جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه اعراف ▐*★*▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه اعراف ▐*★*▐




    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐
    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐

    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐
    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐
    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐


    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐ گفتگو با سوره ی مباركه ی اعراف ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐


    ستایش بی‌انتها خداوندی را كه توفیق عطا فرمود ، تا این بار در محضر هفتمین ستاره از آسمان قرآن كریم باشیم .

    ضمن عرض ارادت خالصانه به محضر این سوره ملكوتی ، لحظاتی از بیانات گهربار ایشان مستفیض می‌شویم .

    - لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟

    من اعراف ، هفتمین سوره از قرآن كریم هستم . 206 آیه دارم و در مكه معظمه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده‌ام .

    - خواهشمندیم مضمون كلی آیات خود را برای خوانندگان ما بیان كنید ؟

    در آیات من ابتدا اشاره كوتاهی به مبدأ و معاد شده است . سپس به بیان داستان آفرینش آدم و پیمانهایی كه خداوند از فرزندان آدم در مسیر هدایت گرفته ، می‌پردازد .
    همچنین به سرگذشت بسیاری از اقوام پیشین و انبیای گذشته اشاره شده است .

    - لطفاً قدری از فضایل تلاوت خود برایمان صحبت كنید ؟
    همین قدر بگویم كه هركس سوره‌ی اعراف را بخواند ، خداوند روز قیامت میان او و شیطان حجابی حایل كند و او را همنشین حضرت آدم علیه‌السلام گرداند .1
    به همین جهت مولایم امام صادق علیه‌السلام فرمودند : در این سوره محكمات قرآن است . قرائت آن را ترك نكنید زیرا در روز رستاخیز در پیشگاه خداوند برای تلاوت كنندگانش گواهی می‌دهند .
    2

    - آیه صد و هفتاد و دوم شما به آیه‌ی میثاق معروف است ، لطف فرموده و درباره‌ی این عهد و پیمان توضیح بیشتری بدهید ؟

    امام صادق علیه‌السلام در این باره فرموده‌اند : خداوند در عالم ذر از خلایق به خدایی خود و این كه پیامبر رسول و فرستاده از جانب اوست و همچنین به ولایت و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه طاهرین علیهم السلام پیمان گرفت و فرمود : آیا من پروردگار شما نیستم و محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیغمبر شما نیست و علی علیه‌السلام پیشوایان شما نیستند ؟3
    پس چرا ما چیزی از این پیمان به خاطر نمی‌آوریم ؟
    اصل این معرفت و اقرار در قلبهای شما ثابت و برقرار است كه اگر چنین نبود ،‌ هیچ یك از افراد بشر نمی‌دانست كه خالق و رازق او كیست . اما صفحه و محل میثاق را فراموش كرده‌اید و روزی آن را به یاد خواهید آورد .4

    آیا زمان خاصی برای تلاوت شما توصیه شده است ؟
    كسی كه سوره‌ی اعراف را در هر ماه تلاوت نماید . در روز قیامت از كسانی خواهد بود كه نه ترسی بر آنهاست و نه غمی دارند و اما كسی كه در هر جمعه بخواند ،‌ در قیامت بدون حساب وارد بهشت می‌شود .5

    - بفرمایید نام شما «اعراف» به چه معناست و چرا شما به این نام شهرت یافته‌اید ؟
    اعراف مكانی است بین بهشت و دوزخ كه پیامبر و اهل بیت ایشان روز رستاخیز در آنجا توقف خواهند كرد و به یاران و شیعیان خویش اجازه‌ی ورود به بهشت را می‌دهند . آری هیچ‌كس داخل بهشت نخواهد شد مگر آنكه معرفت ایشان را داشته باشد و نیز كسی به دوزخ وارد نخواهد شد مگر آن كسی كه آنان را انكار كند .6
    و من از آن جهت اعراف نام گرفته‌ام كه آیه‌ای كه این حقیقت را بیان می‌كند آیه 46 من است ، بشنوید :

    « وَعَلَى الأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِیمَاهُمْ وَنَادَوْاْ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَن سَلاَمٌ عَلَیْكُمْ لَمْ یَدْخُلُوهَا وَهُمْ یَطْمَعُونَ »

    - خواهشندیم یكی از خاطرات خود را از هنگام نزول آیات نقل كنید ؟

    روزی كفار قریش به چند نفر مأموریت دادند كه به نجران سفر كنند ، مقصود از این سفر آن بود كه در آنجا از دانشمندان یهود مسائلی را یاد بگیرند تا در هنگام بازگشت آن سؤالات را در برابر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم مطرح سازند ، به گمان این كه پیامبر از پاسخ دادن عاجز می‌ماند . یكی از سؤالات این بود كه : اگر تو پیغمبر خدا و راستگو هستی ، بگو در چه زمانی قیامت برپا می‌شود ؟ هنگامی كه این پرسش را مطرح كردند ، خداوند متعال در جواب آنان آیه‌ی صد و هشتاد و هفتم من را نازل كرد 7 و چنین فرمود :

    « یَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّی لاَ یُجَلِّیهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِیكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً یَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِیٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ »

    از تو درباره‌ی قیامت می‌پرسند كه چه وقت برپا می شود ؟ بگو : جز این نیست كه علم آن نزد پروردگار من است و كسی به جز او نمى‏تواند وقت آن را آشکار سازد؛ (اما قیام قیامت، حتى) در آسمانها و زمین، سنگین (و بسیار پر اهمیت) است؛ و جز بطور ناگهانى، به سراغ شما نمى‏آید!» (باز) از تو سؤال مى‏کنند، چنان که گویى تو از زمان وقوع آن باخبرى! بگو: «علمش تنها نزد خداست؛ ولى بیشتر مردم نمى‏دانند.»

    - دوست داریم این گفتگو را با تذكری از شما به پایان ‌رسانیم .

    « وَاذْكُر رَّبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِینَ »8
    پروردگارت را در دل خود، از روى تضرع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان، یاد کن؛ و از غافلان مباش!
    از خداوند می خواهیم كه توفیق تدبر و عمل به معارف قرآن را به ما مرحمت فرماید .


    پي نوشت :
    1. تفسیر جامع ج 2 ص 387
    2. تفسیر جامع ج 2 ص 386
    3. تفسیر جامع ج 2 ص 483- البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 294
    4. المحاسن 1/376 ، ح 826
    5. تفسیر جامع ج 2 ص 386
    6. تفسیر جامع ج 2 ص 409
    7. تفسیر جامع ج 2 ص 494 و تفسیر نمونه شأن نزول آیه 187
    8. سوره اعراف / 205

    منبع : دارالقرآن کریم اصفهان




    ▐*★*▐ گفتگو با سوره مبارکه  اعراف ▐*★*▐

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۶/۰۳ در ساعت ۲۰:۴۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشکر از مطلب جدید و خوب خواهر فعال هدیه فاطمی
    در ادامه این گفتگو مطالبی در رابطه با این سوره به عرض می رسانم.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قدری بیشتر خود را برای ما معرفی کنید و از شناسنامه خود بگویید؟

    من در تمام جداول مسند، غیرمسند و ترکیبی ترتيب نزول، در رديف سي و نهم، پس از سوره «ص» و پیش از سوره‌ی «جن» قرار گرفته ام.

    در ترتيب مصحف در رديف هفتم پس از سوره‌ی انعام و پیش از سوره‌ی انفال قرار دارم و شامل دويست و شش آيه می‌باشم


    در صورت امکان قدری در رابطه با مقصود و محتوای خود برایمان بگویید.



    محور مباحث من با وجود طولاني‎ بودن آياتم، هشدار عمومی و تذکر به مؤمنان مي‎باشد. محور بحث تمام آيات من ترکيبي از اين دو عنصر است که در آيه‎ی ابتداي سوره به آن‌ها اشاره شده و غرض اين مکتوب (سوره) را انجام اين دو امر مي‎داند: «كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فىِ صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَ ذِكْرَى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ». غرض سوره، ترساندن و پند دادن جامعه مؤمنان است.
    در رابطه با محتوای من هم بشنوید از زبان مفسر قرآن کریم استاد عبدالکریم بهجت پور:

    تأمل در مفاد آيات سوره، مؤيد آن است که تمام آيات با ترکيبي از هشدار و بيم که موجب تذکر به مؤمنان است، نازل شده است. در يک نگاه کلي، آيات سوره، به هفت بخش تقسيم ميشوند:
    1ـ امر مردم مکه به تبعيت از قرآن و هشدار نسبت به مخالفت با این خواست الاهی، در سایه‌ی عبرت گرفتن از سرگذشت اقوام ظالمی که در اثر مخالفت نابود شدند. و یادآوری محاسبهی اعمال آن‌ها از طریق سؤال از رسولان، و سنگين و سبکي ميزانهاي قيامت. (آيات 1 تا 9) ‎‎
    2ـ يادآوري جريان آفرينش انسان، و آغاز دشمني شيطان با او و فريب او از شیطان و هبوط او به زمين، و هشدار انسانها به مراقبت بر فريب و مکر شيطان. (آيات 10 تا 26)
    3ـ نفي انتساب اعمال زشت به خدا و توضيح و يادآوري محوريت قسط و روي آوردن به بندگي و خلوص دين در نظام قانون گذاری الاهی. (آيات 27 تا 34)
    4ـ فرا خواندن فرزندان آدم به پیروی از رسولان الهي، به گونهای که خداوند، در انتظار پاسخ مثبت آنان است و در صورت مخالفت، عواقب وخیم منتظرشان می‌باشد. به همين مناسبت به گفتگوهاي جهنميان، بهشتيان و اهل اعراف با يکديگر اشاره و به يادآوري نمونههايي همچون اقوام نوح، عاد، ثمود، لوط و مدين ميپردازد که پيامبرانشان را تكذيب كرده و تنبيه شدند. (آيات 35 تا 102) ‎‎‎‎
    5ـ آیاتِ اين بخش، به بیان مراحل نجات بنياسرائيل از دست فرعونيان و عزت دوبارهی آنان، و آفات و خطراتي که در مسير بندگي با آن مواجه شدند، پرداخته و ضمن يادآوري مسير تعالي آن قوم، نسبت به آفات و انحرافات احتمالي جامعهی تازه شکل یافتهی مؤمنان هشدار ميدهد. (آيات 102 تا 180)‎‎‎‎‎
    6ـ در بخش ششم مردم را به خواندن خدا با اسماي حُسنایش امر کرده و به بررسي علل و انگيزههاي گمراهي از اين حقيقت پرداخته، پيامبر را مأمور ميکند که ولايت انحصاري خدا را بر خود اعلام نمايد. (آيات 181 تا 197)‎‎
    7ـ قسمت پاياني سوره، شامل توصيه هايي به پيامبر از جمله: عفو مردم، امر به معروف، اعراض از جاهلان، استعاذه به خدا از شر شيطان ، ذکر پروردگار در اوقات گوناگون روز و کيفيت دعا و در خواست از خدای متعال ميباشد.
    ‎‎





    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در رابطه با اینکه چرا شما سی و نهمین سوره در ترتیب طبیعی نزول شدید و آیا ارتباطی بین شما و سوره های قبل در نزول وجود دارد برای ما توضیح دهید و اینکه آیا شما دارای اصل تحولی هستید یانه؟
    بله ، یکی از اصول تحول قرآن در من وجود دارد و اینکه ارتباط من با سوره های قبل هم روشن است و باز از زبان استاد بهجت پور این رابطه را بشنوید که در جلد دوم تفسیر همگام با وحی آمده است.


    در جای خود بیان شد که پس از سال‌های اولیهی رسالت پیامبر اکرم … دو گروه اجتماعی در مکه شکل گرفت گروهی که به مرز کفر رسیدند و در برابر تغییرات خواسته شدهی خدای متعال، نه تنها مقاومت کردند بلکه به مخالفت و مبارزه با پیامبر اکرم… روی آوردند و گروهی که تغییر را پذیرفتند و به اصلاح روی آوردند.‎‎
    از آيات مربوط به مراحل شکلگيري جامعه‌ی بنياسرائيل معلوم ميشود که گويا در کنار قوم گمراه و مشرک مکه، جامعهی تازه مسلمان و مؤمني شکل گرفته که هويت اجتماعی آنان نيازمند برخي تذکرات است. ‎‎‎‎
    شاخصه‌ی عمومی جامعه‌ی شرکزدهی مکه، همان غفلت، جهالت، پیروی از غیر خدا و پذیرش ولایت شیطان است. و شاخصهی جامعه‌ی مؤمنان، ایمان به پروردگار و باور به الهي بودن قرآن ميباشد. اين جامعه اهل تزکيهی نفس، مؤمن و نیکو کردار، به رستاخیز و حساب، پاداش و مراقبت الهي بر اعمال خود اعتقاد دارند.‎‎‎‎‎‎
    جامعه‌ی مشرک، جامعه‌ای است غفلتزده و جاهل که هنوز گرفتار شرک و جامعه‌ی تازه شکل گرفتهی مؤمنان، نيازمند هشدار و پند. اساس سعادت یا شقاوت جامعه بر محور ولایت است. جامعه‌ی دینی ولایت خدا را می پذیرد و از پیروی غیر خدا و غیر رسول و غیر قرآن دوری می کند اما بر عکسِ جامعه‌ی مشرک، ولیّ خود را شیطان قرار داده از او پیروی می‌نماید و این تحول در جامعهی دینی محصول پذیرش رسالت حضرت محمد … به عنوان پیک وحی بوده است. به همین جهت در این سوره میان این کتاب که منذر و مذکر است و رسول اکرم… و رسالت او که ظهور ولایت الاهی ونفی غیر خداست، جمع شده است.‎‎‎‎
    اصل تحول

    پایه‌گذاری جامعه‌ی تازه تأسیس مسلمانان بر پیروی از قرآن و اجتناب از پیروی غیر خدا.




    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۶/۰۴ در ساعت ۰۶:۴۶
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در صورت امکان نکته هایی روشی که در شما برای تربیت جامعه مومنان وجود دارد را بیان فرمایید.



    بله ؛ خداوند در وجود من یکی از عظمت های خود را به همه نشان داد. دقت کنید که تمام ایات من یعنی هر 206 آیه من با حرف نون یا تنوین تمام می شود که هنوز کسی نتوانسته سر این نکته در من را پیدا کند.
    در رابطه با نکات روش شناختی یعنی نکته های روشی که از درون من برمیخیزد و به کار شما در امر تربیت جامعه اسلامی می خورد باید بگویم که:

    1ـ هشدار و تذکر، ابعادی دارد. گاه در آغاز دعوت دینی، و با هدف خارج کردن مردم از غفلت نسبت به امر دین، و گاهی هشدار متوجه مؤمن، نسبت به غفلت در انجام برخی تکالیف می‏باشد و زمانی هشدار به جامعه‌ی مؤمنان، با هدف بیداری جمعی و اجتماعی آنان صورت می‏پذیرد. من در شرایطی نازل شدم که جامعه‌ی مؤمنان در حال شکل‏ گیری بود و به هشدارهای مربوط به این مرحله نیازمند بود.
    2ـ اولین و مهم‏ترین تذکر و هشدار اجتماعی به مؤمنان و عموم مردم، توجه ‏دادن آن‌ها به ضرورت پیروی از پروردگار، و عدم تبعیت از غیر اوست. این امر اهمیت نهادینه ‏شدن مسأله ولایت الاهی در جامعه، و مراقبت بر اختلاف در این خصوص را گوشزد می‏کند. اصولاً هویت جامعه‌ی مؤمنین به پیروی از دستورات الاهی و دوری از تبعیت غیر اوست. که در آیه دوم من تذکر داده شد.

    3ـ اولین و مهم‏ترین راه تذکر و هشدار در موضوع بالا، با یادآوری اقوامی است که رسولانی در میان آن‌ها ظهور کرد، اما به دلیل ظلم و ستم خودشان، و مراقبت و محاسبه‌ی الاهی نابود شدند. (که آیات 3- 9 من به آن می پردازد).
    4ـ دومین روشی که در درون من برای بیداری عمومی و جامعه‌ی مؤمنان به کار گرفته شده، یادآوری نعمت‏های خدا به انسان، از جمله: استقرار انسان در زمین و تأمین وسایل معایش او، آفرینش انسان و برتری دادن او بر فرشتگان و برخورد خدا با ابلیس به خاطر سرپیچی از خضوع به خاطر آفرینش آدم، و توضیح دشمنی شیطان با انسان و در نتیجه، تلاش او برای انحراف او، می‏باشد؛ به گونه‏ ای که پذیرش پیروی از او فرجامی جز سقوط انسان، ندارد. (آیات 10-33).
    5ـ یادآوری این‌که جوامع نیز مثل اشخاص، زمان سرآمدی دارند که تخلف‏ ناپذیر است، شیوه‌ی دیگر هشدار به جامعه‌ی دینی در درون من است. (آیه‌ی 34) به دنبال آن بیان فرجام جامعه‏ ای که بر اساس دستورات الاهی راه شایستگی بپیماید و هم‌چنین یادکرد عواقب شوم جوامعی که به گناه و انحراف بپردازند، (به خصوص در قیامت)، از جمله مقوّمات این شیوه می‏ باشد. (آیات 35-53).
    6ـ چهارمین گامی که در تکمیل تذکر اجتماعی در موضوع پیروی از دین الاهی و هشدار نسبت به پیروی از جریان غیر الاهی در درون من برداشته می‏ شود، معرفی خدا به عنوان تنها پروردگار و صاحب اختیار مردم و بیان دلایل آن است؛ و توضیح این نکته که خواندن غیر او، نتیجه‏ ای جز فساد امور هستی و زمین، بعد از اصلاح آن ندارد. (آیات 54-57).
    7ـ گام پنجم در راه تذکر و هشدار اجتماعی، توضیح این نکته است که پذیرش ولایت الاهی، نیازمند شایستگی‏ های عمومی مردم یک جامعه است؛ در غیر این صورت رحمت الاهی رویش و نتیجه‌ی لازم را نخواهد داشت. به همین مناسبت، خداوند از اینجا به بعد سرنوشت برخی اقوام که زحمات رسولان در میان آن‌ها به جایی نرسید، را گوشزد می‏کند. (آیات 58- 93).
    8ـ گام دیگری که در راه تذکر و هشدار جامعه‌ی دینی در اين سوره از آن استفاده شده است، یادآوری سیر تحولات اجتماعی و طبیعی در هنگام ظهور انبیا و اهداف آن و غفلت نسل‏ های بعدی از حکمت این تحولات و تحلیل غلط آن‌ها و در نتیجه گرفتار شدن نسل‏ های بعد، به عذاب الاهی است. در این زمینه، خداوند آنان را با بیاناتی که احساس امنیت آن‌ها از مکر و عذاب الاهی را در آن‌ها تضعیف کند، هشدار می‏ دهد. (آیات 94- 101).
    9ـ در ادامه ، شرح قطعات مهمی از تحولات زندگی فرزندان اسرائیل از ضعف تا قوت و شوکت و از شوكت، تا سقوط و گرفتاری، بخش گسترده‏ ای از آیات مرا به خود اختصاص می‏دهد. این آیات به خوبی پیام‏ آور عبرت برای جامعه‌ی دینی مکی است و به خصوص اِشعار به تشابه آنان با بنی‏ اسرائیل در فرار از دست فرعون و هجرت به کنعان و فلسطین را دارد. هم‌چنان که وقتی جامعه‌ی مؤمنان مکه به مدینه هجرت پیدا کرد، عزت پیدا نمود؛ البته اگر مراقب نباشد، سیادت و فضیلتش بر عربستان و دیگران دستخوش تغییر خواهد شد. سپس بر این سیر، سنت الاهی در هدایت و ضلالت اقوام را یادآوری کرده و ریشه‌ی همه‌ی گرفتاری‏های گروه‏های منحرف را، غفلت می‏ شمارد. (آیات 100- 186).
    10ـ پس از این سیر طولانی، گام بعدی، پاسخ سؤالات و اشکالات مشرکان به پیامبر اکرم… در مورد ولایت خدا و هشدار آنان در مورد پذیرش ولایت و خواندن غیر خدا می‏ باشد. خدای متعال در این مرحله، پیامبر… را به اخذ موضع آشکار و قاطع دستور می‏ دهد و در نهایت او را برای رهبری و دعوت مردم در این شرایط اجتماعی، راهنمایی می‏فرماید. (آیات 187- 206).


    دیدید که خداوند چه زیبا آن غرض و مقصودی که از نزول من را داشت، چید و به زیبایی حق مطلب را ادا کرد.
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۶/۰۴ در ساعت ۰۶:۵۶
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطمئن باشید با خواندن با تأمل من بارها در این سیری که با من همراه می شوید گریه خواهید کرد و همراه با نوح و صالح و هود که بدون هیچ چشم داشتی مردم خود را به پرستش خدا می خواندند خواهید شد و خواهید دید چه حرصی بر هدایت انسان ها داشتند ، اما ایشان نفهمیدند و درک نکردند که این معلم های بزرگ چه می گویند.
    از سویی با شیطان و طرح و نقشه هایش برای عدم عبودیت خدا آشنا می شوید و متوجه می شوید که چگونه از بی تجربگی پدرتان استفاده کرد و او را فریب داد و همین جا به شما تذکر می دهم که شیطان دشمن شماست و با او معامله دشمن کنید نه دوست. آن هم دشمنی که دشمنی اش آشکار است و شمشیرش را از رو بسته است.
    از سویی با قوم بنی اسراییل همراه شوید که چگونه بهانه گیری میکنند و امرهای خدا برایشان سخت است و با من به عالم ذر بروید و پیمان فطری نخستین و و و که همه فضای زیبا و دل انگیزی را برای شما ایجاد خواهد کرد.
    ممنون که لحظاتی با من بودید.
    اگه ممکنه در این ماه خدا پاشید و وضو بگیرید و بیایید پیش من کمی با هم باشیم.
    من سوره هفتم قرآنم و همین الان منتظرتون هستم.
    اگه ترتیل منشاوی من رو یکی از دوستان اینجا بذاره خیلی عالیه
    منشاوی خیلی قشنگ تونسته منو قرائت کنه ، اگه ترتیل منشاوی رو دارید من رو با ترتیل اون گوش کنید که محشره.
    توی ترجمه های قرآن هم تقریبا آقای فولاد وند بهتر از بقیه ترجمه کرده من را .
    یک ایه ای هم در من است که در رابطه با شما مسلمان هاست که می تونید باهاش خیلی راحت با یهود و مسیحیت وارد بحث بشید و بگید یکی از اجزاء ایمان شما به رسولان خودتان ایمان به رسول نبی امی است که طبق همین تورات و انجیل خودتون میشه پیامبر ما. ( آیه 157 من رو بخونید متوجه میشید چی میگم)
    فعلا
    یا علی
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۶/۰۴ در ساعت ۰۷:۰۸
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود