صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا در بهشت قانون وجود دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    آيا در بهشت قانون وجود دارد ؟




    بنام خدا
    آیا دربهشت قانون وجود دارد؟
    اهل بهشت موظف به انجام یک کاری هستند یا مختارند؟
    ایا انسان در بهشت از هر خطا واشتباهی مبرا است؟
    واینکه ایا بهشتیان راه کمال را طی میکنند یا اینکه دریک درجه ومقام ثابت که حاصل کار دنیای انان است ابد الدهر باقی خواهند ماند


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۲۹ در ساعت ۰۲:۵۹
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا
    آیا دربهشت قانون وجود دارد؟

    با سلام و عرض ادب

    قانون در جايي وجود دارد كه بي بند و باري و هرج و مرج حاكم باشد ، بدیهی است که جامعه‌ای متشکل از انسان‌هایی این چنین، اگر دارای نظم و قانونی درست نباشد، تزاحم و درگیری و هرج و مرج و فساد، آن را نابود خواهد ساخت.

    بنابراین، باید نظمی حاکم باشد تا هیچ کس خود را بر دیگری تحمیل نکند و تنها در سایة این نظم عادلانه است که جامعه شکل می‌گیرد و حیثیت اجتماعی افراد انسان، ظهور می‌کند و حیات اجتماعی آنان تحقق می‌یابد و از زندگی حیوانی و نباتی ممتاز می‌شود. بدون نظم، هرج و مرج بر جامعة بشری حاکم می‌گردد و سعادت انسان بر باد می‌رود» (جوادی آملی، ۱۳۸۵: ۵۰ ـ ۵۲).

    اما جايي كه نه بي بند و باري وجود دارد و نه تزاحمي در كار است در چنين جايي قانون جايگاهي نخواهد داشت ، زيرا بهشتيان پاك و مطهر اند .

    در حدیثي رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مي فرمايند: آنها (بهشتيان)به پروردگارشان مینگرند بدون محدودیت و حجاب. (تفسیر المیزان جلد 20 صفحه 204 )

    چنانكه آيه شريفه فصلت بيان مي كند:

    نَحْنُ أَوْلِیاؤُکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فیها ما تَشْتَهی‏ أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ما تَدَّعُونَ (فصلت آيه 31)

    ما در دنيا دوستدار شما بوديم و نيز در آخرت دوستدار شماييم. در بهشت هر چه دلتان بخواهد و هر چه طلب كنيد برايتان فراهم است‏ .

    هيچ محدوديت و حجابي در بهشت وجود ندارد ، با توجه به اينكه قانون محدوديت به وجود مي آورد نتيجه مي گيريم كه در بهشت قانون وجود ندارد .





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا

    ایا انسان در بهشت از هر خطا واشتباهی مبرا است؟

    بهشت‌ محلّ قداست‌ و طهارت‌ است‌

    بهشت‌، جاي‌ پاك‌ و پاكيزه‌ است‌، محلّ قدس‌ و نزاهت‌ و طهارت‌ است‌؛ و به‌ عكس‌، جهنّم‌ جاي‌ آلوده‌ و كثيف‌ است‌ و محلّ قذارت‌ و نجاست‌ و غلّ و غشّ و پليدي‌هاست‌. و بر همين‌ اصل‌ و اساس‌، خود بهشت‌، و درهاي‌ بهشت‌، و مراتب‌ و درجات‌ آن‌، و خدّام‌ و ساكنان‌ آن‌، و واردين‌ و مقيمان‌ آن‌؛ چه‌ از جهت‌ گفتار و چه‌ از جهت‌ رفتار، و چه‌ از جهت‌ ملكات‌ و صفات‌ و عقائد، همه‌ پاك‌ و طاهر مي‌باشند.

    در آنجا فعل‌ زشت‌ و كردار قبيح‌، و گفتار ناستوده‌، و نيّت‌ آلوده‌، و مكر و خدعه‌ و فريب‌، و حرص‌ و طمع‌ و آز، و بخل‌ و كينه‌، و حقد و حسد، و تملّق‌ و چاپلوسي‌، و دو روئي‌ و دو بيني‌، و خودخواهي‌ و استكبار، و منيّت‌ طلبي‌ نيست‌.

    در آنجا كفر و شرك‌ و نفاق‌، و باطل‌بيني‌ و باطل‌گرائي‌، و بيهوده‌جوئي‌ و بيهوده‌ پوئي‌، و لغو و لهو و لعب‌ و عبث‌ و گزاف‌، و هرزگي‌ و هرزه‌ خواهي‌ نيست‌.

    پيوسته‌ حمد و درود و سلام‌ و تحيّت‌ و اكرام‌ و تهنيت‌ و تسبيح‌ و تقديس‌ و تمجيد و تهليل‌ و تكبير و ذكر و لقاء و زيارت‌ و نظارت‌ و نَضارت‌ است‌.

    و هميشه‌ خوشي‌ و خرّمي‌ و شادي‌ و شادكامي‌ و بهجت‌ و سرور و حبُور و خفّت‌ و سبكي‌ و پرواز است‌، و دائماً لذّت‌ و نعمت‌ و خير و بركت‌ و عافيت‌ و رحمت‌ و عطوفت‌ و مهر و وَداد و محبّت‌ و عشق‌ و ذوق‌ و اشتياق‌ و صميميّت‌ و خوبي‌ است‌.

    صدمات‌ و مشكلات‌ دنيوي‌ و بأساء و ضرّاء و مجاهدت‌ها براي‌ تكميل‌ نفوس‌ و قابليّت‌ ورود در اين‌ مقام‌ منيع‌ و قدم‌ گذاردن‌ در اين‌ محلّ رفيع‌ است‌.

    شدائد سكرات‌ مرگ‌، و عذاب‌ عالم‌ قبر و برزخ‌، و سؤال‌ منكر و نكير، و به‌ درازا كشيدن‌ طيّ عالم‌ صورت‌، و نفخ‌ صور، و قيام‌ عندالله‌، و عالم‌ حشر و نشر، و كتاب‌ و نامۀ عمل‌، و حساب‌ و جزاء، و عرض‌، و صراط‌، و ميزان‌، و شفاعت‌، و أعراف‌ و وسيله‌ و غيرها، همه‌ كلاس‌هاي‌ تربيتي‌ براي‌ تطهير و تزكيه‌، و وصول‌ به‌ مقام‌ قداست‌ و ورود در بهشت‌ است‌.

    جهنّم‌ نيز براي‌ غير مخلّدين‌ در آن‌، نوعي‌ از تطهير و تزكيه‌ است‌، كه‌ پس‌ از مقداري‌ طعم‌ پاداش‌ زشتي‌ها را چشيدن‌، قابليّت‌ عفو و غفران‌ پيدا نموده‌ و از آن‌ بيرون‌ مي‌آيند، و در اثر شستشوي‌ در آب‌ كوثر و بهرمند شدن‌ از چشمۀ مَعين‌ ولايت‌، مورد شفاعت‌ قرارگرفته‌ و راهيِ به‌ سوي‌ بهشت‌ ميگردند.






  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    ب
    نام قانون هستی
    با سلام وادب وتشکر از الطفات پاسخگوی محترم
    اولا من تعریف شما را از قانون قبول ندارم زیرا معنی قانون یعنی مقیاس ومعیار سنجش ودراصطلاح قانون عبارت است از توافق اعضای جامعه در اجرای مواردی که مورد تفاهم وقبول همه افراد یا نمایندگان انهاست .
    بنا بر این ضرورتا قانون برای پیشگیری از هرج ومرج وبی بند وباری نیست.مثلا چند استاد دانشگاه با هم قانونی دارند که هرکدام از اعضا مورد علمی مشخصی را ازمایش کرده ونتیجه را درفلان ساعت گزارش کنند.وازهمه مهم تر کل نظام افرینش نیاز به قانون دارد قانون علیت-قانون جاذبه-قانون اجرام و...بنا براین بیایید اول حد ومرز تعریف قانون را مشخص کنیم بعد به موارد دیگر ان بپردازیم.درمورد
    "ا ما جايي كه نه بي بند و باري وجود دارد و نه تزاحمي در كار است در چنين جايي قانون جايگاهي نخواهد داشت ، زيرا بهشتيان پاك و مطهر اند"
    شما این تعریف را با چه دلیل وبرهانی اورده اید؟ایااین تعریف نوعی قانون نیست؟پس ماهیت این تعریف چیست؟
    یا اینکه فرشتگان بدون محدودیت ...این خود یک قانون نیست .مثلا دریک بزرگراهی تابلو زده باشد رانندگی بدون محدودیت سرعت –اینیک قانون نیست؟
    لذا من تعریف واقعی قانون را در انچه جنابعالی فرموده اید محدود نمیبینم ...

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا

    واینکه ایا بهشتیان راه کمال را طی میکنند یا اینکه دریک درجه ومقام ثابت که حاصل کار دنیای انان است ابد الدهر باقی خواهند ماند

    انسانها بعد از مرگ واردعالمی می شوند به نام عالم برزخ ؛ که عالمی است غیر مادّی ، لذا از حرکت (خروج تدریجی از قوّه به فعلیّت ) و زمان و انفعال در آن خبری نیست. امّا برخی از آثارعالم مادّه ، مثل رنگ ، شکل و مقدار در آن موجود است. موجودات این عالم ، شباهت زیادی به موجوداتی دارند که انسان در خواب می بیند. انسان در این عالم ، هم دارایروح است هم دارای بدن ، لکن بدن او مادّی نیست. بلکه بدنی شبح مانند است. در این عالم ، هیچ کس بی کار و رها نیست ، بلکه همه انسانها مشغول کار خودند. اهل توحید و ولایت مشغول عبادت حق تعالی و علم آموزی و کار خیرند ؛ و از کارهای خود لذّت میبرند. و اهل جهنّم نیز به همان کارهایی مشغولند که در دنیا مشغول بودند.

    هر کس وجودخود را در دنیا به هر شکلی ساخته در برزخ نیز متناسب با آن عمل می کند. امّا این اعمال برای کسب کمال نیستند بلکه ظهور ملکات خود شخصند. آنکه در دنیا ، علم آموزیبرای او ملکه شده او در برزخ نیز دائماً در مسیر علم آموزی قرار دارد. لکن چیزجدیدی یاد نمی گیرد ؛ بلکه حقیقت و باطن آنچه را که در دنیا یاد گرفته بود ، مشاهده میکند و هر دم برای او باطن عمیقتری هویدا می شود ؛ و این روند تا ابد ادامه دارد. کسی هم که در دنیا اهل عبادت بوده در برزخ دائماً در حال عبادت حق تعالی است ، امّا نه از باب تکلیف ؛ بلکه دمبه دم حقیقت عبادت او برایش تازه می شود. اگر کسی در دنیا دوست داشته که قرآن رابخواند ولی توان خواندن نداشته ، در عالم برزخ ، نیّت و خواست قلبی او آشکار می شود؛ و به خواسته خود می رسد و از حقایق قرآن دم به دم سیراب می شود؛ در روایت است کهبه او گفته می شود اقراء و ارق ( بخوان و بالا برو) . اهل جهنّم نیز دائماً با ملکاتزشت خود محشورند و جز امور شرّ و عذاب آور را نمی توانند اراده کنند.

    البته درعالم برزخ سه روزنه امید برای یک نحوه تکامل وجود دارد. یکی ، از راه اعمال و آثاری که شخص در دنیا از خود به جا گذاشته است و دومی در اثر عذاب ؛ و سومی از راه فضل بی پایان الهی. اگر کسیدر دنیا کار خیری انجام داده و هنوز اثر آن کار خیر در دنیا باقی است ، نتیجه آن بهصاحب عمل می رسد. همچنین اگر کسی کار شرّی کرده که اثر آن در دنیا باقی است باز اثرآن هم در برزخ به او می رسد. حتّی برخی اندیشمندان گفته اند روح بعد از مرگ نیز با بقایای بدن خود در ارتباط است ، و از این راه نیز یک نحوه تکامل در او حاصل می شود. همچنین اهل جهنّم اگر کافر و مشرک نباشند ، در اثرعذاب برزخی پاک می شوند و فطرت مدفون شده آنها ظاهر می شود. و رفته رفته عذاب آنها کاهش یافته و در نهایت وارد بهشت می شوند.

    عدّه ای از اینها بعداز مدّتی عذاب در همان عالم برزخ ، اهل بهشت می شوند ؛ ولی عدّه ای دیگر سراسر برزخرا در عذابند ولی در آخرت اهل نجات می شوند. عدّه ای نیز بعد از مدّتی تحمل عذابآخرت ، نجات پیدا می کنند. بنا به برخی روایات جز اندکی از مردم تا ابد در جهنّمنمی مانند.در خود بهشت نیز همچنان که قبلاً گفته شد دائماً ترقّی مراتب وجود دارد ؛ لکن به نحو تجدد امثال و راهیابی به باطن خود و باطن اعمال و عقائد خود. امّا راه سوم تکامل برزخی و آخرتی ، فضل خداست. خداوند متعال به خاطر رأفت و عطوفت ذاتی خود ، اثرات بسیاری از معاصی را از اهل جهنّم بر می دارد تا بتوانند به فطرت خود باز گردند و در نهایت از جهنّم رها شده و اهل بهشت شوند. شفاعت ، شافعین نیز یکی از ظهورات این تفضّل الهی است. به اهل بهشت نیز درجاتی بیشتر از آنچه خود کسب نموده اند تفضّل می نماید. این تفضّل به سه صورت است ؛ صورت اوّل چنین است که خداوند متعال اعمال خیر را زاینده قرار داده است ؛ به نحوی که هر عمل خیری چند برابر می شود ؛ و در برخی مواقع بی نهایت برابر می شود.خداوند متعال می فرماید: « هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن ، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»(الأنعام/160 )

    از این آیه شریفه استفاده می شود که هر عملی حدّاقل ده برابر می شود. صورت دوم ، آن است که خدا افزون بر این زایندگی خود عمل ، برخی اعمال را به گونه ای قرار داده است که اگر آن اعمال در وجود کسی راه یابند باعث می شوند که وجود خود شخص ، شروع به باروری کند. و راه سوم این است که خداوند متعال ، برای دارندگان برخی اعمال ، درجاتی نیز خود عنایت می کند. خداوند متعال می فرماید:« كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، [خود آن افراد ] همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند ؛ كه در هر خوشه ، يكصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را براى هر كس بخواهد ، دو يا چند برابر مى‏كند ؛ و خدا(از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و(به همه چيز) داناست. »(البقرة/261)




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    واما دربحث بهشت که"
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    بهشت‌ محلّ قداست‌ و طهارت‌ است‌
    شکی نیست ولی سوال من این بود که ایا انسان از هر اشتباهی مبراست؟
    ربط این دو سوال مثل این است که:مسجد محل عبادت است ایا کسی که وارد مسجد میشود حتما عبادت میکند یا امکان معصیت هم دارد بنابر این مطلب ازهمان ابتدا به سوی دیگر سوق پیدا کرده است.
    مثلا حضرت ادم علی نبیناواله وعلیه السلام در بهشت نبود؟پس چگونه دچار وسوسه شیطان گردید ؟من وارد بحت ماهیت بهشت حضرت ادم قبل از مرگ وبعد از مرگ نمی شوم ومنظورم فقط اشاره به موضوع است .
    دراین محل مثالی میاورم:معصیت درمسجد برای فردی با تقوا واشنا به اصول اسلامی به علت اگاهی وی محال است اما برای فردی دیگر که دارای خصوصیات اونیست ممکن است وبرای فردی با درجه ایمان بسیارپایین ویا بی ایمان حتمی است
    حال ایا تمام افراد بهشتی دارای یک مقامند؟اایا ارزشهای معنوی دربهشت دارای سطحی یکسان برای بهشتیان است؟وایا همه بهشتیان تمام خصوصیات سطوح بهشت را میدانند؟ با این تعریف ایا بهشتیان از گناه مبرا هستند یا امکان گناه با توجه به اطلاع واگاهی که انان از نتیجه ان دارند وجود ندارد؟
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    انسانها بعد از مرگ واردعالمی می شوند به نام عالم برزخ ؛ که عالمی است غیر مادّی ، لذا از حرکت (خروج تدریجی از قوّه به فعلیّت ) و زمان و انفعال در آن خبری نیست. امّا برخی از آثارعالم مادّه ، مثل رنگ ، شکل و مقدار در آن موجود است. موجودات این عالم ، شباهت زیادی به موجوداتی دارند که انسان در خواب می بیند. انسان در این عالم ، هم دارایروح است هم دارای بدن ، لکن بدن او مادّی نیست. بلکه بدنی شبح مانند است. در این عالم ، هیچ کس بی کار و رها نیست ، بلکه همه انسانها مشغول کار خودند. اهل توحید و ولایت مشغول عبادت حق تعالی و علم آموزی و کار خیرند ؛ و از کارهای خود لذّت میبرند. و اهل جهنّم نیز به همان کارهایی مشغولند که در دنیا مشغول بودند.

    هر کس وجودخود را در دنیا به هر شکلی ساخته در برزخ نیز متناسب با آن عمل می کند. امّا این اعمال برای کسب کمال نیستند بلکه ظهور ملکات خود شخصند. آنکه در دنیا ، علم آموزیبرای او ملکه شده او در برزخ نیز دائماً در مسیر علم آموزی قرار دارد. لکن چیزجدیدی یاد نمی گیرد ؛ بلکه حقیقت و باطن آنچه را که در دنیا یاد گرفته بود ، مشاهده میکند و هر دم برای او باطن عمیقتری هویدا می شود ؛ و این روند تا ابد ادامه دارد. کسی هم که در دنیا اهل عبادت بوده در برزخ دائماً در حال عبادت حق تعالی است ، امّا نه از باب تکلیف ؛ بلکه دمبه دم حقیقت عبادت او برایش تازه می شود. اگر کسی در دنیا دوست داشته که قرآن رابخواند ولی توان خواندن نداشته ، در عالم برزخ ، نیّت و خواست قلبی او آشکار می شود؛ و به خواسته خود می رسد و از حقایق قرآن دم به دم سیراب می شود؛ در روایت است کهبه او گفته می شود اقراء و ارق ( بخوان و بالا برو) . اهل جهنّم نیز دائماً با ملکاتزشت خود محشورند و جز امور شرّ و عذاب آور را نمی توانند اراده کنند.

    البته درعالم برزخ سه روزنه امید برای یک نحوه تکامل وجود دارد. یکی ، از راه اعمال و آثاری که شخص در دنیا از خود به جا گذاشته است و دومی در اثر عذاب ؛ و سومی از راه فضل بی پایان الهی. اگر کسیدر دنیا کار خیری انجام داده و هنوز اثر آن کار خیر در دنیا باقی است ، نتیجه آن بهصاحب عمل می رسد. همچنین اگر کسی کار شرّی کرده که اثر آن در دنیا باقی است باز اثرآن هم در برزخ به او می رسد. حتّی برخی اندیشمندان گفته اند روح بعد از مرگ نیز با بقایای بدن خود در ارتباط است ، و از این راه نیز یک نحوه تکامل در او حاصل می شود. همچنین اهل جهنّم اگر کافر و مشرک نباشند ، در اثرعذاب برزخی پاک می شوند و فطرت مدفون شده آنها ظاهر می شود. و رفته رفته عذاب آنها کاهش یافته و در نهایت وارد بهشت می شوند.

    عدّه ای از اینها بعداز مدّتی عذاب در همان عالم برزخ ، اهل بهشت می شوند ؛ ولی عدّه ای دیگر سراسر برزخرا در عذابند ولی در آخرت اهل نجات می شوند. عدّه ای نیز بعد از مدّتی تحمل عذابآخرت ، نجات پیدا می کنند. بنا به برخی روایات جز اندکی از مردم تا ابد در جهنّمنمی مانند.در خود بهشت نیز همچنان که قبلاً گفته شد دائماً ترقّی مراتب وجود دارد ؛ لکن به نحو تجدد امثال و راهیابی به باطن خود و باطن اعمال و عقائد خود. امّا راه سوم تکامل برزخی و آخرتی ، فضل خداست. خداوند متعال به خاطر رأفت و عطوفت ذاتی خود ، اثرات بسیاری از معاصی را از اهل جهنّم بر می دارد تا بتوانند به فطرت خود باز گردند و در نهایت از جهنّم رها شده و اهل بهشت شوند. شفاعت ، شافعین نیز یکی از ظهورات این تفضّل الهی است. به اهل بهشت نیز درجاتی بیشتر از آنچه خود کسب نموده اند تفضّل می نماید. این تفضّل به سه صورت است ؛ صورت اوّل چنین است که خداوند متعال اعمال خیر را زاینده قرار داده است ؛ به نحوی که هر عمل خیری چند برابر می شود ؛ و در برخی مواقع بی نهایت برابر می شود.خداوند متعال می فرماید: « هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن ، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»(الأنعام/160 )

    از این آیه شریفه استفاده می شود که هر عملی حدّاقل ده برابر می شود. صورت دوم ، آن است که خدا افزون بر این زایندگی خود عمل ، برخی اعمال را به گونه ای قرار داده است که اگر آن اعمال در وجود کسی راه یابند باعث می شوند که وجود خود شخص ، شروع به باروری کند. و راه سوم این است که خداوند متعال ، برای دارندگان برخی اعمال ، درجاتی نیز خود عنایت می کند. خداوند متعال می فرماید:« كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، [خود آن افراد ] همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند ؛ كه در هر خوشه ، يكصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را براى هر كس بخواهد ، دو يا چند برابر مى‏كند ؛ و خدا(از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و(به همه چيز) داناست. »(البقرة/261)

    منظور اینجانب عالم برزخ نیست وزمانی است که انسان وارد بهشت میشود
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    منظور اینجانب عالم برزخ نیست وزمانی است که انسان وارد بهشت میشود
    دوست گرامي با سلام مجدد خدمت شما

    در دو پاراگراف آخر پست 312 به اين موضوع پراخته شده البته تقصير از جانب بنده هست كه پست را طولاني نوشتم و حضرت عالي تا انتها مطالعه نفرموديد .

    تكرار قسمتي از پست قبل :

    در خود بهشت نیز همچنان که قبلاً گفته شد دائماً ترقّی مراتب وجود دارد ؛ لکن به نحو تجدد امثال و راهیابی به باطن خود و باطن اعمال و عقائد خود. امّا راه سوم تکامل برزخی و آخرتی ، فضل خداست. خداوند متعال به خاطر رأفت و عطوفت ذاتی خود ، اثرات بسیاری از معاصی را از اهل جهنّم بر می دارد تا بتوانند به فطرت خود باز گردند و در نهایت از جهنّم رها شده و اهل بهشت شوند. شفاعت ، شافعین نیز یکی از ظهورات این تفضّل الهی است. به اهل بهشت نیز درجاتی بیشتر از آنچه خود کسب نموده اند تفضّل می نماید. این تفضّل به سه صورت است ؛ صورت اوّل چنین است که خداوند متعال اعمال خیر را زاینده قرار داده است ؛ به نحوی که هر عمل خیری چند برابر می شود ؛ و در برخی مواقع بی نهایت برابر می شود.خداوند متعال می فرماید: « هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن ، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»(الأنعام/160 )

    از این آیه شریفه استفاده می شود که هر عملی حدّاقل ده برابر می شود. صورت دوم ، آن است که خدا افزون بر این زایندگی خود عمل ، برخی اعمال را به گونه ای قرار داده است که اگر آن اعمال در وجود کسی راه یابند باعث می شوند که وجود خود شخص ، شروع به باروری کند. و راه سوم این است که خداوند متعال ، برای دارندگان برخی اعمال ، درجاتی نیز خود عنایت می کند. خداوند متعال می فرماید:« كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، [خود آن افراد ] همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند ؛ كه در هر خوشه ، يكصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را براى هر كس بخواهد ، دو يا چند برابر مى‏كند ؛ و خدا(از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و(به همه چيز) داناست. »(البقرة/261)

    در رابطه با مطالبي كه در پست 311 بيان فرموديد انشاء الله در فرصت بعدي خدمت حضرت عالي خواهم رسيد .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۷/۲۸ در ساعت ۲۱:۵۸


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    دوست گرامي با سلام مجدد خدمت شما

    در دو پاراگراف آخر پست 312 به اين موضوع پراخته شده البته تقصير از جانب بنده هست كه پست را طولاني نوشتم و حضرت عالي تا انتها مطالعه نفرموديد .

    تكرار قسمتي از پست قبل :

    در خود بهشت نیز همچنان که قبلاً گفته شد دائماً ترقّی مراتب وجود دارد ؛ لکن به نحو تجدد امثال و راهیابی به باطن خود و باطن اعمال و عقائد خود. امّا راه سوم تکامل برزخی و آخرتی ، فضل خداست. خداوند متعال به خاطر رأفت و عطوفت ذاتی خود ، اثرات بسیاری از معاصی را از اهل جهنّم بر می دارد تا بتوانند به فطرت خود باز گردند و در نهایت از جهنّم رها شده و اهل بهشت شوند. شفاعت ، شافعین نیز یکی از ظهورات این تفضّل الهی است. به اهل بهشت نیز درجاتی بیشتر از آنچه خود کسب نموده اند تفضّل می نماید. این تفضّل به سه صورت است ؛ صورت اوّل چنین است که خداوند متعال اعمال خیر را زاینده قرار داده است ؛ به نحوی که هر عمل خیری چند برابر می شود ؛ و در برخی مواقع بی نهایت برابر می شود.خداوند متعال می فرماید: « هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن ، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»(الأنعام/160 )

    از این آیه شریفه استفاده می شود که هر عملی حدّاقل ده برابر می شود. صورت دوم ، آن است که خدا افزون بر این زایندگی خود عمل ، برخی اعمال را به گونه ای قرار داده است که اگر آن اعمال در وجود کسی راه یابند باعث می شوند که وجود خود شخص ، شروع به باروری کند. و راه سوم این است که خداوند متعال ، برای دارندگان برخی اعمال ، درجاتی نیز خود عنایت می کند. خداوند متعال می فرماید:« كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، [خود آن افراد ] همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند ؛ كه در هر خوشه ، يكصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را براى هر كس بخواهد ، دو يا چند برابر مى‏كند ؛ و خدا(از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و(به همه چيز) داناست. »(البقرة/261)

    در رابطه با مطالبي كه در پست 311 بيان فرموديد انشاء الله در فرصت بعدي خدمت حضرت عالي خواهم رسيد .


    باسلام
    با تشکر از شما دوست گرامی
    بنده مطالب شما را تا اخر خواندم واینکه پست شما طولانی شده است نیز تاثیری بر این موارد نداشت
    سوال اینجانب روشن است که ایا پس از طی مراحل کلی ورود انسان به بهشت که موارد باقی الصالحات وشفاعت و وقف و...را شامل میشودوحتما بعد از دوران عالم برزخ است چون روشن است که پس از عالم برزخ که قیامت شروع شود ومواردی از قبیل واذا السماء شقت یا اذا بعثر ما فی القبور و....دیگر زمان تاثیرات وقف وباقی الصالحات و....به سر میرسد زیرا دنیایی برای زندگی مادی نخواهد ماند چون با افول نور خورشید وداستانهای کشش اجرام توسط سیاهچاله ها و...امکان حیات وجود نداردبنا بر این تاثیرات اعمال دنیوی ودنباله های ان به نقطه پایان میرسد وهیچ چیز دیگری موجب ارتقاء درجات بهشتیان نمی شود جز تقضل مستمر الهی وشفاعت مداوم اولیاء الله سوال اینست که ایا این ارتقاء درجات تا ابد ادامه دارد یا خیر؟واگر ادامه دارد چه عاملی موجب تفضل الهی وشفاعت مداوم اولیاء الله است؟

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا
    آیا دربهشت قانون وجود دارد؟
    اهل بهشت موظف به انجام یک کاری هستند یا مختارند؟
    ایا انسان در بهشت از هر خطا واشتباهی مبرا است؟
    واینکه ایا بهشتیان راه کمال را طی میکنند یا اینکه دریک درجه ومقام ثابت که حاصل کار دنیای انان است ابد الدهر باقی خواهند ماند


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    اگر به این سوالات جدا گانه پاسخ داده شود بسیار ممنونم
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود