جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقام امامت و ادعای شیعیان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مقام امامت و ادعای شیعیان




    سلام
    تا جایی که من می دانم شیعه می گوید:

    «مقام امامت از مقام نبوت و رسالت بالاتر و نيازمند شايستگى و لياقت بيش ترى است.
    قرآن كريم در آيه 124 سوره بقره مى فرمايد: «خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگون آزمود و او از عهده آزمايش ها به خوبى برآمد ; آن وقت، مقام امامت را به او داد».
    برخى از انبيا، فقط داراى مقام نبوت و رسالت بوده اند ; ولى برخى ديگر، به جهت شايستگى بيش تر، علاوه بر مقام نبوت و رسالت، داراى مقام امامت نيز بوده اند ; مانند: حضرت ابراهيم، حضرت موسى(عليه السلام)، پيامبر خاتم (صلى الله عليه وآله)و.. . .»

    اشکالاتی به این ادعا و تفسیر به نظر می رسد که نیازمند پاسخ است .

    1.تشیع بر این عقیده هستند که ائمه از زمانی که به دنیا می آیند امام هستند، حال سوال می شود که یک نوزاد به چه بلایایی مبتلا می شود که بتوانیم آن را با بلایی که حضرت ابراهیم به آن مبتلا شد یکی بدانیم و آن نوزاد را نیز به دلیل مبتلا شدن به بلایای مختلف به مقام امامت برسانیم؟

    2.اگر مقام امامت بالاتر از نبوت است چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به جای اینکه به عنوان "امام" معرفی شوند در جای جای قرآن از ایشان به عنوان "عبد" و"رسول"و "نبی" یاد شده است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی مباحث کلامی



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۰۰:۲۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    سلام
    تا جایی که من می دانم شیعه می گوید:

    «مقام امامت از مقام نبوت و رسالت بالاتر و نيازمند شايستگى و لياقت بيش ترى است.
    قرآن كريم در آيه 124 سوره بقره مى فرمايد: «خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگون آزمود و او از عهده آزمايش ها به خوبى برآمد ; آن وقت، مقام امامت را به او داد».
    برخى از انبيا، فقط داراى مقام نبوت و رسالت بوده اند ; ولى برخى ديگر، به جهت شايستگى بيش تر، علاوه بر مقام نبوت و رسالت، داراى مقام امامت نيز بوده اند ; مانند: حضرت ابراهيم، حضرت موسى(عليه السلام)، پيامبر خاتم (صلى الله عليه وآله)و.. . .»

    اشکالاتی به این ادعا و تفسیر به نظر می رسد که نیازمند پاسخ است .

    1.تشیع بر این عقیده هستند که ائمه از زمانی که به دنیا می آیند امام هستند، حال سوال می شود که یک نوزاد به چه بلایایی مبتلا می شود که بتوانیم آن را با بلایی که حضرت ابراهیم به آن مبتلا شد یکی بدانیم و آن نوزاد را نیز به دلیل مبتلا شدن به بلایای مختلف به مقام امامت برسانیم؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی مباحث کلامی




    با سلام و عرض ادب


    در روايات مختلف از جانب رسول اعظم (صل الله عليه و آله) نقل مي شود اولين چيزي كه خداوند سبحان خلق فرمود نور رسول الله صل الله عليه و آله بود ؛ به چندي از روايات اشاره مي شود :

    اول ما خلق الله العقل (بحارالأنوار، ج1، ص97، باب 2 (حقیقة العقل‏)
    اول ما خلق الله نوری (بحارالأنوار، ج1،ص97، باب 2 (حقیقة العقل )
    اول ما خلق الله روحی (بحارالأنوار، ج 54، ص309، تکملة)
    اول ما خلق الله القلم (بحارالأنوار، ج 54، ص313، فائدة جلیلة)

    تعابير مختلف است اما مضمون روايات يكي است ؛ يعني اولين حقيقتي كه خلق شد حقيقت محمديه است كه در فلسفه اسلامي صادر اول و عقل اول گفته مي شود .

    از طرفي مي دانيم كه ائمه اطهار عليهم السلام « كلهم نور واحد» هستند ؛ به عبارت ديگر حضرات ائمه عليهم السلام يك حقيقت هستند در ابدان مختلف ، در يك مقط زماني اين حقيقت واحده امام علي عليه السلام هست و در مقطع زماني ديگر امام حسين (عليه السلام) و در مقطع زماني ديگر امام زمان (عج الله تعالي فرجه الشريف)

    لذا وجود ائمه (عليهم السلام) وجود خاصي است كه احدي از اين وجود بهره مند نيست كه در زبان عرف با نام چهارده معصوم (عليهم السلام) ياد مي شوند .

    اگر گفته شده امام در كودكي نيز امام هست بدين لحاظ است كه حقيقت وجودي امام قبل از خلق جهان موجود بوده زيرا اولين چيزي كه خداوند خلق كرد نور رسول الله صل الله عليه و آله بود كه وجود ائمه عليهم السلام نيز از همين نور است .

    نور چهارده معصوم عليهم السلام اولين مخلوق خداست كه به اصطلاح واسطه فيض خداوند سبحان بر مخلوقات هستند ، اين است معني حديث قدسي « لولاك لما خلقت الافلاك » اي فاطمه اگر تو نبودي فلك ها را خلق نمي كردم . چون نور فاطمه (عليها سلام) از نور وجود مقدس رسول اكرم (ص) است كه بهانه خلقت و واسطه فيض عالم هستي است .

    امام خميني(ره) به عنوان صاحب نظر در فلسفه و هم به عنوان يک عارف، با الهام از آموزه‌هاي ديني، مي فرمايد: «...ذات مقدس حق ـ جل و علا ـ به حسب تجلي به اسم اعظم و مقام احديت جمع... در مرآت عقل اول به جميع شئون و مقام جامعيت تجلي فرمود؛ و از اين سبب همين اول مخلوق را به نور مقدس نبي ختمي... تعبير نموده‌اند چنانچه در حديث است از رسول خدا كه: «اول مخلوق، نور من است». (مجلسي، بحار الانوار، ج15 ص24 ح44،) و در بعضي روايات «اول مخلوق روح من است» ؛ (امام خميني (ره)، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص29)





    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۴:۴۸

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    سلام

    2.اگر مقام امامت بالاتر از نبوت است چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به جای اینکه به عنوان "امام" معرفی شوند در جای جای قرآن از ایشان به عنوان "عبد" و"رسول"و "نبی" یاد شده است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی مباحث کلامی



    با سلام مجدد

    همانطور كه عرض شد وجود اقدس رسول خدا (ص) اولين مخلوق الهي است و حقيقت وجودي آن حضرت بالاترين مرتبه وجود در ممكنات است . لذا طبعا حقيقت وجودي آن حضرت واجد تمامي كمالات پيامبران (124 هزار پيغمبر) و همچنين واجد كمالات ائمه اطهار عليهم السلام خواهد بود .

    همانگونه كه پيامبر خاتم(ص) نسبت به ساير انبياي الهي از فضيلت بيشتر برخوردار است و مظهر اسم اعظم «الله» است كه اسم جامع الهي و محيط بر ساير اسماء الهي است، حضرت علي(ع) و ائمه اطهار(ع) نيز به خاطر اينكه حقيقت نوري واحدي با پيامبر خاتم(ص) دارند از چنين فضيلتي برخوردار هستند .

    امام خميني(ره) در مصابح الهدايه مي فرمايد:

    قوله(ص): و الفضل بعدي لك و للائمة من بعدك إشارة الي ما ذكرنا من أنّ مرتبة وجوده(ع) و وجود سائر الائمه: بالنسبه إلي النبي(ص) مرتبة الروح من النفس الناطقه الانسانية؛ و رتبة سائر الانبيا و الاوليا رتبة سائر القوي النازلة منه... و كل فضيلة و كمال و شرف في المملكة الانسانية ثابتة للمرتبة الروحية و منها يصل الفيض إلي سائر القوي و المراتب»( امام خميني (ره)، مصباح الهدايه، ص 77)؛

    اينکه پيامبر(ص) فرمود: پس از من برتري از آنِ تو و امامان بعد از تو است. اشاره به آن است كه مرتبه وجودي اميرالمؤمنين و ديگر امامان عليهم السلام نسبت به پيامبر(ص)، مرتبه روح نسبت به نفس ناطقه انساني است و مرتبه ديگر انبيا و اولياء نسبت به رسول الله(ص) مرتبه ديگر قوايي است نازل از نفس... و تمامي فضيلت و كمال و شرافت در مملكت وجود انساني، از آن مرتبه روح است و از روح است كه به ديگر قوا و مراتب وجود انساني، فيض مي‌رسد.
    با اين بيان ولايت كه معناي ديگر امامت هست ، شأني از شئون نبوت حضرت خاتم (صل الله عليه و آله) مي باشد ؛ ولايت باطن نبوت است و اين پيوستگي آثار و بركات علمي و عملي بسياري دارد: «ما قائل به اين هستيم كه نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود.( صحيفه امام، ج20 ، ص250)

    لذا از آنجا كه ولايت و امامت باطن نبوت رسول الله است ، هر آنچه (از كمالات مانند هدايت تكويني و رساندن به مطلوب ) امام داراست نبي اكرم (ص) نيز آن كمالات را داراست .

    به خاتم پيامبران نبي اطلاق مي شود چون نبوت حضرت (ص) امامت و ولايت را نيز شامل مي شود ، نبي مكرم (ص) ولايت و امامت تكويني بر كل عالم و بر تمامي موجودات عالم دارد ائمه عليهم السلام تتمه همين ولايت و امامت هستند .




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    با سلام و عرض ادب


    در روايات مختلف از جانب رسول اعظم (صل الله عليه و آله) نقل مي شود اولين چيزي كه خداوند سبحان خلق فرمود نور رسول الله صل الله عليه و آله بود ؛ به چندي از روايات اشاره مي شود :

    اول ما خلق الله العقل (بحارالأنوار، ج1، ص97، باب 2 (حقیقة العقل‏)
    اول ما خلق الله نوری (بحارالأنوار، ج1،ص97، باب 2 (حقیقة العقل )
    اول ما خلق الله روحی (بحارالأنوار، ج 54، ص309، تکملة)
    اول ما خلق الله القلم (بحارالأنوار، ج 54، ص313، فائدة جلیلة)
    باسلام آيا عقل- نور خدا- روح خدا و قلم يعني پيامبر؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    تعابير مختلف است اما مضمون روايات يكي است ؛ يعني اولين حقيقتي كه خلق شد حقيقت محمديه است كه در فلسفه اسلامي صادر اول و عقل اول گفته مي شود .
    بحث صادر اول هنوز كه هنوزه به اثبات نرسده فلذا آنچه به اثبات نرسيده محل خوبي براي استناد نيست
    خداوند متعال خالق قادري است كه خلق وي كن فيكون است وكل عالم را به صورت دفعي خلق نموده لكن ظهور هركدام به تدريج وبر اساس قوانين است

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    از طرفي مي دانيم كه ائمه اطهار عليهم السلام « كلهم نور واحد» هستند ؛ به عبارت ديگر حضرات ائمه عليهم السلام يك حقيقت هستند در ابدان مختلف ، در يك مقط زماني اين حقيقت واحده امام علي عليه السلام هست و در مقطع زماني ديگر امام حسين (عليه السلام) و در مقطع زماني ديگر امام زمان (عج الله تعالي فرجه الشريف)

    لذا وجود ائمه (عليهم السلام) وجود خاصي است كه احدي از اين وجود بهره مند نيست كه در زبان عرف با نام چهارده معصوم (عليهم السلام) ياد مي شوند .

    اگر گفته شده امام در كودكي نيز امام هست بدين لحاظ است كه حقيقت وجودي امام قبل از خلق جهان موجود بوده زيرا اولين چيزي كه خداوند خلق كرد نور رسول الله صل الله عليه و آله بود كه وجود ائمه عليهم السلام نيز از همين نور است .

    نور چهارده معصوم عليهم السلام اولين مخلوق خداست كه به اصطلاح واسطه فيض خداوند سبحان بر مخلوقات هستند ، اين است معني حديث قدسي « لولاك لما خلقت الافلاك » اي فاطمه اگر تو نبودي فلك ها را خلق نمي كردم . چون نور فاطمه (عليها سلام) از نور وجود مقدس رسول اكرم (ص) است كه بهانه خلقت و واسطه فيض عالم هستي است .

    امام خميني(ره) به عنوان صاحب نظر در فلسفه و هم به عنوان يک عارف، با الهام از آموزه‌هاي ديني، مي فرمايد: «...ذات مقدس حق ـ جل و علا ـ به حسب تجلي به اسم اعظم و مقام احديت جمع... در مرآت عقل اول به جميع شئون و مقام جامعيت تجلي فرمود؛ و از اين سبب همين اول مخلوق را به نور مقدس نبي ختمي... تعبير نموده‌اند چنانچه در حديث است از رسول خدا كه: «اول مخلوق، نور من است». (مجلسي، بحار الانوار، ج15 ص24 ح44،) و در بعضي روايات «اول مخلوق روح من است» ؛ (امام خميني (ره)، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص29)
    با اين اوصاف شما 14 معصوم را مافوق خلايق دانسته و خلقتي جداي از ديگران قايل هستيد آنگاه اين تفكر شما ناقض آيات متعدد قرآن است كه انبيا و اوليا را بشر دانسته و خلقت آنها را مانند ابناي بشر ميداند و در مورد پيامبر اكرم نيز به صراحت در قران وي را يكي از ابناي بشر ميداند
    اين تناقض را پاسخ دهيد

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اميدوارم اين بحث مجدد باز شود و شخصي در ان شركت كند

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    باسلام آيا عقل- نور خدا- روح خدا و قلم يعني پيامبر؟
    آنچه از بيانات حكماي اسلامي و دلايل نقلي و عقلي بدست مي آيد عقل ، قلم و ... عباره اخراي حقيقت وجودي پيامبر (ص) هستند .
    امام خمینی (ره) در تقریرات فلسفه خود كه بیشتر رنگ و بوی صدرایی دارد ضمن مطرح نمودن بحث صادر اول به بررسی موجودات پرداخته و پس از بررسی عرض و جواهر پنجگانه عقل را شایستة صادر اول بودن معرفی می‌كند. به این ترتیب امام عرض را به جهت تاخر رتبه نسبت به جوهر و تقدم شیء بر خود شایسته صادر اول بودن نمی‌داند. از طرف دیگر جواهری همچون هیولی، صورت، نفس و جسم نیز به دلیل محذورات عقلی نمی توانند صادر اول باشند؛ ایشان همچنین برای اثبات صادر اول بودن عقل به دلایل نقلی نیز اشاره می‌كند. بر این اساس حضرت امام می‌فرماید:
    پس صادر اول باید یك موجود صرف الفعلیه و بسیط الهویه باشد و انتخاب نام آن هم به اختیار شماست آن را نور یا روحانیت محمدیه (ص) یا عقل اول یا قلم و یا هر چه دلت می‌خواهد، نامگذاری كن. اما دلیل نقلی بر اینكه صادر اول عقل است مانند قول پیامبر(ص) كه: اول ما خلق الله العقل.
    مرحوم آشتیانی نیز در مقدمة گران قدر خود بر مصباح الهدایة امام، به بیانی دیگر همین نكته را مد نظر قرار داده و عین ثابت حضرت ختمی مرتبت را برتر از عقل اول می‌داند و بر این باور است كه حقیقت محمدیه(ص) مظهر جمیع اسماء الهی است
    جهت مطالعه بيشتر كتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» حضرت امام خميني را ملاحظه بفرماييد .
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    با اين اوصاف شما 14 معصوم را مافوق خلايق دانسته و خلقتي جداي از ديگران قايل هستيد آنگاه اين تفكر شما ناقض آيات متعدد قرآن است كه انبيا و اوليا را بشر دانسته و خلقت آنها را مانند ابناي بشر ميداند و در مورد پيامبر اكرم نيز به صراحت در قران وي را يكي از ابناي بشر ميداند
    اين تناقض را پاسخ دهيد
    دوست بزرگوار اگر چه قرآن كريم در رابطه با پيامبر (ص) فرمود « قل انما بشر مثلكم» من هم مثل شما بشرى هستم ؛ اما در ادامه آيه شريفه فرمود «يوحي الي» به من وحى مى‏شود.(كهف 110)
    اين بزرگواران يك خلقت مادي دارندكه با آيه شريفه «انا بشر مثلكم» معلوم مي شود و خلقت ديگري نيز دارند كه با آيه شريفه «يوحي الي» مشخص مي گردد؛ لذا اگر حكماي الهي و روايات ، مقامي مافوق براي انبياء و ائمه قائل هستند با در نظر گرفتن جنبه ملكوتي اين ذوات مقدسه مي باشد .
    نور وجودي حضرت ختمي مرتبت به اذعان روايات اولين مخلوق و اولين تجلي الهي است كه با نام هاي مختلف از آن ياد مي شود ، مانند عقل اول ، حقيقت محمديه و ... . (اين روايات در پست هاي قبل به عرض رسيد)

    يا علي


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۴/۰۸ در ساعت ۱۸:۵۵
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود