جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه ممکن است يک عمل دو نتيجه متضاد و متفاوت داشته باشد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه ممکن است يک عمل دو نتيجه متضاد و متفاوت داشته باشد؟




    با عرض سلام و خسته نباشید به همه

    چگونه می شود که اگر به عنوان مثال کسی مقلد مجتهدی است اگر بدون اذن پدر ازدواج کند زنا کرده و گناه کبیره انجام داده ولی شخص دیگری که مرجع دیگری دارد ثواب کرده؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۱۶ در ساعت ۲۱:۵۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و درود

    این سؤال ممکن است به صورت کلی بیان شود که اگر دین ما واحد است پس اختلاف فتاوا برای چیست؟

    این‌كه بین علما در شاخه‌های علوم اسلامی، اختلاف نظراتی وجود دارد مطلبی كاملا روشن است. بله همه فقها یكسان فتوا نمی‌دهند و همه مفسرین قرآن كریم یكسان تفسیر نمی‌كنند و حكما و عرفا هم در آموزه‌های عرفانی و حكمی با هم تعارضاتی دارند و متكلمین اسلامی نیز در همه مسائل یك جور نمی‌اندیشند. از این مقوله به عنوان "اختلاف در فهم دین" تعبیر می شود.

    بنابر این، اختلاف نظر فقط بین فقها و کارشناسان احکام دینی نیست، بلکه در تمام زمینه‏های تخصصی که نیاز به بررسی و استنباط از مدارک و اسناد دارد، اختلاف نظر به وجود می‏آید. با مراجعه به کتاب‏های کلامی، فلسفی، روان‏شناسی، علوم اجتماعی و... مطلب روشن می‏شود.

    ضمنا اختلاف مراجع در احكام ديني غالباً در جزئيات است و كمتر فقيهی وجود دارد كه در يكي از احكام اساسی با نظر مراجع ديگر مخالف بوده و نظر متفاوتی داشته باشد.

    نکته مهم: در زمان غیبت معصوم (ع)، وجود اختلاف امری بدیهی و واضح است و این خود نیاز به معصوم را ثابت می کند.






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۶/۱۹ در ساعت ۱۸:۵۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مواردی که منجر به اختلاف فتوا می شوند:


    در این جا به برخی از مواردی که منجر به اختلاف فتوا می شوند اشاره می شود: (ضمنا برخی موراد ممکن است تشابهاتی با هم داشته باشند که برای فهم بهتر، این گونه تدوین شده اند)

    1. این که قرآن کریم برای عرضه قوانین کلی و اولیه نازل شده است‌، لذا به اختصار سخن گفته است و تفصیل و تبیین جزئیات مطالب را به بیان پیامبراکرم (ص) ‌و امامان معصوم‌ (ع) واگذاشته است‌. به این مطلب در آیه 44 سوره نحل ‌اشاره شده است.

    مجتهدان شیعه نیز از طرفی به فراخور دانش محدود خویش روش خاصی را در فهم دین و آیات قرآن کریم و روایات برگزیده‌اند و از طرف دیگر عوامل دیگری مثل زیاد شدن واسطه‌ها در نقل اخبار و وجود روایات جعلی و اسرائیلیات و غیره‌، باعث شده مفسران برداشت‌های گوناگون از قرآن کریم نمایند که البته با اجتهاد و استنباط از ادله موجود به تفسیر آیات می‌پردازند.

    2. این اختلاف ممکن است بر اثر اختلاف در معانی الفاظ باشد که در کتاب‌ های لغت نیز این اختلاف به چشم می‌خورد و یا بر اثر اختلاف در روایت ‌های مختلف باشد و یا اختلاف در ثقه یا غیرثقه بودن راویان و تأیید آن ‌ها باشد و یا ممکن است به سبب برداشت‌های مختلفی باشد که فقها از روایت‌ها می‌نمایند و یا ممکن است به جهت به کار گرفتن یا نگرفتن قواعد فقهی و اصولی در برداشت و استنباط احکام باشد همچنین ممکن است بر اثر اختلاف در تطبیق یک مفهوم کلی بر مصادیق آن باشد.

    3. اختلاف در مبانی اصولی، دو فقیه را به دو برداشت متفاوت سوق می‌دهد. از سوی دیگر مبانی رجالی فقها، همه یكسان نیست. ممكن است فقیهی یك راوی را معتبر بداند و فقیه دیگر او را معتبر نداند پس لاجرم روایات او در نظر یكی مقبول و در نظر دیگری مطرود واقع می‌شود و این به اختلاف فتوای آن دو فقیه منجر می‌گردد.

    4. هم چنین اختلاف در ظهورگیری بعضی از كلمات و مضامین نیز مزید بر علت می‌شود و به این اختلاف در فهم، دامن می‌زند. این عوامل حاكی از آن است كه وجود اختلاف در فهم آموزه‌های دینی امری كاملا طبیعی است تا آن جا كه تغییر در برداشت یك فقیه از مدرك فقهی واحد در دو زمان و در نتیجه تغییر فتوای او را نیز موجه می‌سازد.

    5. اختلاف نظر فقها به نحوه استنباط آن ها بر مي گردد. فقيه بايد حكم شرعي را از روايات معصومين استخراج كند و بر اساس آن ها حكم به حليت يا حرمت نمايد. در اين راستا با استفاده از مبانی اصولی خود به جرح و تعديل روايات مي پردازد و به يك جمع بندی نهايی مي رسد. چه بسا روايتی كه دليل حرمت يا حليت است به نظر فقيهی از نظر سند يا دلالت تمام باشد، ولي فقيه ديگر آن را مخدوش مي داند، و اين بدان خاطر است كه گاهی از ائمه اطهار(ع) حكمي بر خلاف نظر خودشان به عنوان تقيه صادر مي‏شد.

    نيز جاعلان حديث براي تشويش اذهان و تخريب دين و تحريف دين و احكام الهي، احاديثی به نام امامان جعل مي‏ كردند. و تا كنون احاديث تقيه‏ای و جعلی در لابه لای اخبار و احاديث ما موجود است. در اين جا علوم و دانش هاي مختلف مانند علم الحديث و دراية الحديث و ... براي فهم احاديث و روايات صحيح از غير صحيح به وجود آمده است.

    همين مسائل كافي است كه اختلاف نظر ايجاد نماید.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۶/۱۹ در ساعت ۱۸:۵۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    نکته اول:

    لازم است که تقلید همیشه از فردی باشد که فتوای او از نظر شرعی برای ما حجت باشد، و آن مجتهد جامع‏الشرایط است که صلاحیت فتوا را دارد. در این صورت مقلد، ضرر نخواهد کرد و در قیامت حجت شرعی خواهد داشت.

    از طرفی هرگز فقیهی تا به حال نگفته است آن چه من به آن رسیده‏ام حتما حکم الهی است؛ بلکه آنها معتقدند بر اساس ادله و استنباطی که از آیات و روایات دارند، حکم شرعی ظاهرا این است از این رو می گویند: "للمصیب أجران و للمخطأ أجرٌ واحد" یعنی، اگر کسی حکمی را بیان کرد و اتفاقا همان در واقع حکم الهی بود دو ثواب میبرد، اما اگر حکمی را بر اساس استفاده از روایات و آیات به دست آورد ولی فی الواقع مخالف حکم الهی بود، در این صورت یک اجر و ثواب میبرد.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    نکته دوم:

    اجتهاد و استنباط احکام ‌شرعی‌، گرچه مربوط به زمان غیبت است‌، لیکن اصل وجود و تأسیس آن‌، به زمان حضور معصومین‌(ع) مربوط است‌.

    در زمان ائمه‌ معصومین(ع) فقها با اجتهاد خود می‌کوشیدند، تا آن‌ چه را از مهبط وحی صادر شده دریافت کنند و محصول فکر خود را به دیگران منتقل سازند. ائمه‌ معصومین‌(ع) نیز آن ‌ها را بر این کار تشویق کرده‌اند و حکم فقیه و استنباط او بدون آن که چهره ثابت شریعت و یا معرفت دینی را دگرگون کند تنها در ظرف استنباط و فهم فقیه واقع می‌شود.

    فقیه موظف است احکام مربوط به پدیده‌های نوین را نه بر اساس پندار و سلیقه خود بلکه با استعانت از اصول و قواعد القا شده از ناحیه شارع دریافت نماید؛ بنا بر این اختلاف حکم فقها نه تنها ضرری به دین نمی‌زند ـ زیرا برداشت فقها بر اساس اختلاف فهم هر یک از دین است ـ بلکه با شمول احکام شرعی و دوام استنباط فقهی، شعاع نورانی شریعت همواره بر تمامی پدیده‌ها تابانده می شود.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    نکته سوم:

    با توجه به مطالب فوق گاهی بین مجتهدان و مراجع تقلید، اختلاف فتوا پیش می آید. البته فتوای مرجع تقلید، حتما دلیل بر حکم واقعی الهی نیست؛ بلکه ممکن است حکم ظاهری الهی باشد و مقلدان باید به آن عمل کنند.

    ولی در هر صورت آن چه که انسان بدان مکلف است، انجام وظیفه است یعنی آنچه که حجت بر او باشد وقتی ما به امام معصوم(ع) دسترسی نداریم نزدیک ترین کسان به آنان برای دریافت حکم خدا به نحوی که حجت بر او تمام شود، اسلام شناسان عادل و با تقوا یعنی فقیهان هستند.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چگونه می شود که یک عمل دو حکم داشته باشد، مثلا کسی بدون اذن پدر ازدواج کند، طبق نظر مجتهدی زنا کرده و گناه کبیره انجام داده ولی شخص دیگری که مرجع دیگری دارد ثواب کرده است؟


    پاسخ:
    این سؤال ممکن است به صورت کلی بیان شود که اگر دین ما واحد است پس اختلاف فتاوا برای چیست؟
    این‌ كه بین علما در شاخه‌های علوم اسلامی، اختلاف نظراتی وجود دارد مطلبی كاملا روشن است. بله همه فقها یكسان فتوا نمی‌دهند و همه مفسرین قرآن كریم یكسان تفسیر نمی‌كنند و حكما و عرفا هم در آموزه‌های عرفانی و حكمی با هم تعارضاتی دارند و متكلمین اسلامی نیز در همه مسائل یك جور نمی‌اندیشند. از این مقوله به عنوان "اختلاف در فهم دین" تعبیر می شود.
    بنابر این، اختلاف نظر فقط بین فقها و کارشناسان احکام دینی نیست، بلکه در تمام زمینه‏ های تخصصی که نیاز به بررسی و استنباط از مدارک و اسناد دارد، اختلاف نظر به وجود می ‏آید. با مراجعه به کتاب‏ های کلامی، فلسفی، روان‏شناسی، علوم اجتماعی و... مطلب روشن می‏ شود.
    ضمنا اختلاف مراجع در احكام ديني غالباً در جزئيات است و كمتر فقيهی وجود دارد كه در يكي از احكام اساسی با نظر مراجع ديگر مخالف بوده و نظر متفاوتی داشته باشد.

    نکته مهم: در زمان غیبت معصوم، وجود اختلاف امری بدیهی و واضح است و این خود نیاز به معصوم را ثابت می کند.
    ـ مواردی که منجر به اختلاف فتوا می شوند:
    در این جا به برخی از مواردی که منجر به اختلاف فتوا می شوند اشاره می شود: (ضمنا برخی موراد ممکن است تشابهاتی با هم داشته باشند که برای فهم بهتر، این گونه تدوین شده اند)

    1. این که قرآن کریم برای عرضه قوانین کلی و اولیه نازل شده است‌، لذا به اختصار سخن گفته است و تفصیل و تبیین جزئیات مطالب را به بیان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) ‌و امامان معصوم‌ (علیهم السلام) واگذاشته است‌. به این مطلب در سوره نحل ‌اشاره شده است: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»؛ و ما اين ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آن ها روشن سازى‏.(1)
    مجتهدان شیعه نیز از طرفی به فراخور دانش محدود خویش روش خاصی را در فهم دین و آیات قرآن کریم و روایات برگزیده‌اند و از طرف دیگر عوامل دیگری مثل زیاد شدن واسطه‌ها در نقل اخبار و وجود روایات جعلی و اسرائیلیات و غیره‌، باعث شده مفسران برداشت‌های گوناگون از قرآن کریم نمایند که البته با اجتهاد و استنباط از ادله موجود به تفسیر آیات می‌پردازند.

    2. این اختلاف ممکن است بر اثر اختلاف در معانی الفاظ باشد که در کتاب‌ های لغت نیز این اختلاف به چشم می‌خورد و یا بر اثر اختلاف در روایت ‌های مختلف باشد و یا اختلاف در ثقه یا غیرثقه بودن راویان و تأیید آن ‌ها باشد و یا ممکن است به سبب برداشت‌های مختلفی باشد که فقها از روایت‌ها می‌نمایند و یا ممکن است به جهت به کار گرفتن یا نگرفتن قواعد فقهی و اصولی در برداشت و استنباط احکام باشد همچنین ممکن است بر اثر اختلاف در تطبیق یک مفهوم کلی بر مصادیق آن باشد.

    3. اختلاف در مبانی اصولی، دو فقیه را به دو برداشت متفاوت سوق می‌دهد. از سوی دیگر مبانی رجالی فقها، همه یكسان نیست. ممكن است فقیهی یك راوی را معتبر بداند و فقیه دیگر او را معتبر نداند پس لاجرم روایات او در نظر یكی مقبول و در نظر دیگری مطرود واقع می‌شود و این به اختلاف فتوای آن دو فقیه منجر می‌گردد.

    4. هم چنین اختلاف در ظهورگیری بعضی از كلمات و مضامین نیز مزید بر علت می‌شود و به این اختلاف در فهم، دامن می‌زند. این عوامل حاكی از آن است كه وجود اختلاف در فهم آموزه‌های دینی امری كاملا طبیعی است تا آن جا كه تغییر در برداشت یك فقیه از مدرك فقهی واحد در دو زمان و در نتیجه تغییر فتوای او را نیز موجه می‌سازد.

    5. اختلاف نظر فقها به نحوه استنباط آن ها بر می گردد. فقيه بايد حكم شرعي را از روايات معصومين استخراج كند و بر اساس آن ها حكم به حليت يا حرمت نمايد. در اين راستا با استفاده از مبانی اصولی خود به جرح و تعديل روايات می پردازد و به يك جمع بندی نهايی می رسد. چه بسا روايتی كه دليل حرمت يا حليت است به نظر فقيهی از نظر سند يا دلالت تمام باشد، ولی فقيه ديگر آن را مخدوش می داند، و اين بدان خاطر است كه گاهی از ائمه اطهار (علیهم السلام) حكمی بر خلاف نظر خودشان به عنوان تقيه صادر مي‏ شد.
    نيز جاعلان حديث برای تشويش اذهان و تخريب دين و تحريف دين و احكام الهی، احاديثی به نام امامان جعل می كردند. و تا كنون احاديث تقيه ‏ای و جعلی در لابه لای اخبار و احاديث ما موجود است. در اين جا علوم و دانش های مختلف مانند علم الحديث و دراية الحديث و ... برای فهم احاديث و روايات صحيح از غير صحيح به وجود آمده است.
    همين مسائل كافی است كه اختلاف نظر ايجاد نماید.

    نکته اول: لازم است که تقلید همیشه از فردی باشد که فتوای او از نظر شرعی برای ما حجت باشد، و آن مجتهد جامع‏ الشرایط است که صلاحیت فتوا را دارد. در این صورت مقلد، ضرر نخواهد کرد و در قیامت حجت شرعی خواهد داشت.
    از طرفی هرگز فقیهی تا به حال نگفته است آن چه من به آن رسیده ‏ام حتما حکم الهی است؛ بلکه آنها معتقدند بر اساس ادله و استنباطی که از آیات و روایات دارند، حکم شرعی ظاهرا این است از این رو می گویند: "للمصیب أجران و للمخطأ أجرٌ واحد" یعنی، اگر کسی حکمی را بیان کرد و اتفاقا همان در واقع حکم الهی بود دو ثواب می برد، اما اگر حکمی را بر اساس استفاده از روایات و آیات به دست آورد ولی فی الواقع مخالف حکم الهی بود، در این صورت یک اجر و ثواب می برد.

    نکته دوم: اجتهاد و استنباط احکام ‌شرعی‌، گر چه مربوط به زمان غیبت است‌، لیکن اصل وجود و تأسیس آن‌، به زمان حضور معصومین‌ (علیهم السلام) مربوط است‌.
    در زمان ائمه‌ معصومین (علیهم السلام) فقها با اجتهاد خود می‌کوشیدند، تا آن‌ چه را از مهبط وحی صادر شده دریافت کنند و محصول فکر خود را به دیگران منتقل سازند. ائمه‌ معصومین‌ (علیهم السلام) نیز آن ‌ها را بر این کار تشویق کرده‌اند و حکم فقیه و استنباط او بدون آن که چهره ثابت شریعت و یا معرفت دینی را دگرگون کند تنها در ظرف استنباط و فهم فقیه واقع می‌شود.
    فقیه موظف است احکام مربوط به پدیده‌های نوین را نه بر اساس پندار و سلیقه خود بلکه با استعانت از اصول و قواعد القا شده از ناحیه شارع دریافت نماید؛ بنا بر این اختلاف حکم فقها نه تنها ضرری به دین نمی‌زند ـ زیرا برداشت فقها بر اساس اختلاف فهم هر یک از دین است ـ بلکه با شمول احکام شرعی و دوام استنباط فقهی، شعاع نورانی شریعت همواره بر تمامی پدیده‌ها تابانده می شود.

    نکته سوم: با توجه به مطالب فوق گاهی بین مجتهدان و مراجع تقلید، اختلاف فتوا پیش می آید. البته فتوای مرجع تقلید، حتما دلیل بر حکم واقعی الهی نیست؛ بلکه ممکن است حکم ظاهری الهی باشد و مقلدان باید به آن عمل کنند.
    ولی در هر صورت آن چه که انسان بدان مکلف است، انجام وظیفه است یعنی آنچه که حجت بر او باشد وقتی ما به امام معصوم (علیه السلام) دسترسی نداریم نزدیک ترین کسان به آنان برای دریافت حکم خدا به نحوی که حجت بر او تمام شود، اسلام شناسان عادل و با تقوا یعنی فقیهان هستند.


    __________
    (1) نحل/ 44.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ در ساعت ۲۳:۲۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود