جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (تنبلی خود را به حساب زهد نگذاریم)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    (تنبلی خود را به حساب زهد نگذاریم)




    بسم الله



    تنبلی خود را به حساب زهد نگذاریم


    آیت الله مصباح یزدی :

    آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت زهد و قناعت گفت: ما معمولاً وقتی سراغ زهد و قناعت می رویم که کاری از دستمان بر نیاید و یا از روی تنبلی این کار را می کنیم. ایشان در حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه) قم در ادامه حدیث امام باقر علیه السلام گفت: قناعت یعنی اکتفاکردن به آنچه که انسان دارد و در مقابل آن حرص، مفهوم ضد ارزش است که در برخی از روایات یکی از پایه های کفر شمرده می شود.
    وی در جواب برخی که می خواهند تنبلی خود را با اظهار به قناعت توجیه کنند گفت: حرص نزدن معنایش این نیست که تنبلی کنیم و دست از کار و تلاش بکشیم.
    این استاد اخلاق حوزه بر اساس روایت پیامبر صلی الله علیه وآله دو خطر بزرگ برای مسلمانان را «پیروی از هوای نفس» و «داشتن آرزوهای طول و دراز» دانست و افزود: حضرت می فرماید من برای شما از آفت این دو خصلت نگرانم. منظور از هوای نفس، کارهایی است که تنها دلخواه ما است و خدا نمی خواهد و آرزوهایی مذموم است که انسان را از انجام تکالیف شرعی اش باز بدارد.
    آیت الله مصباح یزدی، زهد را تنها راه رهایی از حرص عنوان کرد و بیان داشت: هر چند که به ظاهر، زهد تلخ است؛ اما با تأمل درمی یابیم که دنیا و عمر کوتاه ما، ارزش وقت صرف کردن بیش از اندازه را ندارد و باید برای آخرت کار کرد چون پایدار و جاویدان است. معنای زهد همین است؛ یعنی بی رغبتی به دنیا نشان دهیم.

    خبرگزاری رسا، کد خبر:110627
    منبع: ذی طوی

    (تنبلی خود را به حساب زهد نگذاریم)(تنبلی خود را به حساب زهد نگذاریم)




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط ریحانه نمایش پست
    آیت الله مصباح یزدی، زهد را تنها راه رهایی از حرص عنوان کرد و بیان داشت: هر چند که به ظاهر، زهد تلخ است؛ اما با تأمل درمی یابیم که دنیا و عمر کوتاه ما، ارزش وقت صرف کردن بیش از اندازه را ندارد و باید برای آخرت کار کرد چون پایدار و جاویدان است. معنای زهد همین است؛ یعنی بی رغبتی به دنیا نشان دهیم.
    زهد یعنی روی گردانیدن از دنیا برای آخرت و از غیر خداوند دل بریدن. از این تعریف برمی آید كه اولاً، زهد نسبت به كسی صادق است كه امكان تحصیل دنیا و برخورداری از آن را داشته باشد. ثانیاً، روی برتافتن او از دنیا به دلیل پستی و حقارت دنیا نسبت به آخرت باشد. هرگاه ترك دنیا به دلیل عدم امكان تحصیل آن ویا به هدفی غیر از رضایت خداوند و تحصیل آخرت باشد ـ مانند جلب رضایت و محبت مردم و یا به علت فرار از سختی و مشقت تحصیل آن ـ به آن «زهد» گفته نمی شود
    ر.ك: نراقی، محمدمهدی: جامع السّعادات، ج 2، ص 55 و 56.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زهد و پارسایی

    نگرش به دنيا :

    عنصر ديگر موعظه ‏اى نهج البلاغه ‏«زهد» است.در ميان عناصر موعظه ‏اى ، شايد عنصر زهد بعد از عنصر تقوا

    بيش از همه تكرار شده باشد. زهد مرادف است ‏با ترك دنيا.


    در نهج البلاغه به مذمت دنيا و دعوت به ترك آن زياد بر مى‏ خوريم. به نظر مى ‏رسد مهمترين موضوع از موضوعات

    نهج البلاغه كه لازم است‏ با توجه به همه جوانب كلمات امير المؤمنين تفسير شود، همين موضوع است و با توجه به

    اينكه زهد و ترك دنيا در تعبيرات نهج البلاغه مرادف يكديگرند ، اين موضوع از هر موضوع ديگر از موضوعات

    عناصر نهج البلاغه زيادتر درباره ‏اش بحث‏ شده است.


    ویرایش توسط mohebbe mother : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۴:۱۶
    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «زهد» و «رغبت‏» اگر بدون متعلق ذكر شوند، نقطه مقابل يكديگرند، «زهد» يعنى اعراض و بى ‏ميلى، در مقابل ‏«رغبت‏»
    كه عبارت است از كشش و ميل.
    بى‏ ميلى دو گونه است : طبيعى و روحى.

    بى ‏ميلى طبيعى آن است كه طبع انسان نسبت ‏به شيى ای معين تمايلى نداشته باشد، آنچنان كه طبع بيمار ميل و

    رغبتى به غذا و ميوه و ساير ماكولات يا مشروبات مطبوع ندارد. بديهى است كه اين گونه بى ‏ميلى و اعراض

    ربطى به زهد به معنى مصطلح ندارد.


    بى ‏ميلى روحى يا عقلى يا قلبى آن است كه اشيائى كه مورد تمايل و رغبت طبع است، از نظر انديشه و آرزوى

    انسان - در جستجوى سعادت و كمال مطلوب است - هدف و مقصود نباشد ، هدف و مقصود و نهايت آرزو و كمال

    مطلوب امورىباشد ما فوق مشتهيات نفسانى دنيوى ، خواه آن امور از مشتهيات نفسانى اخروى باشد و يا اساسا

    از نوع مشتهيات نفسانى نباشد بلكه از نوع فضائل اخلاقى باشد از قبيل عزت ، شرافت ، كرامت ، آزادى و

    يا از نوع معارف معنوى و الهى باشد مانند ذكر خداوند ، حب ‏خداوند ، تقرب به ذات اقدس الهى.

    ویرایش توسط mohebbe mother : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۴:۱۹
    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پس زاهد يعنى كسى كه توجهش از ماديات دنيا به عنوان كمال مطلوب و بالاترين خواسته عبور كرده ،

    متوجه چيز ديگر از نوع چيزهايى كه گفتيم معطوف شده است. بى‏ رغبتى زاهد بى ‏رغبتى در ناحيه

    انديشه و آمال و ايده و آرزو است نه بى ‏رغبتى در ناحيه طبيعت.

    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در نهج البلاغه در دو مورد «زهد» تعريف شده است. هر دو تعريف همان معنى را مى‏ رساند كه اشاره كرديم.

    در خطبه 80 مى ‏فرمايد:

    «ايها الناس!الزهادة قصر الامل و الشكر عند النعم و الورع عند المحارم»

    ااى مردم! زهد عبارت است از كوتاهى آرزو و سپاسگزارى هنگام نعمت و پارسايى نسبت ‏به نبايستني ها

    در حكمت‏439 مى ‏فرمايد:

    الزهد كله بين كلمتين من القران قال الله سبحانه:

    «لكيلا تاسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم‏»و من لم ياس على الماضى و لم يفرح بالآتى فقد اخذ الزهد

    بطرفيه»

    زهد در دو جمله قرآن خلاصه شده است: «براى اينكه متاسف نشويد بر آنچه (از ماديات دنيا) از

    شما فوت مى ‏شود و شاد نگرديد بر آنچه خدا به شما مى ‏دهد» ،
    هر كس برگذشته اندوه نخورد و براى

    آينده شادمان نشود بر هر دو جانب زهد دست‏ يافته است.

    بديهى است وقتى كه چيزى كمال مطلوب نبود و يا اساسا مطلوب اصلى نبود بلكه وسيله بود،مرغ آرزو

    در اطرافش پر و بال نمى ‏زند و پر نمى ‏گشايد و آمدن و رفتنش شادمانى يا اندوه ايجاد نمى ‏كند.
    ویرایش توسط mohebbe mother : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۶:۴۴
    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود