صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا اطاعت زن از شوهر براي خروج از منزل درهر شرايطي واجب است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    59
    تشکر:
    1
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12

    آيا اطاعت زن از شوهر براي خروج از منزل درهر شرايطي واجب است ؟




    سلام به همه دوستان و كارشناسان بزرگوار



    چند وقتيه يه سوالي خيلي ذهنمو مشغول كرده پيگير جواب شدم ولي متاسفانه به جوابي نرسيدم اميدوارم كارشناسان محترم اين سايت راهنماييم كنن .

    سوال من در رابطه با اطاعت زن از همسره در مساله خروج از منزل

    اصل اين حكمو قبول دارم و از كساني نيستم كه ميگن خود اين حكم ناعادلانست و نبايد نياز به اجازه باشه و ...

    مدتي قبل سوالي برام پيش اومد اينكه :

    اگه مردي به خاطر لجاجت با همسر و يا انتقام گرفتن (كه بسيار هم پيش مياد و تو جامعه ديده ميشه ) به خاطر ناراحتي از مساله اي به همسرش اجازه خروج از منزل نده آيا زن بايد اطاعت كنه ؟


    از كارشناسان احكام پرسيدم جوابشون اين بود : مرد به هر دليلي اجازه خروج از منزل به خانم نده (حتي خانه پدر و مادر) اطاعت بر زن واجبه .


    آيا وقتي در سوال تاكيد بر روي اين ميشه كه مرد دليلي موجه براي مخالفت نداره و براي انتقام يا مجبور كردن زن به كاري از اين ابزار قدرت استفاده ميكنه آيا اين حكم و جواب فقهي كه باز هم اطاعت بر زن واجبه باعث ظلم به همسر نميشه ؟

    درسته دايره اخلاق هم بايد از سوي مرد رعايت بشه ولي اگر اخلاق به تنهايي كافي بود پس چرا احكام فقهي در رابطه زن و مرد بيان ميشه ؟!زن هم اخلاقا از همسرش اطاعت كنه و حكم فقهي داده نشه !!


    كارشناسي پاسخ دادند يه دليلش ميتونه جلوگيري از اين باشه كه خانومي ممكنه به اشتباه و يا عمدا ادعا كنه كه مرد داره انتقام ميگيره و از حرف همسرش اطاعت نكنه .

    ولي

    آيا به خاطر جلوگيري از سوءاستفاده و اشتباه گرفتن مصاديق ميشه در حكمي تصريح بشه كه اطاعت زن در هر صورتي واجبه و عملا زمينرو براي بي عدالتي فراهم كنه ؟

    در بسياري از احكام امكان تشخيص اشتباه وجود داره ولي آيا بايد از باب احتياط با همه برخورد كرد .

    مثلا در اجازه زدن همسر ( با رعايت شرايطي كه در اسلام گفته شده كه خشونت نداره ) آيا در اين حكم اين امكان وجود نداره كه مردي مصداقو اشتباه تشخيص بده و به اشتباه با زنش برخورد كنه حتي برخورد خفيف ؟

    اگر ترس از اشتباه تشخيص يا سوء استفاده باشه خيلي احكام بايد بيان نشه مثلا به هيچ وجه اجازه زدن همسر داده نشه چون ممكنه اشتباهي صورت بگيره !!!


    ممنون ميشم كارشناسان راهنماييم كنن



    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۱۵ در ساعت ۱۱:۲۶
    خداوندا ما را از آنانی قرار ده :


    که در معامله دنیا وآخرتشان به سود مقصود شان نایل آمدند و آنان که از فانی گذشتند تا به باقی رسیدند.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و درود

    با توجه به این که بیان کرده اید اصل حکم را قبول دارید یعنی نیازی به بیان فلسفه آن نیست، لذا در این زمینه هم وارد نمی شوم. اما در رابطه با این موضوع، چند مطلب بیان می شود:


    مطلب اول:

    عقد ازدواج قراردادی است که برای زن و شوهر حقوقی را به دنبال دارد و هر کدام بایستی در ادای حق دیگری تلاش نموده تا منجر به تضییع حق و یا کوتاهی در انجام وظیفه نشود.

    هر حقی می تواند با افراط و تفریط، به ظلم و یا بی عدالتی نسبت به صاحب حق منجر گردد لذا اختصاصی به مرد یا زن ندارد یعنی همین طور که در مورد مرد متصور است که با اجبار و زورگویی از حقش سوء استفاده نماید، در مورد زن نیز همین تصور می رود.

    بنا بر این دادن هر حقی می تواند در صورت افراط و تفریط، به بی عدالتی و ظلم منجر گردد و این اختصاص به اجازه مرد برای خروج زن از منزل ندارد. بله با توجه به موارد می شود که این زمینه کمتر یا بیشتر باشد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ در ساعت ۰۹:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مطلب دوم:


    یکی از حقوقی که عقد ازدواج برای مرد می آورد ـ کما این که برای زن هم حقوقی می آورد ـ حق اجازه و رضایت داشتن مرد برای خروج زن از منزل است.

    زن و مرد می توانند در عقد ازدواج، شروطی قرار دهند ـ ولو این شرط معنایش واگذاری حقی به دیگری باشد ـ و هر شرطی که مورد توافق طرفین باشد لازم الاجرا می شود؛ لذا زن می تواند در حین عقد، از مرد بخواهد که از این حق خود بگذرد و این حق را به زن واگذار نماید. در این صورت، دیگر خروج زن از منزل متوقف بر رضایت شوهر نیست.

    البته حتی با بودن این حق برای شوهر، مواردی که انجام واجبات متوقف بر خروج از منزل است اجازه شوهر اعتبار ندارد و زن می تواند برای انجام آنها از منزل خارج شود.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مطلب سوم:


    همان طور که بیان شد هر حقی می تواند با سوء استفاده صاحب حق با بی عدالتی و ظلم به دیگران همراه باشد، لذا نمی توان برای جلوگیری از ظلم احتمالی، همه حقوق را منتفی دانست.

    خیلی طبیعی است که انسان های غیر معصوم، در تشخیص و یا قضاوت و ... اشتباه کنند و با این کار خود حقی از کسی ضایع نمایند، ولی این دلیل نمی شود تا حقی به او داده نشود مبادا که به خطا برود. به انسان حق داده شده و به او هم دستور داده شده که مبادا به دیگران ظلم روا بداری و حتی برای رسیدن به حق خودت حق دیگری را نادیده بگیری.

    لذا هر کسی بایستی آداب دینداری را رعایت کند؛ و درست است که دین و یا عقل و عرفی که دین آنها را تایید نموده، حقوقی برای زن و مرد قرار می دهند ولی زن و مرد بایستی به گونه ای عمل نمایند که ظلمی در حق کسی روا داشته نشود و حتی چه بسا در برخی موارد با فداکاری و ایثار، از حق خود بگذرند.

    بنابر این هم فقه و هم اخلاق بایستی مورد توجه قرار بگیرند. به خاطر فقه نمی توان از اخلاقیات گذشت چنان چه بدون رعایت فقه (خصوصا راعیت حقوق دیگران) نمی توان به فضائل و کمال اخلاقی نائل شد.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مطلب چهارم:


    بله، رعایت احتیاط در جایی که محتمل (آن چه احتمال داده می شود) ضعیف و یا کم اهمیت باشد، لازم و یا حتی معقول نیست؛ ولی برخی موارد آثار و تبعاتی به همراه دارد که شارع با توجه به آنها حکمی جامع و کلی می دهد یعنی شارع می داند که برخی با توجه و انتخاب صحیح می توانند راهی را بروند که آن تبعات و آثار منفی را نداشته باشد ولی چون آن آثار ـ ولو درصد احتمالشان هم کم باشد ـ مهم و اساسی هستند و می توانند امورد دیگر را تحت تاثیر قرار دهند، حکمی کلی می دهد.

    در همین مورد خروج زن از منزل نیز، ولو افرادی هستند که می توانند با تشخیص صحیح و درست، بیرون رفتن و حضور خود در اجتماع را مدیریت کنند ولی چون:

    1. معمولا اشتباه در تشخیص و انتخاب وجود دارد
    2. ممکن است شخص درست عمل نماید ولی رفتار اشتباه دیگران منجر به خطا و اشتباه او گردد
    3. معمولا این امور با افراط و تفریط همراه است و تضییع حق مرد را به دنبال دارد
    4. آثار و تبعاتی و یا مفاسد و مضراتی به دنبال دارد ـ ولو درصد آن حتمال کم باشد ـ ولی آنقدر مهم و حساس است که می تواند زندگی مشترک را بر هم بزند.
    5. و ....

    بنابر این، شارع حکیم، با توجه به این امور، یک حکمی کلی داده تا از ضرر و زیان های مهمتری جلوگیری کرده باشد، یعنی ممکن است بیان این حکم به صورت کلی ضررهای کوچکی به دنبال داشته باشد ولی شارع حکیم برای جلوگیری از ضررهای مهمتری، تشخیص داده که با این حال بهتر است این حکم بطور کلی بیان شود.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکرها 3


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    59
    تشکر:
    1
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    سلام بر شما كارشناس بزرگوار

    ممنون بابت توضيحاتتون


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    هر حقی می تواند در صورت افراط و تفریط، به بی عدالتی و ظلم منجر گردد و این اختصاص به اجازه مرد برای خروج زن از منزل ندارد.
    كاملا حق با شماست راحت ميشه از بسياري از حقوق سوء استفاده كرد ولي در مورادي كه حكمي پرسيده ميشه و يك ظلم در سوال مطرح ميشه چرا بايد پاسخ به گونه اي باشه كه جلوي اون ظلم و سوء استفاده گرفته نشه ؟!

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    لذا زن می تواند در حین عقد، از مرد بخواهد که از این حق خود بگذرد و این حق را به زن واگذار نماید. در این صورت، دیگر خروج زن از منزل متوقف بر رضایت شوهر نیست.
    اين كار امكان پذيره ولي چرا بايد به خاطر ترس از روي دادن ظلمي و اينكه تو حكم فقهي براش راه حلي انديشيده نشده خانم ناچار بشه حقيو از مرد از ابتدا بگيره ؟!

    وقتي ميشه حكم به گونه اي بيان بشه كه هم حق براي مرد محفوظ باشه و هم يه خانم مذهبي به مشكلي در زندگيش در اجراي حكم برنخوره چرا بايد بسياري از شروط براي ترس از بي عدالتي قبل از ازدواج گذاشته بشه ؟!

    يعني واقعا امكانش نيست اجازه كلي داده بشه ولي در موردي كه علنا داره ظلمي ميشه جلوي اون ظلم با حكم فقهي گرفته بشه ؟!


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    لذا نمی توان برای جلوگیری از ظلم احتمالی، همه حقوق را منتفی دانست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    خیلی طبیعی است که انسان های غیر معصوم، در تشخیص و یا قضاوت و ... اشتباه کنند و با این کار خود حقی از کسی ضایع نمایند، ولی این دلیل نمی شود تا حقی به او داده نشود مبادا که به خطا برود.
    من هم اصلا چنين اعتقادي ندارم و حرفتونو قبول دارم به همين دليل من هم معتقدم قبل ازدواج هم نبايد خانم از ترس چنين مواردي مجبور بشه برخي از حقوق مردو كلا حذف كنه !!

    نميشه حكم فقهي (جداي از توصيه هاي اخلاقي ) به گونه اي باشه تا جايي كه امكان داره جلوي بي عدالتيو بگيره ؟!

    در جايي كه در سوال صراحتا مساله انتقام مرد يا لجاجت و .. گفته شده با دادن حكمي جزئي تر ميشه جلوي ظلمو گرفت . چرا در احكامي چون وضو و غسل و .. جزئي ترين مسائل بيان شده ولي در چنين حكم مهمي حالات مختلف در نظر گرفته نشه

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    هم فقه و هم اخلاق بایستی مورد توجه قرار بگیرند. به خاطر فقه نمی توان از اخلاقیات گذشت
    چرا بايد حقوق براي يك نفر (در اينجا مرد ) فقهي باشه و در صورت ظلم اون فرد حكم فقهي براي فرد مقابل وجود نداشته باشه كه در صورت عكس العمل در برابر ظلم (البته نه عكس العملي كه باعث فروپاشي زندگي و سرد شدن روابط بشه ) لااقل گناهي براش نوشته نشه ؟!! و گفته بشه در مقابل ظلم سكوت كن و اطاعت ؟!
    خداوندا ما را از آنانی قرار ده :


    که در معامله دنیا وآخرتشان به سود مقصود شان نایل آمدند و آنان که از فانی گذشتند تا به باقی رسیدند.

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    59
    تشکر:
    1
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    1. معمولا اشتباه در تشخیص و انتخاب وجود دارد
    2. ممکن است شخص درست عمل نماید ولی رفتار اشتباه دیگران منجر به خطا و اشتباه او گردد
    3. معمولا این امور با افراط و تفریط همراه است و تضییع حق مرد را به دنبال دارد
    4. آثار و تبعاتی و یا مفاسد و مضراتی به دنبال دارد ـ ولو درصد آن حتمال کم باشد ـ ولی آنقدر مهم و حساس است که می تواند زندگی مشترک را بر هم بزند.
    5. و ....

    سوال در چرايي وجوب اطاعت درجاييه كه سوال كننده تاكيد ميكنه بر اصل لجاجت و انتقام و يا تحت فشار قرار دادن خانم و ...و در فرض سوال مصلحت عدم خروج از منزل ديگه وجود نداره و مرد هم به عدم مفسده خروج زن اعتقاد داره (در شرايط عادي اجازه داده ميشده و بنابر اين نميشه بنارو بر امكان تشخيص اشتباه خانم گذاشت )

    چون


    اگر مرد با دليل و به خاطر ترس از مفسده اي به همسرش اجازه خروج از منزل نده ديگه اين فرض تو سوال جا نميگيره سوال , خروج بدون هيچ دليل موجهيه .


    واقعا اين سوالات و مسائل ذهن منو درگير كرده بدون هيچ قصد و غرض و فقط با نيت رسيدن به پاسخي كه باعث اعتقاد بشتر من به عدالت در احكام بشه سوالاتو بيان كردم چون ميدونم موندن سوالات بي پاسخ در ذهن به مرور ممكنه اثرات منفي در اجراي احكام و .. داشته باشه

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    ولی شارع حکیم برای جلوگیری از ضررهای مهمتری، تشخیص داده که با این حال بهتر است این حکم بطور کلی بیان شود.
    يعني نميتونم به پاسخي برسم كه قلبا معتقد بشم حكم عادلانست و بايد باز با عنوان حكمت هايي كه من نميدونم و .. حكمو ناعادلانه ندونم .
    امكان وجود حكمي نيست كه با بيانش به هيچ فردي ظلم نشه

    ویرایش توسط *شاهق* : ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ در ساعت ۱۱:۵۹
    خداوندا ما را از آنانی قرار ده :


    که در معامله دنیا وآخرتشان به سود مقصود شان نایل آمدند و آنان که از فانی گذشتند تا به باقی رسیدند.

  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *شاهق* نمایش پست
    سلام بر شما كارشناس بزرگوار :gol:
    ممنون بابت توضيحاتتون :gol:

    كاملا حق با شماست راحت ميشه از بسياري از حقوق سوء استفاده كرد ولي در مورادي كه حكمي پرسيده ميشه و يك ظلم در سوال مطرح ميشه چرا بايد پاسخ به گونه اي باشه كه جلوي اون ظلم و سوء استفاده گرفته نشه ؟!

    اين كار امكان پذيره ولي چرا بايد به خاطر ترس از روي دادن ظلمي و اينكه تو حكم فقهي براش راه حلي انديشيده نشده خانم ناچار بشه حقيو از مرد از ابتدا بگيره ؟!

    وقتي ميشه حكم به گونه اي بيان بشه كه هم حق براي مرد محفوظ باشه و هم يه خانم مذهبي به مشكلي در زندگيش در اجراي حكم برنخوره چرا بايد بسياري از شروط براي ترس از بي عدالتي قبل از ازدواج گذاشته بشه ؟!

    يعني واقعا امكانش نيست اجازه كلي داده بشه ولي در موردي كه علنا داره ظلمي ميشه جلوي اون ظلم با حكم فقهي گرفته بشه ؟!:gig:


    من هم اصلا چنين اعتقادي ندارم و حرفتونو قبول دارم به همين دليل من هم معتقدم قبل ازدواج هم نبايد خانم از ترس چنين مواردي مجبور بشه برخي از حقوق مردو كلا حذف كنه !!

    نميشه حكم فقهي (جداي از توصيه هاي اخلاقي ) به گونه اي باشه تا جايي كه امكان داره جلوي بي عدالتيو بگيره ؟! :ghamgin:

    در جايي كه در سوال صراحتا مساله انتقام مرد يا لجاجت و .. گفته شده با دادن حكمي جزئي تر ميشه جلوي ظلمو گرفت . چرا در احكامي چون وضو و غسل و .. جزئي ترين مسائل بيان شده ولي در چنين حكم مهمي حالات مختلف در نظر گرفته نشه :gig:


    چرا بايد حقوق براي يك نفر (در اينجا مرد ) فقهي باشه و در صورت ظلم اون فرد حكم فقهي براي فرد مقابل وجود نداشته باشه كه در صورت عكس العمل در برابر ظلم (البته نه عكس العملي كه باعث فروپاشي زندگي و سرد شدن روابط بشه ) لااقل گناهي براش نوشته نشه ؟!! و گفته بشه در مقابل ظلم سكوت كن و اطاعت ؟! :gig::gig:


    با سلام و درود

    1. کارشناس و مسأله گو که نمی تواند از خودش پاسخ بدهد، او باید حکم شرعی را بیان کند، و این حکم شرعی است که برای اطاعت زن از شوهر در خروج از منزل، محدوده زیادی را شامل می شود.

    2. شارع مقدس از روی حکمت، چنین مصلحت دیده که خروج زن از منزل را متوقف بر اذن شوهر نماید، مگر مواردی که عمل به وظایف و امور واجب متوقف بر خروج زن از منزل باشد؛ این شیوه مضرات و مفاسد کمتری دارد نسبت به این که ابتدا اجازه بدهد و بعدا برای مواردی بگوید نیاز به اجازه شوهر است.

    این به جهت همان ضررها و مفاسد مهمه ای است که اگر چه احتمال آن در مواردی درصدش کم است ولی اگر همان درصد کم هم محقق شود زندگی مشترک را می تواند از بین ببرد.

    3. این که هر صاحب حقی در استیفای حقش، ظلم و بی عدالتی در حق دیگری انجام بدهد، عیبش به جهت میزان ایمان و دینداری ما بر می گردد، نه به حکم و قانون الهی. و الا در هر قانون و حکمی این مورد وجود دارد.

    4. میزان دینداری و ثواب و عقاب انسانها باید چگونه مشخص شود؟ قرار نیست هر کسی با زور و اجبار دیندار بشود. در حقوق زن و شوهر و ... هم همین است و زن و شوهر در موارد مختلف حق دیگری را رعایت نمی کنند و این مختص مرد نیست، حالا اگر قرار باشد در هر موردی هر دو طرف با هم کش و واکش کنند و ...، این زندگی آرام و راحتی نیست.

    به جای این امور باید به زن و مرد تذکر داد که هر کدام باید حق دیگری را ادا کند و حتی چه بسا پسندیده است که برای استحکام اساس خانواده، در برخی موارد باید گذشت و ایثار نموده و به خاطر دیگری از حق خود بگذرند.

    5. توجه داشته باشید در اموری که دیگران نیز در آن سهیم بوده و نقش دارند، نمی توان مانند قوانین ریاضی یک فرمول ثابت و دقیق ارائه داد. رفتار انسان را هم نمی توان با یک حکم، قانونمند و شرعی کرد.
    مگر احکام دیگر چگونه اند آیا همه آنها یک جنبه و یک جهت داشته و با صدور آن و خطاب به انسانها، همه بدون افراط و تفریط بدان عمل نموده و پایبند به حدود آن هستند؟!

    در اکثر موارد و احکامی که کسی صاحب حق است، اگر ظلم و بی عدالتی روا بدارد، دیگران چاره ای جز تحمل او ندارند، و اختصاص به این مورد نیست. بله اگر معاد و ثواب و عقاب و ... در کار نبود بایستی حکم به گونه ای باشد که همان موقع بتوان جلو ظالم را گرفت و اگر حکم چنین ظرفیتی نداشت، معیوب بود.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ در ساعت ۱۸:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  16. تشکرها 2


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *شاهق* نمایش پست
    واقعا اين سوالات و مسائل ذهن منو درگير كرده بدون هيچ قصد و غرض و فقط با نيت رسيدن به پاسخي كه باعث اعتقاد بشتر من به عدالت در احكام بشه سوالاتو بيان كردم چون ميدونم موندن سوالات بي پاسخ در ذهن به مرور ممكنه اثرات منفي در اجراي احكام و .. داشته باشه :ghamgin:


    درست می گویید ولی اگر شما به جای شارع قرار بود چنین حکمی بدهید چگونه حکم می دادید؟

    آیا با وجود علم و آگاهی ای که نسبت به انسانها و افراط و تفریط آنها، و با علم و آگاهی از مضرات و مفاسدی که خروج بدون اجازه به دنبال دارد، با علم به این که انسانها در حق یکدیگر ظلم و بی عدالتی روا می دارند، با علم به این که اگر خروج از منزل نیاز به اجازه نداشته باشد موجب ضررهای جبران ناپذیری به خانواده شده، اگر این حق به شوهر داده نشود هم حق شوهر ضایع می شود و ظلم در حق او می شود و .......... .

    شما با حکمتی که داشتید و بنای شما از جعل قوانین رعایت مصلحت و دوری از مفسده است، چگون حکم می دادید که هم همه این جهات را در نظر داشته و هم حکمی باشد که هر دو طرف راضی باشند و هیچ کدام هم اگر بخواهند نتوانند در حق دیگری ظلم و بی عدالتی روا بدارند؟؟!!




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    59
    تشکر:
    1
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    سلام بر شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    شارع مقدس از روی حکمت، چنین مصلحت دیده که خروج زن از منزل را متوقف بر اذن شوهر نماید، مگر مواردی که عمل به وظایف و امور واجب متوقف بر خروج زن از منزل باشد؛ این شیوه مضرات و مفاسد کمتری دارد نسبت به این که ابتدا اجازه بدهد و بعدا برای مواردی بگوید نیاز به اجازه شوهر است
    من كه حرف شمارو در رابطه با ابتداي امر و لزوم وجود اين حكم در ابتدا قبول دارم ,

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    این شیوه مضرات و مفاسد کمتری دارد نسبت به این که ابتدا اجازه بدهد و بعدا برای مواردی بگوید نیاز به اجازه شوهر است.
    اصلا من چنين حرفي نزدم كه اول نياز به اجازه نباشه بعد سر موضوعات مختلف پيگير بشي كه نياز هست يا نه !!!

    ابتدا نياز به اجازه باشه مگر ثابت بشه مرد به دليل مصلحت نيست كه به زن سختگيري ميكند و ثابت بشه رفتارش ظلمه فكر نميكنم تشخيص اين رفتار مرد و تشخيص ظلم زياد سخت باشه و غير ممكن كه بخواد اين مورد از حكم كلي جدا نشه ؟!‌

    زني كه هميشه به مكان هاي خاصي ميرفته و بعد از ناراحتي و مشكلي از سوي مرد محروم ميشه حتي منزل پدر و مادر !! و مرد هيچ دليلي براي عدم اجازه نمياره و هر كسي با ديدن اتفاق متوجه ميشه كه مشكل به دليل لجاجت و انتقام و .. من ميگم بايد از حكم كلي جدا بشه يعني شما معتقديد امكانش نيست در صورت ظلم حكم فقهي به عدم وجوب اجازه داده بشه ؟!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    نه به حکم و قانون الهی. و الا در هر قانون و حکمی این مورد وجود دارد.
    من معتقد نيستم قانون الهي ايرادي داره ميگم حالات مختلف چرا لحاظ نشه و راه ظلم باز بشه ؟!

    مثلا نحوه وضو گرفتن و غسل بيان شده ولي در مواقع مختلف و حالات گوناگون احكامي جداگانه براي رفع مشكل داده شده يا در تمكين , تمكين واجبه ,ولي در شرايطي ممكنه حكم تغيير كنه حكم اصلي ثابته حكمي براي تكميل اون در شرايط مختلف داده شده .


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    به جای این امور باید به زن و مرد تذکر داد که هر کدام باید حق دیگری را ادا کند
    اگر تذكر و اخلاق كافي بود چرا فقه وارد عرصه ميشه خب واجبات زن هم اخلاقي ميشد

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    درست می گویید ولی اگر شما به جای شارع قرار بود چنین حکمی بدهید چگونه حکم می دادید؟
    يعني بگم آيا اطاعت زن از شوهر براي خروج از منزل درهر شرايطي واجب است ؟چون شما گفتيد نظرمو ميگم

    اصل حكم اين باشه كه زن براي خروج از منزل نياز به اجازه همسر داشته باشه ولي در جايي كه مشخصا مرد بدون بيان هيچ دليل تنها به دليل لجاجت و انتقام و .. مانع از خروج زن از منزل ميشه اين حق از او سلب بشه به دليل ظلمي كه به زن ميكنه فرقش اينه كه اينجا لااقل زني اگر به دليل مسائلي نتونست ظلمو تجمل كنه لااقل گناهكار نشه به دليل عدم اطاعت !!!!!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    حکمی باشد که هر دو طرف راضی باشند و هیچ کدام هم اگر بخواهند نتوانند در حق دیگری ظلم و بی عدالتی روا بدارند؟؟!!
    لازم نيست ظالم راضي باشه مظلوم راضي باشه كافيه قرار نيست حكم مورد رضايت فردي باشه كه داره ظلم ميكنه كه
    خداوندا ما را از آنانی قرار ده :


    که در معامله دنیا وآخرتشان به سود مقصود شان نایل آمدند و آنان که از فانی گذشتند تا به باقی رسیدند.

  20. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود