برای اهل زمین می‌درخشند و ما نیز می‌دانیم که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است چنانچه امام باقر علیه‌السلام فرمودند:
    ”لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان”‌

    یعنی ”هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک رمضان است”‌
    پس با این حال ما نیز از خداوند در این روز می‌خواهیم که به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم کلام نورانیش را تلاوت کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.
    نماز شب بیست و یکم ماه رمضان
    هشت ركعت به هر سوره كه میسّر شود

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐

    منبع :
    سایت مفاد

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17



    فتح مكه

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    در سال هشتم هجرى كه سپاه اسلام پس از جنگهاى متعدد كوچك و بزرگ ورزيده و از نظر تعداد نيز زياد شده بود پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم لازم دانست كه بسوى مكه رفته و شهر و مولد خود را كه در اثر توطئه قريش شبانه از آنجا هجرت كرده بود تصرف كند.

    مدت سيزده سال پيغمبر صلى الله عليه و آله در شهر مكه مشركين قريش را بتوحيد و خدا پرستى دعوت كرده و نه تنها از اين دعوت نتيجه‏اى حاصل نشده بود بلكه در ايذاء و آزار او هم نهايت كوشش را بعمل آورده بودند پس از هجرت بمدينه بطوريكه گذشت مشركين مكه دائما با مسلمين در حال مبارزه و زد و خورد بودند.

    مسلمين مهاجر كه بحال ترس و زبونى شبانه از مكه فرار كرده و بمدينه رو آورده بودند اكنون موقع آن رسيده است كه با صولت و عظمت در ركاب پيغمبر صلى الله عليه و آله وارد مكه شوند .

    بعضى از مسلمين در انديشه فرو رفته واز مآل كار خود بيمناك بودند ولى رسول خدا صلى الله عليه و آله آنها را بفتح و پيروزى بشارت مى‏داد زيرا وعده فتحى را كه خداوند باو فرموده بود از اين آيه استنباط ميكرد:

    لقد صدق الله رسوله الرؤيا بالحق لتدخلن المسجد الحرام ان شاء الله امنين. (1)

    همچنين سوره نصر نيز كه پيش از فتح مكه نازل شده بود بفتح مكه و اسلام آوردن مردم آن شهر دلالت داشت.

    هدف اصلى پيغمبر صلى الله عليه و آله اين بود كه فتح مكه باحترام خانه خدا كه در آن شهر واقع است بدون جنگ و خونريزى انجام شود بدينجهت ابتداء انديشه خود را در مورد حركت بسوى مكه و زمان آن را از مسلمين پنهان مى‏داشت كه مبادا اين موضوع باطلاع قريش برسد و تنها كسى را كه امين و راز دار خوددانسته و با او مشورت ميكرد على عليه السلام بود ولى پس از مدتى چند نفر از اصحاب را نيز از اين مطلب آگاه گردانيد.يكى از مهاجرين بنام حاطب كه در مكه اقوامى داشته و از مقصود پيغمبر با خبر شده بود نامه‏اى نوشته و آنرا بوسيله زنى بمكه فرستاد و قريش را از تصميم پيغمبر آگاه نمود.

    خداوند تعالى رسول اكرم صلى الله عليه و آله را از ماجرا آگاه ساخت و آنحضرت على عليه السلام را با زبير براى استرداد نامه بسوى آن زن فرستاد و آنها در راه باو رسيده و نامه را باز گرفتند. (2)

    رسول خدا صلى الله عليه و آله در اوائل رمضان سال هشتم هجرى با سپاهيان خود كه از مهاجر و انصار تشكيل شده و بالغ بر دوازده هزار نفر بودند بقصد فتح مكه از مدينه خارج گرديد .

    چون به نزديكى‏هاى مكه رسيد عباس بن عبد المطلب براى ترسانيدن قريش از كثرت سپاهيان اسلام كه با ساز و برگ كامل مجهز بودند بسوى مكه شتافت اهالى مكه نيز از آمدن پيغمبر كم و بيش آگاه بودند بدينجهت ابوسفيان براى كسب اطلاع از مكه بيرون آمد و در راه بعباس رسيد.

    عباس بن عبد المطلب كثرت مسلمين مخصوصا ايمان قوى و روح سلحشورى آنها را بابوسفيان نقل كرد و او را از عواقب وخيم مقاومت در برابر سپاهيان اسلام بر حذر داشت و قانعش نمود كه بخدمت رسيده و تسليم شود.

    ابوسفيان از روى اضطرار و ناچارى پذيرفت و بحمايت عباس از ميان درياى سپاه در حاليكه از قدرت و شوكت آن متحير شده بود گذشته و بخدمت پيغمبر رسيد و پس از مختصر گفتگو اسلام آورد.

    ابوسفيان كه مدت 21 سال كفار قريش را عليه آنحضرت تحريك و تجهيز ميكرد اكنون در برابر آن قدرت و عظمت سر تسليم فرود آورده و با ديده اعجاب و شگفتى بآن سپاه منظم و منضبط مينگرد و انتظار عفو و بخشش از گذشته را دارد.پيغمبر اكرم بنص قرآن كريم داراى خلق عظيم و رحمة للعالمين بود (3) ابوسفيان را بمكه فرستاد تا براى كسانى كه اسلام آورده‏اند امان بگيرد.

    رسول خدا صلى الله عليه و آله پرچم را كه ابتداء در دست سعد بن عباده بود (از اين نظر كه او ممكن است با اهالى مكه با خشونت و جدال رفتار كند) بدست على عليه السلام داد و با سپاه مسلمين در حاليكه جاه و جلال آنها چشم هر بيننده را خيره و مبهوت ميكرد وارد مكه شد و در مقابل درب كعبه ايستاد و گفت:

    لا اله الا الله وحده وحده صدق وعده و نصر عبده...

    آنروز اولين روزى بود كه شعائر توحيد و خدا پرستى علنا در مكه اجرا گرديد و بانگ اذان بلال كه بر فراز كعبه ايستاده بود با آهنگ دلنشين در فضاى مكه طنين‏انداز شد و مسلمين به پيغمبر صلى الله عليه و آله اقتداء كرده و نماز خواندند سپس آنحضرت اهل مكه را كه منتظر عقوبت و انتقام از جانب او بودند مورد خطاب قرار داد و فرمود:ماذا تقولون و ماذا تظنون؟در حق خود چه ميگوئيد و چه گمان داريد؟

    گفتند:نقول خيرا و نظن خيرا اخ كريم و ابن اخ كريم و قد قدرت،سخن بخير گوئيم و گمان نيك داريم برادرى كريم و برادر زاده كريمى و بر ما قدرت يافته‏اى.

    رسول اكرم صلى الله عليه و آله را از كلام آنان رقتى روى داد و فرمود من آنگويم كه برادرم يوسف گفت لا تثريب عليكم اليوم.

    آنگاه فرمود:اذهبوا فانتم الطلقاءـبرويد كه همه آزاديد (4)

    اين عفو عمومى در روحيه اهالى مكه تأثير نيكو بخشيد و همه بى اختيار محبت آنحضرت را در دل خود جاى دادند.

    آنگاه پيغمبر صلى الله عليه و آله دستور داد تمام بت‏ها را شكستند و على عليه السلام را همراه خود بداخل كعبه برد و هر چه بت و آثار بت پرستى بود از ميان‏برده و آنها را در هم شكسته و بيرون ريختند.

    از جمله صفات عاليه على عليه السلام بت شكنى اوست كه بهيچوجه حاضر نبود مظاهر شرك و كفر را در بين مردم مشاهده كند و چون بعضى از بتهاى بزرگ مانند هبل بر فراز كعبه نصب شده بود على عليه السلام بدستور پيغمبر اكرم پاى بر دوش آن بزرگوار نهاده و آنها را سرنگون ساخت و ساحت مقدس كعبه را از لوث بت پرستى پاك گردانيد.

    غزوه حنين و طائف:
    پس از فتح مكه مردم آن شهر دسته دسته بدين اسلام گرويده و با پيغمبر صلى الله عليه و آله بيعت نمودند نبى اكرم نيز چندى در مكه توقف كرده و امور آنشهر را مرتب ساخت و پس از برقرارى امنيت و انضباط با سپاه فاتح خود تصميم گرفت كه بمدينه مراجعت نمايد و در اين مراجعت دو هزار نفر از اهالى تازه مسلمان مكه را هم به سپاه خود ملحق نمود بطوريكه كثرت سپاهيان اسلام، مسلمين را باعجاب و شگفتى واداشت و ابوبكر گفت ما با اين كثرت سپاهيان هرگز مغلوب نخواهيم شد ولى آنها ندانستند كه كثرت سپاهيان چندان مهم نيست آنچه مورد توجه است توكل بر خدا و يارى خواستن از اوست چنانكه موقع برخورد با دشمن مانند غزوه احد چيزى نگذشت كه همه مسلمين از جمله ابوبكر فرار كردند و فقط 9 نفر از بنى هاشم و يكى هم ايمن بن ام ايمن در اطراف پيغمبر صلى الله عليه و آله باقى ماند تا اينكه خداوند آنها را نصرت فرمود و گريختگان بازگشتند و مجددا بدشمن حمله برده و پيروز گرديدند در اينمورد خداوند در قرآن كريم فرمايد:

    لقد نصركم الله فى مواطن كثيرة و يوم حنين اذ اعجبتكم كثرتكم فلم تغن عنكم شيئا.... (5)

    و جريان امر بقرار زير بوده است.

    چون رسول خدا صلى الله عليه و آله از مكه قصد مراجعت بمدينه نمود دو قبيله هوازن و ثقيف كه اسلام نياورده بودند با يكديگر همدست شده و بفكر مقابله‏با مسلمين افتادند.

    جنگجويان دو قبيله مزبور بفرماندهى مالك بن عوف كه شنيدند پيغمبر صلى الله عليه و آله از مكه بمدينه مراجعت ميكند در حاليكه تعدادشان بيشتر از سپاه مسلمين بود در تنگه‏هاى وادى حنين بكمين نشسته و مترصد عبور مسلمين شدند.

    گروه طليعه سپاه اسلام كه تحت فرماندهى خالد بن وليد در حركت بود وارد كمينگاه شد و غافلگير گرديد و چون شب از نيمه گذشته و هوا تاريك بود گروه مزبور از برخورد ناگهانى بسپاه دشمن وحشت زده شده و در حال عقب نشينى بتفرقه افتادند و عده‏اى هم مانند ابوسفيان و همدستانش كه از ترس جان تازه مسلمان شده بودند از اين پيشامد خرسند گشتند و رو بفرار نهادند بقيه نيز مانند غزوه احد بگريختند و فقط 9 نفر از بنى هاشم در اطراف پيغمبر باقى مانده و آنحضرت را مراقبت ميكردند در اين جنگ نيز قهرمان منحصر بفرد صحنه كارزار على عليه السلام بود كه در جلو پيغمبر بر دشمنان حمله ميكرد و ضمن كشتن آنها از نزديك شدن آنان به آنحضرت ممانعت مينمود.شيخ مفيد مينويسد كه باقى ماندن چند نفر از بنى‏هاشم در اطراف پيغمبر نيز بخاطر باقى ماندن على عليه السلام بود و همچنين برگشتن مسلمين پس از گريختن و پيروزى آنان بدشمن هم بخاطر ثابت ماندن آنحضرت بود. (6)

    پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بعموى خود عباس بن عبد المطلب كه صداى رسا و بلندى داشت فرمود مهاجر و انصار را باجتماع دعوت كن و از تفرقه و پراكندگى سپاهيان جلوگيرى نما،عباس با صداى بلند آنها را بآرامش و اجتماع دعوت نمود و اضافه كرد كه پيغمبر سلامت ميباشد لذا فراريان كم كم جمع شده و چون‏هوا نيز روشن شده بود حمله سختى بر دشمن وارد آوردند،على عليه السلام مالك بن عوف رئيس قبيله هوازن و همچنين ابو جرول را كه پرچمدار آن طايفه بود بضرب شمشير از پا در آورد و با كشته شدن رئيس و پرچمدار قبيله صفوف دشمن از هم پاشيده و فرار كردند مسلمين آنها را تعقيب كرده گروهى را كشته و گروهى را هم اسير نمودند. (7)

    پس از خاتمه جنگ حنين مسلمين متوجه طائف شدند زيرا قبيله ثقيف در طائف ساكن بود و ابوسفيان بن حارث كه از جانب رسول اكرم صلى الله عليه و آله بطائف اعزام شده بود شكست خورده و مراجعت نموده بود لذا خود آنحضرت با سپاهى بطائف رفته و آنجا را محاصره نمود و اين محاصره متجاوز از بيست روز بطول انجاميد.

    پيغمبر صلى الله عليه و آله على عليه السلام را با گروهى براى شكستن بت‏هاى اطراف طائف اعزام نمود و آنحضرت در اين مأموريت شهاب نامى را كه از شجاعان قبيله خثعم بوده و در سر راه مانع حركت او شده بود با شمشير دو نيم كرده و به پيشروى خود ادامه داد تا تمام بت‏ها را در هم شكست،همچنين قهرمان آنطايفه را كه نافع بن غيلان نام داشته و براى مبارزه با مسلمين بهمراهى عده ديگر بيرون آمده بود طعمه شمشير ساخته و مشركين را تار و مار نمود،گروهى از ترس شمشير اسلام آورده و گروهى هم متوارى شدند على عليه السلام با پرچم فيروزى بخدمت پيغمبر برگشت و جنگ دو قبيله هوازن و ثقيف نيز خاتمه يافت.

    جنگ طائف آخرين جنگ داخلى اسلام با اعراب محسوب ميشود زيرا پس از اين جنگ در داخل عربستان كسى را قدرت طغيان و ياغيگرى در برابر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نبوده و تمام شبه جزيره عربستان در قلمرو نفوذ و اقتدار آنحضرت در آمده بود لذا براى بسط و اشاعه دين الهى لازم بود كه كشورهاى خارجى را بدين اسلام دعوت نمايند،مقدمات اين تصميم جريان غزوه تبوك است كه آخرين سفر جنگى پيغمبر بود و چون على عليه السلام بدستور آنحضرت درغزوه مزبور حضور نداشت لذا از ذكر آن صرف نظر ميشود.

    اين بود شرح مختصرى از خدمات نظامى على عليه السلام در حيات پيغمبر اكرم كه موجب اعتلاى پرچم اسلام و سبب پيشرفت آن گرديد و پيغمبر فرمود:اگر شمشير على نبود اسلام قائم نميگشت .

    ▐◄♥► ▐دريچه اي ازباغ سبز نيايش به حريم حضرت عشق(20) ▐◄♥► ▐
    پى ‏نوشتها:

    (1) سوره مباركه فتح آيه .27

    (2) تاريخ طبرىـسيره ابن هشام جلد 2 ص 398ـارشاد مفيدـاعلام الورى.

    (3) و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين(سوره انبياء آيه 107) و انك لعلى خلق عظيم(سوره ن آيه 4) .

    (4) تاريخ طبرىـمنتهى الامال.

    (5) سوره توبه آيه 24 و .25

    (6) ارشاد مفيد جلد 1 باب 2 فصل 40:و ذلك انه عليه السلام ثبت مع رسول الله عند انهزام كافة الناس الا النفر الذين كان ثبوتهم بثبوته.و ان بمقامه ذلك المقام و صبره مع النبى (ص) كان رجوع المسلمين الى الحرب و تشجعهم فى لقاء العدو.(يعنى بفرض محال اگر على ثابت نميماند نه بنى‏هاشم ميماند و نه از فراريان كسى برميگشت) .

    (7) سيره ابن هشامـاعلام الورىـارشاد مفيد جلد 1 باب فصل .38

    الا یا ایها المهدى، مدام الوصل ناولها/که در دوران هجرانت بسى افتاد مشکلها
    چو نور مهر تو تابید در دلهاى مشتاقان
    /ز خود آهنگ حق کردند و بربستند محملها


    برای بیداری*أَللهُمَ نـَوِّر قـُلوُبَنــَا بالقـــُرآن*

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود