صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در مقابل حرف شیطان سکوت کرد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند در مقابل حرف شیطان سکوت کرد؟




    با سلام
    چرا ابلیس به خدا می‌گوید که تو مرا فریب دادی و خدا هم سکوتی که نشانه‌ی تائید حرف ابلیس است را اختیار می‌نماید؟به این آیات دقت بفرمایید:
    قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَاعراف/14)) (ابلیس) گفت مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده
    قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَاعراف/15)) (ابلیس)گفت پروردگارا از آنجا كه مرا فريفتى، بر سر راه راست تو در كمين آنان مى‏نشينم .

    ابلیس شروع به تهدید خدا می‌کند:
    ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ‏(اعراف/16)آنگاه از پيش و پس و راست و چپشان به سروقتشان مى‏روم، و بيشترشان را سپاسگزار نخواهى يافت‏.

    خدا در پاسخ به او می‌گوید که:
    قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْؤُومًا مَّدْحُورًا لَّمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ لأَمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنكُمْ أَجْمَعِينَ(اعراف/17)(الله) گفت از آنجا (بارگاه الهی) نكوهيده و سرشكسته بيرون شو جهنم را از پيروان تو و همگى شما آكنده خواهم ساخت.‏



    كارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط سائل قرآنی : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۰:۱۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    چرا ابلیس به خدا می‌گوید که تو مرا فریب دادی و خدا هم سکوتی که نشانه‌ی تائید حرف ابلیس است را اختیار می‌نماید؟به این آیات دقت بفرمایید:
    قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَاعراف/14)) (ابلیس) گفت مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده
    قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَاعراف/15)) (ابلیس)گفت پروردگارا از آنجا كه مرا فريفتى، بر سر راه راست تو در كمين آنان مى‏نشينم .


    دو مسئله باید روشن شود:
    اول
    آیا کلام شیطان باطل است؟
    به عبارتی دیگر آیا صحیح است به خداوند نسبت اغواء داد؟
    آیا اغواء به معنای فریب دادن است؟
    دوم
    اگر کلام فوق باطل باشد چرا خداوند سکوت کرد؟
    آیا هر سکوتی نشانه تأیید است؟

    ابتدا معنای لغوی اغواء:
    غوى: غىّ و غواية بمعنى رفتن براه هلاكت است. گر چه آنرا ضلالت نوميدى، جهل ناشى از اعتقاد فاسد و فساد گفته‌اند، زيرا ضلالت بمعنى گمراهى است و غىّ با آن و رفتن در راه هلاكت هر دو ميسازد بعبارت ديگر ضالّ ممكن است بى‌هدف باشد يا در راه هلاكت ولى غوايت آن است كه فقط در راه هلاكت باشد طبرسى ذيل آيۀ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ بقره: 256. فرموده: «غَوى يَغْوى غَيّاً وَ غَوايَةً: سَلَكَ طَريقَ الْهَلاكِ» يعنى راه هلاكت در پيش گرفت: در نهايه آنرا ضلالت و دخول در باطل گفته است بنظرم منظورش قسمت دوم ضلالت است كه همان هلاكت و دخول در باطل باشد. قاموس قرآن ج 5 ص 131

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    به هر حال بعضی از مفسرین، نسبت دادن اصل گمراهی را به خداوند بدون مشکل دانسته و آن را شبیه مواردی در قرآن دانسته اند که عزت و ذلت و هدایت و گمراهی از ناحیه خدا معرفی شده است، مثلا:
    تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ (آل عمران 26) هر كس را بخواهى، عزت مى‏دهى و هر كه را بخواهى خوار مى‏كنى.
    يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاء (نحل 93) ولى خدا هر كس را بخواهد (و شايسته بداند) گمراه، و هر كس را بخواهد (و لايق بداند) هدايت مى‏كند!

    پس چه فرقی می کند اغواء به خداوند نسبت داده شود یا ذلت و گمراهی!!

    حسینی همدانی در انوار درخشان ج9 ص375 می نویسد:
    بيان درخواست شيطان از ساحت پروردگار است و حرف باء سببيه و جمله اغويتنى خطاب به پروردگار نموده و اغواء و گمراهى خود را نسبت به پروردگار داده و مراد او از اغواء لعن و طرد او از رحمت پروردگار است در نتيجه امتناع شيطان از سجده بآدم عليه السّلام مستحق آن شد كه پروردگار او را از رحمت خود طرد فرمود.
    بدين جهت شيطان كه رانده از رحمت گشت در مقام انتقام از بشر برآمده و بر غوايت و ضلالت خود افزود گفت بار الها بمنظور انتقام از بشر پيوسته در مقام اضلال هر يك از افراد بشر خواهم برآمد و جمله اغويتنى گرچه در مقام اعتراض و مبارزه با پروردگار است ولى از نظر رعايت توحيد افعالى صحيح است، زيرا طرد و راندن از رحمت نيز مانند رحمت مستند پروردگار است كه در اثر غوايت و امتناع شيطان از سجده بآدم عليه السّلام از شمول رحمت خاصه براى هميشه محروم و رانده شد و هر حكم و فرمانى چه اثباتى باشد و يا سلبى اختصاص به پروردگار دارد و نظر به اين كه محروميت او از رحمت پروردگار ذاتى او گشت ناگزير با خاطرات هر فردى تماس ميگيرد و لازم ذاتى او آنستكه آن شخص را بمخالفت پروردگار و تمرد از امر او دعوت مى‏نمايد و در صورت اقتضاء نيز تمام نيرو كه در اختيار دارد بكار مى‏برد تا اينكه او را پيرو و هم كيش خود كند.
    و گفته شده مراد از جمله بما أغويتنى تمرد از امر پروردگار و امتناع از سجده بآدم عليه السّلام است از نظر اينكه پروردگار شيطان را اغواء نمود و از سجده بآدم خود دارى كرد شيطان در مقام مبارزه و گمرهى بيشترى برآمده گفت در مقام اغواء و ضلالت افراد بشر برميآيم و همه را هم كيش خود خواهم نمود.
    ولى اين نظر بر خلاف حقيقت و بر خلاف ظاهر است زيرا تمرد شيطان از امر بسجده غوايت و عصيان ابتدائى است و مستند بحسادت و رشك ذاتى است كه شيطان نسبت بآدم داشته و بكار برده است و سبب خروج او از صف فرشتگان گرديد و تنها خوددارى از سجده سبب غوايت بطور حتم و گمرهى شيطان گشته و مستحق لعن و طرد پروردگار گرديد.
    و چنانچه امتناع او از سجده مستند به پروردگار باشد كه بدين جهت پروردگار او را اغواء نموده باشد جبر لازم مى‏آيد ناگزير تمرد شيطان از سجده بآدم بطور مستقيم بخود او استناد دارد و پس از اين غوايت و گمراهى كه در اثر رشك بمقام آدم بوده و بسوء اختيار ابليس استناد دارد آنگاه مستحق طرد و لعن گشته و از رحمت پروردگار براى هميشه مطرود و رانده شد و اين لعن و طرد از رحمت اغوائى است كه پروردگار در باره او اجراء فرمود و بر شقاوت او افزود و بصورت غوايت ذاتى درآمد و مسطوره غضب پروردگار گرديد در اين صورت به هر فردى از بشر تماس بگيرد و در خاطر و انديشه او راه بيابد او را نيز دور از رحمت پروردگار خواهد نمود.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۷/۱۹ در ساعت ۲۲:۳۸
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    بنابراین اغواء در اثر انتخاب بد شیطان محقق شد، از طرفی دیگر شیطان با ابزاری که خداوند در اختیارش گذاشته بود گمراه شد، در واقع هم می توان گمراهی را به خداوند نسبت داد چون ابزار اغواء را به شیطان واگذار نمود هم به خود شیطان نسبت داد چون انتخاب بدی کرد.

    مثل این قضیه را در هر ابزاری داریم، مثلا تیزی تیغ را خداوند به تیغ داده است، اگر به دست جراح متخصص و متعهد باشد حیات و زندگی به ارمغان می آورد، اگر دست دیوانه ای زنجیره ای قرار بگیرد جان انسانها را به خطر می اندازد، خداوند راضی به برش تیغ هست، چه دست ظالم چه گلوی مظلوم، زیرا خودش این نیرو را به تیغ داده است، اما خداوند ظالم را عقوبت میکند، چون ظلم را دوست ندارد، پس اراده ظالم را نمی خواهد گرچه مانع آزادی ظالم در بریدن نیز نمی شود، دقت کنید!

    به هر حال چه نسبت اغواء به خداوند صحیح باشد چه غلط این سؤال مطرح می شود:
    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    خدا هم سکوتی که نشانه‌ی تائید حرف ابلیس است را اختیار می‌نماید؟
    از کجا چنین نتیجه ای گرفتید؟
    مگر هر سکوتی نشانه تأیید است؟

    دقت کنید، نظرات قرآن را با مطالعه چند آیه اطراف نمی توان فهمید، بلکه باید تمام مواردی که به نوعی مربوط به بحث است را دقت نمود، در واقع خداوند در جاهاى متفاوتى جواب اين مسئله را داده است، مثلا در همین آیه مورد بحث، آیاتی که اختیار و آزادی را بیان می کند باید مورد مطالعه قرار گیرد، آیاتی مثل:
    و أن لیس للإنسان الا ما سعی، فمن یعمل مثقال ذرة شرا... خیرا یره، و آیاتی مثل اینها.

    بنابراين اگر اغواء به خداوند نسبت داده شود معنا ندارد به شيطان و تابعينش وعده جهنم داده شود:
    قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعينَ (اعراف 18)
    قالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزاؤُكُمْ جَزاءً مَوْفُوراً (اسراء 63)
    لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعينَ (ص 85)
    موفق باشید.


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۷/۱۹ در ساعت ۲۳:۰۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    از کجا چنین نتیجه ای گرفتید؟ مگر هر سکوتی نشانه تأیید است؟
    سلام
    ممنونم از پاسختون.
    توضیحات ابتدایی شما مورد سوال من نبوده است و من عرض نکردم که خدا شیطان رو گول زده بلکه سوال من علت سکوت خداوند است؟
    خوب خداوند می فرمودند خودت باعث شدی و اختیار داشتی و ... در همین جا می فرمود نه ایات دیگه.چون این ایات مربوط به یک قضیه است که در یک زمان خاص پیش امده است.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 13 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    2



    آيا ميشه گفت اين سكوت خداوند براي باز گذاشتن راه برگشت شيطان بوده؟
    گمشده...

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    خوب خداوند می فرمودند خودت باعث شدی و اختیار داشتی و ... در همین جا می فرمود نه ایات دیگه.
    به عرائض گذشته بیشتر دقت کنید دوست عزیز!
    لازم نیست خداوند حرف شیطان را رد کند و اگر لازم باشد باز لازم نیست همینجا رد نماید، بحث آزادی عمل و حق انتخاب جن و انس و اینکه آنها در برابر اعمالشان مسئول هستند را در لابلای آیه های قرآن می توان دید.

    این توقع شما (رفع شبهات هر آیه ای در همان جا مطرح شود) دو مشکل اساسی دارد:
    اول
    سیره ائمه معصومین (مفسران واقعی قرآن) بر کنار هم چیدن آیات قرآن است، آیاتی که به لحاظ ترتیبی فاصله زیادی از یکدیگر دارند.
    دوم
    پاسخ همه شبهات قرآنی را نمی توان از خود قرآن طلب کرد، زیرا همان مفسران واقعی قرآن بارها و بارها تأکید کردند که فقط ما می دانیم عام و خاص و ناسخ و منسوخ و محکم متشابه و ... قرآن چیست!

    بنابراین توجه به سائر آیات قرآن و در کنار آن آیات، لزوم پیروی از منطق اهل بیت علیهم السلام بهترین پاسخ شبهات قرآنی خواهد بود.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۰:۱۶
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط یاقمر بنی هاشم (ع) نمایش پست
    ميشه گفت اين سكوت خداوند براي باز گذاشتن راه برگشت شيطان بوده؟
    کسی که لعنت دائمی گریبان گیرش شده راهی برای بازگشت ندارد، زیرا در آیات قبل آن لعنت دائمی خداوند مطرح شده است:
    قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ وَ إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلىَ‏ يَوْمِ الدِّينِ(حجر 34و35) فرمود: «از صف آنها [فرشتگان‏] بيرون رو، كه رانده‏شده‏اى (از درگاه ما!). و لعنت (و دورى از رحمت حق) تا روز قيامت بر تو خواهد بود!»

    در واقع شیطان پس از آنکه مطمئن شد خداوند او را الی الأبد ملعون قرار داده به دنبال این شد که سائر بندگان خدا را نیز بدان ورطه بکشاند لذا گفت بما اغویتنی، یعنی چون تو را ملعون و گمراه ساختی آن را نیز گمراه می کنم.

    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7

    آیا خداوند شیطان را گمراه نمود؟!




    آیا خداوند شیطان را گمراه نمود؟!
    یقینا در خداوند متعال ظلم و بی عدالتی وجود ندارد، و گمراه کردن بندگان از بارزترین نمونه های ظلم است، و اگر در جائی چنین نسبتی به خداوند داده شود فقط بعنوان اینکه خداوند قانونگذار است می توان پذیرفت، یعنی او برای هر قدم بدی عاقبت بدی نیز در نظر گرفته است، مثلا قتل را نتیجه خوردن سمّ و سقوط از ارتفاع معین نموده همچنین توجه نکردن به ندای فطرت و توحید را سبب گمراهی از حق و حقیقت مقرر داشته است، پس او تأثیر را در سبب قرار داده اما فراهم کردن سبب را در اختیار بندگان قرار داده است اما اینکه تمام اسباب گمراهی را خداوند فراهم نموده باشد این قطعا ظلم است، علامه طباطبائی توضیح بسیار خوبی دارد (ترجمه تفسیر المیزان ج 12 ص 237-238):
    حرف" باء" در جمله" بِما أَغْوَيْتَنِي" باء سببيت است، و حرف" ما" مصدريه است كه جمله را چنين معنا مى‏دهد:" پروردگارا من اغواء كردنت را سبب قرار مى‏دهم براى اينكه فساد را در نظر بشر جلوه دهم و بدينوسيله اغواى خودم را در دل آنها هم بيندازم" و اين همان معنايى است كه از جمله" أَغْوَيْناهُمْ كَما غَوَيْنا" (قصص63) نيز استفاده مى‏شود...
    و از اينكه ابليس اغواى خود را به خدا نسبت داد و خدا هم نه آن را رد كرد، نه جوابش داد مى‏فهميم كه مقصود از آن غوايت، قضيه سرپيچى از سجده بر آدم نبوده، براى اينكه هيچ رابطه ‏اى ميان سرپيچى او و معصيت انسان نيست، تا آن سبب اين شود، و ابليس با سرپيچى خودش وسيله معصيت بشر را فراهم كند.
    بلكه مقصود از اين اغواء آن غوايتى است كه از خطاب خدايى استشمام نمود، و فهميد كه لعنت مطلقه خدا كه همان دورى از رحمت او و گمراهى از طريق سعادت است، براى هميشه در باره‏ اش مسلم شده، البته اين استقرار لعنت گزافى و بيهوده نبوده، بلكه اثر آن اغوايى است كه خودش براى خود پسنديد، پس اضلال خداى تعالى در باره او اضلال ابتدايى نيست، بلكه اضلال مجازاتى است، كه مكرر گفته‏ ايم جائز است و هيچ اشكالى ندارد، و به همين جهت بود كه خداى تعالى هم آن را انكار نكرد و در آيه:" يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِينَ" «1» به بيانى كه در ذيل آن و در چند جاى اين كتاب گذرانديم، به آن اعتراف و تصريح نموده است.
    اينجاست كه معناى سببيت اغواى شيطان براى غوايت مردم درست در مى‏آيد، يعنى بخاطر اينكه او خودش دور از رحمت خدا و دور از سعادت شده و اين دورى بخاطر لزوم و هميشگى لعنت خدا لازمه او گشته، لذا هر وقت كه با وسوسه ‏ها و تسويلات خود به درون دلى رخنه كند، و نزديك شود همين نزديكى او باعث دور شدن آن دل است از خدا و رحمت او. و اينكه مى‏گوييم: او مردم را اغواء مى‏كند، معنايش اين است كه اثر غوايت خود را در آن دل مى‏اندازد.
    اين آن حقيقتى است كه دقت و تدبر در آيات قرآنى آن را به دست مى‏دهد، و خلاصه‏ اش اين شد كه: منظور از اغواى خداى تعالى شيطان را، اغواء و اضلال ابتدايى نيست. بلكه به عنوان مجازات است، و جمله" وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي" هم آن را افاده مى‏كند.

    والسلام.
    ـــــــــــــــــــ
    (1)بقره 26: خدا جمع زيادى را با آن گمراه، و گروه بسيارى را هدايت مى‏كند ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مى‏سازد!

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۰:۳۹
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب پاسخگو: به نظر من اینکه شیطان سجده نکند و از درگاه خداوند رونده بشه، همه یک اصلی بود که باید اتفاق میافتاد. مگر نه اینکه خداوند به انسان عقل و هوش داده و قدرت انتخاب و تعقل؟
    مگر نه اینکه به فرشتگان گفت: من چیزی رو میدونم که شما نمیدونید؟ مگر نه اینکه انسان هم میتونه از ملائک بالاتر و فراتر بره و هم میتونه از حیوانات پست تر و فرومایه تر بره؟
    خب دلیل اینکه خداوند به انسان قدرت تفکر و تعقل و قدرت انتخاب داده چیه؟ غیر از اینه که میخواست آزمایشش کنه؟
    خب اصلا از نظر من اینکه انسان ا طرف شیطان فریب بخوره باید اتفاق میافتاد.

    چرا که خداوند زمین رو آفرید که انسانها توش برن و زندگی کنن. به نظر خود شما، اینکه انسان برای یک کاری تلاش کنه و بدستش بیاره شیرین تر هست یا اینکه مفتی مفتی بدستش بیاره؟

    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود