صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟




    با سلام
    خداوند به پیامبر دستور میدهد که به ناباوران بگوید، شما چیزی را نمیپرستید که من میپرستم (سوره 109 آیه 3). هرچند سوره های دیگر در قرآن بطور مشخص اشاره میکند که آن ناباوران در واقع خدایی را پرستش میکنند که همان الله است.
    خوب وقتی الله رو در واقع خدا میدانستند چرا اینگونه گفته شده است؟




    كارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۲:۰۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز شما در این سوال راه غلط رفته اید و از خود قضاوت نادرستی کرده اید.بله در آیه سه سوره کافرون اشاره شده است که بت پرستان خدا رو عبادت نمی کردند هر چند
    مشرکین مکه بتها را الله نمی دانستند . آنها هم الله را به عنوان خدای خدایان و خالق قبول داشتند.ولی در پرستش که حرف قران هم همین است آنها خدا را نمی پرسیدند.
    اینکه فرمودید در ایات دیگری
    قرآن بطور مشخص اشاره میکند که آن ناباوران در واقع خدایی را پرستش میکنند که همان الله است بفرمایید در کدام سوره و کدام ایه می باشد.سخن خود را لطفا با استناد به آیات بفرمایید.تفسیر نمونه، ج25، ص82.
    در ادامه توضیحات بیشتری در مورد نگاه بت پرستان به بتها رو خواهیم داشت و فرق بین عبادت و پرستش اینها و موحدین مشخص خواهد شد.


    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ادامه باید عرض کنم که از نظر بت پرستان بتها مجسمه ها نمادهایی ازموجوداتی فوق طبیعی هستند که تدبیر امور عالم را در دست دارند. از نظر آنها این موجودات فوق طبیعی دارای شأن الوهیت و خدایی هستند لکن خود ، زیر نظر خدایی بزرگترند و می توانند در پیشگاه آن خدای بزرگ شفاعت کنند . بت پرستان معتقدند که انسانها باید این موجودات فوق بشری را عبادت کنند تا از لطف آنها برخوردار شوند . از نظر بسیاری از بت پرستان خدای بزرگ و خالق کلّ فراتر از آن است که انسان بتواند او را عبادت کند لذا معتقدند که انسان باید فقط خدایان و مدبرین عالم را پرستش کند. بنابراین بتخانه در نظر بت پرستان عبادتگاه بتهاست نه عبادتگاه خدای بزرگ و خالق کلّ.

    به نص کتب ادیان و مذاهب و شهادت بت پرستانی که صدها میلیون از ایشان در چین و هند و ژاپن و اطراف معموره زندگی می کنند، کیش بت پرستی روی این اساس است که می گویند آفرینش و ایجاد همه عالم، حتی خدایانی که می پرستند، از آن خدای تعالی می باشد ولی ذات مقدس و بی نهایت او برای ما حسا و خیالا و عقلا قابل درک نیست و به هیچ وجه درک ما به ذاتش نمی تواند احاطه کند تا به سوی او توجه کنیم، از این روی عبادت و پرستش او که باید با توجه باشد، برای ما مقدور نیست و ناگزیریم برخی از بندگان مقرب و مقتدر او را که عبارت باشد از ملائکه و جن و پاکان عالم بشریت، پرستش کنیم تا آنان ما را به خدا نزدیکتر کرده پیش او برای ما شفاعت کنند.

    و ملائکه نزد بت پرستان مخلوقاتی پاک و مقرب هستند که اداره بخشی از امور عالم به ایشان واگذار شده و مدبر مستقل و تام الاختیار می باشند؛ مانند خداوند دریا و صحرا و جنگ و صلح و زیبایی و زمین و آسمان، هر کدام از ایشان خدای تام الاختیار و مستقل بخشی است که به آن موکل می باشد و تدبیر می کند. اینان خدای خدایان و رب الارباب و اله الالهه است و چیزی از تدبیر امور عالم به او مربوط نیست. در قرآن کریم نیز آیاتی به این مطلب اشاره می کند؛ مانند آیه:

    «و لئن سألتهم من خلق السموات والارض لیقولن الله ...» (لقمان/25)
    «لئن سألتهم من خاقهم لیقولن الله ...» (زخرف/87)
    و آیات دیگری که اعتراف بت پرستان را به آفریدگاری خدای متعال نقل می کند.
    و مانند آیه: «لو کان فیهما ءالهة الا الله لفسدتا ...» (انبیاء/22)
    و آیه: «... و ما کان معه من اله اذا لذهب کل اله بما خلق و لعلا بعضهم علی بعض...» (مؤمنون/91)

    منطوق این آیه این است که اگر خدایان متعددی وجود داشت، در تدبیر اختلاف نظر پیدا می گردید و در نتیجه اجرای نظرهای مختلف، عالم، اختلاف و فساد پیدا می کرد. معلوم است که اگر خدایان استقلال در تدبیر نداشتند و فقط واسطه و مجری اراده خدای واحد احد بودند اختلاف نظری وجود نداشت تا اختلاف تدبیر پیش آید.

    از آنچه گفته شد روشن گردید که بت پرستان اعم از آنان که کواکب و روحانیت کواکب را می پرستند و آنان که اصنام و ارباب اصنام را می پرستند، خدای متعال را اصلا نمی پرستند و مراسم خاصی که در عبادت و تقریب قربانی دارند، مربوط به خدایان شان می باشد و تنها امید شفاعت پیش خدای متعال را دارند آن هم راجع به امور زندگی دنیا نه شفاعت در آخرت؛ زیرا آنان منکر معاد می باشند و قرآن کریم پاسخی که به آنان در آیه: «... من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه ...» (بقره/255) می دهد مربوط به مطلق شفاعت است نه شفاعت در روز قیامت که منکر آن هستند.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۷/۲۶ در ساعت ۰۸:۵۸
    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    95
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست عزیز شما در این سوال راه غلط رفته اید و از خود قضاوت نادرستی کرده اید
    دوست گرامی با عرض معذرت این شمایید که دارید راه غلط رو میرید و زا خودتون یا هر کس دیگه ای تفسیر میارید.
    ما در قران چیزی به اسم تفسیر نداریم چون اگر قرار به تفسیر بود تا به امروز اندازه ی هر مسلمان یک مفسر داشتیم.
    قران پنج مرتبه میفرمایید من کلامی روشن و اشکارم و کلامی مبین هستم پس نیازی به تفسیر نیست مگر جاهایی که مسائل سیاسی اون زمان پشتش بوده باشه.
    پس از این تفاسیر چیزی نیارید چون اونها فقط چیزهایی که خودشون درک کردن رو میزارن به حساب تفسیر قران

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    قران پنج مرتبه میفرمایید من کلامی روشن و اشکارم و کلامی مبین هستم پس نیازی به تفسیر نیست مگر جاهایی که مسائل سیاسی اون زمان پشتش بوده باشه.
    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز در این که قرآن کتابی قابل فهم است و به زبان عربی روشن بیان شده و یادآور به فطریات و عقلیات است و با بیان موعظه گونه و نصیحت وار و با وعده و وعید به هدایت آدمیان همت گمارده، هیچ شکی نیست.
    قرآن کتاب معما نیست که فقط معما شناسان بتوانند آن را بفهمند و کتاب تخصصی علمی هم نیست که عموم مردم و غیر متخصصان با مراجعه مستقیم به او هیچ بهره ای نگیرند و جز مراجعه به اهل تخصص برای فهم آن راهی نداشته باشند.

    قرآن برای هدایت عموم مردم نازل شده و عموم مردم می توانند با مراجعه مستقیم به آن ، از سفره گسترده معارفش بهره گیرند و به بسیاری از پیام های هدایتی اش آگاه شوند و این گونه نیست که بهره عموم فقط تلاوت آیات و ثواب بردن باشد بدون این که با آیاتش ارتباط برقرار کرده و چیزی بفهمند.
    تا اینجا درست ، اما این همه کلام نیست. اما آیا قرآن کتاب معارف نیست، آیا همه آیات قرآن برای همه کس قابل فهم است؟
    مگر خدا نفرموده آیات قرآن دو دسته اند: آیات محکم و متشابه، آیا همه افراد توان ارجاع محکمات به متشابهات و درک معنای صحیح متشابهات را دارند؟
    مگر قرآن دارای آیات ناسخ و منسوخ نیست؟ آیا همه افراد توان درک و شناخت آیات ناسخ و منسوخ را دارند؟
    آیا قرآن دارای مطلق و مقید هست و همه افراد توان شناخت این ها را دارند؟

    به این آیه توجه کنید:
    «انا سنلقى عليك قولا ثقيلا» ؛ (مزمل آیه 5.)
    اگر قرآن احتیاج به مفسر و معلم و مبین ندارد، پس خدا نعوذ بالله نمی دانسته که قرآن را به تنهایی کافی ندانسته و در جنب قرآن، پیامبر را هم فرستاده تا مبین و معلم قرآن باشد:
    «كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ اَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُمْ آياتُ اللّه‏ِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ ؛ ( آل عمران آیه 101) چگونه كفر مى‏ورزيد و حال آن كه آيات خدا بر شما تلاوت مى‏شود و رسول خدا در بين شماست؟».
    در اين آيه دو عامل براى هدايت مردم و حفظ آنان از گمراهى معرفى شده است: يكى آيات كتاب خدا كه بر مردم تلاوت مى‏شود و دوم رسول خدا كه در بين آن هاست و مضمون وحى را تبيين مى‏كند. از ظهور كلام فهميده مى‏شود كه كتاب خدا بدون ضميمه شدن تفسير پيامبر و به تنهايى براى در امان نگه داشتن آن ها از كفر، كافى نيست؛ زيرا ممكن است مضمون وحى را درست نفهمند و آن را بد تفسير كنند و گمراه شوند.

    «اَنْزَلْنا اِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبيِّنَ لِلنّاسِ مُا نُزِّلَ اِلَيْهِمْ »؛ ( نحلآیه 44.)
    در اين آيه به صراحت وظيفه رسول خدا تبيين و تفسير قرآن معرفى شده است.
    در آيات متعددى رسول خدا، معلوم كتاب معرفى شده است:
    «اَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلوْ عَلَيْكُمْ اياتِنا وَ يُزَكّيكُمُ وُ يُعَلِّمُكُمْ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ ؛ (بقره آیه 151.) در ميان شما فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم كه آيات ما را بر شما مى‏خواند و شما را پاك مى‏گرداند».
    «رَبَّنَا وَ ابْعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ اياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكّيهِمْ ؛ (همان، آیه 129.) پروردگارا در ميان آنان فرستاده‏اى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند وكتاب و حكمت بدانان بياموزد و پاكشان گرداند».
    معلوم است كه منظور از تعليم كتاب، آموزش خواندن آن نبوده است؛ زيرا آنان عرب بودند و هم معانى ظاهرى الفاظ قرآن را مى‏فهميدند و هم باسوادهاى آنان مى‏توانستند نوشته‏هاى قرآن را تلاوت كنند و تعليم خواندن و نوشتن به بى سوادهاى آنان هم، تعليم قرآن نبود؛ بلكه تعليم خواندن و نوشتن بود. پس منظور از تعليم كتاب، يعنى تبيين مضامين و پيام‏هاى قرآن و تفسير آيات آن.

    و مگر رسول خدا هنگام وفات نفرمود:
    من دو چيز گران بها و ارزشمند در بين شما به ارث مى‏گذارم و اگر بعد از من به آن دو متمسك شويد، هرگز گمراه نخواهيد شد و آن دو عبارتند از: كتاب خدا و عترت و اهل بيتم. (محمد قمى، حديث ثقلين ، مصر دارالتقريب، 1371 ق، ص 9.)
    اين بيان مشابه همان آيه 101 آل عمران است كه سبب صيانت از گمراهى را كتاب خدا و رسول خدا معرفى كرده بود. علاوه بر اين روايات فراوان ديگرى دلالت دارد.
    بنا بر این قرآن به زبان عربی مبین و برای هدایت عموم نازل شده و فهم آن در هیچ دسته و گروهی منحصر نشده و همه می توانند با کسب مقدمات لازم از سفره مواهب بیکران قرآن طعام های معرفتی و هدایتی بگیرند. ولی چون افراد در معرض بدفهمی و غلط فهمی هستند و چون درک همه معارف قرآن از توان غالب انسان ها خارج است، خداوند پیامبر و اهل بیتش را به بیان و تفسیر قرآن گمارده و ما باید فهم خود را به آنان ارجاع داده و در صورت تایید آن ها ، به فهممان عمل کنیم و برای فهم معانی متعالی قرآن باید از پیامبر و اهل بیت و شاگردان مکتب آن ها کمک بگیریم.
    .
    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    چون اونها فقط چیزهایی که خودشون درک کردن رو میزارن به حساب تفسیر قران
    دوست عزیز شما یک بار بحث تفسیر و چگونگی تفسیر را مطالعه کنید تا بدانید که این طرز فکرتان اشتباه می باشد.
    چون اینگونه که شما می فرمایید نیست و مفسر برای تفسیر منابعی دارد که طبق آن از آیات بحثی رو برداشت می کند نه صرف فهم خود از آیات که تفسیر به رای می شود و مورد مذمت هم می باشد.

    منبع از ریشه «النَّبْع» (جوشش آب) به معنای جایی است كه چشمه از آن می‌جوشد و منابع آب محل‌های خارج شدن آن از زمین است[ترتیب كتاب العین، جمهره اللغه، معجم مقائیس اللغه (ذیل همین واژه). ]. سرچشمه و منشأ هر چیزی را نیز منبع آن می‌گویند[معجم الوسیط، فرهنگ سیاح (ذیل همین واژه). ]. منابع تفسیر، به اموری اطلاق می‌شود كه اطلاعات و داده‌هایی كه با مفاد آیه یا آیه‌هایی تناسب محتوایی دارد در اختیار مفسّر قرار می‌دهد و معانی آیات و مفاد واژگان به كار رفته در آن را روشن می‌كند، بنابراین، كلیه اموری كه مفسّر، معارف ناظر به مفاد آیات را ـ‌كه به نحوی در روشن شدن آن تأثیر دارند‌ـ از آنها به دست می‌آورد، منبع تفسیر به شمار می‌آید؛ به عنوان مثال، وقتی گفته می‌شود قرآن منبع تفسیر است، بدان معنا است كه در بین آیه‌های آن مطالبی یافت می‌شود كه ارتباط محتوایی با آیات دیگر دارد و در روشن شدن مفاد آن آیه‌ها به مفسّر كمك می‌كند.

    بحث از منابع تفسیر، كه در كتب علوم قرآن با عناوین «مآخذ تفسیر»[البرهان فی علوم القرآن، ج 2، ص 156] و «مصادر تفسیر»[الصغیر، محمّد حسین علی، المبادی العامه لتفسیر القرآن الكریم، ص 53.] نیز از آن یاد شده است، یكی از مباحث مهم روش‌شناسی تفسیر است. توجه به منابع تفسیر سابقه‌ای بس طولانی دارد و اصولاً همزمان با نزول قرآن مطرح بوده است، ولی تدوین این منابع به صورت مستقل و تعیین حد و مرز هر یك و بحث و بررسی مستقل در باب آن، در زمان‌های متأخر از عصر نزول صورت پذیرفته و به رغم بحث‌های نسبتاً مفیدی كه مطرح شده است، هنوز نیازمند تلاش جدّی و تعمیق بیشتری است.

    منابع تفسیر، ارتباط تنگاتنگی با (قواعد تفسیر) دارد. قواعد تفسیر، تعیین‌كننده محدوده منابع تفسیر است؛ یعنی با توجه به این نكته كه در قواعد تفسیر لزوم مراجعه به قرآن، روایت، لغت و مانند آن ثابت می‌شود، در این جا از چگونگی دستیابی به آنها، روش استفاده و میزان اعتبار و اهمیّت هر یك سخن به میان می‌آید. از سوی دیگر، منابع تفسیر پیوند نزدیكی با علوم مورد نیاز مفسّر دارد؛ زیرا این علوم، مفسّر را در شناخت دقیق منابع یاری می‌رساند. به عنوان مثال، ممكن است مفسّری كه از علم رجال و درایه و اصول آگاهی ندارد، به خطا روایتی را كه به دلیل ضعف سند یا دلالت، فاقد شرایط لازم است، مورد استناد قرار دهد و بر اساس آن، فهمی نادرست از آیه را تفسیر آیه پندارد. در این مورد، استفاده نادرست مفسّر از منبع روایات، معلول عدم آگاهی وی از علوم مورد نیاز مفسّر است.

    از سوی دیگر، مشخص شدن منابع تفسیر در تعیین علوم مورد نیاز مفسّر تأثیر دارد؛ به عنوان مثال اگر روایات معتبر یكی از منابع تفسیر به شمار آید، علومی كه در شناخت اعتبار یا مفاد روایات مؤثّرند مانند علم رجال و علم درایه در قلمرو علوم مورد نیاز مفسّر قرار می‌گیرند. به هر حال، شناخت دقیق منابع تفسیر و میزان كارایی آن، نقش مهمی در تفسیر قرآن كریم دارد و این شناخت، ارتباط وثیقی با شناخت قواعد وعلوم مورد نیاز مفسّر دارد.

    ضرورت شناخت دقیق از منابع تفسیر
    شناخت صحیح و كامل هر موضوع، بستگی به میزان آگاهی‌ای دارد كه از راه‌های مختلف درباره آن به دست می‌آید و هر اندازه در این راستا به منابع غنی‌تر و مطمئن‌تری دسترسی داشته باشیم، شناخت دقیق‌تری به دست می‌آوریم. بر این اساس، فهم و شناخت مقاصد و مفاهیم آیات قرآن كریم ـ‌كه به زبان عربی و دارای معارف و احكام گوناگون است‌ـ نیاز به منابعی دارد كه كوتاهی در گزینش مراجعه به آنها، سبب برداشت ناقص و ناروا از آیات می‌شود؛ چه بسا منابعی كه در دسترس و دارای اعتبار است و نقش مهمی در فهم مقاصد قرآن دارد، ولی بر اثر ناآگاهی از منبع بودن آن و یا ناتوانی در مراجعه بدان، متروك ماند و در نتیجه، بسیاری از نكته‌های قرآنی مورد غفلت و یا سوء فهم قرار گیرد.

    به عنوان مثال اگر قرآن را یكی از منابع تفسیر بدانیم، درهای زیادی از معارف قرآن فراسوی مفسّر گشوده می‌شود و پاسخ بسیاری از پرسش‌های مربوط به آیات ـ‌كه از منابع دیگر به دست نمی‌آید‌ـ روشن می‌گردد. چنان كه اگر به روایت‌های اهل‌بیت (ع) به عنوان یكی دیگر از منابع تفسیر مراجعه كنیم، مطالب فراوانی در تفسیر آیه‌ها خواهیم یافت كه دست كم روشنگری و زمینه تفطن مفسّر به مقاصد آیات در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. منابع تفسیر قرآن را می‌توان در شش مقوله زیر دسته‌بندی كرد:
    1. قرآن؛ 2. روایات معصومین؛ 3. منابع لغوی؛ 4. منابع تاریخی؛ 5. عقل؛ 6. دستاوردهای تجربی.
    .
    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    95
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مگر خدا نفرموده آیات قرآن دو دسته اند: آیات محکم و متشابه، آیا همه افراد توان ارجاع محکمات به متشابهات و درک معنای صحیح متشابهات را دارند؟
    الله در کدام سوره اینچنین چیزی فرموده اند و در کدام آیه فرموده اند که مفسرین باید برای شما توضیح دهند ؟
    مگر قرآن دارای آیات ناسخ و منسوخ نیست؟ آیا همه افراد توان درک و شناخت آیات ناسخ و منسوخ را دارند؟
    آیا قرآن دارای مطلق و مقید هست و همه افراد توان شناخت این ها را دارند؟
    ببین برادر من
    هر کدان از سوره های قران دارای تاریخ و سیاست هستش یا محمد در زمانی که سیاست مبنی بر اون زمانی داشته برای او نسوره ای نازل کرده..
    ما چیزی به اسم ناسخ و منسوخ نداریم واین بیشتر زاییده تفکر دوستانی هستش که میخوان تناقضات قران رو بپوشونن
    بنده هم اکنون با ذکر ادله های قرانی برای شما بیان میکنم که ضدیت ایات نشئت گرفته از چند دلیل محکم و با ثبات است.
    ببیند محمد زمانی که به بعثت میرسه در مقام ضعف قرار داره یعنی نه دارای ثروت زیادیست و نه دارای قشون و یاران زیاد پس مجبوره ایاتی رو که در مکه بیان کنه بیشتر حالت هاله ای از محافظه کاری داشته باشه همچنان که میبینیم در ایات مکی اثری از خون و قتل و خون ریزی نیست سپس برای سیاست اون زمان و براساس زمانی که درش قرار داره ایه نازل میکنه اما همین که محمد در موضع قدرت در مدینه قرار میگیره بعد از اولین جنگ یا همون بدر میبینید ایات حالت خیلی جنگوجویانه ای به خودش میگیره همچنان که به تواریخ بزرگ همچون طبری واقدی و بخاری رجوع کنید و دقیقا زمان برخورد های شدید رو برابر با ایات قرار بدید درستی این حرف بنده رو دستگیرتون میشه .
    خب پس زمانی در مکه هستند حرفهایی میزنن که فکر نمیکردن در موضع قدرت هم قرار بگیرن و وقتی در موضع قدرت قرار میگیرن همه ی حرفهای خودشون رو پس میگیرند و میبینید که ما اگر ریز بشیم میتونیم کلی تنقضات از قران بیرون بکشیم نمونش بیان کردن داستان موسی ، مراحل تحریم شراب ، خلقت انسان ، دعوت یا بازداشت از جنگ و هزار نمونه ی دیگه...
    دوست عزیز شما یک بار بحث تفسیر و چگونگی تفسیر را مطالعه کنید تا بدانید که این طرز فکرتان اشتباه می باشد.
    مهمترین سوال اینه عربهای جاهل ان زمان چجوری میتونستند این ایات رو متوجه بشن اونوقت ما متوجه نشیم ؟


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    الله در کدام سوره اینچنین چیزی فرموده اند و در کدام آیه فرموده اند که مفسرین باید برای شما توضیح دهند ؟
    با سلام
    این آیه ای که دلالت بر محکم و متشابه دارد:
    هو الذی انزل علیک الکتب منه ءایت محکمت هن ام الکتب واخر متشبهت فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشبه منه ابتغاء الفتنه وابتغاء تاویله وما یعلم تاویله الا الله والرسخون فی العلم یقولون ءامنا به کل من عند ربنا وما یذکر الا اولوا الالبب. (آل عمران/ 7).

    او کسی است که کتاب را بر تو نازل کرد . کتابی که بعضی از آیاتش محکمند و اصل می باشند و برخی دیگر متشابه. و اما آنها که دلهایشان مریض است بدنبال متشابهات می روند و از آنها تبعیت می کنند تا فتنه بپا کنند و تاویلشان نمایند در حالی که تاویل آنها را جز خدا و راسخون علم(معصومین) دیگر کسی نمی داند . آنها می گویند به کل قرآن ایمان آوردیم و همه آن از ناحیه پروردگارمان است و جز خردمندان کسی متذکر نمی شود.

    طبق آيه‏ شريفه كه بيان‏گر اين است كه بخشي از آيات قرآن، محكم و بخشي ديگر متشابه مي‏باشد و آيات محكم را مرجع و توضيح دهنده‏ي آيات متشابه معرفي مي‏كند. بي‏ترديد آيات متشابه در قرآن وجود دارد.و برای فهم آن هم باید نزد مفسران واقعی رفت.

    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    هر کدان از سوره های قران دارای تاریخ و سیاست هستش یا محمد در زمانی که سیاست مبنی بر اون زمانی داشته برای او نسوره ای نازل کرده..
    دوست عزیز خوبه که اسماء مقدس رو با احترام خطاب کنید و این نشان از شخصیت شما و احترام شما به مخاطب است.لذا نام مبارک پیامبر رو درست خطاب کنید ممنون خواهیم شد.
    قرآن و ایات و دستوراتش تاریخ مصرف خاصی ندارند بلکه الی یوم القیامه می باشد.و این برداشت شما خیلی سطحی می باشد و ما دلایل متعددی داریم که قرآن ابدیست.
    دلیل‌های زیادی را می‌توان آورد كه قرآن جاودانه و برای تمام زمان‌ها بوده و مخصوص یك زمان نمی‌باشد:

    1. خطابات عام قرآن: بسیاری از آیات قرآن خطاب‌هایی دارد كه برای تمام مردم و هر مكلفی می‌باشد. مانند «یا ایها الذین آمنوا: ای كسانی كه ایمان آورده‌اید»(بقره/104، 153، 272 و آل عمران/100، 102 و نساء/ 19،29.) و «یا ایها الناس: ای مردم»(بقره/ 21 و نساء/1 و یونس/23 و حج/5 و فاطر/5 و حجرات/13 و ... ) و «یا ایها الانسان: ای انسان».( انفطار/6 و انشقاق/6.)

    2. طرز بیان قصه‌های قرآن: در قرآن داستان‌های فراوانی از پیامبران و امت‌های گذشته ذكر شده، ولی چون هدف قرآن هدایت انسانهاست، این داستان‌ها را به طور كامل و مرتب بیان نكرده و آنچه را برای هدایت مفید بوده، آورده است تا بندگان از آن جریانات پند گیرند. بنابراین نمی‌شود گفت این جریانات برای گذشته بوده و ربطی به آینده ندارد، پندگیری از یك جریان برای همیشه است.

    3. آیاتی كه قرآن را جاودانه معرفی می‌كند: قرآن كتابی جهان شمول است و اختصاصی به زمان، مكان، نژاد، آداب و سنن خاص ندارد؛ زیرا قرآن خود را چنین معرفی می‌نماید: «ان هو الا ذكری للعالمین»(انعام/ 90. ) قرآن جز یك پند برای عالمیان نیست. «نذیراً للبشر»مدثّر/ 36. بیم دهنده تمام انسان‌ها است. لازمة این كلیّت و دوام و نیز نیازمندی همیشگی بشر به آن، این است كه هیچ گاه گرد كهنگی بر آن نشیند و همیشه تازه باشد.
    قرآن

    4. روایات: از روایات استفاده می‌شود، محتوای قرآن كریم به گونه‌ای تنظیم شده تا همانند سفره‌ای همگان در هر عصری بر سر آن بنشینند، و از نعمت‌های معرفتی آن استفاده برند: 1ـ از امام صادق ـ علیه السلام ـ سؤال شد كه چرا قرآن با تكرار و درس و نشر جز تازگی اثر دیگری نمی‌پذیرد؟ حضرت فرمود: تازگی قرآن برای آن است كه خدای تبارك و تعالی آن را برای زمان موقّت یا مردم خاص نفرستاده و چون همیشگی و همگانی است، در هر زمان جدید است، و در نزد هر مردمی تا روز قیامت شیرین و پر جذبه است.(به نقل از: جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی، قرآن در قرآن، قم، انتشارات اسراء، 1378، ج 1، ص 313. )

    5. امام باقر ـ علیه السلام ـ همیشگی بودن قرآن را به همواره بودن دو اختر فروزان، خورشید و ماه تشبیه نموده، می‌فرماید: «قرآن همانند خورشید و ماه همیشه در جریان است، و زندگی انسان‌ها را تا پایان دنیا روشن می‌سازد.(همان.)

    6- باطن داشتن قرآن كریم: قرآن علاوه بر ظاهر، دارای باطن است. و ظاهر قرآن همان دلالت ظاهری قرآن است كه از قرائن، از جمله شأن نزول آیه به دست می‌آید و جنبة خصوصی دارد؛ ولی باطن قرآن با قطع نظر از قرائن موجود، برداشت‌هایی كلی است كه از متن قرآن به دست می‌آید، و همه جانبه و جهان شمول است، لذا پیوسته مانند جریان خورشید و ماه در جریان است. اگر چنین نبود قرآن از استفاده دائمی ساقط می‌گردید. لذا همین برداشت‌های كلی و جهان شمول است كه تداوم قرآن را برای همیشه تضمین كرده و آن را همواره زنده و جاوید نگاه داشته است.(معرفت، محمد هادی، التمهید، قم، جامعة مدرسین حوزة علمیّة، بی‌تا، ج 3، ص 29.)

    و اگر چنین نبود می‌بایست با از بین رفتن گروهی، آیة مخصوص آنها نیز باطل می‌شد.امام باقر ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: «اگر آیه‌ای درمورد قومی نازل شود و آن قوم بمیرد، آیه هم می‌میرد، و برای قرآن چیزی باقی نمی‌ماند، ولی قرآن تا آسمان و زمین باقی است، جریان دارد. پس بنابراین باید از قرآن معنایی به دست آورد كه برای عموم افراد تا قیامت باشد. برای روشن شدن مطلب، یك نمونه از قرآن آورده می شود:

    بت‌پرستی: اولاً: بت‌پرستی مخصوص زمان پیامبر اكرم (ص) نبوده، زیرا هم اكنون تعداد زیادی از افراد در كشورهایی چون ژاپن، هند و ... بت‌پرست هستند ثانیاً: بت‌پرستی در هر زمانی جلوه‌ای دارد، در آن زمان چوب و سنگ بود، و هم‌اكنون صورت‌های دیگری چون دنیاپرستی، پول‌پرستی، مقام‌پرستی و... دارد.(مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، 1368، ج 8، ص 260.)
    .
    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ما بقی جواب و نقدها ان شاالله در فرصت بعدی.

    پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود