صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پرسش هایی درباره ازدواج موقت و پاسخ های استاد مطهری

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پرسش هایی درباره ازدواج موقت و پاسخ های استاد مطهری




    درباره ازدواج موقت تحقیقات زیادی صورت گرفته و به رشته نوشته در آمده است. در این میان، نوشته های استاد مطهری ویژگی خاصی دارد؛ اتقان علمی،‌ بیان ساده و تحقیقی، جرأت و جسارت در پرداخت به موضوع، از مشخصه های بارز نوشته های ایشان است.

    در این تاپیک سعی شده نظرات ایشان در قالب پرسش و پاسخ و در حوصله مطالعه خوانندگان محترم کانون، انتخاب و گزینش شوند.

    عنوان هر پست، متناسب با پرسش و پاسخ درج شده در آن، انتخاب شده است.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۱۰ در ساعت ۰۵:۰۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    برخی تفاوت های ازدواج دائم و موقت (1)




    پرسش :
    ازدواج دائم و موقت چه تفاوتهایی با هم دارند؟

    پاسخ:
    يكى از قوانين درخشان اسلام از ديدگاه مذهب جعفرى- كه مذهب رسمى كشور ماست- اين است كه ازدواج به دو نحو مى ‏تواند صورت بگيرد: دائم و موقت.
    ازدواج موقت و دائم در پاره ‏اى از آثار با هم يكى هستند و در قسمتى اختلاف دارند:

    1- آنچه در درجه اول ايندو را از هم متمايز مى ‏كند، يكى اين است كه زن و مرد تصميم مى‏ گيرند به ‏طور موقت با هم ازدواج كنند و پس از پايان مدت اگر مايل بودند تمديد كنند تمديد مى ‏كنند و اگر مايل نبودند از هم جدا مى ‏شوند.

    2- ديگر اينكه از لحاظ شرايط، آزادى بيشترى دارند كه به‏ طور دلخواه به هر نحو كه بخواهند پيمان مى ‏بندند. مثلًا در ازدواج دائم خواه ناخواه مرد بايد عهده ‏دار مخارج روزانه و لباس و مسكن و احتياجات ديگر زن از قبيل دارو و طبيب بشود، ولى در ازدواج موقت بستگى دارد به قرارداد آزادى كه ميان طرفين منعقد مى‏ گردد؛ ممكن است مرد نخواهد يا نتواند متحمل اين مخارج بشود يا زن نخواهد از پول مرد استفاده كند.

    3- در ازدواج دائم، زن خواه ناخواه بايد مرد را به عنوان رئيس خانواده بپذيرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت كند، اما در ازدواج موقت بسته به قراردادى است كه ميان آنها منعقد مى‏ گردد.

    4- در ازدواج دائم، زن و شوهر خواه ناخواه از يكديگر ارث مى‏ برند، اما در ازدواج موقت چنين نيست.

    پس تفاوت اصلى و جوهرى ازدواج موقت با ازدواج دائم در اين است كه ازدواج موقت از لحاظ حدود و قيود «آزاد» است، يعنى وابسته به اراده و قرارداد طرفين است؛ حتى موقت بودن آن نيز در حقيقت نوعى آزادى به طرفين مى ‏بخشد و زمان را در اختيار آنها قرار مى‏ دهد.

    5- در ازدواج دائم، هيچ كدام از زوجين بدون جلب رضايت ديگرى حق ندارند از بچه‏ دار شدن و توليد نسل جلوگيرى كنند، ولى در ازدواج موقت جلب رضايت طرف ديگر ضرورت ندارد. در حقيقت، اين نيز نوعى آزادى ديگر است كه به زوجين داده شده است.

    اثرى كه از اين ازدواج توليد مى ‏شود يعنى فرزندى كه به وجود مى آيد، با فرزند ناشى از ازدواج دائم هيچ گونه تفاوتى ندارد.(مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص62)

    ادامه پاسخ...


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    برخی تفاوت های ازدواج دائم و موقت (2)




    6- مِهرهم در ازدواج دائم لازم است و هم در ازدواج موقت، با اين تفاوت كه در ازدواج موقت عدم ذكر مهر موجب بطلان عقد است و در ازدواج دائم عقد باطل نيست، مهرالمثل تعيين مى‏ شود.

    7- همان طورى كه در عقد دائم، مادر و دختر زوجه بر زوج، و پدر و پسر زوج بر زوجه حرام و محرم مى ‏گردند، در عقد منقطع نيز چنين است.

    8- همان طورى كه خواستگارى كردن زوجه دائم بر ديگران حرام است خواستگارى زوجه موقت نيز بر ديگران حرام است.

    9- همان طورى كه زناى با زوجه دائم غير، موجب حرمت ابدى مى ‏شود زناى با زوجه موقت نيز موجب حرمت ابدى مى‏ شود.

    10- همان طورى كه زوجه دائم بعد از طلاق بايد مدتى عده نگه دارد زوجه موقت نيز بعد از تمام شدن مدت يا بخشيدن آن بايد عده نگه دارد با اين تفاوت كه عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانه است و عده زن غير دائم دو نوبت يا چهل و پنج روز.

    11- در ازدواج دائم جمع ميان دو خواهر جايز نيست، در ازدواج موقت نيز روا نيست.
    [البته تفاوت های دیگری هم وجود دارد که در کتاب های مفصل فقهی آمده اما به همین مقدار اکتفا می شود.] اين است آن چيزى كه به نام ازدواج موقت يا نكاح منقطع در فقه شيعه آمده است و قانون مدنى ما نيز عين آن را بيان كرده است.

    نکته:
    بديهى است كه ما طرفدار اين قانون با اين خصوصيات هستيم و اما اينكه مردم ما به نام اين قانون سوء استفاده‏ هايى كرده و مى‏ كنند، ربطى به قانون ندارد. لغو اين قانون جلوى آن سوء استفاده ‏ها را نمى‏ گيرد بلكه شكل آنها را عوض مى‏ كند، به علاوه صدها مفاسدى كه از خود لغو قانون برمى‏ خيزد.


    ما نبايد آنجا كه انسانها را بايد اصلاح و آگاه كنيم، به دليل عدم توانایی در اصلاح انسانها مرتباً به جان مواد قانونى بيفتيم؛ انسانها را تبرئه كنيم و قوانين را مسؤول بدانيم. (مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص63)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۱۰ در ساعت ۰۴:۰۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    زندگی امروزی و ازدواج موقت




    پرسش :
    آیا قانون ازدواج موقت با شرایط جوان امروزی تناسب دارد؟

    پاسخ:
    ازدواج دائم مسؤوليت و تكليف بيشترى براى زوجين توليد مى‏ كند. به همين دليل پسر يا دخترى نمى‏ توان يافت كه از اول بلوغ طبيعى كه تحت فشار غريزه قرار مى‏ گيرد، آماده ازدواج دائم باشد.

    خاصيت عصر جديد اين است كه فاصله بلوغ طبيعى را با بلوغ اجتماعى و قدرت تشكيل عائله زيادتر كرده است. اگر در دوران ساده قديم يك پسربچه در سنين اوايل بلوغ طبيعى از عهده شغلى كه تا آخر عمر به عهده او گذاشته مى‏ شد بر مى ‏آمد، در دوران جديد ابداً امكان پذير نيست.

    يك پسر موفق در دوران تحصيل كه دبستان و دبيرستان و دانشگاه را بدون تأخير و رد شدن در امتحان آخر سال و يا در كنكور دانشگاه گذرانده باشد، در 25 سالگى فارغ التحصيل مى ‏گردد و از اين به بعد مى ‏تواند درآمدى داشته باشد. قطعاً سه چهار سال هم طول مى‏ كشد تا بتواند سر و سامان مختصرى براى خود تهيه كند و آماده ازدواج دائم گردد. همچنين است يك دختر موفق كه دوران تحصيل را مى‏ خواهد طى كند.

    شما اگر امروز يك پسر محصل هجده ساله را كه شور جنسى او به اوج خود رسيده است تكليف به ازدواج بكنيد، به شما مى‏ خندند. همچنين است يك دختر محصل شانزده ساله. عملًا ممكن نيست اين طبقه در اين سن زير بار ازدواج دائم بروند و مسؤوليت يك زندگى را- كه وظايف زيادى براى آنها نسبت به يكديگر و نسبت به فرزندان آينده ‏شان ايجاد مى ‏كند- بپذيرند. (مجموعه ‏آثاراستاد شهيدمطهرى/ج‏19/ص64)

    از شما مى ‏پرسم: آيا با اين حال، با طبيعت و غريزه چه رفتارى بكنيم؟ آيا طبيعت‏ حاضر است به خاطر اينكه وضع زندگى ما در دنياى امروز اجازه نمى ‏دهد كه در سنين شانزده سالگى و هجده سالگى ازدواج كنيم دوران بلوغ را به تأخير بيندازد و تا ما فارغ التحصيل نشده ‏ايم غريزه جنسى از سر ما دست بردارد؟

    آيا جوانان حاضرند يك دوره «رهبانيت موقت» را طى كنند و خود را سخت تحت فشار و رياضت قرار دهند تا زمانى كه امكانات ازدواج دائم پيدا شود؟

    فرضاً جوانى حاضر گردد رهبانيت موقت را بپذيرد، آيا طبيعت حاضر است از ايجاد عوارض روانى سهمگين و خطرناكى كه در اثر ممانعت از اعمال غريزه جنسى پيدا مى ‏شود و روانكاوى امروز از روى آنها پرده برداشته است صرف نظر كند؟

    دو راه بيشتر باقى نمى ‏ماند:
    يا اينكه جوانان را به حال خود رها كنيم و به روى خود نياوريم؛ به يك پسر اجازه دهيم از صدها دختر كام برگيرد، و به يك دختر اجازه دهيم با دهها پسر رابطه نامشروع داشته باشد و چندين بار سقط جنين كند، يعنى عملًا كمونيسم جنسى را بپذيريم؛ و چون به پسر و دختر «متساوياً» اجازه داده‏ ايم، روح اعلاميه حقوق بشر را از خود شاد كرده‏ ايم، زيرا روح اعلاميه حقوق بشر از نظر بسيارى از كوته فكران اين است كه زن و مرد اگر بناست به جهنم دره هم سقوط كنند دوش به دوش يكديگر و بازو به بازوى هم و بالأخره «متساوياً» سقوط كنند. آيا اينچنين پسران و دخترانى با چنين روابط فراوان و بيحدى در دوران تحصيل، پس از ازدواج دائم مرد زندگى و زن خانواده خواهند بود؟.

    راه دوم ازدواج موقت و آزاد است. ازدواج موقت در درجه اول زن را محدود مى كند كه در آن واحد زوجه دو نفر نباشد. بديهى است كه محدود شدن زن مستلزم محدود شدن مرد نيز خواه ناخواه هست. وقتى كه هر زنى به مرد معينى اختصاص پيدا كند قهراً هر مردى هم به زن معينى اختصاص پيدا مى ‏كند، مگر آنكه از يك طرف عدد بيشترى باشند.

    بدين ترتيب پسر و دختر دوران تحصيل خود را مى‏ گذرانند بدون آنكه رهبانيت موقت و عوارض آن را تحمل كرده باشند و بدون آنكه در ورطه كمونيسم جنسى افتاده باشند.

    اين ضرورت اختصاص به ايام تحصيل ندارد، در شرايط ديگر نيز پيش مى‏ آيد. اصولًا ممكن است زن و مردى كه خيال دارند با هم به‏ طور دائم ازدواج كنند نتوانسته ‏اند نسبت به يكديگر اطمينان كامل پيدا كنند، به عنوان ازدواج آزمايشى براى مدت موقتى با هم ازدواج كنند؛ اگر اطمينان كامل به يكديگر پيدا كردند ادامه مى‏دهند و اگر نه از هم جدا مى‏شوند.

    من از شما مى پرسم: اينكه اروپاييان وجود يك عده از زنان بدكار را در محل معين از هر شهرى تحت نظر و مراقبت دولت لازم و ضرورى مى‏ دانند براى چيست؟ آيا جز اين است كه وجود مردان مجردى را كه قادر به ازدواج دائم نيستند خطر بزرگى براى خانواده ‏ها به حساب مى ‏آورند؟ (مجموعه ‏آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص64و65)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    عدم دوام پیمان زناشویی در ازدواج موقت!




    پرسش :
    پايه ازدواج بايد بر دوام باشد. زوجين از اول كه پيمان زناشويى مى ‏بندند بايد خود را براى هميشه متعلق به يكديگر بدانند و تصور جدايى در مخيّله آنها خطور نكند. با این بیان، ازدواج موقت نمى‏ تواند پيمان استوارى ميان زوجين باشد.

    پاسخ:

    اينكه پايه ازدواج بايد بر دوام باشد، بسيار مطلب درستى است ولى اين ايراد وقتى وارد است كه بخواهيم ازدواج موقت را جانشين ازدواج دائم كنيم و ازدواج دائم را منسوخ نماييم.

    بدون شك هنگامى كه طرفين قادر به ازدواج دائم هستند و اطمينان كامل نسبت به يكديگر پيدا كرده ‏اند و تصميم دارند براى هميشه متعلق به يكديگر باشند پيمان ازدواج دائم مى‏بندند.

    ازدواج موقت از آن جهت تشريع شده است كه ازدواج دائم به تنهايى قادر نبوده است كه در همه شرايط و احوال رفع احتياجات بشر را بكند و انحصار به ازدواج دائم مستلزم اين بوده است كه افراد يا به رهبانيت موقت مكلف گردند و يا در ورطه كمونسيم جنسى غرق شوند. بديهى است كه هيچ پسر يا دخترى آنجا كه برايش زمينه يك زناشويى دائم و هميشگى فراهم است خود را با يك امر موقتى سرگرم نمى‏ كند.(مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص68)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    عدم استقبال لازم از ازدواج موقت حتی میان شیعیان!




    پرسش :
    ازدواج موقت از طرف زنان و دختران ايرانى - كه شيعه مذهب مى‏ باشند- استقبال نشده است و آن را نوعى تحقير براى خود دانسته‏ اند. پس افكار عمومى خود مردم شيعه نيز آن را طرد مى ‏كند.

    پاسخ:
    اولًا منفوريت متعه در ميان زنان مولود سوء استفاده ‏هايى است كه مردان هوسران در اين زمينه كرده‏ اند و قانون بايد جلو آنها را بگيرد و ما [در ادامه] درباره اين سوء استفاده ‏ها بحث خواهيم كرد.

    ثانياً انتظار اينكه از ازدواج موقت به اندازه ازدواج دائم استقبال شود، انتظار نابجا و اشتباهی است زیرا فلسفه ازدواج موقت عدم آمادگى يا عدم امكان طرفين يا يك طرف، براى ازدواج دائم است. (مجموعه ‏آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص69)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ازدواج موقت مانند کرایه دادن آدم است!




    پرسش :
    نكاح منقطع بر خلاف حيثيت و احترام زن است، زيرا نوعى كرايه دادن آدم و جواز شرعى آدم فروشى است؛ خلاف حيثيت انسانى زن است كه در مقابل وجهى كه از مردى مى ‏گيرد وجود خود را در اختيار او قرار دهد.

    پاسخ:
    اين ايراد از همه عجيب‏ تر است. اولًا ازدواج موقت با مشخصاتى كه گفتيم [و در پست های قبل گذشت]، چه ربطى به اجاره و كرايه دارد؟ آيا محدوديت مدت ازدواج موجب مى‏ شود كه از صورت ازدواج خارج و شكل اجاره و كرايه به خود بگيرد؟ آيا چون حتماً بايد مهر معين و قطعى داشته باشد، كرايه و اجاره است؟ كه اگر بدون مهر بود و مرد چيزى نثار زن نكرد، زن حيثيت انسانى خود را باز يافته است؟

    از قضا فقها تصريح كرده‏ اند و قانون مدنى نيز بر همان اساس مواد خود را تنظيم كرده است كه ازدواج موقت و ازدواج دائم از لحاظ ماهيت قرارداد هيچ گونه تفاوتى با هم ندارند و نبايد داشته باشند؛ هر دو ازدواجند و هر دو بايد با الفاظ مخصوص ازدواج صورت بگيرند و اگر نكاح منقطع را با صيغه‏ هاى مخصوص اجاره و كرايه بخوانند، باطل است.


    ثانياً از كى و چه تاريخى كرايه آدم منسوخ شده است؟ تمام خياطها و باربرها، تمام پزشكها و كارشناسها، تمام كارمندان دولت از نخست وزير گرفته تا كارمند دون رتبه، تمام كارگران كارخانه‏ ها آدم هاى كرايه‏ اى هستند.

    ثالثاً زنى كه به اختيار و اراده خود با مرد بخصوصى عقد ازدواج موقت مى ‏بندد، آدم كرايه ‏اى نيست و كارى بر خلاف حيثيت و شرافت انسانى نكرده است. اگر مى‏ خواهيد زن كرايه‏ اى را بشناسيد، اگر مى ‏خواهيد بردگى زن را ببينيد، به اروپا و امريكا سفر كنيد و سرى به كمپانيهاى فيلمبردارى بزنيد تا ببينيد زن كرايه ‏اى يعنى چه! ببينيد چگونه كمپانيهاى مزبور، حركات زن، ژستهاى زن، اطوار زنانه زن، هنرهاى جنسى زن را به معرض فروش مى ‏گذارند! بليط هايى كه شما براى سينماها و تئاترها مى ‏خريد، در حقيقت اجاره بهاى زنهاى كرايه ‏اى را مى ‏پردازيد! ببينيد در آنجا زن بدبخت براى اينكه پولى بگيرد تن به چه كارهايى مى‏دهد! مدتها تحت نظر متخصصان كارآزموده و شريف! ، بايد رموز تحريكات جنسى را بياموزد، بدن و روح و شخصيت خود را در اختيار يك مؤسسه پول درآورى قرار دهد، براى اينكه مشتريان بيشترى براى آن مؤسسه پيدا كند...

    زن كرايه ‏اى آن مانكن ها هستند كه اجير و مزدور فروشندگی هاى بزرگ مى‏ شوند و شرف و عزت خود را وسيله پيشرفت و توسعه حرص و آز آنها قرار مى ‏دهند.

    زن كرايه‏ اى آن زنى است كه براى جلب مشترى براى يك مؤسسه اقتصادى، با هزاران اطوار- كه اغلب آنها تصنعى و به خاطر انجام وظيفه مزدورى است- روى صفحه تلويزيون ظاهر مى شود و به نفع يك كالاى تجارتى تبليغ مى ‏كند.

    كيست كه نداند امروز در مغرب زمين، زيبايى زن، جاذبه جنسى زن، آواز زن،هنر و ابتكار زن، روح و بدن زن و بالأخره شخصيت زن وسيله حقير و ناچيزى در خدمت سرمايه دارى اروپا و امريكاست؟

    من نمى ‏دانم چرا اگر زنى با شرايط آزاد با يك مرد به‏ طور موقت ازدواج كند، زن كرايه‏ اى محسوب مى ‏شود، اما اگر زنى در يك عروسى يا شب نشينى در مقابل چشمان حريص هزار مرد و براى ارضاء تمايلات جنسى آنها حنجره خود را پاره كند و هزار و يك نوع معلق بزند تا مزد معينى دريافت دارد، زن كرايه‏ اى محسوب نمى‏ شود!

    آيا اسلام كه جلو مردان را از اين گونه بهره بردارى‏ ها از زن گرفته است و خود زن را به اين اسارت آگاه و او را از تن دادن به آن و ارتزاق از آن منع كرده است، مقام زن را پايين آورده است يا اروپاى نيمه دوم قرن بيستم؟!

    اگر روزى زن به درستى آگاه و بيدار شود و دامهايى كه مرد قرن بيستم در سر راه او گذاشته و مخفى كرده بشناسد، عليه تمام اين فريب ها قيام خواهد كرد و آن وقت تصديق خواهد كرد، يگانه پناهگاه و حامى جدى و راستگوى او قرآن است، و البته چنين روزى دور نيست. (مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى/ج‏19/ص69)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    سرنوشت فرزندان در ازدواج موقت!




    پرسش :

    نكاح منقطع از نظر اينكه دوام ندارد، آشيانه نامناسبى براى كودكانى است كه بعداً به وجود مى‏آيند. لازمه نكاح منقطع اين است كه فرزندان آينده، بى سرپرست و از حمايت پدرى مهربان و مادرى دلگرم به خانه و آشيانه محروم بمانند.

    پاسخ:

    يكى از تفاوتهاى ازدواج موقت و ازدواج دائم مربوط به توليد نسل است. در ازدواج دائم هيچ يك از زوجين بدون جلب رضايت ديگرى نمى ‏تواند از زير بار تناسل شانه خالى كند، برخلاف ازدواج موقت كه هر دو طرف آزادند. در ازدواج موقت، زن نبايد مانع استمتاع مرد بشود ولى مى ‏تواند بدون آنكه لطمه‏ اى به استمتاع مرد وارد آيد مانع حاملگى خود بشود و اين موضوع با وسايل ضد آبستنى امروز كاملًا حل شده است.با این وجود اگر زوجين در ازدواج موقت مايل باشند توليد فرزند كنند و مسؤوليت نگهدارى و تربيت فرزند آتيه را بپذيرند، توليد فرزند مى‏ كنند.

    بديهى است كه از نظر عاطفه طبيعى فرقى ميان فرزند زوجه دائم با زوجه موقت نيست و اگر فرضاً پدر يا مادر از وظيفه خود امتناع كند قانون آنها را مكلف و مجبور مى‏ كند، همان گونه كه در صورت وقوع طلاق [در ازدواج دائم هم] قانون بايد دخالت كند و مانع ضايع شدن حقوق فرزندان گردد، و اگر مايل نباشند كه توليد فرزند نمايند و هدفشان از ازدواج موقت فقط تسكين غريزه است از به وجود آمدن فرزند جلوگيرى مى ‏كنند.

    همچنانكه مى‏ دانيم كليسا جلوگيرى از آبستنى را امر نامشروع مى ‏داند ولى از نظر اسلام اگر زوجين از اول مانع پيدايش فرزند بشوند مانعى ندارد اما اگر نطفه منعقد شد و هسته اولى تكوين فرزند به وجود آمد، اسلام به هيچ وجه اجازه معدوم كردن آن را نمى ‏دهد.

    اينكه فقهاى شيعه مى ‏گويند هدف ازدواج دائم توليد نسل است و هدف ازدواج موقت استمتاع و تسكين غريزه است، همين منظور را بيان مى‏كنند. (مجموعه ‏آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص 72)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ازدواج موقت و مسأله حرمسرا !




    پرسش :
    عامل تشكيل ‏حرمسرا از جنبه اجتماعى چه بوده است؟ آيا قانون ازدواج موقت در تشكيل حرمسراهاى مشرق زمين تأثيرى داشته است يا نه؟

    پاسخ:
    پيدايش حرمسرا معلول دو عامل است:

    1- اولين عامل حرمسراسازى تقوا و عفاف زن است؛

    يعنى شرايط اخلاقى و اجتماعى محيط بايد طورى باشد كه به زنان اجازه ندهد در حالى كه با مرد بخصوصى رابطه جنسى دارند با مردان ديگر نيز ارتباط داشته باشند. در اين شرايط مرد هوسران عياش متمكن چاره خود را منحصر مى ‏بيند كه گروهى از زنان را نزد خود گرد آورده حرمسرايى تشكيل دهد.

    بديهى است كه اگر شرايط اخلاقى و اجتماعى، عفاف و تقوا را بر زن لازم نشمارد و زن رايگان و آسان خود را در اختيار هر مردى قرار دهد و مردان بتوانند هر لحظه با هر زنى هوسرانى كنند و وسيله هوسرانى همه جا و هر وقت و در هر شرايطى فراهم باشد [همانگونه که در دنیای آزاد غربی چنین است!]، هرگز اين گونه مردان زحمت تشكيل حرمسراهايى عريض و طويل با هزينه هنگفت و تشكيلات وسيع به خود نمى‏ دهند.

    2- عامل ديگر، نبودن عدالت اجتماعى است.

    هنگامى كه عدالت اجتماعى برقرار نباشد، يكى غرق دريا دريا نعمت و ديگرى گرفتار كشتى كشتى فقر و افلاس و بيچارگى باشد، گروه زيادى از مردان از تشكيل عائله و داشتن همسر محروم مى‏ مانند و عدد زنان مجرد افزايش مى ‏يابد و زمينه براى حرمسراسازى فراهم مى ‏گردد.

    اگر عدالت اجتماعى برقرار و وسيله تشكيل عائله و انتخاب همسر براى همه فراهم باشد، قهراً هر زنى به مرد معينى اختصاص پيدا مى‏ كند و زمينه عياشى و هوسرانى و حرمسراسازى منتفى مى‏ گردد.

    مگر عده زنان چقدر از مردان زيادتر است كه با وجود اينكه همه مردان بالغ از داشتن همسر برخوردار باشند، باز هم براى هر مردى و لااقل براى هر مرد متمكن و پولدارى امكان تشكيل حرمسرا باقى بماند؟

    عادت تاريخ اين است كه سرگذشت حرمسراهاى دربارهاى خلفا و سلاطين رانشان دهد، عيشها و عشرتهاى آنها را مو به مو شرح دهد اما از توضيح و تشريح محروميتها و ناكاميها و حسرتها و آرزو به گور رفتن‏ هاى آنان كه در پاى قصر آنها جان داده ‏اند و شرايط اجتماعى به آنها اجازه انتخاب همسر نمى‏ داده است سكوت نمايد. ده ‏ها و صدها زنانى كه در حرمسراها بسر مى‏برده‏اند، در واقع حق طبيعى يك عده محروم و بيچاره بوده‏اند كه تا آخر عمر مجرد زيسته‏اند.

    مسلماً اگر اين دو عامل معدوم گردد؛ يعنى عفاف و تقوا براى زن امر لازم شمرده شود و كاميابى جنسى جز در كادر ازدواج (اعم از دائم يا موقت) ناممكن گردد و از طرف ديگر ناهمواری هاى اقتصادى، اجتماعى از ميان برود و براى همه افراد بالغ امكان استفاده از طبيعى ترين حق بشرى يعنى حق تأهل فراهم گردد، تشكيل حرمسرا امرى محال و ممتنع خواهد بود.

    يك نگاه مختصر به تاريخ نشان مى ‏دهد كه قانون ازدواج موقت كوچكترين تأثيرى در تشكيل حرمسرا نداشته است. خلفاى عباسى و سلاطين عثمانى كه بيش از همه به اين عنوان شهرت دارند، هيچ كدام پيرو مذهب شيعه نبوده‏ اند كه از قانون ازدواج موقت استفاده كرده باشند.

    سلاطين شيعه مذهب با آنكه مى‏ توانسته‏ اند اين قانون را بهانه كار قرار دهند، هرگز به پايه خلفاى عباسى و سلاطين عثمانى نرسيده ‏اند. اين خود مى ‏رساند كه اين ماجرا معلول اوضاع خاص اجتماعى ديگر است. (مجموعه ‏آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص 77)

    دنياى امروز رسم حرمسرا را منسوخ كرده است. دنياى امروز حرمسرادارى را كارى ناپسند مى ‏داند و عامل وجود آن را از ميان برده است. اما كدام عامل؟ آيا عامل ناهمواريهاى اجتماعى را از ميان برده است و در نتيجه همه جوانان رو به ازدواج آورده ‏اند و از اين راه زمينه حرمسراسازى را از ميان برده است؟ خير، كار ديگرى كرده است؛ با عامل اول يعنى عفاف و تقواى زن مبارزه كرده و بزرگترين خدمت را از اين راه به جنس مرد انجام داده است! تقوا و عفاف زن به همان نسبت كه به زن ارزش مى ‏دهد و او را عزيز و گرانبها مى‏ كند، براى مرد مانع شمرده مى ‏شود.

    دنياى امروز [غربی] كارى كرده است كه مرد عياش اين قرن نيازى به تشكيل حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت ندارد. براى مرد اين قرن از بركت تمدن غرب همه جا حرمسراست. مرد اين قرن براى خود لازم نمى‏ داند كه به اندازه هارون الرشيد و فضل بن يحيى برمكى پول و قدرت داشته باشد تا به اندازه آنها جنس زن را در نوعهاى مختلف و رنگهاى مختلف مورد بهره بردارى قرار دهد. براى مرد اين قرن، داشتن يك اتومبيل سوارى و ماهى چند میلیون تومان درآمد، كافى است تا آنچنان وسيله عياشى و بهره بردارى از جنس زن را فراهم كند كه هارون الرشيد هم در خواب نديده است. هتل ها و رستوران ها و كافه‏ ها از پيشتر آمادگى خود را به جاى حرمسرا براى مرد اين قرن اعلام كرده ‏اند. چه از اين بهتر براى مرد اين قرن! مرد اين قرن از بركت تمدن غربى چيزى از حرمسرادارى جز مخارج هنگفت و زحمت و دردسر از دست نداده است.

    اگر قهرمان «هزار و يك شب» سر از خاك بردارد و امكانات وسيع عيش و عشرت و ارزانى و رايگانى زن امروز را ببيند، به هيچ وجه حاضر به تشكيل حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت نخواهد شد، و از مردم مغرب زمين كه او را از زحمت حرمسرادارى معاف كرده‏اند تشكر خواهد كرد و بى‏ درنگ اعلام خواهد كرد تعدد زوجات و ازدواج موقت ملغى! زيرا اينها براى مردان در برابر زنان تكليف و مسؤوليت ايجاد مى‏ كند.(مجموعه ‏آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص 79)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ازدواج موقت و هوس بازی!




    پرسش :
    آيا تشريع ازدواج موقت براى تأمين هوسرانى است؟

    پاسخ:
    در هر چيزى اگر بشود ترديد كرد، در اين جهت نمى‏ توان ترديد كرد كه اديان آسمانى عموماً بر ضد هوسرانى و هواپرستى قيام كرده ‏اند، تا آنجا كه در ميان پيروان غالب اديان ترك هوسرانى و هواپرستى به صورت تحمل رياضت هاى شاقّه درآمده است.

    يكى از اصول واضح و مسلّم اسلام مبارزه با هواپرستى است. قرآن كريم هواپرستى را در رديف بت پرستى قرار داده است. در اسلام آدم «ذوّاق» يعنى كسى كه هدفش اين است كه زنان گوناگون را مورد كامجويى و «چشش» قرار دهد، ملعون و مبغوض خداوند معرفى شده است.

    امتياز اسلام از برخى شرايع ديگر به اين است كه رياضت و رهبانيت را مردود مى‏ شمارد، نه اينكه هواپرستى را جايز و مباح مى‏ داند. از نظر اسلام تمام غرايز (اعم از جنسى و غيره) بايد در حدود اقتضاء و احتياج طبيعت اشباع و ارضاء گردد. اما اسلام اجازه نمى‏ دهد كه انسان آتش غرايز را دامن بزند و آنها را به شكل يك عطش پايان ناپذير روحى درآورد. از اين رو اگر چيزى رنگ هواپرستى يا ظلم و بى‏ عدالتى به خود بگيرد، كافى است كه بدانيم مطابق منظور اسلام نيست.

    جاى ترديد نيست كه هدف مقنّن قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه وسيله عياشى و حرمسراسازى براى مردم هواپرست و وسيله بدبختى و دربدرى براى يك زن و يك عده كودك فراهم سازد.

    تشويق و ترغيب فراوانى كه از طرف ائمه دين به امر ازدواج موقت شده است، فلسفه خاصى دارد كه در پست 12 توضيح داده شده است. (مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى/ج‏19/ص 78)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود