جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روایات شیعی در باب ازدواج دختر حضرت علی (ع) با جناب عمر دارای سند صحیح هستند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    روایات شیعی در باب ازدواج دختر حضرت علی (ع) با جناب عمر دارای سند صحیح هستند؟




    سلام بر دوستان و اساتید محترم

    1. من راجع به این مساله تحقیق می کردم که اصولا آیا واقعا جناب عمر داماد حضرت علی (ع) بوده است یا خیر. مقالات مختلفی را خواندم و واضح است که شیعیان به طرق مختلف این مساله را رد کرده اند و سنی ها هم به طرق مختلف مساله را تایید کرده اند.

    2. مساله ی که باعث تاسف من شد این بود که احساس کردم هم گروه شیعه و هم گروه سنی به نوعی جانبداری و دوری از راه انصاف کشیده شده اند. به این معنی که شیعیان با این تصور که اگر جناب عمر داماد حضرت علی (ع) باشد، به اعتبار او افزوده می شود، تا توانسته اند دلایل را به سمت تکذیب موضوع گرد کرده اند و از آن طرف نیز سنیان با این تصور که اگر جناب عمر داماد حضرت علی (ع) باشد، حقانیت شیعه زیر سوال می رود (؟!) تا توانسته اند دلایل را به سمت تایید موضوع گرد کرده اند.

    3. موضوع هنگامی برای من جالب شد که خواندم برخی منابع شیعی نیز این مساله را طرح کرده و روایاتی دال بر صحت آن مطرح کرده اند. ما شیعیان (بنده در خانواده ای شیعی بزرگ شده ام اما همیشه و تا حد توان سعی کرده ام که در زندگی و مخصوصا در بحث، "انصاف" را رعایت کنم) وقتی می خواهیم دلایلی دال بر حقانیت خود بیاوریم ، مخصوصا از منابع سنی روایت می آوریم که بدون تردید تاثیرش بیشتر است. البته عکس آن هم صادق است و چنانچه منبعی شیعی یک ادعای سنی پسند را تایید کند تاثیر بیشتری در پیشبرد بحث سنیان با شیعیان خواهد داشت.

    4. با این مقدمه ی کوتاه به سر سوال اصلی می روم. مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی چهار روایت آورده است (تا آنجا که من پرس و جو کردم چهار تا هستند و البته شاید بیشتر هم باشد اما بهر حال منظور نظر بنده همین چهار تا هستند) که مستقیماً به موضوع ازدواج دختر حضرت علی (ع) (یا منسوبه ی ایشان) با جناب عمر اشاره دارند. این چهار روایت را در زیر آورده ام:

    5. الکافی، الشیخ الکلینی، جلد 5، ص 346 : محمد بن أبي عمير، عن هشام بن سالم، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال: لما خطب إليه قال له أمير المؤمنين: إنها صبية قال: فلقى العباس فقال له: مالي أبي بأس؟ قال: وما ذاك؟ قال: خطبت إلى ابن أخيك فردني أما والله لأعورن زمزم ولا أدع لكم مكرمة إلا هدمتها و لأقيمن عليه شاهدين بأنه سرق ولأقطعن يمينه فأتاه العباس فأخبره وسأله أن يجعل الامر إليه فجعله إليه

    6. الکافی، الشیخ الکلینی، جلد 5، ص 346: علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن هشام بن سالم، وحماد، عن زرارة، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) في تزويج أم كلثوم فقال: إنَّ ذلك فَرجٌ غُصِبناه

    7. الکافی، الشیخ الکلینی، جلد 6، ص 115 - 116 : محمد بن يحيى، وغيره، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن النضر بن سويد، عن هشام بن سالم، عن سليمان بن خالد قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن امرأة توفى زوجها أين تعتد، في بيت زوجها تعتد أو حيث شاءت؟ قال: بلى حيث شاءت، ثم قال: إن عليا عليه السلام لما مات عمر أتى أم كلثوم فأخذ بيدها فانطلق بها إلى بيته

    8.الکافی، الشیخ الکلینی، جلد 6، ص 115 - 116 : حميد بن زياد، عن ابن سماعة، عن محمد بن زياد، عن عبد الله بن سنان، ومعاوية ابن عمار، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سألته عن المرأة المتوفى عنها زوجها أتعتد في بيتها أو حيث شاءت؟ قال: بل حيث شاءت، إن عليا عليه السلام لما توفي عمر أتى أم كلثوم فانطلق بها إلى بيته

    9. سوال من از اساتید و بزرگواران این هست که این چهار روایت از لحاظ علم رجال تا چه حد سندیت دارند؟ لطفا توجه بفرمایید که روی فحوای روایات فعلا هیچ گونه بحثی نداریم و سوال من صرفا از جهت وثوق راویان است. آیا روایات فوق از لحاظ علم رجال موثق می باشند یا خیر؟ اگر بله چرا؟ اگر خیر چرا؟ به عبارت بهتر آیا این چهار روایت دارای سند صحیح می باشند یا خیر؟

    با تشکر فراوان از کمک شما بزرگواران


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۲۶ در ساعت ۰۴:۲۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    در خصوص مقدماتي كه فرموديد نكاتي قابل ذكر است كه قبل از ورود به بحث اصلي اين نكات را متذكر ميشويم :
    نقل قول نوشته اصلی توسط سقراط حکیم نمایش پست
    من راجع به این مساله تحقیق می کردم که اصولا آیا واقعا جناب عمر داماد حضرت علی (ع) بوده است یا خیر. مقالات مختلفی را خواندم و
    نقل قول نوشته اصلی توسط سقراط حکیم نمایش پست
    واضح است که شیعیان به طرق مختلف این مساله را رد کرده اند و سنی ها هم به طرق مختلف مساله را تایید کرده اند.

    خير بزرگوار اينگونه نيست اگر مقالاتي كه مطالعه فرموديد جامع و كامل بوده باشند ، نظر برخي بزرگان و علماي شيعه را در اين باب بايد آورده باشند كه آنان به وقوع اين ازدواج معتقدند و آن را رد ننموده اند منتها توضيحات و شروحي بر آن دارند .
    از طرف ديگر تمامي علماي اهل سنت نيز موافق اين اتفاق نيستند و حتي برخي از آنها روايات وارده خود اهل سنت را به نقد كشيده و آن را رد ميكنند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط سقراط حکیم نمایش پست
    شیعیان با این تصور که اگر جناب عمر داماد حضرت علی (ع) باشد، به اعتبار او افزوده می شود، تا توانسته اند دلایل را به سمت تکذیب موضوع گرد کرده اند
    با بررسي روايات وارده و شروح و توضيحاتي كه در اين زمينه از علماي شيعه موجود است ، دلايل به سمت نقد و بررسي منصفانه متن روايت با ادعاي مورد بحث است به نحوي كه ملاك وقوع يا عدم وقوع اين مساله ، همان روايات وارده قرار گرفته اند و نقد و بررسي هم حول همان متون صورت گرفته است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سقراط حکیم نمایش پست
    چنانچه منبعی شیعی یک ادعای سنی پسند را تایید کند تاثیر بیشتری در پیشبرد بحث سنیان با شیعیان خواهد داشت.
    البته بستگي دارد به اينكه متن و دلالت روايت چه چيزي را تاييد كند يا دلالت صريح يا ضمني بر چه امري داشته باشد ؟ - كه ان شاء الله اگر بحث پيش رفت توضيح بيشتر و واضح تري در اين زمينه وجود دارد كه عرض خواهم كرد - اجمالا عرض ميكنيم كه صرف تاييد يك مساله ، مدعاي مطرح شده را تاييد نميكند بلكه گاه دقيقا مدعاي اصلي مطرح شده را نقض ميكند .





    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۴:۰۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    و اما اصل سوال شما :
    نقل قول نوشته اصلی توسط سقراط حکیم نمایش پست
    سوال من از اساتید و بزرگواران این هست که این چهار روایت از لحاظ علم رجال تا چه حد سندیت دارند؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط سقراط حکیم نمایش پست
    لطفا توجه بفرمایید که روی فحوای روایات فعلا هیچ گونه بحثی نداریم و سوال من صرفا از جهت وثوق راویان است. آیا روایات فوق از لحاظ علم رجال موثق می باشند یا خیر؟ اگر بله چرا؟ اگر خیر چرا؟ به عبارت بهتر آیا این چهار روایت دارای سند صحیح می باشند یا خیر؟

    برخي از علماي شيعه رواياتي كه در اين باب نقل كرديد را به جهت سندي و رجالي يا صحيحه يا موثق مي دانند هر چند برخي در صحت اسانيد روايت دوم و سوم - كه شما نقل كرديد - افراد ضعيفي را نام برده اند كه موجبات ضعف سند را فراهم ميكند .
    البته نكات بسياري قابل ذكر است كه به پاسخ شما و استفاده شما از وثوق يا صحت رواياتي كه ذكر كرديد منوط ميكنم .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با توجه به عدم حضور جناب سقراط حكيم و گذشت دو هفته از ايجاد موضوع ، آنچه با موضوع بحث مرتبط است بيان ميكنيم و سپس بحث را ميبنديم .
    در خصوص ازدواج عمر با ام كلثوم ، تحقيقات بسياري صورت گرفته كه با توجه به گستردگي بحث و طرح آن در ميان شيعه و سني و رواياتي كه در هر دو گروه مطرح است ، يكي از متقن ترين تحقيقات انجام شده و پاسخ هاي ارائه شده را از يكي از سايتهاي تحقيقاتي مطرح ميكنيم :
    يكى از شبهاتى كه اهل سنت؛ به ويژه در سال‌هاى اخير به صورت گسترده مطرح كرده‌اند، ازدواج خليفه دوم با امّ‌كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا عليهما السلام است.
    اهل سنت،‌ استفاده‌هاى گوناگونى از اين ازدواج مى‌كنند؛ از جمله مى‌خواهند با اثبات اين ازدواج، رابطه صميمانه و دوستانه امير مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوى ديگر، شهادت صديقه شهيده سلام الله عليها، غصب خلافت و... را انكار نمايد.
    از اين رو، اين شبهه اهميت فوق العاده و پيوند ناگسستنى با انديشه‌هاى شيعيان دارد و بايد به صورت دقيق و مستدل بررسى شود.
    انديشه‌وران شيعه پاسخ هاى گوناگونى از اين مطلب داده‌اند كه همگى آن‌ها صحيح و معقول به نظر مى‌رسد؛ برخى همچون رضى الدين حلى، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشى و... اصل وجود دخترى به نام امّ‌كلثوم را براى حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل‌هاى متقنى براى آن ارائه كرده‌اند. كه ما نيز در اين مقاله، در دفاع از اين نظر، شواهد فراوان بيان كرده‌ايم.
    برخى ديگر، وقوع تعارض در روايات ازدواج را دليلى واضح براى بطلان مدعاى اهل سنت در باره اين ازدواج مى‌دانند؛ از جمله شيخ مفيد رضوان الله تعالى عليه در دو رساله مجزا به نام‌هاى المسائل العُكبرية و المسائل السروية، و نيز سيد ناصر حسين الهندى در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آيت الله ميلانى و...
    [مفيد كه وثاقتش، در پيش علماي فريقين ثابت شده است راوي و نقل كننده اين خبر را كه از طريق زبير بن بكار در منابع آمده است كاذب و از دشمنان سرسخت امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ دانسته لذا به خبر او نمي‌توان اعتماد كرد.1]

    ادامه دارد ...
    1-
    مجلسي، بحار الانوار، تهران، ‌اسلاميه، چ 2، 63، ج 42، ص 88.( به نقل از سايت انديشه قم )
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۰:۳۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    انديشه‌وران ديگرى، همچون سيد مرتضى پاسخ داده‌اند كه اين ازدواج با زورگويى و تهديد عمر بن خطاب بوده است. عده‌اى از دانشمندان شيعه و سنى با پذيرش اصل ازدواج، نكته ديگرى را مطرح كرده‌اند كه امّ‌كلثوم همسر عمر، دختر امير مؤمنان عليه السلام نبود؛‌ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله يحيى بن شرف نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و آيت الله مرعشى نجفى از عالمان شيعه در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح كرده‌اند كه در ادامه مدرك و اصل سخن ايشان خواهد آمد.
    گويا از بين پاسخ هاى موجود، پاسخ اخير كامل‌تر است؛ چرا كه از طرفى تمام روايات موجود در كتاب‌هاى اهل سنت كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام را با خليفه دوم ثابت مى‌كند، با اشكالات سندى مواجه و با تعارض‌ها و تناقض‌هاى غير قابل جمعى كه دارند، غير قابل اعتماد هستند و از طرف ديگر در هيچ يك از روايات موجود در كتاب‌هاى شيعه، تصريح نشده كه امّ‌كلثوم دختر امير مؤمنان از حضرت زهرا عليهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دخترى به نام امّ‌كلثوم را كه در خانه امير مؤمنان بوده ثابت مى‌كنند.
    اعتراف انديشمندى همچون نووى، برترين شارح صحيح مسلم كه گسترده‌ترين و مهمترين كتاب فقهى شافعى نيز متعلق به او است، عامل مهم ديگرى است كه اين ديدگاه را تقويت مى‌كند.
    و نيز مى‌گوييم كه حتى در صورت اثبات چنين ازدواجى، نمى‌توان از آن رابطه صميمانه امير مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زيرا اين ازدواج نه تنها براى خليفه دوم فضيلت محسوب نمى‌شود؛ بلكه لكه سياهى است كه همانند تيرگى غصب خلافت، بر دامان او باقى مانده است؛ چرا كه در ماجراى اين ازدواج چيزهايى نقل شده است كه عرق شرم از پيشانى انسان غيرت مند جارى مى‌شود.
    همانگونه كه ملاحظه مي شود اسناد روايات اهل سنت در باب اين ازدواج داراي اشكال و متون روايات مضطرب و متعارض اند- از شرم آور بودن برخي متون اين خبر بگذريم - اما برخي روايات شيعي در اين باب داراي اسناد صحيح هستند و گويا از اين باب جناب سقراط حكيم مايل بودند در خصوص روايات شيعي در اين تاپيك به بحث بنشينند . هر چند جناب شيخ مفيد ، طريق ورود اين خبر را در منابع - يعني زبير بن بكار - غير قبال اعتماد بيان نموده اند .
    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۵:۰۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بر خلاف ادعاى اهل سنت که اين دختر را فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا معرفى کرده‌اند، در هيچ روايتى از روايات شيعيان به اين مطلب اشاره نشده است که اين دختر فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) بوده است؛ و تنها به اين نکته اشاره دارد که دخترى به نام امّ‌كلثوم که در خانه امير مؤمنان زندگى مى‌کرده، به ازدواج عمر (آنهم به زور) در آمده و امير مؤمنان پس از مرگ عمر، او را به خانه خود برگردانده است.
    بنابراين مى‌گوييم: ممکن است که اين دختر فرزند امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ اما از ديگر همسران آن حضرت. در نتيجه اين توجيه احساسى که وى فرزند فاطمه زهرا (س) بوده است نيز کارگر نخواهد شد.
    يا اين كه به احتمال زياد و طبق اعتراف بزرگان اهل سنت، اين دختر، ربيبه آن حضرت و دختر ابوبكر باشد.
    1. اعتراف مهم‌ترين شارح صحيح مسلم: عمر داماد أبو بكر

    برخى از عالمان اهل سنت اعتراف كرده‌اند كه امّ‌كلثومى كه با عمر ازدواج كرده، دختر ابوبكر بوده نه دختر امير مؤمنان عليه السلام.
    محى الدين نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مى‌گويد عمر با امّ‌كلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!!
    أختا عائشة: اللتان أرادهما أبو بكر الصديق، رضى الله عنه، بقوله لعائشة: إنما هما أخواك وأختاك، قالت: هذان أخواى، فمن أختاى؟ فقال: ذو بطن بنت خارجة، فإنى أظنها جارية. ذكر هذه القصة فى باب الهبة من المهذب، وقد تقدم بيانهما فى أسماء الرجال فى النوع الرابع فى الأخوة، وهاتان الأختان هما أسماء بنت أبى بكر، وأم كلثوم، وهى التى كانت حملاً، وقد تقدم هناك إيضاح القصة، وأم كلثوم هذه تزوجها عمر بن الخطاب، رضى الله عنه.
    دو خواهر عائشه؛ همان دو نفرى كه مقصود ابوبكر صديق! از سخنانش به عائشه بودند، كه به او گفت «دو برادرت و دو خواهرت (از من ارث مى برند)؛ عائشه گفت: اين دو نفر برادران من هستند؛ اما دو خواهر من چه كسانى هستند (من كه يك خواهر بيشتر ندارم)؛ در پاسخ گفت: آن كسى كه در شكم دختر خارجه است؛ من گمان دارم كه او نيز دختر است؛ اين ماجرا را در باب هبه كتاب مهذب آورده است.
    و سخن در باره آن دو در اسماء الرجال در باب چهارم در خواهران گذشت؛ اين دو خواهر، اسماء دختر ابوبكر و امّ‌كلثوم دختر ابوبكر هستند؛ و او است كه در شكم مادرش بود؛ و در آنجا توضيح ماجرا گذشت؛ و همين امّ‌كلثوم است كه عمر با او ازدواج كرده است.
    النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف بن مري (متوفاي676 هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص630، رقم: 1224، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1996م.
    با توجه به اين اعتراف، بسيارى از حقايق روشن و ثابت مى‌شود كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام با عمر، افسانه‌اى بيش نيست.
    اين ازدواج با واقعيت‌هاى تاريخى نيز سازگارتر است؛ چرا كه خليفه اول دوم همپيمان و دوست قديم يكديگر بودند، با مرگ ابوبكر، طبيعى است كه خليفه دوم احساس مسؤوليت كرده و بخواهد خانواده او را تحت تكفل خود دربياورد و ازدواج با دختر ابوبكر بهترين راه بوده است.
    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۹:۵۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    2. يك روايت از دو ام كلثوم:

    با مراجعه به منابع اهل سنت مشاهده مى‌كنيم كه گاهى يك روايت از يك راوى به دو صورت نقل شده است: در يك نقل آن را از امّ‌كلثوم دختر ابوبكر و در نقل ديگر از امّ‌كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام آورده‌اند و اين نشان مى‌دهد كه دخترى كه مشهور به امّ‌كلثوم بنت علي است‌، در حقيقت همان امّ‌كلثوم دختر ابوبكر است.
    ابن أبى شيبه، روايت ذيل را از امّ‌كلثوم دختر ابوبكر نقل مى‌كند:

    • حدثنا عفان حدثنا حماد بن سلمة أخبرنا جبر بن حبيب عن أم كلثوم بنت أبي بكر عن عائشة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم علمها هذا الدعاء اللهم إني أسألك من الخير كله عاجله وآجله ما علمت منه وما لم أعلم وأعوذ بك من الشر كله ما علمت منه وما لم أعلم اللهم إني أسألك من خير ما سألك عبدك ونبيك وأعوذ بك من شر ما عاذ به عبدك ونبيك اللهم إني أسألك الجنة وما قرب إليها من قول أو عمل وأعوذ بك من النار وما قرب إليها من قول أو عمل وأسألك أن تجعل كل قضاء تقضيه لي خيرا.

    عفان براى ما روايت كرد كه حماد بن سلمه براى او روايت كرده است كه جبر بن حبيب براى او روايت كرده است كه امّ‌كلثوم دختر ابوبكر از عائشه روايت كرده است كه...
    إبن أبي شيبة الكوفي، أبو بكر عبد الله بن محمد (متوفاي235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6، ص 44، ح29345، تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ؛
    الشيباني، أحمد بن حنبل أبو عبدالله (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج 6، ص 133، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر؛
    البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، الأدب المفرد، ج 1، ص 222، تحقيق: محمد فؤاد عبدالباقي، ناشر: دار البشائر الإسلامية - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1409 – 1989م.
    در حالى كه اسحاق بن راهويه، همين روايت را از امّ‌كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام به نقل از عائشه نقل كرده است:
    أخبرنا النضر نا شعبة نا جبر بن حبيب قال سمعت أم كلثوم بنت علي تحدث عن عائشة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ليكلمه في حاجة وعائشة تصلي فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم يا عائشة عليك بالجوامع والكوامل قولي اللهم إني أسألك من الخير كله عاجله وآجله ما عملت منه وما لم أعلم وأعوذ بك من الشر كله عاجله وآجله ما عملت منه وما لم أعلم اللهم إني أسألك الجنة وما قرب إليها من قول أو عمل وأعوذ بك من النار وما قرب إليها من قول أو عمل اللهم إني أسألك مما سألك منه محمد وأعوذ بك مما استعاذ منه محمد صلى الله عليه وسلم اللهم ما قضيت لي من قضاء فاجعل عاقبته لي رشدا
    نضر براى ما روايت كرده است كه شعبه براى او روايت كرده است كه حبيب بن جبر براى او روايت كرده است كه از امّ‌كلثوم دختر علي شنيده است كه...
    الحنظلي، إسحاق بن إبراهيم بن مخلد بن راهويه (متوفاي238هـ)، مسند إسحاق بن راهويه، ج 2، ص 590، ح1165، تحقيق: د. عبد الغفور بن عبد الحق البلوشي، ناشر: مكتبة الإيمان - المدينة المنورة، الطبعة: الأولى، 1412هـ – 1991م.
    منبع : سايت موسسه تحقيقاتي حضرت وليعصر (عج)

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۲ در ساعت ۰۹:۴۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بنابراين در روايات اهل سنت هم اضطراب متون روايات و تعارض آنها و هم اشكالات جدي در اسناد روايات مذكور و نيز در روايات شيعه ، عدم انتساب ام كلثوم مذكور كه دختر حضرت امير مومنان علي (ع) و صديقه طاهره حضرت فاطمه (س) باشد ، مانع از پذيرش ازدواج دختر حضرت علي (ع) با عمر است . صحت و وثاقت روات احاديث شيعي هم كمكي به پذيرش اين مدعا نميكند زيرا ام كلثومي كه مورد بحث است و به ازدواج عمر در آمد ، دختر فاطمه زهرا (س) و حضرت امير (ع) نيست بلكه ربيبه حضرت امير و دختر ابوبكر است كه پس از مرگ ابوبكر ، همسرش به عقد حضرت علي (ع) در آمد و دخترش ام كلثوم در خانه حضرت امير و ربيبه آن حضرت شد .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود