صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟




    با سلام.سوالی داشتم.و اون اینکه واقعا مکان بهشت کجاست؟در برخی از کتابها خوانده ام که برزخ در باطن این جهان هستی{اسمان اول} و عالم اخرت یعنی بهشت و جهنم در باطن عالم برزخ قرار دارند.اما در برخی کتابهای دیگه گفته میشود که بهشت در بالای اسمان هفتم قرار دارد.و ایندو گفته با هم تضاد دارند.لطفا منو راهنمایی کنید.بالاخره کدوم یکی درسته؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۲۹ در ساعت ۰۱:۰۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام.سوالی داشتم.و اون اینکه واقعا مکان بهشت کجاست؟در برخی از کتابها خوانده ام که برزخ در باطن این جهان هستی{اسمان اول} و عالم اخرت یعنی بهشت و جهنم در باطن عالم برزخ قرار دارند.اما در برخی کتابهای دیگه گفته میشود که بهشت در بالای اسمان هفتم قرار دارد.و ایندو گفته با هم تضاد دارند.لطفا منو راهنمایی کنید.بالاخره کدوم یکی درسته؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    با سلام خدمت شما

    1.
    اعتقاد ما درباره بهشت و دوزخ اين است كه اين دو آفريده شده است و پيامبر اكرم هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نيز مشاهده فرمود. (آیة الله جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ، ج5، ص232.)

    2. انسانی كه در نشئه ماده عنصری زندگی می‏كند بسیاری از داوری‏ ها و انتظارات او هم صبغه عنصری و مادی دارد. او برای هر چیز، جا و مكان مادی تصور می‏كند و فرآیند همه امور را در راستای زمان و مكان طبیعی می‏نگرد. حال اگر از او پرسیده شود جای مسأله 4 = 2 + 2 كجاست، یا جای معادله 9=X+ 4 كجاست؟ خواهد گفت: این مسأله‏ ای ریاضی یا معادله‏ای جبری است و نمی‏تواند جایی داشته باشد. امری است كه جنبه متافیزیكی دارد و خارج از محدوده تاریخ و مكان، بلكه اساساً علوم و دانش‏ های بشری ذاتاً مجرد از ماده است و زمان و مكان ندارد و از جان انسان بیرون نیست. از این رو با رفتن روح از بدن علوم هم همراه او می‏شوند. بهشت و جهنم نیز از محدوده تاریخ دنیایی و زمان و مكان خارج است و قبل، بعد، کی و كجای دنیوی برنمی‏دارد، و چنانچه ما بخواهیم آنها را تصور كنیم باید به تعبیرهای قرآن و احادیث معصومین رو آورده بگوییم: بهشت نزد سدرة المنتهی است.

    ادامه دارد ...

    بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3. در احادیث فراوانی آمده که «سدرة المنتهی»، «جنّة المأوی»، «عرش»، «كرسی»، «معراج» و «ملكوت» همه كنار هم قرار گرفته است؛ یعنی همه در آسمان‏ها قرار گرفته است.

    فراوانی روایات درمعنای عرش ، کرس و .. موجب قطع می‏شود كه معنای محسوس و ظاهری واژه‏ های عرش و كرسی و مانند آنها مراد نیست. بنابراین، چه مانع دارد كه از دیدگاه روایات فراوان بهشت و دوزخ را همراه دنیا، قبل از دنیا و بعد از دنیا موجود بدانیم؛ چنان‏كه حارثة بن مالك آنها را دید و از آنها خبر داد و پیامبر اكرم و ائمه طاهرین از آن خبر دادند و قرآن می‏فرماید: ﴿وأُزلفت الجنّة للمتّقین غیر بعید) (
    ق/ 31) بهشت برای پرهیزكاران نزدیك شده و هیچ دور نیست.

    صالح بن سعید گوید: بر حضرت ابوالحسن سوم، امام علی النقی (علیه ‏السلام) وارد شدم و عرض كردم: فدایت گردم هدف آنان (بنی‏ عبّاس) در همه كار، خاموش ساختن نور شماست. در حق شما كوتاهی می‏كنند تا به حدّی كه شما را در كاروان‏سرای پست و سرای گدایان (خان‏ الصع الیك) جای داده ‏اند!!.
    امام دهم (علیه ‏السلام) فرمود: ای پسر سعید معرفت تو در حق ما همین اندازه است؟!
    سپس با دست مبارك اشاره كرد و فرمود: بنگر. وقتی نظر كردم دیدم باغ‏های سرسبز، با طراوت و شگفتی‏زا كه در میان آنها حوریان خوشبو و عطرآگین چونان لؤلؤ، پرندگان، آهوان، جویبارهای جوشنده و... چنان كه مرا مدهوش ساخت و چشمم خیره ماند. آن‏گاه فرمود: ما هر جا باشیم اینها برایمان آماده است و در كاروانسرای گدایان نخواهیم بود (
    بحار، ج 50، ص 132، ح 15، و ص 202، ح 11.).

    علامه مجلسی (رحمه‏ الله) ذیل این حدیث وجوهی ذكر كرده و در وجه چهارم می‏نویسد:
    نشئه‏ ها و عوالم وجود مختلف است، و حواس انسان در ادراك آنها متفاوت است؛ چنان‏كه پیامبر جبرئیل و سایر فرشتگان را مشاهده می‏فرمود: لیكن اصحاب حضرت رسول آنها را نمی‏دیدند. امیر مؤمنان علی (علیه ‏السلام) ارواح مؤمنان را در وادی السّلام می‏دید و با آنان به تكلّم می‏ ایستاد، ولی حبّه عرنی (از یاران آن حضرت) و دیگران نمی‏دیدند. پس امكان دارد همه امور یاد شده (باغ‏ها، حوریان، پرندگان، آهوان...) همیشه نزد ائمه دین حاضر باشد و این ذوات مقدّس از آنها لذّت ببرند، ولی چون آنها ابدان یا اجساد لطیف روحانی و ملكوتی هستند سایر خلق نتوانند آنها را ببینند مگر به اعجاز... . این وجه نزدیك است به عالم مثال كه اشراقیان، حكیمان و صوفیان آن را اثبات كرده ‏اند (بحار،ج50،ص134-135.).
    می‏توان گفت امام دهم، حضرت هادی (علیه ‏السلام) در واقع درجه و گوشه ‏ای از بهشت را به صالح نموده است و او ملكوت را به مشاهده نشسته و در حالی كه همین بدن عنصری را داشت همراه امام (علیه ‏السلام) به آسمان سیر معنوی كرد و به ﴿جنّة المأوی﴾ و نزد ﴿سدرة المنتهی﴾ عروج روحی كرده است.

    قرآن كریم درباره قیامت نیز می‏فرماید: ﴿إنّهم یرونه بعیداً ٭ ونریه قریباً) (
    معارج/6 ـ 7)كافران آن را دور، ولی ما آن را نزدیك می‏بینیم: ﴿اقتربت السّاعة) (قمر/1)قیامت نزدیك است؛ چون كافران قیامت را در طول زمان ارزیابی می‏كردند و می‏گفتند: اگر راست باشد بعد از زمان دنیا آفریده و برپا خواهد گردید. قرآن می‏فرماید: چنین نیست و اگر صلاح بود می‏دیدند كه هم‏اكنون آتش زبانه می‏كشد و جهنّمیان معذّبند؛ آن‏گونه كه حارثة بن مالك دید و از آن خبر داد (بحار، ج 22، ص 126.).




    بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    4. بنابراین دیدگاه نباید بهشت و جهنم و بسیاری از معارف قطعی اسلام را در چهارچوب زمان و مكان دنیایی ارزیابی كرد. آنها آسمانی است و اندیشه آسمانی می‏طلبد و برای نامحرمان هرگز درهای آسمان گشوده نخواهد شد؛ چنان‏كه قرآن كریم دربارهٴ مكذبان آیات الهی می‏فرماید: ﴿إنّ الذین كذّبوا بایاتنا واستكبروا عنها لا تفتّح لهم أبواب السّماء ولا یدخلون الجنّة) (اعراف/40) آنان كه آیات خدا را تكذیب كنند و از سر تكبر و نخوت بر آنها سر فرود نیاورند هرگز درهای آسمان بر روی آنان گشوده نشود و به بهشت وارد نمی‏شوند.

    بنابراین، مراد از آسمان‏ها همان مقام یا مقام‏های عالی انسانیت است كه بهشت را در خود جای داده است، نه این فضای بی‏كران و جای گردش كهكشان‏ها و اجرام مادی و اگر مراد از آسمان، جهان اجرام باشد، كافران امروزه آن را گشوده و به آن راه یافته‏اند. بنابراین، ابواب آسمان‏ها، درهای ظاهری فضا نیست، بلكه درهای فضای ملكوت است كه بر كافران هیچ گاه گشوده نمی‏شود.

    نباید تصور كرد بهشت و جهنم از انسان جداست، بلكه به مجرد مردن پرده‏ ها كنار می‏رود و انسان یك باره خود را در بهشتی می‏بیند كه وسعتش آسمان‏ها و زمین است و برای انسان آماده شده است: ﴿وجنّة عرضها السّموات والأرض أُعدّت للمتّقین) (
    سورهٴ آل عمران، آیهٴ 133.)

    (تلخیص از : آیة الله جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ، ج5، ص243-249.)

    بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    می بخشید شاید جای سوالم اینجا نیست و بی مورده ولی اگه میشه مختصرا" توضیح بدید که:
    در بهشت هم حلال و حرام وجود داره؟؟؟
    اونجا که دیگه جای امتحان نیست !!! در ضمن حرف از شراب در بهشت زده شده که در دنیا حرامه ولی اونجا هست....
    لطفا پاسخ بدید


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط hmlk نمایش پست
    می بخشید شاید جای سوالم اینجا نیست و بی مورده ولی اگه میشه مختصرا" توضیح بدید که:
    در بهشت هم حلال و حرام وجود داره؟؟؟
    اونجا که دیگه جای امتحان نیست !!! در ضمن حرف از شراب در بهشت زده شده که در دنیا حرامه ولی اونجا هست....
    لطفا پاسخ بدید

    با سلام خدمت شما

    همانگونه که خودتان فرمودید ، سوالاتی که مطرح کرده اید خارج از موضوع تاپیک است و طبیعتا پاسخ دادن به آنها باعث خروج تاپیک از موضوعش می شود. لذا سوالات خود را تاپیک هایی متناسب مانند تاپیک های زیر مطرح کنید یا در یک تاپیک جدید مطرح کنید.
    آیا در بهشت قانون وجود دارد؟
    شراب دنیا چه تفاوتی با شراب بهشت داره؟


    موفق باشید


    بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام

    مکان بهشت

    پرسش : مکان بهشت کجاست؟در برخی از کتابها خوانده ام که برزخ در باطن این جهان هستی{اسمان اول} و عالم اخرت یعنی بهشت و جهنم در باطن عالم برزخ قرار دارند.اما در برخی کتابهای دیگه گفته میشود که بهشت در بالای اسمان هفتم قرار دارد.و ایندو گفته با هم تضاد دارند.لطفا منو راهنمایی کنید.بالاخره کدوم یکی درست است؟

    پاسخ :
    1.اعتقاد ما درباره بهشت و دوزخ اين است كه اين دو آفريده شده است و پيامبر اكرم هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نيز مشاهده فرمود. (1)

    2. انسانی كه در جهان ماده عنصری زندگی می‏كند بسیاری از داوری‏ ها و انتظارات او هم صبغه عنصری و مادی دارد. او برای هر چیز، جا و مكان مادی تصور می‏كند و فرآیند همه امور را در راستای زمان و مكان طبیعی می‏نگرد. حال اگر از او پرسیده شود جای مسأله 4 = 2 + 2 كجاست، یا جای معادله 9=X+ 4 كجاست؟ خواهد گفت: این مسأله‏ ای ریاضی یا معادله‏ای جبری است و نمی‏تواند جایی داشته باشد. امری است كه جنبه متافیزیكی دارد و خارج از محدوده تاریخ و مكان، بلكه اساساً علوم و دانش‏ های بشری ذاتاً مجرد از ماده است و زمان و مكان ندارد و از جان انسان بیرون نیست. از این رو با رفتن روح از بدن علوم هم همراه او می‏شوند. بهشت و جهنم نیز از محدوده تاریخ دنیایی و زمان و مكان خارج است و قبل، بعد، کی و كجای دنیوی برنمی‏دارد، و چنانچه ما بخواهیم آنها را تصور كنیم باید به تعبیرهای قرآن و احادیث معصومین رو آورده بگوییم: بهشت نزد سدرة المنتهی است.

    3. در احادیث فراوانی آمده که «سدرة المنتهی»، «جنّة المأوی»، «عرش»، «كرسی»، «معراج» و «ملكوت» همه كنار هم قرار گرفته است؛ یعنی همه در آسمان‏ها قرار گرفته است.
    فراوانی روایات درمعنای عرش ، کرس و .. موجب قطع می‏شود كه معنای محسوس و ظاهری واژه‏ های عرش و كرسی و مانند آنها مراد نیست. بنابراین، چه مانع دارد كه از دیدگاه روایات فراوان بهشت و دوزخ را همراه دنیا، قبل از دنیا و بعد از دنیا موجود بدانیم؛ چنان‏كه حارثة بن مالك آنها را دید و از آنها خبر داد و پیامبر اكرم و ائمه طاهرین از آن خبر دادند و قرآن می‏فرماید: ﴿وأُزلفت الجنّة للمتّقین غیر بعید) (
    2) بهشت برای پرهیزكاران نزدیك شده و هیچ دور نیست.

    صالح بن سعید گوید: بر حضرت ابوالحسن سوم، امام علی النقی (علیه ‏السلام) وارد شدم و عرض كردم: فدایت گردم هدف آنان (بنی‏ عبّاس) در همه كار، خاموش ساختن نور شماست. در حق شما كوتاهی می‏كنند تا به حدّی كه شما را در كاروان‏سرای پست و سرای گدایان (خان‏ الصع الیك) جای داده ‏اند!!.
    امام دهم (علیه ‏السلام) فرمود: ای پسر سعید معرفت تو در حق ما همین اندازه است؟!
    سپس با دست مبارك اشاره كرد و فرمود: بنگر. وقتی نظر كردم دیدم باغ‏های سرسبز، با طراوت و شگفتی‏زا كه در میان آنها حوریان خوشبو و عطرآگین چونان لؤلؤ، پرندگان، آهوان، جویبارهای جوشنده و... چنان كه مرا مدهوش ساخت و چشمم خیره ماند. آن‏گاه فرمود: ما هر جا باشیم اینها برایمان آماده است و در كاروانسرای گدایان نخواهیم بود (
    3).

    علامه مجلسی (رحمه‏ الله) ذیل این حدیث وجوهی ذكر كرده و در وجه چهارم می‏نویسد:
    نشئه‏ ها و عوالم وجود مختلف است، و حواس انسان در ادراك آنها متفاوت است؛ چنان‏كه پیامبر جبرئیل و سایر فرشتگان را مشاهده می‏فرمود: لیكن اصحاب حضرت رسول آنها را نمی‏دیدند. امیر مؤمنان علی
    (علیه ‏السلام) ارواح مؤمنان را در وادی السّلام می‏دید و با آنان به تكلّم می‏ ایستاد، ولی حبّه عرنی (از یاران آن حضرت) و دیگران نمی‏دیدند. پس امكان دارد همه امور یاد شده (باغ‏ها، حوریان، پرندگان، آهوان...) همیشه نزد ائمه دین حاضر باشد و این ذوات مقدّس از آنها لذّت ببرند، ولی چون آنها ابدان یا اجساد لطیف روحانی و ملكوتی هستند سایر خلق نتوانند آنها را ببینند مگر به اعجاز... . این وجه نزدیك است به عالم مثال كه اشراقیان، حكیمان و صوفیان آن را اثبات كرده ‏اند (4).
    می‏توان گفت امام دهم، حضرت هادی
    (علیه ‏السلام) در واقع درجه و گوشه ‏ای از بهشت را به صالح نموده است و او ملكوت را به مشاهده نشسته و در حالی كه همین بدن عنصری را داشت همراه امام (علیه ‏السلام) به آسمان سیر معنوی كرد و به ﴿جنّة المأوی﴾ و نزد ﴿سدرة المنتهی﴾ عروج روحی كرده است.
    قرآن كریم درباره قیامت نیز می‏فرماید: ﴿
    إنّهم یرونه بعیداً ٭ ونریه قریباً) (
    5)كافران آن را دور، ولی ما آن را نزدیك می‏بینیم: ﴿اقتربت السّاعة) (6)قیامت نزدیك است؛ چون كافران قیامت را در طول زمان ارزیابی می‏كردند و می‏گفتند: اگر راست باشد بعد از زمان دنیا آفریده و برپا خواهد گردید. قرآن می‏فرماید: چنین نیست و اگر صلاح بود می‏دیدند كه هم‏اكنون آتش زبانه می‏كشد و جهنّمیان معذّبند؛ آن‏گونه كه حارثة بن مالك دید و از آن خبر داد (7).

    4. بنابراین دیدگاه نباید بهشت و جهنم و بسیاری از معارف قطعی اسلام را در چهارچوب زمان و مكان دنیایی ارزیابی كرد. آنها آسمانی است و اندیشه آسمانی می‏طلبد و برای نامحرمان هرگز درهای آسمان گشوده نخواهد شد؛ چنان‏كه قرآن كریم دربارهٴ مكذبان آیات الهی می‏فرماید: ﴿إنّ الذین كذّبوا بایاتنا واستكبروا عنها لا تفتّح لهم أبواب السّماء ولا یدخلون الجنّة) (8) آنان كه آیات خدا را تكذیب كنند و از سر تكبر و نخوت بر آنها سر فرود نیاورند هرگز درهای آسمان بر روی آنان گشوده نشود و به بهشت وارد نمی‏شوند.
    بنابراین، مراد از آسمان‏ها همان مقام یا مقام‏های عالی انسانیت است كه بهشت را در خود جای داده است، نه این فضای بی‏كران و جای گردش كهكشان‏ها و اجرام مادی و اگر مراد از آسمان، جهان اجرام باشد، كافران امروزه آن را گشوده و به آن راه یافته‌‏اند. بنابراین، ابواب آسمان‏ها، درهای ظاهری فضا نیست، بلكه درهای فضای ملكوت است كه بر كافران هیچ گاه گشوده نمی‏شود.
    نباید تصور كرد بهشت و جهنم از انسان جداست، بلكه به مجرد مردن پرده‏ ها كنار می‏رود و انسان یك باره خود را در بهشتی می‏بیند كه وسعتش آسمان‏ها و زمین است و برای انسان آماده شده است: ﴿وجنّة عرضها السّموات والأرض أُعدّت للمتّقین) (
    9)

    ---------------------------------
    (1)
    آیة الله جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ، ج5، ص232.
    (2) ق/ 31.
    (3) بحار، ج 50، ص 132، ح 15، و ص 202، ح 11.
    (4) بحار،ج50،ص134-135.
    (5) معارج/6 ـ 7.
    (6) قمر/1.
    (7) بحار، ج 22، ص 126.
    (8)
    اعراف/40.
    (9) سورهٴ آل عمران، آیهٴ 133.
    منبع :
    تلخیص از : آیة الله جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ، ج5، ص243-249.



    بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  13. تشکرها 2


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    نباید تصور كرد بهشت و جهنم از انسان جداست، بلكه به مجرد مردن پرده‏ ها كنار می‏رود و انسان یك باره خود را در بهشتی می‏بیند كه وسعتش آسمان‏ها و زمین است و برای انسان آماده شده است: ﴿وجنّة عرضها السّموات والأرض أُعدّت للمتّقین) (سورهٴ آل عمران، آیهٴ 133.)
    سلام
    من کل مطالب شما رو خوندم
    این مطالب شما مغایر با ایاتی از قران هست که از زمان وقوع قیامت صحبت می کند
    مثلا می گوید در صور دمیده می شود
    یا زلزله بزگ و از بین رفتن زمین و نابودی خورشید
    یا مردن همه انسانها وحتی ارواح
    یا گفتگوی انسانها وقتی از فبر ها بیرون می ایند و می گویند گویی ساعتی خوابیده ایم
    یا شرح وقایع روز قیامت و سوال و جواب از انسانها
    گرفتن کارنامه با دست راست یا چپ
    و هزاران تعابیر دیگری که در قران درباره روز قیامت امده است
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    سلام
    من کل مطالب شما رو خوندم
    این مطالب شما مغایر با ایاتی از قران هست که از زمان وقوع قیامت صحبت می کند
    مثلا می گوید در صور دمیده می شود
    یا زلزله بزگ و از بین رفتن زمین و نابودی خورشید
    یا مردن همه انسانها وحتی ارواح
    یا گفتگوی انسانها وقتی از فبر ها بیرون می ایند و می گویند گویی ساعتی خوابیده ایم
    یا شرح وقایع روز قیامت و سوال و جواب از انسانها
    گرفتن کارنامه با دست راست یا چپ
    و هزاران تعابیر دیگری که در قران درباره روز قیامت امده است
    با سلام خدمت شما

    همانگونه که در پست های قبل گفته شد بر اساس آیات و روایات اثبات می شود که بهشت و جهنم الان موجود هستند. همچنین روایاتی داریم که بهشت هم اکنون به وسیله اعمال انسان ها در حال گسترش و شکل گرفتن است. این مطالب هیچگونه تعارضی با مطالبی که شما به آن ها اشاره کردید ندارد زیرا :

    1. موجودات يك واقعيت «عينی و محسوس» دارند و يك واقعيت «علمی و ملكوتی» دارند.

    2. بهشت و جهنم از جمله واقعياتی هستند كه جنبه علمی و ملكوتی آن هم اكنون موجود است و به طور دائم متناسب با اعمال انسان ها شكل می گيرد.

    3. واقعيت علمی و ملكوتی بهشت و جهنم می تواند به اراده خداوند تمثل پيدا كند و به صورت عيني نيز در آيد كه چنين كشف و شهودی به اجازه خداوند براي پيامبر و يا برخی اولياء الهی اتفاق می افتد.

    4. در نتيجه هم اكنون بهشت و جهنم به طور علمی و ملكوتی وجود دارند اگرچه به صورت عينی و محسوس در دسترس ما نباشد.

    5. وجود عینی بهشت و جهنم موعود پس از تحول اين زمين و آسمان و پس از نفخه صور اول و دوم، ظاهر می شود.

    برای توضیح بیشتر در این زمینه ر.ک به : آیة الله مکارم شیرازی دامة برکاته، پیام قرآن ، ج6.(این کتاب را در اینجا می توانید مطالعه کنید.)

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۱/۰۹ در ساعت ۲۲:۳۸

    بهشت کجاست؟دربالای اسمان هفتم یا در باطن دنیا؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    با سلام خدمت شما همانگونه که در پست های قبل گفته شد بر اساس آیات و روایات اثبات می شود که بهشت و جهنم الان موجود هستند. همچنین روایاتی داریک مه هشت هم اکنون به وسیله اعمال انسان ها در حال گسترش و شکل گرفتن است. این مطالب هیچگونه تعارضی با مطالبی که شما به آن ها اشاره کردید ندارد زیرا : 1. موجودات يك واقعيت «عينی و محسوس» دارند و يك واقعيت «علمی و ملكوتی» دارند. 2. بهشت و جهنم از جمله واقعياتی هستند كه جنبه علمی و ملكوتی آن هم اكنون موجود است و به طور دائم متناسب با اعمال انسان ها شكل می گيرد. 3. واقعيت علمی و ملكوتی بهشت و جهنم می تواند به اراده خداوند تمثل پيدا كند و به صورت عيني نيز در آيد كه چنين كشف و شهودی به اجازه خداوند براي پيامبر و يا برخی اولياء الهی اتفاق می افتد. 4. در نتيجه هم اكنون بهشت و جهنم به طور علمی و ملكوتی وجود دارند اگرچه به صورت عينی و محسوس در دسترس ما نباشد. 5. وجود عینی بهشت و جهنم موعود پس از تحول اين زمين و آسمان و پس از نفخه صور اول و دوم، ظاهر می شود. برای توضیح بیشتر در این زمینه ر.ک به : آیة الله مکارم شیرازی دامة برکاته، پیام قرآن ، ج6.(این کتاب را در اینجا می توانید مطالعه کنید.)
    سلام خدمت شما

    باتوجه به ایات قران و بعضی روایات می توان گفت بهشت و جهنم هم اکنون موجود هستند ولی اینکه
    به مجرد اینکه انسان بمیرد وارد بهشت می شود طبق این گفته شما که فرمودید درست نیست

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    نباید تصور كرد بهشت و جهنم از انسان جداست، بلكه به مجرد مردن پرده‏ ها كنار می‏رود و انسان یك باره خود را در بهشتی می‏بیند كه وسعتش آسمان‏ها و زمین است و برای انسان آماده شده است: ﴿وجنّة عرضها السّموات والأرض أُعدّت للمتّقین) (9)
    چون وارد شدن به بهشت و جهنم موعود بعد از رسیدگی به اعمال انسانها خواهد بود طبق ایات قران
    و حداکثر نتیجه ای که می توان گرفت این است که در عالم برزخ
    جای انسان به او نشان داده می شود
    مثلا جهنمیان جایشان در جهنم به انها نشان داده می شود
    ایه ای در قران داریم که می گوید عذاب انها اتش است که صبح و شب بر انها عرضه می شود
    خطاب به ال فرعون
    و این نشان دادن جایشان در قیامت به انها باعث عذاب انها خواهد شد

    و برعکس ان جای بهشتین به انها نشان داده می شود که باعث خوش حالی و مسرت انها خواهد شد
    و گرنه وارد شدن به بهشت و جهنم موعود طبق ایات قران بعد از برپایی قیامت خواهد بود
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود