صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩~ ۞~۩ فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ۩~ ۞~۩ فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩




    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩




    فلسفه عزاداري و گريه براي امام حسين (ع)

    با گذر زمان، اين نكته به روشني معلوم شد كه
    امام حسين(عليه السلام) و يارانش، مردان «پيروزِ» كربلا بودند.
    در كربلا، گرچه آنان، جان باختند; اما اسلام را حياتي دوباره بخشيدند،
    رسمِ ستم ستيزي را به جهانيان آموختند، و خود نيز به فيض بزرگ شهادت دست يافتند.
    همچنين، آنان براي هميشه تاريخ، در نگاه دين مداران و عدالت خواهان
    جايگاهي شكوهمند يافتند و محبوبِ دل‌هاي مؤمنان شدند.

    با اين حال، قيام پيروزمندانه امام حسين(عليه السلام)
    در عاشوراي سال 61 هجري، با نثار خون‌هاي پاك عزيزان،
    بي قراري‌هاي كودكان، بي پناهي‌هاي بانوان،
    و يا صحنه هايي آكنده از «مصيبت» و «مظلوميت» رقم خورد.

    بر اين اساس، يادآوري اخبار آن قيام خونين،
    همواره عواطف انسان‌های مسلمان و نامسلمان را به تأثر واداشته،2
    و در طول تاريخ به برپايي عزاداري با شكل‌هاي گوناگون انجاميده است.
    از اين رهگذر، پس از گذشت چهارده قرن و اندي،
    همچنان درس هاو پيام‌هاي آن قيام تازه و زنده مانده است.




    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    از ديرباز تاكنون، همواره مخالفاني نيز وجود داشته اند كه عزاداري براي امام حسين(عليه السلام) را انكار كرده و يا درباره آن شبهه و ترديد روا داشته اند. ايشان، گاهي كوشيده اند تا مشروعيتِ عزاداري براي امام حسين(عليه السلام) را نفي كنند و گاهي نيز كاركردهاي اجتماعي آن را زير سؤال برده اند.


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    ویرایش توسط سلاله سادات : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۵:۴۸

    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    امروزه، عزاداري براي امام حسين(عليه السلام) بيشتر با شكل اخير از ترديد و انكار، و با اين گونه شبهات مواجه است: چرا بايد براي حادثه اي كه قرن‌ها از وقوع آن گذشته، عزاداري و گريه كنيم; سياه پوش كردن كوچه و بازار و محافل و بر سر و سينه زدن تا كي؟ آيا نمي شود ياد حادثه عاشورا را با شيوه‌هاي نو همانند برگزاري همايش و كنفرانس مطبوعاتي و... گرامي داشت؟4

    همچنين، گاهي اين چنين، پرسش مي شود: اگر امام حسين(عليه السلام) با حركت خود در روز عاشورا، پيروز و برنده واقعي ميدان بود، چرا شيعيان و محبّان آن حضرت به جاي جشن و سرور، گريه و عزاداري مي كنند؟5


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    امروزه، عزاداري براي امام حسين(عليه السلام) بيشتر با شكل اخير از ترديد و انكار، و با اين گونه شبهات مواجه است:
    چرا بايد براي حادثه اي كه قرن‌ها از وقوع آن گذشته، عزاداري و گريه كنيم; سياه پوش كردن كوچه و بازار و محافل و بر سر و سينه زدن تا كي؟

    آيا نمي شود ياد حادثه عاشورا را با شيوه‌هاي نو همانند برگزاري همايش و كنفرانس مطبوعاتي و... گرامي داشت؟4

    همچنين، گاهي اين چنين، پرسش مي شود: ا

    گر امام حسين(عليه السلام) با حركت خود در روز عاشورا، پيروز و برنده واقعي ميدان بود، چرا شيعيان و محبّان آن حضرت به جاي جشن و سرور، گريه و عزاداري مي كنند؟5



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45




    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    روي هم رفته، پرسش‌ها و شبهات ياد شده را مي توان در دو سؤال اساسي زير خلاصه كرد:
    1. عزاداري براي امام حسين(عليه السلام) چيست؟ (سؤال از چيستي);
    2. عزاداري براي امام حسين(عليه السلام) چرا برپا مي شود؟ (سؤال از چرايي).
    در اين نوشتار، افزون بر پاسخ گويي به دو سؤال مزبور، با توجه به اينكه عزاداري در اساس، بر پايه گريه كردن استوار بوده، و با توجه به اينكه در روايات، پاداش عظيمي براي گريه بر امام حسين(عليه السلام) بيان شده است، به پرسش زير نيز پاسخ گفته مي شود:
    3. گريه بر امام حسين(عليه السلام) چيست و بر چه گونه هايي است؟ و در اساس، چرا بر امام حسين(عليه السلام) مي گريند؟ (سؤال از چيستي و چرايي).


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩
    عزادارى بر حضرت فلسفه ‏هاى سازنده و تربيتى متعددى دارد، از جمله:
    1:
    - حفظ مكتب و شريعت :
    زنده داشتن ياد و تاريخ پرشكوه نهضت حسينى، كه الهام بخش روح انقلابى و ستم ستيزى است.
    يعنى احيا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه‏داشتن و ترويج دائمى مكتب قيام و انقلاب در برابر طاغوت‏ها و تربيت كننده و پرورش دهنده روح حماسه و ايثار است.
    يعنى: عزادارى براى اهل بيت: موجب احياى ياد و نام آنها و در كنار آن فرهنگ و مكتب و هدف آنان است. به عبارت ديگر در شكل يك پيوند روحى راه آنان به جامعه الهام گشته و پيوستگى پايدارى بين پيروان مكتب و رهبران آن برقرار مى‏سازد و ديگر گذشت قرون و اعصار نمى‏تواند بين آنان جدايى افكند. همين مسأله موجب نفوذ ناپذيرى امت از تأثيرات و انحرافات دشمنان مى‏گردد و مكتب را هم چنان سالم نگه مى‏دارد و يا تحريفات و اعوجاجات را به حداقل مى‏رساند. از همين‏روست كه استعمارگران براى نابودى ملل اسلامى مى ‏كوشند رابطه آنان را با تاريخ پر افتخار صدر اسلامى قطع نمايند تا با ايجاد اين خلاء زمينه القاى فرهنگ خود را فراهم آورند. اينها از آثار اجتماعى عزادارى است و آثار روانى و تربيتى ديگرى نيز دارد.
    امام خميني قدس سره مى‏ فرمايد: روضه سيّد الشهداء عليه السلام براى حفظ مكتب سيّد الشهداء عليه السلام است، حرف سيّد الشهداء عليه السلام حرف روز است، هميشه حرف روز است، اصلاً حرف روز را سيّد الشهداء عليه السلام آورده است و سيّد الشهداء عليه السلام را اين گريه حفظ كرده است، مكتبش را اين مصيبت‏ها و داد و قال‏ها حفظ كرده است .
    صحيفه نور ج 8 ص 69.
    و در جاى ديگر مى‏فرمايد: شايد غرب زده‏ها به ما مى‏گويند كه ملت گريه! وشايد خودى‏ ها نمى ‏توانند تحمل كنند كه يك قطره اشك مقابل چقدر ثواب است، اين گريه است كه يك ملت را بسيج مى‏كند براى يك مقصد اسلامى، مجلس عزا نه براى اين است كه گريه بكنند براى سيّد الشهداء عليه السلام و اَجر ببرند - البته كه هست - وديگران را از اجر فردى نصيب كند؛ بلكه مهم آن قضيّه سياسى است كه ائمه ما در صدر اسلام نقشه‏اش كشيده‏اند كه تا آخر باشد .


    صحيفه نور ج 13 ص 156.
    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩
    2 - پيوند عميق عاطفى بين امت و الگوهاى راستين‏ :
    عزادارى نوعى پيوند محكم عاطفى با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است و به تعبير استاد مطهرى: «گريه بر شهيد شركت در حماسه اوست.
    يعنى اين تحول روحانى كه در جلسات عزادارى ايجاد مى‏شود، زمينه را براى تحولات اجتماعى فراهم ساخته. و در واقع زمينه را براى حفظ آرمان‏هاى آن حضرت و پياده كردن آن فراهم مى‏سازد؛ چنان كه امام راحل مى‏فرمود: ما هر چه داريم از محرم و عاشورا داريم. انقلاب اسلامى ايران و هشت سال دفاع سر فرازانه و پيروزمند ارتباط مستقيمى با مجالس سوگوارى و عزادارى دارد. و در طول تاريخ نيز شيعيان با همين مجالس عزادارى، توانسته‏اند هويت جمعى خود را حفظ و در برابر ظالمان و فاسدان ايستادگى كنند.
    3 - اقامه مجالس دينى در سطح وسيع و آشنا شدن توده‏ها با معارف دينى‏ :
    4 - پالايش روح و تزكيه نفس :
    گريه بر امام حسين‏ عليه السلام و حزن و اندوه، بر مصائب آن حضرت موجب تحول درونى گشته و به دنبال آن عامل رشد روحانى انسان مى‏گردد و پس از آن مقدمات تقوا و نزديكى آدمى را به خدا فراهم مى‏سازد.


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    در ادامه اين قسمت از نوشتار، سؤالات ياد شده در سه بخش پاسخ داده مي شود:

    1. چيستي عزاداري براي امام حسين(عليه السلام)

    «عَزا» در لغت، به معناي «صبر و شكيبايي كردن بر هر چيزي كه انسان از دست مي دهد»،6 و نيز به معناي «خوب صبر كردن»، «صبر كردن در مصيبت» و «سوگ و مصيبت» است.7 در عربي، «عَزّيْتُ فلاناً» يعني او را دلداري و تسلّي دادم، و «اَحْسَنَ اللّهُ عَزاك» يعني خداوند تو را صبر نيك دهد.8

    بر اين اساس، «عزاداري» مراسمي است كه براي آرامش بخشيدن به فرد يا افراد داغ ديده برگزار مي شود. براي اين منظور، روش‌هاي متعددي كاربرد دارد; مانند: هم دردي كردنِ زباني با فرد داغ ديده، گريه كردن همراه با فرد داغ ديده، شنيدن غم و غصه‌هاي فرد داغ ديده، يادآوري داغ‌هاي ديگران به ويژه داغ‌هاي بزرگان ديني و تاريخي و... .

    در جوامع مختلف، عزاداري معمولا در قالب مراسم جمعي، در چند مرحله زماني (سوم، هفتم، چهلم و...) و با آدابي مخصوص برگزار مي شود، و روي هم رفته، تأثير بسيار شگرفي در آرامش بخشيدن به افراد داغ ديده دارد.9



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    افزون بر مراسم عزاداري، دو عامل «گذشت زمان» و «فراموشي» به ياري فرد داغ ديده مي آيد و اندك اندك او را از هيجان‌هاي ناشي از غم ديدگي مي رهاند.10 در اين حال، معمولا مراسم عزاداري نيز متوقف مي شود، و در نهايت، براي بزرگداشت و ياد بود، مراسمي برپا مي شود; البته روشن است كه نقش مراسم يادبود در آرامش بخشيدن به بازماندگان بسيار اندك، و نقش آن در زنده نگاه داشتنِ نام و ياد فرد در گذشته بسيار فراوان است. از اين رو، برگزاري مراسم بزرگداشت و يادبود براي بزرگان ديني، ملّي و دانشمندان، حتي پس از گذشت زمان دراز از فقدان آن ها، كاري بسيار رايج است.

    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩

    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩


    در وهله نخست، به نظر مي رسد كه برپايي مراسم عزاداري براي امام حسين(عليه السلام)از نوع اخير است; اما در واقع، شخصيت امام حسين(عليه السلام)چندان عظيم، و حوادث قيام او چنان مصيبت بار است كه عزاداري وي به هيچ وجه با مراسم معمول در ياد بود و بزرگداشت افراد كه غالباً خشك و بي هيجان است، همانندي ندارد.

    پس از گذشت چهارده قرن و اندي از حادثه عاشورا، شركت كنندگان در عزاداري امام حسين(عليه السلام)در واقع، خويشتن را مصيبت زده و داغدارِ آن حادثه بزرگ مي يابند و با شركت در اين مراسم عملا به يكديگر، و نيز به صاحبان اصلي مصيبت (اهل بيت(عليهم السلام)) تسلّي مي دهند.11

    گواه بر اين سخن، آن است كه عزادارانِ امام حسين(عليه السلام)، به يادِ مصائب و مظلوميت آن حضرت گريه و شيون سر مي دهند و حتي بي تاب مي شوند; البته اين حالات ريشه در پيوند عميق عاطفي با امام حسين(عليه السلام) و اهل بيت(عليهم السلام)دارد كه در اين باره، در ادامه نوشتار به تفصيل سخن به ميان خواهد آمد.

    ناگفته پيداست كه برپايي عزاداري امام حسين(عليه السلام) افزون بر تسلّي بخشيدن به شركت كنندگان در آن مراسم، به طور كاملا طبيعي، سبب مي شود تا نام و ياد امام حسين(عليه السلام) و حماسه عظيم او همواره زنده و تازه نگاه داشته شود.

    به ويژه آنكه عزاداري بر امام حسين(عليه السلام)در قالب يكي از مردمي ترين رسم‌هاي اجتماعي ميان مسلمانان انجام مي شود و همگان در هر سنّ و از هر صنف ـ زن و مرد، پير و جوان و خردسال، و... ـ با حضور در آن، پيام‌ها و درس‌هاي حماسه حسيني را با عمق جان دريافت مي كنند.



    ۩~ ۞~۩  فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام ۩~ ۞~۩




صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود