جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شیعیان در مورد آیه انما انت منذر و ... پاسخ دهند

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شیعیان در مورد آیه انما انت منذر و ... پاسخ دهند




    شیعه میگوید: آيه : (إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ ﴿الرعد: ٧﴾. «تو فقط بيم دهنده‏اى! و براى هر گروهى هدايت كننده‏اى است». درباره حضرت علی است یعنی رسول الله نذیر و علی هادی است ، جالب اینکه بهایی ها میگویند این آیه را درباره بهاء الله است!و این تعجبی ندارد، مذهب شیعه برای آیات معنی دلبخواهی را از بطن خود بیرون میکشند!!

    شیعه میگوید:
    سنی ها نیز سخن ما را میگویند، مثلا در کتاب «الفردوس» از ابن عباس روایت است که گفت: رسول خدا فرمود: هشدار دهنده من هستم، و هدایت‌گر علی است، ای علی هدایت‌شوندگان بوسیله تو هدایت می‌شوند. و چیزی شبیه همین را ابو نعیم هم روایت می‌کند، این حدیث به ولایت و امامت علی تصریح دارد.

    پاسخ اهل سنت:
    عجب!! نمیدانستیم که شیعه، شغل پیغمبری را بین رسول الله و حضرت علی تقسیم کرده و به هرکدام یک وظیفه جدا داده و رسول الله را بیم دهنده میداند و علی را هدایت گر !! به حق حرفهای نشنیده!!
    پس ای عالم نادان با این آیه چه میکنی:
    « وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ » (الشورى: 52).«و تو مسلما به سوى راه راست هدايت مى‏كنى. ».
    آیه پیامبر را هادی میداند و تو این صفت را از ایشان گرفتی و دادی به حضرت علی که نام و نشانش در قرآن نیست، آیه صریح را در حق حضرت محمد نمیدانی و به جایش علی را هدایتگر میدانی؟!!


    و ابدا جایز نیست که چنین کلامی به پیامبر نسبت داده شود، چون ظاهر این سخن که(( هشدار دهنده منم، و بوسیله تو ای علی هدایت یافتگان هدایت می‌شوند، ))گویای این است که دیگران بوسیله تو هدایت می‌شوند، نه بوسیله من پیامبر،
    و این را هیچ مسلمانی نمی‌گوید.
    و بعد ای عالم شیعی چرا هر حدیث نادرستی را درباره علی قبول داری ؟! و چرا هرکس غیر از تو میداند که کتاب الفردوգ دیلمی ،حاوی مطالب نادرست و سخنان درست است؟ و علما اتفاق نظر دارند صرف آمدن روایتی در این کتاب دلیل بر صحت و درستیش نیست، روای بودن ابو نعیم هم به تنهایی به روایت اعتبار نمیدهد. ابونعیم که امام بخاری نیست! ابونعیم که امام مسلم نیست!
    و این حدیث به اتفاق اهل علم حدیث کذب و جعلی است و تکذیب و رد آن واجب است.


    و این گفته که: (هدایت‌شوندگان به وسیله تو هدایت می‌یابند) معنایش آن است که هر که از امت محمد هدایت شود از طریق او هدایت یافته است، و این دروغی آشکار است؛ چرا که اکثر کسانی که به پیامبر ایمان آورده و بواسطه رسول الله هدایت شده‌اند چیزی از هدایت خود را مدیون علی نیستند، علاوه بر این کشورهای زیادی گشوده شد و مردم آنها از طریق اصحاب دیگر پیامبر که در آن کشورها ساکن شدند هدایت یافتند بدون آن که از علی چیزی بشنوند، پس چگونه رواست که بگویند: هدایت شوندگان به وسیله تو هدایت می‌شوند؟!
    و بعد متن آیه را ببین، آیه فرمود:« وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ »، و این چنین اقتضا می‌کند که هدایت‌گر این قوم غیر از هدایت‌گر آن قوم دیگر باشد، پس هدایتگران متعدد می‌شوند، و علی رضی الله عنه فرد واحد است حال چطور میتوان علی هدایت‌گر هر قومی از نسل‌های اول و آخر می‌توان دانست؟
    ای عالمان شیعه، بنظر میاید در ؛تاویل کردن و تفسیر به رای نمودن؛ قرآن کریم حتی از بهایی ها نیز عقب مانده اید!!


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۳ در ساعت ۱۴:۰۸

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ»

    تو فقط بيم دهنده‏اى! و براى هر گروهى هدايت كننده‏اى است. (1)


    اقوال و نظرات:

    1. هم «منذر» و هم «هاد» پیامبر اکرم(ص) است.

    2. «منذر» پيغمبر، و «هاد» خداى تعالى.

    3. «منذر» پيغمبر، و براى هر قومى نبى و داعى باشد كه هدايت و ارشاد نمايد آنها را.

    4. «منذر» پيغمبر، و مراد به «هاد» هر داعى به حق است.

    5. «منذر» پيامبر (ص)، و «هاد» حضرت على(ع) است؛ چنانچه در این زمینه از شیعه و سنی روايت های متعددی نقل شده است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ"


    اين جمله جوابى است كه خداوند تعالى به رسول گراميش ياد مى‏دهد تا به کفار ابلاغ كند.

    این که خطاب را متوجه رسول خدا (ص) نمود نه آنها، و نفرمود كه اين جواب را به ايشان ابلاغ كند، و خلاصه اگر اسمى از ايشان نبرد، براى اين بود كه به آنان تعريض نموده بفهماند كه استحقاق جواب ندارند، چون نه علم دارند و نه آن مقدار عقل و فهمى كه لازم است.

    بنا بر اين، معناى آيه چنين مى‏شود: کفار (با اين كه قرآن بزرگترين و بهترين معجزات است و در اختيار ايشان هست) از تو معجزه‏اى بر طبق دلخواه خود مى‏خواهند با اين كه تو در باره معجزه هيچكاره‏اى، تو تنها هدايت كننده‏اى هستى كه ايشان را از راه انذار هدايت مى‏كنى، چون سنت خداوند در بندگانش بر اين جريان يافته كه در هر مردمى يك نفر هادى و راهنما مبعوث كند تا ايشان را هدايت نمايد.

    از اين آيه شريفه برمى‏آيد كه زمين هيچ وقت از هدايت‏گرى كه مردم را بسوى حق هدايت كند خالى نمى‏شود، يا بايد پيغمبرى باشد و يا هادى ديگرى كه به امر خدا هدايت كند. (2)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ"


    كافى از ابى جعفر (ع) روايت كرده كه در ذيل آيه "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" فرموده: رسول خدا (ص) فرمود:"انا المنذر و على‏الهادى"، من منذرم، و هادى على است. (3)

    معناى فرمايش رسول خدا (ص) اين است كه من مصداق منذرم، چون انذار به معناى هدايت با دعوت است، و على مصداق هادى بدون دعوت است، چون او امام است و دعوتى ندارد؛ نه اين كه مراد از منذر، رسول خدا (ص) باشد، و مراد از هادى على (ع)، با این دلیل که اين معنا با ظاهر آيه منافات دارد.

    بنابر این شمول آيه شريفه به على (ع) از باب جرى بر مصداق است، كه از همين باب بر باقى ائمه (ع) نيز جريان مى‏يابد، و مقصود از رواياتى هم كه مى‏گفتند: آيه در حق على (ع) نازل شده، همين جرى است.


    مؤید بر این مدعا:

    در كتاب کافی به سند خود از ابى بصير روايت مى‏كند كه گفت: به امام صادق (ع) عرض كردم معناى آيه "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" چيست؟
    فرمود: رسول خدا (ص) در تفسير آن فرموده: من منذرم، و على هادى است، حال به نظر تو اى ابا محمد! آيا در امروز هادى و هدايت‏گرى وجود دارد؟
    عرض كردم: فدايت شوم، همواره از شما هاديانى يكى پس از ديگرى وجود داشته تا نوبت به شخص شما رسيده.
    فرمود خدا رحمت كند اى ابا محمد، اگر اين چنين بود كه وقتى آيه‏اى كه در حق مردى (امامى) نازل شده با مردن آن مرد مى‏مرد، قرآن مى‏مرد ولى قرآن كريم در بازماندگان جارى است چنانچه در گذشتگان جارى بود (4). (5)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور از جمله" لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" چيست؟


    جمعى از مفسران گفته‏اند كه اين هر دو صفت "منذر" و "هادى" به پيامبر بر مى‏گردد و در واقع جمله چنين بوده است (انت منذر و هاد لكل قوم): تو بيم دهنده و هدايت كننده براى هر جمعيتى هستى.

    ولى اين تفسير خلاف ظاهر آيه فوق است، چرا كه "واو" جمله "لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" را از "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ" جدا كرده است.

    آرى اگر كلمه "هاد"، قبل از "لِكُلِّ قَوْمٍ" بود اين معنى كاملا قابل قبول بود ولى چنين نيست.

    ديگر اينكه هدف اين بوده است كه دو قسم دعوت كننده به سوى حق را بيان كند: اول دعوت كننده‏اى كه كارش انذار است، و ديگر دعوت كننده‏اى كه كارش هدايت است.


    ميان "انذار" و "هدايت" چه تفاوت است؟

    انذار براى آن است كه گمراهان از بيراهه به راه آيند، و در متن صراط مستقيم جاى گيرند ولى هدايت براى اين است كه مردم را پس از آمدن به راه به پيش ببرد.

    در حقيقت "منذر" همچون "علت محدثه" و ايجاد كننده است، و هادى به منزله "علت مُبقيه" و نگهدارنده و پيش برنده، و اين همان چيزى است كه ما از آن تعبير به "رسول" و "امام" مى‏كنيم.

    رسول، تأسيس شريعت مى‏كند و امام حافظ و نگهبان شريعت است (شك نيست كه هدايت كننده بر شخص پيامبر در موارد ديگر اطلاق شده اما به قرينه ذكر منذر در آيه فوق مى‏فهميم كه منظور از هدايت كننده كسى است كه راه پيامبر را ادامه مى‏دهد و حافظ و نگهبان شريعت او است).

    روايات متعددى كه از پيامبر (ص) در كتب شيعه و اهل تسنن نقل شده كه فرمود: "من منذرم و على هادى است" اين تفسير را كاملا تأييد مى‏كند.


    تکته: گر چه در اين احاديث تصريح به مساله ولايت و خلافت بلافصل نشده است ولى با توجه به اينكه هدايت به معنى وسيع كلمه منحصر به على ع نبود بلكه همه علماى راستين و ياران خاص پيامبر ص اين برنامه را انجام مى‏دادند، معلوم مى‏شود معرفى على ع به عنوان هادى به خاطر امتياز و خصوصيتى است كه او داشته است، او برترين مصداق هادى بوده و چنين مطلبى جدا از ولايت و خلافت پيامبر ص نخواهد بود.(6)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه»‏

    كسانى كه كافر شدند مى‏گويند: «چرا آيه (و معجزه‏اى) از پروردگارش بر او نازل نشده؟!» (7)


    مراد از معجزه در این آیه، معجزاتى است غير از قرآن، كه كفار به رسول خدا (ص) اقتراح و پيشنهاد مى‏كردند.

    آنها معجزه قرآن را تحقير نموده و به آن بى‏اعتنايى مى‏كردند، و معجزه ديگرى نظير معجزات موسى و عيسى و ديگران طلب مى‏كردند پس در حقيقت اين كه گفتند: "لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ"، تعريض و توهينى است از ايشان كه به قرآن كرده‏اند. (8)


    درست است که ارائه معجزات به عنوان سند حقانيت و اتصال پیامبران با وحى الهى است، و مردم حقيقت‏جو به هنگام شك و ترديد در دعوت نبوت اين حق را دارند كه مطالبه اعجاز كنند، مگر اين كه دلائل نبوت از طريق ديگر آشكار باشد.

    ولى بايد توجه داشت كه مخالفان انبياء، همواره داراى حسن نيت نبودند، يعنى معجزات را براى يافتن حق نمى‏خواستند، بلكه به عنوان لجاجت و عدم تسليم در برابر حق هر زمان پيشنهاد معجزه و خارق عادت عجيب و غريبى مى‏كردند.

    اين گونه معجزات (معجزات اقتراحى) هرگز براى كشف حقيقت نبوده، و به همين دليل پيامبران هرگز در برابر آن تسليم نمى‏شدند. پيامبران با ذكر اين حقيقت كه معجزات به دست خدا است و به فرمان او انجام مى‏گيرد و ما وظيفه تعليم و تربيت مردم را داريم، دست رد بر سينه اين گونه افراد مى‏زدند.

    بنابر این جمله "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ"، پاسخ كافران نسبت به تقاضاى معجزه است.

    در واقع قرآن مى‏گويد: اين كافران وظيفه اصلى پيامبر را فراموش كرده‏اند كه مساله انذار و دعوت به سوى خدا است و چنين پنداشته‏اند كه وظيفه اصلى او اعجازگرى است. (9)

    ________
    (1) رعد، 7.
    (2) ترجمه الميزان، ج‏11، ص 416.
    (3) اصول كافى، ج 1، ص 192، ح 4.
    (4) كافى، ج 1، ص 192 ح 3.
    (5) ترجمه الميزان، ج‏11، ص 447 و 448.
    (6) تفسير نمونه، ج‏10، ص 130 و 132.
    (7) رعد، 7.
    (8) ترجمه الميزان، ج‏11، ص 415.
    (9) تفسير نمونه، ج‏10، ص 128و 129.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۵۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    اهل سنت ادعا دارد در آیه «إنما انت منذر و لکل قوم هاد»، مسئولیت انذار و هدایتگری، هر دو مربوط به پیامبر است، و این که شیعه معتقد است منذر پیامبر، و هادی علی بن ابیطالب است صحیح نیست.


    پاسخ:
    با سلام و درود
    «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ»؛ تو فقط بيم دهنده ‏اى! و براى هر گروهى هدايت كننده‏ اى است.(1)
    اقوال و نظرات:
    1. هم «منذر» و هم «هاد» پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است.
    2. «منذر» پيغمبر، و «هاد» خداى تعالى.
    3. «منذر» پيغمبر، و براى هر قومى نبى و داعى باشد كه هدايت و ارشاد نمايد آن ها را.
    4. «منذر» پيغمبر، و مراد به «هاد» هر داعى به حق است.
    5. «منذر» پيامبر (صلی الله علیه وآله)، و «هاد» حضرت على (علیه السلام) است؛ چنانچه در این زمینه از شیعه و سنی روايت های متعددی نقل شده است.

    مطلب دیگر؛ جمله "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" جوابى است كه خداوند تعالى به رسول گراميش ياد مى ‏دهد تا به کفار ابلاغ كند.
    این که خطاب را متوجه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نمود نه آن ها، و نفرمود كه اين جواب را به ايشان ابلاغ كند، و خلاصه اگر اسمى از ايشان نبرد، براى اين بود كه به آنان تعريض نموده بفهماند كه استحقاق جواب ندارند، چون نه علم دارند و نه آن مقدار عقل و فهمى كه لازم است.
    بنا بر اين، معناى آيه چنين مى ‏شود: کفار (با اين كه قرآن بزرگ ترين و بهترين معجزات است و در اختيار ايشان هست) از تو معجزه‏ اى بر طبق دلخواه خود مى‏ خواهند با اين كه تو درباره معجزه هيچ كاره ‏اى، تو تنها هدايت كننده‏ اى هستى كه ايشان را از راه انذار هدايت مى ‏كنى، چون سنت خداوند در بندگانش بر اين جريان يافته كه در هر مردمى يك نفر هادى و راهنما مبعوث كند تا ايشان را هدايت نمايد.
    از اين آيه شريفه بر مى ‏آيد كه زمين هيچ وقت از هدايت‏گرى كه مردم را بسوى حق هدايت كند خالى نمى ‏شود، يا بايد پيغمبرى باشد و يا هادى ديگرى كه به امر خدا هدايت كند.(2)

    کتاب كافى از ابى جعفر (علیه السلام) روايت كرده كه در ذيل آيه "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" فرموده: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: "انا المنذر و على ‏الهادى"، من منذرم، و هادى على است.(3)
    علامه طباطبایی می گوید معناى فرمايش رسول خدا (صلی الله علیه وآله) اين است كه من مصداق منذرم، چون انذار به معناى هدايت با دعوت است، و على مصداق هادى بدون دعوت است، چون او امام است و دعوتى ندارد؛ نه اين كه مراد از منذر، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) باشد، و مراد از هادى على (علیه السلام)، با این دلیل که اين معنا با ظاهر آيه منافات دارد.
    بنا بر این شمول آيه شريفه به على (علیه السلام) از باب جرى بر مصداق است، كه از همين باب بر باقى ائمه (علیهم السلام) نيز جريان مى ‏يابد، و مقصود از رواياتى هم كه مى ‏گفتند: آيه در حق على (علیه السلام) نازل شده، همين جرى است.

    مؤید بر این مدعا؛ در كتاب کافی به سند خود از ابى بصير روايت مى ‏كند كه گفت: به امام صادق (علیه السلام) عرض كردم معناى آيه "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" چيست؟
    فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در تفسير آن فرموده: من منذرم، و على هادى است، حال به نظر تو اى ابا محمد! آيا در امروز هادى و هدايت‏گرى وجود دارد؟ عرض كردم: فدايت شوم، همواره از شما هاديانى يكى پس از ديگرى وجود داشته تا نوبت به شخص شما رسيده. فرمود خدا رحمت كند اى ابا محمد، اگر اين چنين بود كه وقتى آيه ‏اى كه در حق مردى (امامى) نازل شده با مردن آن مرد مى ‏مرد، قرآن مى‏ مرد، ولى قرآن كريم در بازماندگان جارى است چنانچه در گذشتگان جارى بود.(4‏).(5)

    _ منظور از جمله "لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" چيست؟
    جمعى از مفسران گفته ‏اند كه اين هر دو صفت "منذر" و "هادى" به پيامبر بر مى‏ گردد و در واقع جمله چنين بوده است (انت منذر و هاد لكل قوم): تو بيم دهنده و هدايت كننده براى هر جمعيتى هستى.
    مؤلف تفسیر نمونه، اين تفسير را خلاف ظاهر آيه می داند، چرا كه "واو" جمله "لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ" را از "إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ" جدا كرده است.
    آرى اگر كلمه "هاد"، قبل از "لِكُلِّ قَوْمٍ" بود اين معنى كاملا قابل قبول بود ولى چنين نيست.
    ديگر اين كه هدف اين بوده است كه دو قسم دعوت كننده به سوى حق را بيان كند: اول دعوت كننده ‏اى كه كارش انذار است، و ديگر دعوت كننده ‏اى كه كارش هدايت است.

    _ ميان "انذار" و "هدايت" چه تفاوت است؟
    انذار براى آن است كه گمراهان از بيراهه به راه آيند، و در متن صراط مستقيم جاى گيرند ولى هدايت براى اين است كه مردم را پس از آمدن به راه به پيش ببرد.
    در حقيقت "منذر" همچون "علت محدثه" و ايجاد كننده است، و هادى به منزله "علت مُبقيه" و نگهدارنده و پيش برنده، و اين همان چيزى است كه ما از آن تعبير به "رسول" و "امام" مى ‏كنيم.
    رسول، تأسيس شريعت مى ‏كند و امام حافظ و نگهبان شريعت است (شک نيست كه هدايت كننده بر شخص پيامبر در موارد ديگر اطلاق شده اما به قرينه ذكر منذر در آيه فوق مى ‏فهميم كه منظور از هدايت كننده كسى است كه راه پيامبر را ادامه مى ‏دهد و حافظ و نگهبان شريعت او است).
    روايات متعددى كه از پيامبر صلی الله علیه وآله در كتب شيعه و اهل تسنن نقل شده كه فرمود: "من منذرم و على هادى است" اين تفسير را كاملا تأييد مى‏ كند.

    نکته: گر چه در اين احاديث تصريح به مساله ولايت و خلافت بلافصل نشده است، ولى با توجه به اين كه هدايت به معنى وسيع كلمه منحصر به على (علیه السلام) نبود بلكه همه علماى راستين و ياران خاص پيامبر (صلی الله علیه وآله) اين برنامه را انجام مى‏ دادند، معلوم مى ‏شود معرفى على (علیه السلام) به عنوان هادى به خاطر امتياز و خصوصيتى است كه او داشته است، او برترين مصداق هادى بوده، و چنين مطلبى جدا از ولايت و خلافت پيامبر (صلی الله علیه وآله) نخواهد بود.(6)

    ___________
    (1) رعد/ 7.
    (2) ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏11، ص 416.
    (3) اصول كافى، نرم افزار جامع الاحادیث نور، ج 1، ص 192، ح 4.
    (4) كافى، ج 1، ص 192 ح 3.
    (5) ترجمه الميزان، ج ‏11، ص 447 و 448.
    (6)تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏10، ص 130 و 132.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ در ساعت ۰۳:۱۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود