جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟




    با سلام
    شیعه در آیه خمس می‌گویید کلمه (غَنِمْتُم) اعم از استفتم (منافع مالی) است پس چرا آیات قبل و بعد مربوط به جنگ است؟ و چرا پیامبر اسلام و حضرت علی و خلفای بعدی (بنی امیه و بنی عباس) از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟ و چرا تعداد زیادی از علمای شیعه در ابتدا مخالف این قضیه بوده اند؟ و چرا در من لایحضره الفقیه که از کتب اربعه و اصلی شیعه است این حدیث آمده: قال‌الصادق: لیس‌ الخمس إلا فی‌الغنائم خاصة، یعنی خمس نیست مگر در غنایم.


    کارشناس بحث : پاسخگوی معارف قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۰:۲۵

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    شیعه در آیه خمس می‌گویید کلمه (غَنِمْتُم) اعم از استفتم (منافع مالی) است پس چرا آیات قبل و بعد مربوط به جنگ است
    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز در جواب سوال شما چند نکته باید عرض کنم:
    اولاً: شأن نزول و سیاق آیات، هیچ گاه عمومیت یک آیه را تخصیص نمی زند.
    در ثانی: هیچ مشکلی پیش نمی آید که شأن نزول آیه ای معنای خاص و مورد مشخصی داشته باشد، ولی در عین حال، فراگیر باشد؛ یعنی مثلاً غنایم جنگی و غیر آن را نیز در بر بگیرد و این گونه موارد در قرآن بسیار است. برای نمونه چند مورد را ذکر می کنیم:
    الف) در آیه هفت سوره حشر می فرماید: «ما آتیکم الرسول فخذوه و ما نهیکم عنه فانتهوا». این آیه، یک حکم کلی را بیان می کند که مبتنی بر اطاعت از اوامر و ترک نواهی رسول اکرم (ص) است و حال آن که شأن نزول آیه در مورد اموالی است که از دشمنان اسلام بدون جنگ و جهاد به دست مسلمان ها بیفتد؛ یعنی «فی ء».
    ب) قرآن در آیه 233 سوره بقره «لا تکلف نفس الا وسعها» یک قانون کلی را بیان می کند و می گوید: هیچ کس بیش از قدرت و توانش تکلیف و مسئولیت ندارد و حال آن که این آیه درباره اجرت زنان شیرده است و به پدر نوزاد دستور داده شده است که به میزان توانایی مالی خود به آنها اجرت بدهد.
    ثالثاً: اگر جمودی در شأن نزول داشته باشیم باید بگوییم چون آیه خمس در مورد جنگ بدر است، پس فقط خمس را منحصر در غنایم جنگ بدر می داند، نه مطلق دارالحرب. پس شامل غنیمت های جنگ های دیگر پیغمبر نمی شود.
    از جانب دیگر، به فرض این که آیه در مقام بیان خمس غنایم جنگی باشد، برای اثبات خمس سایر موضوعات می توان از سنّت و روایات صحیح و معتبر استفاده نمود؛ چنان که در خمس معادن و گنج و رکاز گفته شد. این امر نه تنها منافاتی با آیه ندارد، بلکه شواهد زیادی بر اثبات مدعا داریم. برای نمونه، نمازهای پنج گانه در قرآن صریحاً آمده و هم چنین به نماز طواف اشاره شده است، ولی از نماز آیات که به اتفاق شیعه و سنّی واجب است، سخنی به میان نیامده است یا همان گونه که در بحث گذشته اشاره کردیم، اصل نماز در قرآن آمده اما به چگونگی نمازهای پنج گانه از نظر تعداد رکعات و سجود و تشهد، اشاره ای نشده است.
    گذشته از همه اینها، اصولاً غنیمت از نظر لغت - چنان که گفته شد - اعم از غنایم جنگی و سایر عواید است و هیچ قرینه ای بر انحصار آن در غنیمت جنگی وجود ندارد؛ چنان که راغب اصفهانی در مفرداتش به صراحت می گوید: «ثم استعملوا فی کلّ مظفور به من جهة العدی و غیره؛ [غنیمت ] در هر چیزی که انسان از دشمن و غیر دشمن به دست می آورد، به کار برده شده است.»
    آلوسی، مفسّر معروف اهل سنّت نیز می نویسد: «غنم در اصل به معنای هرگونه سود و منفعت است.»(تفسیر روح المعانی، ج 1، ص 2.)
    بنابر این مواردی را که خمس بر آنها واجب است، غیر از شمول و اطلاق آیه خمس، می توان از سنّت رسول خدا (ص) و روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز استنباط نمود. مضاف بر این، در آیات دیگرِ قرآن، غنیمت به تمام منافع مالی اطلاق شده است.(از جمله آیه 29 سوره انفال و آیه 94 سوره نساء.) لذا منحصر کردن در غنایم جنگی دلیل قاطعی می طلبد که چنین چیزی وجود ندارد.
    رابعاً: این برداشت انحصاری از آیه، مخالف با تاریخ و کلمات حضرت رسول (ص) و امام علی (ع) و ائمه دین است. خوش بختانه حدیثی از طریق اهل سنّت از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: «اعطیت خمساً لم یعطیها احد قبلی... احلّت لی الغنائم لم تحلّ لاحد قبلی؛(سیدمرتضی کمالی، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج 3، ص 228 و سیره حلبی، ج 7، ص 153.) بخشیده شدم خمسی را که به احدی پیش از من عطا نشده است و غنایم تنها بر من حلال شده که به احدی قبل از من حلال نبوده است.»
    از همه روشن تر، احتجاج حضرت علی (ع) بر ضد یاران سقیفه بنی ساعده است که قبلاً بیان داشتیم. بدون تردید مقصود از خمس در این احتجاج، خمس اموال خدیجه کبری بوده است که به سود تجارت مربوط می شود، نه میدان جنگ.
    در خاتمه با توجه به این که علمای سنّی اهل بیت پیامبر را قبول دارند، باید خمس را در هفت چیز بپذیرند، زیرا به فرمایش امام (ع) خمس در هر منفعت خرد یا کلانی که مردم به دست می آورند، واجب است.(وسائل الشیعه، ج 42، ص 350.)
    .
    چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    لذا دوست عزیز آيه ياد شده در حقيقت به مسأله غنائم كه در آيه نخستين همين سوره مطرح بود، اشاره دارد و در اين جا حكم را از مسأله غنائم جنگي نيز فراتر رفته و همه درآمدها را شامل مي‌شود.
    بر فرضي كه گفته شود لفظ غنيمت تنها شامل غنايم جنگي در جهاد مي‌شود، مي‌توان گفت كه براي بيان حكم خمس در ساير موضوعات بايد از سنت و اخبار و روايات صحيح‌ و معتبر استفاده مي‌شود و هيچ مانعي ندارد كه قرآن كريم به قسمتي از حكم خمس و به تناسب مسائل جهاد اشاره كند و قسمت‌هاي تكميلي بحث خمس در سنت بيان شود، چنان كه نمازهاي پنجگانه در قرآن كريم آمده ولي جزئيات و تعداد ركعات آن در سنت بيان شده است.[ناصر مكارم شيرازي و همكاران ، تفسير نمونه، همان، ج7، ص175]
    و همانطور که قبلا هم عرض شد لفظ «غنيمت» در لغت هر درآمدي را شامل مي‌شود و به معناي هر گونه خيري كه انسان بدون مشقت به دست مي‌آورد، است.
    بسياري از مفسران و دانشمندان اسلامي اعم از شيعه و سني نيز درباره‌ آيه ياد شده به صراحت اعتراف كرده‌اند كه غنيمت در اصل معناي وسيعي دارد و شامل غنائم جنگي و غير آن و به طور كلي هر چيزي را كه انسان بدون مشقت زياد به دست آورد، مي‌‌شود. قرطبي مفسّر معروف اهل تسنن مي‌گويد:غنيمت آن است كه انسان به چيزي دست پيدا كند.»[محمد بن احمدالانصاري القرطبي، الجامع الاحكام القرآن، بيروت، مؤسسه التاريخ العربي، 1405ق، ج7.ص361. ] فخر رازي مي‌گويد: غنيمت آن است كه انسان به چيزي دست پيدا كند.[فخر رازي، التفسير الكبير، بيروت، دارالحياء التراث العربي، الطبعه الاولي، 1417ق، ج5،ص484.]
    راغب اصفهاني نيز مي‌گويد: غنيمت از زيشه غنم به معناي گوسفند و سپس در هر چيزي كه انسان از دشمن يا غير دشمن به دست مي‌آورد به كار رفته است.»[مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهاني، بيروت، دارالكتب العربي، بي‌تا، ص378] بنابراين، مفسران اهل سنت اعتقاد دارند كه معناي غنيمت عام بود و شامل هر گونه منفعت و سود مي‌شود.
    دانشمندان و مفسران اهل شيعه نيز معتقدند كه خمس در هر گونه فايده‌اي كه براي انسان فراهم مي‌گردد، واجب است، اعم از اين كه از راه كسب و تجارت باشد. يا از طريق گنج و معدن و يا آن، كه از راه غواصي از دريا خارج كنند و ...؛ چون در عرف لغت به تمام موارد يادشده، «غنيمت» گفته مي‌شود.[ابو علي الفضل بن حسن طبرسي، مجمع‌البيان في تفسير القرآن، بيروت، داراحياء التراث العربي،1379 ق، ج2، ص 543]
    علامه طباطبايي ـ رحمه الله عليه ـ مي‌گويد: «غنيمت هر گونه فايده‌اي كه از راه تجارت، يا كسب و كار و يا جنگ به دست انسان مي‌رسد را مي‌گويند، و مورد نزول آيه گرچه غنائم جنگي است، ولي مي‌دانيم كه هرگز مورد عموميت مفهوم آيه را تخصيص نمي‌زند»[محمدحسين طباطبائي، الميزان في تفسير القرآن، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج3، 1397 ق، چ9، ص 104-89.]
    پس آيه غنيمت داراي معناي وسيعي است و هرگونه در آمد و سود و منفعت را شامل مي‌شود و شأن نزول‌ها نيز عموميت آيه را نمي‌تواند تخصيص بزند.[تفسير نمونه، همان.]
    چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    چرا پیامبر اسلام و حضرت علی و خلفای بعدی (بنی امیه و بنی عباس) از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟
    سلام
    نه خیر اینگونه هم که شما می فرمایید نیست.روايات بسياري از پيامبر اكرم نقل شده كه به اصحاب خويش دستور به گرفتن خمس داده اند و يا هنگامي كه افرادي به ايشان مراجعه مي كردند در ضمن دستورات ديني، وجوب پرداخت خمس را يادآور مي شدند در حالي كه هيچ جنگ و نبردي هم در كار نبود . تا غنيمت جنگي از آن برداشت شود، در ذيل به برخي از آن روايات اشاره مي شود :
    1. لما و قد عبدالقيس لرسول الله فقالوا: ان بيننا و بينك المشركين و انا لا نصل اليك الاّ في اشهر الحرم خمرنا بجمل الامره ان عملنا به دخلنا الجنة و ندعو اليه من ورائنا. قال: آمركم باربع و انهاكم عن اربع، آمركم بالايمان بالله و هل تدرون ما الايمان؟ شهادة ان لااله الاّالله و اقام الصلاة و ايتاء الزكاة و تعطوا الخمس من المغنم .
    صحيح البخاري ، ج 4 ، ص 250 و صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 35 .
    در اين حديث پيامبر از اهالي عبدالقيس نخواسته است كه غنيمت هاي جنگي را پرداخت نمايند زيرا آنان از خوف مشركين نمي توانستند نزد پيامبر بيايند بنابر اين جنگي در كار نبوده تا مقصود از غنيمت در حديث غنيمت جنگي باشد.
    2. بسم الله الرحمن الرحيم هذا عهد من النبي رسول الله لعمرو بن حزم حين بعثه الي اليمن، امره بتقوي الله في أمره كله و ان يأخذ من المغانم خمس الله و ما كتب علي المؤمنين من الصدقه من العقار عشر ما سقي البعل و سقت السماء و نصف العُشر مما سقي الغرب (اي الدلوا العظيمة) .
    سيرة ابن هشام ، ج 4 ، ص 256 و فتوح البلدان ، ج 1 ، ص 81 .
    3. من محمد النبيّ للفجيع و من تبعه و اسلم و اقام الصلاة و آتي الزكاة و اطاع الله و رسوله و اعطي من المغانم خمس الله .
    الطبقات الكبري ، ابن سعد ، ج 1 ، ص 270.
    4. كتب لخبادة الازدي وقومه ومن تبعه: ما اقاموا الصلاة وآتوا الزكاة واطاعوا الله ورسوله واعطوا من المغانم الخمس الله و سهم النبي وفارقوا المشركين فانّ لهم ذمة الله وذمة محمدبن عبدالله .
    همان، ص 305 و 304.
    5 . كتب لملوك حمير : و آتيتم الزكاة و اعطيتم من الغنائم خمس الله و سهم النبي و صفيّه و ما كتب الله علي الؤمنين من الصدقة .
    سيره ابن هشام ، ج 4 ، ص 258.
    6. كتب لنبي ثعلبة بن عامر : من اسلم منهم و اقام الصلوة و آتي الزكاة و اعطي خمس المغنم و سهم النبي و الصّفي .
    اُسدالغابة، ج 3، ص 34.
    7 . كتب الي بعض أفخاذ جهينه: من اسلم منهم و اقام الصلاة و آتي الزكاة و اطاع الله و رسوله و اعطي من الغنائم الخمس .
    الطبقات الكبري ، ج 1 ، ص 271 .
    در اين نامه هايي كه پيامبر به قبائل مختلف عرب فرستاده است سه احتمال وجود دارد :
    1. مقصود از غنيمت اموالي بوده كه آنان از طريق غارت و تاراج به دست آورده اند. اين احتمال درست نيست؛ زيرا حضرت به طور صريح از غارت گري نهي فرموده است .
    قال رسول الله(صلي الله عليه وآله): «ان النهبة ليست باحلّ من الميتة» .
    سنن ابو داود، ج 2، ص 12.
    2. ممكن است مقصود غنائم جنگي باشد كه مسلمانان از طريق جنگ و جهاد به دست آورده اند اين احتمال نيز باطل است ؛ زيرا اولاً، جنگ و جهاد بدون اذن پيامبر جايز نبوده است و معلوم هم نيست كه از حضرت اذن گرفته باشند ، خصوصاً اهالي عبدالقيس كه امكان ارتباط با پيامبر را جز در ماه هاي حرام نداشتند ، علاوه بر اين كه پيامبر خودش غنائم جنگي را تقسيم ميكرد و معنا نداشته كه پيامبر از آنان بخواهد كه اين تقسيم را انجام دهند .
    3. احتمال سوم اين كه مقصود از غنيمت ، كسب و تجارت باشد ؛ يعني در همه موارد فوق پيامبر دستور داده كه مردم از مازاد بر كسب و تجارت خود خمس پرداخت نمايند .
    الاعتصام بالكتاب و السنة ، ص 104.
    جالب تر از همه اينها آنچه كه در بخاري است كه در آن آمده در عنبر و مرواريد خمس است !!! عنبر ماده ايست خوشبو كه با غواصي يا شكار بعضي ماهي ها بدست مي آمد وموافق قول شيعه است . حال اهل تسنن كه خمس را مربوط به غنائم جنگي مي دانند در كدام جنگ به مقابله با ماهي عنبر وبا قلاب ماهي گيري رفته اند خدا مي داند!!!
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۱۳ در ساعت ۰۶:۰۵
    چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از انس بن مالک نقل شده است که همراه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در راهی حرکت می‏کردیم. یکی از دوستان ما وارد ویرانه‏ای شد و در آن گنجی از طلا پیدا کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور داد تا آن را وزن کردند؛ در حدود دویست درهم شد. فرمود: این، «رکاز» است و بر آن خمس واجب می‏شود.(۴)
    ▪ در کنزالعمال از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: «ان لکم بطون الارض و سهولها و تلاع الاودیة و ظهورها، علی ان ترعوا نباتها و تشربوا مائها علی ان تؤدی الخمس؛(۵) داخل زمین، دشت‏ها، اعماق دره‏ها و بیرون آن همگی در اختیار شماست، از گیاهان آن استفاده کنید و آب آن را بنوشید و در مقابل، خمس آن را بپردازید.»
    ▪ در حدیثی دیگر آمده است که گروه عبد قیس محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مشرّف شدند و اظهار داشتند: ما جز در ماه‏های حرام - به دلیل ترس از درگیری با مشرکان - نمی‏توانیم خدمت شما برسیم. اگر اوامری دارید بفرمایید تا سعادت‏مند شویم. فرمود: چهار چیز انجام دهید و چهار چیز را ترک کنید. دستور می‏دهم شما را به ایمان به خدا، آیا می‏دانید: ایمان به خدا چیست؟ شهادت به «لا اله الا اللّه»؛ دوم، اقامه نماز؛ سوم، ادای زکات؛ چهارم، دادن خمسِ مغنم.(۶)
    بدون شک، مغنم در این حدیث به معنای لغوی آن (غنیمت جنگی) نیست، بلکه معنای حقیقی آن مراد است؛ یعنی هرگونه کار سودمند اعم از: تجارت و کسب و کار.

    اما امیرالمومنین علی (ع) در مورد منافع مالی چه می فرماید:
    عن علي ( عليه السلام ) قال : وأما ما جاء في القرآن من ذكر معايش الخلق وأسبابها فقد أعلمنا سبحانه ذلك من خمسة أوجه : وجه الإمارة ،ووجهالعمارة،ووجهالإجارة، ووجه التجارة ، ووجه الصدقات ، فأما وجه الإمارة ،فقوله : ( واعلموا أنماغنمتم من شئ فأن لله خمسه وللرسول ولذي القربي واليتامي و المساكين ) فجعل لله خمس الغنائم، والخمس يخرج من أربعة وجوه : من الغنائم التي يصيبها المسلمون من المشركين ، ومن المعادن ، ومن الكنوز ، ومن الغوص. وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 9، ص 490، المحكم والمتشابه، للسيّد المرتضي، ص 57.
    خمس از چهار وجه بدست مي آيد از غنايمي كه از مشركين گرفته مي شود . از معدن از گنج واز غواصي . [ 12591 ] 1 – محمد بن الحسن بإسناده عن سعد،عن يعقوب بن يزيد،عن علي بن جعفر عن الحكم بن بهلول ، عن أبي همام ، عن الحسن بن زياد ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : إن رجلا أتي أمير المؤمنين عليه السلام فقال ، يا أمير المؤمنين إني أصبت مالا لا أعرف حلاله من حرامه ، فقال له : أخرج الخمس من ذلك المال ، فان الله عز وجل قد رضي من المال بالخمس ، واجتنب ما كان صاحبه يعلم .
    شخصي نزد امير مومنان آمد وگفت من مالی بدست آورده ام كه حلال آن را از حرامش نمي دانم.پس حضرت فرمودند خمس آن مال را بده پس بدرستيكه خداوند از اين مال به خمسش راضي است اما مقداري را كه صاحبآنراميدانيازآن پرهيز كن ( وبه صاحبش برگردان)
    [ 12593 ] 3 - محمد بن علي بن الحسين قال : جاء رجل إلي أمير المؤمنين عليه السلام فقال : يا أمير المؤمنين أصبت مالا أغمضت فيه ، أفلي توبة ؟ قال : ائتني بخمسه فأتاه بخمسه ، فقال : هو لك إن الرجل إذا تاب تاب ماله معه .
    وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 9 - ص 505 - 506
    شخصي نزد امير مومنان آمد وگفت مالي بدست آورده ام كه چشمم را بر روي آن بسته بودم (يعني توجه به حلال وحرام آن نداشتم) آيا راهي براي توبه دارم حضرت فرمودند خمس آن را به من بده پس شخص خمس را آورد . پس گفت آن براي تو باشد ( خمس را به خود وي بخشيدند) .پس بدرستيكه شخص وقتي توبه كند مالش هم پاك مي شود.
    پس مي بينيم كه حتي امير مومنان هم خمس را مخالف با نظر اهل تسنن تفسير كرده اند .
    .
    چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    چرا در من لایحضره الفقیه که از کتب اربعه و اصلی شیعه است این حدیث آمده: قال‌الصادق: لیس‌ الخمس إلا فی‌الغنائم خاصة، یعنی خمس نیست مگر در غنایم.
    نه خیر اصلا اینگونه نبوده است بلکه عکس آن صادق است.
    فقهاي مكتب اهل‌بيت(ع) معتقدند، انسان هر نفعي به هر علتي به دست آورد، بر آن خمس واجب است. و معتقدند يكى از موارد وجوب خمس، مالى است كه از مخارج و هزينه هاى زندگى انسان در يك سال اضافه مانده است، خواه اين مال از راه تجارت يا زراعت و كشاورزى و يا حقوق ماهيانه كه دريافت مى شود ، در ذيل به بعضي از كلمات فقهاي شيعه اشاره مى شود :
    1. شيخ طوسي: «هر چيزي از مشركان با قهر و غلبه به دست آيد، بدون اختلاف غنيمت شمرده مي‌شود. ولي نزد ما هر نفعي كه انسان از طريق تجارت و كسب و صنعت به دست آورد، در غنيمت داخل است. دليل ما اجماع و آيه خمس است. هر كه خمس را بر اموال غنيمت اختصاص دهد بايد دليل بياورد.»[ الخلاف، ج2، ص110.]
    2. علامه حلي: «نزد اماميه هر غنيمتي انسان به دست آورد، چه از راه جنگ باشد و چه از راه غير آن، خمس آن واجب است. جمهور اهل‌سنت بر خلاف عموم آيه (خمس) فقط خمس را در مال جنگي واجب مي‌دانند. آيه خمس بر عموم غنميت دلالت دارد. پس تخصيص آيه به جنگ، بدون دليل است.»[علامه حلي، حسن‌بن يوسف، نهج الحق وكشف الصدق، قم، دار الهجرة، 1407، 458؛ التذكرة، ص421؛ المنتهي، ص548.]


    3. شيخ مفيد رضوان الله عليه مي‌فرمايد :
    والخمس واجب فى كل مغنم قال الله عزوجل ( واعلموا انما غنمتم من شى فان لله خمسه وللرسول )والغنائم كل ما استفيد بالحرب من الاموال والسلاح و الثياب و الرقيق وما استفيد من المعادن والغوص والكنوز وكل ما فضل من ارباح التجارات و الزراعات والصناعات من المؤنة والكفاية فى طول السنة على الاقتصاد .
    المقنعة ، ص 276.
    خمس واجب است در هر سودي . خداوند در قرآن مي فرمايد (بدانيد هر چه غنيمت برديد از هر چيزي پس يک پنجم آن براي خدا و رسول است ) وغنيمت هرچيزي است که در حرب مورد استفاده قرار گيرد مثل مال وسلاح و لباس و آنچه که بدست مي آيد از معدن وغواصي و گنج و هرچه که از سود تجارت و زراعت وصناعت زياد تر از هزينه متوسط سال باشد
    .
    چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    شیعه در آیه خمس می‌گویید کلمه (غَنِمْتُم) اعم از استفتم (منافع مالی) است پس چرا آیات قبل و بعد مربوط به جنگ است؟
    پاسخ:
    جهت پاسخ چند نکته را عرض می کنیم:
    اولاً: شأن نزول و سیاق آیات، هیچ گاه عمومیت یک آیه را تخصیص نمی زند.
    در ثانی: هیچ مشکلی پیش نمی آید که شأن نزول آیه ای معنای خاص و مورد مشخصی داشته باشد، ولی در عین حال، فراگیر باشد؛ یعنی مثلاً غنایم جنگی و غیر آن را نیز در بر بگیرد و این گونه موارد در قرآن بسیار است.
    ثالثاً: اگر جمودی در شأن نزول داشته باشیم باید بگوییم چون آیه خمس در مورد جنگ بدر است، پس فقط خمس را منحصر در غنایم جنگ بدر می داند، نه مطلق دارالحرب. پس شامل غنیمت های جنگ های دیگر پیغمبر نمی شود.
    رابعاً: این برداشت انحصاری از آیه، مخالف با تاریخ و کلمات حضرت رسول (ص) و امام علی (ع) و ائمه دین است.
    آيه ياد شده در حقيقت به مسأله غنائم كه در آيه نخستين همين سوره مطرح بود، اشاره دارد و در اين جا حكم را از مسأله غنائم جنگي نيز فراتر رفته و همه درآمدها را شامل مي‌شود.
    بر فرضي كه گفته شود لفظ غنيمت تنها شامل غنايم جنگي در جهاد مي‌شود، مي‌توان گفت كه براي بيان حكم خمس در ساير موضوعات بايد از سنت و اخبار و روايات صحيح‌ و معتبر استفاده مي‌شود و هيچ مانعي ندارد كه قرآن كريم به قسمتي از حكم خمس و به تناسب مسائل جهاد اشاره كند و قسمت‌هاي تكميلي بحث خمس در سنت بيان شود، چنان كه نمازهاي پنجگانه در قرآن كريم آمده ولي جزئيات و تعداد ركعات آن در سنت بيان شده است.(1)

    پرسش:
    چرا پیامبر اسلام و حضرت علی و خلفای بعدی (بنی امیه و بنی عباس) از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟
    پاسخ:
    روايات بسياري از پيامبر اكرم نقل شده كه به اصحاب خويش دستور به گرفتن خمس داده اند و يا هنگامي كه افرادي به ايشان مراجعه مي كردند در ضمن دستورات ديني، وجوب پرداخت خمس را يادآور مي شدند در حالي كه هيچ جنگ و نبردي هم در كار نبود . تا غنيمت جنگي از آن برداشت شود، در ذيل به یک نمونه از آن روايات اشاره مي شود :
    لما و قد عبدالقيس لرسول الله فقالوا: ان بيننا و بينك المشركين و انا لا نصل اليك الاّ في اشهر الحرم خمرنا بجمل الامره ان عملنا به دخلنا الجنة و ندعو اليه من ورائنا. قال: آمركم باربع و انهاكم عن اربع، آمركم بالايمان بالله و هل تدرون ما الايمان؟ شهادة ان لااله الاّالله و اقام الصلاة و ايتاء الزكاة و تعطوا الخمس من المغنم .(2)
    در اين حديث پيامبر از اهالي عبدالقيس نخواسته است كه غنيمت هاي جنگي را پرداخت نمايند زيرا آنان از خوف مشركين نمي توانستند نزد پيامبر بيايند بنابر اين جنگي در كار نبوده تا مقصود از غنيمت در حديث غنيمت جنگي باشد.

    اما امیرالمومنین علی (ع):
    شخصي نزد امير مومنان آمد وگفت من مالی بدست آورده ام كه حلال آن را از حرامش نمي دانم.پس حضرت فرمودند خمس آن مال را بده پس بدرستيكه خداوند از اين مال به خمسش راضي است اما مقداري را كه صاحبآنراميدانيازآن پرهيز كن ( وبه صاحبش برگردان)
    (3)

    پرسش:
    آیا اختلافی بین فقها در این زمینه نیست؟

    پاسخ:
    نه خیر،
    فقهاي مكتب اهل‌بيت(ع) معتقدند، انسان هر نفعي به هر علتي به دست آورد، بر آن خمس واجب است. و معتقدند يكى از موارد وجوب خمس، مالى است كه از مخارج و هزينه هاى زندگى انسان در يك سال اضافه مانده است، خواه اين مال از راه تجارت يا زراعت و كشاورزى و يا حقوق ماهيانه كه دريافت مى شود ، در ذيل به بعضي از كلمات فقهاي شيعه اشاره مى شود :
    1. شيخ طوسي: «هر چيزي از مشركان با قهر و غلبه به دست آيد، بدون اختلاف غنيمت شمرده مي‌شود. ولي نزد ما هر نفعي كه انسان از طريق تجارت و كسب و صنعت به دست آورد، در غنيمت داخل است. دليل ما اجماع و آيه خمس است. هر كه خمس را بر اموال غنيمت اختصاص دهد بايد دليل بياورد.»(4)
    2. علامه حلي: «نزد اماميه هر غنيمتي انسان به دست آورد، چه از راه جنگ باشد و چه از راه غير آن، خمس آن واجب است. جمهور اهل‌سنت بر خلاف عموم آيه (خمس) فقط خمس را در مال جنگي واجب مي‌دانند. آيه خمس بر عموم غنميت دلالت دارد. پس تخصيص آيه به جنگ، بدون دليل است.»(5)

    منابع:
    1.
    ناصر مكارم شيرازي و همكاران ، تفسير نمونه، همان، ج7، ص175.
    2. صحيح البخاري ، ج 4 ، ص 250 و صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 35 .
    3. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 9 - ص 505 - 506.
    4. الخلاف، ج2، ص110.
    5. علامه حلي، حسن‌بن يوسف، نهج الحق وكشف الصدق، قم، دار الهجرة، 1407، 458؛ التذكرة، ص421؛ المنتهي، ص548.

    چرا پیامبر و حضرت علی از مردم، خمس منافع مال را نمی‌گرفته اند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برسي كنيم خمس بر چه چيزهاي واجب است؟ و آيا در دنياي اقتصاد امروز ما و اين بحراني كه امروز با آن دست به گريبانيم عدالت در خمس چگونه رعايت ميشود؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود