صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند جهان را چگونه آفرید ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خداوند جهان را چگونه آفرید ؟




    با سلام و درود

    آیا خداوند جهان را از وجود خویش آفریده یا آن را از عدم یا نیستی خلق کرده؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۰۵ در ساعت ۰۲:۱۵
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    آیا خداوند جهان را از وجود خویش آفریده یا آن را از عدم یا نیستی خلق کرده؟

    هیچکدام!
    جهان یا به عبارتی بهتر هستی، نمیتواند از عدم خلق شده باشد، زیرا عدم منشأ وجود نیست، عدم عدم است و قابلیت فعلیت یافتن موجود نیست.
    منشأ هستی از وجود خداوند نیز نمی تواند باشد زیرا خداوند بسیط است و مرکب (دارای اجزاء) نیست، و چون مرکب نیست نمیتوان منشأ هستی باشد، پس خداوند جزء ندارد تا جزئی از آن تبدیل به جهان شده باشد، حال منشأ جهان چیست؟
    قرآن تنها منبع موثقی است که می توان پاسخگوی تمامی سؤالات مربوط به جهان بینی باشد، پاسخ به سؤال فوق از منظر قرآن چنین است:
    إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (یس 82) فرمان او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند، تنها به آن مى‏گويد: «موجود باش!»، آن نيز بى‏درنگ موجود مى‏شود!

    آیه فوق (و آیات مشابه دیگری) به وضوح منشأ موجوات را اراده الهی بیان می کند، یعنی آنچه منشأ و علت به وجود آمدن موجودات است فقط و فقط اراده الهی است و بس.

    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    با سلام به شما دوست عزیز

    هیچکدام!
    إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (یس 82) فرمان او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند، تنها به آن مى‏گويد: «موجود باش!»، آن نيز بى‏درنگ موجود مى‏شود!

    آیه فوق (و آیات مشابه دیگری) به وضوح منشأ موجوات را اراده الهی بیان می کند، یعنی آنچه منشأ و علت به وجود آمدن موجودات است فقط و فقط اراده الهی است و بس.

    موفق باشید.

    با سلامی دوباره

    اگر منشأ جهان اراده و خواست خداوند باشد این سؤال وجود دارد که این اراده به چه تعلق می گیرد به وجود یا عدم . عدم که به فرموده خودتان چیزی نیست که شأنیت وجود پیدا کند وجود نیز نمی تواند چرا که لازمه آن این است که خداوند که جز وجود او هیچ وجود دیگری نبوده اراده به ساخت وجودات دیگری از وجود خودش کند و اراده اش در ساخت جهان به وجود خودش تعلق بگیرد آیا این امر در واقع نوعی زادن جهان نیست ؟
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    557
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 17 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    34



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    با سلامی دوباره

    اگر منشأ جهان اراده و خواست خداوند باشد این سؤال وجود دارد که این اراده به چه تعلق می گیرد به وجود یا عدم . عدم که به فرموده خودتان چیزی نیست که شأنیت وجود پیدا کند وجود نیز نمی تواند چرا که لازمه آن این است که خداوند که جز وجود او هیچ وجود دیگری نبوده اراده به ساخت وجودات دیگری از وجود خودش کند و اراده اش در ساخت جهان به وجود خودش تعلق بگیرد آیا این امر در واقع نوعی زادن جهان نیست ؟
    سلام و عرض ادب خدمت اسب سیاه گرامی
    دوست عزیز دقت فرمایید:

    عدم نیست
    وقتی عدم نیست یعنی نیست
    نیستی هم هیچگاه نبوده و نخواهد بود



    و یک نکته دیگر ماده و انرژی نه خلق می شوند و نه از بین می روند بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شوند

    امیدوارم مفهوم باشد


    متشکرم
    جان نباشد جز خبر در آزمون
    هر که را افزون خبر جانش فزون


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    یعنی آنچه منشأ و علت به وجود آمدن موجودات است فقط و فقط اراده الهی است و بس.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
    اراده یا تصمیم، نخستین مرحله انجام کار است .اما بعدش چی ؟
    ساز و کار مناسب ،مواد اولیه استفاده شده ، نقشه کار و ........
    از عدم که چیزی بوجود نمی آید .
    از وجود خداوند هم چیزی حدا نمیشه.
    پس میتوان گفت که ماده و انرژی ازلی هستند ؟ و بنا بر اراده ای تغییر حالت داده اند .( اگر وجود اراده را قبول کنیم )

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط متحیر نمایش پست

    و یک نکته دیگر ماده و انرژی نه خلق می شوند و نه از بین می روند بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شوند

    امیدوارم مفهوم باشد


    متشکرم



    با سلام و عرض ادب

    بله جناب متحیر کاملأ مفهوم است به اندازه کافی راجع به انرژی در بخش خداشناسی نوشته اند و خوانده ایم ؛

    اما توجه کنید لطفأ بحث را به حوزه فیزیک و قواعدش نکشانید من از خداوند پرسیدم خداوندی که خالق ماده و انرژی است نه خداوندی که خودش به دیگری تبدیل می شود و خلقش در نهایت با او متحد می گردد چنین خدایی وجود ندارد و نمی تواند خدا باشد من از نحوه خلقت او پرسیدم که نحوه آفرینش او را درک کنم که جدایی او را از مخلوقاتش در عین نزدیکی او به آنها آنگونه که وحی می گوید با عقل دریابم نه او را با این سؤال و جوابی که شما دادید در حد مخلوقات تنزل دهم .

    من از فیزیک و قواعدی که بر محسوسات و تجربیات پرخطا بنا شده سخن نگفتم و نمی خواهم صنع خداوند را با پدید آمدن انرژی از ماده مقایسه کنم و از چیزی که آفریده اوست آفرینش او را و حتی خود او را نفی کنم.بلکه بلعکس می خواهم با پاسخی که امید به دریافتش را دارم آفریده ای را که شما خدایش می نامید نفی کنم و از این لحظه خود به دنبال جواب خواهم بود و به یاری خداوند آن را خواهم یافت.

    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    557
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 17 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    34



    سلام و عرض ادب خدمت اسب سیاه گرامی
    دوست عزیز
    با استفاده از اصطلااحات کلامی که مقبول و مورد وثوق شما باشد
    شاید بهتر این بود که در پاسخ شما می نگاشتم

    ماده قدیم است

    امیدوارم با این توضیح به این مطلب بیشتر مؤمن شوید که:
    ماده و انرژی نه خلق می شوند و نه از بین میروند بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشوند.



    متشکرم
    جان نباشد جز خبر در آزمون
    هر که را افزون خبر جانش فزون

  13. تشکرها 2


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    [right]


    با سلام و عرض ادب

    من از نحوه خلقت او پرسیدم که نحوه آفرینش او را درک کنم که جدایی او را از مخلوقاتش در عین نزدیکی او به آنها آنگونه که وحی می گوید با عقل دریابم
    با عرض سلام . ادب خدمت شما

    به نظر عرفا از تجلی صفات خداوند نفس خلق شده و از تجلی نفس ماده خلق شده پس منشاء اصلی ذات پروردگار است و سنخیت موجودات با خداوند به واسطه صفات کریمه اوست نه بخشی از ذات چون ذات خاص است و صفات عام
    حال شاید سوال شود که خداوند نامحدود است و چگونه در موجود محدود میشود که بخواهد با او سنخیت داشته باشد ذات هر موجودی یا وجود خداوند واحد است و فقط خاص همان موجود یا وجود است ولی ولی صفات عام است و قابل اشتراک ولی بر حسب هر ذاتی تعریف میشود برای همین است که قران میگوید که خداوند از رک گردن به ما نزدیکتر است چون شاکله ساخت ما از صفات کریمه است برای همین خداوند میفرماید از روح خود در انسان دمیدم روح میتواندتوصیفی از صفات باشد برای مثال صفت شیرینی میتواند در خرما عسل شکر و غیره مشترک باشد ولی طعم هر کدام بر حسب ذات خودش تعریف میشود خلق تمام موجودات از تجلی اسما ء یا همان صفات خداوندی است حال ممکن است که سوال شود خوب پس هر چه صفت در عالم وجود دارد متعلق به خداوند است چون از تجلی صفات اوست که خلق به وجود امده در جواب باید گفت که نه هر چه صفت در عالم است متعلق به خداوند نیست سوال میشود پس این صفات رزیله از کجا امده در جواب باید گفت که موجود مختار برای درک و شناخت صفات کریمه محتاج شناخت متضاد ان است تا بتواند اصل را درک کند و برای همین موضوع است که صفات رزیله توسط خود انسان و جن خلق میشود البته بنده بطور خلاصه توضیح دادم که در صورت تمایل میشود در ادامه بحث ان را بیشتر باز کرد

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۵:۴۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط متحیر نمایش پست


    ماده قدیم است

    امیدوارم با این توضیح به این مطلب بیشتر مؤمن شوید که:
    ماده و انرژی نه خلق می شوند و نه از بین میروند بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشوند.



    متشکرم
    با سلامی دوباره خدمت شما

    فرمودید ماده قدیم است قدمتش از کجاست آیا پیش از زمان نیز موجود بوده پیش از مکان چطور ؟ آیا مکان یا زمانی بوده که ماده در آن نباشد یا اصلأ بدون مکان و زمان ماده متحقق می شده ؟

    بالفرض که ماده ازلی باشد و در همه زمامنها و مکانها موجود بوده باشد دیدگاه شما چگونه با "انرژی تاریک " تطابق پیدا می کند چیزی که بیش از 73 درصد از کل جهان را تشکیل می دهد و هنوز ماهیت دقیق آن مشخص نشده این انرژی تاریک است که اجرام جهان را انبساط می دهد و موجب زوال انرژی می شود و دانشمندان حتی نمی دانند که این ماده است یا انرژی جرم دارد یا خیر؟
    اگر ماده و انرژی همه جا باشند پس انرژی تاریک هم باید یکی از این دو باشد در حالیکه هیچکس تا به حال چنین ادعایی نکرده ؟

    شما می گویید ماده و انرژی ثابت اند و به هم تبدیل می شوند در حالیکه خود دانشمندان اذعان دارند که انرژی خورشید در حال کم شدن و سرد شدن است و در مقیاس بزرگتر انرژی جهان ،طبق قانون آنتروپی با گسترش بیشتر روبه افول می رود یا هنگامی که ستاره ها و سایر اجرام آسمانی می میرند ، تمام انرژی و گرمایشان رو به سردی نهاده و در مکانی به نام سیاهچاله که زمان و ماده در آن به صفر می رسد تمام اجزایشان متلاشی می شود .بدیهی است که وقتی انرژی افول کند ماده از ان بوجود نمیآید و بدیهی است چیزی که پایانی داشته باشد آغازی نیز داشته است .

    ماده و انرژی در همه جا نبوده و نیستند در جایی از بین می روند بنابراین نمی توان با قطع و یقین گفت سراسر جهان از ماده و انرژی است ماده و انرژی مربوط به بخشی از جهان اند بنابراین محدوداند .

    چیزی که افزایش و کاهش و تحریک و تحرک یا انتقال و فرود آمدن متصف شود بنابراین محدود است و محدود شایسته خدا شدن نیست.

    "چیزی که زوالش جایز باشد وجود و عدمش نیز جایز است پس با بود شدنش پس از نبودی در حدوث وارد و با بودنش در ازل در عدم داخل می گردد و هرگز صفت ازل و عدم و حدوث و قدم در یک چیز جمع نشود"

    -امام موسی کاظم ( ع) اصول کافی ،کتاب توحید-

    ویرایش توسط اسب سیاه : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۷:۱۰
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  17. تشکرها 2


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام . ادب خدمت شما

    به نظر عرفا از تجلی صفات خداوند نفس خلق شده و از تجلی نفس ماده خلق شده پس منشاء اصلی ذات پروردگار است و سنخیت موجودات با خداوند به واسطه صفات کریمه اوست نه بخشی از ذات چون ذات خاص است و صفات عام
    با سلام و عرض ادب


    صفات خداوند عین ذات او هستند بنابراین خلق و ایجاد نیز از آنجا که صفتی از اوصاف اوست از طرفی به خود خداوند بر میگیرد و از طرفی به مخلوقات بنابراین مبدأ صنع خداوند همانطور که گفتید به خود او برمی گردد و طبعأ اراده و صفتش نیز به خودش برمی گردد چراکه چیزی نبوده که قابل قرارگرفتن اراده ی او باشد حال اگر اراده اش به خود او برگردد پس او جهان را از خودش آفریده به عبارتی خودش خودش را البته در رتبه ای پایینتر خلق کرده است اگر اینگونه باشد او باید جهان را نعوذبالله از خود زاییده باشد و با همه موجودات به نحوی در تناسب و سنخیت باشد در حالیکه او " لم یلد و لم یولد "- نه زاده و نه زاییده شده - است و از مخلوقاتش جداست و به اوصاف آنها متصف نمی شود. دیدگاه مطرح شده بیشتر به رابطه انرژی و ماده شبیه است تا به رابطه خدا و مخلوقاتش .
    ویرایش توسط اسب سیاه : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۷:۰۸
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  19. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود