جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ملاک تشخیص روز اول ماه شوال

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    11
    صلوات
    5
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ملاک تشخیص روز اول ماه شوال




    با سلام خدمت دوستان،

    یکی از مشکلات و سردرگمی هایی که همه ساله تقریباً به وجود میاد همتون میدونید که تشخیص روز اول ماه شوال هستش. در افغانستان تقریباً هرساله بین روز عید سعید فطر و اول ماه شوال بین شیعیان و اهل تسنن اختلافی یک روزه وجود دارد.

    سوال من اینجاست که ملاک اهل تسنن برای تشخیص روز اول ماه شوال چیست؟ در احکام مذهب آنان چه راه هایی بیان شده؟ چراکه اینجا به تابعیت از عربستان سعودی عمل می نمایند و روز اول ماه شوال را طبق گفته عربستان سعودی تعیین می نمایند.

    این جمله ای بود که از تلویزیون اعلام شد: (بر بنیاد اطلاعات رسیده از عربستان سعودی فردا (که امروز سه شنبه باشه) با اول ماه شوال مصادف با اولین روز عید سعید فطر خواهد بود.

    حال اینکه شیعیان افغانستان چهارشنبه را روز اول عید میگیرند.

    آیا در احکام مذهب حنفی مصداق روز اول عید فطر حکم عربستان میباشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۹:۱۸

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود

    بخشی از اختلاف‌های پیش آمده در بین کشورهای اسلامی مباحث سیاسی است.

    برخی کشورها مقید می‌شوند که هر وقت عربستان اول ماه را اعلام کرد، آنها هم اعلام کنند و کاری به جای دیگر ندارند.

    البته باید توجه داشت که معیارهای عربستان هم همیشه درست نیست و بیان موارد متعددی که عربستان به اشتباه اعلام اول ماه نموده در مقالات و کتب مربوط به رؤیت هلال ذکر شده است.

    یکی از موارد واضح آن در سال 1387 مطابق با ذی الحجه 1428 بود که به دلیل اشتباه در آغاز ماه ذی الحجه، طبق تقویم عربستان این ماه 31 روزه شد و برخی از كشورهای عربی که به تبعیت و تقلید از عربستان تقویم خود را تنظیم کرده بودند مجبور شدند در اعلامیه‌ های رسمی ‌جداگانه‌ای پایان این ماه و آغاز ماه محرم را یک روز زودتر اعلام نمایند.

    بنابر این پیروی چشم و گوش بسته برخی کشورها از کشورهای دیگر یکی از موارد وقوع اختلاف در اعلام اول ماه است.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    در کشورهای اسلامی نباید اختلاف بیش از یک روز باشد. اگر اختلاف بیشتر از آن شد، قطع پیدا می کنیم که یکی خلاف واقع است.

    برخی از کشورها قائل به رؤیت هلال نیستند؛ مثلاً می گویند اگر غروب ماه، قبل از غروب خورشید بود روز بعد، اول ماه است. از اشتباهات فاحش عربستان سعودی در طی سالهای اخیر در اعلام رؤیت هلال همین است که گاه ماه به مرحله مقارنه با خورشید هم نرسیده بوده ولی عربستان آن روز را عید اعلام کرده است.

    از این رو گاه اعلام عید از سوی کشورهای عربی و همجوار، چنین تصوری پیش می آورد که اگر در عربستان امروز عید بوده، حتماً در ایران فردا عید خواهد بود. در حالی که چنین ملازمه ای نیست.

    علمای اهل سنّت امروز خیلی قائل به رؤیت نیستند و حتی در مبانی ریاضی و نجومی نیز با ما متفاوت هستند.

    در حالی که روايات خيلی صريحی از پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين در معیار رؤیت هلال است. اين موضوع رؤیت در روايت مورد اجماع اهل سنت و شيعه است. لذا مسئله رؤيت، اساس محكم فقهی و بسيار قوی دارد.

    نظر علمای پیشین اهل سنت که قائل به رؤیت هلال بوده اند (و نیز نظر جمهور مذاهب حنفی و مالکی و حنبلی) به دیدگاه شیعه نزدیک بوده است اما نظر علمای امروز اهل سنت که قائل به رؤیت نیستند، کاملاً با نظر علمای شیعه متفاوت است.

    بنابر این یکی از عوامل وقوع اختلاف در اول ماه، اعلام‌های غیر علمی و غیرفنی برخی از کشورهای عربی است.






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۶/۱۱ در ساعت ۲۳:۲۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    معیاری که عربستان دارد از نظر فقهای شیعه معیار صحیحی نیست. آنها صرف تولد هلال را معیار می دانند (که ماه در این زمان اصلا قابل رؤیت نیست) و طبق این معیار از طریق محاسبه حتی می توان ساعت و زمان دقیق تولد هلال را مشخص نمود؛ در صورتی که این اصلا معیار صحیح عرفی و شرعی نیست.

    همچنین صرف گفته دو عادل را کافی می دانند لذا موارد متعددی شده که اول ماه اعلام شده در حالی که حتی ماه چندین ساعت بعد متولد می شده و آنها حتی قبل از تولد ماه، اول ماه را اعلام نموده اند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ملاك حلول شرعی ماه جدید بنابر نظر علمای شیعه چیست؟



    برای روشن شدن این سؤال به چند مطلب توجه كنید:


    مطلب اول: اتحاد افق شرط است یا نه؟

    این كه بین فقها در این مسئله كه آیا دیدن ماه در یك نقطه سبب می شود تا در همه مناطق و همه كشورها اول ماه رمضان و یا عید اعلام شود یا آن كه دیدن ماه در هر نقطه برای همان محل قابل قبول است، بین فقهای بزرگ اختلاف وجود دارد.

    به طور مثال، مرحوم آیت الله خویی و بعضی از شاگردان ایشان ـ مانند آیت الله شیخ جواد تبریزی ـ اتحاد افق را شرط نمی دانند و به قول اول قائلند، ولی مشهور فقها به این مبنا اعتقاد ندارند و رویت هلال ماه را معیار برای حلول ماه در همان منطقه و مناطق غربی آن می دانند.

    گرچه در این نظر هم باید گفت محدوده كشور و منطقه چندان واضح و روشن نیست و به نظر می رسد تركیبی از وسعت جغرافیایی و حوزه حكومتی در این زمینه دخالت داشته باشد. این مسئله ای نیست كه بتوان با تفاهم و تدبیر حل كرد.

    اختلاف فتوی در دوران غیبت امری اجتناب ناپذیر است و به هیچ عنوان نباید مسئله ساز باشد.

    بر این اساس، اگر كسی مقلّد مرجعی باشد كه رؤیت یك منطقه را برای همه جا معتبر می داند و برای آن شخص دو شاهد عادل در كشوری دیگر اقامه شود كافی است كه به تكلیف حلول ماه عمل كند؛ اما كسانی كه مقلّد مراجعی هستند كه اتحاد در افق را شرط می دانند شیاع بین سایر مسلمین جهان یا اقامه دو شاهد عادل از یك كشور دیگر، كافی در اطمینان به حلول ماه نمی باشد.

    لازم به ذكر است كه برخی موارد اختلاف مراجع در اعلام اول ماه و یا اعلام عید نیز می تواند از این حیث باشد.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مطلب دوم:


    لازم است بین سه مفهوم تفكیك كنیم: تولد ماه، خروج ماه از محاق، و رؤیت.

    تولد ماه یعنی خروج ماه از افق زمین. با محاسبات نجومی می توان به طور دقیق ـ و حتی با مقیاس ثانیه و شاید كمتر ـ زمان تولد ماه را بدست آورد.

    خروج از محاق یعنی بالا آمدن ماه تا درجه ای از افق كه از هاله نوری كه معمولا در هنگاه غروب آفتاب، در سطح افق سمت مغرب حاصل می شود و مانع رؤیت می گردد خارج شده، تا در حالتهایی بتوان آن را دید.

    محاسبه این حالت نمی تواند قابل پیش بینی دقیق باشد؛ چرا كه مسئله شكست نور بر حسب عوامل متعددی ـ مثل درجه حرارت و فشار ـ تغییر می كند.

    بنا به نقلی این عوامل را گاه تا یازده متغیر برشمرده اند. با محاسبات نجومی می توان گفت اگر بالا آمدن ماه از فلان درجه كمتر باشد، به طور قطع هیچ شكست نوری نمی تواند آن را قابل رؤیت كند، ولی در افق بالاتر از آن قابل محاسبه و تعیین قطعی نیست.

    رؤیت علاوه بر حصول شرائط بالا بستگی به این دارد كه شرائط آب و هوا ـ مثل ابری و مه آلود بودن هوا و یا گرد و غبار آن و .... مزاحمت نكند. رؤیت با چشم مسلح (مثل تلسکوپ و ...) برای زدودن اثر این موانع می تواند مفید باشد.

    اما مسئله این است كه معیار شرعی حلول ماه كدامیك از سه مفهوم زیر است؟ تولد ماه یا خروج آن از محاق یا رؤیت؟ در این مسائل هم اختلاف فتوایی هست.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    مطلب سوم:


    آن چه در روایات آمده "رؤیت" را ملاك قرار داده، و فرموده است: "أفطر للرؤیة" یعنی با رؤیت افطار كن؛ و یا در روایتی آمده است: "هر وقت هلال ماه رؤیت شد روزه گرفتن را شروع كنید، و هر وقت دوباره رؤیت شد (در انتهای رمضان) افطار كنید."

    این رؤیت بنا به قولی منصرف به رؤیت حسی است نه با چشم مسلح، و بنا به قول دیگر طریقی است برای احراز خروج ماه از محاق و امكان رؤیت. شاید كسی هم باشد كه بگوید این طریقی است برای احراز تولد.

    این هم اختلاف دیگری است كه مثل اختلاف قبلی جز با رفع اختلاف فقهی ممكن نیست؛ و همان طور كه گذشت، اجتناب ناپذیر است.

    پس از این مطالب، اگر همه این اختلافات فتوایی را كناری بگذاریم و از آن صرف نظر كنیم، مسئله راههای اثبات رؤیت هلال ـ در این جا همان رؤیت حسی ـ مطرح می شود.

    بنابر این در اعلام اول ماه و رؤیت هلال، فقیه و مجتهد بایستی همه این مسائل را مورد توجه قرار دهد.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود