صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پهنای بهشت چقدر است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پهنای بهشت چقدر است؟




    سلام

    پهنای بهشت چقدر است؟ این، سؤالی بود که عرب جاهلی علاقه فراوانی به دانستن پاسخ آن داشت. پس پیامبر هم می‌بایستی از طرف خدا پاسخی برای آن دریافت می‌کرد. از ظاهر آیات قرآن پیداست که خدای محمد دوبار وبه دو گونه به این سؤال پاسخ داده است:
    "و برای نیل به آمرزش از پروردگار خود، و بهشتی که پهنای آن [به اندازه] آسمانها و زمین است و برای پرهیزکاران آماده شده است، بشتابید." سوره آل عمران ـ آیه 133
    "(برای نیل) به آمرزش از پروردگارتان و بهشتی که پهنای آن به اندازه پهنای آسمانها و زمین است و برای کسانی آماده شده که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند،بر یکدیگر سبقت جویید..." سوره حدید ـ آیه 21
    معلوم نیست که پهنای بهشت به اندازه «آسمان و زمین» است یا آسمان‌ها و زمین"؟ ممکن است بگویید در اینجا از دو بهشت سخن رفته است،»
    اولی برای «پرهیزکاران» و دومی برای کسانی که "به خدا و پیامبرش ایمان آورده‌اند" اما آیا صرف ایمان آوردن به خدا و پیامبر، آدمی را بهشتی می‌کند؟ هرگز، طبق آیات قرآنی و روایات پیامبر و به حکم عقل و وجدان بشری اگر ایمان به خدا و پیامبر، با عمل صالح و پرهیز از گناهان(در حد امکان) همراه نباشد، نتیجه‌ای نمی‌دهد. اما انجام اعمال صالح و دوری از گناه و فساد و بدی‌ها، همان"پرهیزکاری" است. پس هیچ دلیل نداریم که این دو آیه از دو بهشت سخن می‌گویند. اما مشکل اصلی در جای دیگری است. سؤال این است که معنای جمله"پهنای بهشت به اندازه پهنای آسمان‌ها و زمین است"چیست؟ به عبارت دیگر پهنای بهشت به اندازه آسمان‌هاست یا زمین؟ گر به اندازه آسمان‌هاست، دیگر نمی‌تواند به اندازه عرض زمین باشد، و اگر به اندازه عرض زمین است، نمی‌تواند به اندازه عرض آسمان‌ها باشد. ممکن است بگویید که طبق آیات فوق، پهنای بهشت به اندازه مجموع پهنای آسمان‌ها و زمین است. اما اولاً ظاهر آیات چنین نمی‌گوید، ثانیاً زمین جزء بسیار کوچکی از آسمان‌ها(کهکشانها) ‌است و نسبت بین پهنای زمین و پهنای آسمان‌ها مانند نسبت یک به هزاران میلیارد است و در این صورت معنای توجیه فوق این است که خداوند در این آیات می‌خواهد بگوید که پهنای بهشت به اندازه میلیاردها سال نوری بعلاوه عرض زمین است و این مثل آن می‌ماند که بگوییم طول جاده نیویورک به اندازه مجموع طول یک طناب 300 کیلومتری بعلاوه طول یک کرم ابریشم است و یا اینکه وزن فلان کامیون به اندازه وزن یک فیل بعلاوه وزن یک مورچه است . از اینها گذشته اصلاً "عرض زمین" یعنی چه؟ مگر زمین مسطح است که طول و عرض داشته باشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۱:۵۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز براي ورود در قرآن شريف و برداشت‎هاي علمي‎و روشمند از آن، نياز به فراگيري يك سري علوم پيراموني و مقدماتي است كه فراگيري آن براي ورود در قرآن شريف ضروري است. يكي از علوم پيراموني در اين راستا، فراگيري ادبيات عرب است كه با زبان قرآن يكي است.
    با اين بيان، از دو منظر به شبهه جواب داده مي‎شود:

    1. جواب ادبي.

    2. جواب تفسيري و عرفاني.


    اما: 1. جواب ادبي:
    در سوره آل عمران در مورد گستره و وسعت بهشت آمده است: «و جنّه عَرضُهَا السّموات و الارض»[سوره آل عمران: 3 / 133.] يعني «بهشتي كه پهناي آن (به قدر) آسمان‎ها و زمين است.» در اين آيه «سماوات» با «الف و تا» جمع بسته شد و بر همگان روشن است. و در سوره حديد، همين معنا با ادبيات ديگر و با قاعده ديگر بيان شد. در سوره حديد پيرامون گستره بهشت آمده: «و جَنّهٍ عرضها كعرضِ السماء و الارض»[سوره حديد: 57 / 21.] يعني «و بهشتي كه پهنايش چون پهناي آسمان و زمين است.»
    كلمه «سماء» در اين آيه به صورت مفرد و با «الف و لام» جنس آمده و «الف و لام» جنس نيز دلالت بر عموم مي‎كند.[تفسير الميزان، ج 19، ص 342.] بنابراين «السّماء» نيز به معناي «آسمان‎ها» مي‎باشد. و معناي هر دو آيه يكي مي‎باشد و هيچ تناقض، حتّي تفاوتي بين دو آيه از نظر بار معنايي وجود ندارد.
    اين جواب محكم ترين جوابي است كه در كتاب‎هاي ادبي و تفسيري بيان گشته است و با آشنايي اندك به ادبيات عرب، مي‎توان بر اين معنا دست يافت و ظرافت آن را كشف كرد.[ر.ك: تفسير نمونه، ج 3، ص 92.]
    .
    پهنای بهشت چقدر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2. جواب تفسيري و عرفاني:
    آن چه از مباني و منابع ديني به دست مي‎آيد اين است كه به تعداد انسان‎ها مراتب و درجات وجود دارد. هم پيامبران و امامان نسبت به هم داراي مراتب و درجات مي‎باشند و هم ساير انسان‎ها نسبت به هم. هم بهشت داراي مراتب و درجات مي‎باشد و هم بهشتيان داراي مراتب و درجات مي‎باشند. هم دوزخ داراي مراتب و دركات مي‎باشد و هم دوزخيان داراي مراتب و دركات مي‎باشند ...»
    با اين بيان دو آيه مورد بحث در صدد بيان درجات و مراتب بهشت و بهشتيان هستند. چون در ذيل سوره آل‎عمران آمده: «اُعِدّتْ لِلْمتقين» يعني بهشت با گستره و وسعت «آسمان‎ها و زمين» براي «پرهيزگاران آماده شده است.» و در ذيل سوره حديد آمده: « اُعِدّتْ لِلّذين آمَنوا بالله و رسوله.» يعني بهشت با گستره و وسعت «آسمان و زمين» براي كساني آماده شده است كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده اند.»
    بنابراين، با تفسير عرفاني، جواب شبهه اين مي‎شود كه:
    گستره بهشت «متقين» و «مؤمنين» بر اساس مراتب و درجات آن‎ها فرق مي‎كند. بهشت با پهناي «آسمان‎ها و زمين» براي متقين آماده شده و بهشت با پهناي آسمان و زمين براي مؤمنين[تفسير الميزان، ج 19، ص 342.] چون از توصيف «جنّت» به صفت «اُعِدّتْ لِلْمتقين» كه وصف توضيحي باشد چنين به دست مي‎آيد كه بهشت، جايگاهي براي تقواپيشگان است و اگر ديگران وارد بهشت شوند به تبع خواهد بود نه با اصالت.[تفسير راهنما، ج 3، ص 69.]
    اين جواب از ناحيه كساني بيان شد كه جواب ادبي را قانع كننده ندانستند و «السماء» را به معناي مفرد گرفته و از اين روي براي تبيين دو آيه مورد بحث، مراتب و درجات، «متّقين» و «مؤمنين» را متفاوت دانسته و گستره و وسعت بهشت «متّقين» و «مؤمنين» را نيز متفاوت دانسته و با اين بيان به تناقض موهومي ‎مورد شبهه جواب گفته است.
    آنچه در پايان قابل بيان است اين است كه: جواب ادبي بسيار محكم، روشن و روان است و بهترين جواب براي شبهه مورد نظر مي‎باشد. هر چند جواب دوم نيز قابل دفاع است. به هر صورت، هر دو جواب به راحتي و به آساني به شبهه مورد نظر جواب مي‎دهد و جاي هيچ شبهه و يا تناقضي باقي نمي‎ماند.
    .
    پهنای بهشت چقدر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    از اینها گذشته اصلاً "عرض زمین" یعنی چه؟ مگر زمین مسطح است که طول و عرض داشته باشد؟
    دوست عزیزعرض در این آیه در برابر طول نیست. بلکه عرض همان بزرگی و یا وسعت است.و این در زبان عربی رائج است که واژه عرض را به خاطر عظمت شی ء می گویند.
    در سخنان امرؤ القیس آمده است: "بلاد عریضة و أرض أریضة" یعنی شهرهای پهناور و سرزمین خرم. و همانگونه که ملاحظه می کنید عرض چیزی به معنای عرض و طول اصطلاحی آن نیست که برخی از مفسران پنداشته اند بلکه کنایه از عظمت و وسعت بی انتهای آن است.
    و چنانچه ما در این دنیا توانائی حساب عرض و طول آسمانها و زمین را نداریم در آنجا نیز کسی جز خداوند عرض و طول بهشت را نمی داند و چه بسا به مرور زمان ( اگر زمانی را در آن جهان فرض کنیم) بر وسعت و پهنای بهشت افزوده شود. و این از کرم و لطف خداوندی بعید نیست.

    تفسیر المیزان,جلد 19,تفسیر سوره حديد ؛ آيات 16 - 24
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۰۷ در ساعت ۱۱:۲۳
    پهنای بهشت چقدر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    درک وسعت بهشت




    برای درک این وسعت بایدمعنا وپهنای کلمه ی آسمان هارابدانیم که شایدمنظورهمان هفت آسمان است که این مطلب ازنظرمن به چنددسته ی زیرتقسیم می شود:
    اول: اگرآسمان ها به معنای هفت سیاره ی بعدازمایعنی بعداززمین باشدکه عبارتنداز
    مریخ - مشتری - زحل - اورانوس - نپتون - پلوتو - سدنا(دهمین سیاره ی منظومه ی شمسی که اخیراً کشف شده است)باشدواین وسعت برای تمام زندگی بهشتی خلایق اطراف ماکافیست ولی این وسعت آنقدرزیادنیست که شبهه دردرک آن بوجودآید
    دوم: اگرمنظورازآسمان ها کهکشان بزرگ ما باشدکه تمام منظومه ی شمسی بصورت یک نقطه ای کوچک درمقابل میلیاردها میلیارد نقطه (ستارگان وسیاراتی که به دورآن می چرخند منظورم ازنقطه منظومه هاست) می باشدکه فاصله ی نزدیک ترین این نقطه ها(منظومه ها)
    به ماکه همان ستاره ی آلفا قنطورس می باشدحدود4/3 سال نوری می باشدیعنی نورباآن سرعت شگفت انگیزش 300000کیلومتردرثانیه (که نوربااین سرعت می تواند دریک ثانیه هفت دورتمام استوای زمین رابزند) 4/3 سال طول می کشدتاازنزدیکترین ستاره به ما برسدبه طوری که ما 3سال وخرده ای پیش نزدیکترین ستاره به خودمان رادرآسمان می بینیم واین همه میلیاردها میلیاردستاره بااین فاصله های بسیاربسیاردوروسعت خیلی خیلی زیادی رادربرمی گیرندواگروسعت بهشت رااینقدرفرض کنیم بازهم بسیاربسیاربزرگ است وجای گرفتن این بهشت بااین وسعت درفضای بی کران مجموعه های میلیاردی کهکشانها که برخی حتی بزرگترازکهکشان ماست بازهم قابل فهم است
    سوم: اگرمنظورازآسمانها راتمام فضای بی کران آفرینش فرض کنیم آن وقت امکان داردبرای درک این وسعت مسئله ی جهان های موازی رابه میان بیاوریم همان جهان های تودرتو که کاملاًمجزاوجداازهم می باشندکه به هیچ وجه مرزهای آن شکسته نمی شودمگربااراده ی خداوبرای افرادوارواح خاص درحالی که این جهان های کاملاً متفاوت باقدرت خداوندداخل یکدیگر قرارگرفته اندکه هیچ ربطی به هم ندارندماننددنیای ماودنیای جنیان وعالم برزخ وعالم خواب وعالم ارواح وعالم فرشتگان (نویسندگان اعمال ونگهبانان انسان که درکنارماهستند)و...
    که این طورمی شودفرض کردبهشت برین به وسعت تمام آسمانهادرخودداخل آسمان هاولی مجزاباآن قراردارد
    چهارم: ویامگردرروزقیامت تمام آسمانهانابودنمی شوندپس بهشت به پهنای آسمانهادریک لحظه گسترده می شودچون حال هیچ روحی به بهشت داخل نمی شودشایدبهشتی هنوزگسترده نشده است
    پنجم: که بازهم می توان وسعت بهشت رااین گونه تصورکردکه تمام آفرینش بینهایت یک طرف وتمام بهشت به وسعت آفرینش بینهایت درطرف دیگرکه این هم ازقدرت بینهایت خداونددورنیست
    این نظرات من است وهرکس هم نظری دارد
    واینکه خداوندزمین کوچک رادرکنارآسمان هادرآیاتش بیان می کندشایدبه این دلیل باشدکه قرآن کتاب آسمانی مختص این نوع بشریعنی مامی باشدوخداوندبرای درک همگان این آیات رابیان می کندچون خیلی هااین جورفکرمی کنندکه آسمان هایعنی سرتوبالابگیری وبه آسمان اطراف نگاه کنی
    خسته نباشید


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    95
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود و خسته نباشید

    طبق آیه 21 سوره حدید قران خیلی سربسته و نامعلوم گفته که به پهنای اسمان ها و زمین .
    اولا اینکه این آسمانها منظور چیه ؟مگه ما چندتا اسمان داریم؟
    دوم اینکه ما وقتی جایگاه رو نداریم وقتی مکان و زمان رو نداریم چجوری میتونیم پهنای یک منطقه رو بدونیم ؟
    به عنوان مثال این بهشت اصلا کجا واقع شده ؟
    ما اول باید پیداش کنیم سپس میتونیم بشینیم
    جرم
    وزن
    چگالی
    شعاع
    شتاب گرانش و بقیه مقیاس ها رو اندازه گیری کنیم.
    حالا دوستان بزرگوار که از تفاسیر تفسیر میکنن بفرمایند این بهشت در کجا واقع شده که اکنون تونستن پهناش رو هم پیدا کنند ؟
    به عنوان مثال تا انسان سیاره مشتری رو ندید نتونست جرمش و بقیه مقیاس های اون رو محاسبه کنه پس چجوری مفسرین پهنای بهشت رو پیدا کردن ؟
    مسلمان ها همه ی ادیان و آیین ها را خرافه میداند اما خرافه ی آشکاری که در اسلام است را نمیبینند.

  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0

    جواب




    با سلام اینجانب در پستی با عنوان ایا ساکنان کرات دیگر هم مشمل روز قیامت میشوند؟ بحثی انجام دادم در اطراف این موضوع که برای بهشت و جهنم اولیه به دنبال یک مکان جدید و نا شناخته به غیر از همین کره زمین نگردید.

    دنیا یعنی زندگی دنیایی و بهشت و یا جهنم هم یعنی زندگی در وضعیت بهشتی و جهنمی کلا زندگی به دو بخش تقسیم میشود. زندگی دنیایی یا پست که طبیعت بر انسان حاکم است و فیزیکی است و آخرتی که به دوبخش زندگی بهشتی و جهنمی تقسیم میشود که وضعیت ارادی است و انسان بهشتی قابلیت تسلط و اراده بر طبیعت را دارد
    زندگی بهشتی و جهنمی نتیجه مستقیم اعمال ما هستند و نه جریمه یا پاداش آنها.

    حال همنگونه که میدانید یکی از نامهای قیامت سعیر است یعنی درجه بندی . یعنی انسانهای بهشتی به اندازه لیاقت خود از درجات علم و اراده بالاتر و تسلط بالاتر بر انواع اسبابهای اداره عالم نظیر اناوع ملائک پیدا میکنند و به واسطه این آشنایی با این علوم امکان دستیابی به مواردی نظیر طی الارض و طی السما می یابند.
    به همین منوال انسانهای جهنمی هم از درجات مختلف محرومیت بهره مند میشوند تا جایی که حتی اراده چشم به هم زدن را هم از آنها میگیرند. این همانجاییست که تعبیر شده اعضای شما بر علیه شما گواهی میدهد. یعنی در اراده شما نیست.
    حال در آیات قرآن امده است که :

    وَسَارِ‌عُوا إِلَىٰ مَغْفِرَ‌ةٍ مِّن رَّ‌بِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْ‌ضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْ‌ضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ

    و یا

    سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَ‌ةٍ مِّن رَّ‌بِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْ‌ضُهَا كَعَرْ‌ضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْ‌ضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَرُ‌سُلِهِ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّـهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّـهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

    حال شما بگویید آیا برای انسان بهشتی که تحت تربیت مربیان الهی یعنی ائمه اطهار اول به صورت دعای مستجاب و به ترتیب با کسب علم به اسماء الهی دست می یابند و به ابزارها و فنونی نظیر طی السماء مجهز میشوند آیا مرزی وجود دارد؟
    البته که نه. یعنی بهشت وجود خود انسان بهشتی است که به هر جا برود همانجا بهشت است و جهنم وجود محروم انسان جهنمی است که به هر جا برود که نمیتواند برود جهنم است.
    پس تا هر جا که عالم وسعت دارد انسان بهشتی میتواند برود و مرزی جز عرض السماوات نیست که خدا وعده داده است. یعنی پهنه آسمانها و زمین.

    به یاد بیاورید آیه

    . يَا مَعْشَرَ‌ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ‌ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ ﴿الرحمن: ٣٣﴾

    که خدا در آن اشاره میکند که بدون قدرت خدا امکان خروج از محیط آسمانها و زمین ندارید
    درحقیقت در تاویل این آیه ذکر میشود که سفرهای فضایی با ابزاری که در دست کفار است سالهای سال طول میکشد و محکو م به شکست است (فاصله ها در حد هزاران هزار سال نوری است) مگر آنچه که خداوند در اختیار اهل ایمان میگذارد که آنی و فوری است و اگر این ابزار در اختیار انسان مومن نباشد بسیاری از وعده های خدا لغویت پیدا میکند زیرا خدا در قرآن خبر میدهد که آسمان و زمین را مسخر شما نمودم.

    أَلَمْ تَرَ‌وْا أَنَّ اللَّـهَ سَخَّرَ‌ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْ‌ضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَ‌ةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّـهِ بِغَيْرِ‌ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ‌ ﴿لقمان: ٢٠﴾

    این وعده در صورتی درست است که امکانات این سفرها به صورت طی الارضو طی السما در اختیار بشر باشد

    پایان کلام اینکه بهشتی که وعده داده شده نمیشود به صورت باغ و کشاورزی باشد و همچنین نمیشود که ب هصورت باغی باشد که با خودش هر جا میرود ببرد.بلکه بهشتی که خدا در سوره حدید (22) وعده میدهد در صورتی مصداق پیدا میکند که خود مومن مجهز به اراده کن فیکونی باشد که هر جا میرود بهشت و بهشت ساز باشد. آری چنان که خداوند در حدیٍ نافله خبر میدهد

    . حديث قدسي قرب النوافل: اِنّ العبدَ يتقرب اليّ بالنوافل حتي كنت سمعه الذي يسمع به و بصره الذي يبصر به ويده الذي يبطش به؛ بنده با انجام نوافل به من نزديك مي شود تا من گوش او مي شوم كه با آن مي شنود و ديده اش مي شوم كه با آن مي بيند و دستش مي شوم كه با آن عمل مي كند.

    مومن به اراده خدا همان جنات تجری من تحتها الانهار است. این جنات خود انسان بهشتی است.




    ویرایش توسط badgoodboy7 : ۱۳۹۰/۰۸/۰۸ در ساعت ۰۰:۴۱
    بهشت و جهنم نتیجه اعمال انسان است و نه جریمه آن.
    خداوند برای افروختن جهنم یک کبریت هم نمیزند.

    وبلاگ
    "براي كساني كه مايلند دينشان عميق و علمي باشد"

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    202
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    دوستان عزیز اول بپرسید که به بهشت اعتقاد دارند!!!

    در حـــفاظـــت ز امیــــرم علی خــــامـــنه ای
    می شــــوم مـــیثــــم تــــمار ، بـــه دارم بـــزنید




  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    اولا اینکه این آسمانها منظور چیه ؟مگه ما چندتا اسمان داریم؟
    با سلام
    دوست عزیز «سماوات»در نظر مردم عرب چیزى جز همان آسمان مشهود و شناخته شده نبود؛به همین رو آنان از آن چیزى جز همین آسمان شناخته شده را قصد نمی کردند.در قرآن نیز متناسب با درک ظاهرى آن مردم سخن گفته شده و از«سماوات»همین آسمان مشهود اراده شده است.
    به همین رو در قرآن کریم 190 بار واژه«سماوات»به تنهایى به کار رفته است، بدون آن که آسمان‏ها تفصیل داده شده باشد.در قرآن کریم از هر دو«سماء»و «سماوات»یک معنا قصد مى‏شود و آن عبارت از همان آسمان مشهود است و هر گاه در قرآن از«سماوات و ارض»یا«سماء و ارض»سخن مى‏رود، مقصود کل جهان مشهود و معهود بشر است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    دوم اینکه ما وقتی جایگاه رو نداریم وقتی مکان و زمان رو نداریم چجوری میتونیم پهنای یک منطقه رو بدونیم ؟
    در مورد پهنای بهشت انسانها چیزی نگفته اند بلکه خود خداوند با توجه به علم نامحدودی که دارند فرمودند.
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۰۹ در ساعت ۰۷:۴۱
    پهنای بهشت چقدر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kherad_gera نمایش پست
    به عنوان مثال این بهشت اصلا کجا واقع شده ؟
    با سلام مجدد

    دوست عزیز انسانی که در جهان ماده زندگی می کند و بسیاری از داوری ها و انتظارات او هم صبغه عنصری و مادی دارد او برای هر چیز، جا و مکان مادی تصور می کند و فرآیند همه امور را در راستای زمان و مکان طبیعی می نگرد . حال اگر از او پرسیده شود که جای مسئله 4=2+2 کجاست یا جای معادله 9 ایکس +4 کجاست، درپاسخ خواهد گفت: این مسئله ای ریاضی یا معادله ای جبری است و نمی تواند جایی داشته باشد . و امری است که جنبه متافیزیکی دارد و خارج از محدوده تاریخ و مکان است; بلکه اساسا علوم و دانش های بشری ذاتا مجرد ازماده است و زمان و مکان ندارد و از جان انسان بیرون نیست . از این رو با رفتن روح از بدن، علوم هم همراه او می شوند . بهشت و جهنم نیز از محدوده تاریخ دنیایی و زمان و مکان خارج است و قبل، بعد، کی و کجای دنیوی بر نمی دارند و چنانچه ما بخواهیم آنها را تصور کنیم، باید به تعبیرهای قرآن و احادیث معصومین (ع) رو آورده، بگوییم: بهشت نزد سدره المنتهی است .
    در احادیث فراوانی که به برخی از آنها اشاره شد، «سدر المنتهی » ، «جنه الماوی » ، «عرش » ، «کرسی » ، «معراج » و «ملکوت » همه کنار هم قرار گرفته است; یعنی همه در آسمان ها قرار گرفته است .
    بسیاری از احادیث اسلامی نیز این معنی را تایید و تاکید می کند که بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند . یکی از اصحاب از امام علی بن موسی الرضا (ع) پرسید که آیا بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند؟ امام (ع) فرمود: «و ان رسول الله قد دخل الجنه ورای النار لما عرج به الی السما; آری آفریده شده اند و پیامبر (ص) به هنگام معراج، وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد» .
    سؤال شد که برخی می گویند آنها مخلوق نیستند . امام (ع) فرمود: «ما اولئک منا و لا نحن منهم، من انکر خلق الجنة و النار فقد کذب النبی و کذبنا; آنها از ما نیستند و مااز آنها نیستیم; کسی که آفرینش بهشت و دوزخ را انکار کند، پیامبر را تکذیب کرده و ما را نیز تکذیب نموده است » .(مجلسی، بحار النوار، ج 8، ص 119)
    در بسیاری از روایات مربوط به معراج پیامبر (ص)، به مسئله بهشت و دوزخ و وجود فعلی آنها اشاره شده و اینها در حقیقت تاکیدی است بر آن چه درآیات فوق خواندیم و قرآن در سوره نجم در جریان معراج پیامبر (ص) نیز به این موضوع اشاره کرده است .
    در تفسیر علی بن ابراهیم در شرح آیه «و لقد رآه نزله اخری عند سدره المنتهی » ، چنین آمده است: «واما الرد علی من انکر خلق الجنة و النار فقوله عندها جنة الماوی، ای عند سدرة المنتهی فسدرة المنتهی فی السماء السابعة و جنة الماوی عندها; پاسخ کسانی که آفرینش بهشت و دوزخ را انکار می کنند، آیه «عندها جنة الماوی » است; یعنی در نزد سدرة المنتهی که در آسمان هفتم است، بهشت جاویدان قرار دارد» .(تفسیر علی بن ابراهیم، ج 2، ص 335)
    روایات متعددی که در منابع شیعه و اهل سنت درباره تولد بانوی اسلام، فاطمه زهرا (س) آمده، نیز گواه بر این معنی است که می گوید: پیامبر اکرم (ص) در شب معراج وارد بهشت شد و از میوه درختان بهشتی تناول فرمود و از همان میوه، نطفه فاطمه زهرا (س) منعقد شد و لذا پیامبر (ص) او را می بوسید و می گفت: «از او بوی بهشت می شنوم »(ذخایر العقبی، ص 36; مستدرک الصحیحین، ج 6، ص 156)
    در تفسیر آیه «کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا ... ;( آل عمران (3): 37) هر زمان زکریا وارد محراب مریم (س) می شد، غذای مخصوصی در آن جا می یافت » ، در بسیاری از منابع اسلامی اعم از شیعه واهل سنت آمده است که این غذا، میوه های بهشتی بود که در غیر فصل، خداوند در اختیار مریم می گذاشت .
    در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم (ص) تعبیر لطیف تری در این زمینه دیده می شود و آن این که می فرماید: هنگامی که به معراج رفتم، وارد بهشت شدم; در آنجا فرشتگانی را دیدم که قصرهایی می سازند و گاه توقف می کنند، از علت این امر سؤال کردم، گفتند: ما منتظر مصالح هستیم! گفتم مصالح شما چیست؟ گفتند: ذکر «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر» که مؤمن می گوید; هنگامی که ذکر می کند، بنا می کنیم و هنگامی که خودداری می کند، دست نگه می داریم .(بحار النوار، ج 18، ص 375)
    این بحث را با سخنی از مرحوم علامه مجلسی پایان می دهیم . او در بحارالانوار ذیل روایات مربوط به بهشت و دوزخ می گوید: «بدان ایمان به بهشت و دوزخ، آن گونه که در آیات و اخبار وارد شده، بدون تاویل کردن آن به معنای دیگر، از ضروریات دین است
    اما این که آنها هم اکنون مخلوقند یا نه، غالب علمای اسلام مگر گروه اندکی از معتزله معتقدند که هم اکنون مخلوق هستند و آیات و اخبار متواتره سخن آن گروه اندک را نفی می کند و مذهب آنها را تضعیف می نماید و ظاهر این است که احدی از علمای امامیه قائل به این مذهب نادرست نیست; مگر سخنی که به سید رضی نسبت می دهند .(همان، ج 8، ص 205)
    برای اطلاعات بیشتر به کتاب های تفسیر موضوعی قرآن و معاد درقرآن از آیت الله جوادی آملی و پیام قرآن از آیت الله مکارم شیرازی مراجعه کنید .
    .
    پهنای بهشت چقدر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود