صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از نظر قرآن ماه و خورشید در کدام آسمان قرار دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    از نظر قرآن ماه و خورشید در کدام آسمان قرار دارد؟




    با سلام خدمت همه دوستان
    نظر شما رو در مورد این حث قران می خواستم بدونم.
    در صافات/6 قرآن می‌گوید که ما آسمان (و نه آسمانها) دنیا را به ستارگان زینت دادیم:
    إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ (صافات/6) ما آسمان دنیا (پائين) را با ستارگان تزيين كرديم.
    در این آیه گفته شده که ستارگان زینت آسمان هستند و تمام ستارگان، در آسمان دنیا(پائین) قرار دارند.
    در فصلت/12 نیز عینا به این مسئله اشاره شده:

    فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (فصلت/12) در اين هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و آنچه را مي‏خواست در هر آسماني مقدر فرمود، و آسمان دنیا (پائين) را با چراغهاي (ستارگان) زينت بخشيديم و (پرتاب شهاب سنگها) از استراق سمع شياطين حفظ كرديم، اين است تقدير الله دانا.
    اما:
    (أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا (نوح/14) آيا نمی بینید چگونه خداوند هفت آسمان را يكي بالاي ديگري آفريده ؟
    وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا (نوح/15) و ماه را در ميان آسمانها مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داده است )

    می‌گوید که ماه را در بین این طبقات، نور و خورشید را فانوسی روشن قرار داد که تاریکی را ازبین می‌برد.
    با اندکی تامل در این آیات، متوجه می‌شویم که که خورشد و ماه در بین طبقات آسمان هستند، نه در طبقه‌ای از آسمان که سایر ستارگان قرار دارند.
    پس کل ستارگان دنیا، در پائین‌ترین آسمان، قرار دارند.
    لذا برای رفتن به کره‌ی ماه، باید از تمام ستارگان عبور نمود و همچنین باید از آسمان دنیا گذشت، البته این موضوع از نظر خود قرآن، غیر ممکن است


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۸:۰۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا » (نوح، 16)

    در اين آیه که آسمان ها ظرف برای قمر قرار داده شده، منظور اين است كه ماه در ناحيه آسمان ها قرار دارد، نه اين كه همه آسمان ها را نور مى‏دهد، لذا مراد از آن آسمان همین آسمان دنیا است.

    این گونه تعبیر آوردن متعارف و معمول است، مثل اين كه مى‏گوييم در اين خانه‏ها يك چاه آب هست، با اين كه چاه آب در يكى از آن خانه ها است، و بدين جهت مى‏گوييم "در اين خانه‏ها" كه وقتى در يكى از آن ها باشد مثل اين است كه در همه باشد.

    بنابر این مراد از آن همان آسمان اول و آسمان دنیا است زیرا آسمان های هفتگانه همه آسمان حساب می شوند و این گونه تعبیر آوردن معنایش این نیست که ماه در آسمانی دیگر غیر از آسمان دنیا قرار دارد.

    لذا جرم ماه در آسمان اول و آسمان دنیا قرار دارد ولی نور و روشنایی او به آسمانهای دیگر هم می رسد.

    این نظر مشهور مفسران است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ در ساعت ۲۱:۳۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مقصود از "سماوات سبع" همان معنى واقعى آسمان هاى هفتگانه است.

    از آيات قرآن چنين استفاده مى‏شود كه تمام كرات و ثوابت و سياراتى را كه ما مى‏بينيم همه جزء آسمان اول است، و شش عالم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاى علمى امروز ما بيرون است، و مجموعا هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكيل مى‏دهند.

    شاهد اين سخن اين كه قرآن مى‏گويد: "وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ"، ما آسمان پائين را با چراغ هاى ستارگان زينت داديم. (فصلت، 12)

    در جاى ديگر مى‏خوانيم: "إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ"، ما آسمان پائين را با كواكب و ستارگان زينت بخشيديم. (صافات، 6)

    از اين آيات بخوبى استفاده مى‏شود كه همه آن چه را ما مى‏بينيم و جهان ستارگان را تشكيل مى‏دهد همه جزء آسمان اول است، و در ما وراى آن شش آسمان ديگر وجود دارد. (تفسير نمونه، ج‏1، ص 167)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ در ساعت ۲۱:۳۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنونم از پاسختون.
    حالا این اسمانهای هفتگانه به چه درد میخورند؟البته به جزء این اسمان دنیا؟
    بالاخره باید فایده ای داشته باشه دیگه؟
    از اهل بیت در مورد این اسمانها مطلبی گفته شده است؟
    بحث اسمانهای هفتگانه تخیلی به نظر نمیرسه؟


  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    ممنونم از پاسختون.
    حالا این اسمانهای هفتگانه به چه درد میخورند؟البته به جزء این اسمان دنیا؟
    بالاخره باید فایده ای داشته باشه دیگه؟
    از اهل بیت در مورد این اسمانها مطلبی گفته شده است؟
    بحث اسمانهای هفتگانه تخیلی به نظر نمیرسه؟

    با سلام و درود

    نظام هستی بر اساس نظام احسن الهی است، و خداوند نیز علیم و حکیم است و فعل او همراه با قصد و غرضی است، ولو انسانها با محدودیت هایی که دارند نتوانند به آن قصد و غرض الهی آگاه گردند.

    ما چون آسمان دنیا را با چشم می بنیم و امکان تحقیق و آگاهی پیدا کردن در مورد آن وجود دارد آن را قبول داریم، ولی این دلیل بر آن نمی شود که چیزهای دیگری که از حیطه دید و یا حیطه علم و آگاهی ما به دور است را منکر شده و خیالی و غیر واقعی بدانیم.

    تخیلی بودن یعنی از وهم و خیال که هیچ واقعیتی ندارد سرچشمه گرفته باشد، در صورتی که آسمانهای هفتگانه حقایق و واقعیتهای وجودی هستند اگر چه ما از کیفیت و ... آنها آگاه نیستیم.

    بنابر این عالم هستی را نمی توان فقط محدود به دانسته ها و محدوده علم و دانش بشری دانست.










    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    «اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سماوَات‏» (طلاق، 12)


    در قرآن كريم هفت مورد به صراحت و دو مورد به كنايه سخن از آسمانهاي هفت‌گانه گفته شده است.

    قرآن كريم هفت آسمان را از كلام نوح (‌نوح، 15) نقل مي‌كند و علامه طباطبائي در ذيل آيه نتيجه مي‌گيرد كه مشركين معتقد به هفت آسمان بوده‌اند كه نوح به وسيله اين مطلب با آنان احتجاج مي‌كند. پس معلوم مي‌شود مسئله هفت آسمان قبل از اسلام بلكه قبل از پيدايش اديان يهود و مسيحيت مطرح بوده است. (تفسیر الميزان، ذیل آیه فوق)

    مقصود از سبع (هفت) چيست؟

    كلمه سبع (هفت) در عربي به دو صورت بكار مي رود:

    1. هفت به معناي عدد مشخص و معين كه در رياضيات بكار مي‌رود.
    2. هفت به عنوان نماد كثرت؛ چرا كه گاهي در عرب كلمه «هفت» بكار مي‌رود و معناي كنائي آن (تعداد زياد و كثير) مراد است.

    در آيات «سبع سموات» برخي از مفسران احتمال دوم را ذكر كرده‌اند، و برخي از صاحب‌نظران نيز احتمال اول را قوي دانسته‌اند.


    بنا بر احتمال اول مراد (در آيه 12 سوره طلاق) آن است كه هفت آسمان واقعي وجود دارد، و بنا بر احتمال دوم مراد آيه آن است كه تعداد زيادي آسمان وجود دارد.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقصود از آسمانهاى هفتگانه چيست؟


    مفسران و دانشمندان اسلامى در این زمینه بيانات و تفسيرهاى مختلفى دارند:

    1- بعضى آسمان هاى هفتگانه را، همان "سيارات سبع" مى‏دانند (عطارد زهره، مريخ، مشترى، زحل، و ماه و خورشيد) كه به عقيده دانشمندان فلكى قديم جزء سيارات بودند.

    بعضى نيز، كرات منظومه شمسى را كه ده كره است (9 سياره معروف به اضافه سياره‏اى كه در ميان مريخ و مشترى بوده و سپس متلاشى شده و بقاياى آن هم چنان در همان مدار در گردش است) به دو گروه تقسيم كرده‏اند، گروهى كه در زير مدار زمين قرار دارند (عطارد و زهره) و گروهى كه در بيرون مدار زمين و فوق آن هستند كه هفت سياره ديگر مى‏باشد و به اين ترتيب شايد مى‏خواهند آسمانهاى هفتگانه را به كرات هفتگانه بيرونى تفسير كنند.

    2- بعضى ديگر معتقدند كه منظور طبقات متراكم هواى اطراف زمين است و قشرهاى مختلفى كه روى هم قرار گرفته است.

    3- بعضى ديگر مى‏گويند: عدد هفت در اين جا به معنى عدد تعدادى (عدد مخصوص) نيست، بلكه عدد تكثيرى است كه به معنى تعداد زياد و فراوان مى‏باشد، و اين در كلام عرب و حتى قرآن نظائر قابل ملاحظه‏اى دارد، مثلا در آيه 27 سوره لقمان مى‏خوانيم: «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ»: اگر درختان زمين قلم گردند، و دريا مركب، و هفت دريا بر آن افزوده شود، كلمات خدا را نمى‏توان با آن نوشت.

    به خوبى روشن است كه منظور از لفظ "سبعه" در اين آيه عدد مخصوص هفت نيست بلكه اگر هزاران هزار دريا نيز مركب گردد، نمى‏توان علم بى‏پايان خداوند را با آن نگاشت.

    بنا بر اين سماوات سبع اشاره به آسمانهاى متعدد و كرات فراوان عالم بالا است بى آن كه عدد خاصى از آن منظور باشد.

    4- آنچه صحيحتر به نظر مى‏رسد، اين است كه مقصود از "سماوات سبع" همان معنى واقعى آسمان هاى هفتگانه است، تكرار اين عبارت در آيات مختلف قرآن، نشان مى‏دهد كه عدد "سبع" در اين جا به معنى تكثير نيست، بلكه اشاره به همان عدد مخصوص است.

    منتها از آيات قرآن چنين استفاده مى‏شود كه تمام كرات و ثوابت و سياراتى را كه ما مى‏بينيم همه جزء آسمان اول است، و شش عالم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاى علمى امروز ما بيرون است و مجموعا هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكيل مى‏دهند.

    و اما اين كه گفتيم شش آسمان ديگر براى ما مجهول است و ممكن است علوم از روى آن در آينده پرده بردارد، به اين دليل است كه علوم ناقص بشر به هر نسبت كه پيش مى‏رود از عجائب آفرينش تازه‏هايى را بدست مى‏آورد، مثلا علم هيئت هم اكنون به جايى رسيده است كه بعد از آن، تلسكوپها قدرت ديد را از دست مى‏دهند، آنچه رصدخانه‏هاى بزرگ كشف كرده‏اند، فاصله‏اى به اندازه هزار ميليون (يك ميليارد) سال نورى مى‏باشد، و خود معترفند كه تازه اين آغاز جهان است نه پايان آن، پس چه مانع دارد كه در آينده با پيشرفت علم هيئت آسمانها و كهكشانها و عوالم ديگرى كشف گردد.

    ____________
    (تفسير نمونه، ج‏1، ص 166 تا 169)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    "الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً " (ملک، 3)

    "طِباقاً" یعنی طبقه‏اى بالاى طبقه ديگر.

    و بعضى گفته اند مقصود به مطابقه مشابهه است، يعنى در محكمى و إحكام و نظم و ترتيب، بعضى شبيه به بعض ديگر است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏10، ص 484)





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    «الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً »

    "طباقا" بر اساس اين تعبير آسمانهاى هفتگانه هر كدام فوق ديگرى قرار دارد، زيرا معنى "مطابقه" در اصل آن است كه چيزى را فوق چيز ديگرى قرار دهند.

    حال اگر آسمانهاى هفتگانه را اشاره به كرات هفتگانه منظومه شمسى بدانيم كه با چشم غير مسلح قابل رؤيتند، هر كدام فاصله معينى از خورشيد دارند و هر يك فوق ديگرى است.

    و اگر آنچه را از ستارگان ثوابت و سيار مى‏بينيم همه را جزء آسمان اول بشمريم معلوم مى‏شود كه در مراحل بالاتر عوالم ديگرى است كه يكى برتر از ديگرى قرار دارد. (تفسير نمونه، ج‏24، ص 319)






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    کلام امام علی علیه السلام :

    "از نشانه هاى توانايى و عظمت خدا، و شگفتى ظرافتهاى صنعت او آن است كه از آب درياى موج زننده، و امواج فراوان شكننده، خشكى آفريد، و به طبقاتى تقسيم كرد، سپس طبقه ها را از هم گشود و هفت آسمان را آفريد، كه به فرمان او برقرار ماندند، و در اندازه هاى معين استوار شدند." (نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبه 211)



    چگونگى آفرينش آسمانها در بیان امام علی علیه السلام:

    "فضاى باز و پستى و بلندى و فاصله هاى وسيع آسمانها را بدون اين كه به چيزى تكيه كند، نظام بخشيد، و شكافهاى آن را به هم آورد، و هر يك را با آنچه كه تناسب داشت و جفت بود پيوند داد، و دشوارى فرود آمدن و برخاستن را آسان كرد، بر فرشتگانى كه فرمان او را به خلق رسانند يا اعمال بندگان را بالا برند.

    در حالى كه آسمان به صورت دود و بخار بود به آن فرمان داد، پس رابطه هاى آن را برقرار ساخت، سپس آنها را از هم جدا نمود و بين آنها فاصله انداخت، و بر هر راهى و شكافى از آسمان، نگهبانى از شهابهاى روشن گماشت، و با دست قدرت آنها را از حركت ناموزون در فضا نگهداشت، و دستور فرمود تا برابر فرمانش تسليم باشند.

    و آفتاب را نشانه روشنى بخش روز، و ماه را، با نورى كمرنگ براى تاريكى شبها قرار داد، و آن دو را در مسير حركت خويش به حركت درآورد، و حركت آن دو را دقيق اندازه گيرى نمود تا در درجات تعيين شده حركت كنند كه بين شب و روز تفاوت باشد، و قابل تشخيص شود، و با رفت و آمد آنها شماره سالها، و اندازه گيرى زمان ممكن باشد.

    پس در فضاى هر آسمان فلك آن را آفريد، و زينتى از گوهرهاى تابنده و ستارگان درخشنده بياراست، و آنان را كه خواستند اسرار آسمانها را دزدانه دريابند، با شهابهاى سوزان تيرباران كرد، و تمامى ستارگان از ثابت و استوار، و گردنده و بى قرار، فرودآينده و بالارونده، و نگران كننده و شادى آفرين را، تسليم اوامر خود فرمود." (نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبه 91/32 تا 38)








    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود