جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنی صراط در قرآن چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معنی صراط در قرآن چیست ؟




    سلام با اینکه در قرآن کلمه ای در مورد "پل" صراط نیست ولی در مورد آن زیاد شنیده می شود...صراط فقط به معنی راه آمده آنهم نه راهی که به پل صراط ربطی داشته باشد. جریان چیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۸:۵۹

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و درود

    واژه "صراط" 45 بار در قرآن آمده است.

    صراط در لغت به معني راه و طريق است و در آيات قرآن نيز به همين معنا به کار رفته است.

    از مراحل قيامت که در آيات و روايات مورد توجه قرار گرفته، عبور از پل صراط است.

    صراط هم برای مسیر منتهی به هدایت ذکر شده، و هم در راهی که منتهی به دوزخ می شود (صراط الجحیم) به کار رفته است.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از آيات و روايات مي توان فهميد که در روز رستاخيز گذرگاهي عمومي وجود دارد که همگان بايد از آن عبور کنند.

    در روايات به آن صراط گفته شده و در قرآن اگر چه به طور صريح در اين مورد مطلبي نيست، اما مفسران آيه ذیل را ناظر به صراط مي دانند:

    «وَ إِن مِّنكم إِلَّا وَارِدُهَا كاَنَ عَلىَ‏ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا ثم نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا»؛

    و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى‏شويد اين امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت! سپس آنها را كه تقوا پيشه كردند از آن رهايى مى‏بخشيم و ظالمان را ـ در حالى كه (از ضعف و ذلّت) به زانو درآمده‏اند ـ در آن رها مى‏سازيم. (1)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در حديثی از پيامبر(ص) آمده: "تقول النار للمؤمن يوم القيامه جز، يا مؤمن! فقد اطفا نورك لهبى"؛ آتش به فرد با ايمان روز قيامت مى‏گويد زودتر از من بگذر كه نورت، شعله مرا خاموش كرد! (2)

    اين معنى از بعضى ديگر از روايات نيز استفاده مى‏شود.

    پيامبر اسلام فرموده اند: "الصّراطُ ادَّقُ مِنَ الشّعر وأحَدُّ مِنَ السَّيفِ وَأظلَم مِنَ اللَّيل"؛ صراط، از مو باريک تر، از شمشير برنده تر و از شب، ظلماني تر است.

    تعبير پر معنايى كه در باره پل صراط در روايات آمده كه آن بر روى جهنم كشيده شده، از مو باريكتر و از شمشير تيزتر است نيز شاهد و گواه ديگرى بر اين تفسير است. (3)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر چه لفظ "پل صراط" در قرآن نيامده اما در برخي روايات، به اين لفظ تصريح شدهاست:


    «وَ جي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى»‏

    و در آن روز جهنم را حاضر مى‏كنند (آرى) در آن روز انسان متذكّر مى‏شود امّا اين تذكّر چه سودى براى او دارد؟ (4)

    امام باقر علیه السلام در تفسير این آيه مي فرمايند:

    "ثم يوضع عليها الصراط أدق من الشعرة و أحد من السيف"؛ آنگاه راهي روي آن نصب مي شود که از مو باريک تر و از لبه شمشير تيزتر است. (5)


    از مجموع اين مطالب استفاده مي شود که راه دوزخيان و بهشتيان همين صراط يا پل است، اما مسئله مهم لغزيدن پاي كافر و فرو افتادن در دوزخ و عبور مؤمنان از آن مي باشد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور از صراطي که بر دوزخ نصب مي شود و همه اهل محشر بايد از آن عبور کنند چیست؟


    آیا معني ظاهري آن (پل يا راهي نظير آنچه در دنيا وجود دارد، در سراي ديگر بر جهنم نصب مي شود) مراد است؟

    و یا تجسم و تبلور صراط دنيوي است، یعنی تجسم صراط مستقيمي كه پرهيزگاران در دنيا انتخاب كرده اند اين است که آنان را به بهشت مي رساند و از طرفي راه هاي باطل که ستمکاران در اين دنيا پيموده اند؛ آنان را داخل دوزخ مي فرستد.


    اگر چه داورى در اين قبيل مطالب كار دشوارى است ولی آنچه از مجموع روايات و سخنان ائمه معصومين علیهم السلام در خصوص صراط و راه وصول به دوزخ و بهشت به دست مي آيد، نظريه دوم (تجسم و تبلور صراط دنيوي) است. (6)


    حضرت علي علیه السلام در باره سرانجام انتخاب راه خطا و انحراف از مسير تقوي مي فرمايند:

    "الا و إن الخطايا خيل شمس حمل عليها أهلها و خلعت لجمها فتقحمت بهم في النار إلا و ان التقوي مطايا ذلل حمل عليها أهلها و أعطوا أزمتها فاوردتهم الجنة"

    خطاها (پيروي از تمايلات حيواني) مرکب هاي سرکشي هستند که صاحبانشان بر آنها سوار شده و عنان آنها از دستشان گرفته شده پس آنان را وارد دوزخ مي نمايند، و پاکدامني و خويشتن داري در برابر شهوات، مرکب هاي مطيعي هستند که صاحبانشان بر آن نشسته و زمام آنان را در اختيارشان قرار گرفته پس از آنان را وارد بهشت مي نمايند. (7)


    از اين روايت به خوبى استفاده مى‏شود كه راه بهشت و دوزخ در حقيقت از هم‏ اكنون در اين دنيا شروع مى‏شود و در نهايت به بهشت و دوزخ منتهى مى‏گردد، و چنین نیست كه در قيامت راه ديگرى وراى آن بر جهنم نصب مى‏گردد و اهل محشر مكلف بر عبور از آن مى‏شوند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۲۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام صادق علیه السلام می فرمایند:

    "صراط، يعني طريق معرفت خداوند، که شامل دوصراط مي شود، صراطي در دنيا و صراطي هم در آخرت. اما صراط در دنيا، امامي است که اطاعت او واجب است و اما صراط در آخرت، پلي است که بر روي جهنم زده شده است، و هرکسي در دنيا از صراط دنيا، به درستي رد شود (يعني امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند) در آخرت نيز از پل آخرت به آساني مي گذرد. و کسي که در دنيا امام خود را نشناسد، در آخرت هم، قدمش بر پل آخرت مي لغزد و به درون جهنم سقوط ميکند". (8)


    معناي اين جمله ي امام، آن است که اين دو صراط با هم ارتباط دارند؛ يعني هر که در دنيا در صراط باشد در آخرت از پل صراط به آساني خواهد گذشت و در جهنم سقوط نمي کند؛ و در واقع، پل صراط مطرح شده در روايات، بروز و ظهور همان پل صراط دنياست که از آن به امام و ... تعبير شده است و مردم مکلف هستند در اين مسير باشند.


    پس اگر در روايات، از صراط که يکي از مواقف روز قيامت است، با تعابيري چون پل صراط، پل جهنم و ... ياد شده است، صرفا براي آشنايي ذهن مردم با اين مسئله و سهولت فهم آن مي باشد.

    ________
    (1) مریم، 71 و 72.
    (2) نورالثقلين، ج 3، ص 353.
    (3) نورالثقلين، ج 5، ص 572.
    (4) فجر، 23.
    (5) بحارالانوار، ج 8، ص 65.
    (6) منشور جاويد، ج 9، ص 352 به بعد.
    (7) کافی، ج 8، ص 67.
    (8) معاني الاخبار، شیخ صدوق، ص 32.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۳۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود