جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شهیق-زفیر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شهیق-زفیر




    سلام درمورد صداهای جهنم مثل شهیق - زفیر -0... چیزی می دونید؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۲۰:۱۲

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «فَأَمَّا الَّذينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فيها زَفيرٌ وَ شَهيقٌ»
    امّا آن ها كه بدبخت شدند، در آتشند و براى آنان در آن جا، «زفير» و «شهيق» [ناله‏هاى طولانى دم و بازدم‏] است‏. (هود، 106)



    «إِذا أُلْقُوا فيها سَمِعُوا لَها شَهيقاً وَ هِيَ تَفُورُ»
    هنگامى كه در آن افكنده شوند صداى وحشتناكى از آن مى‏شنوند، و اين در حالى است كه پيوسته مى‏جوشد! (ملک، 7)



    «لَهُمْ فيها زَفيرٌ وَ هُمْ فيها لا يَسْمَعُونَ»
    براى آنان در آن [دوزخ‏] ناله‏هاى دردناكى است و چيزى نمى‏شنوند. (انبیاء، 100)



    «إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَكانٍ بَعيدٍ سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفيراً»
    هنگامى كه اين آتش آنان را از مكانى دور ببيند، صداى وحشتناك و خشم آلودش را كه با نفس‏زدن شديد همراه است مى‏شنوند. (فرقان، 12)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۷:۲۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    شهق:

    شهيق به درون كشيدن نفس، چنان كه زفير خارج كردن آن (باز دم) است. (اقرب)

    زفير و شهيق هر دو اسم صوت و صداى مردم اندوهناك است كه هنگام نفس كشيدن و باز دم شنيده مي شود (مجمع از زجاج).

    درباره صداى جهنّم آمده:

    «إِذا أُلْقُوا فِيها سَمِعُوا لَها شَهِيقاً وَ هِيَ تَفُورُ» (ملك، 7)،
    ايضا آمده «سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً» (فرقان، 12)

    ممكن است منظور تشبيه صداى جهنّم به صداى انسان باشد يعنى صفير جهنّم آنگاه كه به شدت مشتعل گردد مانند صداى زير و بم اندوهناكان است. به هر حال منظور از هر دو، صفير و صداى جهنّم است.

    اصل شهق به معنى ارتفاع مي باشد: جبل شاهق به معنى كوه بلند است.

    ____________
    (قاموس قرآن، ج‏4، ص 87)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زفر:

    زفر و زفير خارج كردن نفس است پس از به درون كشيدن آن يعنى بازدم (قاموس، اقرب)

    طبرسى و راغب به عكس گفته‏اند. عبارت مجمع چنين است «الزفير ترديد النفس مع الصوت من الحزن حتى تنتفخ الضلوع» زفير نفس كشيدن است از اندوه كه با صدا باشد تا جائي كه دنده‏ها باد كند.

    راغب نيز چنين گفته و فقط حزن و صوت نياورده است.

    ايضا زفير صداى آتش است آن گاه كه به شدت مشتعل گردد.

    زفير صداى جهنّم و (صفير) آن است .

    اين كلمه فقط سه بار در قرآن آمده است.

    __________
    (قاموس قرآن، ج‏3، ص 162)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "زفير" و "شهيق"

    در معنى اين دو كلمه ارباب لغت و مفسران احتمالات متعددى داده‏اند.

    بعضى گفته‏اند. "زفير" به معنى فرياد كشيدنى است كه با بيرون فرستادن نفس توأم باشد، و "شهيق" ناله توأم با فرو بردن نفس است.

    بعضى ديگر "زفير" را به آغاز صداى الاغ، و "شهيق" را به پايان آن تفسير كرده‏اند كه شايد با معنى اول زياد تفاوت نداشته باشد.

    و به هر حال اين هر دو صداى فرياد و ناله كسانى است كه از غم و اندوه ناله سر مى‏دهند، ناله‏اى كه تمام وجود آنها را پر مى‏كند و نشانه نهايت ناراحتى و شدت عذاب است.

    بايد توجه داشت كه "زفير" و "شهيق" هر دو مصدرند، و زفير در اصل به معنى بار سنگين بر دوش گرفتن است و چون چنين كارى سرچشمه آه و ناله مى‏شود به آن زفير گفته شده است.

    و شهيق در اصل به معنى طولانى بودن است همان گونه كه به كوه بلند "جبل شاهق" مى‏گويند و سپس به ناله‏هاى طولانى اطلاق شده است.

    ____________
    (تفسير نمونه، ج‏9، ص 249)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زفير: از مادّه زفر كه به معنى تحمّل است، و تحمّل تنفّس كه نفس را در قصبة الريه وارد كردن از مصاديق اين معنى باشد. و در مقابل آن شهيق است كه نفس را از ريه خارج كردن است.

    و نفس عميق كشيدن و همچنين خارج كردن عميق و ممتد تنفّس به خارج، به نحو طبيعى در أوقات ابتلاء و شدّت پيدا مى‏شود.

    و اين زفير و شهيق در اين مورد در اثر اشتعال و حدّت و شدّت گرفتگى قلب و حرارت باطن حاصل مى‏شود.

    __________
    (تفسير روشن، ج‏11، ص 311)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    «لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ»

    جهنمیان در جهنم فرياد سخت و ناله‏زار دارند.

    مراد از «زفير و شهيق» دلالت است بر شدت غم و غصه و كربت آنها و تشبيه به حال كسى كه حرارت بر قلب او مستولى و روح او متحسّر شده.

    _____________
    (تفسير اثنا عشري، ج‏6، ص 141)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 2


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ»

    زجاج گفته: «زفير» و «شهيق» نام صداى افراد غمگين و محزون است.

    «زفير» به ناله شديد و بد صدا گويند مانند ابتداى صداى الاغ، و «شهيق» ناله سخت و بلند را گويند همانند آخر صداى الاغ.

    و ابن عباس گفته: مراد پشيمانى و نفس بلند و گريه دائمى و لا ينقطع آنهاست.

    _______________
    (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 296)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  17. تشکرها 2


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ"

    راغب در مفردات گفته: زفير به معناى نفس كشيدن پى در پى است، به نحوى كه قفسه سينه بالا بيايد، و شهيق هم به معناى طول زفير است، و هم به معناى برگرداندن نفس است،هم چنان كه زفير به معناى فرو بردن نفس نيز هست.
    و در قرآن در آيه " لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ" و در آيه "سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً" و آيه "سَمِعُوا لَها شَهِيقاً" آمده، و اصل آن از "جبل شاهق" است كه به معناى كوه طولانى و بلند است.

    و اين چند معنا به طورى كه ملاحظه مى‏فرماييد قريب به هم هستند و تو گويى در كلام استعاره‏اى به كار رفته، و منظور اين است كه اهل جهنم نفس‏هاى خود را به سينه‏ها فرو برده با بلند كردن صدا به گريه و ناله آن را برمى‏گردانند، و ناله‏شان از شدت حرارت آتش و عظمت مصيبت و گرفتارى است.

    ____________
    (ترجمه الميزان، ج‏11، ص 27)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  19. تشکرها 3


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خلاصه و جمع بندی

    آیات مرتبط:

    «فَأَمَّا الَّذينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فيها زَفيرٌ وَ شَهيقٌ»
    امّا آنها كه بدبخت شدند، در آتشند و براى آنان در آنجا، «زفير» و «شهيق» [ناله‏هاى طولانى دم و بازدم‏] است‏ (1)

    «إِذا أُلْقُوا فيها سَمِعُوا لَها شَهيقاً وَ هِيَ تَفُورُ»
    هنگامى كه در آن افكنده شوند صداى وحشتناكى از آن مى‏شنوند، و اين در حالى است كه پيوسته مى‏جوشد! (2)

    «لَهُمْ فيها زَفيرٌ وَ هُمْ فيها لا يَسْمَعُونَ»
    براى آنان در آن [دوزخ‏] ناله‏هاى دردناكى است و چيزى نمى‏شنوند. (3)

    «إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَكانٍ بَعيدٍ سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفيراً»
    هنگامى كه اين آتش آنان را از مكانى دور ببيند، صداى وحشتناك و خشم آلودش را كه با نفس‏زدن شديد همراه است مى‏شنوند. (4)


    معنای لغوی:

    شهق: شهيق به درون كشيدن نفس، و زفير خارج كردن آن (باز دم) است. زفير و شهيق هر دو اسم صوت و صداى مردم اندوهناك است كه هنگام نفس كشيدن و باز دم شنيده مي شود.
    درباره صداى جهنّم آمده: «إِذا أُلْقُوا فِيها سَمِعُوا لَها شَهِيقاً وَ هِيَ تَفُورُ» (5)، ايضا آمده «سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً» (6)
    ممكن است منظور تشبيه صداى جهنّم به صداى انسان باشد يعنى صفير جهنّم آنگاه كه به شدت مشتعل گردد مانند صداى زير و بم اندوهناكان است.
    به هر حال منظور از هر دو، صفير و صداى جهنّم است. (7)

    زفر:زفر و زفير، خارج كردن نفس است پس از به درون كشيدن آن يعنى بازدم.
    طبرسى و راغب به عكس گفته‏اند. عبارت مجمع چنين است: زفير نفس كشيدن است از اندوه كه با صدا باشد تا جائی كه دنده‏ها باد كند. راغب نيز چنين گفته و فقط حزن و صوت نياورده است. (8)


    بیان مفسران:

    زفیر و شهیق، صداى فرياد و ناله كسانى است كه از غم و اندوه ناله سر مى‏دهند، ناله‏اى كه تمام وجود آنها را پر مى‏كند و نشانه نهايت ناراحتى و شدت عذاب است.
    بايد توجه داشت كه "زفير" و "شهيق" هر دو مصدرند، و زفير در اصل به معنى بار سنگين بر دوش گرفتن است و چون چنين كارى سرچشمه آه و ناله مى‏شود به آن زفير گفته شده است.
    و شهيق در اصل به معنى طولانى بودن است همان گونه كه به كوه بلند "جبل شاهق" مى‏گويند و سپس به ناله‏هاى طولانى اطلاق شده است.(9)

    نفس عميق كشيدن و همچنين خارج كردن عميق و ممتد تنفّس به خارج، به نحو طبيعى در أوقات ابتلاء و شدّت پيدا مى‏شود. و اين زفير و شهيق در اين مورد در اثر اشتعال و حدّت و شدّت گرفتگى قلب و حرارت باطن حاصل مى‏شود.(10)

    جهنمیان در جهنم فرياد سخت و ناله‏زار دارند. این آیه بر شدت غم و غصه و كربت جهنمیان، و تشبيه به حال كسى كه حرارت بر قلب او مستولى و روح او متحسّر شده، دلالت دارد.(11)

    زفير و شهيق، نام صداى افراد غمگين و محزون است. از ابن عباس نقل شده: مراد پشيمانى و نفس بلند و گريه دائمى و لا ينقطع آنهاست.(12)

    گويى در كلام استعاره‏اى به كار رفته، و منظور اين است كه اهل جهنم نفس‏هاى خود را به سينه‏ها فرو برده، با بلند كردن صدا به گريه و ناله آن را برمى‏گردانند، و ناله‏شان از شدت حرارت آتش و عظمت مصيبت و گرفتارى است.(13)

    _____________
    (1) هود، 106.
    (2) ملک، 7.
    (3) انبیاء، 100.
    (4) فرقان، 12.
    (5) ملك، 7.
    (6) فرقان، 12.
    (7) قاموس قرآن، ج‏4، ص 87.
    (8) قاموس قرآن، ج‏3، ص 162.
    (9) تفسير نمونه، ج‏9، ص 249.
    (10) تفسير روشن، ج‏11، ص 311.
    (11) تفسير اثنا عشري، ج‏6، ص 141.
    (12) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 296.
    (13) ترجمه الميزان، ج‏11، ص 27.




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  21. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود