جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف از خلقت فرشتگان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    146
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هدف از خلقت فرشتگان




    سلام خدمت دوستان عزیز و متخصصین

    من یه سوال داشتم که گفتم از دوستان و متخصصین سایت کمک بگیرم.

    چرا خدا فرشگتگاني خلق کرده که فقط حمد و يا تسبح ميگويند ايا خدا سودي ميبرد یا نه که اگه برای خداوند سودی نداره (که میدانیم سودی برای خدا نداره) پس هدف از خلقت اینها چه بوده و برای چه خلق شده اند؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي كلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۰:۵۶
    با هزار تومان چیکار میشه کرد؟
    میشه به یک کودک مبتلا به سرطان کمک کردو...

    http://www.mahak-charity.org/main/iw...pmahakrightnow


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط nima20-20 نمایش پست
    سلام خدمت دوستان عزیز و متخصصین

    من یه سوال داشتم که گفتم از دوستان و متخصصین سایت کمک بگیرم.

    چرا خدا فرشگتگاني خلق کرده که فقط حمد و يا تسبح ميگويند ايا خدا سودي ميبرد یا نه که اگه برای خداوند سودی نداره (که میدانیم سودی برای خدا نداره) پس هدف از خلقت اینها چه بوده و برای چه خلق شده اند؟

    سلام بر شما و تشکر از سوال خوب شما

    این موضوع از زاویه قابل بررسی است :

    1. بررسی ویژگیها و جایگاه خداوند متعال به عنوان خالق.
    2. بررسی ویژگیها و جایگاه فرشتگان به عنوان مخلوق.

    به این مثال دقت کنید :

    وقتی یک فعل یا عملی مانند کمک به دیگران محقق می شود دو عامل می تواند در تحقق نقش داشته باشد :
    گاهی کمک کننده شخصی بخشنده و بزرگوار است و به مقتضای بخشندگی و بزرگواریش کمک میکند و کاری ندارد که این شخص محتاج است یا نیست.
    و گاهی شخص کمک گیرنده وضعیت و موقعیتش طوری است که افراد به او کمک می کنند.

    نکته دیگر اینکه، هرچند هر فاعل حکیمی قطعا از فعل خود غرضی دارد ولی لازم نیست که این غرض حتما به خود فعل برسد بلکه حتی در صورتی که این غرض نصیب دیگران بشود باز هم فعل عاقلانه است.


    حالا موضوع را از هر دو زاویه بررسی میکنیم :




    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۷/۰۵ در ساعت ۰۶:۴۳


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حال وارد بررسی میشویم

    در بررسی این موضوع از زاویه اول این نکات را باید مورد توجه قرار دهیم :

    خداوند متعال قادر و حکیم مطلق است و به این اعتبار همه کمالات را دارا است و به مقتضای این بهره مندی از هیچ کمال ممکنی فرو گذار نمی کند.
    مانند ابی روان که در محیطی جریان پیدا میکند؛ روان بودن آب باعث می شود که هر فضای خالی که امکان پر شدن داشته باشد از آب پر شود. و این پر شدن به خاطر نیاز اب به فضا یا پر کردن ان فضا نیست بلکه این رخداد نتیجه ذات اب است یعنی همان روان بودنش.
    خداوند متعال نیز به مقتضای فیاض بودنش ( در کنار قدرت و حکمت) هر فیض و هر ممکنی را که شرایط وجود کمالیش فراهم باشد ایجاد میکند. و البته در این میان فرقی نمیکند که ساختار وجودی ان مخلوق چگونه باشد.
    به تعبیر واضح تر خلق فرشتگانی که دائم در حال تسبیح و عبادت هستند؛ اصل این خلقت خود یک کمال است و از حکیم علی الاطلاق انتظار چنین خلقی نا معقول نیست.

    و نکته دیگر اینکه :

    بر اساس ایات قران کریم همه مخلوقات در حال تسبیح و عبادت خداوند متعال هستند و این مطلب در چند ایه از ایات قران کریم مورد توجه قرار گرفته است :
    1. تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُم (اسرا/ 47)
    آسمانهاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند، همه تسبيح او مى‏گويند و هر موجودى، تسبيح و حمد او مى‏گويد ولى شما تسبيح آنها را نمى‏فهميد.

    2.يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيم (جمعه / 1).

    آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است همواره تسبيح خدا مى‏گويند، خداوندى كه مالك و حاكم است و از هر عيب و نقصى مبرا، و عزيز و حكيم است.

    البته ساختار این حمد و تسبیح و عبادت در موجودات مختلف با یکدیگر متفاوت است.


    نکته :

    توجه داشته باشیم که جایگاه ما نسبت به این قاعده کلی عقلی "خداوند کمال مطلق است و از این رو از هیچ کمالی فرو گذار نمیکند" بعد از تحقق است یعنی بعد از اینکه موجودی خلق شد متوجه میشویم که این موجود دارای جهاتی از کمال است که خلق شده است؛ به این معنی که ما نمی توانیم در این موضوع به صورت پیشینی موضع گیری کنیم و بگوییم فلان چیز کمال است و باید خداوند خلقش کند، زیرا ما به همه جهات خلق یک پدیده اگاهی نداریم که بتوانیم به این نتیجه قطعی برسیم.

    و اما زاویه دوم :

    در این بعد از بحث باید توجه داشته باشیم که ما مجموعه نظام افرینش را باید به صورت یکجا و یک پارچه ببینیم نه منفک از یک دیگر یعنی نقش افرینی موجودات را نسبت به دیگر اجزای عالم در نظر داشته باشیم.
    مثلا اگر بگویند خداوند به اب چه نیازی داشته ان را خلق کرده است؟ می گوییم جایگاه اب در نظام افرینش رفع نیاز از برخی موجودات دیگر است نه رفع نیاز از خالق. و مثل همه واسطه هایی که در نظام افرینش ایفای نقش میکنند.
    فرشتگان نیز به عنوان بخشی از افرینش با دیگر اجزای افرینش در ارتباط هستند و به عنوان واسطه در این نظام کلی ایفای نقش میکنند و در واقع برطرف شدن نیاز دیگر موجودات ( به عنوان واسطه) بر دوش انها و یکی از جنبه های خلقت انها است.

    البته در ایات قران کریم و همچنین روایات و فرمایشات معصومین علیهم السلام ویژگیهای مختلفی برای فرشتگان شمرده شده است.
    مثلا در همان ایه معروفی که بر اساس ان عبادت دائمی فرشتگان را مطرح میکنیم چنین امده است :
    َّ وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْض. (شوری / 5).
    در این ایه در کنار ذکر و عبادت خداوند استغفار برای موجودات زمینی نیز امده است.

    و برخی از نقش افرینی های فرشتگان در نظام افرینش :

    حمل عرش الهی (حاقه /17)
    تدبیر امور (نازعات / 5)
    قبض ارواح (اعراف/37).
    حفظ و ثبت اعمال بشر (انفطار 10-12)
    دور کردن خطرها از انسان(انعام /61)
    نقش افرینی در ارسال وحی (نحل/2)
    یاری کردن مومنان(احزاب /9)
    عذاب طغیانگران (هود /77).
    و موارد دیگر.

    خلاصه :
    1. کمال خدا میطلبد که از هیچ کمال ممکنی فروگذار نکند. و فرشتگان یکی از بارزترین مصادیق کمالات ممکن هستند.
    2. جایگاه فرشتگان در نظام افرینش بگونه ای است که به عنوان واسطه برای تحقق اراده و خواست الهی و رفع نیاز دیگر مخلوقات ایفای نقش میکنند.

    و البته غرض از خلقت انها در یک عرصه به خود انها بر میگردد و در عرصه دیگر به موجودات دیگر.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۰ در ساعت ۰۸:۵۷


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود