جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حرکت کوها در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حرکت کوها در قرآن




    حرکت کوها در قرآن
    در آیه 88 از سوره نمل آمده :" و کوهها را میبینی میپنداری که آنها بی حرکتند و حال آنکه آنها ابرآسا در حرکتند." و این با کشفیات امروز مطابقت داره.اما در آیه 15 سوره نمل آمده که "در زمین کوهایی استوار افکند تا شما را نجنبانند و رودها قرار داد تا شما راه خود را پیدا کنید"
    خوب پس کوها ثابتند تا مارا نجنبانند یا در حرکتند؟
    میشه این ابهام رو توضیح بدید؟با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۲۵ در ساعت ۰۱:۳۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ تَرَى الجبَالَ تحسَبها جَامِدَةً وَ هِىَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ»

    كوه‏ها را مى‏بينى، و آنها را ساكن و جامد مى‏پندارى، در حالى كه مانند ابر در حركتند. (1)



    قول اول: بسيارى از مفسران معتقدند كه آيه فوق اشاره به حوادث آستانه رستاخيز است، چرا كه مى‏دانيم در پايان اين جهان و آغاز جهان ديگر زلزله‏ها و انفجارها و دگرگونيهاى عظيم واقع مى‏شود، و كوه‏ها از هم متلاشى مى‏گردند، اين نكته در بسيارى از سوره‏هاى آخر قرآن صريحا آمده است.

    قرار گرفتن اين آيه در ميان آيات رستاخيز، دليل و گواه اين تفسير است.


    قول دوم: ولى قرائن فراوانى در آيه وجود دارد كه تفسير ديگرى را تاييد مى‏كند و آن اينكه آيه فوق از قبيل آيات توحيد و نشانه‏هاى عظمت خداوند در همين دنيا است و به "حركت كره زمين" كه براى ما محسوس نيست اشاره مى‏كند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۱۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرائن و مؤیدات قول دوم:


    1- آيه فوق مى‏گويد: "گمان مى‏كنى كوه‏ها جامد و ساكنند، در حالى كه همچون ابر در حركتند"، معلوم است اين تعبير با حوادث آغاز رستاخيز سازگار نيست، چرا كه اين حوادث به قدرى آشكار است كه به تعبير قرآن "از مشاهده آنها مادران كودكان شيرخوار خود را فراموش مى‏كنند و زنان باردار سقط چنين مى‏نمايند، و مردم از شدت وحشت همچون مستانند در حالى كه مست نيستند"! (2)

    2- تشبيه به حركت ابرها متناسب حركات يك نواخت و نرم و بدون سر و صدا است، نه انفجارهاى عظيمى كه صداى رعد آسايش، گوشها را كر مى‏كند.

    3- تعبير بالا نشان مى‏دهد، در عين اينكه ظاهرا كوه‏ها ساكنند در واقع در همان حال به سرعت حركت مى‏كنند (يعنى دو حالت از يك شى‏ء را در آن واحد بيان مى‏كند).

    4- تعبير به "اتقان" كه به معنى منظم ساختن و محكم نمودن است نيز تناسب با زمان برقرارى نظام جهان دارد، نه زمانى كه اين نظام فرو مى‏ريزد و متلاشى و ويران مى‏گردد.

    5- جمله "إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ" مخصوصا با توجه به اينكه "تفعلون" فعل مضارع است نشان مى‏دهد كه مربوط به اين دنيا است چرا كه مى‏گويد: " او از اعمالى كه شما در حال و آينده انجام مى‏دهيد با خبر است" و اگر مربوط به پايان اين جهان بود مى‏بايست گفته شود" ما فعلتم" (كارى كه انجام داديد) .

    از مجموع اين قرائن دقيقا چنين استفاده مى‏شود كه اين آيه يكى ديگر از عجائب آفرينش را بيان مى‏كند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۱۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نتيجه‏اى كه از اين تفسير (اشاره به حرکت کره زمین) مى‏گيريم اين است كه اين كوه‏ها كه ما آنها را ساكن مى‏پنداريم با سرعت زياد در حركتند، مسلما حركت كوه‏ها بدون حركت زمين هاى ديگر كه به آنها متصل است معنى ندارد، و به اين ترتيب معنى آيه چنين مى‏شود كه زمين با سرعت حركت مى‏كند همچون حركت ابرها!

    طبق محاسبات دانشمندان امروز سرعت سير حركت زمين به دور خود نزديك به 30 كيلومتر در هر دقيقه است و سرعت سير آن در حركت انتقالى به دور آفتاب از اين هم بيشتر است.

    اما چرا قرآن "كوه‏ها" را مركز بحث قرار داده شايد به اين جهت است كه كوه‏ها از نظر سنگينى و وزن و پا بر جايى ضرب المثلند و براى تشريح قدرت خداوند نمونه بهترى محسوب مى‏شوند، جايى كه كوه‏ها با اين عظمت و سنگينى به فرمان خدا (همراه زمين) حركت كنند قدرت او بر هر چيز به ثبوت مى‏رسد.(3)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۱۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "وَ تَرَى الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ "

    نظر به اين كه سابقين گمان مي كردند كه كره زمين ساكن است و شمس دور كره زمين مي گردد اين آيه شريفه را حمل كردند بر قيامت؛ در حالی که این آیه يكى از معجزات قرآني است كه دليل به سير كره زمين است كه در عصر نزول قرآن احدى قائل به حركت زمين نبود و امروز بالحس و العيان مشاهده مي شود و درك مي كنند؛ كه يكى از شواهد حسيه اين است كه هواپيما اگر موافق سير زمين پرواز كند در ظرف 18 ساعت مثلا يك دور سير مي كند و اگر بر خلاف آن سير كند در مدت سى ساعت سير مي كند، و سرش اين است كه حركت زمين در سير موافق شش ساعت زودتر كمك مي دهد و در سير مخالف شش ساعت بيشتر مي رسد و اگر كره زمين ساكن بود بايد در هر دو سير 24 ساعت سير كند. (4)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۱۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قول سوم: بعضى از فلاسفه اسلامى در عين قبول تفسير دوم يعنى اشاره به حركت كوه‏ها در اين جهان، آيه را ناظر به "حركت جوهرى" اشياء دانسته‏اند و آن را هماهنگ و مؤيد نظريه معروف حركت جوهرى مى‏دانند.

    منظور از "حركت جوهرى" آن است كه اشياء عالم ماده علاوه بر تغييرات مختلفى كه در كيفيت و كميت و مكان و مانند آن پيدا مى‏كند حركتى در درون ذات دارند، يعنى ذات آنها يك وجود سيال و متحرك است، و تغييرات ظاهرى پرتوى از تغييرات مستمر درونى آنها است، و به تعبير ديگر ما دو نوع وجود داريم كه ذاتا با هم مختلفند، وجود ثابت (وجود ما وراء مادى) و وجود سيال و متحرك (وجود مادى)؛ و مهمترين دليل بر اثبات اين نظريه را مساله زمان داشتن موجودات مادى و همچنين جدايى ناپذيرى تغييرات ظاهرى از تغييرات درونى دانسته‏اند.


    در حالى كه تعبيرات، آيه با آن سازگار نيست، زيرا تشبيه به حركت ابرها تناسب با حركت در مكان (حركت در اين) دارد نه حركت در جوهر، بنا بر اين ظاهر آيه فقط يك تفسير را مى‏پذيرد و آن حركت ميكانيكى زمين (به دور خويش يا به دور خورشيد) است.(5)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [حمل آيه بر حركت جوهرى و بر حركت انتقالى زمين‏]


    در آيه غیر از قول به این که آیه به تناسب آیات قبل مربوط به قیامت است، دو قول ديگر هست:

    يكى اين كه آن را حمل كرده‏اند بر حركت جوهرى و اين كه تمامى موجودات با جوهره ذاتشان به سوى غايت وجود خود در حركتند و اين همان معناى حشر و رجوع به خداى سبحان است.

    و اين معنا، از نظر اشاره‏اى كه در جمله "تَحْسَبُها جامِدَةً" (تو آنها را جامد مى‏پندارى) هست به اين كه همين امروز كه قيامتى به پا نشده، متحركند، مناسب ترين معناست، براى اين كه نمى‏شود روز قيامت را ظرف گرفت هم براى جامد ديدن كوه‏ها و هم براى حركت آنها چون ابر.

    دوم اين كه آن را حمل كرده‏اند بر حركت انتقالى زمين. و اين معنا از نظر آيه - فى نفسها - معناى خوبى است، الا اين كه دو تا اشكال متوجه آن مى‏شود:
    اول: بنا بر اين معنا، آيه شريفه از ما قبل و ما بعد خود بريده و غير مربوط مى‏شود، چون هم ما قبل آن و هم ما بعدش راجع به قيامت بود، دوم اين كه با اين بريدگى اتصال جمله "إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ" به ما قبلش نيز به هم مى‏خورد.(6)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ أَلْقَى‏ فىِ الْأَرْضِ رَوَاسىِ‏َ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَ أَنهارًا وَ سُبُلًا لَّعَلَّكُمْ تهتَدُونَ»

    و در زمين، كوه‏هاى ثابت و محكمى افكند تا لرزش آن را نسبت به شما بگيرد و نهرها و راه‏هايى ايجاد كرد، تا هدايت شويد. (7)


    كوه‏ها از ريشه به هم پيوسته‏اند و همچون زرهى كره زمين را در بر گرفته‏اند، و اين سبب مى‏شود كه از لرزشهاى شديد زمين ـ كه بر اثر فشار گازهاى درونى هر لحظه ممكن است رخ دهد ـ تا حد زيادى جلوگيرى شود.

    از اين گذشته وضع خاص كوه‏ها مقاومت پوسته زمين را در مقابل جاذبه ماه (جزر و مد) زياد مى‏كند و اثر آن را به حد اقل مى‏رساند.

    از سوى سوم از قدرت طوفان هاى شديد و حركت دائمى بادها بر پوسته زمين مى‏كاهد چرا كه اگر كوه‏ها نبودند سطح هموار زمين دائما در معرض تندبادها قرار داشت و آرامشى متصور نبود.(8)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابر این:


    اگر منظور از حرکت ابرآسای کوهها، اشاره به نشانه های قیامت و تغییرات دنیا و به هم ریختن و نابودی زمین باشد، منافاتی ندارد با ثابت بودن کوهها در زمانی که نظام دنیا برپاست.

    اگر منظور از حرکت ابرآسای کوهها، اشاره به حرکت کره زمین باشد نیز منافاتی پیش نمی آید زیرا در این صورت کوهها ثابتند و این زمین است که حرکت می کند و به تبع آن کوهها نیز در حرکتند.

    __________
    (1) نمل، 88.
    (2) سوره حج آيه 2.
    (3) ر.ک: تفسير نمونه، ج‏15، ص 567.
    (4) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏10، ص 194.
    (5) تفسير نمونه، ج‏15، ص 570.
    (6) ترجمه تفسیر المیزان، ج 15، ص 577.
    (7) نحل، 15.
    (8) تفسير نمونه، ج‏11، ص 182.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    حرکت کوه ها در قرآن



    پرسش:
    در آیه 88 سوره نمل آمده: "و کوهها را می بینی می پنداری که آنها بی حرکتند و حال آن که آن ها ابرآسا در حرکتند". اما در آیه 15 سوره نحل آمده "در زمین کوه هایی استوار افکند تا شما را نجنبانند و رودها قرار داد تا شما راه خود را پیدا کنید".
    بالاخره کوه ها ثابتند یا در حرکتند؟


    پاسخ:
    «وَ تَرَى الجبَالَ تحسَبها جَامِدَةً وَ هِىَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ»؛ كوه ‏ها را مى‏ بينى، و آن ها را ساكن و جامد مى ‏پندارى، در حالى كه مانند ابر در حركتند.(1)
    در تفسیر این آیه، اقوال و نظراتی بیان شده است:
    قول اول: بسيارى از مفسران معتقدند كه آيه فوق اشاره به حوادث آستانه رستاخيز است، چرا كه مى ‏دانيم در پايان اين جهان و آغاز جهان ديگر زلزله‏ ها و انفجارها و دگرگونی هاى عظيم واقع مى ‏شود، و كوه‏ ها از هم متلاشى مى ‏گردند، اين نكته در بسيارى از سوره‏ هاى آخر قرآن صريحا آمده است.
    قرار گرفتن اين آيه در ميان آيات رستاخيز، دليل و گواه اين تفسير است.
    قول دوم: قرائن فراوانى در آيه وجود دارد كه تفسير ديگرى را تاييد مى‏ كند و آن اين كه آيه فوق از قبيل آيات توحيد و نشانه ‏هاى عظمت خداوند در همين دنيا است و به "حركت كره زمين" كه براى ما محسوس نيست اشاره مى ‏كند.(2)
    قرائن و مؤیدات قول دوم:
    1- آيه فوق مى ‏گويد: «گمان مى ‏كنى كوه‏ ها جامد و ساكنند، در حالى كه همچون ابر در حركتند»، معلوم است اين تعبير با حوادث آغاز رستاخيز سازگار نيست، چرا كه اين حوادث به قدرى آشكار است كه به تعبير قرآن «از مشاهده آن ها مادران كودكان شيرخوار خود را فراموش مى‏ كنند و زنان باردار سقط چنين مى ‏نمايند، و مردم از شدت وحشت همچون مستانند در حالى كه مست نيستند»(3).
    2- تشبيه به حركت ابرها متناسب حركات يک نواخت و نرم و بدون سر و صدا است، نه انفجارهاى عظيمى كه صداى رعد آسايش، گوش ها را كر مى ‏كند.
    3- تعبير بالا نشان مى ‏دهد، در عين اينكه ظاهرا كوه ‏ها ساكنند در واقع در همان حال به سرعت حركت مى ‏كنند (يعنى دو حالت از يک شى‏ء را در آن واحد بيان مى ‏كند).
    4- تعبير به "اتقان" كه به معنى منظم ساختن و محكم نمودن است نيز تناسب با زمان برقرارى نظام جهان دارد، نه زمانى كه اين نظام فرو مى‏ ريزد و متلاشى و ويران مى ‏گردد.
    5- جمله «إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ» مخصوصا با توجه به اينكه "تفعلون" فعل مضارع است نشان مى ‏دهد كه مربوط به اين دنيا است چرا كه مى ‏گويد: «او از اعمالى كه شما در حال و آينده انجام مى‏ دهيد با خبر است»، و اگر مربوط به پايان اين جهان بود مى ‏بايست گفته شود "ما فعلتم"(كارى كه انجام داديد).
    از مجموع اين قرائن استفاده مى ‏شود كه اين آيه يكى ديگر از عجائب آفرينش را بيان مى ‏كند و آن حرکت زمین است.
    لذا نتيجه ‏اى كه از اين تفسير (قول دوم و اشاره به حرکت کره زمین) مى ‏گيريم اين است كه اين كوه‏ ها كه ما آن ها را ساكن مى ‏پنداريم با سرعت زياد در حركتند، مسلما حركت كوه ‏ها بدون حركت زمين هاى ديگر كه به آن ها متصل است معنى ندارد، و به اين ترتيب معنى آيه چنين مى‏ شود كه زمين با سرعت حركت مى ‏كند همچون حركت ابرها!
    طبق محاسبات دانشمندان امروز سرعت سير حركت زمين به دور خود نزديک به 30 كيلومتر در هر دقيقه است و سرعت سير آن در حركت انتقالى به دور آفتاب از اين هم بيشتر است.
    اما چرا قرآن "كوه‏ ها" را مركز بحث قرار داده، شايد به اين جهت است كه كوه‏ ها از نظر سنگينى و وزن و پا بر جايى ضرب المثل هستنند و براى تشريح قدرت خداوند نمونه بهترى محسوب مى ‏شوند. جايى كه كوه ‏ها با اين عظمت و سنگينى به فرمان خدا (همراه زمين) حركت كنند قدرت او بر هر چيز به ثبوت مى ‏رسد.(4)

    بیانی دیگر؛ از آن جهت که گذشتگان گمان می كردند كره زمين ساكن است و خورشید دور كره زمين می گردد، اين آيه شريفه را حمل كردند بر قيامت؛ در حالی که این آیه يكى از معجزات قرآنی است كه دليل به سير كره زمين است كه در عصر نزول قرآن، احدى قائل به حركت زمين نبود و امروز بالحس و العيان مشاهده می شود و درک می كنند؛ كه يكى از شواهد حسيه اين است كه هواپيما اگر موافق سير زمين پرواز كند در ظرف 18 ساعت مثلا يک دور سير می كند و اگر بر خلاف آن سير كند در مدت سى ساعت سير می كند، و سرّش اين است كه حركت زمين در سير موافق شش ساعت زودتر كمک می دهد و در سير مخالف شش ساعت بيشتر می رسد؛ و اگر كره زمين ساكن بود بايد در هر دو سير 24 ساعت سير كند.(5)

    مطلب دیگر؛ لازم به ذکر است بعضى از فلاسفه اسلامى در عين قبول تفسير دوم يعنى اشاره به حركت كوه‏ ها در اين جهان، آيه را ناظر به "حركت جوهرى" اشياء دانسته ‏و آن را هماهنگ و مؤيد نظريه معروف حركت جوهرى مى ‏دانند.
    نویسندگان تفسیر نمونه این قول را قبول ندارند و می گویند تعبيرات آيه با آن سازگار نيست، زيرا تشبيه به حركت ابرها تناسب با حركت در مكان (حركت در اين) دارد نه حركت در جوهر، بنا بر اين ظاهر آيه فقط يک تفسير را مى ‏پذيرد و آن حركت مكانيكى زمين (به دور خويش يا به دور خورشيد) است.(6)
    ولی علامه طباطبایی(ره) نظر دیگری دارد. ایشان چنین می آورد: يكى از اقوال این است كه آن را حمل كرده ‏اند بر حركت جوهرى و اين كه تمامى موجودات با جوهره ذاتشان به سوى غايت وجود خود در حركتند و اين همان معناى حشر و رجوع به خداى سبحان است.
    اين معنا، از نظر اشاره ‏اى كه در جمله «تَحْسَبُها جامِدَةً» (تو آنها را جامد مى ‏پندارى) هست به اين كه همين امروز كه قيامتى به پا نشده، متحركند، مناسب ترين معناست؛ براى اين كه نمى‏ شود روز قيامت را ظرف گرفت هم براى جامد ديدن كوه ‏ها و هم براى حركت آن ها چون ابر.(7)
    ایشان با این که قول دوم (حرکت کره زمین) را خوب دانسته ولی به آن ایراد هم وراد کره اند: حمل آیه بر حركت انتقالى زمين، از نظر آيه - فى نفسها - معناى خوبى است، الا اين كه دو تا اشكال متوجه آن مى ‏شود: اول: بنا بر اين معنا، آيه شريفه از ما قبل و ما بعد خود بريده و غير مربوط مى ‏شود، چون هم ما قبل آن و هم ما بعدش راجع به قيامت بود، دوم اين كه با اين بريدگى اتصال جمله "إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ" به ما قبلش نيز به هم مى ‏خورد.(8)

    نکته: (اهمیت کوه ها)
    كوه‏ها از ريشه به هم پيوسته ‏اند و همچون زرهى كره زمين را در بر گرفته ‏اند، و اين سبب مى‏ شود كه از لرزش هاى شديد زمين ـ كه بر اثر فشار گازهاى درونى هر لحظه ممكن است رخ دهد ـ تا حد زيادى جلوگيرى شود. از اين گذشته وضع خاص كوه‏ها مقاومت پوسته زمين را در مقابل جاذبه ماه (جزر و مد) زياد مى ‏كند و اثر آن را به حد اقل مى ‏رساند.
    از سوى سوم از قدرت طوفان هاى شديد و حركت دائمى بادها بر پوسته زمين مى‏ كاهد چرا كه اگر كوه‏ ها نبودند سطح هموار زمين دائما در معرض تندبادها قرار داشت و آرامشى متصور نبود.(9)

    بنابر این:
    اگر منظور از حرکت ابرآسای کوه ها، اشاره به نشانه های قیامت و تغییرات دنیا و به هم ریختن و نابودی زمین باشد، منافاتی ندارد با ثابت بودن کوه ها در زمانی که نظام دنیا برپاست.
    اگر منظور از حرکت ابرآسای کوه ها، اشاره به حرکت کره زمین باشد نیز منافاتی پیش نمی آید زیرا در این صورت کوه ها ثابتند و این زمین است که حرکت می کند و به تبع آن کوه ها نیز در حرکتند.

    _________
    (1) نمل/ 88.
    (2) مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج ‏15، ص 568.
    (3) حج/ 2.
    (4) تفسير نمونه، ج ‏15، ص 568 و 569.
    (5) طیب، أطيب البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج ‏10، ص 194.
    (6) تفسير نمونه، ج ‏15، ص 570.
    (7) طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، نرم افزار جامع تفاسیر نور، ج 15، ص 577.
    (8) همان.
    (9) تفسير نمونه، ج ‏11، ص 182.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود