صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ابطال آیه چرا؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ابطال آیه چرا؟




    با سلام
    کلام خدا در درستی و عدالت کامل است، هیچ کسی نیست که بتواند کلام خدا را عوض کند:

    (
    وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ سوره 6 آیه 115)
    همچنین به (
    وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلينَ سوره 6 آیه 34)
    و (
    لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ سوره 10 آیه 64) نگاه کنید.

    اما بعدا الله (یا محمد؟) تصمیم میگیرد که بعضی از آیات را با آیات "بهتر" عوض کند
    (
    ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌسوره 2 آیه 106،
    وَ إِذا بَدَّلْنا آيَةً مَکانَ آيَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُنَزِّلُ قالُوا إِنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ سوره 16 آیه 101)
    به چه دليل ؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن




    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۱:۳۸

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در ابتدا دوست عزیز بنده نکته ای را خدمت شما عرض کنم و آن اینکه تعارض حقیقی میان آیات قرآن وجود ندارد، چرا كه سخن خداست، و در سخن خدا تعارض معنی ندارد، بلكه بعضی گویای بر بعض دیگر است و بعضی دلیل و شاهد بر بعضی دیگر می‌باشد... .

    بنابراین، آن چه از تعارض در آیات به نظر قاصر ما می‌آید، تعارض ابتدایی و ظاهری است،‌كه یا اساساً توهمی، بیش نبوده است... . و یا از ظواهر دو دسته آیات ناشی می‌شود كه میان آنها جمع عرفی با توجه به خصوصیات قرآن وجود دارد كه دارای محكم و متشابه، مطلق و مقید، عام و خاص، مجمل و مبین، ناسخ و منسوخ، حاكم و محكوم، وارد و مورود و غیره می‌باشد و باید محكم اصل قرار گیرد و ظواهر متشابه متناسب با معانی لغوی و كاربرد عرفی و وجوه مختلف كاربرد در قرآن و محتوای آیه محكم معنی شود.

    و در موارد دیگر نیز دلیل مقید، خاص، مبین، ناسخ، حاكم وارد و غیره اصل قرار می‌گیرد و آیات مقابل آنها در پرتو اصلشان معنی می‌گردد، كه شمول دلیلِ مطلق و عام، محدود و شمول محكوم، محدود یا توسعه، و ابهام مجمل، مرتفع، و زمان عمل به منسوخ، منتفی، و زمان عمل به مورود، مقید به عدم تحقق موضوع دلیل وارد می‌گردد.

    مثال: 1. آیه (الی ربّها ناظره) در سوره قیامت متشابه است كه در پرتو آیه محكم (لا تدركه الابصار و هو یدرك الابصار) در سوره انعام معنی می‌شود كه مقصود یا نظر به رحمت خداست و یا رؤیت قلبی نه بصری را نظر دارد.
    تدبر در قرآن، ولی الله نقی پور، ص 311، انتشارات اسوه، 1374.
    البیان، آیت الله خویی، انتشارات دانشگاه آزاد، 1375، ترجمه از محمد صادق نجمی، ج 1، ص 150.

    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۰۲ در ساعت ۱۱:۰۷
    ابطال آیه چرا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد
    اما براي پاسخ به اين سؤال شما ابتدا بايد معناي آيه شريفه را بيان نماييم، بعد به سؤال بپردازيم.شما آیاتی رو ذکر کردید و آیاتی دیگر هم وجود دارد که نگفتید و بنده عرض می کنم و توضیح می دهم.
    خدا مي‏فرمايد: "واتلُ ما اوحي اليك من كتاب ربك لا مُبدّل لكلماته و لن تجد من دونه ملتحدا؛(كهف (18) 36.
    ) آنچه از كتاب پرودگارت وحي شده تلاوت كن. هيچ چيز سخنان او را دگرگون نمي‏سازد، و ملجأ و پناهگاهي جز او نمي‏يابي". طبق اين آيه هيچ كس نمي‏تواند آيات الهي و احكام آسماني را تغيير دهد و مطابق با معناي "انا نحن نزلنا الذكر و انا لحافظون" مي‏باشد كه دلالت دارد خدا با قدرت لا يزال خويش از كتاب آسماني (قرآن) حراست مي‏ كند و هيچ حادثه و عاملي نمي‏تواند قرآن را تغيير دهد. تغيير پذيري خاصيت دانسته‏ ها و فهم ناقص بشري است كه روز به روز مسير تكامل را مي‏پيمايد، ولي گذر زمان و حوادث نمي‏توانند آيات الهي را تغيير دهند.

    آيا خدا كه وحي نازل نموده است نيز نمي‏تواند برخي از احكام خويش را تغيير دهد، البته طبق مصلحت و علتي كه خود آگاهي دارد؟ مسلّماً جواب مثبت است. خداوند مي‏تواند حكمي را كه قبلاً بوده، تغيير دهد.
    بعد از بيان اين مطلب به سؤال مي‏پردازيم كه سه مسئله طرح شده است: نسخ، تخصيص و تبديل.
    در مورد تخصيص هيچ گونه شكي نيست كه امري ممكن بلكه واقع شده است. آيات عام توسط آيات ديگر قرآن و يإ؛ ح‏ح توسط روايات قطعي تخصيص خورده است. مثالي واضح اين كه قرآن روزه را بر مسلمانان واجب نموده است و كلام حق ظهور در اطلاق دارد، ولي در مواردي يقين به تخصيص داريم، به طور مثال مسافر يا كسي كه روزه برايش باعث دشواري شديد است. پس تخصيص يقيناً واقع شده است و سرّش اين است كه تخصيص، تبديل كلام الهي نمي‏باشد. با آمدن مخصصّ مي‏فهميم كه ظاهر كلام (مطلق) مراد خداوند نمي‏باشد و خاص منظور مولا مي‏باشد، پس هيچ گونه تبديلي در كلام الهي صورت نگرفته است.
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۰۲ در ساعت ۱۱:۴۳
    ابطال آیه چرا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نسخ: در مورد نسخ تبديل سخن بسيار است. نسخ برداشته شدن حكمي از احكام ثابت ديني در اثر سپري شدن وقت و مدت آن را گويند.(1) اصل امكان نسخ امري معقول و صحيح به نظر مي‏رسد و كسي امكان آن را نفي ننموده است. به طور مثال احكامي كه در شرايع سابق بوده، توسط دين اسلام نسخ شده است. آيا احكامي كه در قرآن وارد شده، به وسيله آيات و يا روايات نسخ شده است؟
    سه قسم نسخ وجود دارد:
    1 - نسخ در تلاوت، نه در حكم:
    آياتي هست كه در قرآن نيست، ولي حكم آن ميان مسلمانان جاري است. اين قسم يقيناً باطل است.
    2 - نسخ در تلاوت و حكم:
    هم تلاوت ساقط شده و ديگر در قرآن نيست و هم حكمش نسخ شده است. اين گونه نيز باطل است.
    3 - نسخ در حكم، نه تلاوت:
    بدين معنا كه هنوز تلاوت مي‏شود، ولي حكم آن ساقط شده است. اكثر دانشمندان و مفسران اين نوع نسخ را پذيرفته‏ اند.
    لذا بعضی آیات به وسیله بعضی آیات دیگر تفسیر می شود و تخصیص می خورند که مشکلی ندارد و در اینجا آیات دسته دوم دلالت بر نسخ می کنند که بحثش مفصل در سایت شده است و می توانید جستجو کنید و ببینید.

    1 - آيت الله خوئي، البيان، بحث نسخ در نگارش اين مبحث از تحقيق اين كتاب استفاده وافر برده‏ايم و مطالعه اين كتاب را سفارش مي‏نماييم.
    .


    ابطال آیه چرا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    159
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود

    جناب پاسخگو مطلبی به ذهنم رسید در رابطه با حکمت و مصلحت خداوندی که ظاهرا شما نیز در لابلای مطالبتان اشاره ای داشتید سپاسگزار خواهم بود اگر پاسخگو باشید .

    فرد حکیم میتواند گاهی از سر حکمت حکم خود را تغییر دهد !
    (توضیح اینکه : اگر خداوند با ملاحظه جوانب و شرایط و زمان هر از گاهی بهترین حکم را صادر کند وسپس در شرایط دیگر احکام قبلی را نسخ و احکام جدیدی را جایگزین کند در این حالت تغییر حکم با حکمت خداوند منافاتی نداشته و اقتضاء حکمت می باشد اگر عامل تعيين كننده صدور حكم شرايط و محيط و عوامل دیگر باشد.)

    اول اینکه ایا بحث حکمت را با توضیح بنده قبول دارید؟ بعد هم در این حالت هر ان باید منتظر تغییر در احکام الهی باشیم. اما چرا قران شامل قوانینی ثابت و تغییر ناپذیر ابدی می باشد؟
    ویرایش توسط Victoria : ۱۳۹۰/۱۰/۰۵ در ساعت ۲۱:۳۰

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وجود ایات ناسخ و منسوخ یعنی عدم ثبات و ماندگاری ایات قران


    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    (وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ سوره 6 آیه 115)
    همچنین به ( وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلينَ سوره 6 آیه 34)
    و (لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ سوره 10 آیه 64) نگاه کنید.
    سلام
    ظاهرا در تمام مواردی که بر ثبات کلمه یا کلمات تاکید می فرماید سنتها و قوانینی ذکر شده اند که تغییر هم نکرده اند و نمی کنند چه اینکه از سنتها و قوانین لایتغیر تشریعی یا تکوینی الهی اند لذا این بیان از اساس هم شامل احکام و آیاتی که حکمشان عوض شده نبوده است تا با آیات دال بر نسخ مغایرت داشته باشند
    به عبارت ساد ه تر :
    آیات دال بر ثبات بر موارد خاص دلالت و مصادیق خارجی مشخص داشته و دارند لذا عمومیت ندارند تا با آیات نسخ مغایرت داشته باشند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    وجود ایات ناسخ و منسوخ یعنی عدم ثبات و ماندگاری ایات قران
    سلام
    تغییر حکم آیه با تغییر آیه تفاوت دارد
    لذا نسخ دلالتی بر عدم ثبات ایات قرآن ندارد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد14 نمایش پست
    سلام
    ظاهرا در تمام مواردی که بر ثبات کلمه یا کلمات تاکید می فرماید سنتها و قوانینی ذکر شده اند که تغییر هم نکرده اند و نمی کنند چه اینکه از سنتها و قوانین لایتغیر تشریعی یا تکوینی الهی اند لذا این بیان از اساس هم شامل احکام و آیاتی که حکمشان عوض شده نبوده است تا با آیات دال بر نسخ مغایرت داشته باشند
    به عبارت ساد ه تر :
    آیات دال بر ثبات بر موارد خاص دلالت و مصادیق خارجی مشخص داشته و دارند لذا عمومیت ندارند تا با آیات نسخ مغایرت داشته باشند
    والله الموفق
    سلام ، از ظاهر کجای ایه ها متوجه شدید که منظور از کلمه و کلمات ، سنتها و قوانین تغییر ناپذیرند ؟به ما هم بگویید تا بدانیم
    بیشتر توضیح دهید ...

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد14 نمایش پست
    سلام
    تغییر حکم آیه با تغییر آیه تفاوت دارد
    لذا نسخ دلالتی بر عدم ثبات ایات قرآن ندارد
    والله الموفق

    منم حرفی از تغییر در ایات نزدم !
    ولی شما پاسخ کارشناس را بخوانید که گفته اند احکام ثابت الهی ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست
    نسخ: در مورد نسخ تبديل سخن بسيار است. نسخ برداشته شدن حكمي از احكام ثابت ديني در اثر سپري شدن وقت و مدت آن را گويند.(1) اصل امكان نسخ امري معقول و صحيح به نظر مي‏رسد و كسي امكان آن را نفي ننموده است. به طور مثال احكامي كه در شرايع سابق بوده، توسط دين اسلام نسخ شده است. آيا احكامي كه در قرآن وارد شده، به وسيله آيات و يا روايات نسخ شده است؟
    سه قسم نسخ وجود دارد:
    1 - نسخ در تلاوت، نه در حكم:
    آياتي هست كه در قرآن نيست، ولي حكم آن ميان مسلمانان جاري است. اين قسم يقيناً باطل است.
    2 - نسخ در تلاوت و حكم:
    هم تلاوت ساقط شده و ديگر در قرآن نيست و هم حكمش نسخ شده است. اين گونه نيز باطل است.
    3 - نسخ در حكم، نه تلاوت:
    بدين معنا كه هنوز تلاوت مي‏شود، ولي حكم آن ساقط شده است. اكثر دانشمندان و مفسران اين نوع نسخ را پذيرفته‏ اند.
    لذا بعضی آیات به وسیله بعضی آیات دیگر تفسیر می شود و تخصیص می خورند که مشکلی ندارد و در اینجا آیات دسته دوم دلالت بر نسخ می کنند که بحثش مفصل در سایت شده است و می توانید جستجو کنید و ببینید.
    1 - آيت الله خوئي، البيان، بحث نسخ در نگارش اين مبحث از تحقيق اين كتاب استفاده وافر برده‏ايم و مطالعه اين كتاب را سفارش مي‏نماييم
    .

    یعنی احکامی که قبلا ثابت بوده اند به یکباره تغیر کرده اند .
    پس الان هم محال نیست که با گذشت این همه سال تاریخ مصرف بعضی ایات گذشته باشد و بلا استفاده باشند . که از پند جهت ایراد دارد و ان که قران نمیتواند برای همه عصرها و زمانها و همه مکانها باشد . و اینکه دیگر جنبه ابدی هم ندارد !


    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۲/۰۴/۱۸ در ساعت ۲۰:۴۹
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام ، از ظاهر کجای ایه ها متوجه شدید که منظور از کلمه و کلمات ، سنتها و قوانین تغییر ناپذیرند ؟به ما هم بگویید تا بدانیم
    بیشتر توضیح دهید ...
    سلام
    در آیه و تمت کلمه ربک ... تاکید بر صدق و راستی کلام الهی و نفی تردید در آن وجود دارد لذا لا مبدل کلماته هم بر ثبات و پایداری همان بیان قبلی دلالت می کند و اگر بخواهیم بیش از این را برداشت کنیم نیاز به قرینه و دلیل است
    در آیه لقد کذبت نیز بر ثبات سنت الهی در یاری رساندن به رسولان در صورت صبر و پایداری تاکید می کند به عبارت دیگر بر سنت دائمی نصرت الهی دلالت دارد و ربطی به الفاظ و عبارات و احکام قرآن کریم ندارد
    در ایه آخر نیز به روشنی واضح است که منظور از ثبات ، ثبات وعده الهی و عدم تخلف از آن است
    و هوالله العالم الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  16. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود