جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در مورد تقسيم بندي موجودات در فلسفه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال در مورد تقسيم بندي موجودات در فلسفه




    باسلام

    سوال :

    همانطور که ميدانيد در فلسفه موجودات را به سه بخش تقسيم مي کنند:


    1- واجب الوجود
    2- ممکن الوجود
    3- ممتنع الوجود

    لطفا در مورد هرکدام از اينها توضيح دهيد که به چه معناست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ در ساعت ۰۲:۲۲
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    همانطور که ميدانيد در فلسفه موجودات را به سه بخش تقسيم مي کنند:


    1- واجب الوجود
    2- ممکن الوجود
    3- ممتنع الوجود

    لطفا در مورد هرکدام از اينها توضيح دهيد که به چه معناست؟


    پاسخ شما را به صورت خیلی خلاصه عرض می کنم:
    موجودات به لحاظ ضروت پیدایش در خارج از سه حالت خارج نیستند:
    1- به خودی خود و بدون عامل خارجی وجود دارد، این مورد را واجب الوجود می نامند که یک مثال بیشتر ندارد، و آن ذات خداوند تعالی است، خداوند وجودی واجب دارد و در این وجود نیاز به هیچ عاملی ندارد.
    2- یا ممکن است موجود شوند، یعنی وجودش ذاتی نیست بلکه نیاز به عامل خارجی دارد، مثل جوشش آب در مجاورت حرارت، این جوشش قبل از هم جواری آتش وجود نداشت، با همجواری و بدون مانع جوشش ایجاد می شود، این جوشش قبل از هم جواری با حرارت ممکن بود اما بعد از هم جواری با حرارت حاصل شد.
    3- یا محال است محقق شود، وجودش ممتنع است، مثل اجتماع نقیضین، زوج و فرد و شب و روز نقیض یگدیگرند امکان ندارد اجتماع کنند، یعنی عددی یافت نمی شود که هم زوج باشد و هم فرد، زمانی باشد هم روز باشد و هم شب، یعنی هیچ عاملی نمی تواند آن را موجود نماید، مثال دیگرش شریک خداوند است، ممتنع است شریک خداوند وجود داشته باشد.

    ناگفته نماند که تقسیمات فوق، تقسیمات حقیقی شئ موجود نیست، چراکه شئ موجود امکان ندارد به واجب و ممتنع تقسیم شود، آنکه ممتنع است اصلا موجود نیست، بلکه تقسیمات فوق فرضیات عقلی است یعنی وجود را با مقایسه به امکان تحققش به سه قسمت تقسیم نموده اندک
    توضیح بیشتر:
    واجب الوجود و ممکن الوجود:برای توضیح مثالی می زنم.همه ما میدانیم که چایی که شیرینش کرده باشیم و شکر،شیرین اند پس هم شکر و هم چای شیرین با شیرین بودن رابطه دارند اما یک تفاوت بزرگ بین شیرینی شکر و شیرینی چای وجود دارد و آن تفاوت این است که اگر شیرینی چای را از آن بگیریم کماکان میتوانیم به آن بگوییم چای و در چای بودنش اشکالی وجود ندارد و فقط شیرین نیست اما شما به شکری که شیرینی را از آن گرفته باشند چه می گویید؟دیگر نمی توانید به آن شکر بگویید و شکر بدون شیرینی قابل تصور نیست.
    ح
    ال با توجه به این مثال به تعریف واجب و ممکن می پردازیم.هر شی ای که موجود باشد رابطه اش با وجود دوگونه است,یا رابطه اش با وجود ضروری است و نبودنش غیر قابل تصور است(مثل شکر و رابطه اش با شیرینی) که به آن واجب الوجود می گوییم و یا رابطه اش با وجود ضرورتی ندارد و می توان تصور کرد که رابطه اش با وجود گسسته شود (همانند چای که میشد رابطه نداشتنش با شیرینی را تصور کرد یعنی چای می توانست شیرین باشد یا نباشد و برای شیرین شدن لازم است شیرینی از خارج به آن داده شود)که به آن ممکن الوجود گوییم.
    در نظر فیلسوفان اسلامی واجب الوجود همان خداوند است و سایر موجودات همه ممکن الوجودند.
    باز هم تصور کنید که انسانهایی پاک مثل پیامبران و شهدا و ناپاک مثل قارون ها و هیتلرها همه و همه زمانی وجود داشتند و اکنون دیگر وجود ندارند چون ممکن الوجود بودند و با نبودشان اشکالی در اصل وجود هستی بوجود نیامده و دنیا برای ما که در آن هستیم هنوز وجود دارد و ادامه دارد و با مرگ امثال محمد شریفی ها که ممکن الوجودند دنیا به آخر نمیرسد و از همینجا وارد بحث اصل علیت می شوم که قبلا گفته بودم و می دانیم که هر مقتولی نیازمند قاتل و هر مفعولی نیازمند فاعل و هر معلولی نیازمند علتی است و اگر بخواهیم قانون علیت را برای واجب الوجود و ممکن الوجود تعریف کنیم تا به نتیجه ای عقلی برسیم باید بگوییم که هر موجود ممکنی نیازمند علتی است.

    نسبت من با وجود طوری است که بود و نبودم یکسان است بنابراین برای اینکه من وجود داشته باشم نیازمند موجودی(واجب الوجود) هستم که سبب ترجیح وجود من بر عدم وجود من بشود.
    پس فهمیدیم که موجود ممکن,موجودی است که وجودش وابسته به غیر خود(یعنی علت)است ولی وجود واجب الوجود,وجودی غیر وابسته است.

    زیر بنای مباحث فلسفی همین تقسیمات فوق می باشد، سؤال اگر بود بفرمائید.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــــــ
    برای توضیح بیشتر به این تاپیک ها مراجعه نمائید:
    ذات واجب الوجود و اوصاف آن
    برهان علیت در اثبات واجب الوجود
    چرا واجب الوجود دارای کمالات لایتناهی است ؟


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۱:۱۷
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    با سلام به شما دوست عزیز

    پاسخ شما را به صورت خیلی خلاصه عرض می کنم:
    موجودات به لحاظ ضروت پیدایش در خارج از سه حالت خارج نیستند:
    1- به خودی خود و بدون عامل خارجی وجود دارد، این مورد را واجب الوجود می نامند که یک مثال بیشتر ندارد، و آن ذات خداوند تعالی است، خداوند وجودی واجب دارد و در این وجود نیاز به هیچ عاملی ندارد.
    2- یا ممکن است موجود شوند، یعنی وجودش ذاتی نیست بلکه نیاز به عامل خارجی دارد، مثل جوشش آب در مجاورت حرارت، این جوشش قبل از هم جواری آتش وجود نداشت، با همجواری و بدون مانع جوشش ایجاد می شود، این جوشش قبل از هم جواری با حرارت ممکن بود اما بعد از هم جواری با حرارت حاصل شد.
    3- یا محال است محقق شود، وجودش ممتنع است، مثل اجتماع نقیضین، زوج و فرد و شب و روز نقیض یگدیگرند امکان ندارد اجتماع کنند، یعنی عددی یافت نمی شود که هم زوج باشد و هم فرد، زمانی باشد هم روز باشد و هم شب، یعنی هیچ عاملی نمی تواند آن را موجود نماید، مثال دیگرش شریک خداوند است، ممتنع است شریک خداوند وجود داشته باشد.

    ناگفته نماند که از میان سه قسم فوق، فقط قسم اخیر وجود خارجی دارد، زیرا ممتنع وجود خارجی ندارد، ممکن نیز تا به حد ضرورت نرسیده باشد وجود خارجی نخواهد داشت.

    زیر بنای مباحث فلسفی همین تقسیمات فوق می باشد، همانطور که عرض شد به صورت خلاصه بیان شد، سؤال اگر بود بفرمائید.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــــــ
    برای توضیح بیشتر به این تاپیک ها مراجعه نمائید:
    ذات واجب الوجود و اوصاف آن
    برهان علیت در اثبات واجب الوجود
    چرا واجب الوجود دارای کمالات لایتناهی است ؟

    با سلام و تشکر.
    من دنبال تالاری برای فلسفه گشتم ولی پیدا نکردم به همین جهات در اولین جائی که واژه فلسفه بچشمم خورد توقف کردم. میخواهم تاپیکی باز کنم و از معنای واژگان در فلسفه ی غامض اسلامی پرسش کنم. متون فلسفی بسیاری در اختیارم هست که بدلیل ناآشنائی با این اصطلاحات خاص بیکاره مانده است. اگر تاپیک مشابهی وجود دارد لطفا راهنمائی کنید، وگرنه بفرمایید آیا برای این مسئله چکار باید بکنم؟ ممنون هستم.

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط sarbazesharif نمایش پست
    من دنبال تالاری برای فلسفه گشتم ولی پیدا نکردم به همین جهات در اولین جائی که واژه فلسفه بچشمم خورد توقف کردم. میخواهم تاپیکی باز کنم و از معنای واژگان در فلسفه ی غامض اسلامی پرسش کنم. متون فلسفی بسیاری در اختیارم هست که بدلیل ناآشنائی با این اصطلاحات خاص بیکاره مانده است. اگر تاپیک مشابهی وجود دارد لطفا راهنمائی کنید، وگرنه بفرمایید آیا برای این مسئله چکار باید بکنم؟ ممنون هستم.
    تاپیکهای زیر به شما کمک شایانی خواهد کرد:
    فلسفه راهی برای شناخت
    ذات واجب الوجود و اوصاف آن
    برهان علیت در اثبات واجب الوجود
    چرا واجب الوجود دارای کمالات لایتناهی است ؟
    چرا ماده نمی تواند واجب الوجود باشد
    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  7. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود