صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا طبق گفته قران همه موجودات جفت دارند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا طبق گفته قران همه موجودات جفت دارند؟





    سلام
    در قرآن خداوند می فرماید:آن خدایی که
    همهُ موجودات عالم را جفت آفریده و برای شما کشتیها و چهار پایانرا در آب و خاک مقرر فرمود.
    (سوره زخرف.آیه12)
    اما همهُ جانوران عالم جفت نیستند.برای مثال تک سلو لی ها از جمله آمیب دارای جنس نروماده نیستند وموجوداتی هستند که هردو سلول نر و ماده را با هم دارند(موجودات هرمافرودیست)؟



    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۰:۴۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    این آیه نمی تواند مستند سخن شما باشد!




    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست

    سلام
    در قرآن خداوند می فرماید:آن خدایی که
    همهُ موجودات عالم را جفت آفریده و برای شما کشتیها و چهار پایانرا در آب و خاک مقرر فرمود.
    (سوره زخرف.آیه12)
    اما همهُ جانوران عالم جفت نیستند.برای مثال تک سلو لی ها از جمله آمیب دارای جنس نروماده نیستند وموجوداتی هستند که هردو سلول نر و ماده را با هم دارند(موجودات هرمافرودیست)؟
    سلام دوست عزیز،
    ظاهرا ترجمه دقیقی از آیه مورد اشاره ذکر نکرده اید! توجه فرمایید:

    وَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعامِ ما تَرْكَبُونَ (زخرف/12)
    و همان كسى كه همه زوجها را آفريد، و براى شما از كشتيها و چهارپايان مركبهايى قرارداد كه بر آن سوار مى‏ شويد

    آیه کریمه نمی فرماید: «همهُ موجودات عالم را جفت آفریده» آنگونه که شما نقل کرده اید بلکه می فرماید: «همان كسى كه همه زوجها را آفريد».

    پس استدلال شما به این آیه چندان صحیح به نظر نمی رسد. در پستهای بعد، آیه ای که در این موضوع می شد بدان استناد کنید را با توضیحاتی عرض خواهم کرد.

    و اما توضیح بیشتر درباره این آیه:

    در آیات 10 تا 12 سوره مبارکه زخرف، برای یاد نعمتهای پروردگار مواردی را برمی شمارد از جمله همین خلقت ازواج در عالم هستی: تعبير به "زوجها" در این آیه شریفه، كنايه از انواع حيوانات است، به قرينه گياهان كه در آيه قبل ذکر شده.

    هر چند بعضى از مفسران آن را اشاره به تمام انواع موجودات اعم از حيوان و گياه و جماد دانسته‏ اند، چرا كه قانون زوجيت در همه آنها حاكم است و هر يك جنس مخالفى دارد: آسمان و زمين، شب و روز، نور و ظلمت، شور و شيرين، خشك و تر، خورشيد و ماه، بهشت و دوزخ، جز ذات خداوند پاك كه يگانه و يكتاست و هيچگونه دوگانگى در ذات مقدسش راه ندارد ولى همانگونه كه گفتيم قرائن موجود نشان مى ‏دهد كه منظور این آیه "ازواج حيوانات" است و مى‏ دانيم قانون زوجيت قانون حيات در همه جانداران مى ‏باشد و افراد نادر و استثنايى مانع از كليت قانون نيست.

    بعضى نيز "ازواج" را به معنى اصناف حيوانات گرفته ‏اند، همچون پرندگان و چهارپايان و آبزيان و حشرات و غير آنها. (با استفاده از: تفسير نمونه، ج‏21، ص: 19)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۵:۱۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    مروری بر آیاتی که به زوجیت اشیاء اشاره نموده (1)




    بنده عین پرسش شما را در سایتی دیگر دیده بودم اما ظاهرا کسی بدان پاسخ نداده بود. برای اینکه این بحث در حد مقدور کاملا روشن شود، بهتر است ابتدا مروری داشته باشیم بر آیاتی که به «زوجیت اشیاء» اشاره دارد و مرتبط با بحث ماست؛ لطفا توجه فرمایید:

    کلمه «الازواج» دو بار در قرآن آمده؛ مضمون هر دو آیه هم شبیه یکدیگر است و در ضمن برشمردن نعمتهای خداوند، به مسأله خلقت ازواج هم اشاره می کند:

    آیه 12 سوره مبارکه زخرف:

    وَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعامِ ما تَرْكَبُونَ (زخرف/12)
    و همان كسى كه همه زوجها را آفريد، و براى شما از كشتيها و چهارپايان مركبهايى قرارداد كه بر آن سوار مى‏ شويد

    آیه 36 سوره مبارکه یس:

    سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ (یس/36)
    منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى‏ روياند، و از خودشان و از آنچه نمى‏ دانند

    در این آیه هم به دو مورد از مصادیق آشکار این زوجها یعنی گیاهان و انسان ها اشاره شده است.

    در این دو آیه به موضوع بحث یعنی «زوجیت تمام اشیاء عالم» اشاره نشده است و دست کم اشاره اش تصریحی ندارد پس خارج از موضوع بحث ماست.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۵:۴۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    مروری بر آیاتی که به زوجیت اشیاء اشاره نموده (2)




    کلمه «زوج» در موارد متعددی بکار رفته اما آیاتی که مرتبط با این بحث است و کلمه زوج در آنها آمده، 4 مورد است:

    1-
    ... وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ (حج 5)
    ... زمين را (در فصل زمستان) خشك و مرده مى ‏بينى، اما هنگامى كه آب باران بر آن فرو مى ‏فرستيم، به حركت درمى ‏آيد و مى‏ رويد و از هر نوع گياهان زيبا می رویاند

    2-
    أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنا فيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَريمٍ (شعراء 7)
    آيا آنان به زمين نگاه نكردند كه چقدر از انواع گياهان پرارزش در آن رويانديم؟

    3-
    خَلَقَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها وَ أَلْقى‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ وَ بَثَّ فيها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا فيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَريمٍ (لقمان/10)

    (او) آسمانها را بدون ستونى كه آن را ببينيد آفريد، و در زمين كوه ‏هايى افكند تا شما را نلرزاند (و جايگاه شما آرام باشد) و از هر گونه جنبنده ‏اى روى آن منتشر ساخت و از آسمان آبى نازل كرديم و بوسيله آن در روى زمين انواع گوناگونى از جفتهاى گياهان پر ارزش رويانديم‏

    4-
    وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَيْنا فيها رَواسِيَ وَ أَنْبَتْنا فيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ (ق/7)
    و زمين را گسترش داديم و در آن كوه‏ هايى عظيم و استوار افكنديم و از هر نوع گياه بهجت‏ انگيز در آن رويانديم،

    5-
    وَ هُوَ الَّذي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فيها رَواسِيَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (رعد/3)
    و او كسى است كه زمين را گسترد و در آن كوه‏ ها و نهرهايى قرار داد و در آن از تمام ميوه ‏ها دو جفت آفريد (پرده سياه) شب را بر روز مى ‏پوشاند در اينها آياتى است براى گروهى كه تفكر مى‏ كنند

    6- صريح ترين و عمومى ترين آيه:
    وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (ذاريات/49)
    و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد

    همانطور که ملاحظه می فرمایید در 5 آیه اول سخن از زوجیت در خصوص گیاهان و میوه آنهاست. مطلبی که در زمان قرآن به صراحت و روشنی مشخص نبود اما قرآن این زوجیت را در مورد گیاهان مطرح می کند و مشخص است که معنای زوجیت در گیاهان همان نر و ماده بودن آنهاست. اگر «لينه» دانشمند و گياه شناس معروف سوئدى در اواسط قرن 18 ميلادى موفق به كشف زوجيت عمومى و همگانى در جهان گياهان شد، قرآن مجيد در يك هزار و چهار صد سال قبل از آن، اين حقيقت را بیان نموده است. (برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص462)
    بنابراین این 5 آیه هم از موضوع بحث ما (که زوجیت تمام اشیاء عالم است) خارج است.

    تنها آیه ای که جا داشت دوست خوبمان بدان تمسک کنند و پرسش خود را بر اساس آن مطرح نمایند، مورد ششم یعنی آیه 49 ذاریات می باشد که در پست بعدی درباره آن توضیح خواهم داد.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۵:۴۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    معنای کلمه «زوج»




    همانطور که عرض کردم تنها آیه ای که می تواند مستند دوست خوبمان قرار گیرد این آیه است:

    وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (ذاريات/49)
    و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد

    ابتدا کلمه «زوج» (که اساس و ریشه پرسش دوست خوبمان است) را با توجه به کتابهای معتبر لغت معنا می کنیم و بعد نظر مفسران و دانشمندان دینی را درباره این آیه ذکر می کنیم:

    معنای لغوی کلمه «زوج»:
    زوج:
    الزَّوْجُ: خلاف الفَرْدِ. يقال: زَوْجٌ أَو فَرْد؛ [قال] ابن سيدة...الزوج: الاثنان‏ (لسان العرب، ج‏2، ص: 291)

    زوج‏:
    يقال لكلّ واحد من القرينين من الذّكر و الأنثى في الحيوانات الْمُتَزَاوِجَةُ زَوْجٌ، و لكلّ قرينين فيها و في غيرها زوج، كالخفّ و النّعل، و لكلّ ما يقترن بآخر مماثلا له أو مضادّ زوج. ( المفردات في غريب القرآن، ص: 384)

    یعنی:
    به هر یک از دو قرين از مذكّر و مؤنّث در حيواناتی که جفت دارند، زوج گفته می شود؛ نیز به هر دو قرين در غير حيوانات نيز زوج اطلاق می شود: مثل يك جفت كفش؛ نیز به هر چیزی که مانند یا ضدی داشته باشد

    -----------------------------------

    "ازواج" جمع "زوج" معمولا به دو جنس مذكر و مؤنث گفته مى ‏شود، خواه در عالم حيوانات باشد، يا غير آنها، سپس توسعه داده شده و به هر دو موجودى كه قرين يكديگر و يا حتى ضد يكديگرند "زوج" اطلاق مى ‏شود، حتى به دو اطاق مشابه در يك خانه، يا دو لنگه در، و يا دو همكار و قرين، اين كلمه گفته مى‏ شود و به اين ترتيب براى هر موجودى در جهان، زوجى متصور است. (تفسير نمونه، ج‏18، ص: 377)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۵:۴۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نظر غالب مفسرین (1)




    بیشتر مفسران، "زوج" را در آیه مورد بحث (ذاریات/49) را به معنى «اصناف مختلف موجودات جهان» دانسته اند كه به صورت "زوج" خلق شده اند: مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و غير اينها.

    به برخی آرای مفسران شیعه و سنی و جدید و قدیم که در ذیل آیه آمده است، توجه فرمایید (متن عبارات عربی روشن و ساده است لذا بیشتر موراد را ترجمه نکرده ام):


    1- الجوهر الثمين في تفسير الكتاب المبين، ج‏6، ص: 88
    قوله تعالى «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ» صنفين، كالذكر و الأنثى و السماء و الأرض و الشمس و القمر و غيرها.

    2- خلاصة المنهج، ج‏6، ص: 28
    زَوْجَيْنِ [یعنی] دو صنف كه هر يكى زوج ديگريست از حيثيت شكل مانند مرد و زن و يا به جهت تعاقب [پشت سر هم قرار گرفتن] چون ليل و نهار و شمس و قمر و ربيع و خريف و شتا و صيف و يا به جهت مخالفت ذاتى چون نور و ظلمت و رطب و يابس [خشک] و سهل [دشت] و جبل [کوه] و بر اين قياس سما و ارض و بر و بحر و جن و انس و غير آن و يا بطريق مخالفت صفاتى چون حلم و قهر و سقم و صحت و غنا و فقر و ضحك و بكا و موت و حيات مراد آنست كه آنچه آفريده‏ايم به طريق زوجية آفريده ‏ايم

    3- روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن، ج‏18، ص 114
    مراد دو نوع و دو صنف‏ اند چون: آسمان و زمين، و برّ و بحر، و سهل و جبل، و تابستان و زمستان، و خريف و بهار، و شب و روز، و جنّ و انس، و نر و ماده

    4- زبدة التفاسير، ج‏6، ص: 480
    وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ من الحيوان خَلَقْنا زَوْجَيْنِ ذكرا و أنثى. أو و من كلّ شي‏ء من الأجناس خلقنا نوعين و يؤيّده ما روي عن الحسن: السماء و الأرض، و الليل و النهار، و الشمس و القمر، و البرّ و البحر، و الموت و الحياة. فعدّد أشياء أخر و قال: كلّ اثنين منها زوج، و اللّه تعالى فرد لا مثل له.

    5- مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏9، ص: 241
    أي و خلقنا من كل شي‏ء صنفين مثل الليل و النهار و الأرض و السماء و الشمس و القمر و الجن و الإنس و البر و البحر و النور و الظلمة عن الحسن و مجاهد و قيل الزوجين الذكر و الأنثى عن ابن زيد

    6- مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج‏13، ص: 329
    وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ و از هر صنف از اصناف موجودات دو فرد آفريده شده كه هر يك جفت ديگرى است (كل شيئى) عموم دارد و شامل تمام اقسام و انواع موجودات ميگردد و مقصود از زوجين فقط نر و ماده از افراد بشر و حيوانات و انواع و اقسام آنان نيست چنانچه شايد بعضى چنين گمان كرده باشند بلكه شامل تمام ذره‏ هاى موجودات امكانى ميگردد حتى مواد اصليه و عناصر كه مواد موجوداتند چنانچه در محل خود مبرهن گرديده و معلوم گشته همان ماده اوليه كه (مادة المواد) و عنصر اول نامند از دو اصل تركيب شده و آن را بنامهاى مختلف معرفى نموده ‏اند گاهى آن را (الكتريسته) مثبت و منفى گويند، و به اعتبار ديگر (نيرو و ماده) يا انرژى و ماده نامند. خلاصه آيه بما ارائه ميدهد كه تمام موجودات امكانى مركب و از دو چيز تحقق پيدا نموده ‏اند فرديت و وحدت و بساطت منحصر بذات ذو الجلال خداوندى خواهد بود كه نه جفت دارد و نه اجزاء و نه از چيزى تركيب گرديده شده او است (موجود بذاته و لذاته و فى ذاته) «1» (وحده لا اله الا هو). اشاره به اينكه موجودات چون تركيب شده از اجزاء ميباشند و هر مركبى تركيب كننده لازم دارد و نيز زوجين هر يك محتاج بديگرى است اين است كه موجودات امكانى محتاج بواجب الوجودند كه ساحت قدس او مبرا از تركيب و جفت و شريك و نظير خواهد بود نه در مرتبه ذات محتاج بغير است و نه در مرتبه افعال محتاج به معين و كمك كننده مي باشد.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۶:۴۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نظرات غالب مفسرین (2)




    7- من هدى القرآن، ج‏14، ص: 65
    وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ و تتجلى هذه الزوجية في أروع صورها بين الذكر و الأنثى، التي نراها في الإنسان و الحيوان و النبات، بل و في كل شي‏ء مخلوق حتى الذرة المتناهية في الصغر تجد فيها الجانب المنفي (المتمثل في الالكترون) و الجانب المثبت (المتمثل في البرتون).

    8- الميزان في تفسير القرآن، ج‏18، ص: 382
    قوله تعالى: «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» الزوجان المتقابلان يتم أحدهما بالآخر: فاعل و منفعل كالذكر و الأنثى، و قيل: المراد مطلق المتقابلات كالذكر و الأنثى و السماء و الأرض و الليل و النهار و البر و البحر و الإنس و الجن و قيل: الذكر و الأنثى و قوله: «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» أي تتذكرون أن خالقها منزه عن الزوج و الشريك واحد موحد.

    ترجمه:
    كلمه "زوجين" به معناى هر دو چيزى است كه مقابل هم باشند و تکمیل کننده هم باشند؛ يكى فاعل و مؤثر است و ديگرى منفعل و متاثر از او مانند نر و ماده. بعضى گفته ‏اند: اين كلمه به معناى هر چیزی است که متقابلی دارد مانند نر و ماده، زمين و آسمان، شب و روز، خشكى و دريا، و انس و جن. بعضى نیز گفته ‏اند: اصلا اين كلمه به معناى جنس نر و ماده است

    «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» اشاره دارد به اینکه: اگر از هر چيزى جفت خلق كرديم براى اين است كه شايد شما متذكر شويد و بفهميد كه خالق آن، خودش زوج ندارد و منزه از داشتن زوج و شريك است، بلكه واحدى است كه جفت ندارد.

    البته نظر تفسیر نمونه اندکی تفاوت دارد:

    بسيارى از مفسران "زوج" را در اينجا به معنى "اصناف مختلف" دانسته و آيه فوق را اشاره به اصناف مختلف موجودات اين جهان مى ‏دانند كه به صورت "زوج" "زوج" درآمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و غير اينها.

    ولى چنان كه قبلا ذيل آيات مشابه نيز گفته ‏ايم، "زوجيت" در اينگونه آيات مى‏ تواند اشاره به معنى دقيقترى باشد، زيرا واژه "زوج" را معمولا به دو جنس "نر" و "ماده" مى ‏گويند، خواه در عالم حيوانات باشد يا گياهان، و هر گاه آن را كمى توسعه دهيم، تمام نيروهاى "مثبت" و "منفى" را شامل مى‏ شود، و با توجه به اينكه قرآن در آيه فوق مى‏ گويد: "مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ" (از همه موجودات) نه فقط موجودات زنده، مى ‏تواند اشاره به اين حقيقت باشد كه تمام اشياء جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروز از نظر علمى مسلم است كه "اتمها" از اجزاء مختلفى تشكيل يافته ‏اند، از جمله اجزايى كه داراى بار الكتريسته منفى هستند، و "الكترون" ناميده مى‏شوند، و اجزايى كه داراى بار الكتريسته" مثبت" هستند و پروتون نام دارند. بنا بر اين الزامى نيست كه "شى‏ء" را حتما به معنى حيوان يا گياه تفسير كنيم، و يا زوج را به معنى "صنف" بدانيم. (تفسير نمونه، ج‏22، ص: 376)

    توضیح تکمیلی و نتیجه بحث در پست بعدی...


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۵:۰۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    خلاصه و نتیجه ای از بحث




    ظاهرا تنها آیه ای که می تواند مستند پرسش دوست خوبمان باشد آیه 49 سوره ذاریات است که می فرماید:


    وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (ذاريات/49)
    و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد

    در کتابهای معتبر لغت گفته شده: کلمه «زوج» به طور کلی به چیزهایی که قرین یکدیگر و یا حتی ضد یکدیگرند، اطلاق می گردد: مرد و زن، نر و ماده، شب و روز و ...

    از نظر غالب مفسران (از قدیم تا کنون؛ سنی و شیعه) آیه کریمه می فرماید: موجودات عالم دارای اصناف و انواع مختلفی هستند و نر و ماده بودن یکی از مصادیق آیه کریمه است. تنها چیزی که در عالم صنف و نوع و مشابه و مماثل ندارد، خدای تعالاست که از هر نظر یگانه و واحد است.

    پس پرسش دوست خوبمان که آیه را محدود به نر و ماده بودن کرده اند و بر این اساس مثال آمیب را ذکر کرده اند، ارتباطی با متن آیه ندارد؛ زیرا آیه نمی گوید: همه چیز نر و ماده دارد تا بر این اساس سؤال کنیم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    برای مثال تک سلو لی ها از جمله آمیب دارای جنس نروماده نیستند وموجوداتی هستند که هردو سلول نر و ماده را با هم دارند
    آمیب ها هم زیر مجموعه آغازیان است و در ردیف تک‌یاختگان جانورمانند دیگر (یعنی: پارامسی و اسپوروزوآ) قرار دارند. پس صنف و نوع دیگری از تک سلولی ها در کنار آمیب ها هم قرار دارد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۶:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    پس تکلیف برخی ذرات بنیادین چی می شه که ذره ای به عنوان پادذره برای اونها وجود نداره؟
    مثلا فوتونها هیچ زوج پادذره ای ندارند. بلکه خودشون زوج خودشون هستند!
    نیست یک دم شکند خواب به چشم کس و لیک
    غم این خفته چند
    خواب در چشم ترم می شکند...

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط atila360 نمایش پست
    پس تکلیف برخی ذرات بنیادین چی می شه که ذره ای به عنوان پادذره برای اونها وجود نداره؟
    مثلا فوتونها هیچ زوج پادذره ای ندارند. بلکه خودشون زوج خودشون هستند!
    فوتون ذره ای انرژی هست و انرژی آفریده نشده و از بین هم نمی رود

    الله آفریننده ی فوتون نیست
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۰:۱۹

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود