صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشورت با زنان تحصيلكرده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مشورت با زنان تحصيلكرده




    در روايتي از حضرت امير (ع) است كه فرمودند:«ايّاك و ‏مشورة النّساء فانّ رأيهنّ الى اَفن و عزمهنّ الى وهن» بپرهيز از مشورت با زنان، كه رأى آنان ‏ناقص و تصميم آنان سست است. آيا چنين مسئله‌اى شامل حال تمام زنان اعم از تحصيل كرده ‏و تحصيل نكرده است؟!‏



    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۹:۳۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    مساله حائز اهميتي كه در مشاوره ها بايد مورد مداقه قرار گيرد اين است كه مشاور - چه زن و چه مرد -بايد شرايطي داشته باشد و واجد مهارتها و علوم و تجارب و خلقياتي باشد و هركس فاقد اين شروط باشد در روايات از مشاوره با وي نهي شده است خواه زن باشد يا مرد ، مثلا در روايات وارد شده كه با بخيل مشورت نكنيد ، يا در برخي روايات آمده " با آدم ترسو به مشورت ننشينيد و ...
    از امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمود: (با سه طایفه مشورت نكن) «وَلا تُدْخِلَنَّ فی مَشْوَرَتِكَ بَخیلاً یَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ یَعِدُكَ الْفَقْرَ وَلا جَباناً یُضْعِفُكَ عَنِ اْلاُمُورِِ وَلا حَریصاً یُزَیِّنُ لَكَ الشَّرَّهَ بِالْجَوْرِ1؛ با افراد بخیل مشورت نكن زیرا ترا از بخشش و كمك به دیگران باز می‌دارند و از فقر می‌ترسانند (و نیز) با افراد ترسو مشروت نكن زیرا آنها ترا از انجام كارهای مهم باز می‌دارند (و همچنین) با افراد حریص مشورت نكن كه آنها برای جمع آوری ثروت و یا كسب مقام، ستمگری را در نظر تو جلوه‌گر می‌سازند.» از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده: «لاتَشِرْ عَلَی الْمُسْتَبِدِّ بِرَایِهِ2مشورت نكن با كسی كه استبداد رأی دارد.»
    در «رساله‌ی حقوق» كه از امام سجاد ـ علیه السّلام ـ نقل شده چنین آمده: «وَحَقُّ الْمُسْتَشیرِ اِنْ عَلِمْتَ لَهُ رَأْیاً اَشَرْتَ عَلَیْهِ وَ اِنْ لَمْ تَعْلَمْ اَرْشَدْتَهُ اِلی مَنْ یَعْلَمُ وَ حَقُّ الْمُشیرِ عَلَیْكَ اَنْ لا تَتَّهِمَهُ فیما لا یُوافِقُكَ مِنْ رَأْیِهِ فَاِنْ وافَقَكَ حَمِدْتَ اللهَ 3حق كسی كه از تو طلب مشورت می‌كند این است كه اگر عقیده و نظری داری در اختیار او بگذاری و اگر درباره‌ی آن كار چیزی نمی‌دانی او را به كسی راهنمایی كنی كه می‌داند و اما حق كسی كه مشاور تو است، این است كه كه در آنچه كه با تو موافق نیست، او را متهم نسازی پس اگر با تو موافق بود، شكر خدای گویی».

    1- نهج البلاغه، فرمان امام به مالك اشتر
    2- بحار، ج75، ص105.
    3- تفسیر نمونه، به نقل از تفسیر نور الثقلین، ج1، ص405.











    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۹ در ساعت ۰۹:۰۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نكته ديگر اينكه در بررسي روايات همواره بايد شرايط صدور روايت را نيز مد نظر قرار داد زيرا با توجه به تمامي شرايط صدور و فضاي حاكم بر فرهنگ زمان مذكور است كه ميتوان فهم ، قضاوت و استنتاج درستي از روايت داشت .
    در خصوص روايت فوق نيز بايد عرض كنيم كه چنين تعابيري به لحاظ غلبه خارجى موضوع در زمان صدور روايت بوده است بدين معني كه در زمان صدور روايت زنان از تعليم و تربيت صحيح و آموزش و مهارتهاي اجتماعي محروم بودند و لذا چنين تعابيري به جهت غلبه خارجي اين مساله بيان شده است .
    يكي از شروط مشاور هم علم و تجربه لازم در زمينه مشاوره است و اگر كسي فاقد اين شروط باشد - چه زن و چه مرد - از مشاوره با او نهي شده است . بنابراين زن نيز به عنوان يك مشاور اگر از علم و تجربه كافي برخورد بود و ساير شروط را واجد بود ميتواند مورد مشاوره قرار گيرد
    گواه صدق اين سخن روايتي از حضرت امير (ع) است كه در آن فرموده اند :
    ایّاک و مشاوره النساءالاّ من جربت بکمال عقل
    مگر زنانى که کمال عقلشان آزموده و اثبات شده است.
    در حدیث مذکور نیز امام على(ع) کمال عقل و آگاهى را در مشاور شرط مى ‏داند و زن بودن را مانع جوازمشورت نمى ‏شمارد.
    لذا ميتوان نتيجه گرفت كه اگر شرايط مشورت و مشاوره در هر كسي - چه مرد و چه زن - جمع نبود نبايد با او به مشاوره نشست و اگر اين شرايط در فردي مجتمع بود - زن يا مرد - ميتوان با او مشورت نمود .
    زنان نيز اگر شرايط مشاور مجرب را در خود فراهم آورند منعي از اين لحاظ وجود ندارد .
    لذا زنان تحصيلكرده هم اگر اين شروط و كمال عقل را در خود تقويت نميند مي توانند مورد مشاوره قرار بگيرند .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۹ در ساعت ۰۹:۲۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    آيت الله جوادي آملي در اين زمينه بر اين نظرند كه :
    "اگر شرايط درست براى فراگيرى آنها در ‏صحنه تعليم و تربيت فراهم شود اگر غلبه بر عكس نشود لااقل غلبه با مردان نخواهد بود تا منشاء نكوهش ‏گردد. يعنى اگر زنان در پرتو تعليم صحيح و تربيت وزين پرورش يابند و چون مردان بيانديشند و چون رجال تعقّل ‏و تدبّر داشته باشند تمايزى از اين جهت با مردها ندارند و اگر گاهى تفاوت يافت شد، همانند تفاوتى است ‏كه بين خود مردها نيز مشهود است.‏
    مثلاً اگر زنان مستعد به حوزه‌ها و دانشگاه‌هاى علمى راه يابند و همانند مردان به فراگيرى علوم بپردازند ‏و در دروس مشترك آگاهى كامل يابند ديگر نمى‌توان گفت رواياتى كه در نكوهش زنان آمده و احاديثى كه در ‏پرهيز از مشورت با آنها وارد شده و ادلّه‌اى كه در نارسايى عقول آنان رسيده اطلاق دارد و هيچگونه ‏استثنايى نسبت به زنان دانشمند و محقق ندارد بلكه قطعاً اين گونه زنان، مستثنى خواهند بود و در اين ‏زمينه تمايزى با مردها ندارند" ( آیةالله جوادی آملی ،زن در آينهٔ جلال و جمال، ص 37 ـ 36)‏

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط omidvar.rahmat.hagh نمایش پست
    در روايتي از حضرت امير (ع) است كه فرمودند:«ايّاك و ‏مشورة النّساء فانّ رأيهنّ الى اَفن و عزمهنّ الى وهن» بپرهيز از مشورت با زنان، كه رأى آنان ‏ناقص و تصميم آنان سست است. آيا چنين مسئله‌اى شامل حال تمام زنان اعم از تحصيل كرده ‏و تحصيل نكرده است؟!‏

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    نكته ديگر اينكه در بررسي روايات همواره بايد شرايط صدور روايت را نيز مد نظر قرار داد زيرا با توجه به تمامي شرايط صدور و فضاي حاكم بر فرهنگ زمان مذكور است كه ميتوان فهم ، قضاوت و استنتاج درستي از روايت داشت .

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    ر خصوص روايت فوق نيز بايد عرض كنيم كه چنين تعابيري به لحاظ غلبه خارجى موضوع در زمان صدور روايت بوده است بدين معني كه در زمان صدور روايت زنان از تعليم و تربيت صحيح و آموزش و مهارتهاي اجتماعي محروم بودند و لذا چنين تعابيري به جهت غلبه خارجي اين مساله بيان شده است .

    سلام خدمت شما


    یکی از مواردی که همیشه باعث می شود در درستی احادیث انسان مشکوک شود وجودی احادیثی از این قسم
    هست که چون با عقل سلیم بشر سازگار نیست و انسان هرگز نمی تواند باور کند که حضرت علی
    چنین سخن بی مایه ای را برزبان رانده باشد
    پس یا حدیث دروغ است یا بدرستی به ما نرسیده است
    ازاین دوحال خارج نیست و قسم سومی وجود دارد
    این است دلایل کسانی که احادیث را رد می کنند و می گویند احایث منبع درستی برای
    بنا نهادن دین بر پایه ان نیست
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    یکی از مواردی که همیشه باعث می شود در درستی احادیث انسان مشکوک شود وجودی احادیثی از این قسم هست که چون با عقل سلیم بشر سازگار نیست و انسان هرگز نمی تواند باور کند که حضرت علی چنین سخن بی مایه ای را برزبان رانده باشد
    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    پس یا حدیث دروغ است یا بدرستی به ما نرسیده است ازاین دوحال خارج نیست و قسم سومی وجود دارد این است دلایل کسانی که احادیث را رد می کنند و می گویند احایث منبع درستی برای بنا نهادن دین بر پایه ان نیست

    دوست بزرگوار
    همانطور كه در توضيح روايت مورد بحث هم عرض كرديم يكي از لوازم فهم درست روايات ، در نظر گرفتن شرايط صدور آن است لذا در روايت فوق هم ملاحظه ميكنيد كه روايت دروغ نيست بلكه با توجه به فضاي حاكم در شرايط صدور روايت ، چنين مطلبي بيان شده و در روايت ديگر زنان عاقل و فهيم ، از آن استثنا شده اند .
    همانگونه كه آيات قران مطلق و مقيد و ... دارند روايات اهل بيت (ع) نيز همينگونه اند فقط در هنگام برخورد با روايات ، قبل از تحقيق كافي و اصولي در خصوص آن ، نبايد به غلط يا جعلي بودن و يا بالعكس ، حكم نمود .
    همانگونه كه در قران كريم هم بيان شده است : وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم(نحل/44)
    و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى
    لذا وظيفه تبيين و توضيح آيات و احكام ، بر عهده پيامبر (ص) و جانشينان آن حضرت (ص) است همچنين با توجه به آيه شريفه :
    ما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا (حشر/7)
    آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت بازايستيد
    وظيفه داريم امر و نهي پيامبر (ص) و ائمه (ع) را بشناسيم تا از آن پيروي يا از نهي ايشان (ع) دوري گزينيم و اين اوامر و نواهي از طريق روايات و اقوال و تقريرات حضراتشان (ع) به ما رسيده است لذا حكم به دروغ بودن و غير صحيح بودن آنها حكم صحيحي نيست و كساني كه احاديث را رد ميكنند و آنرا مبناي درستي براي توضيح و تبيين آيات و احكام نميدانند بنظر ميرسد اطلاعات كافي از علم الحديث و مسائل مربوط به آن ندارند زيرا در برخورد با روايات شروط و مسائل بسياري بررسي مي شود ، از سلسله اسناد گرفته تا متن و دلالت حديث همه و همه مورد بررسي قرار ميگيرند و به صرف نقل يك روايت ، بر آن اعتماد نمي شود .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۵:۵۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام دوستان عزیز؛
    یعنی در زمان صدور این روایت مردانی که تمایلی به فرا گیری علوم دینی نداشته باشند و یا مردانی که مانند زنان آن دوران امکان تعلیم و تربیت را نداشته باشند، وجود نداشته ؟!!! ، چرا این روایت فقط درمورد زنان مطرح شده ، چرا حضرت یک روایت مشابه همین حدیث درباره این قبیل آقایان مطرح نکرده اند؟ وجود این قبیل روایات مشکلات زیادی رو برای بعضی از خانم ها به وجود آورده ، بعضی از آقایون به خاطر همین حدیث اصلا توجهی به صحبت های خانمشون نمی کنند ، و خانمشون رو در حدی نمی دونن که بخوان با خانمشون مشورت کنند . هرکاری دلشون بخواد بدون هماهنگی و مشورت با خانم انجام می دهند.
    من از این تعجب می کنم که امام علی علیه السّلام که باب همه علوم هستند نمی دونستتن همین روایت که به طور مطلق داره منع می کنه مشورت با خانم رو در آینده موجبات سوءاستفاده برخی از آقایون نسبتا محترم رو فراهم می کنه؟ !!!!!!!!!!!!
    سوال من اینه چرا این قبیل مسایل در اسلام فقط درمورد خانم ها مطرح شده ؟ مگر خداوند در تمام مدت آفرینش از روز ازل تا به حال مرد بی عقل نیافریده ، چرا یه حدیث که فقط و فقط منع کنه مشورت با این قبیل آقایان را وجود نداره! یعنی حدیثی که مستقیم گفته باشه از مشورت با مردانی که از سلامت عقل برخوردار نیستند بپرهیز! ؟!!!
    خواهش می کنم یک نفر من رو توجیه کنه!
    یا علی !
    امان از لحظه های غفلتم که شاهدم هستی مهدی جان ...
    التماس دعا !


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا یه حدیث که فقط و فقط منع کنه مشورت با این قبیل آقایان را وجود نداره! یعنی حدیثی که مستقیم گفته باشه از مشورت با مردانی که از سلامت عقل برخوردار نیستند بپرهیز! ؟!!!
    خواهش می کنم یک نفر من رو توجیه کنه!

    با سلام

    اخباری داریم که از مشورت با هر مرد وزن پست وترسو وبخیل و حریصی نهی فرموده :



    الصّادق(عليه السلام): فلاتستشر العبد والسفلة في أمرك.
    والنهي عن مشورة الفاجر والجبان والحريص والبخيل.

    عن محمد بن آدم عن أبيه، عن أبي الحسن الرضا (عليه السلام)، عن آبائه، عن علي (عليهم السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): يا علي، لا تشاورن جبانا فإنه يضيق عليك المخرج ولا تشاورن بخيلا فإنه يقصر بك عن غايتك، ولا تشاورن حريصا فإنه يزين لك شرها، واعلم أن الجبن والبخل والحرص غريزة يجمعها سوء الظن.علل الشرایع

    همچنین مشورت با هر مرد و زنی که متقی باشند :


    عن محمد بن احمد عن محمد بن الحسين عن ابن محبوب عن معاويه بن وهب عن ابي عبد الله ع قال سمعته يقول كان ابي ع يقول قم بالحق و لاتعرض لمافاتك واعتزل ما لايعنيك و لاتجنب عدوك واحذر صديقك من الاقوام الآمنين والامين من خشي‌ الله و لاتصحب الفاجر و لاتطلعه علي سرك و لاتاتمنه علي امانتك واستشر في امورك الذين يخشون ربهم.


    ضمن اینکه مشورت یک امر اساسی است و با احساسات و عواطف که در زنان غالب است مفید واقع نمیشود.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط f_raha نمایش پست
    سلام دوستان عزیز؛ یعنی در زمان صدور این روایت مردانی که تمایلی به فرا گیری علوم دینی نداشته باشند و یا مردانی که مانند زنان آن دوران امکان تعلیم و تربیت را نداشته باشند، وجود نداشته ؟!!!
    در زمان صدور روايت ، به دليل اينكه زنان غالبا از تعليم و تربيت و كسب مهارتهاي اجتماعي محروم بودند از لحاظ غلبه خارجي موضوع ، اغلب مورد اعتماد كافي براي مشاوره نبودند اما اگر به مطالب مطرح شده دقت فرموده باشيد ، ما در پستهاي قبل به هر دو قسم مساله تصريح نموديم ، يعني هم در خصوص زناني فهيم و با تجربه - حتي در همان عصر صدور حديث - و هم در خصوص مرداني كه شايستگي طرف مشورت قرار گرفتن را ندارند ، در روايات تعيين تكليف شده يعني روايات ديگر مشورت با زناني كه از كمال عقل برخوردارند را اذن داده :
    حضرت علي (ع) فرمودند :ایّاک و مشاوره النساءالاّ من جربت بکمال عقل 1
    و از مشورت با مردان و زناني كه صفات يك مشاور خوب را ندارند ، منع نموده است :
    حضرت علي (ع) مي فرمايند :با افراد بخیل مشورت نكن زیرا ترا از بخشش و كمك به دیگران باز می‌دارند و از فقر می‌ترسانند (و نیز) با افراد ترسو مشروت نكن زیرا آنها ترا از انجام كارهای مهم باز می‌دارند (و همچنین) با افراد حریص مشورت نكن كه آنها برای جمع آوری ثروت و یا كسب مقام، ستمگری را در نظر تو جلوه‌گر می‌سازند.2
    لذا از مجموع روايات در اين باب ميتوان نتيجه گرفت كه امر مشاوره به دليل اهميتي كه دارد ، نيازمند است تا مشاور ، داراي شرايط و ويژگي هاي خاصي باشد ، اين ويژگي ها در هر فردي وجود داشته باشد او قابل مشورت نمودن است و اگر در فردي وجود نداشته باشد ، فاقد اين شايستگي است ، زن باشد يا مرد .

    1- بحارالانوار، ج 103، ص 253
    2-
    نهج البلاغه، فرمان امام به مالك اشتر



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۶:۱۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط f_raha نمایش پست
    وجود این قبیل روایات مشکلات زیادی رو برای بعضی از خانم ها به وجود آورده ، بعضی از آقایون به خاطر همین حدیث اصلا توجهی به صحبت های خانمشون نمی کنند ، و خانمشون رو در حدی نمی دونن که بخوان با خانمشون مشورت کنند . هرکاری دلشون بخواد بدون هماهنگی و مشورت با خانم انجام می دهند.
    با توجه به آيات قرآن كريم 1 و نيز روايات وارده 2 مي توان به اهميت امر مهم مشورت در خانواده پي برد ، مرحوم علامه جعفرى فرمودند، نظام خانواده در اسلام نظام شورایى با سرپرستى و مأموریت اجرایى مرد است3
    و روایات نقل شده از على(ع) یا سایر روایات اثبات مى‏ کند که مقصود از «بر حذر بودن از زنان خوب» یا «برحذر داشتن از مشورت با زنان» دقت در گفتار و اندیشه ‏هاى زنان معمولى است و یا زنان هوسباز ، کم خرد ، تبه کار و تهى مغزى که دل به زخارف فریبنده دنیا بسته و چشم از حقایق برتر فرو بسته‏ اند. اما زنانى که از زر و زیور دنیا اعراض کرده و به تعقل پرداخته‏ اند، مانند مردان شایسته مورد مشورت هستند و به تعبیر علامه جعفرى روایاتى نظیر «ایاک و مشاوره النساء الاّ من جربت بکمال عقل» مؤید نظریه «درون شورایى و برون سرپرستى مرد» در نظام خانوادگى از دیدگاه اسلام است4
    بنابراين تبيين و تفهيم صحيح و درست روايات وارده در اين زمينه به انضمام تفهيم امر مشورت در خانواده و ديدگاه خاص اسلام به اين امر مهم ، ميتواند تا حدود بسياري راهكارهاي مناسبي جهت ترويج مشورت درخانواده ها و تغيير مثبت ديدگاه مردان در اين خصوص باشد .
    1- سوره بقره ، آيه 233 و سوره طلاق آيه 6
    2- به عنوان نمونه رسول اکرم(ص) مى ‏فرماید: «اِئتمروا النساء فى بناتهن»؛ در امور مربوط به دخترانتان با زنان خود مشورت کنید . ر.ك: نهج الفصاحه مترجم: ابوالقاسم پاینده، تهران: سازمان چاپ وانتشارات جاویدان، چاپ نهم، 1354، ص 2، ح 7
    3- علامه جعفرى، زن از دیدگاه امام على(ع)، تنظیم و تلخیص، محمدرضا جوادى،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1378، ص 51
    4- همان، ص 104

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۶:۵۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود