جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهل بیت محمد ابن عبدالله کیست؟ تناقض بین قرآن و سنت!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اهل بیت محمد ابن عبدالله کیست؟ تناقض بین قرآن و سنت!




    با سلام
    سوالی از خدمت شما داشتم در قرآن سه بار از کلمه‌ی اهل بیت استفاده شده، که هر سه بار منظور زنان و یا مادران پیامبران است:
    وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(احزاب/33) و در خانه‏هايتان بمانید و آرایش ننمائید مانند آرایش کردن روزگار جاهليت گذشته، و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و از الله و فرستاده‏اش پیروی نمائید، الله فقط مى‏خواهد پلیدی را از شما اهل بیت بردارد و شما را پاك و پاكيزه گرداند. (از اهل بیت درخواست می‌شود که آرایش ننمایند)
    اما آیات پیش از این آیه:
    يَا نِسَاء النَّبِيِّ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا(احزاب/30) اى همسران پيامبر! هر کسی ازشما فحشاء را انجام داد عذابش دوبرابر خواهد بود و (انجام) این برای الله خیلی آسان است.
    وَمَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا(احزاب/31) و هر کسی از شما(زنان محمد) که فرمانبردار الله و فرستاده‌اش باشد و كار شايسته انجام دهد، پاداشش را برابر مى‏دهيم و برای او روزى نيكوی را فراهم می نمائیم.
    يَا نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا (احزاب/32) اى همسران پيامبر! شما مانند هیچکدام از دیگر زنان نيستيد اگر تقوا پیشه نمائید؛ پس به ناز گپ نزنید تا کسیکه در دلش بيمارى است طمع ورزد، و سخنانی شايسته بگوييد.
    و آیه ی پس از آیه‌ی 33 سوره‌ی احزاب:
    وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا (احزاب/34) و آنچه از آيات الله و حكمت را در خانه‏هاى شما خوانده مى‏شود ياد كنيد؛ همانا‏ الله همواره تیزبین و آگاه است.
    همانگونه که مشاهده می‌گردد، تمام فعل‌های بکار گرفته شده صیغه‌ی مؤنث است(اگر مذکر و مؤنث با هم مد نظر باشد از صیغه‌ی مذکر استفاده خواهد شد). البته در اینجا آشکارا خطاب به زنان محمد است.
    شاید گفته شود که اگر خطاب به زنان است، پس چرا قبل از این کلمه از ضمیر مذکر "کُم" استفاده شده است؟
    در پاسخ باید گفت که خود این کلمه(اهل البیت)، کلمه‌ای است مذکر، خوب یه این آیه توجه نمائید، در این آیه منظور از اهل بیت، ساره زن ابراهیم است که باز از ضمیر کم استفاده شده است:
    :
    قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ (هود/73) (فرشتگان) گفتند: آيا از كار الله متعجبی؟ رحمت‏ الله و بركتهای او بر شما اهل بیت باد؛ همانا او ستوده‏ شده‌ی گرامی است.
    و باز در اینجا منظور از اهل بیت؛ مادر موسی است:
    وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ (قصص/12) و از پيش شيردهنگان را بر او حرام گردانيده بوديم ، پس (خواهر موسی) گفت آيا شما را به اهل بیتی راهنمايى كنم كه براى شما از وى سرپرستى كنند و خيرخواه او باشند؟
    خطاب به او(مادر موسی) از اهل بیت استفاده شده است.
    اما احادیث و روایاتی وجود دارند که گفته می‌شود موثق می‌یاشد و محمد علی و حسن و حسین را هم اهل بیت خودش نامیده است.



    کارشناس بحث :‌پاسخگوي معارف قرآن

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۸:۱۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در مورد این سه ایه که مطرح فرمودید باید عرض کنم که بله درست است که سه ایه در آن از کلمه اهل بیت استفاده شده است که خودتون هم ذکر کردید و بنده هم برای روشن شدن بحث اشاره می کنم.
    اول، در داستان موسی علیه السلام، آن گاه که نوزادی کوچک بود و خانواده فرعون او را پیدا کردند تا در آینده، دشمن و مایه اندوهشان باشد و پستان هیچ زنی را به دهان نگرفت و خانواده فرعون در کارش درمانده شدند. آن گاه خواهرموسی علیه السلام به آنان گفت:

    هل ادلکم علی اهل بیت یکفلونه لکم وهم له ناصحون فرددناه الی امه کی تقر عینها ولا تحزن(قصص (28) آیات 12 - 13)

    آیا مایلید که من شما را به خانواده ای که دایه این طفل شوند و او را با مهربانی تربیت کنند راهنمایی کنم؟ بدین وسیله ما موسی را به مادرش برگرداندیم تادیده اش به جمال موسی روشن شود و حزن و اندوهش برطرف گردد.

    در این آیه بیانی وجود ندارد که مشخص سازد: منظور خواهر موسی علیه السلام ازاین تعبیر چه بود؟ آیا منظورش تمام کسانی بودند که با آن خانواده قرابت وخویشاوندی داشتند یا بعضی از آنان؟ و آیا منظورش فقط قرابت نسبی است یا نسبی و سببی؟ یا علاوه بر قرابت نسبی و سببی کسانی را که از راه ولاء و یاتربیت هم به خانواده منتسب هستند در برمی گیرد؟

    گذشته از این، لفظ اهل بیت به صیغه نکره آمده است نه به صیغه معرفه،یعنی اهل البیت.

    دوم، در داستان ابراهیم علیه السلام، آن گاه که همسرش از بشارت فرشتگان که به او مژده دادند اسحاق و پس از او یعقوب را به دنیا خواهد آورد به شگفت آمد. ملائکه به او گفتند:

    اتعجبین من امر الله رحمة الله وبرکاته علیکم اهل البیت انه حمیدمجید; (هود (11) آیه 73.).

    فرشتگان به او (زن ابراهیم) گفتند: آیا از کار خدا عجب داری؟ (عجب مدارکه) رحمت و برکات خدا مخصوص شما اهل بیت است; زیرا خداوند بسیارستوده صفات و بزرگوار است.

    در این آیه مبارکه همسر ابراهیم علیه السلام از اهل البیت شمرده شده است; زیرااو در این آیه مورد خطاب قرار گرفته است، اما این نمی تواند دلیل این مطلب باشد که همسر هم در تمام مواردی که لفظ اهل البیت اطلاق شده، حتی درمواردی هم که قرینه مناسب برای تعیین مقصود وجود ندارد، جزء اهل بیت است; زیرا توجیه خطاب در آیه فوق الذکر به همسر ابراهیم علیه السلام می تواندقرینه ای برای داخل شدن وی در زمره اهل یت باشد، اما نمی تواند دلالت کندبر این که کلمه اهل البیت، همسر را هم در برمی گیرد، به گونه ای که به مجردشنیدن این کلمه و بی هیچ قرینه ای، باید به ذهن شنونده تبادر کند. در مباحث آتی بحث بیش تری درباره این آیه خواهد آمد.

    ادامه دارد...
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۸:۱۳
    اهل بیت محمد ابن عبدالله کیست؟ تناقض بین قرآن و سنت!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما آیه سوم:فرموده خداوند متعال:
    یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولا معروفا وقرن فی بیوتکن ولاتبرجن تبرج الجاهلیة الاولی واقمن الصلاة وآتین الزکاة واطعن الله ورسوله انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا واذکرن مایتلی فی بیوتکن من آیات الله والحکمة ان الله کان لطیفا خبیرا. (احزاب (33) آیات 32 - 33.)
    ملاحظه می شود که فرموده خداوند متعال: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا» در میان آیاتی قرار گرفته که زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مخاطبند و بلکه جزء یکی از این آیات است. همین موجب شده که شبهه معروف در مراد آیه برای عده ای پیش آید.
    مراجعه به سخنان مفسران ودیگران به دست می دهد که درباره مراد ازاهل البیت در آیه مبارکه اقوال متعددی وجود دارد. این اقوال عبارتند از:

    1. ادعای عکرمه (جامع البیان، ج 22، ص 7; الدرالمنثور، ج 5، ص 198; فتح القدیر، ج 4، ص 278 - 279; التبیان،ج 8، ص 206، 308; المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 310; مجمع البیان، ج 8، ص 56.) که در بازارها ندا می داد و مردم را برای مباهله فرامی خواند. ادعای وی این بود که منظور از «اهل البیت » در آیه تطهیر فقط و فقط زنان پیامبرصلی الله علیه وآله است و احدی غیر از آنان را در بر نمی گیرد.
    2. گروهی گفته اند: منظور اصحاب کساء است، یعنی پیامبرصلی الله علیه وآله، علی،فاطمه، حسن، حسین علیهم السلام و همسران پیامبرصلی الله علیه وآله.
    بعضی همسران پیامبرصلی الله علیه وآله و اصحاب کساء را بدون پیامبرصلی الله علیه وآله آورده اند.این عقیده فخر رازی و خطیب بغدادی است که قسطلانی از بخاری روایت کرده است. (به السنن الکبری، ج 2، ص 150; تهذیب تاریخ دمشق، ج 4، ص 208 - 209; فتح القدیر، ج 4،ص 280; الجامع لاحکام القرآن، ج 14، ص 183; سخن ابن روزبهان در دلائل الصدق، ج 2،ص 94.).
    3. گفته اند: منظور پیامبرصلی الله علیه وآله است و بس. ( الصواعق المحرقة، ص 141.).
    4. گفته اند: منظور بنی هاشمند و زنان را در بر نمی گیرد. (فتح القدیر، ج 4، ص 280; الجامع لاحکام القرآن، ج 4، ص 183; المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16،ص 310; لباب التاویل، ج 3، ص 466.).
    5. گفته اند: منظور کسانی است که در پایین ترین جد پیامبرصلی الله علیه وآله با او نسبت دارند و نیز گفته شده: هر آن کس که با پیامبرصلی الله علیه وآله پیوند رحمی دارد. و نیزگفته شده: هر آن که با او پیوند نسبی یا سببی دارد. (المواهب اللدنیه، ج 2، ص 127.).

    6. ابو حیان گفته: از آن جا که اهل البیت شامل زنان پیامبرصلی الله علیه وآله و پدران آنان می شده، لفظ مذکر بر مؤنث غالب آمده است. (تهذیب تاریخ دمشق، ج 4، ص 209.).
    7. گفته شده: منظور زنان است و تمامی بنی هاشم که صدقه بر آنان حرام شد. (اسعاف الراغبین، ص 108; الصواعق المحرقه، ص 14.).
    8. گفته شده: «اهل البیت » علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام هستند. بعضی از اقوال و روایات تصریح دارد که پیامبرصلی الله علیه وآله هم جزء آنان است. (ینابیع الموده، ص 294; الصواعق المحرقه، ص 141; تفسیر قمی، ج 2، ص 194 - 193;الکشاف، ج 3، ص 538.) این گفته به انس بن مالک، واثلة بن اسقع (مجمع البیان، ج 8، ص 356.) ، ابو سعید خدری، عایشه و ام سلمه (تهذیب تاریخ دمشق، ج 4، ص 908; ر.ک: مجمع البیان، ج 8، ص 356) نسبت داده شده است. طحاوی، کنجی شافعی، ذهبی و قمی (مشکل الآثار، ج 1، ص 332 - 339; کفایة الطالب، ص 54; خلاصه عبقات الانوار، ج 2،ص 67 و 371; تفسیر قمی، ج 2، ص 193 - 194.) بر آن اصرار داشته و نیزعقیده مجاهد، قتاده، کلبی ( فتح القدیر، ج 4، ص 279; تهذیب تاریخ دمشق، ج 4، ص 208) و بلکه عقیده جمهور (تهذیب تاریخ دمشق، ج 4، ص 208; فتح القدیر، ج 4، ص 279.) و بیش تر مفسران (ینابیع الموده، ص 294.) همین است. حتی بعضی گفته اند: مفسران اجماع دارند و جمهور (نهج الحق و کشف الصدق، ص 173.) روایت کرده اندکه این آیه درباره اهل کساء فرود آمد.

    گفته اند: منظور مدعی اجماع مفسران این است که مفسران بر این مطلب اجماع دارند که آیه مبارکه شامل آل البیت است و آنان اصحاب کساء می باشند، اما درباره این که آیا زنان پیامبرصلی الله علیه وآله راهم دربر می گیرد یا نه، اختلاف نظر است. یا منظور، اجماع کسانی است که نظرشان در مورد شان نزول و مانند آن قابل اعتناست و عکرمه و مقاتل ازاین افراد نیستند، زیرا این مساله به خبر دادن از پیامبرصلی الله علیه وآله یا کسانی از صحابه برمی گردد که گفته آنان معتبر است، در حالی که مقاتل و عکرمه متهم به دروغگویی اند. (احقاق الحق، تعلیقات آیة الله مرعشی، ج 2، ص 502، (پاورقی) و 565; دلائل الصدق،ج 2، ص 95.).

    بعضی از روایات، امامان دوازده گانه علیهم السلام را هم اضافه کرده است. ( آیة التطهیر فی احادیث الفریقین، ج 1 و 2; کتاب سلیم بن قیس، ص 150.) بعضی مدعی اند که امامیه اجماع دارند که آیه تطهیر شامل تمام امامان علیهم السلام می شود. (پاورقیهای جوامع الجامع، ص 372.).
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۸:۳۲
    اهل بیت محمد ابن عبدالله کیست؟ تناقض بین قرآن و سنت!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این مسئله در کتب خود اهل تسنن نیز اثبات شده است.
    از جمله احادیث اهل تسنن که از اعضاى خانواده پیامبر به نام،یاد کرده،احادیث ذیل است:مسلم در صحیح خود از سعد بن ابى وقاص روایت کرده است که او گفت:«...و هنگامى که این آیه نازل شد:پس بگو:بیایید تا فرزندانمان و فرزندانتان،زنانمان و زنانتان...را بخوانیم...،پیامبر خدا، على،فاطمه،حسن و حسین را طلبید،پس فرمود:بار خدایا اینان خاندان منند»(ج 15 ص 176.البته ترمذى،حاکم و بیهقى نیز آن را نقل کرده‏اند)

    ترمذى در صحیح خود از عمر بن ابى سلمه روایت کرده است که او گفت:«این آیه در خانه ام سلمه بر پیامبر (ص) نازل شد:«اراده خداوند تعلق گرفته است تا از شما خاندان پیامبر (ص) -ناپاکى را دور کند،و شما را به طور کامل پاک دارد.».پس پیامبر،فاطمه،حسن و حسین را طلبید،و آنان را با کسا پوشانید و على را نیز که پشت‏ سرش بود با عبایى پوشاند،سپس فرمود: بار خدایا اینان اهل بیت منند پس،پلیدى را از آنان بزداى و آنان را به طور کامل پاک بدار.ام سلمه گفت:یا رسول الله آیا من هم با آنان هستم؟فرمود:تو بر جایگاه خود هستى و روى به سوى خیر و سعادت دارى.».ترمذى گوید:و در همین باب از ام سلمه،معقل بن یسار،ابى الحمراء و انس بن مالک،روایت‏شده است.( ج 5 ص 328 (شماره حدیث 3875))

    امام احمد در مسند خود از ام سلمه همسر پیامبر (ص) روایت کرده است که او گفت:«این آیه در خانه من نازل گردید:خداوند اراده فرموده است تا از شما خانواده پلیدى را دور سازد و شما را به طور کامل پاک دارد،و در آن خانه،فاطمه،على،حسن و حسین بودند،پس پیامبر آنان را با عبایى که روى خود داشت پوشانید،سپس گفت: (بار خدایا) اینان خاندان منند،پس از آنان پلیدى را دور کن و آنان را کاملا پاک گردان.»( 6 ص 292 سید تقى حکیم در کتاب‏«اصول فقه‏»مقارن ص 155-156 به نقل از کتاب در المنثور سیوطى ج 5 ص 198 آورده است که حاکم و بیهقى این حدیث را روایت کرده‏اند)

    و مسلم از عایشه همسر پیامبر روایت کرده است که او گفت:پیامبر خدا بیرون آمد در حالى که عبایى بافته از موى سیاه بر دوش او بود،پس حسن آمد،او را داخل عبا کرد،بعد حسین آمد،او را نیز داخل کرد،و بعد فاطمه آمد،او را هم به زیر عبا جاى داد،سپس على آمد و او را هم با عبا پوشاند،آن گاه فرمود:«خداوند اراده فرموده است تا از شما خانواده پلیدى را دور سازد و شما را کاملا پاک گرداند»(صحیح مسلم ج 15 ص 192-195)

    در در المنثور سیوطى (در تفسیر قرآن) به دو روایت زیر برمى‏خوریم:
    ابو الحمراء (از اصحاب پیامبر) می گوید:مدت هشت ماه در مدینه مراقب پیامبر بودم هیچ گاه براى نماز بیرون نیامد،مگر اینکه اول به در خانه على می آمد،دستش را دو طرف در قرار مى‏داد و مى‏گفت:«نماز!نماز!خداوند اراده کرده است فقط از شما خانواده پلیدى را دور کند و شما را به تمام پاک دارد» و و از ابن عباس است که گفت:نه ماه پیامبر خدا را مى‏دیدیم که هر روز موقع نماز در خانه على بن ابى طالب مى‏آمد و مى‏گفت:«درود و رحمت‏خدا بر شما خانواده،خداوند اراده کرده است تا از شما خانواده پلیدى را دور سازد و شما را کاملا پاک دارد» (ج 5 ص 198 (الفقه المقارن از حکیم ص 155)

    و انس بن مالک روایت کرده است که پیامبر خدا شش ماه به طور مداوم آن جمله را مى‏گفت.( احمد در مسند خود ج 3 ص 286 آن را نقل کرده است)
    البته این احادیث‏بوضوح دلالت دارد که هر یک از این چهار تن فردى از افراد خاندان پیامبرند،همچنان که عضویت هر شخص دیگرى را-از کسانى که در زمان پیامبر در قید حیات بودند،چه از هاشمیان و یا از زنان پیامبر-منتفى مى‏داند.این قول پیامبر (ص) :بار خدایا اینان خاندان منند،دلالت روشنى دارد بر این که عضویت‏خاندان پیامبر در دوران زندگانى آن بزرگوار منحصر بر آن چهار تن بوده است.بنابراین،همه افراد دیگر-حتى عمویش عباس،جعفر بن ابى طالب و سایر افراد حاضر در زمان بیان این مطلب-از دایره عترت مورد نظر خارجند،هر چند که همگى از خویشان نزدیک او بودند.
    اهل بیت محمد ابن عبدالله کیست؟ تناقض بین قرآن و سنت!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما کلمه اهل بيت در لغت:

    در لغت عرب اهل الرجل را در مورد خاصه ونزديکان شخص به کار مي برند . پس در ابتدا اهل بيت الرجل شامل زن فرزند وحتي بستگان وي هم مي شود.
    اهل بيت در اصطلاح قرآن:

    اما در مورد اصطلاح ديني ،اصطلاح خاصي براي معني اهل وضع شده است :
    در قرآن مي بينيم که لفظ اهل براي بعضي خاص از خاندان انبيا استعمال شده است و مقصود تمامي نزديکان ايشان نيست . زيرا در قرآن حتي پسر نوح نبي عليه السلام هم از اهل ايشان استثنا شده است . تا چه رسد به همسر( مانند همسر نوح ولوط)
    قَالَ يَا نُوحُ إنَّهُ لَيسَ مِن أهلِکَ إنَّهُ عَمَلٌ غَيرُ صَالِحٍ (سوره هود آيه 46)
    خداوند فرمود اي نوح او از خاندان تو نيست او (صاحب) عمل ناشايست است.
    پس براي فهميدن معناي اهل بيت هر رسولي بايد به منبع وحي تمسک جسته از او معناي اهل بيت را پرسيد .
    و در مورد اهل بيت رسول خدا بهتر است به روايات نبوي مورد اتفاق شيعه وسني مراجعه کرد.و ما هم در پست بالا ذکر کردیم که حتی در منابع خود اهل تسنن منظور از اهل بیت در این آیه پنج تن می باشند.
    اهل بیت محمد ابن عبدالله کیست؟ تناقض بین قرآن و سنت!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در لغت "اهل" به كسانی می گویند كه محوری واحد آن ها را جمع کرده است. مثل کسانی که خویشاوندی، نقطه اشتراک آنهاست. یا کسانی که سکونت در یک منزل، سبب وحدت آنها شده است و یا اینکه دین واحدی آنها را با یکدیگر قرین کرده است. (رک: المفردات فی غریب القرآن، ص: 96)
    در این معنا، زن و فرزند هر کس اهل بیت او هستند. همانطور که رابطه دینی نیز می تواند کسی را اهل بیت دیگری کند. مثل آنجا که سلمان، بدون هیچ گونه نسبت قوم و خویشی، اهل بیت رسول اکرم (ص) خوانده می شود (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ - بحار الأنوار، ج‏65، ص55)
    برای هر نوع از این محورها، می توانیم نظایری در قرآن بیابیم. اهل کتاب – اهل القری – اهل التقوی – اهل البیت و ... در بعضی آیات هم خانواده بودن، در نظر گرفته شده و حتی همسر حضرت نوح (ع) و همسر حضرت لوط (ع) نیز از اهل آنها شمرده شده اند. به همین خاطر بعد از ذکر "اهل" استثناء ذکر شده تا آنها را خارج کند. (اگر داخل اهل نبودند، نیازی به استثناء نبود)
    قالُوا لا تَخَفْ وَ لا تَحْزَنْ إِنَّا مُنَجُّوكَ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ امْرَأَتَكَ كانَتْ مِنَ الْغابِرینَ (33 عنکبوت) «نترس و غمگین مباش، ما تو و خانواده‏ات را نجات خواهیم داد، جز همسرت كه در میان قوم باقى مى‏ماند.
    قُلْنَا احْمِلْ فیها مِنْ كُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَیْهِ الْقَوْلُ (هود 40) (به نوح) گفتیم: «از هر جفتى از حیوانات (از نر و ماده) یك زوج در آن (كشتى) حمل كن! همچنین خاندانت را (بر آن سوار كن)- مگر آنها كه قبلًا وعده هلاك آنان داده شده [همسر و یكى از فرزندانت‏[
    ولی در بعضی از آیات، محور دیگری در نظر گرفته می شود و محورهایی که بیشتر رایج هستند، نفی می شود. مثل فرزند نوح که به دلیل تغایر دینی، از اهل او بودن نفی می شود:
    قالَ یا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ (هود 46) فرمود: «اى نوح! او از اهل تو نیست! او عمل غیر صالحى است [فرد ناشایسته‏اى است‏[
    اهل بیت رسول (ص) نیز می تواند با در نظر گرفتن یک محور، معنای عام و بسیار گسترده ای داشته باشد. مثل :
    وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها (طه 132) خانواده خود را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكیبا باش
    اما در یک جا، محور خاصی مد نظر بوده که معنای آن خاص و ویژه افراد محدودی شده است:
    إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً (33 احزاب) خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.
    در اینجا محور عصمت معنای اهل بیت را مشخص می کند و تنها کسانی همراه رسول (ص) می شوند که از عصمت برخوردارند. و حتی معتقد بودن به دین و رعایت تقوی نیز محور نیست. چرا که پیامبر (ص) برای همین اهل دین و اهل تقوی، می فرماید که باید به اهل بیت، رجوع کنند و با تمسک به این ریسمان، نجات یابند:
    إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمْ أَمْرَیْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیْتِی عِتْرَتِی‏ (الكافی، ج‏1، ص 294 ) من در میان شما دو چیز به جا مى‏گذارم، كه اگر بدانها بگروید هرگز گمراه نشوید: كتاب خدا عز و جل و اهل بیتم و عترتم.
    البته این معنا، از اهل بیت به گونه ای در میان مسلمانان شایع شده است که اگر "اهل البت" به صورت مطلق گفته شود و قرینه ای برای اراده معنای دیگر از آن نباشد، به همین معنا بازگردانده می شود. و راغب اصفهانی نیز در مفردات به این مساله اشاره کرده است. (تعورف فی أسرة النبیّ علیه الصلاة و السلام مطلقا إذا قیل: أهل البیت لقوله عزّ و جلّ: إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ [الأحزاب/ 33]- المفردات فی غریب القرآن، ص: 96)
    با توجه به همین توضیحات روشن می شود که چگونه این معنای از اهل بیت، حتی همسران پیامبر (ص) را شامل نمی شود و در آیات سوره احزاب، چگونه تمام ضمائر مونث، تغییر کرده و خطاب ها به شکل دیگری در می آید. علاوه بر اینکه احادیث فراوان، به مصادیق این اصطلاح از اهل بیت اشاره دارد.


    http://www.cloob.com/club/article/sh...icleid/4248188


  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    در قرآن سه بار از کلمه‌ی اهل بیت استفاده شده، که هر سه بار منظور زنان و یا مادران پیامبران است،احزاب/33،هود/73،قصص/12،اما احادیث و روایاتی وجود دارند که گفته می‌شود موثق می‌یاشد و محمد علی و حسن و حسین را هم اهل بیت خودش نامیده است.این تناقض چگونه قابل حل می باشد؟

    پاسخ:
    در اینجا هیچ تناقضی وجود ندارد و با رجوع به تفاسیر مشکل حل می شود.
    در آیه 33 سوره احزاب بنا بر نقل شیعه و اهل سنت منظور از اهل بیت
    علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام هستند. بعضی از اقوال و روایات تصریح دارد که پیامبرصلی الله علیه وآله هم جزء آنان است. (ینابیع الموده، ص 294; الصواعق المحرقه، ص 141; تفسیر قمی، ج 2، ص 194 - 193;الکشاف، ج 3، ص 538 و...)
    در آیه 73 هود
    همسر ابراهیم علیه السلام از اهل البیت شمرده شده است; زیرااو در این آیه مورد خطاب قرار گرفته است، اما این نمی تواند دلیل این مطلب باشد که همسر هم در تمام مواردی که لفظ اهل البیت اطلاق شده، حتی درمواردی هم که قرینه مناسب برای تعیین مقصود وجود ندارد، جزء اهل بیت است; زیرا توجیه خطاب در آیه فوق الذکر به همسر ابراهیم علیه السلام می تواندقرینه ای برای داخل شدن وی در زمره اهل یت باشد، اما نمی تواند دلالت کندبر این که کلمه اهل البیت، همسر را هم در برمی گیرد، به گونه ای که به مجردشنیدن این کلمه و بی هیچ قرینه ای، باید به ذهن شنونده تبادر کند. در مباحث آتی بحث بیش تری درباره این آیه خواهد آمد.
    در آیه 12 سوره قصص بیانی وجود ندارد که مشخص سازد: منظور خواهر موسی علیه السلام ازاین تعبیر چه بود؟ آیا منظورش تمام کسانی بودند که با آن خانواده قرابت وخویشاوندی داشتند یا بعضی از آنان؟ و آیا منظورش فقط قرابت نسبی است یا نسبی و سببی؟ یا علاوه بر قرابت نسبی و سببی کسانی را که از راه ولاء و یاتربیت هم به خانواده منتسب هستند در برمی گیرد؟

    اهل بیت محمد ابن عبدالله کیست؟ تناقض بین قرآن و سنت!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود