جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وعدالله الحسنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وعدالله الحسنی




    سلام درمورد "وعدالله الحسنی" اگه می دونید توضیح بدهید ممنون



    کارشناس بحث : پاسخگوی مباحث قرآنی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۲۰:۱۲

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    مقدمه




    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    سلام درمورد "وعدالله الحسنی" اگه می دونید توضیح بدهید
    سلام به شما کاربر گرامی،
    تعبیر «وعدالله الحسنی» در دو آیه از قرآن کریم آمده است؛ آیه 95 سوره نساء و آیه 10 سوره حدید.

    لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدينَ دَرَجَةً وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيماً * دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (نساء/95 و 96)

    مؤمنان خانه‏ نشين كه زيان ديده نيستند با آن مجاهدانى كه با مال و جان خود در راه خدا جهاد مى‏ كنند يكسان نمى ‏باشند. خداوند، كسانى را كه با مال و جان خود جهاد مى ‏كنند به درجه‏اى بر خانه‏ نشينان مزيّت بخشيده، و همه را خدا وعده [پاداش‏] نيكو داده، و [لى‏] مجاهدان را بر خانه‏ نشينان به پاداشى بزرگ، برترى بخشيده است‏ * [پاداش بزرگى كه‏] به عنوان درجات و آمرزش و رحمتى از جانب او [نصيب آنان مى‏ شود]، و خدا آمرزنده مهربان است


    ------------------------------------------


    وَ ما لَكُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ ميراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا يَسْتَوي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ (حدید/10)

    و شما را چه شده كه در راه خدا انفاق نمى ‏كنيد و [حال آنكه‏] ميراث آسمانها و زمين به خدا تعلّق دارد؟ كسانى از شما كه پيش از فتح [مكّه‏] انفاق و جهاد كرده ‏اند، [با ديگران‏] يكسان نيستند. آنان از [حيث‏] درجه بزرگتر از كسانى ‏اند كه بعداً به انفاق و جهاد پرداخته ‏اند و خداوند به هر كدام وعده نيكو داده است، و خدا به آنچه مى ‏كنيد آگاه است.

    گرچه با توجه به ادامه ترجمه آیات (مخصوصا آیه 16 نساء) پاسخ پرسش روشن می شود اما برای دقت بیشتر در معنای آیات مخصوصا تعبیر «وعدالله الحسنی»، در ادامه هر یک از این دو آیه را به طور مستقل توضیح می دهیم.

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۸/۱۸ در ساعت ۲۳:۰۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر آیات 95 و 96 نساء (1)




    قرآن کریم در آيه 95 و 96 سوره مبارکه نساء ، مقايسه‏ اى ميان مجاهدان در راه خدا و غير مجاهدان انجام داده و مى‏ فرماید: افراد با ايمانى كه بدون عذر از شركت در ميدان جهاد خوددارى مى‏ كنند، هرگز با مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد مى‏ كنند يكسان نيستند.

    نکته ای که در اینجا لازم است بدان توجه کنیم اینست که واجب عینی، تکلیفی است که بر تک تک مسلمانان واجب است. جهادی که در آیه مورد بحث مطرح است، واجب عینی نیست زیرا اگر واجب عینی بود قرآن کریم هرگز با کسانی که این جهاد را ترک کنند، اینگونه ملایم سخن نمی گفت و به آنها وعده پاداش نیک نمی داد.

    منظور از «قاعدون غیر اولی الضرر» افرادی است كه با داشتن ايمان به اصول اسلام، به خاطر نداشتن همت كافى، در این گونه جهادها شركت نكرده‏ اند پس این عبارت شامل كسانى که از روى نفاق و دشمنى از شركت در جهاد خوددارى كرده‏ اند نمى‏ شود.

    تعبير «غَيْرُ أُولِي الضَّرَر» شامل تمام كسانى می شود كه به خاطر نقص عضو يا بيمارى يا ضعف فوق العاده و مانند آن، توانایی شركت در جهاد را ندارند.

    بنابراین معنای آیه کریمه این شد که: در جهادهایی که واجب عینی نیست، مجاهدین در راه خدا نسبت به سایر مسلمانانی که بدون عذر در جنگ شرکت نکرده اند، درجات و فضیلت بسیار زیادی دارند؛ اما از آنجا که نقطه مقابل اين دسته از مجاهدین، افرادى هستند كه جهاد براى آنها واجب عينى نبوده و يا اينكه به خاطر بيمارى و ناتوانى و علل ديگر قادر به شركت در ميدان جهاد نبوده‏ اند لذا براى اينكه پاداش نيت صالح و ايمان و ساير اعمال نيك آنها ناديده گرفته نشود، به آنها نيز وعده نيك داده و مى‏ فرمايد: خداوند به هر دو دسته (مجاهدان و غير مجاهدان) وعده نيك می دهد (وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏).

    البته آیه 96 نساء روشن می سازد که ميان وعده نيكى كه به اين دو دسته داده شده است فاصله بسيار است و فضیلت و اجر و وعده ی حسنای مجاهدان بسیار برتر از دیگران است اما قرآن با اين بيان (یعنی وعده نیک به هر دو دسته) نشان مى‏ دهد كه سهم هر كار نيكى در جاى خود محفوظ و فراموش نشدنى است. (تفسير نمونه، ج‏4، ص: 76)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۳:۵۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر آیات 95 و 96 نساء (2)




    علاوه بر مطالب پیشگفته، علامه طباطبایی نکات جالبی ذیل آیات شریفه ذکر کرده اند که به برخی از آنها که متناسب با موضوع بحث ماست و به درک بهتر عبارت «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» کمک می کند، اشاره می کنیم.

    ------------------------------------
    ایشان می فرمایند:

    غرض از جمله مورد بحث، ترغيب و تحریک مسلمانان بر قيام به امر جهاد است، تا مسلمين در رفتن به جهاد شتاب نموده، از يكديگر سبقت بگيرند.

    معناى جمله «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» اين است كه خداى عز و جل به هر يك از دو طایفه قاعدين و مجاهدين و يا به هر يك از سه طایفه قاعدين غير اولى الضرر و قاعدين اولى الضرر و مجاهدين، وعده ی حسنى [= وعده پاداش نیک] داده است و كلمه «حسنى» صفتى است كه موصوف آن حذف شده و تقدير كلام «كلا وعد اللَّه العاقبة الحسنى» [عاقبت نیک] یا «مثوبة الحسنى» [پاداش نیک] و يا چيزى نظير اينهاست.

    جمله «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» توهمی را دفع می کند و آن اینکه: مؤمنى كه به جهاد نرفته، وقتى جمله «لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ ... دَرَجَةً» را مى‏ شنود، ممكن است گمان كند كه دیگر از هر اجر و پاداشی محروم است و هيچ فایده‏ اى از ناحيه ايمانش و ساير اعمال صالحى كه دارد عايدش نمى‏ شود، لذا قرآن کریم برای دفع چنین تصوری می فرماید: «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏».

    آیه «وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً * دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً» به منزله شرح و بیان برتری است كه در ابتدای آیه 95 نساء به طور اجمال ذكر شده بود یعنی ابتدا به طور اجمال فرمود: مجاهدین بر غیر مجاهدین برتری دارند و در اینجا این برتری را بیشتر توضیح می دهد.

    نیز اشاره است به اينكه مؤمن سزاوار نيست به آن وعده حسنى كه خداى تعالى به عموم مؤمنين (چه مجاهدين و چه قاعدين) داده بود قناعت كند و وعده «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» را دست‏اويز قرار داده، از رفتن به جنگ و شركت در جهاد فى سبيل اللَّه و تلاش در اعلاى كلمه حق و كوبيدن باطل، سستی ورزد زيرا درست است كه خداى تعالى به قاعدين به خاطر اعمال صالحشان پاداش نیک مى‏ دهد ولى مجاهدين را به درجاتى از مغفرت و رحمت اختصاص داده كه نمى‏ توان آن را ناديده گرفت و در امر آن مغفرت و رحمت سهل‏ انگارى نمود.(المیزان/ج5/ص45)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۳:۵۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر آیه 10 سوره حدید




    توضیح عبارت «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» در این آیه مشابه توضیحی است که درباره آیه 95 سوره نساء عرض شد با این تفاوت که آن تفصیل و توضیحی که در آیه 96 نساء آمده، در ادامه آیه 10 حدید نیامده و به ذکر اجمالی «وعده حسنی» (=پاداش نیک) اکتفا شده است.

    چند نکته درباره آیه 10 سوره حدید:

    1- در این آیه به دنبال تشویق مؤمنین به بحث انفاق ِ فی سبیل الله، بحث انفاق مالی به منظور کمک به برنامه های جهادی اسلام را ذکر می کند و می فرماید: کسانی که قبل از فتح انفاق کردند و سپس در جنگ شرکت نمودند، با کسانی که بعد از پایان جنگ انفاق نمودند، یک درجه و پاداش ندارند بلکه پاداش گروه اول بهتر و بیشتر است؛ و در ادامه برای اینکه گروه دوم از اجر و پاداش الهی نومید و محروم نباشند، می فرماید: گروه دوم نیز نزد خدای تعالی از اجر و پاداشی برخوردار خواهند بود (اما اجر و پاداش گروه اول بیشتر و عظیم تر است).

    2- در اينكه اين «فتح» که در این آیه بدان اشاره شده كدام فتح است، ميان مفسران گفتگو است؛ بعضى آن را اشاره به فتح مكه در سال هشتم هجرت و بعضى آن را اشاره به فتح حديبيه در سال ششم هجری دانسته اند.

    3- تعبير به «قبل الفتح» در آیه کریمه، به معنى انفاق در آستانه اين فتح است، نه در آغاز اسلام و بيست و يك سال قبل‏!

    4- منظور از «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» در این آیه اینست که خداى تعالى وعده اجر نيكو به هر دو طايفه داده؛ چه آنهايى كه قبل از فتح، قتال و انفاق مى‏ كنند و چه آنهايى كه بعد از فتح انفاق و قتال مى‏ كنند، هر چند كه طايفه اول، اجر و درجه‏ اى عظيم‏ تر از طايفه دوم دارند. اين وعده مى‏ خواهد طايفه دوم را كه دير جنبيدند دلخوش سازد و بفرمايد: آنها نيز مشمول رحمت خدا مى‏ شوند و چنان نيست كه از آن محروم شوند، پس جاى آن نيست كه از رحمت خدا نوميد باشند، هر چند كه دير جنبيدند. *


    * برای مطالب این پست، از این منابع استفاده شد:
    الميزان في تفسير القرآن، ج‏19، ص: 153
    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 319
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۷:۲۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    چکیده پاسخ




    تعبیر «وعدالله الحسنی» در دو آیه از قرآن کریم آمده است؛ آیه 95 سوره نساء و آیه 10 سوره حدید.

    توضیح عبارت «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» در آیه 95 سوره نساء با توجه به معنای آیه روشن می شود و آن اینکه: در جهادهایی که واجب عینی نیست، مجاهدین در راه خدا نسبت به سایر مسلمانانی که بدون عذر در جنگ شرکت نکرده اند، درجات و فضیلت بسیار زیادی دارند؛ اما از آنجا که نقطه مقابل اين دسته از مجاهدین، افرادى هستند كه جهاد براى آنها واجب عينى نبوده و يا اينكه به خاطر بيمارى و ناتوانى و علل ديگر قادر به شركت در ميدان جهاد نبوده‏ اند لذا براى اينكه پاداش نيت صالح و ايمان و ساير اعمال نيك آنها ناديده گرفته نشود، به آنها نيز وعده نيك داده و مى‏ فرمايد: خداوند به هر دو دسته (مجاهدان و غير مجاهدان) وعده نيك می دهد (وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏).

    البته آیه 96 نساء روشن می سازد که ميان وعده نيكى كه به اين دو دسته داده شده است فاصله بسيار است و فضیلت و اجر و وعده ی حسنای مجاهدان بسیار برتر از دیگران است اما قرآن با اين بيان (یعنی وعده نیک به هر دو دسته) نشان مى‏ دهد كه سهم هر كار نيكى در جاى خود محفوظ و فراموش نشدنى است. (تفسير نمونه، ج‏4، ص: 76)


    -----------------------------------

    توضیح عبارت «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» در آیه 10 سوره حدید مشابه توضیحی است که درباره آیه 95 سوره نساء عرض شد با این تفاوت که آن تفصیل و توضیحی که در آیه 96 نساء آمده، در ادامه آیه 10 حدید نیامده و به ذکر اجمالی «وعده حسنی» (=پاداش نیک) اکتفا شده است.

    در این آیه به دنبال تشویق مؤمنین به بحث انفاق ِ فی سبیل الله، بحث انفاق مالی به منظور کمک به برنامه های جهادی اسلام را ذکر می کند و می فرماید: کسانی که قبل از فتح انفاق کردند و سپس در جنگ شرکت نمودند، با کسانی که بعد از پایان جنگ انفاق نمودند، یک درجه و پاداش ندارند بلکه پاداش گروه اول بهتر و بیشتر است؛ و در ادامه برای اینکه گروه دوم از اجر و پاداش الهی نومید و محروم نباشند، می فرماید: گروه دوم نیز نزد خدای تعالی از اجر و پاداشی برخوردار خواهند بود (اما اجر و پاداش گروه اول بیشتر و عظیم تر است).


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکرها 3


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام وتشکر
    فرق حسنی با احسن چیست؟"احسن ماکانوا یعملون"

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    با سلام وتشکر
    فرق حسنی با احسن چیست؟"احسن ماکانوا یعملون"
    سلام به شما دوست گرامی،
    این دو در معنا هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ هر دو به معنای «نیکوتر» است. اسم تفضیل در ادبیات عرب بر دو وزن مشهور أفعل و فُعلی می آید مثل: اکبر و کبری ؛ احسن و حسنی و ...

    أفعل برای مذکر و فُعلی برای مؤنث بکار می رود.

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی (به شیوه پرسش و پاسخ)




    پرسش:
    منظور از «وعدالله الحسنی» که در آیات قرآن آمده، به چه معناست؟

    پاسخ:
    تعبیر «وعدالله الحسنی» [= وعده پاداش نیک از سوی خدای سبحان] در دو آیه از قرآن کریم آمده است؛ آیه 95 سوره نساء و آیه 10 سوره حدید.

    توضیح عبارت «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» در آیه 95 سوره نساء با توجه به معنای آیه روشن می شود و آن اینکه: در جهادهایی که واجب عینی نیست، مجاهدین در راه خدا نسبت به سایر مسلمانانی که بدون عذر در جنگ شرکت نکرده اند، درجات و فضیلت بسیار زیادی دارند؛ اما از آنجا که نقطه مقابل اين دسته از مجاهدین، افرادى هستند كه جهاد براى آنها واجب عينى نبوده و يا اينكه به خاطر بيمارى و ناتوانى و علل ديگر قادر به شركت در ميدان جهاد نبوده‏ اند لذا براى اينكه پاداش نيت صالح و ايمان و ساير اعمال نيك آنها ناديده گرفته نشود، به آنها نيز وعده نيك داده و مى‏ فرمايد: خداوند به هر دو دسته (مجاهدان و غير مجاهدان) وعده نيك می دهد (وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏).

    البته آیه 96 نساء روشن می سازد که ميان وعده نيكى كه به اين دو دسته داده شده است فاصله بسيار است و فضیلت و اجر و وعده ی حسنای مجاهدان بسیار برتر از دیگران است اما قرآن با اين بيان (یعنی وعده نیک به هر دو دسته) نشان مى‏ دهد كه سهم هر كار نيكى در جاى خود محفوظ و فراموش نشدنى است. (تفسير نمونه، ج‏4، ص: 76)


    -----------------------------------

    توضیح عبارت «وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏» در آیه 10 سوره حدید مشابه توضیحی است که درباره آیه 95 سوره نساء عرض شد با این تفاوت که آن تفصیل و توضیحی که در آیه 96 نساء آمده، در ادامه آیه 10 حدید نیامده و به ذکر اجمالی «وعده حسنی» (=پاداش نیک) اکتفا شده است.

    در این آیه به دنبال تشویق مؤمنین به بحث انفاق ِ فی سبیل الله، بحث انفاق مالی به منظور کمک به برنامه های جهادی اسلام را ذکر می کند و می فرماید: کسانی که قبل از فتح انفاق کردند و سپس در جنگ شرکت نمودند، با کسانی که بعد از پایان جنگ انفاق نمودند، یک درجه و پاداش ندارند بلکه پاداش گروه اول بهتر و بیشتر است؛ و در ادامه برای اینکه گروه دوم از اجر و پاداش الهی نومید و محروم نباشند، می فرماید: گروه دوم نیز نزد خدای تعالی از اجر و پاداشی برخوردار خواهند بود (اما اجر و پاداش گروه اول بیشتر و عظیم تر است).


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  19. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود