جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حلقه بینهایت (تسلسل)؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حلقه بینهایت (تسلسل)؟




    با سلام
    (
    وَ إِنَّهُ لَتَنْزيلُ رَبِّ الْعالَمينَ
    سوره 26 آیه 192-بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبينٍ195-196وَ إِنَّهُ لَفي‏ زُبُرِ الْأَوَّلي) میگوید "این (قرآن) وحیست از طرف خداوند... به زبان عربی و این (قرآن) در نوشته های (پیامبران) قبلی نیز هست. حال با دانستن اینکه انجیل و تورات به زبان عبری و یونانی نوشته شده است. چطور یک کتاب عربی میتواند در آن کتابهای غیر عربی آمده باشد؟

    علاوه بر این اگر این قرآن در آن کتابها گنجانده شده است، همین (سوره 26 آیه 192-195-196) نیز باید در آن کتابها باشد، بنابر این آن کتابها نیز باید در کتابهای قبلی همین سوره را داشته باشند و همینگونه به یک حلقه بینهایت و تسلسل میرسیم.


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۴:۴۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال برهمگان


    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    با سلام
    (
    وَ إِنَّهُ لَتَنْزيلُ رَبِّ الْعالَمينَ
    سوره 26 آیه 192-بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبينٍ195-196وَ إِنَّهُ لَفي‏ زُبُرِ الْأَوَّلي) میگوید "این (قرآن) وحیست از طرف خداوند... به زبان عربی و این (قرآن) در نوشته های (پیامبران) قبلی نیز هست. حال با دانستن اینکه انجیل و تورات به زبان عبری و یونانی نوشته شده است. چطور یک کتاب عربی میتواند در آن کتابهای غیر عربی آمده باشد؟

    علاوه بر این اگر این قرآن در آن کتابها گنجانده شده است، همین (سوره 26 آیه 192-195-196) نیز باید در آن کتابها باشد، بنابر این آن کتابها نیز باید در کتابهای قبلی همین سوره را داشته باشند و همینگونه به یک حلقه بینهایت و تسلسل میرسیم.

    سلام بر شما و تشکر از سوالتون
    مطلب شما از دو زاویه باید مورد بررسی قرار بگیرد :
    این حلقه بی نهایت که فرمودید اصلا معنی و مفهومی ندارد. اینکه در کتابهای پیشین صحبتی از قران شده باشد و یا حتی بخشی از قران در کتابهای پیشین امده باشد لزوما به این معنی نیست که انچه در در این کتابهای پیشین امده است حتما رد کتابهای پیشتر از ان کتابهای پیشین هم امده باشد.
    مثلا ارگ من بگویم آنچه در این سایت مینویسم در سایتهای قبلی هم نوشته شده است لزوما به این معنی نیست که رد سایت های گذشته تر هم این مطلب امده باشد.

    مطلب دیگر اینکه در مورد معنای ایه "انه لفی زبر الاولی" باید موضع خودمان را مشخص کنیم یعنی با توجه به محدودیت های الفاظ در انتقال مفاهیم باید سعی کنیم در صورت مواجهه با یک عبارت صحیح ترین معنی را برداشت کنیم.
    برای همین از نظر ادبی در مورد این ایه چندین دیدگاه وجود دارد :
    1. ضمیر "ه" در انه به تنزیل بر میگردد.
    2. ضمیر "ه" در انه به انذار بر میگردد.
    3. ضمیر "ه" در انه به هلاک شدن منکران بر میگردد.
    4. ضمیر "ه" در انه به مضاف محذوف بر میگردد یعنی اصل کلان چنین میشود : ان ذکر القران لفی زبر الولی .

    معنای ایه بر اساس هر یک از این دیدگاه ها چنین میشود:
    1. بحث نازل شدن قران بر پیامبر اخر الزمان در کتابهای پیشین امده است.
    2. اینکه قران مایه انذار و هدایت است در کتابهای گذشتگان امده است.
    3. اینکه منکران قران و اورنده قران هلاک میشوند در کتابهای پیشین امده است.
    4. ذکر و نام قران در کتابهای پیشین امده است.

    با توجه به ای مطلب ما از طرفی بر اساس خود ایات قران و همچنین دلیل عقلی میدانیم که الفاظ قران و همچنین تفاصیل مطالبی که در قران امده است (خصوصا مطالب مربوط به احکام و شرعیات) بر هیچ پیامبری غیر از محمد صلی الله علیه و اله و سلم نازل نشده است.
    و از طرفی با این ایه مواجه هستیم؛ که ظاهرش خلاف باورهای پیشین ما را بیان میکند؛
    پس باید برداشت ما طوری نباشد که منجر که به این تناقض شود. و باید سراغ برداشت درست از این ایه برویم.
    برداشتی که هم با شواهد عقلی و هم شواهد قرانی تایید میشود و هم ایات بعد این ایه نیز ان را تایید میکنند این است که :

    نام و یاد و بشارت به قران (و پیامبر اسلام) در کتابهای گذشتگان امده است.
    اصلا این ایه در صدد نیست که بگوید الفاظ و ایات و سوره های قران در کتابهای گذشتگان امده است و الا پیامبر اسلام متهم میشد به اینکه این مطالب را از ان کتابها یاد گرفته است.

    پس هم نتیجه گیری که شما انجام داده اید اشتباه است.
    و هم اصل مقدمه مفروض شما درست نیست.

    البته وجوه دیگری در تبیین این ایه شریفه گفته اند که در صورت لزوم خدمتتان عرض خواهد کرد.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود