جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انتقام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    7

    انتقام




    گرفتن انتقام در چه مواردی صحیح می باشد؟
    ما در دعای ندبه میخوانیم این الطالب بدم المقتول بکربلا
    پس می توان نتیجه گرفت انتقام در تمام موارد اشتباه نیست . در کارهای روز مره چطور؟
    لطفا مسئله را توضیح دهید.


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۲۸ در ساعت ۱۵:۲۱
    کسی اقای عالم نیست برابر با همند مردم
    دیگه سهم هر انسانه تن یک دونه گندم
    بدون مرز و محدوده وطن یعنی همه دنیا
    تصور کن تو می تونی بشی تعبیر این رویا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط پر سوال نمایش پست
    گرفتن انتقام در چه مواردی صحیح می باشد؟
    ما در دعای ندبه میخوانیم این الطالب بدم المقتول بکربلا
    پس می توان نتیجه گرفت انتقام در تمام موارد اشتباه نیست . در کارهای روز مره چطور؟
    لطفا مسئله را توضیح دهید.


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    با سلام خدمت شما

    وَ جَزؤُا سيِّئَةٍ سيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصلَحَ فَأَجْرُهُ عَلى اللَّهِ إِنَّهُ لا يحِب الظلِمِينَ *وَ لَمَنِ انتَصرَ بَعْدَ ظلْمِهِ فَأُولَئك مَا عَلَيهِم مِّن سبِيلٍ * إِنَّمَا السبِيلُ عَلى الَّذِينَ يَظلِمُونَ النَّاس وَ يَبْغُونَ فى الاَرْضِ بِغَيرِ الْحَقِّ أُولَئك لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ * وَ لَمَن صبرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذَلِك لَمِنْ عَزْمِ الاُمُورِ (شوری/40-43)

    و كيفر بدى مجازاتى همانند آن است ، و هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او با خدا است خداوند ظالمان را دوست ندارد. و كسى كه بعد از مظلوم شدن يارى طلبد ايرادى بر او نيست . ايراد و مجازات بر كسانى است كه به مردم ستم مى كنند و در زمين به ناحق ظلم روا مى دارند. براى آنها عذاب دردناكى است . اما كسانى كه شكيبائى و عفو كنند اين از كارهاى پر ارزش است .

    مجازات و انتقام گرفتن از ظالم ، حق مظلوم است و هيچكس حق ندارد مانعى بر سر راه او ايجاد كند، در عين حال هر گاه مظلوم ، پيروز و مسلط بر ظالم شد اگر صبر كند و انتقام نگيرد فضيلت بزرگى خواهد بود.
    نه كسى حق دارد مانع از انتقامگیری مظلوم شود، و نه او را ملامت و سرزنش و مجازات كند، و نه در يارى كردن چنين مظلومى ترديد به خود راه دهد، چرا كه انتصار و استمداد حق مسلم هر مظلومى است ، و يارى مظلومان وظيفه هر انسان آزاده و بيدارى است .
    تفسير نمونه ، ج 20، ص 469-468.

    البته به این نکته نیز باید توجه شود که اگر مجازات ظلم ظالم مثل آن باشد، نه بيشتر، عملی پسندیده ، نیکو و از مصادیق عدل است و گر نه عملی قبیح و زشت خواهد بود.

    پس اگر به کسی ظلم و ستم شود و فرد مظلوم در مقابل ستمگر رفتاری مانند او داشته باشد اینگونه تلافی و انتقام گیری ، ظلم نیست بلکه عدل است.


    انتقام

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نکته ای که در آیات فوق به آن تاکید شده است مسأله عفو و گذشت است.

    مجازات هر چه باشد يكنوع آزار است ،و اگر طرف پشيمان شده باشد شايسته عفو است .
    در اين گونه موارد که طرف پشیمان می شود، عفو كنيد چرا كه (( هر كس عفو و اصلاح كند اجر و
    پاداش او بر خداست )) (فمن عفى و اصلح فاجره على الله ).
    درست است كه حقى از او ضايع شده ، و در مقابل ظاهرا چيزى نگرفته ، اما به خاطر گذشتى كه از خود نشان داده ، گذشتى كه مايه انسجام جامعه و كم شدن كينه ها و افزايش محبت و موقوف شدن انتقامجوئى و آرامش ‍ اجتماعى است ، خداوند بر عهده گرفته كه پاداش او را از فضل بى پايانش مرحمت كند، و چه تعبير جالبى است تعبير (( على الله )) : گوئى خداوند خود را مديون چنين كسى مى داند و مى گويد اجرش بر عهده من است !
    تفسير نمونه ، ج 20، صص 465-466.


    انتقام

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نکته مهم : كسانى شايسته عفوند كه از مركب ظلم پياده شوند، و از گذشته خود نادم گردند، و در مقام اصلاح خويش بر آيند، نه ظالمانى كه عفو، آنها را جسورتر و جرى تر مى كند.

    به عبارت دیگر:

    انسان قدرت بر انتقام گرفتن، دارد . می تواند انتقام بگیرد ولی عفو می کند (از موضع قدرت می بخشد) این عفو و گذشت سازنده است. هم براى مظلوم پيروز چرا كه به او تسلط بر نفس و صفاى دل مى بخشد، و هم براى ظالم مغلوب كه او را به اصلاح خويش وا مى دارد.

    انسان قدرت بر انتقام گرفتن ، ندارد. هنوز ظالم از مركب شيطان پياده نشده ، و مظلوم پايه هاى قدرت خود را محكم نكرده ، و عفو از موضع ضعف است ، اينجاست كه بايد اقدام به مجازات كند. كيفر و انتقام و مقابله به مثل در چنین جایی شایسته است و عفو در این محل شایسته نیست.
    تفسير نمونه ، ج 20، صص 467-466.


    انتقام

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم یا ظافر
    چنان انتقامی از دشمنام بگیرم که حق خوشحال بشه

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام و تشکر از بزرگواران شرکت کننده در بحث

    پرسش : گرفتن انتقام در چه مواردی صحیح می باشد؟ما در دعای ندبه میخوانیم این الطالب بدم المقتول بکربلا.پس می توان نتیجه گرفت انتقام در تمام موارد اشتباه نیست . در کارهای روز مره چطور؟ لطفا مسئله را توضیح دهید.

    پاسخ :وَ جَزؤُا سيِّئَةٍ سيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصلَحَ فَأَجْرُهُ عَلى اللَّهِ إِنَّهُ لا يحِب الظلِمِينَ *وَ لَمَنِ انتَصرَ بَعْدَ ظلْمِهِ فَأُولَئك مَا عَلَيهِم مِّن سبِيلٍ * إِنَّمَا السبِيلُ عَلى الَّذِينَ يَظلِمُونَ النَّاس وَ يَبْغُونَ فى الاَرْضِ بِغَيرِ الْحَقِّ أُولَئك لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ * وَ لَمَن صبرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذَلِك لَمِنْ عَزْمِ الاُمُورِ (1) و كيفر بدى مجازاتى همانند آن است ، و هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او با خدا است خداوند ظالمان را دوست ندارد. و كسى كه بعد از مظلوم شدن يارى طلبد ايرادى بر او نيست . ايراد و مجازات بر كسانى است كه به مردم ستم مى كنند و در زمين به ناحق ظلم روا مى دارند. براى آنها عذاب دردناكى است . اما كسانى كه شكيبائى و عفو كنند اين از كارهاى پر ارزش است .

    مجازات و انتقام گرفتن از ظالم ، حق مظلوم است و هيچكس حق ندارد مانعى بر سر راه او ايجاد كند، در عين حال هر گاه مظلوم ، پيروز و مسلط بر ظالم شد اگر صبر كند و انتقام نگيرد فضيلت بزرگى خواهد بود.
    نه كسى حق دارد مانع از انتقامگیری مظلوم شود، و نه او را ملامت و سرزنش و مجازات كند، و نه در يارى كردن چنين مظلومى ترديد به خود راه دهد، چرا كه انتصار و استمداد حق مسلم هر مظلومى است ، و يارى مظلومان وظيفه هر انسان آزاده و بيدارى است .(2)



    البته به این نکته نیز باید توجه شود که اگر مجازات ظلم ظالم مثل آن باشد، نه بيشتر، عملی پسندیده ، نیکو و از مصادیق عدل است و گر نه عملی قبیح و زشت خواهد بود.

    پس اگر به کسی ظلم و ستم شود و فرد مظلوم در مقابل ستمگر رفتاری مانند او داشته باشد اینگونه تلافی و انتقام گیری ، ظلم نیست بلکه عدل است.

    نکته ای که در آیات فوق به آن تاکید شده است مسأله عفو و گذشت است.

    مجازات هر چه باشد يكنوع آزار است ،و اگر طرف پشيمان شده باشد شايسته عفو است .
    در اين گونه موارد که طرف پشیمان می شود، عفو كنيد چرا كه (( هر كس عفو و اصلاح كند اجر و
    پاداش او بر خداست )) (فمن عفى و اصلح فاجره على الله ).
    درست است كه حقى از او ضايع شده ، و در مقابل ظاهرا چيزى نگرفته ، اما به خاطر گذشتى كه از خود نشان داده ، گذشتى كه مايه انسجام جامعه و كم شدن كينه ها و افزايش محبت و موقوف شدن انتقامجوئى و آرامش ‍ اجتماعى است ، خداوند بر عهده گرفته كه پاداش او را از فضل بى پايانش مرحمت كند، و چه تعبير جالبى است تعبير ((
    على الله )) : گوئى خداوند خود را مديون چنين كسى مى داند و مى گويد اجرش بر عهده من است ! (3)

    نکته مهم : كسانى شايسته عفوند كه از مركب ظلم پياده شوند، و از گذشته خود نادم گردند، و در مقام اصلاح خويش بر آيند، نه ظالمانى كه عفو، آنها را جسورتر و جرى تر مى كند.

    به عبارت دیگر:

    انسان قدرت بر انتقام گرفتن، دارد . می تواند انتقام بگیرد ولی عفو می کند (از موضع قدرت می بخشد) این عفو و گذشت سازنده است. هم براى مظلوم پيروز چرا كه به او تسلط بر نفس و صفاى دل مى بخشد، و هم براى ظالم مغلوب كه او را به اصلاح خويش وا مى دارد.

    انسان قدرت بر انتقام گرفتن ، ندارد. هنوز ظالم از مركب شيطان پياده نشده ، و مظلوم پايه هاى قدرت خود را محكم نكرده ، و عفو از موضع ضعف است ، اينجاست كه بايد اقدام به مجازات كند. كيفر و انتقام و مقابله به مثل در چنین جایی شایسته است و عفو در این محل شایسته نیست.(4)



    -------------------------
    1.
    شوری/40-43.
    2.
    تفسير نمونه ، ج 20، ص 469-468.
    3. تفسير نمونه ، ج 20، صص 465-466.
    4. تفسير نمونه ، ج 20، صص 467-466.





    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۹:۱۸

    انتقام

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود