جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرشتگان وحي رسان ..... ؟؟!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    437
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرشتگان وحي رسان ..... ؟؟!!!




    بنام خدا

    سلام

    اساتيد محترم سوالي دارم که اميدوارم پاسخي مستدل براي آن ارائه بفرمائيد و بتونم از علم شما بهره مند بشم

    خدایی که از رگ گردن به انسان نزدیک تره چرا و به چه دلیل توسط فرشتگان وحی رسان با پیامبران در ارتباط بوده.آیا این فرشتگان وجود دارن؟

    ممنون

    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۲۲ در ساعت ۰۳:۳۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همدم نمایش پست
    بنام خدا

    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط همدم نمایش پست


    اساتيد محترم سوالي دارم که اميدوارم پاسخي مستدل براي آن ارائه بفرمائيد و بتونم از علم شما بهره مند بشم


    خدایی که از رگ گردن به انسان نزدیک تره چرا و به چه دلیل توسط فرشتگان وحی رسان با پیامبران در ارتباط بوده.آیا این فرشتگان وجود دارن؟


    ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي



    با سلام و عرض ادب

    اينكه فرشتگاني وجود دارند هيچ شكي نيست چون نص قرآن كريم اشاره به وجود ملائك كرده است ؛ « مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرين‏» (بقره 98) هر كه دشمن خدا و فرشتگان او و پيامبرانش و جبريل و ميكال باشد، خدا هم دشمن كافران است‏ . جبرائيل و ميكائيل و عزرائيل و ... جزو بزرگ ترين ملائك الهي هستند تا جايي دشمني با ملائكه را مساوي با كفر مي داند .
    اما اينكه حقيقت وحي چيست و اينكه حقيقت ملائك چه مي باشد نيازمند تشريح تفصيلي اين موضوع هست كه شايد ذكر مقدمات آن به اندازه يك كتاب چند صد صفحه اي باشد فلذا انتظاري از ما نداشته باشيد آنگونه كه هست دين مطلب را ادا كنيم چرا كه بدون فراگيري علوم مقدماتي تقريبا تصور حقيقت وحي غير ممكن است .

    وحی در منظر حكمت متعاليه (صدرا) ، اتصال و اتحاد روح نبی با عالَم عقل و خیال است. برای اینکه این اتصال صورت گیرد، انسان باید ضمن بي‌توجّهي به امیال حیوانی و نباتی، به ادراک‌های عقلی روي بیاورد و عقل را بر امیال حیوانی حاکم نماید. در این صورت، قواي عاقله و خیالیه فرصت می‌یابند تا به کمال خود، یعنی مشاهده عالم عقل و خیال، دست يابند. ملاصدرا برای اثبات این مسأله، از مبانی فلسفی خود مانند اتحاد عقل و عاقل و معقول و مراتب وجودی عقل، خیال و حس استفاده می‌کند و ...
    فلذا وحي از اين منظر اتحاد است نه دريافت ، از منظر قرآن كريم نيز وحي به سه طريق صورت مي گيرد ؛ در قرآن کریم به اشکال سه گانۀ نزول وحى اشاره شده است:

    1. تکلّم مستقیم و بدون واسطه؛ یعنى بین خدا و پیامبر، واسطه ای نیست و پیامبر مستقیماً وحى را از منبع فیض دریافت مى‏کند. نویسنده کتاب التمهید فی علوم القرآن می گوید: « بنابر آنچه که اصحاب، حالت پیامبر اکرم را هنگام فرود وحی توصیف کرده اند، نزول وحی بیشتر مستقیم بوده است » .[ شعراء، ۱۹۳ و ۱۹۴]

    2. تکلّم خداوند از وراى حجاب: در این نوع پیامبر تنها صدا وحی را می شنود و هیچ چیز را نمی بیند. این گونه دریافت وحی مانند آن است که کسی از پس پرده سخن بگوید و انسان تنها صدای او را بشنود؛ از این رو قرآن از این قسم به «وراء حجاب» تعبیر می کند.

    3. دریافت وحی از طریق فرشته الاهی ؛ در این طریق حضرت جبرئیل (ع) پیام الاهی را بر قلب پیامبر فرود می آورد. « روح الامین قرآن را بر قلب تو فرود آورد».



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۷:۵۴


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    چنانكه در قرآن كريم نيز ذكر شده است در اكثر اوقات وحي به صورت مستيم بوده نه از وراي حجاب و نه به طريق فرشته الهي . يعني رسول خدا (ص) مستقيما وحي را از خداوند دريافت مي كردند ؛ البته اين تعابير مانند « دريافت وحي و ... » نوعي مساحمه است چون همانگونه كه عرض شد حقيقت وحي اتحاد و ايصال به مقام عقل است نه دريافت .

    برخي روايات تصريح دارند كه وجود اقدس رسول خدا (ص) اول ما خلق است « اول ما خلق الله نوري» اولين چيزي كه خداوند خلق كرد نور من بود . حكماي اسلامي حقيقت نوري رسول الله را صادر اول ، فيض اول ، عقل اول يا حقيقت محمديه مي نامند . كه وجود مقدسش واسطه فيض تمامي موجودات است ، فلذا حضرت در جايي مي فرمايد «اگر من خلق نمي شدم عالم نيز خلق نمي شد» اينكه حضرت خود را بهانه خلقت معرفي مي كند به اين خاطر است كه فيض الهي به واسطه وجود مقدس حضرت به ساير موجودات مي رسد . فلذا حضرت در اين مقام ( در مقام حقيقتش) حتي از حضرت جبرئيل نيز بالاتر است فلذا معني ندارد حضرت وحي را از جبرئيل دريافت كند چون جبرائيل نيز جزوي از شئون حضرت است ولي با توجه به اينكه بدن مادي پيامبر در جهان مادي است از اين جهت گفته مي شود كه پيامبر وحي را از خداوند به واسطه جبرئيل دريافت كرد ؛ يعني پيامبر در مقام دنيايي خود كه (سنخيتي با مقام عقلي ندارد) وحي را از جبرائيل (كه جزوي از شئون حضرت است) دريافت كرد به عبارتي ديگر در مقام دنيايي با مقام عقلي خود اتحاد پيدا كرد .
    همانگونه كه مي دانيد وجود حضرت (ص) داراي دو جنبه هست جنبه مادي و جنبه ملكوتي ؛ جنبه ملكوتي حضرت تقريبا روشن شد كه جنبه ملكوتي حضرت در بالاترين مرتبه عالم هستي وجود دارد كه حتي مقامش از فرشته وحي نيز برتر است ؛ اما حضرت جنبه ديگري نيز دارد و آن مادي بودن بدن حضرت است . اگر گاهي وحي الهي به واسطه فرشته ( كه آن نيز چيزي جداي از پيامبر نيست بلكه جزو شئون نبي است) نازل مي شد بدين جهت بود كه ارتباط عالم عقل با عالم ماده بدون واسطه ممكن پذير نيست چون بين عقل و ماده سنخيتي وجود ندارد .

    اميد است توانسته باشم تصويري هر چند مبهم از اين موضوع برايتان متصور كنم .





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    437
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست




    فلذا وحي از اين منظر اتحاد است نه دريافت ، از منظر قرآن كريم نيز وحي به سه طريق صورت مي گيرد ؛ در قرآن کریم به اشکال سه گانۀ نزول وحى اشاره شده است:

    1. تکلّم مستقیم و بدون واسطه؛ یعنى بین خدا و پیامبر، واسطه ای نیست و پیامبر مستقیماً وحى را از منبع فیض دریافت مى‏کند. نویسنده کتاب التمهید فی علوم القرآن می گوید: « بنابر آنچه که اصحاب، حالت پیامبر اکرم را هنگام فرود وحی توصیف کرده اند، نزول وحی بیشتر مستقیم بوده است » .[ شعراء، ۱۹۳ و ۱۹۴]

    2. تکلّم خداوند از وراى حجاب: در این نوع پیامبر تنها صدا وحی را می شنود و هیچ چیز را نمی بیند. این گونه دریافت وحی مانند آن است که کسی از پس پرده سخن بگوید و انسان تنها صدای او را بشنود؛ از این رو قرآن از این قسم به «وراء حجاب» تعبیر می کند.

    3. دریافت وحی از طریق فرشته الاهی ؛ در این طریق حضرت جبرئیل (ع) پیام الاهی را بر قلب پیامبر فرود می آورد. « روح الامین قرآن را بر قلب تو فرود آورد».



    بنام خدا

    با سلام و تشکر ازشما پاسخگوي محترم مباحث کلامي

    ممنون از پاسخگويي خوب شما ٬‌ و تشکر مي کنم اگر بفرمائيدبه اين سه طريق دريافت وحي که فرموديد در کدام سوره ها و ايات قران اشاره شده است

    با تشکر


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همدم نمایش پست
    بنام خدا

    با سلام و تشکر ازشما پاسخگوي محترم مباحث کلامي

    ممنون از پاسخگويي خوب شما ٬‌ و تشکر مي کنم اگر بفرمائيدبه اين سه طريق دريافت وحي که فرموديد در کدام سوره ها و ايات قران اشاره شده است

    با تشکر
    با سلام و عرض ادب

    به اين سه طريق در سوره مباركه شوري اشاره شده است :

    «وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيم‏» (شوري آيه 51)

    هيچ بشرى را نرسد كه خدا جز به وحى يا از آن سوى پرده، با او سخن گويد. يا فرشته‏اى مى‏فرستد تا به فرمان او هر چه بخواهد به او وحى كند. او بلند پايه و حكيم است‏

    يا حق


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام به پاسخگوی محترم
    بنده مطلب خوب شما را خواندم اما این پرسش برایم ایجاد شد که: شما از یک سو می فرمایید: بیشتر وحی قرآنی بدون واسطه فرشته بوده:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست

    1. تکلّم مستقیم و بدون واسطه؛ یعنى بین خدا و پیامبر، واسطه ای نیست و پیامبر مستقیماً وحى را از منبع فیض دریافت مى‏کند. نویسنده کتاب التمهید فی علوم القرآن می گوید: « بنابر آنچه که اصحاب، حالت پیامبر اکرم را هنگام فرود وحی توصیف کرده اند، نزول وحی بیشتر مستقیم بوده است » .[ شعراء، ۱۹۳ و ۱۹۴]
    و از سوی در علت وساطت فرشته وحی می فرمایید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    با توجه به اينكه بدن مادي پيامبر در جهان مادي است از اين جهت گفته مي شود كه پيامبر وحي را از خداوند به واسطه جبرئيل دريافت كرد ؛ يعني پيامبر در مقام دنيايي خود كه (سنخيتي با مقام عقلي ندارد) وحي را از جبرائيل (كه جزوي از شئون حضرت است) دريافت كرد به عبارتي ديگر در مقام دنيايي با مقام عقلي خود اتحاد پيدا كرد .
    به نظر می رسد که این دو کلام شما بایکدیگر تعارض دارد؛ از یک سو می فرمایید: بیشتر وحی قرآنی مستقیم بوده یعنی اتحاد (ِمذکور در کلام) شما شکل گرفته و از سوی دیگر می فرمایید: پیامبر به خاطر بدن مادی اش نمی توانسته چنین اتحادی ایجاد نماید لذا فرشته وحی برای ایجاد چنان اتحادی نازل می شده!؟ بالاخره پیامبر می توانسته این اتحاد را ایجاد نماید یا نه؟ اگر می توانسته، پس نیازی به وساطت فرشته وحی نبوده و اگر نمی توانسته پس نباید وحی مستقیمی داشته باشد و حال انکه شما می فرمایید داشته.

    لطفا توضیح بفرمایید.
    ویرایش توسط الماس بنفش : ۱۳۹۰/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۴:۰۸

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط الماس بنفش نمایش پست
    سلام به پاسخگوی محترم
    بنده مطلب خوب شما را خواندم اما این پرسش برایم ایجاد شد که: شما از یک سو می فرمایید: بیشتر وحی قرآنی بدون واسطه فرشته بوده:

    و از سوی در علت وساطت فرشته وحی می فرمایید:

    به نظر می رسد که این دو کلام شما بایکدیگر تعارض دارد؛ از یک سو می فرمایید: بیشتر وحی قرآنی مستقیم بوده یعنی اتحاد (ِمذکور در کلام) شما شکل گرفته و از سوی دیگر می فرمایید: پیامبر به خاطر بدن مادی اش نمی توانسته چنین اتحادی ایجاد نماید لذا فرشته وحی برای ایجاد چنان اتحادی نازل می شده!؟ بالاخره پیامبر می توانسته این اتحاد را ایجاد نماید یا نه؟ اگر می توانسته، پس نیازی به وساطت فرشته وحی نبوده و اگر نمی توانسته پس نباید وحی مستقیمی داشته باشد و حال انکه شما می فرمایید داشته.

    لطفا توضیح بفرمایید.
    با سلام و عرض ادب

    با عرض پوزش از تأخيري كه در پاسخگويي به وجود آمد ؛ خدمت حضرت عالي عارضم معصومين عليهم السلام با توجه به اينكه بدن مادي شان در عالم اين عالم هست وقتي به عنوان انسان خاكي نظر مي شوند بالاخره محدوديت هاي عالم ماده را مي پذيرند .

    شما قضيه گم شدن شتر رسول خدا (صل الله عليه و آله ) را حتما شنيده ايد ، روزى شتر رسول خدا- صلّى اللَّه علیه و آله- گم شد. منافقین طعنه زدند و گفتند: او ما را از اسرار آسمانها خبر مى‏دهد ولى نمى‏داند شترش كجاست. وقتى این سخن طعن آمیز، به گوش پیامبر رسید، فرمود: تمام اخبارى كه از آسمانها مى‏گویم از طرف خداست و خدا مرا به همه اسرار آگاه كرده است.

    سپس جاى شتر را به آنها نشان داد و فرمود: «افسارش به درختى گیر كرده است» رفتند و شتر را در همان حالى كه پیامبر فرموده بود یافتند ؛ لذا معصوم تا وقتي بدن مادي وي در عالم ماده هست محدوديت هاي عالم ماده را دارد .

    اما اين موضوع از نگاهي ديگر نيز مورد بررسي قرار مي گيرد ، وقتي روايات را مورد مطالعه قرار مي دهيم ، رسول خدا (ص) را مخلوق اول و صادر اول مي نامند در حديث قدسي خداوند خطاب به رسول خدا مي فرمايد : لولاك لما خلقت الافلاك (بحار الانوار ج 15 ص 28) حكماي اسلامي نيز حقيقت رسول الله را صادر اول مي نامند و به نام هاي ديگر مانند حقيقت محمديه و ... نيز مي شناسند .

    در اين نگرش حقيقت حضرت رسول اولين تجلي و اولين ظهور حضرت حق است كه در اين صورت واسطه فيض مخلوقات خواهد بود ، يعني اگر ذات مقدس حضرتش نبود عالم نيز خلق نمي شد ، ذات مبارك حضرت واسطه فيض خداوند سبحان به مخلوقات است ، فيض الهي به توسط حضرت به عالم هستي مي رسد ، در اين مقام پيامبر گرامي از همه موجودات حتي از خود جبرئيل نيز مقامش برتر و بالاتر است .

    بنا به فرموده حكماي اسلامي حضرت جبرائيل امين جزوي از شئون رسول خدا (صل الله عليه و آله است) هنگام نزول وحي يكي از شئون حضرت وحي را به عالم ماده نازل مي كرد . در حقيقت كل عالم هستي شأني از شئون حضرت هستند جبرائيل امين هم شأني از شئون حضرت مي باشد .

    وقتي بدن مادي حضرت رسول در عالم ماده است شأني از شئون حضرت رسول وحي الهي را نازل مي كند در حقيقت طبق اين بيان وحي هميشه بي واسطه بود چون جبرائيل در اين بيان وجودي جداي از وجود حضرت ندارد .
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي :

    عنوان : اشكال سه گانه نزول وحي

    پرسش:



    خدایی که از رگ گردن به انسان نزدیک تره چرا و به چه دلیل توسط فرشتگان وحی رسان با پیامبران در ارتباط بوده.آیا این فرشتگان وجود دارن؟

    پاسخ:

    اينكه فرشتگاني وجود دارند هيچ شكي نيست ؛ قرآن كريم به كرار از ملائكه ياد كرده است ؛ « مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرين‏» (بقره 98) هر كه دشمن خدا و فرشتگان او و پيامبرانش و جبريل و ميكال باشد، خدا هم دشمن كافران است‏ . جبرائيل و ميكائيل و عزرائيل و ... جزو بزرگ ترين ملائك الهي هستند تا جايي دشمني با ملائكه را مساوي با كفر مي داند .
    مطلب ديگر اينكه از منظر قرآن كريم وحي هميشه توسط فرشته نازل نمي شود ؛ وحي به سه طريق صورت مي گيرد ؛ در قرآن کریم به اشکال سه گانۀ نزول وحى اشاره شده است:

    1. تکلّم مستقیم و بدون واسطه؛ یعنى بین خدا و پیامبر، واسطه ای نیست و پیامبر مستقیماً وحى را از منبع فیض دریافت مى‏کند. نویسنده کتاب التمهید فی علوم القرآن می گوید: « بنابر آنچه که اصحاب، حالت پیامبر اکرم را هنگام فرود وحی توصیف کرده اند، نزول وحی بیشتر مستقیم بوده است » .[ شعراء، ۱۹۳ و ۱۹۴]

    2. تکلّم خداوند از وراى حجاب: در این نوع پیامبر تنها صدا وحی را می شنود و هیچ چیز را نمی بیند. این گونه دریافت وحی مانند آن است که کسی از پس پرده سخن بگوید و انسان تنها صدای او را بشنود؛ از این رو قرآن از این قسم به «وراء حجاب» تعبیر می کند.

    3. دریافت وحی از طریق فرشته الاهی ؛ در این طریق حضرت جبرئیل (ع) پیام الاهی را بر قلب پیامبر فرود می آورد. « روح الامین قرآن را بر قلب تو فرود آورد».

    مطلب آخر اينكه وحي از ديگاه حكماي الهي داراي حقيقتي مافوق تصور عموم است ؛ اما اينكه حقيقت وحي چيست و اينكه حقيقت ملائك چه مي باشد نيازمند تشريح تفصيلي اين موضوع هست كه شايد ذكر مقدمات آن به اندازه يك كتاب چند صد صفحه اي باشد فلذا انتظاري از ما نداشته باشيد آنگونه كه هست دين مطلب را ادا كنيم چرا كه بدون فراگيري علوم مقدماتي تقريبا تصور حقيقت وحي غير ممكن است .

    وحی در منظر حكمت متعاليه (صدرا) ، اتصال و اتحاد روح نبی با عالَم عقل و خیال است. برای اینکه این اتصال صورت گیرد، انسان باید ضمن بي‌توجّهي به امیال حیوانی و نباتی، به ادراک‌های عقلی روي بیاورد و عقل را بر امیال حیوانی حاکم نماید. در این صورت، قواي عاقله و خیالیه فرصت می‌یابند تا به کمال خود، یعنی مشاهده عالم عقل و خیال، دست يابند. ملاصدرا برای اثبات این مسأله، از مبانی فلسفی خود مانند اتحاد عقل و عاقل و معقول و مراتب وجودی عقل، خیال و حس استفاده می‌کند و ... فلذا وحي از اين منظر اتحاد است نه دريافت . « رساله وحي از ديدگاه ملا صدرا»

    پرسش:

    به اين سه طريق دريافت وحي که فرموديد در کدام سوره ها و ايات قران اشاره شده است؟

    پاسخ:

    در سوره مباركه شوري به اين سه طريق اشاره شده است :

    «وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيم‏» (شوري آيه 51)
    هيچ بشرى را نرسد كه خدا جز به وحى يا از آن سوى پرده، با او سخن گويد. يا فرشته‏اى مى‏فرستد تا به فرمان او هر چه بخواهد به او وحى كند. او بلند پايه و حكيم است‏.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۸:۴۳
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    از مطالب این پست استفاده کردم.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود