صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا همه چیز مطیع الله است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا همه چیز مطیع الله است؟




    با سلام
    به اینکه همه چیز مطیع الله است در (سوره 30 آیه 26) اعلام شده است اما در چندین جای دیگر در مورد عدم اطاعت مغرورانه شیطان از الله خبر میدهد از جمله (سوره 7 آیه 11، سوره 15 آیه 28-31، سوره 17 آیه 61، سوره 20 آیه 116، سوره 28 آیه 71-74، سوره 18 آیه 50)، همچنین در جاهای دیگری در مورد بسیاری از موجودات که از فرمان الله سرپیچی میکنند.این چگونه قابل حل است؟





    كارشناس بحث : پاسخگوي قرآني1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۰۸ در ساعت ۱۹:۴۹

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    «وَ لَهُ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَنِتُونَ»

    از آنِ اوست هر چه در آسمانها و زمين است، و همه فرمانبردار او هستند. (روم، 26)


    نکته:

    اطاعت و فرمانبرداری، دو حیث و جهت دارد، یکی فرمانبرداری تکوینی، و دیگری فرمانبرداری تشریعی است.

    از حیث تکوین، هیچ تخلفی امکان پذیر نیست، و تخلف در حوزه تشریع متصور و امکان پذیر است.

    این آیه شریفه هم اشاره به همین نظام تکوین دارد لذا می فرماید همه موجودات فرمانبردار خداوند هستند.


    بنابر این:

    این آیه شریفه ناظر به عالم تکوین است، و آیاتی که اشاره به تخلف شیطان و انسان از دستورات الهی دارند ناظر به عالم تشریع هستند؛ لذا تنافی و تضادی وجود ندارد.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ لَهُ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَنِتُونَ»


    آیه شریفه اشاره است به احاطه ملك حقيقى خدا، كه اثر آن جواز تصرف مالك در ملك خويش، و به دلخواه خويش است، پس خداى تعالى از آنجا كه مالك حقيقى عالم است، در مملوك خود تصرف نموده از نشاه دنيا به آخرت مى‏برد.

    و اين معنا را با جمله "كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ" تاكيد فرموده، چون "قنوت" به معناى لازم بودن اطاعت با خضوع است، و مراد از اطاعت با خضوع اطاعت تكوينى است، نه اطاعت دستورات شرعى، چون‏دستورات شرعى گاهى نافرمانى مى‏شود، و درباره‏اش نمى‏توان گفت: "كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ- همه و همه براى او مطيع و خاضعند".

    زيرا منظور از كل حتما جن و انس و ملك است، و همه مطيع اسباب تكوينى هستند، اما ملائكه كه جز خضوع اطاعت ندارند، و اما جن و انس آنها هم منقاد و مطيع علل و اسباب تكوينى هستند، هر چند كه دائما نقشه مى‏ريزند كه اثر علتى از علل و سببى از اسباب تكوينى را لغو كنند، ولى براى رسيدن به اين منظور باز متوسل به علت و سببى ديگر مى‏شوند.

    از اين هم كه بگذريم خود علم و اراده و اختيارشان از اسباب تكوينى است، پس در هر حال مطيع تكوين هستند.

    پس در باب تكوين تنها مؤثر خداست و آنچه او بخواهد مى‏شود، يعنى آنچه كه علل خارجيش تمام باشد؛ و اما از آنچه جن و انس بخواهد تنها آن موجود مى‏شود كه خدا اذن داده باشد، و خواسته باشد، پس مالك همه آنان و آنچه را كه مالكند خدا است.

    ________
    (ترجمه الميزان، ج‏16، ص 256)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روشن است كه منظور از مالكيت و هم چنين مطيع بودن، مالكيت و مطيع بودن تكوينى است، يعنى از نظر قوانين آفرينش، زمام امر همه در دست خداوند است و همه خواه ناخواه تسليم قوانين او در جهان تكوينند.

    حتى گردنكشان ياغى و گنهكاران قانون‏شكن نيز مجبورند سر بر فرمان قوانين تكوينى خدا بگذارند.

    ضمنا بايد توجه داشت "قانت" از ماده "قنوت" در اصل به معنى ملازمت اطاعت توأم با خضوع است. در حديثى از پيامبر گرامى اسلام (ص) آمده: "كل قنوت فى القرآن فهو طاعة" هر قنوتى در قرآن به معنى اطاعت است.

    منتهى گاه اطاعت تكوينى و گاه تشريعى است.

    __________
    (تفسير نمونه، ج‏16، ص 414)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم .

    مساله خیلی ساده ست .

    أَ فَغَيْرَ دينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ .آل‏ عمران : 83

    طوعا یعنی از روی تسلیم و فرمان بری . و کرها یعنی از روی اجبار و اکراه .

    هر آنچه را که در آسمان و زمین است تکوینیا مطیع پروردگار است .

    اما هر مخلوقی حق اختیار دارد و می تواند با خداوند متعال مخالفت کند این اختیار را خدای متعال به تمامی مخلوقات خود داده است .

    ولی در صورت مخالفت اوامر و نواهی جلالتش قطعا عقاب دچار او خواهد شد .

    بعضی وقتها دستور تکوینی است و هیچ موجودی حق مخالفت ندارد چه بخوات چه نخوات باید اطاعت کند که موارد خاص در قرآن داریم از جمله :

    ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِيَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعينَ .فصلت : 11


    دستور داد چه بخواید چه نخواید باید اطاعت کنید که آسمان و زمین با اختیار اطاعت را بر گزیدند .

    از جمله کسانی که با اختیار خود عاقبت خودش را خراب کرد شیطان بود .

    همچنین کسانی که در سقیفه مسیر خودشون عوض کردن و از حضرت امیر المومنین صلوات الله علیه منحرف شدند .

    بنابر این تا قبل قیام قیامت همه مخلوقات اختیار دارن این که اطاعت کنند یا مخالفت .

    عن الرسول الأقدس صلی الله علیه و آله صحيحا .

    تَدَبَّرُوا القُرْآنَ وَافْهَمُوا آياتِهِ، وَانْظُرُوا إلى مُحْكَماتِهِ وَلا تَتَّبِعُوا مُتَشابِهَهُ، فَواللَّهِ لَنْ يُبَيِّنَ لَكُمْ زَواجِرَهُ وَلَنْ يُوضِحَ لَكُمْ تَفْسِيرَهُ إلاّ الَّذِي أَنَاآخِذٌ بِيَدِهِ ومُصْعِدُه إِليَّ وشائِكٌ بِعَضُدِهِ ورافِعُهُ بِيَدَيَّ وَمُعْلِمُكُمْأَنَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذَا عَلِيٌّ مَوْلاهُ، وَهُوَ عَلِيُّ بْنُ أبِي طالِبٍ أَخِي، وَوَصِيِّي، وَمُوالاتُهُ مِنَ اللَّهِ ـ عَزَّوَجلَّ ـ أَنْزَلَها عَلَيَّ.

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    95
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به اینکه همه چیز مطیع الله است در (سوره 30 آیه 26) اعلام شده است اما در چندین جای دیگر در مورد عدم اطاعت مغرورانه شیطان از الله خبر میدهد از جمله (سوره 7 آیه 11، سوره 15 آیه 28-31، سوره 17 آیه 61، سوره 20 آیه 116، سوره 28 آیه 71-74، سوره 18 آیه 50)، همچنین در جاهای دیگری در مورد بسیاری از موجودات که از فرمان الله سرپیچی میکنند.این چگونه قابل حل است؟
    مرسی از سوال که پرسیدید
    شما دقیقا نگاه کنید آنچیزی که شیطان رو باهاش خطاب میکنن کبر و تکبر او هستش اما یادمون نمیره که خود الله از همه متکبر تر و مغرورتر هستش.
    اولا این الله بدون هیچ سند منطقی و علمی خودش رو خالق جهان و کائنات میدونه سپس یا همه رو میترسونه یا همش وعده های خطرناک بهشون میده بعدش هم میگه همتون تحت فرمان من هستید و انسان رو ازاد نمیزاره و مدام نهیب میده خب از اینجا میشه فهمید هیچکسی از الله مغرورتر ور متکبر تر و خودخواه تر نیست.

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    مرسی از سوال که پرسیدید
    شما دقیقا نگاه کنید آنچیزی که شیطان رو باهاش خطاب میکنن کبر و تکبر او هستش اما یادمون نمیره که خود الله از همه متکبر تر و مغرورتر هستش.
    اولا این الله بدون هیچ سند منطقی و علمی خودش رو خالق جهان و کائنات میدونه سپس یا همه رو میترسونه یا همش وعده های خطرناک بهشون میده بعدش هم میگه همتون تحت فرمان من هستید و انسان رو ازاد نمیزاره و مدام نهیب میده خب از اینجا میشه فهمید هیچکسی از الله مغرورتر ور متکبر تر و خودخواه تر نیست.

    «هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ» (حشر، 23)


    بله خداوند متکبر است چون:

    تنها اوست که حقیقتا صاحب بزرگی و عظمت است
    تنها اوست که ذره ای ظلم و نقص و احتیاج در او نیست
    تنها اوست که حقیقتا صاحب همه کمالات است
    تنها اوست که ردای کبریایی و عظمت، برازنده او است

    و از طرفی همه چیز در مقابل خداوند، حقیر و کوچک و ضعیف است

    لذا تنها خداوند است که شایسته بزرگی و برتری است

    و تنها موجودی که می تواند ادعای بزرگی و کبریایی نماید و این صفت در مورد او صادق و حقیقی است، خداوند متعال است؛ پس تکبر داشتن خداوند صحیح و عین واقعیت است لذا صفت تکبر، تنها برازنده او است؛ و هر موجود دیگری هر چقدر هم عظمت داشته باشد، در مقابل او کوچک و حقیر و ضعیف است.

    به همین خاطر فقط در مورد خداوند است که تکبر داشتن صحیح و حقیقی است، و الا این صفت در مورد دیگر موجودات، چون حقیقت ندارد پس مذموم و ناپسند است.


    بنابر این، این صفت تکبر و بزرگی در خداوند صادق و عین حقیقت است زيرا كبرياء و عظمت حقيقى از آن اوست.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۷/۲۶ در ساعت ۱۷:۴۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    نکته:

    "متكبر" از ماده "تكبر" به دو معنى آمده است:

    يكى ممدوح كه در مورد خداوند به كار مى‏رود، و آن دارا بودن بزرگى و كارهاى نيك و صفات پسنديده فراوان است.

    و ديگرى نكوهيده و مذموم كه در مورد غير خدا به كار مى‏رود و آن اين است كه افراد كوچك و كم مقدار ادعاى بزرگى كنند، و صفاتى را كه ندارند به خود نسبت دهند.

    و از آنجا كه عظمت و بزرگى تنها شايسته مقام خدا است اين واژه به معنى ممدوحش تنها در باره او به كار مى‏رود و هر گاه در غير مورد او به كار رود به معنى مذموم است. (تفسير نمونه، ج‏23، ص 554)







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    95
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تنها اوست که حقیقتا صاحب بزرگی و عظمت است
    حالا انگار یه جوری میگید اله صاحب کائنات هستش انگار سند به نام زده
    کجا به اثبات رسیده الله صاحب کائنات تشریف داره ؟
    شما بفرمایید اصلا میتونید الله رو اثبات کنید که حالا اون رو صاحب کائنات میدونید ؟
    هر حرفی چه در ادیان چه در کتب دیگر در مورد الله و افرینش جهان گفته شده مشخص شد همش توهم بوده مثالش هم کتب تورات و قران هستند که میگویند الله مائنات رو در 6 روز افرید که امروز مشخص شد این حرف بی پایه و اساس هستش و اصلا اینجور چیزی اماکنپذیر نبوده و نیست..
    تنها اوست که ذره ای ظلم و نقص و احتیاج در او نیست
    اگر اهل بحث منطقی و بدون تعصب هستید میتونم به شما اثبات کنم طبق حرفهای خود قران که هیچکس ظالم تر از الله خونخوار تر و خودخواه تر از اون نیست و بسیار هم مکار و حیله و همچنین خیلی نقصان هم داره اگر اهل بحث منطقی هستید تا براتون ادله بیارم اونم فقط از قران
    تنها اوست که حقیقتا صاحب همه کمالات است
    بستگی داره کمالات رو از چه دیدگاهی ببینیم
    به نظر من مکار بودن کمال نیست ...
    تنها موجودی که می تواند ادعای بزرگی و کبریایی نماید و این صفت در مورد او صادق و حقیقی است، خداوند متعال است؛ پس تکبر داشتن خداوند صحیح و عین واقعیت است لذا صفت تکبر، تنها برازنده او است؛ و هر موجود دیگری هر چقدر هم عظمت داشته باشد، در مقابل او کوچک و حقیر و ضعیف است.

    به همین خاطر فقط در مورد خداوند است که تکبر داشتن صحیح و حقیقی است، و الا این صفت در مورد دیگر موجودات، چون حقیقت ندارد پس مذموم و ناپسند اس
    شما با خرد خودت بسنج
    این چه الله هستش که دوست داره همه چیز در مقابلش حقیر و پست باشه؟
    مگه این الله عقده بزرگی داره ؟
    مگه نمیگن هر چی درخت ثمرش بیشتر سرش افتاده تر پس اگر این الله این همه قدرت داره پس چرا پیله کردن به این 5 وعده نماز که مدام براش دولا راست بشیم؟
    اگر ایشان این همه بخشندگی و عطوفت دارن پس این همه تکبر چیست ؟ این تناقض ها رو چگونه پاسخی دارن ؟

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    95
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون که پست من رو پاک میکنید
    این نشون میده که دین اسلام چقدر به مخالفین احترام میذاره
    اگر بی احترامی شه بفرمایید در غیر اینصورت من دوباره پستم رو میزنم

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود