جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسوه حسنه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    612
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 5 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    93
    آپلود
    0
    گالری
    11

    اسوه حسنه




    باسلام

    سوال يکي از دوستان که از طريق ايميل براي سايت ارسال شده است :

    قران برای مسلمانان رسول خدا (ص) را اسوه حسنه قرار دادند(طبق آیه 21 سوره احزاب)
    و حضرت حجت (عج) طی روایتی فرمودند که "دخت رسول خدا اسوه حسنه من است."
    سوالی که هست اینکه چرا اسوه ها با هم فرق دارند و یا باوجود گفته ی قران حضرت حجت (عج) دخت پیامبر را اسوه خود قرار دادند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۱۳ در ساعت ۲۲:۲۶
    يامحمد(ص)توبگو با غم و ماتم چه کنيم
    روزخوش بي تو نديديم به عالم چه کنيم
    براي آزادي شيعيان بحرين
    وديگر مسلمانان در بند ظلم دعا کنیم
    اسوه  حسنه

    اسوه  حسنه .. .اسوه  حسنه . . اسوه  حسنه. . . . اسوه  حسنه . . اسوه  حسنه . . اسوه  حسنه . . . . اسوه  حسنه . . اسوه  حسنه. . .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم قرآن نمایش پست
    باسلام
    قران برای مسلمانان رسول خدا (ص) را اسوه حسنه قرار دادند(طبق آیه 21 سوره احزاب)
    و حضرت حجت (عج) طی روایتی فرمودند که "دخت رسول خدا اسوه حسنه من است."
    سوالی که هست اینکه چرا اسوه ها با هم فرق دارند و یا باوجود گفته ی قران حضرت حجت (عج) دخت پیامبر را اسوه خود قرار دادند؟
    سلام علیکم
    از مهم‌ترين شيوه‌هاي تعليم و تربيت، روش الگوگيري است. اسلام هم براي تربيت و تعالي انسان‌ها، بر اين اصل مهم تأكيد نمود؛ زيرا شخصيت الگو، به عنوان يك نقطه‌ كانوني در محور رشد و هدايت‌هاي اخلاقي ـ تربيتي قرار مي‌گيرد و در شكل‌گيري رفتار تربيت شونده، آثار زيادي بر جاي مي‌گذارد. به هميت دليل قرآن كريم الگوها و اسوه های متعددی به مؤمنان معرفی می کند و بر پيروي از روش سلوک زندگی ايشان سفارش می نماید.

    از سوي ديگر نياز به الگو، از نيازهاي طبيعي بشر است و انسان را وا مي‌دارد تا با در نظر داشتن الگوي مورد نظر، تلاشي هدف‌دار و آگاهانه براي رسيدن به ويژگي‌هاي رفتاري و اخلاقي الگو در پيش گيرد.

    یکی از برترین الگوهای قرآنی، وجود مقدس پيامبر اکرم (ص) است که به فرمایش صريح آیه قرآن، اسوه شايسته همه خداباوران است:

    لقد کان لکم في رسول الله اسوه حسنه لمن کان يرجوا الله و اليوم الآخر و ذکر الله کثيراً(احزاب/21)
    مسلماً براي شما در زندگي رسول خدا(ص) سرمشق نيکويي مي‌باشد، براي آنها که اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مي‌کنند

    رسول مکرم اسلام (ص) که خود شايسته‌ترين اسوه حسنه مؤمنان هستند، بارها يگانه دخترش را پاره تن خویش خوانده و با تعابير گوناگونی، رضايت او را رضايت خود و ناراحتي او را ناراحتي خود اعلام داشته است.(بحارالانوار/ج23/ص234)

    چنين تاکيدات متواتري از جانب رسول الله (ص) به چه هدفي صادر گرديده است؟ آيا اين همه تاکيد جز براي آن است که توجه همه مؤمنان طول تاريخ را به اسوه‌پذيري از سیره عملی و ابعاد زندگانی فاطمه زهرا جلب نماید؟

    چرا چنين نباشد در حالي که فاطمه زهرا، پاره تن پیامبر رحمت (ص) و تربیت یافته خاص مکتب اوست؛ سيره زهرای اطهر ، جلوه ديگري از سيره رسول خدا دارد. زندگانی و سیره عملی او، استمرار سیره پیامبر اکرم (ص) و روش و منش زندگانی آن حضرت در عمل و یاور است لذا امام زمان (ع)، ایشان را اسوه نيکوي زندگاني خويش معرفي مي‌فرمايد: و في ابنه رسول الله لي اسوه حسنه؛ همانا دختر رسول خدا (ص) براي من الگويي شايسته است. (بحارالانوار/ج53/ص178).

    در اين روايت نکته ظريفي وجود دارد. حضرت ولي عصر (عج) نفرموده‌اند: "في امّي فاطمه..." بلکه مي‌فرمايند: "في ابنة رسول الله ..."؛ اين تعبير حاکي از آن است که اقتداي حضرت مهدي (عج) به زهراي مرضيه (س)، نه از آن جهت است که فاطمه (س)، مادر ایشان است بلکه بدين جهت است که فاطمه زهرا (س)، دختر رسول خدا (ص) و استمرار وجود پاک او و پاره تن اوست و اسوه‌پذيري از وي، همانا اسوه‌پذيري از رسول خدا می باشد.

    البته ناگفته پیداست که این فرمایش امام زمان (ع)، منافاتی با اسوه بودن پیامبر اکرم (ص) برای امام زمان (ع) ندارد. ایشان اسوه هایی دارند که در رأس آنها وجود مبارک پیامبر است و در کنار آن الگوی بزرگ زندگی، از سلوک علمی و عملی زهرای اطهر هم الگوپذیری دارند که تجلی دیگری از سلوک علمی و عملی پیامبر رحمت (ص) است و این به معنای تعدد مصادیق اسوه و الگوست.

    پس ممکن است مصادیق اسوه های ایمان، متفاوت و متعدد باشد و این اسوه گری در هر انسان متعالی جلوه ای خاص داشته باشد اما سلوک علمی و عملی همه آنها یکیست و در یک خط واحد می باشد و اصل حاکم بر روش زندگانی همه آنها یک چیز است و آن، عبودیت پروردگار سبحان و اطاعت خالصانه و کامل اوست:

    وَ أَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (یس/61)
    و مرا بندگی کنید، راه راست همین است

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۶/۱۹ در ساعت ۱۷:۱۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود