جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تاثیرات نوع اقلیم بر تربیت و شخصیت و رفتار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تاثیرات نوع اقلیم بر تربیت و شخصیت و رفتار




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    در درجه اول امیدوارم تاپیک رو در جای درستش زده باشم

    به دنبال مقالاتی در مورد تاثیرات اقلیم و جغرافیا بر نوع شکل گیری شخصیت و تربیت انسان های ساکن در هر نوع اقلیمی میگردم
    خوشحال میشم دوستان اگر اطلاعاتی دارند یا به مقالاتی دسترسی دارند در اختیار بنده بگذارن

    در صورت امکان اندیشه های امام خمینی،شهید مطهری و همچنین دانشمندان غربی هم مطالبی در ارائه بشه ممنون میشم چون کتب زیادی موجوده و پیدا کردن یک سری مطالب خاص واقعا سخته
    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۵:۵۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مرصوص نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    در درجه اول امیدوارم تاپیک رو در جای درستش زده باشم

    به دنبال مقالاتی در مورد تاثیرات اقلیم و جغرافیا بر نوع شکل گیری شخصیت و تربیت انسان های ساکن در هر نوع اقلیمی میگردم
    خوشحال میشم دوستان اگر اطلاعاتی دارند یا به مقالاتی دسترسی دارند در اختیار بنده بگذارن

    در صورت امکان اندیشه های امام خمینی،شهید مطهری و همچنین دانشمندان غربی هم مطالبی در ارائه بشه ممنون میشم چون کتب زیادی موجوده و پیدا کردن یک سری مطالب خاص واقعا سخته
    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    تأثير اقليم بر تربيت

    با عرض سلام و ادب

    قبل از بيان مطالبي پيرامون موضوع مورد نظر،لازم است از باب مقدمه مطالبي خدمت شما عرض كنم:
    عوامل مهمي را که غالباً«علماي تعليم و تربيت» به عنوان عوامل مؤثر در تربيت مطرح مي کنند، دو عامل «وراثت» و «محيط» است. گرچه دو عامل «وراثت» و «محيط» در تربيت انسان تأثير به سزایي دارند؛ شواهد فراواني در لابلاي متون اسلامي در اهيمت تأثير اين دو عامل و تدابير تربيتي که به لحاظ وجود اين اهيمت بايد مورد مراقبت اوليا و مربيان قرار مي گيرد وجود دارد.

    نکته حائز اهميتي که لازم است در ابتداي اين مبحث مطرح شود اين است که اسلام عوامل مؤثر در تربيت انسان را فقط به دو عامل مذکور، محدود نمي کند، و به تأثير دو عامل ديگر که عبارتند از «اراده» و «عوامل ماوراء طبيعت» اعتقاد دارد.
    نقش اراده و اعتقاد به ماوراء طبيعت در تربيت
    از نظر اسلام، «اراده» نقش عمده اي را در تربيت انسان ايفا مي کند و اساس مباحث «خودسازي» و «اخلاق»، «اراده» است، چرا که به کمک «اراده» است که انسان به اصلاح نقس خويش اقدام مي کند و اگر جهت گيري او فقط مبتني بر دو عامل وراثت و محيط بود، «خودساري» مفهومي نداشت.

    مويد اين سخن اين است كه در طول تاريخ افرادي را مي بينيم كه ا زلحاظ وراثت و محيط،در شرايط كاملاً ايده ال و مناسب براي طي كردن مراحل كمال انساني را داشتند،ولي در مسير ديگري قرار گرفتند،مانند پسر نوح نبي،و يا بر عكس افرادي در محيط و خانواده اي زندگي مي كردند كه تمام شرايط براي انحراف فراهم بود،ولي آنان با نيروي اراده در مسير درست و كمال قدم گذاشتند،همسر فرعون نمونه بارز اين افراد است.
    و همچنين بنابر اعتقاد اسلامي، «عوامل ماوراء الطبيعه» در زندگي انسان نقش مؤثري دارند. به عنوان مثال اعتقاد به ابليس و تأثيرات «نامطلوب» او در تربيت انسان، يک اعتقاد سمبليک نيست بلکه ابليس موجودي واقعي است که سوگند ياد کرده است در اغواي بندگان از هيچ کوششي دريغ نکند.

    اما در رابطه با تأثير نوع اقليم يا بعبارتي عوامل جغرافيايي بر تربيت و شخصيت انسان مطالبي خدمت شما عرض مي كنم:

    عوامل طبيعي و مادي، موقعيت و وضعيت اقليمي محل تولد و نشو و نماي کودک نيز تأثير مهمي در پيدايش نژادهاي گوناگون و ساختارهاي شخصيت متفاوت در نوع بشر دارد.براین اساس پژوهشگران عامل جغرافیایی از قبیل تأثیر آب و هوا و اوضاع جغرافیایی را در ایجاد تعادل روحی و فکری افراد مؤثر دانسته اند، لذا می توان رفتارهای فردی و اجتماعی انسان را متأثر از محیط طبیعی دانست.

    نوع آب و هوا (گرمسیری، معتدل یا سردسیری) و منطقة جغرافیایی که فرزند در آن رشد می نماید، درصد پاکی یا آلودگی محیط زیست فرزند، میزان پاکی، فایده بخشی و طبیعی بودن غذاهایی که فرزند از آن تغذیه می کند، مقدار انس فرزند با طبیعت، میزان طبیعی زیستن، میزان نزدیکی یا دوری محل زندگی نسبت به شهرهای مذهبی و فضاهای ویژة معنوی، و... در چگونگی رشد و نمو فیزیکی، عقلانی و حتی اخلاقی فرزندانمان تأثیری فراوان دارد و نیز در شکل گیری ساختمان بدنی، قیافه و چهرة ظاهری، روحیات معنوی و مذهبی، میزان درایت و استعدادهای هوشی، تعیین سن بلوغ (زودهنگام، بهنگام یا دیرهنگام) و... نقش آفرین است.

    در فرآیند تربیت و سیر سلوک به سوی حضرت حق، یکی از توصیه های اولیا و مربیان الهی، آشنایی و انس با طبیعت (سیر آفاقی) و تأکید بر طبیعی زیستن است. نخستین توصیة جناب شیخ رجبعلی خیاط به شاگردانش چنین بوده است:
    «دیدن و شنیدن را خوب درک کنید و این را جز با سیر در طبیعت، جایی دیگر نمی توانید بیابید. وقتی خوب ببینید و خوب بشنوید، فهم بقیه امور برایتان آسان می شود. مشکل فقط این است که شما بد نبینید. کوه را به همان اندازه کوه ببینید. عظمت را به همان اندازه عظمت ببینید. سرسبزی و طراوت را به همان اندازه ببینید».{مقام عشق (یادنامة جناب شیخ رجبعلی خیاط)، ص16.}

    درباره آشنا کردن فرزندان با طبیعت و ورزش های طبیعی مانند شنا، کوهنوردی، پیاده روی و گشت و گذار در دشت و صحرا، سوارکاری، کُشتی و ورزش های رزمی که خود در شمار عوامل طبیعی و جغرافیایی قرار می گیرد، شواهدی از آیات و روایات داریم .
    البته بايد توجه داشته باشيم كه :
    حتی شرایط یکسان محیطهای طبیعی یا اجتماعی تاثیرات متفاوتی بر روی افراد گوناگون خواهند داشت.

    يكي از منابع براي مطالعه در اين رابطه،مقدمه تاريخ ابن خلدون است.

    به نظر ابن خلدون جغرافيا و آب و هوا، تأثير مستقيمى در شكل‏گيرى رفتار، اخلاق و در نتيجه در شخصيت انسان دارد. او مى ‏گويد:
    «حرارت و شدت گرما، سبب مى‏ شود كه سبكسرى، بى‏ خيالى، رقص و بازى، به وجود آيد. نمونه كامل اينها را مى ‏توان در سودان، مشاهده كرد كه مردم آن كشور به هر بهانه اى به رقص مى ‏پردازند و در هر جائى به سبكسرى معروفند{مقدمه تاريخ ابن خلدون ، ص 336}.

    علتش آن است كه هوا تأثير زيادى در اخلاق بشر دارد. حرارت سبب انبساط و گستردگى هوا و بخار مى‏شود و در حجم و كميت آن افزايش پديد مى‏ آيد از اين‏جهت مى ‏بينيد كسى كه سست شده است، از شادى و خوشحالى، كارهاى غير عادى از او سر مى ‏زند، جست و خيز مى ‏كند و سبكسرى انجام مى‏ دهد مانند اين احوالات را ما، در كسانى كه هواى گرم حمامها را تنفس مى‏ كنند، مى ‏بينيم كه چگونه شادى مى‏ كنند و به رقص مى‏ پردازند.

    اما به عكس، ساكنان تپه‏ هاى سرد و هواى خنك همواره خود نگهدار مى‏ شوند و به آسانى احساسات و عواطف‏شان را اظهار نمى‏ دارند و به متانت و دقت‏ نظر و تدبّر در عواقب امور، مشخص مى‏ شوند. بخصوص در كارهاى زندگى و امور معاش به عاقبت ‏انديشى مى‏ پردازند. حتى بسيار اتفاق مى ‏افتد كه اين چنين آدمهائى غذاى گندم دو سال خود را ذخيره مى‏ كنند. و صبح زود به بازار مى ‏روند تا قوت روزانه‏ شان را تهيه نمايند. زيرا از اينكه ممكن است از موجودى ذخيره شده‏ شان چيزى كم شود، مى‏ ترسند»{همان، ص 336}.

    منبع براي مطالعه بيشتر:
    - خانواده و تربیت مهدوی، آقاتهرانی و حیدری کاشانی
    - تعليم و تربيت در اسلام؛شهيد مطهري
    - تربیت‏ دینی‏ فرزندان؛نعمت الله یوسفیان

    چند لينك براي مطالعه بيشتر:
    http://www.hawzah.net/fa/MagArt.html...rticleID=42920

    http://www.hawzah.net/fa/MagArt.html...rticleID=37746

    http://myvel.ir/viewtopic.php?f=67&t=1226
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۳:۴۱

  4. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود