جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مگر می شود شخصی هم "غائب" باشد هم "قائم"؟ و آیا شخص "غائب" می تواند "امام" باشد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    179 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مگر می شود شخصی هم "غائب" باشد هم "قائم"؟ و آیا شخص "غائب" می تواند "امام" باشد؟




    سلام
    همیشه خوانده ایم یا از زبان روحانیت شنیده ایم که امام خود را گاهی "امام غائب" و گاهی "امام قائم" می خوانند! اما مگر می شود شخصی همزمان، هم قائم(=قیام کرده، ایستاده، برپا) و هم غائب باشد؟

    اگر قیام کرده که دیگر غائب نیست و اگر غائب است که دیگر قیام نکرده ! و اگر قیام کرده، در کجا قیام کرده؟
    این تناقض آشکاری است که لازم به توضیح ندارد، مَثَل این تناقض مثل این است که شخصی یک شئ سه ضلعی را مربع بخواند! یا بگوید: یک دایرۀ سه ضلعی دارم!! ؛ پارادوکس است، تناقض و اختلاف است.


    کارشناس بحث : پاسخگوی کلامی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۶ در ساعت ۰۰:۰۶

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    1,088 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    سلام
    همیشه خوانده ایم یا از زبان روحانیت شنیده ایم که امام خود را گاهی "امام غائب" و گاهی "امام قائم" می خوانند! اما مگر می شود شخصی همزمان، هم قائم(=قیام کرده، ایستاده، برپا) و هم غائب باشد؟

    اگر قیام کرده که دیگر غائب نیست و اگر غائب است که دیگر قیام نکرده ! و اگر قیام کرده، در کجا قیام کرده؟
    این تناقض آشکاری است که لازم به توضیح ندارد، مَثَل این تناقض مثل این است که شخصی یک شئ سه ضلعی را مربع بخواند! یا بگوید: یک دایرۀ سه ضلعی دارم!! ؛ پارادوکس است، تناقض و اختلاف است.
    سلام بر شما و تشکر از سوال خوبتون
    در علم معانی بیان بحثی داریم مربوط به اتصاف و متصف شدن به یک صفت. که با نام "وصف متعلق به حال موضوع" شناخته میشود. یعنی اتصاف حقیقی است ولی وابسته به حالتی خاص از موصوف است. این را در غالب مثالی قرانی برای جناب سائل قرانی توضیح میدهم :
    قران کریم قیامت را با اوصاف مختلفی معرفی میکند :
    یوم الحساب. (غافر /27)
    یوم الحسرة. (مریم / 39)
    یوم الخلود. (ق /34)
    یوم الجمع. (تغابن / 9)
    و الطامه / الصاخه / الواقعه و ... .

    همانطور که می بینیم در این آیات قیامت با صفاتی معرفی شده است که هنوز واقع نشده اند ولی از انجا که این ویژگیها قطعا رخ خواهد داد در حکم واقع شده است و لذا اتصاف اشکالی ندارد. مانند مواردی که خداوند از فعل ماضی برای وقوع قیامت استفاده میکند.
    مهم این است که موصوف به این صفت متصف شود؛
    گاهی در گذشته؛ مثلا همینکه شخص یکبار در گذشته قهرمان شده باشد میتوانیم به او بگوییم قهرمان و این پیشینه ذهنی بر اساس "وصف متعلق به حال موصوف" در همه ذهنها وجود دارد که منظور قهرمانی او در آن زمان خاص است ولی اتصاف حقیقی است.
    و گاهی در آینده مثلا؛ به درختی که هنوز نهال است میتوانیم بگوییم درخت میوه و این پیشینه ذهنی وجود دارد که به اعتبار میوه دهی اش در اینده ان را درخت میوه می نامیم.

    نکته دیگر ساختار خود صفات در اتصاف است؛ مثلا :

    ما گاهی میگوییم الان برگ درختان زرد است. یا میگوییم امروز هوا بارانی است. در این موارد اگر الان درختان زرد نباشند و یا امروز هوا بارانی نباشد این اتصاف درست نیست.
    ولی گاهی میگوییم علی اقا راننده است؛ در این موارد حتی اگر علی اقا الان مشغول شنا یا سر سفره نهار یا در حال تماشای فوتبال باشد اتصاف درست است.

    واژه "قائم" به معنای قیام کننده است و در دستور زبان آن را اسم فاعل می نامند. اسم فاعل از نظر زمانی همسنگ فعل مضارع است یعنی هم با زمان حال سازگار است و هم با زمان آینده.

    در ضمن در صورت قید خوردن میتواند در هر سه زمان به کار برود :
    علی دیروز ضارب بود.
    علی امروز ضارب است.
    علی فردا ضارب است.

    پس مهم این است که ما این صفت را در کدام زمان به موصوف نسبت بدهیم و در چه ساختاری به کار ببریم.
    حالا :



    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۰۹:۴۰

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    1,088 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با توجه به مطالب مطرح شده این ترجمه :

    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    ... هم قائم(=قیام کرده، ایستاده، برپا) ...
    هم غلط است و هم دروغ.
    غلط است زیرا، قائم به معنای قیام کرده نیست بلکه به معنای قیام کننده است و با این ساختار قابل انطباق با زمان اینده هم می باشد.
    و
    دروغ است زیرا، هیچ شیعه ای نگفته است که امام زمان عج الان در حال قیام است.
    قیام خواهد کرد و قیام کرده است هر دو درست است ولی اعتقاد شیعه دومی است در حالی که شیاطین وهابی معنای اول را گرفته و خود را گرفتار یک مغالطه کرده اند.

    بنابر این در تناقض هشت ( یا نه) وحدت شرط است از جمله زمان. یعنی دو طرف تناقض باید در زمان با هم مشترک باشند


    حسین اقا هم خیاط است و هم راننده حال یکی میگوید اگر مشغول رانندگی است پس چطور دارد رانندگی میکند؟

    درست است ولی بنده خدا صبح ها مشغول رانندگی و بعد زا ظهرها مشغول خیاطی است وقتی زمان تغییر کرد دیگر تناقضی نخواهد بود.

    و در مورد اما عصر عج

    غیبت و غائب بودن مربوط به الان است و قیام و قائم بودن مربوط به زمان اینده است.


    یک خواهش
    شما که به سایتهای ضد دین از جمله سایتهای وهابیها سر میزنید و این سوالات را در سایتهای آنها می بینید به انها بگویید که در احادیث و سخنان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هم به غیبت و غائب بودن دوازدهمین جانشین او اشاره شده است و هم به قیام و قائم بودن او.
    اگر مطیع پیامبر هستید خب به سخنانش گوش فرا دهید.
    اگر دلشان خواست میتوانن در همین صحیح بخاری و مسلم روایات مربوط به مهدی رو مطالعه کنند.


    هر چند هیچ کسی را نسبت به پیامبر اسلام دشمنتر از این افراد نخواهید یافت.



    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۰۹:۳۸

  6. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۱۹:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۲:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۲:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۲:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۲:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود