صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معراج کجاست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    437
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معراج کجاست ؟




    باسلام

    قبل از هرچیز عرض می کنم سوالاتی که مطرح می کنم در جستجوهایم در نت به آنها بر میخورم و به همین دلیل اینجا مطرح می کنم که پاسخ روشنی دریافت کنم

    معراج کجاست و چگونه به اثبات رسیده است ؟


    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۹:۱۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط همدم نمایش پست
    باسلام

    قبل از هرچیز عرض می کنم سوالاتی که مطرح می کنم در جستجوهایم در نت به آنها بر میخورم و به همین دلیل اینجا مطرح می کنم که پاسخ روشنی دریافت کنم

    معراج کجاست و چگونه به اثبات رسیده است ؟


    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

    با سلام

    معراج در لغت به معنای نردبان، پلکان، آنچه به‌وسیله آن بالا روند؛ است. (فرهنگ فارسی عمید)
    در اصطلاح ؛ پیامبر به هنگامى كه در مكه بود در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى در بيت المقدس به قدرت پروردگار آمد، و از آنجا به آسمانها صعود كرد، و آثار عظمت خدا را در پهنه آسمان مشاهده نمود و همان شب به مكه بازگشت.و نيز مشهور و معروف آنست كه اين سير زمينى و آسمانى را با جسم و روح تواما انجام داد.(تفسیر نمونه،ج12،ص11.)

    در مورد اثبات معراج ؛ دو موضوع جداگانه می شود مطرح کرد:
    1. اثبات اصل وقوع معراج.( اثبات اینکه این حادثه اتفاق افتاده است.)
    2. اثبات جسمانی بودن معراج.

    إنشاءالله در ادامه به توضیح این دو موضوع می پردازیم.


    ادامه دارد ....

    معراج کجاست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    اثبات وقوع معراج1




    اثبات وقوع معراج

    معراج پیامبر یک اصل مسلم است که در اصل وقوع آن هیچ شک . شبهه ای بین مسلمانان وجود ندارد. آیات قرآن و روایات متواتر فراوانی بر وقوع معراج دلالت می کند.

    الف ) معراج در آیات قرآن

    در دو سوره به مسأله معراج پرداخته شده است.

    1. آیه اول سوره مبارکه اسراء که به بخش ابتدایی سفر پیامبر یعنی سفر از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی ؛ اشاره می کند.


    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿اسراء/۱﴾

    پاك و منزه است خدائي كه بندهاش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصي كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.

    2. آیات 13-18 سوره مبارکه نجم که به قسمت دوم سفر پیامبر یعنی سیر آسمانی ، اشاره ی کند.

    وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى * عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى * عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى * إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى * مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى * لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى﴿نجم/13-۱۸﴾

    و بار ديگر او را مشاهده كرد. نزد سدرة المنتهي! كه جنت الماءوي در آنجا است. در آن هنگام كه چيزي (نور خيره كننده‏اي) سدرة المنتهي را پوشانده بود. و چشم او هرگز منحرف نشد و طغيان ننمود. او پاره ‏اي از آيات و نشانه‏ هاي بزرگ پروردگارش را مشاهده كرد.

    ادامه دارد ....


    معراج کجاست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    اثبات وقوع معراج2




    ب) معراج در روایات

    روايات بسيار زيادى در زمينه مساله معراج در كتب معروف اسلامى نقل شد كه بسيارى از علماى اسلام تواتر يا شهرت آن را تصديق كرده ‏اند، به عنوان نمونه:

    علمای شیعه :

    فقيه و مفسر بزرگ شيخ طوسى در تفسير" تبيان" ذيل آيه اول سوره اسراء چنين مى ‏گويد:" علماى شيعه معتقدند خداوند در همان شبى كه پيامبرش را از مكه به بيت المقدس برد او را به سوى آسمانها عروج داد، و آيات عظمت خود را در آسمانها به او ارائه فرمود، و اين در بيدارى بود نه در خواب".

    مفسر عاليقدر مرحوم طبرسى در تفسير خود مجمع البيان ذيل آيات سوره نجم چنين مى ‏گويد" مشهور در اخبار ما اين است كه خداوند پيامبر را با همين جسم در حال بيدارى و حيات به آسمانها برد و اكثر مفسران را نيز عقيده همين است".

    محدث شهير علامه مجلسى در بحار الانوار مى ‏گويد:" سير پيامبر اسلام از مسجد الحرام به بيت المقدس و از آنجا به آسمانها از جمله مطالبى است كه آيات و احاديث متواتر شيعه و سنى بر آن دلالت دارد، و انكار امثال اين مسائل يا تاويل و توجيه آن به معراج روحانى، يا خواب ديدن پيامبر ناشى از عدم اطلاع از اخبار ائمه هدى و يا ضعف يقين است".
    سپس اضافه مى‏ كند" اگر بخواهيم اخبارى را كه در اين باره رسيده جمع آورى كنيم كتاب بزرگى خواهد شد" (بحار الانوار ،ج ششم ،ط قديم ،ص 368.)

    ادامه دارد ....


    معراج کجاست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    اثبات وقوع معراج3




    علمای اهل سنت :

    از ميان دانشمندان اهل تسنن منصور على ناصف كه از علماى معاصر و از دانشمندان الازهر و نويسنده كتاب معروف التاج است در كتاب خود احاديث معراج را جمع آورى كرده است.

    فخر رازى مفسر معروف در ذيل آيه مورد بحث پس از ذكر يك رشته استدلالات عقلى بر امكان وقوع معراج مى‏ گويد" از نظر حديث، احاديث معراج از روايات مشهوره است كه در كتب صحاح اهل سنت نقل شده و مفاد آنها سير پيامبر از مكه به بيت المقدس و از آنجا به آسمانها است".

    شيخ عبد العزيز بن عبد الله بن باز رئيس ادارات" بحوث علميه و افتاء و دعوت و ارشاد" كه از علماى متعصب وهابى معاصر است، در كتاب" التحذير من البدع" مى ‏گويد:" شك نيست كه اسراء و معراج از نشانه‏ هاى بزرگى است‏ كه دلالت بر صدق پيامبر و بلندى مقام و منزلت او مى‏ كند" تا آنجا كه مى ‏گويد:" اخبار متواتر از پيامبر نقل شده كه خدا او را به آسمانها برد و درهاى آسمان را به روى او گشود" (التجذیر،ص7.)


    ادامه دارد ...




    معراج کجاست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    اثبات وقوع معراج4




    تذکر مهم : ذكر اين نكته كاملا ضرورت دارد كه در لابلاى روايات معراج احاديث مجعول يا ضعيفى به چشم مى ‏خورد كه به هيچوجه قابل قبول نيست.لذا مفسر بزرگ مرحوم طبرسى ذيل همين آيه مورد بحث احاديث معراج را به چهار گروه تقسيم كرده است:

    1- رواياتى كه به حكم تواتر قطعى است، مانند اصل موضوع معراج.

    2- احاديثى كه قبول آنها هيچ مانع عقلى ندارد و در روايات به آن تصريح شده است، مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان.

    3- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم مخالف است ولى مى ‏توان آنها را توجيه كرد، مانند احاديثى كه مى ‏گويد پيامبر در آسمانها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است (يا بهشت و دوزخ برزخى).

    4- رواياتى كه مشتمل بر امور نامعقول و باطل مى‏ باشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است، مانند رواياتى كه مى‏ گويد پيامبر خدا را آشكارا ديد، با او سخن گفت، و با او نشست كه با هيچ منطقى سازگار نمى ‏باشد بلكه مخالف دليل عقل و نقل است، و بدون شك اين گونه روايات مجعول است.

    منبع: تفسير نمونه، ج‏12، ص14-12.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۱/۱۳ در ساعت ۲۲:۵۶

    معراج کجاست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    اثبات جسمانی بودن معراج




    اثبات جسمانی بودن معراج

    عده ای به دلایلی از جمله عجيب و امر فوق العاده بودن این حادثه ، عقیده دارند که معراج پيامبر را روحانی بوده است نه جسمنی. اما بر اساس اعتقادات ما ، معراج جسمانی و روحانی بوده است و دلایلی بر آن اقامه شده است از جمله :

    1. آیات قرآن: در آیه شریفه آمده است :
    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿اسراء/۱﴾ پاك و منزه است خدائي كه بندهاش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصي كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.

    حکیم متأله حضرت آیة الله جوای آملی دامة برکاته می فرمایند:
    رسول اكرم همچون ديگران، داراي جسم و روح بوده و با اين دو عروج كرده است: ﴿...أسري بعبده... ﴾. خداوند نفرمود: «بروحه». عبد، همان مجموعهٔ جسم و روح است.
    ظاهر اين است كه عروج در بيداري صورت گرفته است نه در خواب.

    به تعبير استاد علامه طباطبايي(قدّس سرّه) فخر اين نيست كه انسان عروج را خواب ببيند اين خواب را ديگران نيز مي‏بينند، تا صادق و كاذبش چه باشد. خداي سبحان از معراج با عظمت ياد مي‏كند: ﴿سبحان الذي أسري بعبده) و اين با وقوع معراج در خواب سازگار نيست.(الميزان، ج 13، ص 24.)

    قرآن كريم به مشاهداتي كه درخواب بوده تصريح مي‏كند،مانند: ﴿إذ يريكهم الله في منامك قليلاً)(انفال/43) ما دشمنان را در خواب به تو اندك نشان داديم؛ يا مي‏ فرمايد: ما درخواب به تو نشان داديم كه وارد مكّه مي‏شوي و فتح نهايي نصيبت خواهد شد: ﴿لقد صدق الله رسوله الرُّءيا بالحق لتدخلنّ المسجد الحرام إن شاء الله امنين) (فتح/72) ولي آيهٔ إسراء ظهور قوي دارد كه معراج در بيداري صورت‏گرفته است. (تفسیر موضوعی قرآن،ج9،ص71.)

    2. قدرت خداوند : در قرآن نمونه های زیادی از امور خارق العاده بیان شده است. مانند آوردن تخت بلیقیس کمتر از یک چشم بر هم زدن از یمن به فلسطین، شکافته شدن دریا برای حضرت موسی علیه السلام و یارانشان و ...
    اگر قدرت خداوند متعال برای ما یقینی شده باشد و بدانیم که اموری که محال عقلی نمی باشند ، تعالق قدرت خداوند قرار می گیرند ، جسمانی بودن معراج را به راحتی می توان پذیرفت.

    3. انکار مشرکان و عکس العمل شديد آنان‌: وقتي رسول خدا ، جريان معراج را براي مردم تعريف کرد، مشرکان به شدت آن را انکار نمودند، و گفتند: چنين امري امکان ندارد و از همين راه‌، رسول خدا را کوبيدند، اين امر دليل است که معراج جسماني بود‌، پيامبر، هرگز مدعي خواب يا مکاشفه روحاني نبود‌ند.(تفسير نمونه، ج‏12، ص15.)


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۱/۱۳ در ساعت ۲۲:۵۹

    معراج کجاست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام

    پرسش : معراج کجاست و چگونه به اثبات رسیده است ؟

    پاسخ : معراج در لغت به معنای نردبان، پلکان، آنچه به‌وسیله آن بالا روند؛ است. (1)
    در اصطلاح ؛ پیامبر به هنگامى كه در مكه بود در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى در بيت المقدس به قدرت پروردگار آمد، و از آنجا به آسمانها صعود كرد، و آثار عظمت خدا را در پهنه آسمان مشاهده نمود و همان شب به مكه بازگشت.و نيز مشهور و معروف آنست كه اين سير زمينى و آسمانى را با جسم و روح تواما انجام داد.
    (2)

    با تعریف فوق مشخص می شود که معراج نام مکان خاصی نیست بلکه به این سفر خاص پیامبر معراج گفته می شود.

    در مورد اثبات معراج ؛ دو موضوع جداگانه می شود مطرح کرد:
    الف. اثبات اصل وقوع معراج.( اثبات اینکه این حادثه اتفاق افتاده است.)
    ب. اثبات جسمانی بودن معراج.


    الف) اثبات وقوع معراج : معراج پیامبر یک اصل مسلم است که در اصل وقوع آن هیچ شک . شبهه ای بین مسلمانان وجود ندارد. آیات قرآن و روایات متواتر فراوانی بر وقوع معراج دلالت می کند.

    الف1 ) معراج در آیات قرآن: در دو سوره به مسأله معراج پرداخته شده است.

    1. آیه اول سوره مبارکه اسراء که به بخش ابتدایی سفر پیامبر یعنی سفر از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی ؛ اشاره می کند.
    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿3﴾پاك و منزه است خدائي كه بندهاش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصي كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.

    2. آیات 13-18 سوره مبارکه نجم که به قسمت دوم سفر پیامبر یعنی سیر آسمانی ، اشاره ی کند.وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى * عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى * عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى * إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى * مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى * لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى﴿4﴾ بار ديگر او را مشاهده كرد. نزد سدرة المنتهي! كه جنت الماءوي در آنجا است. در آن هنگام كه چيزي (نور خيره كننده‏اي) سدرة المنتهي را پوشانده بود. و چشم او هرگز منحرف نشد و طغيان ننمود. او پاره ‏اي از آيات و نشانه‏ هاي بزرگ پروردگارش را مشاهده كرد.

    الف2) معراج در روایات : روايات بسيار زيادى در زمينه مساله معراج در كتب معروف اسلامى نقل شد كه بسيارى از علماى اسلام تواتر يا شهرت آن را تصديق كرده ‏اند، به عنوان نمونه:

    علمای شیعه :فقيه و مفسر بزرگ شيخ طوسى در تفسير" تبيان" ذيل آيه اول سوره اسراء چنين مى ‏گويد:" علماى شيعه معتقدند خداوند در همان شبى كه پيامبرش را از مكه به بيت المقدس برد او را به سوى آسمانها عروج داد، و آيات عظمت خود را در آسمانها به او ارائه فرمود، و اين در بيدارى بود نه در خواب".

    مفسر عاليقدر مرحوم طبرسى در تفسير خود مجمع البيان ذيل آيات سوره نجم چنين مى ‏گويد"
    مشهور در اخبار ما اين است كه خداوند پيامبر را با همين جسم در حال بيدارى و حيات به آسمانها برد و اكثر مفسران را نيز عقيده همين است".

    محدث شهير علامه مجلسى در بحار الانوار مى ‏گويد:"
    سير پيامبر اسلام از مسجد الحرام به بيت المقدس و از آنجا به آسمانها از جمله مطالبى است كه آيات و احاديث متواتر شيعه و سنى بر آن دلالت دارد، و انكار امثال اين مسائل يا تاويل و توجيه آن به معراج روحانى، يا خواب ديدن پيامبر ناشى از عدم اطلاع از اخبار ائمه هدى و يا ضعف يقين است".سپس اضافه مى‏ كند" اگر بخواهيم اخبارى را كه در اين باره رسيده جمع آورى كنيم كتاب بزرگى خواهد شد"

    علمای اهل سنت :از ميان دانشمندان اهل تسنن منصور على ناصف كه از علماى معاصر و از دانشمندان الازهر و نويسنده كتاب معروف التاج است در كتاب خود احاديث معراج را جمع آورى كرده است.

    فخر رازى مفسر معروف در ذيل آيه مورد بحث پس از ذكر يك رشته استدلالات عقلى بر امكان وقوع معراج مى‏ گويد"
    از نظر حديث، احاديث معراج از روايات مشهوره است كه در كتب صحاح اهل سنت نقل شده و مفاد آنها سير پيامبر از مكه به بيت المقدس و از آنجا به آسمانها است".

    شيخ عبد العزيز بن عبد الله بن باز رئيس ادارات" بحوث علميه و افتاء و دعوت و ارشاد" كه از علماى متعصب وهابى معاصر است، در كتاب" التحذير من البدع" مى ‏گويد:"
    شك نيست كه اسراء و معراج از نشانه‏ هاى بزرگى است‏ كه دلالت بر صدق پيامبر و بلندى مقام و منزلت او مى‏ كند" تا آنجا كه مى ‏گويد:" اخبار متواتر از پيامبر نقل شده كه خدا او را به آسمانها برد و درهاى آسمان را به روى او گشود" (5)

    تذکر مهم : ذكر اين نكته كاملا ضرورت دارد كه در لابلاى روايات معراج احاديث مجعول يا ضعيفى به چشم مى ‏خورد كه به هيچوجه قابل قبول نيست.لذا مفسر بزرگ مرحوم طبرسى ذيل همين آيه مورد بحث احاديث معراج را به چهار گروه تقسيم كرده است:

    1- رواياتى كه به حكم تواتر قطعى است، مانند اصل موضوع معراج.

    2- احاديثى كه قبول آنها هيچ مانع عقلى ندارد و در روايات به آن تصريح شده است، مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان.

    3- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم مخالف است ولى مى ‏توان آنها را توجيه كرد، مانند احاديثى كه مى ‏گويد پيامبر
    در آسمانها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است (يا بهشت و دوزخ برزخى).

    4- رواياتى كه مشتمل بر امور نامعقول و باطل مى‏ باشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است، مانند رواياتى كه مى‏ گويد پيامبر خدا را آشكارا ديد، با او سخن گفت، و با او نشست كه با هيچ منطقى سازگار نمى ‏باشد بلكه مخالف دليل عقل و نقل است، و بدون شك اين گونه روايات مجعول است.(6)

    ب) اثبات جسمانی بودن معراج : عده ای به دلایلی از جمله عجيب و امر فوق العاده بودن این حادثه ، عقیده دارند که معراج پيامبر را روحانی بوده است نه جسمنی. اما بر اساس اعتقادات ما ، معراج جسمانی و روحانی بوده است و دلایلی بر آن اقامه شده است از جمله :

    1.
    آیات قرآن: در آیه شریفه آمده است :
    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿7﴾ پاك و منزه است خدائي كه بندهاش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصي كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.

    حکیم متأله حضرت آیة الله جوای آملی دامة برکاته می فرمایند: "رسول اكرم همچون ديگران، داراي جسم و روح بوده و با اين دو عروج كرده است: ﴿...أسري بعبده... ﴾. خداوند نفرمود: «بروحه». عبد، همان مجموعهٔ جسم و روح است. ظاهر اين است كه عروج در بيداري صورت گرفته است نه در خواب.

    به تعبير استاد علامه طباطبايي
    (قدّس سرّه) فخر اين نيست كه انسان عروج را خواب ببيند اين خواب را ديگران نيز مي‏بينند، تا صادق و كاذبش چه باشد. خداي سبحان از معراج با عظمت ياد مي‏كند: ﴿سبحان الذي أسري بعبده) و اين با وقوع معراج در خواب سازگار نيست.(8)

    قرآن كريم به مشاهداتي كه درخواب بوده تصريح مي‏كند،مانند: ﴿
    إذ يريكهم الله في منامك قليلاً)(انفال/43) ما دشمنان را در خواب به تو اندك نشان داديم؛ يا مي‏ فرمايد: ما درخواب به تو نشان داديم كه وارد مكّه مي‏شوي و فتح نهايي نصيبت خواهد شد: ﴿لقد صدق الله رسوله الرُّءيا بالحق لتدخلنّ المسجد الحرام إن شاء الله امنين) (9) ولي آيهٔ إسراء ظهور قوي دارد كه معراج در بيداري صورت‏گرفته است." (10)

    2.قدرت خداوند : در قرآن نمونه های زیادی از امور خارق العاده بیان شده است. مانند آوردن تخت بلیقیس کمتر از یک چشم بر هم زدن از یمن به فلسطین، شکافته شدن دریا برای حضرت موسی علیه السلام و یارانشان و ...
    اگر قدرت خداوند متعال برای ما یقینی شده باشد و بدانیم که اموری که محال عقلی نمی باشند ، تعالق قدرت خداوند قرار می گیرند ، جسمانی بودن معراج را به راحتی می توان پذیرفت.

    3.انکار مشرکان و عکس العمل شديد آنان‌: وقتي رسول خدا ، جريان معراج را براي مردم تعريف کرد، مشرکان به شدت آن را انکار نمودند، و گفتند: چنين امري امکان ندارد و از همين راه‌، رسول خدا را کوبيدند، اين امر دليل است که معراج جسماني بود‌، پيامبر، هرگز مدعي خواب يا مکاشفه روحاني نبود‌ند.(11)


    ------------------------------
    (1)
    فرهنگ فارسی عمید.
    (2)
    تفسیر نمونه،ج12،ص11.
    (3) اسراء/۱.
    (4) نجم/13-۱۸.
    (5) مطالب فوق به نقل از "تفسير نمونه، ج‏12، ص14-12." است.
    (6) تفسير نمونه، ج‏12، ص14-12.
    (7) اسراء/۱.
    (8) الميزان، ج 13، ص 24.
    (9) فتح/72
    (10) آیة الله جوادی آملی دامة برکاته،تفسیر موضوعی قرآن،ج9،ص71.
    (11) تفسير نمونه، ج‏12، ص15.



    معراج کجاست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    1. آیه اول سوره مبارکه اسراء که به بخش ابتدایی سفر پیامبر یعنی سفر از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی ؛ اشاره می کند. سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿اسراء/۱﴾ پاك و منزه است خدائي كه بندهاش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصي كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.
    سلام خدمت شما
    چند سوال برایم مطرح هست ممنون میشم جواب بدید

    چرا در این ایه خداوند نام حضرت محمد را نیاورده تا جای هیچ شک و شبهه ای درباره معراج پیامبر
    باقی نماند ؟
    سوال دیگر اینکه
    ایا حدیث مشهور و متواتری از خود پیامبر موجود است که ایشان ادعای معراج کرده باشد ؟
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,145
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 15 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    32
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بسم الله خیر الاسماء
    بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست/از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی
    معراج سفر انفسی و درونی حضرت رسول صلوات الله علیه بوده است.نه چون سفر با هواپیما و وسایل دیگر
    اگر گفتند به سمت آسمان بود نه اینکه به سمت ابرها رفته باشند بلکه آسمان خارجی نیست و سیر انفسی است.
    و منظور از جسم در روایات جسم عنصری نیست بلکه جسم مثالی است.مانند معاد جسمانی
    عمده اینکه باید خودشناسی حل شود معراج هم در این شناخت جای خود را پیدا خواهد کرد.

    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود