جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟




    سلام علیکم

    یک سوال:آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟







    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۱:۴۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در آيه 46سوره اعراف خدای متعال می فرماید:
    و بينهما حجاب و على الاعراف رجال يعرفون کلاًّ بسيماهم و نادوا اصحاب الجنّة أن سلام عليکم لم يدخلوها و هم يطمعون ; بين اهل بهشت و اهل جهنم حجاب و پرده است , و بر اعراف مردانى هستند که مردم را ازچهره هايشان مى شناسند و آنان به اهل بهشت ندا مى دهند: سلام عليکم . آنان هنوز داخل بهشت نشده اند, ولى اميد وطمع دارند که داخل بهشت شوند.
    درباره اعراف اقوال و احتمالات مختلفى وجود دارد:
    1 اعراف جايى است که مُشْرِف بر اهل بهشت و اهل جهنم است .
    2 ديوارى است ميان بهشت و جهنم .
    3 تلّى و بلندى ميان بهشت و جهنم است که بر روى آن عده اى از گناه کاران قرار دارند.
    4 ديوارى است که خداوند بين مؤمنان و منافقان در آيه ذکر کرده است (فضرب بينهم بسور له باب ٌ).
    5 معناى اعراف جايگاه شناسايى بين بهشتيان و جهنميان است .
    6 اعراف همان پل صراط است .
    (الميزان , ج 8 ص 126)
    درباره اهل اعراف يعنى کسانى که بر اعراف قرار دارند, دوازده قول نقل شده است که اصول آن ها به سه قول برمى گردد:
    1 اهل اعراف رجالى از اهل منزلت و کرامت هستند, مانند انبيا و شهدا و فقها.
    2 کسانى که اعمال خوب و بدشان مساوى است .
    3 عدّه اى از ملائکه هستند.
    از سياق آيات استفاده مى شود که قول اوّل درست مى باشد
    الميزان , ج 8 ص 129
    تعداد رواياتى که قول اوّل را تأييد مى کند, بيشتر است . به چند روايت اشاره مى کنيم :
    1 - از اميرالمؤمنين 7نقل شده است که فرمود: <ما بر اعراف خواهيم بود. ياران خود را از چهره هايشان مى شناسيم >.
    الصافى , ج 2 ص 199
    2- از سلمان فارسى نقل شده است که از پيامبر بيشتر از ده مرتبه شنيدم که به على (ع)فرمود: <اى على ! تو واوصياى بعد از تو اعراف بين بهشت و جهنم خواهيد بود و داخل بهشت نمى شود مگر کسى که شما را بشناسد و شما نيزاو را بشناسيد و داخل جهنم نمى شود مگر کسى که شما را انکار کند يا شما او را نشناسيد.
    همان.
    3 - از على (ع)نقل شده است که فرمود: <ما در روز قيامت بين بهشت و جهنم مى ايستيم . هر کس ما را يارى کرده باشد, او را مى شناسيم و وارد بهشت مى کنيم و هر کس با ما دشمنى کرده باشد, از چهره اش او را مى شناسيم و او راوارد جهنم مى کنيم .
    الصافى , ج 2 ص 199
    4 - امام باقر(ع)فرمود: <اهل اعراف آل محمد(ع)هستند داخل بهشت نمى شود مگر کسى که آنان رابشناسد>.
    همان.
    5 - امام صادق (ع)فرمود: <حسابرسى هر امّتى با امام زمان خودش خواهد بود و ائمه دوستان خود را ازچهره هايشان مى شناسند>.
    همان.
    بدون شک دو گروه در اعراف حضور دارند:
    الف ) گروهى مانند ائمهء پيامبران و اوصياى آنها که نظارت بر وضع بهشتيان و دوزخيان دارند.
    ب ) گروه ديگر گنهکاران از امت هاى پيشين و امت محمد مى باشند که آن ها اميدوارند مورد شفاعت واقع شودن ,چون نه کفهء اعمال بد آن ها مى چربد, نه کفهء اعمال بد آن ها.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۰۴ در ساعت ۱۰:۵۷
    آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود