جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور خداوند از قتل نفس برای پاک شدن در ایه 54 سوره بقره چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور خداوند از قتل نفس برای پاک شدن در ایه 54 سوره بقره چیست؟




    با سلام

    خداوند در سوره بقره می فرماید :

    وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَیرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَیكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ«54»

    و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبه‌پذیر و رحیم است.

    آیا خداوند قتل نفس را موجب پاک شدن از گناه بیان کرده است ؟یعنی افراد ستمکار با کشتن خود از گناه پاک می شوند ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۰۷ در ساعت ۰۳:۱۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود

    این دستور خداوند، دستور به خودکشی نیست، بلکه دستور به یکدیگرکشی است.

    این حکم و مجازات، مخصوص همان گروه بنی اسرائیل بوده لذا نمی توان آن را به موردهای دیگر سرایت داد.

    کسی اجازه خودکشی ندارد بلکه هر چقدر هم گناهکار باشد باید توبه کند؛ توبه راه جبران خطا و گناهان است.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب دیگر:

    مراد از اتخاذ عجل، گوساله را معبود خود قرار دادن است، و اين بزرگترين ظلمى بود كه به خود نمودند.

    قوم موسى بواسطه اين شرك مرتد شدند و براى مرتد بعد از ثبوت ارتداد نزد حاكم، مجرد توبه كافى نيست و بايد براى قتل حاضر و تمكين گردد تا در قيامت رستگار و به بهشت نائل شود، چنانچه قتل بدون توبه هم براى نجات او كافى نيست.

    بنا بر اين توبه قوم موسى كه گوساله پرستيدند اين بود كه اولا به خدا بازگشت كنند، و ثانيا براى كشته شدن حاضر شوند.

    مراد از: "فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ" خود كشى نيست، بلكه كشتن بعضى است بعض ديگر را؛ و اين نوع تعبير در قرآن (كه برادران دينى و همكيشان را به كلمه انفسكم تعبير كند) بسيار است.

    بنا بر اين بنى اسرائيل مأمور شدند كه عده ای، عده ديگر را به قتل برسانند تا توبه آنها قبول شود، و البته كسانى كه گوساله نپرستيدند محكوم به قتل نبودند بلكه مأمور به قتل گوساله پرستان بودند.

    و اين هم اگر چه بسيار مشكل بود زيرا بسا مأمور به قتل فرزند يا پدر و برادر و ساير بستگان خود مي شدند ولى اين ملاحظات در امر دين نيست چنانچه در جهاد مسلمانان با كفار و مشركين بسا اين اتفاقات رخ ميداده.

    و ممكن است اين عقوبت آنهايى باشد كه گوساله نپرستيدند زيرا با گوساله پرستان مداهنه نمودند و آنان را از اين منكر عظيم نهى ننمودند.(1)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۷:۲۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خطاب عمومی نیست


    ظاهر آيه شريفه و ما قبل آن اين است كه اين خطابها و انواع تعديها و گناهانى كه از بنى اسرائيل در اين آيات شمرده، همه آنها به همه بنى اسرائيل نسبت داده شده، با اين كه مي دانيم آن گناهان از بعضى از ايشان سر زده [نه از همه آنها]، و اين براى آن است كه بنى اسرائيل جامعه‏اى بودند كه قوميت در آنها شديد بود، چون يك تن بودند، در نتيجه اگر عملى از بعضى سر مى‏زد، همه بدان راضى مي شدند، و عمل بعضى را به همه نسبت مي دادند، و گر نه همه بنى اسرائيل گوساله نپرستيدند، و همه آنان پيغمبران خداى را نكشتند، و هم چنين ساير گناهان را همگى مرتكب نشدند.

    بنا بر اين پس جمله: "فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ"، هم قطعا خطاب به همه نيست، بلكه منظور آنهايند كه گوساله پرستيدند، هم چنان كه آيه: "إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ"، (شما با گوساله‏پرستى خود به خويشتن ستم كرديد)، نيز بر اين معنا دلالت دارد.

    و جمله "فَتابَ عَلَيْكُمْ ..."، دلالت دارد بر اين كه بعد از آن كشتار، توبه‏شان قبول شده است.

    امر به يكديگركشى، امرى امتحانى بوده، نظير امر به كشتن ابراهيم اسماعيل، فرزند خود را، كه قبل از كشته شدن اسماعيل خطاب آمد: "يا إِبْراهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا"، اى ابراهيم تو دستورى را كه در خواب گرفته بودى، انجام دادى).

    در داستان موسى (ع) هم آن جناب فرمان داده بود كه: (بسوى آفريدگارتان توبه ببريد، و يكدگر را بكشيد كه اين در نزد بارئ شما، برايتان بهتر است)، خداى سبحان هم همين فرمان او را امضاء كرد، و كشتن بعض را كشتن كل بحساب آورده، توبه را بر آنان نازل كرد، (فَتابَ عَلَيْكُمْ).(2)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۷:۲۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    گناه عظيم و توبه بى‏سابقه


    شك نيست كه پرستش گوساله سامرى، كار كوچكى نبود، ملتى كه بعد از مشاهده آن همه آيات خدا و معجزات پيامبر بزرگشان موسى(ع) همه را فراموش كنند و با يك غيبت كوتاه پيامبرشان به كلى اصل اساسى توحيد و آئين خدا را زير پا گذارده بت‏پرست شوند.

    اگر اين موضوع براى هميشه از مغز آنها ريشه كن نشود، بعد از هر فرصتى مخصوصا بعد از مرگ موسى(ع)، ممكن است تمام آيات دعوت او از ميان برود، و سرنوشت آئين او به كلى به خطر افتد. در اينجا بايد شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشيمانى و اجراى صيغه توبه بر زبان نبايد قناعت گردد،لذا فرمان شديدى از طرف خداوند، صادر شد كه در تمام طول تاريخ پيامبران مثل و مانند ندارد، و آن اين كه ضمن دستور توبه و بازگشت به توحيد، فرمان اعدام دستجمعى گروه كثيرى از گنهكاران بدست خودشان صادر شد.

    اين فرمان به نحو خاصى مى‏بايست اجرا شود، يعنى خود آنها بايد شمشير به دست گيرند و اقدام به قتل يكديگر كنند كه هم كشته‏ شدنش عذاب است و هم كشتن دوستان و آشنايان.

    طبق نقل بعضى از روايات موسى دستور داد در يك شب تاريك تمام كسانى كه گوساله‏پرستى كرده بودند غسل كنند و كفن بپوشند و صف كشيده شمشير در ميان يكديگر نهند!.(3)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۷:۳۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اين توبه چرا باید با اين خشونت انجام گيرد؟ آيا ممكن نبود خداوند توبه آنها را بدون اين خونريزى قبول فرمايد؟

    پاسخ به اين سؤال از سخنان بالا روشن مى‏شود، زيرا مساله انحراف از اصل توحيد و گرايش به بت پرستى مساله ساده‏اى نبود كه به اين آسانى قابل گذشت باشد، آنهم بعد از مشاهده آن همه معجزات روشن و نعمتهاى بزرگ خدا.

    در حقيقت همه اصول اديان آسمانى را مى‏توان در توحيد و يگانه پرستى خلاصه كرد، تزلزل اين اصل معادل است با از ميان رفتن تمام مبانى دين، اگر مساله گوساله‏پرستى ساده تلقى مى‏شد، شايد سنتى براى آيندگان مى‏گشت، به خصوص اين كه بنى اسرائيل به شهادت تاريخ مردمى پر لجاجت و بهانه جو بودند، لذا بايد چنان گوشمالى به آنها داده شود كه خاطره آن در تمام قرون و اعصار باقى بماند و كسى هرگز بعد از آن به فكر بت پرستى نيفتد، و شايد جمله "ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ" (اين كشتار نزد خالقتان براى شما بهتر است) اشاره به همين معنى باشد.(4)


    ________
    (1) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 34.
    (2) ترجمه الميزان، ج‏1، ص 288.
    (3) تفسیر نمونه، ج 1، ص 255.
    (4) همان، ص 256.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۷:۳۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود