جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت علی بالاتر از پیامبر است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا حضرت علی بالاتر از پیامبر است؟




    سلام
    در آیه ولایت اگر مراد خدا یک نفر یعنی حضرت علی است چرا کلمه(الَّذِینَ) (کسانی) به صورت جمع آمده؟ می‌گویید از باب تکریم و احترام به حضرت علی است، پس چرا در تمامی‌آیات قرآن که به پیامبر اسلام، اشاره شده با ضمائر مفرد «ک» و «انت» (تو) به پیامبر خطاب شده؟! آیا حضرت علی بالاتر از پیامبر است؟!!


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۰ در ساعت ۰۲:۲۵

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»


    سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند. (1)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    به چند نکته توجه نمایید:

    1. روشن و مسلم است که رسول اکرم(ص) از همه پیامبران و اولیای الهی برتر و والاتر هستند.


    2. این آیه تطبیق است یعنی می فرماید اولیای شما چنین افرادی هستند.

    3. امام علی علیه السلام، تأویل این آیه است نه تفسیر؛ لذا این گونه نیست که هر کسی در نماز صدقه بدهد پس او ولیّ مؤمنین می شود.

    4. این آیه حکایت از یک تاریخ واقعی نیست، واقعه ای که زمانش برای همه تمام شده و رفته باشد. به همین جهت عده ای ـ حتی برای چهل بار ـ در رکوع صدقه دادند تا مشمول این آیه شوند.

    5. "الذین" در این آیه ناظر به واقعه خاص نیست، جمعی است که ناظر به جمع است نه فرد خاص.

    6. این آیه حکم هم نیست تا بگوییم هر کسی در رکوع صدقه داد، ولیّ می شود؛ بلکه تعبیر خطابی است.

    7. این آیه در عین حالی که اشاره به امام علی(ع) دارد تا نمونه ای از این افراد را معرفی کرده باشد و ولایت ایشان را بیان نماید؛ تعبیر کنایی است که می خواهد بگوید مؤمنین خوب چنین هستند.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اشکال: اگر مراد على (ع) بود مناسب بود به لفظ مفرد بياورد (و الذى آمن و اقام الصلاة و آتى الزكاة و هو راكع)، نه به لفظ جمع.


    جواب: اين إخبار از قضيه خارجيه است كه قبل از نزول آيه واقع شده، و به اصطلاح نشانى و علامت است.

    اين عمل قبل از نزول آيه، از احدى صادر نشده جز على عليه السّلام، و احدى ادّعای آن را نكرده، لذا در خبر است پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم تشريف آورد در مسجد و پرسيد (با اين كه مي دانست) براى اين كه همه اقرار كنند كه از چه کسی چنین عملى صادر شده، همه گفتند از على، به گمان اين كه آيه در مذمت اين عمل نازل شده؛ پس از اقرار آيه را تلاوت فرمود.

    و اين كه به لفظ جمع آورده براى اين كه علاوه بر اثبات ولايت دلالت دارد بر اين كه اين عمل شايسته و مرضى الهى بوده كه صاحب اين عمل لياقت اين منصب را داشته است.(2)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۳۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فرق است بين اين كه:

    1. لفظ جمع را اطلاق كنند و واحد را اراده كنند، در حقيقت لفظ جمع را در واحد استعمال كنند.

    2. و بين اين كه قانونى كلى و عمومى بگذرانند و از آن به طور عموم خبر دهند در صورتى كه مشمول آن قانون جز يك نفر كسى نباشد و جز بر يك نفر منطبق نشود.

    آن نحوه اطلاقى كه در عرف سابقه ندارد نحوه اولى است، نه دومى؛ براى اين كه از قبيل دومى در عرف بسيار است. در ادبيات عرب مكرر ديده مى‏شود كه از مفرد به لفظ جمع، تعبير آورده شده است.


    شواهد قرآنی:

    1. در آيه مباهله: «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم‏» (3)

    كلمه "نسائنا" به صورت جمع آمده در صورتى كه منظور از آن طبق شأن نزولهاى متعددى كه وارد شده فاطمه زهرا (س) است.

    همچنين "انفسنا" جمع است، در صورتى كه از مردان غير از پيغمبر كسى جز على (ع) در آن جريان نبود.

    2. در آيه: «الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً» (4)

    در ارتباط با داستان جنگ احد است و بعضى از مفسران شأن نزول آن را در باره "نعيم بن مسعود" كه يك فرد بيشتر نبود مى‏دانند.

    3. در آيه: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ .... تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ» (5)

    دليل معتبر و روايت صحيح داريم بر اين كه مرجع ضمير "اليهم" با اين كه ضمير جمع است يك نفر بيش نيست و آن "حاطب بن ابى بلتعه" است كه با قريش و دشمنان اسلام مكاتبه سرى داشت.

    4. در اين آيه: «يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ» (6)

    روايت صحيح داريم كه قائل اين سخن يك نفر بيش نيست و او "عبد اللَّه بن ابى بى سلول" رئيس منافقين است.

    5. در آيه: «يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ» (7)

    فاعل "يسئلون" با اين كه صيغه جمع است يك نفر است.

    6. در آيه: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً» (8)

    روايت صحيح وارد شده است كه اين آيه در باره يك نفر است و او على بن ابى طالب (علیه السلام) و يا بنا به روايت خود آقايان اهل سنت ابا بكر است!!

    7. در آيه: «يَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ» (9)

    گوينده اين حرف به اعتراف خود علماى اهل سنت يك نفر و آن هم رئيس منافقين "عبد اللَّه بن ابى" بوده است.

    تعجب در اين است كه اين آيه چند آیه قبل از آیه ولایت آمده است قرار دارد، ولی علمای اهل سنت آمدن ضمیر جمع برای مفرد را در آنجا پذیرفته اند ولی اینجا اشکال می کنند. راستى چطور با اين فاصله كم حرف خود را از ياد مى‏برند و كم‏حافظگى به خرج مى‏دهند؟!

    و ... (10)





    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممكن است كسى بگويد كه در اين آياتى كه بعنوان نقض نقل كرديد كه در آنها مطلب به صيغه جمع به يك فرد نسبت داده شده در حقيقت مطلب تنها به يك فرد منسوب نيست، بلكه كسانى بوده‏اند كه با عمل آن يك نفر موافق و راضى بوده‏اند، با اينكه مرتكب يك نفر بوده، خداوند روى سخن خود را در توبيخ متوجه به عموم مى‏كند تا آنان هم كه مرتكب نيستند ولى با مرتكب همصدايند متنبه شوند.

    ما هم در جواب مى‏گوييم برگشت اين حرف به اين است كه اگر نكته‏اى ايجاب كرد مى‏توان جمع را در مفرد استعمال نمود، و اتفاقا در آيه مورد بحث ما هم همين طور است، يعنى در تعبير صيغه جمع نكته‏اي است و آن اين است كه نمى‏خواهد بفهماند اگر شارع انواع كرامتهاى دينى را كه يكى از آنها ولايت است به بعضى از مؤمنين (على علیه السلام) ارزانى مى‏دارد جزافى و بيهوده نيست، بلكه در اثر تقدم و تفوقى است كه او در اخلاص و عمل بر ديگران دارد.

    علاوه بر اين، بيشتر، بلكه تمامى آنهايى كه اين روايات را نقل كرده‏اند همانا صحابه و يا تابعينى هستند كه از جهت زمان و عصر معاصر با صحابه‏اند و آنان هم عرب خالص بوده‏اند، بلكه مى‏توان گفت عربيت آن روز عرب، عربيت دست نخورده‏ترى بوده و اگر اين نحو استعمال را لغت عرب جايز نمى‏دانسته و طبع عربى آن را نمى‏پذيرفته خوب بود عرب آن روز اشكال مى‏كرده و در مقام اعتراض بر مى‏آمد،و حال آن كه از هزاران نفر صحابه و تابعين، احدى بر اين گونه استعمالات اعتراضى نكرده است،چه اگر كرده بود به ما مى‏رسيد.(11)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اين تعبير يا به خاطر اين است كه اهميت موقعيت آن فرد و نقش مؤثرى كه در اين كار داشته روشن شود، و يا به خاطر آن است كه حكم در شكل كلى عرضه شود، اگر چه مصداق آن منحصر به يك فرد بوده باشد.

    البته انكار نمى‏توان كرد كه استعمال لفظ جمع در مفرد به اصطلاح، خلاف ظاهر است و بدون قرينه جايز نيست، ولى با وجود آن همه رواياتى كه در شأن نزول آيه وارد شده است، قرينه روشنى بر چنين تفسيرى خواهيم داشت، و حتى در موارد ديگر به كمتر از اين قرينه نيز قناعت مى‏شود.(12)

    ________
    (1) مائده، 55.
    (2) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص 402.
    (3) آل عمران، 61.
    (4) آل عمران، 173.
    (5) ممتحنه، 10.
    (6) منافقون، 8.
    (7) بقره، 215.
    (8) بقره، 274.
    (9) مائده، 52.
    (10) ترجمه الميزان، ج‏6، ص 9؛ تفسير نمونه، ج‏4، ص 426.
    (11) ترجمه الميزان، ج‏6، ص 11.
    (12) تفسير نمونه، ج‏4، ص 427.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود