جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ایدز از عذاب الهی است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا ایدز از عذاب الهی است؟




    سلام
    به این روایت دقت کنید:
    عبد الله بن عمر قال أقبل علینا رسول الله صلى الله علیه وسلم فقال یا معشر المهاجرین خمس إذا ابتلیتم بهن وأعوذ بالله أن تدركوهن لم تظهر الفاحشة فی قوم قط حتى یعلنوا بها إلا فشا فیهم الطاعون والأوجاع التی لم تكن مضت فی أسلافهم الذین مضوا ............. السلسلة الصحیحة و ابن ماجه
    عبد الله پسر عمر«رضی الله عنهما» میگوید كه رسول کریم صلی الله علی وسلم به سوی ما آمد و فرمود
    ای مهاجرین و انصار: پناه میبرم به خداوند که اگر به این 5 مرض مبتلا شوید: اول- هرگز در میان قومی عمل فاحشه شیوع نمیابد تا آنوقت که آشکارا بدان نپردازند و وقتی آشكار كردند در میان ایشان مرض طاعون و امراضی که در میان اسلاف وگذشته گان شان نبوده ، پدید می آید...............
    کتاب زلزله نوشته ميرستار مهديزاده

    بر اساس پیشگویی اول، ما امروز شاهد بلای ایدز هستیم.
    این برداشت علماست.

    در مورد ایدز از لحاظ تاریخی درست نیست و اینکه از عذاب الهی است درست نیست چرا که شاید بعد از مدتی علاج آن پیدا شود ...مثل طاعون چند میلیون را کشت ولی علاج آن پیدا شد وانگهی، گناه زن وفرزند بی گناهی که توسط شوهر ایدز داشته مبتلا میشوند چیست؟
    آیا به عذاب الهی گرفتار شدند ؟
    چرا خداوند را اینگونه خشن جلوه میدهید؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی معارف قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۳:۱۲

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    در مورد ایدز از لحاظ تاریخی درست نیست و اینکه از عذاب الهی است درست نیست چرا که شاید بعد از مدتی علاج آن پیدا شود ...مثل طاعون چند میلیون را کشت ولی علاج آن پیدا شد
    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز اینکه ایدز از عذاب الهی است یا نه در ادامه با توجه به آیات و روایات بحث خواهیم کرد.
    اما آنچه لازم به ذکر است در ابتدا این می باشد که پیدا شدن علاج یک بیماری ربطی به عذاب بودن آن ندارد یعنی ممکن است علاجی برای یک بیماری باشد ولی باز هم عذاب باشد.امروزه بسیاری از بیماری ها علاج دارند اما تا درمان بسیار عذاب می شویم.
    قرآن كريم با عبارات گوناگون علت عذاب ، بلا و ناراحتى ها را گناه خود انسان معرفى كرده است . به دو نمونه از اين آيات توجه مى كنيم :
    فكيف اذا اصابتهم مصيبه بما قدمت ايديهم(1)
    ((چگونه است زمانى كه مصيبت و گرفتارى آنها را دريابد؛ براى آنچه دستان خودشان پيش فرستاده است ؟))
    در اين آيه شريفه ، تركيب ((بما قدمت اءيديهم )) به معنى اعمال و كرده هاى خود انسان است كه قبل از خود آدمى ، به عالم ملكوت بالا مى رود و باعث نزول مصيبت مى گردد و مصيبت ، معنى عامى دارد كه هر نوع گرفتارى و رنج و عذاب را شامل مى شود.
    قرآن كريم در آيه ديگر، كرده هاى دست انسان را عامل بد حالى و گرفتارى معرفى مى نمايد:
    و ان تصبهم سيئه فبما قدمت ايديهم ، اذا هم يقنطون(2)
    ((وقتى به مردم بدى و گرفتارى روى مى دهد، در اثر آنچه دستانشان مقدم داشته و پيش فرستاده است ، مى بينى كه در آن هنگام مايوس ‍ مى گردند)).
    اين آيه ، هم علت رخدادهاى بد را گناه معرفى مى نمايد
    .
    آیات بسیاری دیگر هم وجود دارد که به همین دو مورد اکتفا می کنیم.

    در احادیث هم به این مسئله اشاره شده است و علت عذاب را گناه ذکر کرده اند.
    مفضل مى گويد كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    ((اى مفضل ! مبادا گناه كنى ، و شيعيان ما را از گناه گريزان ساز. به خدا قسم ! گناه به كسى ، زودتر از شما سرازير نمى شود.
    همانا وقتى به يكى از شما امر ناگوارى از سلطان مى رسد، آن نيست مگر براى گناهانش ، و برخى ديگر نيز به بيمارى دچار مى گردند و آن نيز جز براى گناه نيست و يكى ديگر از شيعيان ما، رزقش حبس مى شود و اين هم فقط به خاطر گناه است ، و براى ديگرى مرگ ، سخت مى گردد و آن نيست جز به علت گناه ، تا آن كه افرادى كه در اطراف او هستند، مى گويند: با مرگ غمگين شد.))
    و
    قتى امام ناراحتى مرا مشاهده كرد، فرمود:
    ((آيا مى دانى كه اين ها براى چيست ؟))
    عرض كردم : نمى دانم فدايت شوم . فرمود: ((آن ، به خدا قسم براى اين است كه شما در قبال گناهانتان در آخرت گرفتار نمى شويد و لذا عواقب گناه شما، زودتر در دنيا گريبانگيرتان مى گردد.)) (تا پاك شده ، از دنيا خارج گرديد).(3)
    در اين قسمت ، براى اثبات بيشتر رابطه گناه و بلا، حديثى را ذكر مى نماييم . اين حديث ، نه تنها رابطه گناه و بلا را مشخص مى سازد، بلكه جالب اين است كه رابطه هر نوع گناهى را با بلايى خاص بيان مى نمايد و اين حديث نمونه اى از احاديث زياد در اين زمينه است .
    امام باقر (عليه السلام ) از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) نقل كرده كه فرمودند:
    ((پنج چيز است كه اگر به آن ها گرفتار شديد، بايد به خدا پناه ببريد. آنگاه فرمود:
    1.
    زنا و روابط نامشرع ممكن نيست در ميان جمعيتى آشكارا پديدار گردد، مگر اين كه ، طاعون و بيمارى هاى بى سابقه (مثل ايدز) در ميانشان شيوع پيدا كند.
    2. و پيمانه و وزن را نكاهند (كم فروشى و كم كارى در مقابل مزد)، مگر اين كه ، مبتلا به خشكسالى و سختى زندگى (معيشت تنگ ) و ظلم و جور زمامداران گردند.
    3. و از اداى زكات سرباز نزنند، جز اين كه از باران محروم گردند، به طورى كه اگر حيوانات نباشند، هرگز بر ايشان نبارد.
    4. و عهد و پيمان را نشكنند (كه راى دادن يكى از مصاديق عهد و پيمان در زمان ما مى باشد)، مگر اين كه ، خدا دشمنانشان را بر آنها مسلط سازد كه پاره اى از آنچه در دست دارند، از آنها بگيرند.
    5. و در قضاوت و داورى بر خلاف حكم خدا حكمى نكنند (با رشوه يا به علت گرايش هاى سياسى و فاميلى و پارتى و غيره )، مگر اين كه خداوند درگيرى و كارزار را در ميانشان افكند.(4)
    چنانچه ملاحظه فرموديد، در اين حديث شريف ، علل هر كدام از بلايا، گناهى بخصوص معرفى شده است .

    منابع:

    1- نساء، 62.
    2- شورى ، 48.
    3- بحار الانوار، ج 6، ص 157، ح 15.
    4- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 303.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۰۹:۲۲
    آیا ایدز از عذاب الهی است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    گناه زن وفرزند بی گناهی که توسط شوهر ایدز داشته مبتلا میشوند چیست؟ آیا به عذاب الهی گرفتار شدند ؟ چرا خداوند را اینگونه خشن جلوه میدهید؟
    سلام مجدد
    دوست عزیز بنده جواب این سوال شما رو به صورت کلی عرض میکنم و تنهی محرود در ایدز نمی کنیم که اگر ÷در و مادر ایدز داشتند گناه فرزندان چیست بلکه در موارد دیگر هم عرض میکنیم.
    از آيات شريفه و روايات برداشت مي‌شود كه بين اعمال انسان و حوادث خارجي ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. معمولاً انسان‌ها در ابتداي امر تصور مي‌كنند كه انعكاس عمل هر كسي به خود او باز مي‌گردد و هر كسي ميوة تلخ يا شيرين عمل خود را مي‌چيند؛ اما آيات و روايات مسئله انعكاس اعمال را فراتر از اين تصور مي‌دانند و حتي فرزندان و نوه‌ها و نتيجه‌ها را در آثار اعمال خوب و بد انسان شريك مي‌دانند. در روايتي آمده است: «هر كه ظلم كند، خدا كسي را بر او مسلط سازد كه به وي يا به فرزند يا به فرزند فرزند وي ستم نمايد» راوي مي‌گويد: «پيش خود گفتم: او ظلم مي‌كند. خداوند ظالمي را بر فرزندان و بازماندگان او مسلط مي‌كند؟» فرمود: «خداي متعال مي‌فرمايد: «و آنان كه اگر فرزندان ناتواني از خود برجاي بگذارند بر (آينده) آنان بيم دارند، بايد (از ستم يتيمان مردم نيز) بترسند. پس بايد از خدا پروا دارند و سخني (بجا و) درست گويند».[1] يا در روايت ديگري از امام صادق ـ عليه السّلام ـ آمده است: «خداوند به موسي ـ علي نبينا و آله عليه السلام ـ فرمود: «... زنا نكنيد كه زنانتان زنا مي‌دهند و هر كه با همسر مردي مسلمان خيانت كند به همسرش خيانت كنند، به هر دستي بدهي از همان دست پس مي‌گيري.»[2]
    بسياري از مفسران، از اين آيه و روايت‌ها استفاده كرده‌اند كه خيانت و ظلم در اين دنيا اثر وضعي دارد و ممكن است گريبان فرزندان ظالمان را بگيرد.[3]
    اميدواريم چگونگي تصور اين امر و محدودة آن از اموري که در ذيل خواهد آمد روشن شود:
    1 . خداوند متعال، نظام آفرينش را بر اساس علم و حكمتش، نظام علّي و معلولي و سببي و مسببّي قرار داده است؛ به اين معنا كه براي هر حادثه و پديده‌اي در جهان، علتي و جود دارد و هر علتي معلولي مختص به خود دارد، مانند آتش كه سبب گرما و نور كه سبب روشنايي هستند. و مي‌دانيم كه هيچ معلولي از علت خود و هيچ علتي هم از معلول خود جدا نيست. نمي‌شود آتش باشد؛ ولي نسوزاند.
    2 . كارهايي كه افراد در اجتماع مرتكب مي‌شوند به تدريج شكل يك سنت به خود مي‌گيرد و به نسل‌هاي آينده منتقل مي‌شود؛ بنابراين آنان كه اساس ظلم و ستم را بر يتيمان يا افراد ديگر اجتماع مي‌گذارند، بالاخره روزي اين بدعت غلط، دامان فرزندان خود آنان را نيز خواهد گرفت و در حقيقت اين موضوع يكي از آثار وضعي و تكويني اعمال آن‌هاست. خلاصه، هنگامي كه پاي ظلم و ستم در اجتماع باز شد، دامن «ظالم» و فرزندان او را هم خواه ناخواه، خواهد گرفت و اين يك سنت و قانون در هر اجتماعي است و منافاتي با عدل الهي ندارد. خداوند با فرستادن پيامبران و دادن عقل به انسان‌ها، آنان را از نتايج اعمال خود آگاه كرده است؛ بنابراين آنان موظفند به جاي سنت سيئه، سنت حسنه از خود به يادگار گذارند.[4]
    3 . هر چند ظلم به ديگران ممكن است آثار وضعي خود را مانند سل، اعتياد به الكل، بيماري‌هاي خوني، در فرزندان به جاي گذارد، ولي اين به معناي الزام و به صورت حتمي نيست؛ بلكه به معناي امكان و فراهم شدن زمينه است. هم‌چنان كه بر فرزندان نامشروع زمينه انحراف بيش از سايرين است و آنان مي‌توانند با درايت و تربيت صحيح، مانع از انحراف خود شوند. فرزندان افراد ظالم نيز مي ‌توانند با انجام كارهاي نيك، از بروز ناراحتي جلوگيري كنند. به همين جهت برخي از بزرگان، ديده شدن آثار ظلم را در فرزندان، منحصر در فرزنداني دانسته‌اند كه به كارهاي پدران خويش راضيند يا از ظلم پدر به آنان نفعي رسيده و آنان آن را به صاحبان حق برنگردانده‌اند.[5]
    4 . چنانچه فرزندان به ظلم پدران خود راضي نباشند و نفعي هم از آنان به فرزندان نرسيده باشد، و در عين حال ظلمي به آنان برسد ـ البته اگر اين ظلم اثر ظلم پدران باشد كه تعيينش بسيار سخت است ـ خداي متعال براي چنين افرادي، اجر و پاداش خاصي قرار خواهد داد كه سختي‌هاي آنان به بهترين وجه جبران خواهد شد. به گونه‌اي كه صد در صد راضي خواهند شد: هم‌چنان كه هر مظلومي كه پس از تلاش‌هاي كافي به حق خود نرسد و نتواند حقش را از ظالم بستاند، خداوند پاداش او را در آخرت مضاعف خواهد كرد و «... انّما يوفي الصابرون اجرهم بغير حساب؛ بي‌ترديد، صابران اجر و پاداش خود را بي‌حساب دريافت مي‌دارند.»[6]
    منابع:
    [1] . کليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج 2، ص 332.
    [2] . محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمه، ح7673.
    [3] . جعفري، يعقوب، تفسير كوثر، انتشارات هجرت، ج 2، ص 367.
    [4] . مكارم شيرازي، ناصر و ديگران، تفسير نمونه، ج 3، ص 277.
    [5] . نراقي، مهدي، جامع‌السعادات، ترجمه مجتبوي، انتشارات حكمت، ج 2، ص 295.
    [6] . همان.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ در ساعت ۰۸:۴۹
    آیا ایدز از عذاب الهی است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود