جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ذبیحی بزرگتر از اسماعیل علیه السلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ذبیحی بزرگتر از اسماعیل علیه السلام




    ذبیحی بزرگتر از اسماعیل علیه السلام


    ذبیحی بزرگتر از اسماعیل علیه السلام


    از جمله تفسیرهاى آیه
    «و فدینـه بذبح عظیم » ، این است كه گفته اند: منظور از «ذبح عظیم »، حضرت سیدالشهدا(علیه السلام ) است.

    به توضیح این مطلب می پردازیم:

    تنها تعداد انگشت شمارى از مفسران به تفسیر یاد شده اشاره كرده اند . منشأ این تفسیر ، روایتى است كه مرحوم صدوق (ره) در كتاب خصال نقل مى كند كه پیش از بیان پاسخ آن را بیان مى كنیم:

    «هنگامى كه خداوند ، گوسفندى را به جاى ذبح اسماعیل ، براى حضرت ابراهیم (علیه السلام) فرستاد، حضرت درخواست كرد كه فرزندش را ذبح كند، تا با تحمل غم و اندوه دل پدرى كه به دست خویشتن ، فرزندش را ذبح كرده است درجاتش بالا رود.

    خداوند از او پرسید: محبوب ترین مخلوقاتم نزد تو كیست ؟
    پاسخ داد: «محبوب تر از حبیبت محمد (صلی الله علیه و آله ) نیافریدى.»

    فرمود: «نزد تو ، او محبوب تر است یا خودت ؟»
    گفت : او.
    فرمود: «فرزند او نزد تو محبوت تر است یا فرزند خودت ؟»
    گفت : «فرزند او».

    فرمود: «این كه فرزند او را دشمنانش از روى ستم ذبح كردند ، تو را بیشتر اندوهگین مى سازد یا این كه فرزندت را به دست خود ذبح كنى ؟»

    گفت : «پروردگارا ! ذبح او به دست دشمنانش دلم را اندوهگین كرد.»

    فرمود: «اى ابراهیم ! شخصى از امت محمّد ، فرزندش حسین را بعد از او ، از روى ظلم همچون گوسفند ذبح مى كند و با این كار گرفتار غضب من مى شود.»

    دل ابراهیم اندوهگین شد و ناله و گریه سر داد.

    وحى آمد كه اى ابراهیم ! ناله ات را پذیرفتم و آن را جایگزین ناله و زارى براى فرزندت ـ اگر او را ذبح مى كردى ـ كردم و برایت درجات اهل ثواب بر مصیبت ها را واجب كردم و این همان قول خداوند است كه فرمود: «و فدینـهُ بذبح عظیم .»

    ==========

    با توجه به روایت فوق سه نكته را بیان مى كنیم:

    1 . روایت یاد شده ، ظاهراً از نظر سند مشكلى ندارد. زیرا راویان آن عبارتند از:

    ـ عبدالواحدبن محمدبن عبدوس نیشابورى العطّار (استاد مرحوم صدوق )
    ـ على بن محمدبن قتیبة النیشابورى
    ـ فضل بن شاذان (از اصحاب ائمه (علیهم السلام السلام )) كه همه آنان یا مورد اعتماد و ستایش قرار گرفته اند و یا از اصحاب و بزرگان هستند

    بر فرض چشم پوشى از سند روایت ، به نظر مى رسد ، روایت یاد شده این مقام را فقط شایسته حضرت سیدالشهداء (علیه السلام ) مى داند.

    توضیح این كه:

    در این صورت عبارت «فدیناه » ، به معناى «عوّضناه » است ; یعنى خداوند مصیبت شهادت امام حسین (علیه السلام ) را ـ كه به دست دشمنانش ذبح خواهد شد ـ ، به جاى مصیبتى كه بنا بود حضرت ابراهیم (علیه السلام ) متحمل شود ، قرار دارد; به این معنا كه حضرت ابراهیم (علیه السلام ) براى بالا بردن درجات خویش مى تواند بر مصیبت امام حسین (علیه السلام ) بگرید; بنابراین ، از این روایت ، هرگز استفاده نمى شود كه امام حسین (علیه السلام ) فدایى اسماعیل شد . این برداشت از روایت ناصحیح است.

    2 . بر فرض كه بتوان امام حسین (علیه السلام ) را به جاى «ذبح عظیم » گذاشت ، با توجه به معناى «فدیناه » مقصود این خواهد بود: از آنجا كه مقام ذبح عظیم كه با گریستن بر آن ، درجات انسان بالا مى رود ، فقط شایسته امام حسین (علیه السلام ) بود، ذبح عظیمى را جایگزین ذبح حضرت ابراهیم (علیه السلام ) كردیم.

    3 . بر فرض پذیرفتن دلالت روایت لسان این گونه از روایات ، تأویل آیات است نه تفسیر ، و تأویل با ظاهر معناى آیات ارتباطى ندارد ، بلكه مربوط به بطون قرآن بوده ، از عهده قضاوت ما خارج است.


    ----------------------

    پی نوشت‌ها :
    1 . ر .ك : تفسیر كنزالدقائق ، محمدرضا قمى ، ج 11 ، ص 171 ـ 172 ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    2 . ر .ك : خصال ، شیخ صدوق ، ج 1 ، ص 58 ـ 59 ، مؤسسه نشر اسلامى ـ ترجمه آزاد .
    3 . ر .ك : طبقات اعلام الشیعه تا شیخ آغا بزرگ تهرانى ، ج 1 ، ص 205 ، اسماعیلیان
    4 . ر .ك : خصال ، همان ، ص 59 ، حاشیه ، على اكبر غفارى .



    ذبیحی بزرگتر از اسماعیل علیه السلام



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    976
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    9



    ذبیحی بزرگتر از اسماعیل علیه السلام

    دردها از بودن است و حرفها از نبودن. ميان بودن و نبودن مرزي است باريك. شايد بتوان در آن مرز قدم زد، آبي نوشيد، شعري نوشت، بي هيچ دردي و حرفي.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    بنظر میرسد که خدای سبحان آخر امتحانات وابتلائات را در امت آخر انبیاء قرار داد گویی که نبریدن سر اسماعیل ، نمیتوانست آخر ماجرا باشد وحق مطلب را ادا کند وچه بسا فرشتگان و .... در ماجرای ذبح نشدن اسماعیل مطالبی عنوان کرده بودند که خدای متعال آنرا در ذبح فرزندش به کمال رساند :

    و اجعل لى لسان صدق فى الاخرين ...


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود