جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بالاخره فرشتگان محافظ هستند یا خداوند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بالاخره فرشتگان محافظ هستند یا خداوند؟





    با سلام
    در ایه ای خداوند می فرماید:
    هیچ حافظی بجز الله وجود ندارد (سوره 2 آیه 107، سوره 29 آیه 22)، اما (سوره 41 آیه 31) فرشتگان خود میگویند "ما محافظان شما در اینجا و در آن دنیا هستیم." همچنین در سوره های دیگر نقش آنها بعنوان نگاهبان (سوره 13 آیه 11 و سوره 50 آیه 17-18) و محافظان (سوره 82 آیه 10) اعلام میشود.
    این تعارض چگونه قابل حل است؟





    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۲:۲۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    متن و ترجمه آیات کریمه




    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست

    با سلام
    در ایه ای خداوند می فرماید:
    هیچ حافظی بجز الله وجود ندارد (سوره 2 آیه 107، سوره 29 آیه 22)، اما (سوره 41 آیه 31) فرشتگان خود میگویند "ما محافظان شما در اینجا و در آن دنیا هستیم." همچنین در سوره های دیگر نقش آنها بعنوان نگاهبان (سوره 13 آیه 11 و سوره 50 آیه 17-18) و محافظان (سوره 82 آیه 10) اعلام میشود.
    این تعارض چگونه قابل حل است؟
    سلام به شما کاربر گرامی
    پیش از بررسی آیات، بهتر است ابتدا متن و ترجمه آیات برای دوستان خواننده نقل شود تا بدانیم درباره چه چیزی بحث می کنیم و سپس به پاسخ پرسش دوست خوبمان می پردازیم. آیات مورد اشاره دوست خوبمان به ترتیب چنین است:


    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    در ایه ای خداوند می فرماید:
    هیچ حافظی بجز الله وجود ندارد (سوره 2 آیه 107، سوره 29 آیه 22)
    أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ (بقره/107)
    آيا ندانسته‏اى كه فرمانروايى و حكومت آسمان‏ها و زمين فقط در سيطره اوست و شما را جز خدا هيچ سرپرست و ياورى نيست؟

    وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزينَ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ (عنكبوت/22)
    و شما نه در زمين و نه در آسمان نمى ‏توانيد خدا را عاجز كنيد [تا از دسترس قدرت او بيرون رويد]، و شما را به جاى خدا هيچ سرپرست و ياورى نيست‏
    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    اما (سوره 41 آیه 31) فرشتگان خود میگویند "ما محافظان شما در اینجا و در آن دنیا هستیم."
    إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُونَ
    نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَكُمْ فيها ما تَشْتَهي‏ أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فيها ما تَدَّعُونَ (فصلت/30و31)
    بى ‏ترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما خدا است سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت‏] استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنان نازل مى ‏شوند [و مى ‏گويند:] مترسيد و اندوهگين نباشيد و شما را به بهشتى كه وعده مى‏ دادند، بشارت باد
    ما در زندگى دنيا و آخرت، ياران و دوستان شما هستيم، آنچه دلتان بخواهد، در بهشت براى شما فراهم است، و در آن هر چه را بخواهيد، براى شما موجود است

    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    همچنین در سوره های دیگر نقش آنها بعنوان نگاهبان (سوره 13 آیه 11 و سوره 50 آیه 17-18)
    لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ ِ مِنْ والٍ (رعد/11)
    براى انسان از پيش رو و پشت سر، مأمورانى است كه همواره او را به فرمان خدا [از آسيب ‏ها و گزندها] حفظ مى ‏كنند. يقيناً خدا سرنوشت هيچ ملتى را [به سوى بلا، نكبت، شكست و شقاوت‏] تغيير نمى ‏دهد تا آنكه آنان آنچه را [از صفات خوب و رفتار شايسته و پسنديده‏] در وجودشان قرار دارد به زشتى ‏ها و گناه تغيير دهند. و هنگامى كه خدا نسبت به ملتى آسيب و گزند بخواهد [براى آن آسيب و گزند] هيچ راه بازگشتى نيست زيرا براى آنان جز خدا هيچ ياورى نخواهد بود.

    إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعيدٌ
    ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ (ق/17و18)
    (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسانند اعمال او را دريافت مى ‏دارند
    انسان هيچ سخنى را بر زبان نمى ‏آورد مگر اينكه همان دم، فرشته‏ اى مراقب و آماده براى انجام مأموريت (و ضبط آن) است‏

    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    و محافظان (سوره 82 آیه 10) اعلام میشود
    وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ
    كِراماً كاتِبينَ
    يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ (انفطار/10تا12)
    و بى ‏شك نگاهبانانى بر شما گمارده شده
    والا مقام و نويسنده (اعمال نيك و بد شما)،
    كه مى ‏دانند شما چه مى‏ كنيد

    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    این تعارض چگونه قابل حل است؟
    در ادامه پاسخ خواهم داد. ان شاء الله.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۶ در ساعت ۱۹:۰۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    سنت اسباب و مسببات در عالم




    پاسخ شما را ضمن چند مقدمه عرض می کنم:

    مقدمه اول:
    یک مطلب در سراسر آیات کریمه قرآن موج می زند و آن روح توحید و عبودیت محض در برابر ذات اقدس اله است؛ اینکه تمام عالم در سیطره فروانروایی یگانه حق تعالاست و همه هستی، هر آنچه دارد را ، آن به آن ، از ذات اقدسش دریافت می کند و در هیچ قوه و نیرویی مستقل از باری تعالی نیستند و لحظه به لحظه این فیض وجود و هستی و حرکت و سکون و ... به مخلوقات می رسد.

    مقدمه دوم:
    در عالم هستی یک سنت الهی ساری و جاری است و آن، سنت اسباب و مسببات است؛ و این را خود خدای سبحان خواسته و قرار داده است. این معنا، هم از آیات قرآن به خوبی فهمیده می شود و هم از احادیث:

    یک نمونه قرآنی:
    قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ (توبه/14)
    با آنها پيكار كنيد، كه خداوند آنان را به دست شما مجازات مى ‏كند و آنان را رسوا مى ‏سازد و سينه گروهى از مؤمنان را شفا مى ‏بخشد (و بر قلب آنها مرهم مى‏ نهد)

    با اینکه خدای سبحان خود برخی اقوام کافر پیشین را با عذاب دنیوی از بین برد (مانند قوم عاد و ثمود و ...) و در آیات متعددی از آن خبر داد (مانند الحاقة/5و6 و ...) اما در اینجا مستقیما عذاب را بر مشرکین پیمان شکن و دشمنان پیامبر اسلام نازل نمی کند بلکه به پیامبر اسلام (ص) دستور می دهد: به همراه مؤمنین، با این مشرکین پیمان شکن جهاد کن زیرا خداوند می خواهد به دست شما مسلمین، عذاب را بر آنها نازل فرماید.

    یک نمونه حدیثی:
    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ قَالَ أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً... (الكافي/ج1/ص183)
    از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: خداوند ابا دارد از اینکه امورات عالم جز با سبب های آنها [که خود قرار داده] شکل بگیرد پس برای هر چیزی، سبب و علتی قرار داده...

    در این حدیث هم امام صادق (ع) اشاره دارند به اینکه خدای سبحان، عالم هستی را عالم اسباب و مسببات قرار داده؛ به برخی علیت داده و برخی دیگر را معلول آنها قرار داده و برخی را سبب برخی دیگر گذاشته و از این مجرا امورات عالم شکل می گیرد.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۶ در ساعت ۲۲:۰۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    فرشتگان، به امر خدای تعالی عهده دار امورات عالم اند




    مقدمه سوم:
    فرشتگان به امر الهی و به فرمان او، عهده دار برخی امورات عالم اند:

    برخی فرشتگان را عهده دار گرفتن جان انسانها به هنگامه مرگ نمود (مانند عزرائیل علیه السلام) که آیه زیر بر آن دلالت دارد:

    قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (سجده/11)
    بگو: «فرشته مرگ كه بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى‏ گيرد سپس شما را بسوى پروردگارتان باز مى‏ گردانند.»

    برخی را عهده دار حفاظت از انسان ها از بلایای طبیعی و ... تا هنگام مرگ نمود که شریفه زیر بر آن دلالت دارد و شما هم بدان اشاره داشتید:

    لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ ِ مِنْ والٍ (رعد/11)
    براى انسان از پيش رو و پشت سر، مأمورانى است كه همواره او را به فرمان خدا [از آسيب ‏ها و گزندها] حفظ مى ‏كنند. يقيناً خدا سرنوشت هيچ ملتى را [به سوى بلا، نكبت، شكست و شقاوت‏] تغيير نمى ‏دهد تا آنكه آنان آنچه را [از صفات خوب و رفتار شايسته و پسنديده‏] در وجودشان قرار دارد به زشتى ‏ها و گناه تغيير دهند. و هنگامى كه خدا نسبت به ملتى آسيب و گزند بخواهد [براى آن آسيب و گزند] هيچ راه بازگشتى نيست زيرا براى آنان جز خدا هيچ ياورى نخواهد بود.

    برخی را هم عهده دار نزول برخی بلاهای آسمانی بر کفار سرکش قرار داد:

    وَ لَمَّا جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهيمَ بِالْبُشْرى‏ قالُوا إِنَّا مُهْلِكُوا أَهْلِ هذِهِ الْقَرْيَةِ إِنَّ أَهْلَها كانُوا ظالِمينَ...
    إِنَّا مُنْزِلُونَ عَلى‏ أَهْلِ هذِهِ الْقَرْيَةِ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ (عنکبوت/31و34)
    و زمانى كه فرستادگان ما با بشارت [ولادت اسحاق‏] نزد ابراهيم آمدند، گفتند: ما يقيناً اهل شهر را نابود مى ‏كنيم زيرا اهل آن ستمكارند... ما بر اهل اين شهر به علت كار بسيار زشتى كه مرتكب مى ‏شوند، عذاب سختى از آسمان نازل خواهيم كرد

    برخی دیگر را هم عهده دار نوشتن اعمال آدمی و گفته های آنها نمود که شما هم اشاره داشتید:

    وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ
    كِراماً كاتِبينَ
    يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ (انفطار/10تا12)
    و بى ‏شك نگاهبانانى بر شما گمارده شده
    والا مقام و نويسنده (اعمال نيك و بد شما)،
    كه مى ‏دانند شما چه مى‏ كنيد

    إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعيدٌ
    ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ (ق/17و18)
    (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسانند اعمال او را دريافت مى ‏دارند
    انسان هيچ سخنى را بر زبان نمى ‏آورد مگر اينكه همان دم، فرشته‏ اى مراقب و آماده براى انجام مأموريت (و ضبط آن) است‏

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۶ در ساعت ۲۱:۵۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    خلاصه و نتیجه ای از بحث




    نتیجه آنکه:
    تمام قوه و نیرو و حرکت فرشتگان (همانند سایر مخلوقات) از سوی پروردگار سبحان است و آنها بی اذن و اراده پروردگار سبحان، هیچ قوه و نیروی مستقلی ندارند. خدای سبحان، از باب سنت اسباب و مسببات، آنها را عهده دار اداره امور عالم قرار داده و آنها هم بی هیچ کم و کاست فرمانبردار محض باری تعالی هستند:

    وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَ الْمَلائِكَةُ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ
    يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (نحل/49و50)
    و آنچه در آسمان‏ ها و زمين از جنبندگان و فرشتگان وجود دارد، فقط براى خدا سجده مى ‏كنند و تكبّر و سركشى نمى ‏ورزند. از پروردگارشان كه بر فراز آنان است، مى ‏ترسند، و آنچه را به آن مأمور مى شوند، انجام مى‏ دهند.

    وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ
    لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ (انبيا/26و27)
    و [مشركان‏] گفتند: [خداىِ‏] رحمان فرشتگان را فرزند خود گرفته است. منزّه است او، [فرشتگان، فرزند خدا نيستند] بلكه بندگانى گرامى و ارجمندند. در گفتار بر او پيشى نمى‏ گيرند، و آنان فقط به فرمان او عمل مى ‏كنند

    و البته خدای سبحان هم حاضر و ناظر و حافظ بر تمام آنها و بر تمام امور عالم است:

    وَ كانَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ رَقيباً (احزاب/52)
    و خدا نگهبان و مراقب همه چيز است

    پس هیچ منافاتی ندارد که بفرماید: تنها یاری گر و حافظ شما خدای تعالاست و در عین حال هم بفرماید: خدای تعالی فرشتگان را برای حفاظت و یاری شما می فرستد و قرار می دهد.

    آنگاه که سخن از حفاظت و یاری حق تعالاست، بیان همان مسأله توحید افعالی است و اینکه همه نیروها و قوه ها و حرکت و سکون های عالم، همه از او می باشد و آنگاه که سخن از حفاظت و یاری فرشتگان است، سخن از عالم اسباب و مسببات و اداره برخی امورات عالم توسط آنها و به اذن پروردگار سبحان است؛ و به عبارت علمی تر: حفاظت و یاری فرشتگان در طول حفاظت و یاری باری تعالاست و نه در عرض آن و به طور مستقل.

    با این بیان ساده، روشن شد که هیچگونه تنافی و تعارضی در آیات مورد اشاره وجود ندارد. امیدوارم مطلب برای شما هم حل شده باشد.

    --------------------------------------
    برای غنای بحث و نیز آشنایی بیشتر با بحث فرشتگان، می توانید کتاب «فرشتگان، تحقیقی قرآنی، روایی و عقلی» اثر جناب آقای علیرضا رجالی تهرانی ، نشر مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی را مطالعه فرمایید.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۷/۲۶ در ساعت ۲۲:۰۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی (به شیوه پرسش و پاسخ)




    پرسش:
    در آیاتی از قرآن آمده است: تنها یاری گر و حافظ شما خدای تعالاست (بقره/1107) و در آیات دیگر می گوید: خدای تعالی فرشتگان را برای حفاظت و یاری شما می فرستد و قرار می دهد.(فصلت/30و31)
    این دو دسته آیات چگونه با هم جمع می شود؟

    پاسخ:
    تمام قوه و نیرو و حرکت فرشتگان (همانند سایر مخلوقات) از سوی پروردگار سبحان است و آنها بی اذن و اراده پروردگار سبحان، هیچ قوه و نیروی مستقلی ندارند. خدای سبحان، از باب سنت اسباب و مسببات، آنها را عهده دار اداره امور عالم قرار داده و آنها هم بی هیچ کم و کاست فرمانبردار محض باری تعالی هستند:

    وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَ الْمَلائِكَةُ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ
    يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (نحل/49و50)
    و آنچه در آسمان‏ ها و زمين از جنبندگان و فرشتگان وجود دارد، فقط براى خدا سجده مى ‏كنند و تكبّر و سركشى نمى ‏ورزند. از پروردگارشان كه بر فراز آنان است، مى ‏ترسند، و آنچه را به آن مأمور مى شوند، انجام مى‏ دهند.

    وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ
    لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ (انبيا/26و27)
    و [مشركان‏] گفتند: [خداىِ‏] رحمان فرشتگان را فرزند خود گرفته است. منزّه است او، [فرشتگان، فرزند خدا نيستند] بلكه بندگانى گرامى و ارجمندند. در گفتار بر او پيشى نمى‏ گيرند، و آنان فقط به فرمان او عمل مى ‏كنند

    و البته خدای سبحان هم حاضر و ناظر و حافظ بر تمام آنها و بر تمام امور عالم است:

    وَ كانَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ رَقيباً (احزاب/52)
    و خدا نگهبان و مراقب همه چيز است

    پس هیچ منافاتی ندارد که بفرماید: تنها یاری گر و حافظ شما خدای تعالاست و در عین حال هم بفرماید: خدای تعالی فرشتگان را برای حفاظت و یاری شما می فرستد و قرار می دهد.

    آنگاه که سخن از حفاظت و یاری حق تعالاست، بیان همان مسأله توحید افعالی است و اینکه همه نیروها و قوه ها و حرکت و سکون های عالم، همه از او می باشد و آنگاه که سخن از حفاظت و یاری فرشتگان است، سخن از عالم اسباب و مسببات و اداره برخی امورات عالم توسط آنها و به اذن پروردگار سبحان است؛ و به عبارت علمی تر: حفاظت و یاری فرشتگان در طول حفاظت و یاری باری تعالاست و نه در عرض آن و به طور مستقل.

    با این بیان ساده، روشن شد که هیچگونه تنافی و تعارضی در آیات مورد اشاره وجود ندارد.

    --------------------------------------
    برای غنای بحث و نیز آشنایی بیشتر با بحث فرشتگان، می توانید کتاب «فرشتگان، تحقیقی قرآنی، روایی و عقلی» اثر جناب آقای علیرضا رجالی تهرانی ، نشر مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی را مطالعه فرمایید.

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود