صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کدام فرقه به ظاهر اسلامي براي خداوند قائل به جسميت هستند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کدام فرقه به ظاهر اسلامي براي خداوند قائل به جسميت هستند ؟




    با سلام

    من شنيده ام فرقه اي به ظاهر اسلامي براي خدا قائل به جسميت هستند (دست . پا . مو . قد و .....) اما هرچه گشتم مطلب مفيدي پيدا نکردم . آيا اين موضوع صحت دارد ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ در ساعت ۰۲:۲۳
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    با سلام

    من شنيده ام فرقه اي به ظاهر اسلامي براي خدا قائل به جسميت هستند (دست . پا . مو . قد و .....) اما هرچه گشتم مطلب مفيدي پيدا نکردم . آيا اين موضوع صحت دارد ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    با سلام و عرض ادب


    مشبهه و فرق دامنگیرش قائل به جسمانیت خداوند هستند ؛ با توجه به اينكه اين فرق درك صحيحي از معارف قرآني ندارند ، نعوذ بالله خداوند را به انسان تشبيه كرده و جا و مكان و زمان و در مواردي دست و پا و ... براي خداوند قائل هتند .

    مشبهه از جمله گروهي است كه خداوند را به انسان تشبيه مي كنند ، كه شامل فرقه هاي مختلفي از جمله كراميه ، معتزله وهابيت و ... مي شد


    مشبهه بر دو قسم هستند :


    1. مشبهه در ذات :

    این گروه ذات خداوند را با ذات اشیاء شبیه و حتی یكسان می دانند. گروه غلات كه قائل به الوهیت معصومین علیهم­السلام و غیره می­شوند در واقع ذات خداوند را شخص افراد می دانند. بیانیه و مغیریه و منصوریه و حلمانیه و كرامیه و ابراهیمیه­حائطیه و مقنعیه از این گروه می­باشند. همچنین فرقی كه برای خداوند صورت، اعضاء و بطور كلی نوعی جسمانیت قائلند بر این مذهب می­باشند. از جمله این افراد داود جورابی است كه برای خداوند موهومش تمام اعضاء انسان را قائل بود بجز دو عضو كه خود را از ذكر آنها معاف می­نمود. كرامیه برای خداوند حد و نهایت و جسمانیت قائل بوده و او را محل حوادث و وقائع می­دانستند.


    2.مشبهه در صفات

    این گروه با درك نادرست از اسماء الهی و خلط آنها با حالات و كیفیات به توجیه بعضی صفات در مورد خداوند پرداختند در حالی­كه در واقع به اثبات حالت و كیفیت می­انجامید. این فرق معمولا صفات محدثه­ای كه به خدا منسوب می­كردند تشبیه به صفات انسان می­نمودند؛ مثلا اراده و علم و قدرت و سمع و بصر و... در مورد خداوند را همجنس این صفات در انسان می­دانستند. معتزله بصره و همچنین كرامیه از این قبیل فرق دانسته شده­اند. عموم فرقی كه قائل به جواز روءیت خداوند هستند از فرق مشبهه محسوب می­شوند؛ زیرا علاوه بر اینكه روئیت و دیده شدن حكایت از سنخیت و تشابه بین بیننده و دیده شده می­كند از خواص جسم نیز بشمار می­رود.





    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۷/۱۰ در ساعت ۱۷:۵۳


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    محمد بن عبدالوهاب به نوبه‌ي خود در اعتقادات پيرو"ابن تيميه حنبلي" است، كه در قرن هشتم هجري مي‌زيسته است، از ابن تيميه عقايد جالبي نقل شده است. از جمله اينكه او خدا را جسم مي‌دانست! براي ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامه‌ي حود مي گويد: "ابن تيميه را بر منبر مسجد جامع دمشق ديدم كه مردم را موعظه مي‌كرد و مي‌گفت: خداوند به آسمان دنيا مي‌آيد، همان گونه كه من اكنون فرود مي‌آيم! سپس يك پله از منبر پائين مي‌آمد!"


    برخی از عقاید ابن تیمیه:

    1.احادیث مربوط به زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه واله وسلم را مجعول می دانست!

    2.احادیثی که بر فرود آمدن خداوند بر آسمان دنیا دلالت می نمود تصدیق می کرد هم چنین معتقد بود که خداوند روز قیامت می آید و ظاهر می شود.!

    3.ظواهر آیات را که درباره صفات خداوند است بر همان ظاهر الفاظ تفسیر می کرد و الفاظی مانند:"وجاء ربک..." را به معنای آمدن خداوند بدون هیچ نوع تفسیر و تاویلی حمل می نمود مثلا معتقد بود که خداوند بر عرش که بالای اسمان هاست تکیه زده و گاهی به اسمان دنیا نازل می شود و سپس به عرش باز می گردد.

    اعتقاد داشت که خداوند دارای اعضا و جوارحی از قبیل :چشم و دست و پاست با این تفاوت که شبیه اعضا و جوارح بشر نیست.

    4.درباره جسم بودن خداوند کلمات صریحی از او نقل شده است از جمله آن چه را ابن بطوطه و ابن حجر عسقلانی نقل نموده اند که ابن تیمیه در حالی که بر منبر بود گفت:خداوند از آسمان دنیا پایین می آید آن گونه که من از این منبر پایین می آیم.(ابن بطوطه،رحله،ص 95و الدرر الکامنه ج1 ص 154)

    ابوحیان در تفسیر البحر المحیط نقل کرده است که در کتاب العرش که تالیف ابن تیمیه است چنین خواندم:ان الله یجلس علی الکرسی.....خداوند بر کرسی نشسته در حالی که مکانی را خالی نموده و رسول خدا نیز با او نشسته است!(کشف الظنون ج2 ص 1438)

    و یا آن که گفته :بالا بردن دست ها در حال دعا دلیل بر آن است که خداوند در جهت بالاست!(الحمویه الکبری ص66 شرح حدیث النزول ص59 وشواهد الحق ص 130)

    و نظایر این سخنان از کلماتی که بر جسمانیت خداوند دلالت دارد.

    این اعتقاد بر خلاف عقل و اعتقاد همه مسلمانان و برخلاف صریح قرآن است که فرمود:لیس کمثله شیء... مانند خداوند چیزی نیست وبه وضوح بر نفی جسمیت خداوند دلالت دارد.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۷/۱۰ در ساعت ۱۷:۵۴


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    می شه یک کتاب جامع و روان پیرامون مشبهه خصوصا ان گروهی که قائل به الوهیت ائمه(ع) هستند را بیان کنید؟

    خدا یا گل نرگس(عج) را به کاشانه رسان
    قلب شیعه ی علی(ع) را به آسایش رسان



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    کتاب
    [إبطال التأويلات لأخبار الصفات]ـ
    المؤلف : القاضي أبو يعلى ، محمد بن الحسين بن محمد بن خلف ابن الفراء (المتوفى : 458هـ) را ببینید .

    ازجمله مطالب این کتاب :
    إثبات صفة الضحك لربنا، تَبَارَكَ وَتَعَالَى،..

    إثبات صفة اليد واليمين والقبض لله تَعَالَى..
    إثبات الرجل والقدم لربنا جل شأنه...
    إثبات صفة الفرح لربنا جل شأنه....
    إثبات صفة العجب لربنا، تَبَارَكَ وَتَعَالَى،
    إثبات صفة الأصابع للرحمن سُبْحَانَهُ
    إثبات صفة العينين لربنا جل شأنه
    إثبات صفة الحياء لربنا جل شأنه

    وسایر مطالب خنده دار !






  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیرالبریه نمایش پست
    جمله مطالب این کتاب : إثبات صفة الضحك لربنا، تَبَارَكَ وَتَعَالَى،.. إثبات صفة اليد واليمين والقبض لله تَعَالَى.. إثبات الرجل والقدم لربنا جل شأنه... إثبات صفة الفرح لربنا جل شأنه.... إثبات صفة العجب لربنا، تَبَارَكَ وَتَعَالَى، إثبات صفة الأصابع للرحمن سُبْحَانَهُ إثبات صفة العينين لربنا جل شأنه إثبات صفة الحياء لربنا جل شأنه وسایر مطالب خنده دار !
    سلام

    ممنون این ها عربی اند؟
    یا ترجمه هم دارند؟

    سطح عربی اش چه طوریه؟ راحت می شه فهمید یا سنگینه؟
    خدا یا گل نرگس(عج) را به کاشانه رسان
    قلب شیعه ی علی(ع) را به آسایش رسان


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط به سوی نور نمایش پست
    سلام

    می شه یک کتاب جامع و روان پیرامون مشبهه خصوصا ان گروهی که قائل به الوهیت ائمه(ع) هستند را بیان کنید؟
    :gol:

    کتاب معتبر و قدیم در این رابطه را به شما " الفرق بین الفرق " نوشته بغدادی معرفی می کنم

    (متوفی به سال 429 ه) است که کلیه فرق اسلامی را به تفصیل بیان داشته است .

    (البته او سنی است )

    در مورد الوهیت ائمه ؛ در تواریخ و کتب آمده است که اول شخصی که بر این کار اقدام کرد ،

    عبداله بن سبا (ابن سودا ) بود که از یهودیان حیره بود و به خدعه مسلمان نمود و در زمان

    خلافت علی بین مسلمانان و بخصوص شیعیان شروع به لعن و طعن به ابوبکر و عمر کرد .

    او معتقد به کشته نشدن امام علی بود بلکه در بین مسلمین شایع کرد که او رجعت می کند

    و به اولوهیت علی قائل بود (یا به نیرنگ) فرقه نصریه از سبائیه ریشه گرفت است .

    او مغضوب علی بود و در برخی تواریخ آمده است که پیروانش توسط امام علی سوزانده شدند .

    اما برخی آنرا رد کرده اند ...

    از گفته های او این است :

    " هر پیغمبری را جانشینی است و علی جانشین محمد و بهترین جانشینان است

    چنانکه محمد بهترین پیغمبران بود "


    "از برای علی دو چشمه در مسجد کوفه پدیدار شود که یکی از انگبین و دیگری از روغن

    بجوشد و پیروان و شیعه او از آندو بنوشند ."

    ( انسان را بیاد حدیثهای بحارالانوار می اندازد )

    محققان اهل سنت گویند که ابن سودا (ابن سبا ) از دوستداران دین یهود بود و می خواست

    که اسلام را بتاویلات خود در باره علی و فرزندانش تباه سازد تا مسلمانان آنچه را که ترسایان

    در پیرامون عیسی روا داشته اند در باره علی نیز روا دانند . و چون رافضیان را از دیگر اهل هوا

    فرورفته تر در کفر دید ، خود را بایشان بست و گمراهیهای خود را بتاویلات ایشان بیامیخت .

    الفرق بین الفرق بغدادی ص 172-3)


    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۰/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۳:۲۰

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ممنون این ها عربی اند؟
    یا ترجمه هم دارند؟

    سطح عربی اش چه طوریه؟ راحت می شه فهمید یا سنگینه؟


    با سلام

    کتاب عربیست در لینک زیر ، اما متن روانی دارد :

    http://www.pdfshere.com/up/index.php?action=viewfile&id=2732

    رویهم رفته قاضی ابویعلی حنبلی که مقلد احمد حنبل است وهمچنین اتباعش نظیر ابن تیمیه و ... به تجسیم خدای سبحان اعتقاد دارند که با غوص در ماجرا به دستهای پنهان یهود واسرائیلیات میرسیم که نتیجه عمل بعضی از اصحاب نظیر خلیفه ثانی و ابوهریره و معاویه و ...در دوستی ومعاشرت با یهودیانی مانند کعب الاحبار و وهب ابن منبه و .... وخانه نشین کردن شریک قرآن واعلم صحابه علی بن ابیطالب (ع) بود.

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    مشبهه از جمله گروهي است كه خداوند را به انسان تشبيه مي كنند ، كه شامل فرقه هاي مختلفي از جمله كراميه ، معتزله وهابيت و ... مي شد
    میشه مرجع شما را در این باره بدانم بخصوص وهابیت را

    ------------


    از آنجاییکه بغدادی و همفکرانش اهل کلام اند وبا پیروان این فرق به بحث و جدل پرداخته اند و


    آنانرا از نزدیک دیده اند ؛ باید او را ملاک تعریف و دسته بندی قرار بدهیم .


    کرامیه (مجسمه ) در خراسان شکل گرفت و بر سه دسته اند :

    حقایقیه ، طرایقیه و اسحاقیه و چون این سه فرقه یکدیگر را تکفیر نمی کنند پس بغدادی آنانرا در یک گروه (کرامیه ) جای داده است .
    پیشوای ایشان محمد بن کرام بود از اهالی سیستان که به گرجستان رانده شد و به روزگار محمد بن طاهر بن عبداله بن طاهر است .

    ابن کرام پیروانش را بجسمانی دانستن پروردگار خویش خواند و پنداشت که او جسم است و از زیر و از آنسوی که بعرش بر می خورد حد و نهایت دارد و این مانند گفتار ثنویه است که گفتند پروردگارشان نوری است که از آنسوی که بتاریکی پیوندد متناهی باشد . اگر چه از پنج سوی دیگر بیکران و نامتناهی است . ابن کرام در کتاب خود بنام "عذاب القبر "آورده است که : خدای تعالی ذاتی یکتا و گوهری یگانه است " و پیروانش امروز (بزمان بغدادی ) اطلاق کلمه جوهر (گوهر) را بر خدای در پیش مردم روا نمی دانند از بیم آنکه اگر این سخن فاش شود ، زشت باشد ...

    مشبهه :

    اما مشبهه بر دو دسته اند : دسته ای که ذات خداوند را بذاتی جز او مانند کنند و گروه دیگر که صفات او را بصفات

    غیر او تشبیه نمایند .
    بغدادی گوید : "سبائیه" نخستین کسی بودند که علی را خدای نامیدند و بذات پروردگار مانند نمودند .
    دیگر گروه بیانیه که پیرو بیان بن سمعان هستند که گفت : پروردگار او چیزی است از نور به چهره و اندام آدمی و همه جای او نابود گردد جز رویش که همچنام جاودان بماند .
    و گروه دیگر مغیریه که پیروان مغیره بن سعید عجلی هستند که می گفت : پروردگارش دارای اندامهایی است بصورت حرف هجا !
    دیگر ازیشان " منصوریه " که پیرو ابی منصور عجلی هستند که خودش را به پروردگار شبیه میکرد و م"ی گفت که وی به آُسمان بالا رفت و خدای دست بر سر او مالیده و گفت : ای پسرک من از سوی من مردم را تبلیغ کن !
    . دیگر ایشان" خطابیه " هستند که قایل به خدایی امامان و ابی الخطاب اسدی شدند و ازیشان کسانی هستند که قایل بخدایی عبداله بن معاویه بن عبداله جعفر گشتند .

    و دیگر ازیشان "حلولیه " هستند که قایل به حلول خدای در تن امامان شدند و ازینروی امامان را شایسته پرستش دانستند .

    دیگر ازیشان " حلمانیه " هستند که منسوب به ابی حلمان دمشقی هستند که می گفت :

    خدای در هر صورت و چهره زیبایی حلول می کند و ازینرو بهر زیبا رویی نماز می برند !

    و دیگر ازیشان مقنعیه مبیضه هستند که بان سوی رود جیحون پدید آمدند و مقنع را خدای خواندند و گفتند :

    خدا ی در هر زمان بصورتی خاص جلوه می کند .

    و دیگر ازیشان "عزافره " هستند که بخدایی ابن ابی عزافر که در بغداد کشته شد قائل شدند .
    و دیگر ازیشان "هشامیه " وا بسته به هشام بن حکم رافضی است که پروردگار خود را به آدمی مانند کرده و پنداشت
    که او هفت وجب بوجب خویش است و وی جسمی است که ا ندازه و کران دارد و اورا درازا و پهنا و ژرفا ست و دارای رنگ و مزه و بوی است . و از وی روایت است که گفته است : پروردگارش چون سیم (نقره ) ریخته و مروارید گرد است و از کوه ابوقبیس بزرگتر است و پر توی از پروردگارش بدانچه را می بیند پیوندد .

    و دیگر ایشان " هشامیه " منسوب به هشام بن سالم جوالیقی است که می پنداشتند پروردگارش بچهره آدمی است

    و نیم بالای آن میان تهی و نیم پاینش میان پر است !! و او را مویی است سیاه و دلی است از دانش و حکمت

    از آن سر چشمه می گیرد .

    و دیگر ازیشان یونسیه منسوب به یونس بن عبدالرحمن قمی است که می پنداشت خدای را بردارندگان تختش بر میدارند اگر چه او ازآنان نیرومند تر است .
    دیگر ازیشان مشبهه منسوب به داوود جواربی هستند که پروردگارش را به همه اندامهای آدمی بجز شرم و ریش توصیف و تشبیه کرده است .
    دیگر ازیشان "خابطیه " از فرقه قدریه که منسوب به احمد خابط است که از معتزله منتسب به نظام بود و عیسی بن مریم را به پرودگار خود تشبیه کرد و او را خدای دوم پنداشت و گفت : او (عیسی ) کسی است که در روز رستاخیز از مردم بازخواست کند
    و ازیشان" کرامیه" هستند که خدای را جسم و دارای حد و نهایت دانسته گفتند :

    او محل و جایگاه حوادث است و وی چسبیده به تخت خود می باشد .

    ----------------

    آنچیزی که در بین فرقه های اسلام زیاد بچشم می آید نقش برجسته

    ایرانیان و یهودیان در ایجاد این فرقه هاست

    ---------------
    هؤلاء نتیجة الاستخدام السیوف فی الانتشار الدین



    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۰/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۳:۳۶

  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط به سوی نور نمایش پست
    سلام

    می شه یک کتاب جامع و روان پیرامون مشبهه خصوصا ان گروهی که قائل به الوهیت ائمه(ع) هستند را بیان کنید؟
    :gol:


    با سلام و عرض ادب

    مطالعه دو كتاب ذيل را پيشنهاد مي كنم كه هم در دسترس بوده و هم به زبان فارسي است :

    آشنايي با اديان بزرگ، حسين توفيقي

    فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى ، آيت اللَّه سبحانى



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود