صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مدیریت روانی در مصیبتها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0

    مدیریت روانی در مصیبتها




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و درود خدا بر همه ی عزیزان

    باامید به خداوند , درین تاپیک قصد داریم راهکارهای حفظ تعادل روحی و مدیریت روانی رو در مصیبتها را معرفی و بررسی نماییم.
    منبع : --

    مقدمه
    انسان وقتی در مواجهه با اتفاقات ناگوار قرار میگیرد دچار برخی واکنشهای درونی و بیرونی جسمی روانی میشود.تغییرات فیزیکی از قبیل بیماری یا هر تغییر در وضعیت فیزیکی تغییرات جسمی است که به واسطه ی اتفاقات ناگوار ایجاد میشود.اما بیشترین تعییر , تغییرات روانی حاصل از مصیبتها ست.تغییرات روانی باعث از دست رفتن میل به زندگی , افسردگی , تغییر مسیر زندگی , گرایش به تنهایی و گاهی خودکشی میشود.حالا خواسته یا ناخواسته , در هنگامی که در برابر مصیبت های سنگین و دشوار قرار می گیریم تعادل روانی و روحی خود را از دست می دهیم .مهم چگونگی برخورد با اینگونه مصایب و مدیریت بحران روانی و تخلیه ی درست این ناراحتی ها ست.
    اما چگونه؟
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0

    اولین گام




    اولین گام یا مهمترین مورد در هنگام بر خورد با مصائبی از قبیل مرگ و از دست دادن عزیزانی مانند پدر و مادر و همسر و فرزند و ... یا زیانهای مالی شدید یا هر اتفاق ناگواری که شخص به واسطه ی ان تعادل روحی طبیعی خود را از دست بدهد این است که ان اتفاق را بپذیریم و این حقیقت تلخ را باور کنیم و خود را با شرایط جدید وقف دهیم و بدانیم که انسانها در هر سن و شرایط و هر کجای دنیا ممکن است دچار اتفاقی که برای ما افتاده , شوند.این دست خود ماست که با این اتفاق چگونه برخورد کنیم.
    البته پذیرفتن و باور و مدیریت کردن مشکلات روانی در هر صورت کار سختی است و این مورد رو هم باید در نظر داشته باشیم که انسانها مانند هم با یک مشکل برخورد نمیکنند.
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0



    دومین عامل تسکین دهنده و کمک کننده به مدیریت بحران های روحی عاملی تکیه گاه و اعتقاد است.البته از همان دوران قبل و اوایل تمدن انسان , بشر به این مورد پی برده که همیشه بهترین راه نه تنها در حوادث بلکه کلا از نظر فطری و روانشناسی احتیاج به یک تکیه گاه و حامی توانا دارد.کلا نیاز به داشتن یک خدای توانا در همه ی تمدنها بوده و دیده شده.اما در رابطه با مدیریت بحرانهای روحی در مصیبتها مطالعات زیادی شده و دریافتند که در مصیبتها , اعتقادات مذهبی و توکل به خدا موجب تسکین و بهبود سریعتر آلام و مشکلات روانی می شود.
    ((در میان بیمارانی که در نیمه دوم حیاتم با آنها مواجه شدم (یعنی بالای35 سال)،یکی
    نبود که مشکلش در عدم نگرش دینی به حیات نباشد.با اطمینان می توان گفت همه
    آنان به دلیل از دست دادن آنچه ادیان زنده هر عصر به پیروان خود عرضه می دارند ،
    احساس بیماری می کردند هیچ کدام قبل از بازیافتن بینش دینی ، شفای واقعی
    نیافتند.کسی که نگرش دینی به حیات دارد ،صاحب گوهری گرانبها است ))(دکتر یونگ)
    ((در رویارویی با خطرات زندگی جدید ،ما به تکیه گاه روحی نیازمندیم.)) برگسون
    ((امروزه جدید ترین علم یعنی روانپزشکی همان چیزهایی را تعلیم می دهد که
    پیامبران تعلیم می دادند به علت اینکه روانشناسان دریافته اند که دعا و نماز و
    داشتن یک ایمان قوی به دین ،نگرانی ،تشویش،هیجان و ترس را از بین می رود)) دیل کارنگی


    ویرایش توسط محمد : ۱۳۹۰/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۲:۵۴
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عالي


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0



    سلام و ادب خدمت دوستان
    اما بهترین راه برای تخلیه شدن گریه و عقده گشایی و تخلیه ی خود است.عزاداری و پوشیدن لباس مشکی و شرکت در تشییع جنازه و ... (البته در هنگام فوت عزیز) نوعی تخلیه ی احساسات است و بهترینراه تخلیه ی احساسات و مدیریت روان و اعصاب در اینگوه شرایط و کمتر کردن صدمات وارده چه در حال و چه در اینده است.البته مثالم برای مرگ عزیزان بود.در هر موردی که فکر و روان انسان درگیر مصیبتی شد انسان باید خود را تخلیه ی هیجانی کند.گاهی قدم زدن مسیرهای طولانی بدون هدف , گاهی دویدن , گاهی فریاد زدن و از خداوند کمک خواستن و ... (با توجه به تجربه) اطمینان داشته باشید جواب میدهد.
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    مدیریت روانی در مصیبتها



    انسان در هنگامی که در برابر مصیبت های سنگین و دشوار قرار می گیرد تعادل روانی و روحی خود را از دست می دهد. بسیاری از مصیبت ها چون فقدان پدر و مادر و یا فرزند و همسر می تواند برای گروهی چنان سنگین و دشوار باشد که به سوی افسردگی و دوری از اجتماع و گوشه نشینی و حتی خودکشی بیانجامد. از این رو در آداب اسلامی و فرهنگ قرآنی، مجموعه ای از دستورات و آموزه های راهگشا بیان شده تا بستر کنترل و مدیریت بحران را به عهده گیرد و انسان را در مسیر تعادل حفظ کرده و در صورت خروج به آن باز گرداند.

    واکنش های انسان در برابر مصیبت ها

    انسان ها به طور کلی در هنگام برخورد با مصیبت هایی چون مرگ فرزند و پدر و مادر و نیز همسر و بستگان و دوستان واکنش های شدید عاطفی و احساسی بروز می دهند. هر چند که همگی می دانند مرگ امری همزاد با زندگی دنیوی است و اگر از آخرت به عنوان حیات محض بدون مرگ و انتقال از جهانی به جهانی دیگر یاد شده در همان حال بر این مسئله که زندگی در دنیا همزاد مرگ است تأکید شده است. از آن دم نخست که ترکیب سلولی اتفاق می افتد و جان در کالبد آدمی دمیده می شود تا زمانی که در این جهان زیست می کند، هر آن، مرگ به عنوان عنصر درونی ممکن است بر عنصر حیاتی و زندگی غلبه کرده و چیره شود.



    مدیریت روانی در مصیبتها

    ادامه دارد ...


  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    مدیریت روانی در مصیبتها


    از نظر قرآن، مرگ و حیات هر دو آفریده ای از آفریده های خداوند هستند. این دو آفریده همانند شب و روز درهم تنیده شده اند و هر چند که گاه به نظر می رسد تنها مرگ و یا تنها زندگی محض حضور دارد ولی این تصویری درست نیست بلکه در جهان ماده و دنیایی که در آن زندگی می کنیم زندگی و مرگ همانند شب و روز درهم تنیده شده اند و برای تاری از زندگی پودی از مرگ همراه و هم نشین است.

    از این رو گفته اند مرگ همزاد زندگی در جهان مادی و دنیاست. علی رغم همه شناختی که انسان نسبت به مفهوم زندگی و مرگ دارد، باز نمی تواند واکنش های عاطفی و احساسی خویش را کنترل کند. هر چه انسان از نظر عاطفی قوی تر و احساسات وی شدیدتر باشد، واکنش هایش نیز شدیدتر می شود. این مسئله نسبت به کسانی که ارتباط و پیوندی بیش تر از دیگران با هم دارند قوی تر خود را نشان می دهد.

    غم و اندوه از دست دادن کسی و یا چیزی برای برخی هم چون از دست دادن بخشی از وجود خود شخص تلقی می شود. انسان ها به سبب انس گرفتن با هر چیزی و یا هر کسی، نوعی احساس تعلق و علاقه به وی پیدا می کنند و حضور او برای آنها ایجاد آرامش می نماید. از این رو انسان به برخی از چیزها و جانورانی که در پیرامون و یا با او زندگی می کنند انس گرفته و هنگام از دست دادن آن احساس کمبود می کند. این احساس کمبود زمانی شدیدتر می شود که شخص ارتباط و علاقه و علقه بیش تری به آن داشته باشد به گونه ای که نبود آن برای وی دردناک می شود.

    بنابراین می توان براساس مطالب پیش گفته به این مطلب رسید که عواطف انسان ها در حوزه واکنش ها می تواند متفاوت باشد و هر چه عواطف قوی تر و شخص احساسی تر باشد واکنش هایش نیز شدیدتر خواهد بود؛ چنان که هر چه ارتباط میان دو کس و یا دو چیز بیش تر باشد این واکنش می تواند بحران زاتر و قوی تر باشد. البته از آن جایی که شناخت انسان نسبت به هستی و اهداف آفرینش و مدیریت و ربوبیت آن تأثیرگذار است می توان گفت که واکنش های احساسی و عاطفی نیز متأثر از شناخت متفاوت و مختلف است و در شدت و ضعف آن و یا حتی مدیریت و کنترل بحران ها و مصیبت ها نیز تأثیرگذار می باشد.


    مدیریت روانی در مصیبتها



  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    مدیریت روانی در مصیبتها


    از این رو می بایست همواره بر مسئله شناخت و علم و دانش شخص در کنار نسبت عاطفی بودن شخص و شدت و ضعف پیوند و علاقه تأکید داشت.

    در داستان ها و گزارش هایی که قرآن و یا تاریخ روایی و ماثور، از واکنش های پیامبران و الگوهای برتر انسانی بیان کرده می توان نمونه هایی از واکنش ها را براساس علقه و پیوند، شناسایی کرد که بیانگر مطالب پیش گفته و صحت و درستی آن باشد. قرآن گزارش می کند که در هنگام فقدان حضرت یوسف(ع) که یعقوب(ع) چنان گریست که چشمانش نابینا شد. این مصیبت برای حضرت چنان سخت و دشوار بود که نزدیک بود بدان سبب جان از کالبدش بیرون رود. از این رو وی را سرزنش می کنند که چرا نسبت به مرگ (براساس تفسیر فرزندان) و یا فقدان یوسف (براساس تفسیر یعقوب) این گونه واکنش نشان می دهد که موجب بیماری و رنجوری و حتی مرگ او شود. قرآن گزارش می کند که آن حضرت(ع) نسبت به یوسف(ع) بسیار علاقه مند بود و این علاقه به گونه ای بود که حتی برادران یوسف آن را با تعبیر گمراهی و ضلالت معنا می کنند و نسبت به حضرت یوسف(ع) حسادت می ورزند. نبود یوسف(ع) برای یعقوب(ع) بسیار سخت و دشوار بود و برای تحریک عواطف فرزندان دیگر اقدام به گریه و زاری می کرد تا نقش پیوند و علقه ها را در زندگی بشری نشان دهد. به سخن دیگر می توان از رفتار حضرت یعقوب(ع) و واکنش های وی نتایج بسیاری به دست آورد که یکی از آن ها بیان آشکار عواطف و احساسات نسبت به دیگری است که بخشی از وجود شخص را تشکیل می دهد. فرزندان دیگر ناخواسته عواطف و علقه برادری و حتی همراه بودن در یک محیط خانوادگی را نادیده گرفته بودند و به گونه ای رفتار می کردند که بیانگر فقدان عواطف و احساسات نسبت به دیگری بود، از این رو تشدید عواطف و احساسات از سوی یعقوب(ع) برای بیدار کردن عواطف و احساسات مرده برادران بود تا در مسیر درست کمالی قرار گیرند؛ زیرا حضرت یعقوب(ع) چنان که قرآن گزارش می کند از زنده بودن فرزند و دروغ بودن مرگ وی توسط گرگان آگاه بوده است.

    آن حضرت(ع) هم توانست عواطف و احساسات واقعی خودش را در گریه بر فرزند آشکار سازد و هم توانست عواطف و احساسات مرده و یا خفته فرزندان را بیدار کند به گونه ای که برادر بزرگ تر به صراحت با بیان ناتوانی در برابر شداید و مصیبت دیگر، عواطف و احساسات خویش را نشان می دهد و حاضر نمی شود که با کاروان به کنعان بازگردد درحالی که برادر دیگر را در بازداشتگاه مصریان می دید. در گزارش های روایی از واکنش های حضرت پیامبر(ص) هنگام مرگ فرزندش ابراهیم نیز مطالب بسیاری وارد شده است.


    مدیریت روانی در مصیبتها




  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    مدیریت روانی در مصیبتها


    آن حضرت بر مرگ فرزند گریست و اندوهگین شد. بنابراین می توان گفت که واکنش نسبت به مصیبتی، یک امر طبیعی است و اگر انسانی نسبت به مصیبتی واکنش نشان ندهد، انسانی غیر متعادل و غیرکامل است؛ زیرا عواطف و احساسات، بخشی از وجود انسانی است و فقدان آن و یا عدم بروز و ابراز آن می تواند بیانگر عدم تعادل شخصیتی باشد. چنانکه اشاره شد پیامبر(ص) به هنگام فوت فرزندش ابراهیم، می گریست و اشک می ریخت، شخصی با تعجب به آن حضرت عرض کرد: یا رسول الله شما هم که خود پیامبرید و از همه چیز آگاهید، می گریید؟ حضرت فرمود: دل می سوزد و اشک روان می شود (و این برای من که یک انسانم، امری طبیعی است) اما چیزی نمی گوئیم که خدا را ناپسند آید. این حکایت گویای آن است که هر انسان بطور طبیعی در مصیبتها و سختی ها و آزمایشهای الهی می تواند و حق دارد بگرید و اندوهگین شود اما درعین حال باید، این رخداد را عطیه ای از جانب خدا برای خود بداند و به مالکیت مطلق او اقرار و اعتراف کند و لذا سخنان و یا رفتارهای اعتراضی و خارج از حد اعتدال بر زبان نراند و بروز ندهد که بیم آن می رود همین مصیبت، عامل انحطاط و بدبختی او شود.

    در مصیبت کربلا نه تنها حضرت زینب کبرا(س) گریست و در برابر هر مرگی، ضجه و شیون کرد بلکه حضرت امام حسین(ع) نیز این گونه بود و مصیبت ها را با احساسات و عواطف خویش پاسخ می داد و لذا داستان کربلا حاوی بسیاری از واکنش های احساسی و عاطفی یاران و دوستان و بستگان امام حسین(ع) و نیز خود آن سرور شهیدان و جوانان اهل بهشت است.


    مدیریت روانی در مصیبتها



  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    مدیریت روانی در مصیبتها


    حضرت زینب(س) هرچند که می فرماید: ما رایت الاجمیلا؛ در کربلا جز جمال جمیل الهی را مشاهده نکردم؛ ولی همان حضرت(س) در بسیاری از مواقف گریست و نوحه و شیون سر داد. دیدن جمال جمیل الهی و زیبایی های کربلایی بدان معنا نیست که ایشان نسبت به مصیبت از دست دادن برادر و یا سرور کائنات، واکنشی را نشان ندهد.

    آن حضرت در همان حال که زیبایی های عاشقانه عرشیان و خون الهی در صحرای تشنه کربلا را جاری و روان می دید که به اسلام، زندگی دوباره می بخشد با این همه، از دست دادن فرزندان و برادر را نیز می دید و به عنوان یک انسان کامل نسبت به فقدان ایشان احساسات و عواطف انسانی خویش را بروز می داد و می گریست. بنابراین تحمل مصیبت و پذیرش حکم و قضای الهی به معنای آن نبود که حضرت احساسات انسانی خویش را بکشد و بروز ندهد. استرجاع، گامی به سوی تعالی روحی و معنوی ازنظر قرآن و اسلام، هر مصیبت و امری در جهان می تواند نشانه ربوبیت کامل الهی باشد. از این رو مؤمنان و ربانیون در هنگام برخورد با مصیبت ها واکنش هایی را نشان می دهند که آنان را به سوی خداوند بالا می برد. هر مصیبتی برای ایشان موجبات تقرب و تعالی را فراهم می آورد و به جای این که از خداوند دور سازد آنان را به سوی خداوند بالا می برد.

    هر مصیبتی برای ایشان موجبات تقرب و تعالی را فراهم می آورد و به جای این که از خداوند دور سازد آنان را به سوی وی به شکل جاذبه و کهربا می کشد و نزدیک می سازد. و لذا مصیبت ها برای اهل ایمان، راهکار تقرب جویی است.


    مدیریت روانی در مصیبتها



  15. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود