صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟




    با سلام
    شیعه می گوید در این آیات گفته شده است كه قومی دیگر باید وظائف اصلی اسلام را انجام بدهد و عرب، توانایی انجام آن را ندارد. در ذیل همه این آیات آمده است كه منظور از قوم دیگر، قوم فارس است.
    1. آیه 39 سوره توبه 2. آیه 54 سوره مائده
    3. آیه 38 سوره محمد 4. آیه 89 سوره انعام

    اولا : برادری خود را ثابت نما بعد ادعای ارث کن! قوم فارس فقط شیعه های نیستند که الان در ایران زندگی میکنند و شمار سنی ها حتی در خود ایران فعلی آنقدر زیاد است که شما جرات ارائه آمار صحیح را ندارید و به آنها اجازه ایجاد مسجد و تجمع برای عبادت در شهرهای بزرگی مثل تهران و تبریز و اصفهان و بقیه شهرها را نمیدهید تا کثرت آنها مشاهده نشود.
    علاوه بر این ساکنان ایران در همه قرنهای گذشته این سرزمین نیز ایرانی محسوب میشدند و مخاطب قرآن فقط شیعه های این عصر نیست!
    حالا ای شیعه اگر تو در قرن 1 یا 2 یا 3 یا 4 تا قرن ده هجری زندگی میکردی ایرانیان سنی مذهب بودند پس در آنوقت این آیات چه معنیی داشت؟ یعنی ده قرن آیات قران معنی عکس داشت؟؟ گذشته از همه اینها، قوم فارس تا کنون هم، اکثرا سنی هستند زیرا اقوام اصلی ایران فقط در ایران فعلی زندگی نمیکنند ایران منطقه خیلی بزرگی را شامل میشد و همه هم به فارسی صحبت نمیکردند.

    باید توجه داشت که معنی فارس این نیست که هرکس بزبان فارسی صحبت میکند فارس است یا هرکس در ایران فعلی زندگی میکند فارس است ، فارس سرزمینی بزرگی بود که تا حمله مسلمانان توسط ساسانیان اداره میشد و رسول الله همه را فارس نامیده یعنی با این حساب کردها بلوچها آذری ها افغانها ووووو در لغت اسلام همه فارسند.
    نتیجه اینکه هنوز هم که هنوز است با همه ظلمی که شیعه ها برای وادار کردن سنی ها برای ترک دینشان نموده اند باز هم اکثریت کسانی که در محدوده حکمرانی ساسانی ها (ملک فارس اصلی ) زندگی میکنند سنی هستند نه شیعه.
    پس فرضیه تو که قرآن ایرانی ها را انتخاب کرد از اساس متزلزل است و این فرضیه نشان از هیچ چیز ندارد جز بیسوادی و لجاجت!!
    پس اگر حتی ادعای شیعه ثابت شود و این آیات درباره ایرانیان باشد، نمیتوان گفت درباره شیعه های نوظهور فلات ایران است و دلات دارد بر حقانیت سنیها!
    یعنی هم ازلحاظ تاریخی و هم از لحاظ جغرافیایی ساکنان بعدی، ایران ساسانی همواره در هم زمانها با اکثریتی قاطع سنی بوده اند و شیعه بر روی چیزی که نیست آیات قران را تفسیر میکند!!

    استدلال بر آیات هم همه نا تمام است که لازم بود عرض میکنم.



    کارشناس بحث : پاسخگوی معارف دینی

    .
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۰۰:۱۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    با سلام
    شیعه می گوید در این آیات گفته شده است كه قومی دیگر باید وظائف اصلی اسلام را انجام بدهد و عرب، توانایی انجام آن را ندارد. در ذیل همه این آیات آمده است كه منظور از قوم دیگر، قوم فارس است.


    با سلام خدمت شما

    در ابتدا اجازه بدهید ابتدا آیاتی که شما برای اثبات ادعایتان مطرح کرده اید را مقداری بررسی کنیم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست

    1. آیه 39 سوره توبه



    يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا مَا لَكمْ إِذَا قِيلَ لَكمُ انفِرُوا فى سبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلى الاَرْضِ أَ رَضِيتُم بِالْحَيَوةِ الدُّنْيَا مِنَ الاَخِرَةِ فَمَا مَتَعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فى الاَخِرَةِ إِلا قَلِيلٌ * إِلا تَنفِرُوا يُعَذِّبْكمْ عَذَاباً أَلِيماً وَ يَستَبْدِلْ قَوْماً غَيرَكمْ وَ لا تَضرُّوهُ شيْئاً وَ اللَّهُ عَلى كلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ(توبه/38-39)
    اى كسانى كه ايمان آورده ايد چرا هنگامى كه به شما گفته مى شود به سوى جهاد در راه خدا حركت كنيد سنگينى بر زمين مى كنيد (و سستى به خرج مى دهيد) آيا به زندگى دنيا به جاى آخرت راضى شده ايد! با اينكه متاع زندگى دنيا در برابر آخرت چيز كمى بيش نيست !.* اگر (به سوى ميدان جهاد) حركت نكنيد شما را مجازات دردناكى مى كند و گروه ديگرى غير از شما را بجاى شما قرار مى دهد، و هيچ زيانى به او نمى رسانيد، و خداوند بر هر چيزى توانا است .

    این آیات ناظر به جنگ تبوک است. و چون درگيرى و مقابله در اين ميدان با يكى از ابرقدرتهاى جهان آن روز بود ، جمعى از مسلمانان از حضور در اين ميدان وحشت داشتند و ... که آیات فوق نازل شد.

    در این آیات خداوند به مسلمانان می گوید که اکر در این جهاد شرکت نکنید ، خداوند گروهی دیگر به جای شما قرار می دهد.

    (( و گروهى را غير از شما مى آورد )) يعنى گروهى را كه چون شما در امتثال اوامر خدا و كوچ كردن در راه او تثاقل و كندى نمى ورزند.
    ترجمه تفسير الميزان ،ج 9 ،ص 374.

    در اين كه منظور از گروهى كه خداوند در آيه فوق به آنها اشاره كرده چه اشخاصى هستند بین مفسرین اختلاف است . که حداقل سه دیدگاه بین مفسران است :
    1. ايرانيان
    2. مردم يمن كه هر كدام با شهامتهاى فوق العاده خود در پيشرفت اسلام سهم بسيار بزرگى داشتند،
    3. كسانى كه بعد از نزول اين آيات اسلام را پذيرفتند و از جان و دل در راه آن فداكارى به خرج دادند.

    ر.ک: تفسير نمونه،ج 7 ،ص 417.




    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست

    2. آیه 54 سوره مائده
    يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسوْف يَأْتى اللَّهُ بِقَوْمٍ يحِبهُمْ وَ يحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلى الْكَفِرِينَ يجَهِدُونَ فى سبِيلِ اللَّهِ وَ لا يخَافُونَ لَوْمَةَ لائمٍ ذَلِك فَضلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشاءُ وَ اللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ(مائده/54)

    اى كسانى كه ايمان آورده ايد هر كس از شما از آئين خود باز گردد (به خدا زيانى نمى رساند) خداوند در آينده جمعيتى را مى آورد ، كه آنها را دوست دارد و آنها (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤ منان متواضع و در برابر كافران نيرومندند، آنها در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش ‍ كنندگان هراسى ندارند. اين فضل خدا است كه بهر كس بخواهد (و شايسته ببيند) مى دهد و (فضل ) خدا وسيع و خداوند داناست .


    خداوند در این آیه ، به عنوان يك قانون كلى به همه مسلمانان اخطار مى كند: اگر كسانى از شما از دين خود بيرون روند، زيانى به خدا و آئين او و جامعه مسلمين و آهنگ سريع پيشرفت آنها نمى رسانند، زيرا خداوند در آينده جمعيتى را براى حمايت اين آئين برمى انگيزد.سپس صفات كسانى كه بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند،شرح مى دهد:
    1 - آنها به خدا عشق مى ورزند و جز به خشنودى او نمى انديشند هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند.(يحبهم و يحبونه ).
    2 و 3 - در برابر مؤ منان خاضع و مهربان و در برابر دشمنان و ستمكاران ، سرسخت و خشن و پرقدرتند.(اذلة على المؤ منين اعزة على الكافرين ).
    4 - جهاد در راه خدا به طور مستمر از برنامه هاى آنها است .(يجاهدون فى سبيل الله ).
    5 - در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق ، از ملامت هيچ ملامت كننده اى نمى هراسند.(و لا يخافون لومة لائم ).

    ر.ک: تفسير نمونه ،ج 4 ،ص 416-415.

    در این آیه خداوند يك مفهوم كلى و جامع را بيان مى كند که می تواند مصادیق مختلفی در زمانهای متفاوتی داشته باشد. پس اگر در روایات شخص یا گروه خاصی ، مصداق این آیه معرفی شده اند منافاتی ندارد با اینکه گروه های دیگر مصداق این آیه باشند. مصداق واقعی آیه کسانی هستند که ویژگی های مطرح شده در آیه را داشته باشند .خواه در روایات نامی از آنها برده شده باشد خواه برده نشده باشد.


    علامه طباطبایی (ره) پس از تفسیر مفضلی که پیرامون این آیه می دهند می فرمایند : "صاحبان اين خصال همان افرادى هستند كه قرآن كريم وارث زمينشان خوانده و دارندگان عاقبة الدارشان معرفى نموده است. " ترجمه تفسير الميزان ،ج 5 ،ص 633.

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۲۳:۵۸

    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست

    3. آیه 38 سوره محمد


    هَأَنتُمْ هَؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فى سبِيلِ اللَّهِ فَمِنكم مَّن يَبْخَلُ وَ مَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنىُّ وَ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ وَ إِن تَتَوَلَّوْا يَستَبْدِلْ قَوْماً غَيرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثَلَكم (محمد/38)
    آرى شما همان جمعيتى هستيد كه دعوت براى انفاق در راه خدا مى شويد و بعضى از شما بخل مى ورزند، و هر كس بخل كند نسبت به خود بخل كرده است ، و خداوند بى نياز است و شما همه نيازمنديد و هرگاه سرپيچى كنيد خداوند گروه ديگرى را بجاى شما مى آورد كه مانند شما نخواهند بود.

    این آیه پيرامون مسائل مادى و دلبستگيهاى مردم به آن و انفاق در راه خدا آمده است .
    آخرين جمله هشدارى است به همه مسلمانان كه قدر اين نعمت بزرگ و موهبت عظيم را بدانيد كه خداوند شما را پاسدار آئين پاكش قرار داد تا حاميان دين و ياوران پيامبر او باشيد، اگر به اين نعمت بزرگ ارج ننهيد ((و اگر رويگردان شويد اين ماءموريت را به گروه ديگرى مى سپارد گروهى كه همانند شما نخواهند بود))! (و ان تتولوا يستبدل قوما غيركم ثم لا يكونوا امثالكم ).
    آرى اين بار هرگز بر زمين نمى ماند، اگر شما به اهميت موقفتان پى نبريد، و اين رسالت عظيم را ناديده بگيريد، خداوند قوم ديگرى را برمى انگيزد و اين رسالت عظيم را بر دوش آنها مى افكند، قومى كه در ايثار و فداكارى و بذل جان و مال و انفاق فى سبيل الله به مراتب از شما برتر و بالاتر باشند!


    اكثر مفسران در ذيل این آيه آورده اند: كه بعد از نزول اين آيه جمعى از اصحاب رسول خدا عرض كردند: من هؤ لاء الذين ذكر الله فى كتابه : ((اين گروهى كه خداوند در اين آيه به آنها اشاره كرده كيانند))؟!
    در اين هنگام سلمان نزديك پيامبر نشسته بود، پيامبر دست بر پاى سلمان (و طبق روايتى بر شانه سلمان ) زد و فرمود: هذا و قومه ، و الذى نفسى بيده لو كان الايمان منوطا بالثريا لتناوله رجال من فارس : ((منظور اين مرد و قوم او است ، سوگند به آن كس كه جانم به دست او است اگر ايمان به ثريا بسته باشد گروهى از مردان فارس آنرا به چنگ مى آورند))!
    اين حديث و مشابه آن را محدثان معروف اهل سنت مانند محدث معروف بيهقى و ترمذى در كتب معروف خود آورده اند، و مفسران معروف شيعه و اهل سنت بر آن اتفاق دارند، مانند: نويسنده تفسير قرطبى ، روح البيان ، و مجمع البيان و فخر رازى و مراغى و ابوالفتوح رازى و مانند آنها.
    در تفسير ((درالمنثور)) در ذيل همين آيه نيز چندين حديث در همين زمينه آورده است .
    تفسير نمونه ،ج 21 ،ص 498.
    ترجمه تفسير الميزان ،ج 18 ،ص 376.
    الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج‏4، ص331.
    تفسير روح البيان، ج‏8، ص 526.
    مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏9، ص 164.
    و....


    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست

    4. آیه 89 سوره انعام
    أُولَئك الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَب وَ الحُْكمَ وَ النُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بهَا هَؤُلاءِ فَقَدْ وَكلْنَا بهَا قَوْماً لَّيْسوا بهَا بِكَفِرِينَ(انعام/89)
    آنها كسانى هستند كه كتاب و حكم و نبوت به آنان داديم و اگر نسبت به آن كفر ورزند (مهم نيست زيرا) كسانى را نگاهبان آن ساخته ايم كه نسبت به آن كافر نيستند.
    اين آيه سياق قدرتنمايى خدا و تسليت خاطر پيغمبر گراميش ‍ مى باشد،خداوند مى خواهد از طرفى بى نيازى خود را از ايمان آنان بيان نموده و از طرفى ديگر پيغمبر محترمش را دلگرم كند تا بخاطر ايمان نياوردن قوم در كار دعوتش سست نگردد.
    پس معناى آيه اين است كه : اگر اينان به دين توحيدى كه تو به سوى آن دعوتشان مى كنى نمى گروند غم مخور و مپندار كه ايمان نياوردن آنان از ارزش آن مى كاهد، چون دين توحيد، هدايت من و آن طريقه اى است كه من انبياى خود را به خاطر داشتن آن طريقه ، كتاب و حكم و نبوت دادم ، و من كسانى را موكل و مستحفظ آن كرده ام كه اعتماد و اطمينان دارم نسبت به آن كافر نيستند، و با وجود چنين اشخاصى كه نگهبانان دين منند هيچ وقت اين دين از بين نمى رود.
    پس اين اشخاص مردمى هستند كه تصور نمى شود روزى كفر يا شرك در دل آنان رخنه كند، چون خداى تعالى به ايمان ايشان اعتماد كرده و ايشان را موكل بر حفظ دين نموده . و اگر ممكن بود كه ايشان هم روزى مشرك شده و از هدايت الهى تخلف كنند اعتماد خداوند برايشان خطا و گمراهى بود، و خداوند نه گمراه مى شود و نه دچار خطا و فراموشى مى گردد.
    بنابراين تفسيرى كه ما براى آيه مورد بحث كرديم و خدا داناتر است آيه شريفه دلالت خواهد كرد بر اينكه در هر زمانى خداى تعالى داراى بنده و يا بندگانى است كه موكل بر هدايت الهى اويند، و دين او و آن طريقه مستقيمى را كه كتاب و حكم و نبوت انبيا (عليهم السلام ) متضمن آن است حفظ مى كنند، و آنرا از انقراض نگهدارى مى نمايند، و اين بندگان كسانى هستند كه شرك و ظلم به ايشان راه نداشته و به عصمتى الهى معصومند، و آنان عبارتند از انبيا و جانشينان ايشان .
    از اين روى ،
    آيه شريفه مخصوص به معصومين خواهد بود، خيلى هم كه بتوانيم آنرا توسعه دهيم ممكن است مؤ منين صالح و آن پارسايانى را كه به عصمت تقوا و صلاح و ايمان خالص از شوائب شرك و ظلم معتصمند و خلاصه آن كسانى را كه به مصداق آيه شريفه" انه ليس له سلطان على الذين آمنوا و على ربهم يتوكلون " از ولايت شيطان بيرون شده اند ملحق به اوصياى انبيا نموده و بگوييم آيه شريفه شامل اينگونه از مردان صالح نيز مى شود.
    ترجمه تفسير الميزان ،ج 7 ،ص361-360.




    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    تذکر مهم : قرآن فراتر از زمان،مکان ،نژاد و قوم خاصی است. کسانی در قرآن ستوده شده اند که دارای ایمان قوی تر باشند از هر نژاد و قومی که هستند تفاوتی نمی کند مهم ایمان ، تقوی و عمل صالح افراد است.
    إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ (حجرات/13) ارجمندترين شما نزد خداوند پرهيزگارترين شماست.





    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با توضیحات فوق مشخص می شود که :
    آنچه در آیات فوق مشترک است این است که خداوند در این آیات مسلمین را تهدید می کند و به آنان هشدار می دهد که اگر از دستورات خدا و رسولش اطاعت نکنند خداوند به جای آنان قوم دیگری را جایگزین می کند که مطیع اوامر الهی باشند. این عصیان ها هیچ ضرری برای خداوند ندارد و تنها کسانی که به فرامین الهی بی اعتنا هستند متضرر می شوند.
    سپس در هر آیه با توجه به موضوع مورد بحث ، ویِژگی های آن قوم را به صورت یک قاعده کلی بیان میکند. که هر قومی که دارای این ویژگی ها باشند مصداق این آیات خواهند بود.

    البته همانگونه که قبلا هم تذکر داده شد


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    در این آیه خداوند يك مفهوم كلى و جامع را بيان مى كند که می تواند مصادیق مختلفی در زمانهای متفاوتی داشته باشد. پس اگر در روایات شخص یا گروه خاصی ، مصداق این آیه معرفی شده اند منافاتی ندارد با اینکه گروه های دیگر مصداق این آیه باشند. مصداق واقعی آیه کسانی هستند که ویژگی های مطرح شده در آیه را داشته باشند .خواه در روایات نامی از آنها برده شده باشد خواه برده نشده باشد.


    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    376
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حرف قران میزان دین و ایمان تمام مردم است نه بعضی افراد از جمله این ایه معنی کلی داره نه افرادی خاص


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    با توجه به توضیحات مشخص شد که ادعای بعضی شیعیان در این زمینه غلط است.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی1




    با سلام

    پرسش
    : شیعه می گوید در این آیات گفته شده است كه قومی دیگر باید وظائف اصلی اسلام را انجام بدهد و عرب، توانایی انجام آن را ندارد. در ذیل همه این آیات آمده است كه منظور از قوم دیگر، قوم فارس است.
    1. آیه 39 سوره توبه 2. آیه 54 سوره مائده 3. آیه 38 سوره محمد 4. آیه 89 سوره انعام
    اولا : برادری خود را ثابت نما بعد ادعای ارث کن! قوم فارس فقط شیعه های نیستند که الان در ایران زندگی میکنند و شمار سنی ها حتی در خود ایران فعلی آنقدر زیاد است که شما جرات ارائه آمار صحیح را ندارید و به آنها اجازه ایجاد مسجد و تجمع برای عبادت در شهرهای بزرگی مثل تهران و تبریز و اصفهان و بقیه شهرها را نمیدهید تا کثرت آنها مشاهده نشود.علاوه بر این ساکنان ایران در همه قرنهای گذشته این سرزمین نیز ایرانی محسوب میشدند و مخاطب قرآن فقط شیعه های این عصر نیست!
    حالا ای شیعه اگر تو در قرن 1 یا 2 یا 3 یا 4 تا قرن ده هجری زندگی میکردی ایرانیان سنی مذهب بودند پس در آنوقت این آیات چه معنیی داشت؟ یعنی ده قرن آیات قران معنی عکس داشت؟؟ گذشته از همه اینها، قوم فارس تا کنون هم، اکثرا سنی هستند زیرا اقوام اصلی ایران فقط در ایران فعلی زندگی نمیکنند ایران منطقه خیلی بزرگی را شامل میشد و همه هم به فارسی صحبت نمیکردند.
    باید توجه داشت که معنی فارس این نیست که هرکس بزبان فارسی صحبت میکند فارس است یا هرکس در ایران فعلی زندگی میکند فارس است ، فارس سرزمینی بزرگی بود که تا حمله مسلمانان توسط ساسانیان اداره میشد و رسول الله همه را فارس نامیده یعنی با این حساب کردها بلوچها آذری ها افغانها ووووو در لغت اسلام همه فارسند.نتیجه اینکه هنوز هم که هنوز است با همه ظلمی که شیعه ها برای وادار کردن سنی ها برای ترک دینشان نموده اند باز هم اکثریت کسانی که در محدوده حکمرانی ساسانی ها (ملک فارس اصلی ) زندگی میکنند سنی هستند نه شیعه.پس فرضیه تو که قرآن ایرانی ها را انتخاب کرد از اساس متزلزل است و این فرضیه نشان از هیچ چیز ندارد جز بیسوادی و لجاجت!!
    پس اگر حتی ادعای شیعه ثابت شود و این آیات درباره ایرانیان باشد، نمیتوان گفت درباره شیعه های نوظهور فلات ایران است و دلات دارد بر حقانیت سنیها!یعنی هم ازلحاظ تاریخی و هم از لحاظ جغرافیایی ساکنان بعدی، ایران ساسانی همواره در هم زمانها با اکثریتی قاطع سنی بوده اند و شیعه بر روی چیزی که نیست آیات قران را تفسیر میکند!!

    پاسخ : در ابتدا اجازه بدهید آیاتی که شما برای اثبات ادعایتان مطرح کرده اید را مقداری بررسی کنیم.

    1. آیه 39 سوره توبه

    يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا مَا لَكمْ إِذَا قِيلَ لَكمُ انفِرُوا فى سبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلى الاَرْضِ أَ رَضِيتُم بِالْحَيَوةِ الدُّنْيَا مِنَ الاَخِرَةِ فَمَا مَتَعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فى الاَخِرَةِ إِلا قَلِيلٌ * إِلا تَنفِرُوا يُعَذِّبْكمْ عَذَاباً أَلِيماً وَ يَستَبْدِلْ قَوْماً غَيرَكمْ وَ لا تَضرُّوهُ شيْئاً وَ اللَّهُ عَلى كلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ(1) اى كسانى كه ايمان آورده ايد چرا هنگامى كه به شما گفته مى شود به سوى جهاد در راه خدا حركت كنيد سنگينى بر زمين مى كنيد (و سستى به خرج مى دهيد) آيا به زندگى دنيا به جاى آخرت راضى شده ايد! با اينكه متاع زندگى دنيا در برابر آخرت چيز كمى بيش نيست !.* اگر (به سوى ميدان جهاد) حركت نكنيد شما را مجازات دردناكى مى كند و گروه ديگرى غير از شما را بجاى شما قرار مى دهد، و هيچ زيانى به او نمى رسانيد، و خداوند بر هر چيزى توانا است .

    این آیات ناظر به جنگ تبوک است. و چون درگيرى و مقابله در اين ميدان با يكى از ابرقدرتهاى جهان آن روز بود ، جمعى از مسلمانان از حضور در اين ميدان وحشت داشتند و ... که آیات فوق نازل شد.
    در این آیات خداوند به مسلمانان می گوید که اکر در این جهاد شرکت نکنید ، خداوند گروهی دیگر به جای شما قرار می دهد. (( و گروهى را غير از شما مى آورد )) يعنى گروهى را كه چون شما در امتثال اوامر خدا و كوچ كردن در راه او تثاقل و كندى نمى ورزند. (2)
    در اين كه منظور از گروهى كه خداوند در آيه فوق به آنها اشاره كرده چه اشخاصى هستند بین مفسرین اختلاف است . که حداقل سه دیدگاه بین مفسران است :
    1. ايرانيان 2. مردم يمن كه هر كدام با شهامت هاى فوق العاده خود در پيشرفت اسلام سهم بسيار بزرگى داشتند، 3. كسانى كه بعد از نزول اين آيات اسلام را پذيرفتند و از جان و دل در راه آن فداكارى به خرج دادند.
    (3)

    2. آیه 54 سوره مائده

    يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسوْف يَأْتى اللَّهُ بِقَوْمٍ يحِبهُمْ وَ يحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلى الْكَفِرِينَ يجَهِدُونَ فى سبِيلِ اللَّهِ وَ لا يخَافُونَ لَوْمَةَ لائمٍ ذَلِك فَضلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشاءُ وَ اللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ(4) اى كسانى كه ايمان آورده ايد هر كس از شما از آئين خود باز گردد (به خدا زيانى نمى رساند) خداوند در آينده جمعيتى را مى آورد ، كه آنها را دوست دارد و آنها (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤ منان متواضع و در برابر كافران نيرومندند، آنها در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش ‍ كنندگان هراسى ندارند. اين فضل خدا است كه بهر كس بخواهد (و شايسته ببيند) مى دهد و (فضل ) خدا وسيع و خداوند داناست .

    خداوند در این آیه ، به عنوان يك قانون كلى به همه مسلمانان اخطار مى كند: اگر كسانى از شما از دين خود بيرون روند، زيانى به خدا و آئين او و جامعه مسلمين و آهنگ سريع پيشرفت آنها نمى رسانند، زيرا خداوند در آينده جمعيتى را براى حمايت اين آئين برمى انگيزد.سپس صفات كسانى كه بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند،شرح مى دهد:

    1 - آنها به خدا عشق مى ورزند و جز به خشنودى او نمى انديشند هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند.(يحبهم و يحبونه ).
    2 و 3 - در برابر مؤ منان خاضع و مهربان و در برابر دشمنان و ستمكاران ، سرسخت و خشن و پرقدرتند.(اذلة على المؤ منين اعزة على الكافرين ).
    4 - جهاد در راه خدا به طور مستمر از برنامه هاى آنها است .(يجاهدون فى سبيل الله ).
    5 - در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق ، از ملامت هيچ ملامت كننده اى نمى هراسند.(و لا يخافون لومة لائم ).
    (5)

    در این آیه خداوند يك مفهوم كلى و جامع را بيان مى كند که می تواند مصادیق مختلفی در زمانهای متفاوتی داشته باشد. پس اگر در روایات شخص یا گروه خاصی ، مصداق این آیه معرفی شده اند منافاتی ندارد با اینکه گروه های دیگر مصداق این آیه باشند. مصداق واقعی آیه کسانی هستند که ویژگی های مطرح شده در آیه را داشته باشند .خواه در روایات نامی از آنها برده شده باشد خواه برده نشده باشد.


    علامه طباطبایی (ره) پس از تفسیر مفضلی که پیرامون این آیه می دهند می فرمایند : "صاحبان اين خصال همان افرادى هستند كه قرآن كريم وارث زمينشان خوانده و دارندگان عاقبة الدارشان معرفى نموده است. " (6)

    3. آیه 38 سوره محمد

    هَأَنتُمْ هَؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فى سبِيلِ اللَّهِ فَمِنكم مَّن يَبْخَلُ وَ مَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنىُّ وَ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ وَ إِن تَتَوَلَّوْا يَستَبْدِلْ قَوْماً غَيرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثَلَكم (7) آرى شما همان جمعيتى هستيد كه دعوت براى انفاق در راه خدا مى شويد و بعضى از شما بخل مى ورزند، و هر كس بخل كند نسبت به خود بخل كرده است ، و خداوند بى نياز است و شما همه نيازمنديد و هرگاه سرپيچى كنيد خداوند گروه ديگرى را بجاى شما مى آورد كه مانند شما نخواهند بود.

    این آیه پيرامون مسائل مادى و دلبستگيهاى مردم به آن و انفاق در راه خدا آمده است .

    آخرين جمله هشدارى است به همه مسلمانان كه قدر اين نعمت بزرگ و موهبت عظيم را بدانيد كه خداوند شما را پاسدار آئين پاكش قرار داد تا حاميان دين و ياوران پيامبر او باشيد، اگر به اين نعمت بزرگ ارج ننهيد ((و اگر رويگردان شويد اين ماءموريت را به گروه ديگرى مى سپارد گروهى كه همانند شما نخواهند بود))! (و ان تتولوا يستبدل قوما غيركم ثم لا يكونوا امثالكم ).
    آرى اين بار هرگز بر زمين نمى ماند، اگر شما به اهميت موقفتان پى نبريد، و اين رسالت عظيم را ناديده بگيريد، خداوند قوم ديگرى را برمى انگيزد و اين رسالت عظيم را بر دوش آنها مى افكند، قومى كه در ايثار و فداكارى و بذل جان و مال و انفاق فى سبيل الله به مراتب از شما برتر و بالاتر باشند!
    اكثر مفسران در ذيل این آيه آورده اند: كه بعد از نزول اين آيه جمعى از اصحاب رسول خدا
    عرض كردند: من هؤ لاء الذين ذكر الله فى كتابه : ((اين گروهى كه خداوند در اين آيه به آنها اشاره كرده كيانند))؟! در اين هنگام سلمان نزديك پيامبر نشسته بود، پيامبر دست بر پاى سلمان (و طبق روايتى بر شانه سلمان ) زد و فرمود: هذا و قومه ، و الذى نفسى بيده لو كان الايمان منوطا بالثريا لتناوله رجال من فارس : ((منظور اين مرد و قوم او است ، سوگند به آن كس كه جانم به دست او است اگر ايمان به ثريا بسته باشد گروهى از مردان فارس آنرا به چنگ مى آورند))!
    اين حديث و مشابه آن را محدثان معروف اهل سنت مانند محدث معروف بيهقى و ترمذى در كتب معروف خود آورده اند، و مفسران معروف شيعه و اهل سنت بر آن اتفاق دارند، مانند: نويسنده تفسير قرطبى ، روح البيان ، و مجمع البيان و فخر رازى و مراغى و ابوالفتوح رازى و مانند آنها.
    در تفسير ((درالمنثور)) در ذيل همين آيه نيز چندين حديث در همين زمينه آورده است . (8)


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۰/۳۰ در ساعت ۰۱:۲۵

    آیا قرآن،ایرانیان را ستوده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود