صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••




    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••

    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


    عُجب 1

    حقيقت عُجب و اقسام آن

    فرق عُجب با اِدلال1

    صفت
    عُجب معمولا هنگامي حاصل مى‏ شود كه عمل از شائبه ريا خالص شود.
    عُجب عبارت است از بزرگ دانستن نعمت و تكيه بر آن و فراموش كردن نسبت نعمت با نعمت دهنده.

    در كتاب كافى از على بن سويد روايت شده كه از حضرت ابو الحسن امام موسى كاظم - عليه السّلام- درباره عُجبى كه عمل را فاسد مى ‏كند پرسيدم.
    حضرت فرمود:
    عُجب داراى درجاتى است، بعضى از آن درجات اين است كه كارهاى زشت انسان در نظر زيبا جلوه كند و او آنها را نيكو ببيند، درجه ديگرش آن است كه انسان به خدا ايمان آورد و به خاطر ايمانش بر خدا منّت گذارد در حالى كه خدا بر او منّت دارد.

    اما اگر كسى از زوال نعمت در هراس باشد يا بترسد كه نعمتش مكدّر شود يا از اين جهت كه نعمت را از جانب خدا مى‏ داند خوشحال باشد، در اين صورت دچار عُجب نشده چون گفتيم عُجب بزرگداشت نعمت با فراموش كردنِ نسبت آن به خداست.

    اگر اضافه بر عُجب اين حالت در انسان پيدا شود كه خود را نزد خدا محقّ بداند و فكر كند كه نزد خدا منزلتى دارد بطورى كه در دنيا از عملش توقع كرامت داشته باشد و بيش از آن كه فاسقان را مستحقّ ناملايمات مى ‏داند خود را مستحقّ بداند كه به هيچ ناخوشايندى گرفتار نشود اين حالت ادلال ناميده مى ‏شود.

    چنين شخصى به خاطر وجاهتى كه براى خويش در نزد خدا قائل است بر آن ذات مقدس جرئتى پيدا مى كند.





    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••




    يك مثال براى عُجب و ادلال:

    گاهى انسان به ديگرى هديه ‏اى مى ‏دهد كه در نظرش بسيار با اهميت جلوه مى ‏كند و لذا بر او منّت مى ‏نهد، اين شخص در اين صورت دچار عجب و خود پسندى شده است.


    اگر علاوه بر منّت او را به خدمت گيرد و از او انتظاراتى داشته باشد يا به نظرش بعيد باشد كه آن شخص در خدمت او كوشش نكند دچار ادلال شده است.




    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••



    آفات و مضرات عُجب

    عُجب است كه انسان را به كبر مى ‏خواند (چه اينكه عُجب يكى از عوامل كبر است) و از كبر آفات بسيار به وجود مى ‏آيد از جمله باعث مى‏ شود انسان گناهان خويش را فراموش كرده به آنها اهميت ندهد زيرا خود را از بررسى اعمال خود بى‏نياز مى ‏داند.


    ديگر اينكه طاعات و عبادات را در نظر انسان بزرگ مى‏كند و باعث مى‏شود كه انسان به خاطر عباداتش بر خدا منّت نهد و همين براى نقصان يك انسان كافى است.

    همچنين عُجب و خود پسندى اگر به واسطه عبادات حاصل شود، انسان را از دريافت آفات آنها كور مى ‏كند كسى كه دچار عجب است خود را فريب مى ‏دهد و با پروردگارش خدعه مى ‏كند و خود را از مكر خدا (عذاب الهى) در امان مى ‏داند و از عقاب خدا غافل مى‏ شود.

    در صورتى كه قرآن عظيم مى‏ فرمايد:
    لا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ الا القَوْمُ الخاسِرُونَ 2.

    همچنين انسان را از مشورت، استفاده از ديگران و يادگيرى باز مى ‏دارد و سبب مى‏ شود كه هميشه در ذلّت جهل باقى بماند.

    و چه بسا كسانى كه از نظريه اشتباهى خود در اصول يا فروع دچار عجب مى‏ شوند و سبب هلاكت خود را فراهم مى ‏كنند.








    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هديه فاطمي نمایش پست
    حضرت فرمود:عُجب داراى درجاتى است، بعضى از آن درجات اين است كه كارهاى زشت انسان در نظر زيبا جلوه كند و او آنها را نيكو ببيند، درجه ديگرش آن است كه انسان به خدا ايمان آورد و به خاطر ايمانش بر خدا منّت گذارد در حالى كه خدا بر او منّت دارد.



    اما اگر كسى از زوال نعمت در هراس باشد يا بترسد كه نعمتش مكدّر شود يا از اين جهت كه نعمت را از جانب خدا مى‏ داند خوشحال باشد، در اين صورت دچار عُجب نشده چون گفتيم عُجب بزرگداشت نعمت با فراموش كردنِ نسبت آن به خداست.

    اگر اضافه بر عُجب اين حالت در انسان پيدا شود كه خود را نزد خدا محقّ بداند و فكر كند كه نزد خدا منزلتى دارد بطورى كه در دنيا از عملش توقع كرامت داشته باشد و بيش از آن كه فاسقان را مستحقّ ناملايمات مى ‏داند خود را مستحقّ بداند كه به هيچ ناخوشايندى گرفتار نشود اين حالت ادلال ناميده مى ‏شود.

    چنين شخصى به خاطر وجاهتى كه براى خويش در نزد خدا قائل است بر آن ذات مقدس جرئتى پيدا مى كند.





    با سلام و تشکر از موضوع زیبای شما ...

    اما با عرض شرمندگی من کلا نگرفتم لطفا موضوع را ساده تر توضیح بدهید ؟

    ممنون
    ویرایش توسط king81 : ۱۳۹۰/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۲:۱۱
    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    نقل قول نوشته اصلی توسط king81 نمایش پست
    با سلام و تشکر از موضوع زیبای شما ...

    اما با عرض شرمندگی من کلا نگرفتم لطفا موضوع را ساده تر توضیح بدهید ؟

    ممنون

    بنام تو اي قرار هستي

    سلام و عرض ادب و احترام

    ضمن تشکر از توجهتون به موضوع ٬ استدعا مي کنم در ادامه بحث همراه باشيد تا مطلب براتون روشن تر بشه . هرچه که جلوتر بريم مفاهيم واضح تر و درک آنها آسان تر خواهد شد ان شاء‌الله

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••



    آيات و رواياتى كه در نكوهش عجب وارد شده :

    خداى تعالى در مقام ردّ و مذمّت مى ‏فرمايد:

    وَ يَوْمَ حُنَيْن اذْ اعْجَبَتْكُمْ كَثْرتُكُمْ 3.

    و مى ‏فرمايد:

    وَ ظَنُّوا انَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَاتاهمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا 4.

    در اين آيه كفار را مذمّت مى ‏كند كه از قلعه‏ ها و شوكت خود دچار
    عُجب شده بودند. و مى ‏فرمايد:
    الّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِى الْحَياه الدّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ انَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا 5.

    و همچنين مى‏ فرمايد:

    ا فَمَنْ زُيّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنا 6.
    حالتى كه در اين آيه شريفه مطرح شده ناشى از
    عُجب است.

    نبىّ گرامى اسلام صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏ فرمايد: سه چيز است كه باعث هلاكت مى ‏شوند:

    بخلى كه از آن اطاعت شود، هوى و هوسى كه از آن پيروى شود، خود پسندى 7.

    و نيز مى‏ فرمايد:

    اگر گناه نكنيد بزرگتر از گناه بر شما مى ‏ترسم: خود پسندى خود پسندى 8.

    امام صادق عليه السّلام مى ‏فرمايد:

    خداى تعالى مى‏ دانست كه گناه از عُجب و خود پسندى براى مؤمن بهتر است و اگر چنين نبود هرگز مؤمنى را به گناه مبتلا نمى ‏كرد 9.

    و همچنين مى ‏فرمايد:

    هر كس دچار عجب شود هلاك شده است 10.

    و درجاي ديگر مى‏ فرمايد: گاهى انسان گناه مى ‏كند و پشيمان مى‏ شود سپس عملى نيك انجام مى‏ دهد و خوشحال مى ‏شود، به علت همين سرور و شادمانى از حالى كه قبل از عمل نيك داشت تنزّل مى ‏كند پس اگر بر آن حال گناه باقى مى ‏ماند برايش بهتر بود.





    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••



    حکايت عالم و عابد


    امام صادق عليه السلام مي فرمايد .

    عالمى نزد عابدى آمده از او پرسيد: نمازت چگونه است؟



    عابد گفت: آيا از چون منى درباره نمازش سؤال مى‏ كنى در حالى كه از فلان وقت خدا را عبادت مى ‏كنم.

    پرسيد: گريه‏ ات چگونه است؟

    جواب داد: مى‏ گريم تا اشكم جارى مى ‏شود.

    عالم گفت: اگر در حال ترس از خدا مى ‏خنديدى از اين گريه در حال ادلال بهتر بود زيرا چيزى از عمل شخص مدلّ بالا نمى ‏رود.






    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••




    حکايت عابد و فاسق

    از امام باقر عليه السّلام يا امام صادق عليه السّلام است:

    دو نفر وارد مسجد شدند در حالى كه يكى عابد بود و ديگرى فاسق سپس از مسجد خارج شدند در حالى كه فاسق به مرتبه صديقين رسيده بود و عابد فاسق گشته بود .

    زيرا عابد در حالى داخل مسجد شد كه با فكر در عبادتش دچار ادلال بود ولى فكر فاسق در پشيمانى از كرده خود بود و از گناهان خود استغفار مى ‏كرد.





    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


    حکايت شيطان و حضرت موسي عليه السلام

    از امام صادق عليه السّلام است كه رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:
    حضرت موسى عليه السّلام نشسته بود كه ابليس با شنلى رنگارنگ نزد او آمد وقتى نزديك موسى رسيد شنل را برداشت و سلام كرد.


    موسى عليه السّلام فرمود: كيستى؟

    گفت : ابليس.

    فرمود: خدا تو را به كسى نزديك نكند.

    گفت : به خاطر منزلتى كه نزد خدا دارى براى عرض سلام آمده ‏ام.

    پرسيد اين شنل چيست؟

    گفت : بوسيله آن قلوب مردم را مى ‏ربايم.

    فرمود: چه گناهى است كه اگر انسان آن را انجام دهد تو بر او مسلّط و مستولى مى ‏شوى.

    گفت : هنگامى كه دچار عجب و خود پسندى شود و عباداتش در نظرش زياد جلوه كند و گناهانش در نظرش كوچك شود.





    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••




    سفارش خداوند به حضرت داوود عليه السلام

    و باز آن حضرت مى ‏فرمايد:

    خداى تعالى به داود عليه السّلام فرمود: اى داود گناهكاران را مژده بده كه من توبه پذيرم و گناهان را مى ‏بخشم و صدّيقين را بترسان كه از اعمالشان دچار عُجب نشوند بدرستى كه هر بنده‏ اى را براى حساب نگاه دارم هلاك خواهد شد.






    ••*♥^^♥*•• حقيقت عجب و اقسام آن ••*♥^^♥*••


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود