صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐




    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐

    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐
    الا بذکر الله تطمئن القلوب

    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐

    ذكر خدا الهام ‏بخش قلوب


    با نگاهى بر تعاليم مبين دين اسلام و احاديث وارده از معصومين (ع) درمى ‏يابيم كه ارزش هيچ چيز بالاتر از ياد خدا نيست. هدف از خلقت جهان هستى، عبادت پروردگار عالميان است و آن چيزى جز زنده نگاه داشتن ياد خدا در زندگى افراد بشر نمى ‏باشد.

    رفع همه گرفتارى‏ها و مشكلات در ذكر خدا نهفته است و رويگردانى از اين امر مهم آدمى را در عسرت و تنگى قرار مى‏ دهد، به طورى كه زندگى بر او تنگ م ى‏شود و نه تنها از هدف اصلى در اين جهان باز مى ‏ماند، بلكه در آخر عمر نيز با خسران و پشيمانى، حسرت روزهايى را مى ‏خورد كه ديگر راه بازگشتى به آنها نيست.

    ذكر خدا مرتبه ‏اى است بس والا كه به فرموده امام سجاد (ع) :
    «اگر واجب نبود پذيرش دستورت، منزهت مى ‏دانستم كه نامت را بر زبان آرم، با آنكه ذكرى كه از تو مى ‏كنم، به اندازه من است نه به اندازه تو»!



    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐

    ياد خدا زمان و محل خاصى ندارد و قدرى برايش تعيين نشده است.امام صادق (ع) مى ‏فرمايد:

    «هر چيزى حدى دارد كه وقتى به آن رسد پايان مى ‏پذيرد، جز ذكر خدا كه حدى كه با آن پايان گيرد ندارد.

    خداى عزوجل فريضه هايى واجب كرده است و هر كه آنها را انجام دهد، همان حدود پايان آنها است.

    يكى از آنها رمضان است كه روزه ‏دارى آن همان حد و پايانش مى ‏باشد. خداوند حج را واجب كرده است و هر كه حج كند به پايان آن رسيده است، ولى تنها ذكر خداست كه خداى عزوجل به اندك آن راضى نشده و براى آن پايانى مقرر نكرده است.

    سپس اين آيه را خواند:
    «يا ايها الذين آمنوا اذكروا الله ذكرا كثيرا وسبحوه بكرة واصيلا»
    اى كسانى كه به ايمان گرويديد! ياد كنيد خدا را بسيار و تسبيح گوئيدش در بامداد و پسين.

    پس فرمود: خدا براى آن حدى مقرر نكرده كه در آن به پايان رسد،
    امام (ع) فرمود:
    پدرم بسيار ذكر خدا مى ‏كرد، من به همراه او مى‏رفتم و او ذكر خدا مى ‏گفت، با او غذا مى‏خوردم و او ذكر خدا مى ‏گفت و هر آينه كه در گفتگوى با مردم بود و آنش از ذكر خدا باز نمى داشت. و من مى‏ديدم زبانش به كامش چسبيده بود و مى ‏فرمود: «لا اله الا الله» و شيوه‏اش اين بود كه ما را گرد مى ‏آورد و دستور مى ‏داد به ذكر خدا تا آفتاب مى‏ زد و هر كدام ما كه قرائت (قرآن) مى‏ دانستيم، دستور قرائت مى ‏داد و هر كدام كه قرائت نمى ‏دانستيم او را دستور به ذكر مى ‏داد. [1]





    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐



    ذکر وسيله مبارزه با غفلت


    از آنجا كه عوامل غفلت در زندگى مادى بسيار فراوان و تيرهاى وسوسه شياطين از هر سو به طرف انسان پرتاب مى ‏گردد، براى مبارزه با آن راهى جز «ذكر كثير» نيست.

    «ذكر كثير» به معنى واقعى كلمه، يعنى توجه با تمام وجود به خداوند، نه تنها به واسطه زبان و لقلقه لسان. [2] تداوم بر ذكر خدا در همه شئون زندگى و توجه به دستورات الهى، انسان را چنان مجذوب حق تعالى مى‏كند كه وى را تسليم محض كرده و تمام جاذبه‏ هاى مادى و غيرخدايى را از دلش بيرون مى‏ كند و به اعلى عليين متصل مى ‏سازد و گرد و غبار گناه را از دلش مى ‏نشاند و دلش را حرم امن خدا قرار مى ‏دهد.

    «جبرئيل به نزد رسول (ص) آمد و گفت: حق تعالى سلام مى ‏گويد و مى ‏فرمايد كه: «امت ترا عطايى دادم كه هيچ امتى را نداده‏ ام،

    گفت: اين چيست؟

    گفت: ذكر حق تعالى در همه اوقات و در همه احوال.» [3]

    و باز در قرآن فرمود: نام پروردگارت را صبح و شام ياد كن. [4]




    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    326
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    49



    اگر دل انسان به ذکر الله مطمئن شد،به خطاب «یا ایتها النفس المطمئنه» مخاطب میگردد.

    گر فراموشم بداری خویش را یاد چیزی کی کند در دم دواء؟
    از مناجاتم اگر کردی برون کی سعیدم می نمایی از درون؟
    حضرت آیت الله بهجت(ره)


    وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



       

    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐

    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐


    معانى ذكر

    در مفردات آمده است «ذكر يعنى ياد كردن، خواه با زبان باشد يا با قلب يا هر دو؛ خواه بعد از نسيان باشد يا از ادامه ذكر» .

    البته گاهى كلمه ذكر در مقابل غفلت نيز قرار مى ‏گيرد، مانند آيه :
    «ولا تطع من اغفلنا قلبه عن ذكرنا»
    از كسى كه ما دلش را از ياد خدا غافل كرده ‏ايم، اطاعت مكن (كهف/ 28)

    غفلت عبارت است از بى ‏خبرى از علم به علم؛ يعنى اينكه ندانم كه مى‏ دانم. پس ذكر در مقابل غفلت، عبارت است از اينكه بدانم كه مى ‏دانم.

    گاهى هم مى ‏شود كه ذكر در مقابل نسيان استعمال مى ‏شود و نسيان عبارت است از اين كه صورت علم به كلى از خزانه ذهن زايل شده باشد.

    لذا ذكر بر خلاف نسيان، عبارت است از اينكه آن صورت همچنان در ذهن باقى باشد و ذكر در آيه «واذكر ربك اذا نسيت» به همين معنا آمده است.

    بنابراين، در چنين استعمالى، ذكر مانند نسيان معنايى است داراى آثار و خواصى كه آن آثار بر وجود ذكر مترتب مى ‏شود و به همين جهت كلمه ذكر مانند نسيان در مواردى كه خودش نيست، ولى آثارش هست استعمال مى ‏شود. [5]



    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐





    مراتب ذكر

    ذكر داراى مراتبى است كه از ذكر لفظى شروع مى‏ شود تا انقطاع كامل و مشهور و فناء ذكر لفظى و لسانى، يعنى آن چه از اذكار كه بر زبان انسان جارى شود.

    دومين مرحله، ذكر معنوى است كه علاوه بر بيان لفظى، انسان به معناى ذكر توجه دارد.

    مرتبه ديگر، ذكر قلبى است كه توجه به خدا از دل و قلب انسان بجوشد كه در خيلى از موارد ثمرات اين رويكرد، جارى شدن ذكر به زبان است و مرتبه عالى ذكر آن است كه بندگان خاص و خالص خدا دارند كه تمام وجودشان و تمام لحظات زندگيشان در حضور پروردگارند و حتى لحظه‏اى غفلت از خدا برايشان گناه محسوب مى ‏شود.

    در اين حالت، بنده مراتب كمال را يكى پس از ديگرى طى مى‏كند و چون به منبع عظمت و نور الهى وصل شده است، ديگر مشغله ‏هاى دنيايى و پديده ‏هاى مادى برايش ارزشمند نيست، قلبش از انوار جمال خدايى پر مى‏ شود و از اسرار پنهانى عالم، چيزهايى را درمى ‏يابد، وجودش لبريز از عشق حق شده و چنان به بارگاه ربوبى انس مى ‏گيرد كه سرانجام، به انقطاع كامل و لقاء و فناء برسد.

    حضرت موسى (ع) در مناجات خويش با خدا عرضه داشت:
    پاداش كسى كه با زبان و قلبش ذكر تو را گويد چيست؟
    فرمود:
    اى موسى، به وسيله سايه عرشم بر او سايه مى‏افكنم و او را در پناه خود قرار مى‏دهم. [6]





    ▐◄♥► ▐الا بذکر الله تطمئن القلوب ▐◄♥► ▐



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    سلام به استاد محترم

    مطالب زیباتون رو خوندم و لذت بردم

    یه سوال داشتم

    بهترین راه برای اینکه ذکرهای لسانی یا همون زبانی تبدیل به ذکرهای قلبی بشه باید چیکارکرد ؟

    ممنون از توجهتون
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    بهترین راه برای اینکه ذکرهای لسانی یا همون زبانی تبدیل به ذکرهای قلبی بشه باید چیکارکرد ؟
    از جمله مراتب عالی ذکر، ذکر قلبی می باشد ولی برای رسیدن به آن باید از ذکر لسانی آغاز نمود. ذکر لسانی که گاهی هم مورد بی مهری واقع می شود یکی از اسباب توجه است. حداقل اثرش این است که به همان مقدار ساعتی که در طول روز انسان مشغول ذکر است، به همان اندازه توجه به خداوند دارد و اشتغالاتش نیز کاسته می شود، که این اگر ادامه پیدا کند شروعی مبارک است و آثار بعدی ذکر یکی یکی خود را ظاهر خواهد کرد.
    آیت الله العظمی بهجت در این باره سخنی مهم داشتند، می فرمودند: «سعی کنید با اختیار وارد ذکر خدا شوید و سعی کنید با اختیار خارج نشوید». اگر این قاعده در ذکر لسانی عمل شود، اگر روزی چند ثانیه این توجه اضافه شود در طولانی مدت آثار و برکات فراوانی، هم «در توجه قلبی در سایر عبادات» و هم در«تهذیب نفس» دارد.1
    ______________________
    1- بر گرفته از مقاله ذكر و ياد خدا ، حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری ، صفحه 34


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    شرایط تأثیر ذکر
    برای همة عبادات شرایطی مطرح شده است و اذکار نیز از این امر مستثنی نیست
    در اینجا برخی از شرایط «تأثیر ذکر» را بر می شماریم:
    1. دوام ذکر

    به عنوان نمونه همان ذکر «یا حیُّ یا قیوم» که از اذکار مجرب است اگر دوام داشته باشد، حیات و قوامی به دل ها می بخشد و آن حیات را نیز پایدار می کند. ضمناً دوام، متناسب با هر ذکری معنای خاص خود را پیدا می کند.
    2. حضور و توجه قلبی

    برای حضور و توجه قلبی نباید عجله کرد و به خاطر عدم حضور قلب، ذکر را رها کرد، بلکه با ذکر لسانی و تداوم آن، حضور آرام آرام بدست می آید.
    3. رعایت زمان و مکان

    زمان و مکان در تأثیر ذکر نقش اساسی دارد. گاهی اذکار مکان و زمانشان بیان شده که لازم است رعایت شود، ولی اگر زمان و مکان خاصی هم برای آنها مشخص نشده باشد، زمان و مکان ثابت و منظم در تأثیر آن نقش خواهد داشت. لذا در حالات امام خمینی قدس سره می بینیم که ایشان هر شب دقیق ساعت نه شب به حرم امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف می شدند و یا آیت الله مرعشی نجفی سال ها، قبل از اذان صبح پشت در حرم حضرت معصومه علیها السلام منتظر می ماندند تا اولین زائر حرم باشند و آن لحظات ملکوتی را درک کنند. مرحوم سید مرتضی کشمیری که از بزرگان علمای نجف است (استاد مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی)، در احوالات ایشان حکایت شده: در ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین علیه السلام تصمیم داشتند که به مدت چهل روز توسل یا ذکر یا ختمی را در سجده داشته باشند. یک شب مصادف شد با شب زیارتی، و ایوان پر از جمعیت و رفت و آمد شد ولی ایشان نه زمان ذکر و نه مکان آن را تغییر ندادند، حتی وقتی سر از سجده برداشتند، دیدند مقداری صورتش از فشار آسیب دیده است. این نشان می دهد که این مسیر را باید از روی قواعد طی کرد.
    یادآوری

    البته در سیرة بزرگان حکایت شده که در مسیر رفت و آمد مشغول ذکر بودند. ولی آن از باب این است که که از همه فرصت ها به نحو احسن استفاده شود و اینکه تمام لحظات و اوقات خود را به یاد خداوند بگذرانند. ولی اگر بخواهیم از ذکر نهایت استفاده شود لازم است تا حد ممکن در زمان و مکان مخصوص (اولویت با مکان های مقدس است) در حال آرامش و همراه با ادب نشسته و مشغول ذکر شویم.


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۶/۲۸ در ساعت ۱۰:۱۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود