جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟




    سلام
    شیعه می‌گویید: طبق آیه‌ای در سوره کهف، باید بر مزار صلحا و شهدا بنای یاد بود ساخت؟ پس چرا پیامبر بر قبر حمزه و خدیجه و ابوطالب و فرزندش ابراهیم و حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟ و چرا خلفاء در 5 قرن بعد، حداقل برای تزویر و ریا هم شده چنین کاری را با قبر پیامبر اسلام انجام نداند؟ و کجای قرآن گفته باید از این بناهای یادبود حاجت طلبید، متوسل شد، عاشق شد و دور آنها گشت و داخلش پول ریخت؟!!



    کارشناس بحث : پاسخگوی معارف دینی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۰:۲۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    سلام
    السلام علیک یا باقر العلوم

    با سلام خدمت شما و تسلیت شهادت امام محمد باقر علیه السلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست

    شیعه می‌گویید: طبق آیه‌ای در سوره کهف، باید بر مزار صلحا و شهدا بنای یاد بود ساخت؟
    در سوره کهف ، در بیان سرگذشت اصحاب کهف آمد است:

    وَ كذَلِك أَعْثرْنَا عَلَيهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ وَ أَنَّ الساعَةَ لا رَيْب فِيهَا إِذْ يَتَنَزَعُونَ بَيْنهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيهِم بُنْيَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيهِم مَّسجِداً(کهف/21)

    و اينچنين مردم را متوجه حال آنها كرديم تا بدانند وعده (رستاخيز) خداوند حق است و در پايان جهان و قيام قيامت شكى نيست ، در آن هنگام كه ميان خود در اين باره نزاع مى كردند: گروهى مى گفتند بنائى بر آن بسازيد (تا براى هميشه از نظر پنهان شوند و از آنها سخن نگوئيد كه ) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولى آنها كه از رازشان آگاهى يافتند و آنرا دليلى بر رستاخيز ديدند) گفتند ما مسجدى در كنار (مدفن ) آنها مى سازيم (تا خاطره آنها فراموش نشود).

    ظاهر تعبير قرآن اين است كه اصحاب كهف سرانجام بدرود حيات گفتند و به خاك سپرده شدند، و كلمه عليهم شاهد اين مدعا است ، سپس علاقه مندان به آنها تصميم گرفتند معبدى در كنار آرامگاه آنان بسازند، قرآن اين موضوع را در آيات فوق با لحن موافقى آورده است و اين نشان مى دهد كه ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دين نه تنها حرام نيست - آنچنان كه وهابيها مى پندارند - بلكه كار خوب و شايسته اى است .
    اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست ، و يك نوع قدردانى از گذشتگان ، و تشويق براى آيندگان در آن كار نهفته است ، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آنرا مجاز شمرده است .
    وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است ، به همين دليل پيامبران و شخصيتهائى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است .
    اين نيز واضح است كه اين گونه بناها كمترين منافاتى با مسئله توحيد و اختصاص پرستش به الله ندارد، زيرا احترام ، مطلبى است ، و عبادت و پرستش مطلبى ديگر.
    تفسير نمونه ،ج 12 ،ص 388 .


    نکته : اين جمله ( لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيهِم مَّسجِداً) نقل كلام موحدين است ، شاهدش اين است كه گفتند مسجدى بنا كنيم ، ونگفتند معبدى . چون مسجد در عرف قرآن محلى را گويند كه براى ذكر خدا وسجده براى اومهيا شده است ، وقرآن بتكده ويا ساير معابد را مسجد نخوانده است.(ترجمه تفسير الميزان ،ج 13 ،ص371.)
    لذا پيشنهاد ساختن مسجد بر قبر اصحاب کهف، از سوي مؤمنين مطرح شده است و هدف آنان ، تبرك جستن به قبر انسانهای موحد بوده است . قرآن كريم اين پيشنهاد موحدین را بیان کرده و آنرا نقد و رد نکرده است پس ساخت مسجد بر قبور اولیاءالله نزد خداوند ، مقبول است.


    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    ثواب تعمیر قبر پیامبر و ائمه

    در روایات برای تعمیر قبور مطهر پیامبر و ائمه ثواب های زیادی بیان شده است. در بحار الانوار بابی تحت عنوان ( ثواب تعمير قبور النبي و الأئمة صلوات الله عليهم و تعاهدها و زيارتها و أن الملائكة يزورونهم ع ) است که به بیان این روایات پرداخته است. از جمله می توان به این روایت اشاره کرد:

    أَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع وَ قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ عَمَرَ تُرْبَتَهُ قَالَ يَا أَبَا عَامِرٍ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لَهُ وَ اللَّهِ لَتُقْتَلَنَّ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ وَ تُدْفَنُ بِهَا قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قُبُورَنَا وَ عَمَرَهَا وَ تَعَاهَدَهَا فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَكَ وَ قَبْرَ وُلْدِكَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَيْكُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَى فَيَعْمُرُونَ قُبُورَكُمْ وَ يُكْثِرُونَ زِيَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهم لِرَسُولِهِ أُولَئِكَ يَا عَلِيُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِي الْوَارِدُونَ حَوْضِي وَ هُمْ زُوَّارِي غَداً فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَكُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَكَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَكُمْ عَدَلَ ذَلِكَ ثَوَابَ سَبْعِينَ حَجَّةً بَعْدَ حَجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى يَرْجِعَ مِنْ زِيَارَتِكُمْ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِيَاءَكَ وَ مُحِبِّيكَ مِنَ النَّعِيمِ وَ قُرَّةِ الْعَيْنِ بِمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ وَ لَكِنَّ حُثَالَةً مِنَ النَّاسِ يُعَيِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورِكُمْ كَمَا تغير الزَّانِيَةُ بِزِنَائِهَا أُولَئِكَ شِرَارُ أُمَّتِي لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِي وَ لَا يَرِدُونَ حَوْضِي.(
    بحارالأنوار،ج 97، باب 2( ثواب تعمير قبور النبي و الأئمه...)، ص121-120 . )

    راوی از حضرت صادق -علیه السلام- می پرسد ؟ ای فرزند رسول خدا ! کسی که قبر امیر المومنین -علیه السلام- را زیارت کند و قبر او را آباد و تعمیر کند چه پاداش و ثوابی دارد ؟
    حضرت صادق -علیه السلام- در پاسخ از جدش رسول خدا نقل می کند که خطاب به امیر المومنین -علیه السلام- فرمود : به خدا قسم تو در سرزمین عراق کشته خواهی شد و در آن جا مدفون می شوی . امیر المومنین
    -علیه السلام- می پرسد ؟ یا رسول الله ! کسی که قبر های ما را زیارت کند و آن را آباد کند و با آن قبرها مانوس باشد چه پاداشی دارد ؟
    پیامبر فرمود : ای اباالحسن ! خداوند قبرتو و فرزندانت را قطعه ای از قطعه ها و عرصه های بهشت قرار داده است و دل های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرارداده است . آنها ذلت و خواری و اذیت را در راه زیارت شما تحمل می کنند و قبر های شما را برای تقرب به خدا و دوستی رسول خدا آباد می کنند و پی در پی قبور شما را زیارت می کنند . یا علی ! فردای قیامت ، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد برحوض می شوند و زیارت کنندگان من خواهند بود . یا علی ! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان -علیه السلام- در ساختن بیت المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج دیگر پس از آن است ووقتی بر می گردد از گناهانش بیرون می رود مانند کسی که از مادر متولد شده است . پس دوستان و دوستدارانت را به نعمت هایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده بشارت ده ..........


    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    پس چرا پیامبر بر قبر حمزه و خدیجه و ابوطالب و فرزندش ابراهیم و حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟ و چرا خلفاء در 5 قرن بعد، حداقل برای تزویر و ریا هم شده چنین کاری را با قبر پیامبر اسلام انجام نداند؟
    1. محل قبور مطهر حمزه، ابوطالب و حضرت خدیجه و ... هنوز هم مشخص است و این نشان دهنده این مطلب است که این قبور مطهر از ابتدا مورد اهتمام پیامبر ، ائمه و مسلمین بوده است که مکان آن ها حفظ شده است. روایات فروانی هم دلالت بر این مطلب دارد که معصومین بارها به زیارت این قبور می رفتند.

    2. در ساخت بنای یادبود باید فرهنگ ،شرایط و اوضاع سیاسی آن زمان را نیز در نظر داشت. گاهی اوقات شرایط به گونه ای بود که مجبور بودند مکان قبری را پنهان نگه دارند . مانند قبر حضرت زهرا سلام الله علیها و یا قبر مطهر امام علی علیه السلام که تا چندین سال پنهان بود.

    3. آنچه که مسلم است و در کتب مختلف تاریخی ذکر شده است که قبور همسران و فرندان پیامبر ، حضرت ابوطالب ، حمزه و .... از قدیم الایام دارای بناهای یادبود بوده است تا این که در چندین سال اخیر بسیاری از این بناها توسط وهابیون تخریب شده است. بررسی تاریخچه تک تک این بناهای یادبود نه ضرورتی دارد و نه در حوصله این تاپیک است . فقط به عنوان نمونه موردی را ذکر می کنیم. علاقه مندان به تاریخچه این بناها ، می توانند به کتب تاریخی مراجعه کنند.


    ادامه دارد ...



    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    بازسازی قبر حمزه علیه السلام توسط حضرت زهرا سلام الله علیها

    طبق نقل محدّثان و مورّخان ، از امام باقر ( عليه السلام ) ، اولين كسي كه اين قبر را پس از گذشت چند سال و ظهور آثار فرسودگي در آن ، به تعمير و ترميم و سنگچيني و علامت گذاري نمود و از ساير قبور مشخص ساخت ، حضرت زهرا ( عليها السلام ) بود و جالب اين است كه اين روايت در منابع اهل سنّت بيش از منابع شيعه منعكس گرديده است !

    متن روايت چنين است :

    « . . . عن سعد بن طريف ، عن أبي جعفر ( عليهما السلام ) إنّ فاطمة بنت رسول الله كانتْ تزور قبر حمزة ( عليه السلام ) ترُمُّهُ وتُصْلحُهُ وقد تعلّمتْه بحجر » . ( ابن شبه ، تاريخ المدينه ، ج1 ، ص131 ؛ ابن سعد ، طبقات ، ج3 ، ص11 ؛ سمهودي ، وفاء الوفا ، ج3 ، ص932.)

    « سعد بن طريف از امام باقر ( عليه السلام ) نقل مي كند كه دختر رسول خدا ، فاطمه زهرا قبر عمويش حمزه را زيارت و آن را ترميم و اصلاح مي كرد و اين قبر را با سنگ چيني ، علامت گذاري و مشخّص ساخته بود . »

    منبع : محمد صادق نجمی،
    تاريخ حرم ائمه بقيع ( عليهم السلام ) وآثار ديگر در مدينه منوّره، ص367.




    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    و کجای قرآن گفته باید از این بناهای یادبود حاجت طلبید، متوسل شد، عاشق شد و دور آنها گشت و داخلش پول ریخت؟!!

    1. هیچ جای قرآن گفته نشده از این بناهای یادبود باید حاجت طلبید ، به آن ها متوسل شد و ...
    اصولا هیچ شیعه و موحدی چنین کاری را انجام نمی دهد.
    ارزش و اعتبار این بناها به خاطر شخصی است که این بنا به خاطر تعظیم و بزرگداشت او ساخته شده است نه به خاطر خود بنا. گچ و آجر که به خودی خود ارزشی ندارند.

    2. وقتی شخصی به این اماکن مقدس می رود و حاجت خود را مطرح می کند ، متوسل می شود و ... در حقیقت این بزرگوران را که در نزد خداوند دارای مقام و آبرو هستند ، واسطه بین خود و خداوند متعال قرار می دهد تا به مطلوبش برسد .

    3. پول هایی هم که مردم به داخل این اماکن (مانند ضریح و ...) می رساند یا به دلیل نذری است که کرده اند ، یا به دلیل ارادتی که به این سروران دارند مبلغی را هدیه می کنند تا در راه خیر مصرف شود و یا ...


    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی1




    با سلام

    بنای یادبود بر مزار صالحین و شهدا


    پرسش : شیعه می‌گویید: طبق آیه‌ای در سوره کهف، باید بر مزار صلحا و شهدا بنای یاد بود ساخت؟ پس چرا پیامبر بر قبر حمزه و خدیجه و ابوطالب و فرزندش ابراهیم و حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟ و چرا خلفاء در 5 قرن بعد، حداقل برای تزویر و ریا هم شده چنین کاری را با قبر پیامبر اسلام انجام نداند؟ و کجای قرآن گفته باید از این بناهای یادبود حاجت طلبید، متوسل شد، عاشق شد و دور آنها گشت و داخلش پول ریخت؟!!

    پاسخ :
    1. ساخت مسجد بر قبور اولیاءالله نزد خداوند ، مقبول است.در سوره کهف ، در بیان سرگذشت اصحاب کهف آمد است:

    وَ كذَلِك أَعْثرْنَا عَلَيهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ وَ أَنَّ الساعَةَ لا رَيْب فِيهَا إِذْ يَتَنَزَعُونَ بَيْنهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيهِم بُنْيَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيهِم مَّسجِداً(1)

    و اينچنين مردم را متوجه حال آنها كرديم تا بدانند وعده (رستاخيز) خداوند حق است و در پايان جهان و قيام قيامت شكى نيست ، در آن هنگام كه ميان خود در اين باره نزاع مى كردند: گروهى مى گفتند بنائى بر آن بسازيد (تا براى هميشه از نظر پنهان شوند و از آنها سخن نگوئيد كه ) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولى آنها كه از رازشان آگاهى يافتند و آنرا دليلى بر رستاخيز ديدند) گفتند ما مسجدى در كنار (مدفن ) آنها مى سازيم (تا خاطره آنها فراموش نشود).

    ظاهر تعبير قرآن اين است كه اصحاب كهف سرانجام بدرود حيات گفتند و به خاك سپرده شدند، و كلمه عليهم شاهد اين مدعا است ، سپس علاقه مندان به آنها تصميم گرفتند معبدى در كنار آرامگاه آنان بسازند، قرآن اين موضوع را در آيات فوق با لحن موافقى آورده است و اين نشان مى دهد كه ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دين نه تنها حرام نيست - آنچنان كه وهابيها مى پندارند - بلكه كار خوب و شايسته اى است .
    اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست ، و يك نوع قدردانى از گذشتگان ، و تشويق براى آيندگان در آن كار نهفته است ، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آنرا مجاز شمرده است .
    وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است ، به همين دليل پيامبران و شخصيتهائى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است .اين نيز واضح است كه اين گونه بناها كمترين منافاتى با مسئله توحيد و اختصاص پرستش به الله ندارد، زيرا احترام ، مطلبى است ، و عبادت و پرستش مطلبى ديگر.(2)


    جمله ( لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيهِم مَّسجِداً) نقل كلام موحدين است ، شاهدش اين است كه گفتند مسجدى بنا كنيم ، ونگفتند معبدى . چون مسجد در عرف قرآن محلى را گويند كه براى ذكر خدا وسجده براى اومهيا شده است ، وقرآن بتكده ويا ساير معابد را مسجد نخوانده است.(3)
    لذا پيشنهاد ساختن مسجد بر قبر اصحاب کهف، از سوي مؤمنين مطرح شده است و هدف آنان ، تبرك جستن به قبر انسانهای موحد بوده است . قرآن كريم اين پيشنهاد موحدین را بیان کرده و آنرا نقد و رد نکرده است پس ساخت مسجد بر قبور اولیاءالله نزد خداوند ، مقبول است.

    2.
    ثواب تعمیر قبر پیامبر و ائمه : در روایات برای تعمیر قبور مطهر پیامبر و ائمه ثواب های زیادی بیان شده است. در بحار الانوار بابی تحت عنوان ( ثواب تعمير قبور النبي و الأئمة صلوات الله عليهم و تعاهدها و زيارتها و أن الملائكة يزورونهم ع ) است که به بیان این روایات پرداخته است. از جمله می توان به این روایت اشاره کرد:

    أَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع وَ قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ عَمَرَ تُرْبَتَهُ قَالَ يَا أَبَا عَامِرٍ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لَهُ وَ اللَّهِ لَتُقْتَلَنَّ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ وَ تُدْفَنُ بِهَا قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قُبُورَنَا وَ عَمَرَهَا وَ تَعَاهَدَهَا فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَكَ وَ قَبْرَ وُلْدِكَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَيْكُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَى فَيَعْمُرُونَ قُبُورَكُمْ وَ يُكْثِرُونَ زِيَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهم لِرَسُولِهِ أُولَئِكَ يَا عَلِيُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِي الْوَارِدُونَ حَوْضِي وَ هُمْ زُوَّارِي غَداً فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَكُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَكَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَكُمْ عَدَلَ ذَلِكَ ثَوَابَ سَبْعِينَ حَجَّةً بَعْدَ حَجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى يَرْجِعَ مِنْ زِيَارَتِكُمْ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِيَاءَكَ وَ مُحِبِّيكَ مِنَ النَّعِيمِ وَ قُرَّةِ الْعَيْنِ بِمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ وَ لَكِنَّ حُثَالَةً مِنَ النَّاسِ يُعَيِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورِكُمْ كَمَا تغير الزَّانِيَةُ بِزِنَائِهَا أُولَئِكَ شِرَارُ أُمَّتِي لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِي وَ لَا يَرِدُونَ حَوْضِي.(4
    )

    راوی از حضرت صادق -علیه السلام- می پرسد ؟ ای فرزند رسول خدا ! کسی که قبر امیر المومنین -علیه السلام- را زیارت کند و قبر او را آباد و تعمیر کند چه پاداش و ثوابی دارد ؟
    حضرت صادق -
    علیه السلام- در پاسخ از جدش رسول خدا نقل می کند که خطاب به امیر المومنین -علیه السلام- فرمود : به خدا قسم تو در سرزمین عراق کشته خواهی شد و در آن جا مدفون می شوی . امیر المومنین
    -علیه السلام- می پرسد ؟ یا رسول الله ! کسی که قبر های ما را زیارت کند و آن را آباد کند و با آن قبرها مانوس باشد چه پاداشی دارد ؟
    پیامبر فرمود :
    ای اباالحسن ! خداوند قبرتو و فرزندانت را قطعه ای از قطعه ها و عرصه های بهشت قرار داده است و دل های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرارداده است . آنها ذلت و خواری و اذیت را در راه زیارت شما تحمل می کنند و قبر های شما را برای تقرب به خدا و دوستی رسول خدا آباد می کنند و پی در پی قبور شما را زیارت می کنند . یا علی ! فردای قیامت ، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد برحوض می شوند و زیارت کنندگان من خواهند بود . یا علی ! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان -علیه السلام- در ساختن بیت المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج دیگر پس از آن است ووقتی بر می گردد از گناهانش بیرون می رود مانند کسی که از مادر متولد شده است . پس دوستان و دوستدارانت را به نعمت هایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده بشارت ده ..........


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ در ساعت ۲۲:۵۵

    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی2




    3. محل قبور مطهر حمزه، ابوطالب و حضرت خدیجه و ... هنوز هم مشخص است و این نشان دهنده این مطلب است که این قبور مطهر از ابتدا مورد اهتمام پیامبر ، ائمه و مسلمین بوده است که مکان آن ها حفظ شده است. روایات فروانی هم دلالت بر این مطلب دارد که معصومین بارها به زیارت این قبور می رفتند.

    4.
    در ساخت بنای یادبود باید فرهنگ ،شرایط و اوضاع سیاسی آن زمان را نیز در نظر داشت. گاهی اوقات شرایط به گونه ای بود که مجبور بودند مکان قبری را پنهان نگه دارند . مانند قبر حضرت زهرا سلام الله علیها و یا قبر مطهر امام علی علیه السلام که تا چندین سال پنهان بود.

    5.
    آنچه که مسلم است و در کتب مختلف تاریخی ذکر شده است که قبور همسران و فرندان پیامبر ، حضرت ابوطالب ، حمزه و .... از قدیم الایام دارای بناهای یادبود بوده است تا این که در چندین سال اخیر بسیاری از این بناها توسط وهابیون تخریب شده است. بررسی تاریخچه تک تک این بناهای یادبود نه ضرورتی دارد و نه در حوصله این بحث است . فقط به عنوان نمونه موردی را ذکر می کنیم. علاقه مندان به تاریخچه این بناها ، می توانند به کتب تاریخی مراجعه کنند.

    بازسازی قبر حمزه علیه السلام توسط حضرت زهرا سلام الله علیها : طبق نقل محدّثان و مورّخان ، از امام باقر ( عليه السلام ) ، اولين كسي كه اين قبر را پس از گذشت چند سال و ظهور آثار فرسودگي در آن ، به تعمير و ترميم و سنگچيني و علامت گذاري نمود و از ساير قبور مشخص ساخت ، حضرت زهرا ( عليها السلام ) بود و جالب اين است كه اين روايت در منابع اهل سنّت بيش از منابع شيعه منعكس گرديده است ! متن روايت چنين است :
    «
    . . . عن سعد بن طريف ، عن أبي جعفر ( عليهما السلام ) إنّ فاطمة بنت رسول الله كانتْ تزور قبر حمزة ( عليه السلام ) ترُمُّهُ وتُصْلحُهُ وقد تعلّمتْه بحجر » . (5)
    «
    سعد بن طريف از امام باقر ( عليه السلام ) نقل مي كند كه دختر رسول خدا ، فاطمه زهرا قبر عمويش حمزه را زيارت و آن را ترميم و اصلاح مي كرد و اين قبر را با سنگ چيني ، علامت گذاري و مشخّص ساخته بود . » (6)

    6.
    هیچ جای قرآن گفته نشده از این بناهای یادبود باید حاجت طلبید ، به آن ها متوسل شد و ... اصولا هیچ شیعه و موحدی چنین کاری را انجام نمی دهد. ارزش و اعتبار این بناها به خاطر شخصی است که این بنا به خاطر تعظیم و بزرگداشت او ساخته شده است نه به خاطر خود بنا. گچ و آجر که به خودی خود ارزشی ندارند. وقتی شخصی به این اماکن مقدس می رود و حاجت خود را مطرح می کند ، متوسل می شود ، نذر می کندو ... در حقیقت این بزرگوران را که در نزد خداوند دارای مقام و آبرو هستند ، واسطه بین خود و خداوند متعال قرار می دهد تا به مطلوبش برسد .
    پول هایی هم که مردم به داخل این اماکن (مانند ضریح و ...) می رساند یا به دلیل نذری است که کرده اند ، یا به دلیل ارادتی که به این سروران دارند مبلغی را هدیه می کنند تا در راه خیر مصرف شود و یا ...

    --------------------
    (1)
    کهف/21.
    (2)
    تفسير نمونه ،ج 12 ،ص 388 .
    (3) ترجمه تفسير الميزان ،ج 13 ،ص371.
    (4) بحارالأنوار،ج 97، باب 2( ثواب تعمير قبور النبي و الأئمه...)، ص121-120 .
    (5) ابن شبه ، تاريخ المدينه ، ج1 ، ص131 ؛ ابن سعد ، طبقات ، ج3 ، ص11 ؛ سمهودي ، وفاء الوفا ، ج3 ، ص932.
    (6)
    محمد صادق نجمی، تاريخ حرم ائمه بقيع ( عليهم السلام ) وآثار ديگر در مدينه منوّره، ص367.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۸:۳۹

    چرا حضرت علی بر قبر پیامبر بنای یادبودی نساختند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود